Heippa vaan!
Miukula teillä on iso poitsu ja
Diodiumilla iso tyttö, meillä oli viikko sitten 5kk neuvola ja poika oli 67cm ja 7015g, ja saatiinkin neuvoksi lisätä puurot ohjelmaan kun 1kk aikana kasvua 1cm ja 300g. Mutta yöt kun poika nukkuu hyvin niin ei ole hätää. Käytiin lisäksi tällä viikolla myös Taysin lasten sydänpolilla kontrollisssa ja kaikki näytti hyvältä. (oli myös kasvanut 5pv aikana 145g ja 6mm, jospa taas ruoka riittäisi kasvuunkin
) Muutosta edelliseen ei ole tullut, eli läppä ei ole alkanut ahtautua. Lääkäri menasi, että kun ei ole nyt tullut tähän mennessä muutoksia, niin tuskin kovin nopeaa muutosta tulee jatkossakaan. Yleensä kuulemma ahtautuminen alkaa jo ensimmäisen ikävuoden aikana, jos se alkaisi nuorella iällä. Kaikilla ihmisillähän aorttaläppä alkaa iäkkäänä ahtautua, mutta suurelle osalle se ei koskaan ehdi vaivaksi asti. Äitini löysi vanhan neuvolakorttini ja minullakin on merkintä sivuäänestä sydämessä. En usko, että on mitään vakavaa (ei ole muita vaivoja ollut kuin joskus rytmihäiriöitä), mutta mielenkiinnosta ajattelin jossain välissä käydä tutkimuksissa, josko minullakin olisi bikuspinen aorttaläppä niin kuin Topiaksella. Lapsena asiaa ei ole tutkittu tarkemmin.
astrid, kyllä
vauvauintiin (ainakin tampereella) pääsee 2 aikuista lapsen mukana. Me on tykätty tosi paljon. Topias nauttii selvästi vedessä pulikoimisesta
Me ollaan kanssa suunniteltu
muskariin menoa vuoden vaihteen jälkeen. Jos vaan mahdutaan johonkin ryhmään. Luulen, että poitsu tykkäis, kun laulellaan ja tanssitaan tosi paljon kotonakin.
Diodium: Hienoa, että elämä alkaa helpottamaan. Teillä onkin ollut rankkaa.
Kiinteiden aloituksesta: Me ollaan nyt suunnilleen kuukausi syöty kiinteitä. Aloitettiin bataatilla. Ollaan lisäksi maisteltu kesäkurpitsaa, banaania, päärynää, omenaa, luumua ja mustikkaa. Itse keittelen ja soseutan ja osan ostan valmiina. Nyt on vajaa viikko syöty myös kaurapuuroa illalla. Bataatti on suurinta herