LOPPUVUODEN TUPLAMAMMAT

Pikkukissa, ei ole kukaan sanonut synnytystavasta mitään (kumma kyllä ), mutta itse olen sitä mieltä että jos toinen perätilassa niin haluan sektion. Perätilassa on kumminkin aina riskinsä jos alakautta synnyttää.

Huomenna ä-poli, katsotaan miten asiat kehittyneet... jännättää vähän.

HM 32+6
 
Täällä vielä yksi kaksosodottaja, la 6.11. joten pitkällä jo mennään ! Käynnistys edessä viim. viikolla 37 puhjenneen raskaus diabeteksen takia :'( toivottavasti tauti paranee kun raskaus loppuu =)
Vointi on jo tosi hankala, nyt paripäivää vaivanneet kovat selkäkivut supistusten yhteydessä, aivan sellaista hermosärkyä sykäyksittäin, onko muilla kokemusta tällaisista??
Zemppiä kovasti kaikille muillekkin paksumahoille :D
 
laitanpa kuulumisia vaikka äitipoli kahden päivän päästä, eli sitten kai kirjoittelen uudelleen. Supistuksia eikä painon-ponnistuksen tarvetta ei ole enää ollut kuin silloin puoli toista viikkoa sitten. Viimeviikko meni tosi hyvin, ei juurikaan raskausoireita, kuin selkä ja kylkikivut. Tänään taas ollaan oireiltu enemmän.
Vaatteita olen jo vauvoille pessyt. Lisää pitäisi pestä. Jonkin verran on vielä valkkaamatta, että löytyykö molemmille, vai pitääkö vielä lähteä ostoksille. Toiset (vanhat) vaunut pitäisi vielä kunnostaa. Haluan että sisällä ovat molemmat omissa vaunuissa. Ulkona kaksosten kolmipyöräiset käytössä. Pinnasänkyjä on vain yksi näin alkuunsa. Sitten kun alkavat liikkumaan ja eivät enää samaan mahdu, niin on toinen sänky paikallaan.

LUULI: Mulla la 5.11. Käynnistys luvattu rv38. Jos kovin tukalaksi olo tästä muuttuu ajattelin pyytää käynnistystä jo rv37. Missä sairaalassa synnytät?
 
Meinaan synnyttää täällä Kemissä, tuttu paikka :) Vauvoille kaikki jo valmiina, isosiskon vaunuja voidaan lainata sisällä ja vauvoille on kaksosten yhdistelmät myös.. Ajattelin myös alkuun laittaa samaan sänkyyn vauvat, sattumalta löyty huutonetistä tismalleen samanlainen toinen sänky ku mitä meillä jo on, joten seki asia on hoidossa =) Ja kaikki vaatteet on kaapissa valmiina, opin kantapään kautta kun edellisessä raskaudessa jouduin =) makaamaan 5 viikkoa että kannattaa hyvissä ajoin valmistautua :LOL:
 
minäkin tänne änkesin vaihteeksi. :headwall: pikkumiehellämme 6v on vatsatauti, juuri sieltä pahemmasta päästä, onneksi oli lyhyt kestoinen, kuumetta pukkasi heti perään yöllä. Nyt pelailee tuolla ihan ok pleikkaria jo...Toivoisin niin kovasti ettei minuun tule...ajatuskin puistattaa valmiiksi.
Viikkoja nyt 28+1 ja jouduin siirtää huomisen äi-polinkin ensi viikolle.

Olin niin innoissani odottamassa jo että kuinka ovat kasvaneet kun ed. käynnistä on kuukausi.

Onko teillä muilla masunkasvattelijoilla jalkasärkyä öisin? Itse en pysty nukkumaan kuin vas.kyljelläni ja niin, että tyyny jalkojen välissä. Yöllä piti ängetä vielä yksi tyyny jalkojen alle kun särkee öisin koko jalkoihin siis ylhäältä alas asti...Onko teillä hyviä uniasento vinkkejä??

Nyt ei "vielä" muuta vaivaa kuin että päät painaa alas asti nyt jo, tai ainakin tuntuu siltä. Töissä kun joutuu paljon istumaan niin kävelemään lähtö on kuin tönkkösuolatulla muikulla.....Ajattelinkin että jään jo ensi viikolla suosiolla s-lomalle jos sitä ehdottavat...
 
No niin. Polikuulumisten aika. Eilen siis kävin rv 35+0. Vauvojen painoarviot 2200g ja 2400g. Painonsa puolesta voisivat syntyäkin. Kohdunsuu auki 1.5cm ja kanavaa jäljellä 1.5cm. Aikas jännä että oli noin edistynyt, kun ei pahemmin supistellut. Nyt sitten sisätutkimuksen jäljiltä alamaha ollut kipeenä. Nyt olleksi tuo kipu alkanut helpottaan. Aamulla oli sietokyky äärirajoilla tuon kivun kans, kun maata vain olis pitänyt.
 
Hanekaks, meillähän iha samat viikot, mulla nyt viikkoja 35+1 :) Poikien painoarvio oli jo toissa maanantaina 2500g per vauva :D mitähän tästä vielä tulee... Nuorimmainenkin paino vajaa 5 kg syntyessään, toivotaan ettei poijjat ihan niin isoksi kerkeä! Jännitys kyllä tiivistyy sullakin, H-hetki lähenee!!!!
 
Hari Mao, mulla on synnytyspelko ja ensin olisin halunnut sektion mutta pelkokeskustelun läpi käytyäni kätilön kanssa tulin toisiin ajatuksiin.
Minulle sanottiin että alakautta yritetään jos a-vauva on tulossa oikein päin pää edellä (niin kuin toistaiseksi näyttää siltä) ja vaikka b-vauva olisi tulossa jalat edellä niin silti synnytän molemmat alakautta. Sektioon lähdetään jos b-vauva kääntyy esimerkiksi poikittain viime hetkellä eikä enää käänny tai tulee muuta ongelmaa.
Mutta se varmaan riippuu sairaalasta, ja omasta halusta. Olisin minäkin varmaans aanut sektion jos olisin halunnut, mutta en enää halunnut. :/

No joo, kuulumisia neuvolasta; kaikki oli ok, paineet ja virtsassa ei näkynyt mitään. Hemppa sama kuin kuukausia sitten: 110.

Vaavit liikuskelee mahassa kovasti ja olen oppinut tunnistamaan molempien liikkeet.



:) :) :) :) =)
 
moikka!
en ole edes tätä ketjua huomannu..
kiva että meitä on enemmänkin! Eli mulla nyt meneillään rv 30+2 ja tyttöset yhdellä istukalla tulossa.
Kaksi viikkoa sitten ultrassa todettiin kohdunkaulan pehmenneen ja aukeaa yskästessä sisäpuolelta ja supistelee jonkun verran eli lepoahan mulle sit määrättiin.. no nyt on lepäilty pari viikkoa ja keskiviikkona taas ultra. Saas nähdä mikä on tilanne.. :|

millis 30+2
 
Eilen taas polilla ja uusi aika viikon päähän. Sitten seuraavalla viikolla käynnistys. täällä on silloi syysloma joten saan ammankin helpommin. Oli lääkärillä kiire,joten ei ehditty synnytyksestä keskustelemaan. Siis joutui osastolle tai salille heti ultran jälkeen. Opiskelija jäi siihen suorittaman lopputoimet. Toki tiedän suunnilleen miten mennään, mutta on niitä kysymyksiäkin.

Vaan kyllä sen taas huomaa että on väsynyt. Nukuin yön hyvin ja suunnittelin että mitä kaikkea tekisin, mutta eipä tuota kauan ehtinyt valveilla olla kun jo alkoi väsyttään ja tekemisinto alkoi laantua. Hb on otettu kuukausi sitten viimeksi. Kummastuttaa että polilla ei näitä oteta. Verenpaineen nyt mittasi. Pitäs kai ite vaatia.

Minkäslaisia kipuja teillä muilla mammoilla on?
Mä en pysty siivoamaan kun heti syke nousee voimakkaasti ja oon hengästynyt. ja muutenkin tuo kumartelu on tosi työlästä. Usein pitää mennä kontalleen että saa tehtyä haluamansa. Sisäreidet kans kipeet. Ei meinaa jalkoja voida siirrellä kun istun. samaten vaivaa kun nousen ylos ja lähden kävelemään. Tietenkin sitten selkä ja kyljet kipeenä.
 
Mulla vaan päivät vähenee mutta aika menee TOSI hitaasti... neljän päivän päästä siis aletaan käynnistelemään, saapa nähdä :)
Mulla on ollu monta kuukautta kauhea kipu tuossa häpyluussa minkä päällä vatsa makaa, lisäksi jalat ollu ny turvoksissa todella pari viikkoa, jonka vuoksi kävely hankalaa... Kyllähän tällainen painolasti varmasti lihaksistoon ja luihin vastaa kaikilla, onhan vatsat meillä täydemmät kuin yhden odottajilla :D
Onkohan missään aktiivisempaa palstaa, tuntuu tämäkin hyytyneen niin ettei päiväkausiin kukaan kerro kuulumisistaan... Olis kiva vaihtaa ajatuksia varsinki näin loppupuolella raskautta ja tietty sitte ku vauvat syntyy että mten meni ja minkä kokoista pientä tulee!
 
Kirjoitan myös siellä mutta sielläkin nämä syys synnyttäjät ovat hyytyneet :( Nyt juuri kiinnostaa vielä odottavien kohtalotovereiden mietteet, mulla enää kolme päivää käynnistykseen :D Viime yö menikin taas nukkumatta kun ei sopivaa asentoa löytyny koko yönä :|
 
Luuli: Sulla ei enää kauan odottamista ole =) Viikon päästä itse samoissa tunnelmissa. Muistahan käydä kertomassa synnytystarinasi.
Mulle on tänään iskenyt tosissaan vauvakuume =) Haluaisin jo päästä näkemään ja hoitamaan noita pikkuisia.
Tänään onneksi ollut ihan hyvä päivä raskausvaivojen kans. Onneksi näitä parempiakin päiviä on. siinä 30 viikon tuntumassa alkoi tuntumaan että miten sitä jaksaa vielä pari kk, mutta nyt nopeasti se aika meni näin jälkikäteen ajatellen.

 
Heippa!

Olen ollut laiska itse, vaikka kaipaankin teidän muiden tuplaodottajien kokemuksia. Yritän aktivoitua tänne nyt! Laitoin äsken profiiliin uusimman massukuvan, kyllähän tuossa on kannettavaa kerrakseen ja kymmenen viikkoa vielä kasvuaikaa...huoh!

Hanekaks, etkö neuvolassa mitata sun hemoglobiinia? Mulla siellä joka kerta - polilla eivät sitä tosiaan mittaa. Toi kova väsymys voisi viitata alhaisiin lukemiin. Eipä sullakaan ole enää kauaa jäljellä, vitsit miten varmaan jo jännittää! Mulla on nyt toi vaihe, mistä kirjoitit, että 30 viikolla ollaan enkä tajua miten jaksan vielä pari kuukautta. Jaksan kyllä fyysisesti, mutten malttaisi odottaa!!! Tahtoisin jo saada vauvat kotiin =)

Luuli - hui! Sulla ei montaa päivää enää ole ennen käynnistystä! Mulle ei olla kerrottu vielä synnytyksestä mitään - sanovat vain, että arvioidaan viikolla 36, mikä tuntuu niin kaukaiselta... Miten olet pärjänyt raskausdiabeteksen kanssa?

Mulla on ollut aika paljon noita harjoitussuppareita - välillä menee päivä niin, ettei pysty tekemään muuta kuin lepäämään. Päivystyksessäkin olen niiden vuoksi käynyt, muttei onneksi mitään ainakaan toistaiseksi ole saaneet aikaiseksi. Muuten olen ollut aika virkeä ja nukkuminen sujuu joten kuten - päikkärit toki joka päivä kuuluu asiaan. Hb oli noussut 118-->131 eli se selittää virkeän olon väsymyskauden jälkeen. Olen yrittänyt pitää itseäni edes jossain kunnossa vähän liikkumalla - käyn uimassa ja joogassa ja keyillä kävelylenkeillä jaksamisen mukaan. - aina siitä ei tosiaan tule mitään. Huomenna kasvukontrolli polilla - kivaa nähdä miten kasvuvauhti on jatkunut, toivotaan että hyvin edelleen. Tulenpa sitten kertoilemaan kuulumisia sieltä.

Hyviä öitä!

Miru rv 29+6
 
Juu päiviä ei enää monta.. paniikki iskee kun on se herra B perätilassa ja silti normi synnytys kuulema ehdottomasti.. Pelottaa että joku menee pieleen ja vauva vaarantuu! Raskaus diabetes on jollain mallilla, ei ne sokerit ihan kurissa ole pysynyt, vaatis pitkällisempää paneutumista tasoittuakseen, mutta paremmat arvot nyt kuin alussa! Vauvat myös suht käyrien mukaan kasvaneet, ettei tarvi jättiläisiä punnertaa...

Miru, kyllä se aika yllättävästi vaan kuluu, rauhallisesti kyllä nuilla viikoilla kannattaa ottaa varsinkin jos herkästi supistelee, itsellä ei ole supistellut oikeastaa ku nyt viime viikoilla vasta!
 
kaikille masuosottajille, täällä meillä paistaa niiiiiin ihanasti aurinko ja katson haikein mielin takapihalle kun tekisi mieli mennä haravoimaan nuo lehdet pois mutta suosiolla jätän kyllä miehen hommiksi tänä syksynä!

Kaverit potkivat ihan mahottomasti ylävatsaan. Päät edelleen alaspäin kummallakin. Viime to.na oli ultra, nyt vkoja 29+5. Painoarvio oli A 1200g ja B 1250g tässä vaiheessa, kuulema ok.

Tosiaan sama juttu Miruliiniinkin kanssa, vkoja saman verran ja ihmettelen suuresti tätä mennyttä aikaa miten on enää vähän jäljellä enkä uskalla tuudittautua ajatukseen että jäljellä olisi tuo max 10 vkoa. Olen sanonutkin myös miehelle että rupeapas valmistautumaan ajatuksella että voipi olla että mukelot ovat maailmassa jo 3-7 vkon kuluessa...tunne vaan on sellanen mut toivon toki et saavat asua masussa mahd.pitkään.

Kaikki tähän saakka siis tosi hyvin menny, siksi kai toisaalta hirvittää loppuviikot. Öisin herään 3-4 krt koska flunssa vaivannut nyt kaksi viikkoa, eikä tunnu menevän ohi.

Muuten olo virkeä täälläkin. Iltaisin toki täytyy sohvan pohjalle rientää jo vaistomaisesti...vielä oisi tekemistäkin....Ja sitäpaitsi kun jäin vasta tänään s-lomallekin.... =)
 
Moi!

Hattuset, kyllä toi masuosottajakin upposi täällä. :LOL:
Vau, oletpa jaksanut töissä pitkään, huhhuh! Onneksi nyt sentään saat huilia kunnolla, varsinkin kun yöunet on varmaan ilman flunssaakin jo ihan riittävän katkonaiset. Ainakin mulla A-vauva on niin alhaalla ja potkii alas, että pissahätä (mukamas) herättelee pahimmillaan tunnin välein. Sulla vauvat on fiksuja ja kääntyneet jo raivotarjontaan. Eiköhän ne siinä tule pysymäänkin, vai mitä itse arvelet? Se tietää sitten alatieynnytystä, eikö vaan?

Luuli, sitähän ne on mullekin toitottaneet, että jos vaan A-vauva saataisiin tulemaan pää edellä niin B saisi jalat edelläkin olla tulossa. Mua on myös tuo ajatus hirvittänyt, vaikka vakuuttavat, että sieltä se tulee sitten helposti A:n vaavedessä. Mutta vaikka hirvittää, uskon, että lääkäreihin kuitenkin voi luottaa ja he osaavat tilanteen arvioida parhaimmaksi. Oletko puhunut noista peloista lääkärin tai kätilön kanssa? Sekin voisi helpottaa. Kovasti täällä ollaan hengessä mukana ja jännätään.. :wave:

Oma lääkärikäynti tänään oli oikein mukava. Vauvat edelleen perätilassa, A-vauva istuskelee tosi alhaalla ja B-hieman ylempänä. Toinen valloittanut vasemman, toinen oikean puolen. Kasvu yhä hyvin tasaista, nyt kummallakin painoarvio siinä 1,5 kilon luokkaa. Virkeitä, liikkuvaisia tapauksia =) Ja vaikka supisteluherkkyyttä onkin, oli kohdunkaulaa 4 cm jäljellä ja paikat piukasti kiinni - ei siis mitään vaara tällä hetkellä. Seuraava käynti polilla 2 vkon päästä.

Mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille!!
 
Onpas mukavaa kun on näin paljon tullut kirjoituksia. Mukava lukea. =)

MIRULIINI: Neuvolassa tuon hb:n ottivat joka kerta, mutta kuukauteen en ole siellä käynyt. Polilla vain.

Mulle kans lääkäsi sanoi että vaikka B on perätilassa tulee sieltä helposti, kun A on reitin jo aukaissut. Mulla B-vauva on pyörinyt rt ja pt vuoronpäältä. Viimeksi oli polilla rt, mutta epäilen että taasen olisi pt. Pääasia että A-vauva rt. Oli jo niin alhaalla ettei kunnolla saatu päänympärystä mitattua.
Viimeyönä supisteli ihan kivasti. Uskosin että jotain edistystä kohdunduulla on nyt tapahtunut. Valvottuahan sitä sitten tuli, kun sen verran kipeitä oli.
 
Tervehdys kaikille! Näin sitä vaan on pakko käydä lukaisemassa muiden odotuksia, vaikka omat masuasukit on jo 7 kk ikäisiä, toinen ryömii ja toinen konttaa :) :) Halusin kommentoida tuota synnytystä sen verran, että meillä syntyi A-poika pää edellä, normaalisti ja helposti. B-tyttö oli perätilassa, mutta kiepsahti siinä poikittain. Häntä sitten yritettiin kääntää, mutta kun ei heti onnistunut, niin menimme leikkaussaliin varmuuden vuoksi, eli kyllä ainakin meillä oli turvallisuusnäkökohdat otettu huomioon. Siellä sitten saivat neidin käännettyä suoraan ja syntyi jalat edellä. Helposti tuli, ei juuri tarvinnut edes ponnistaa ja lääkäri auttoi ulos. Ja minulla siis oli käynnistetty synnytys rv 38+1 ja epiduraalin sain kivunlievitykseksi.

Mukavaa odotusta viimeisille viikoille ja päiville :wave:
 
Kyllä olen purnannut B:n asennon vuoksi lääkäreille ja kätilöille, vaikka kyllä nuo varmaan tietävät, meidän 2-v neiti kun oli 5 kg syntyessään niin nämä kuulema tulee vaikka poikittain :LOL: Ja kyllä itse hoitajana tiedän senkin että aina parempi alatiesynnytys on kuin leikkaus, tämä vaan on niinku ensisynnytys ku niitä vauvoja on kaksi jne... Ei voi verrata edellisiin synnytyksiin :)

Toivon hartaasti että käynnistys tehoaa, ja selviäisi rumbasta yhdessä päivässä kun niitäkin tapauksia on että useamman päivän käynnistely vasta tuottaa tulosta :( Sitä väsyy siinä tapauksessa jo varmaan aivan!

Huomenna vielä kulumisia, ja tietty kerron sitten miten meni ja mitä sieltä tuli :D

Tajuttomasti zemppiä ja voimia teille muille, Hanekaks taitaa olla järjestyksessä seuraava, jos ens viikolla pääset käynnistelemään :) :hug:
 

Yhteistyössä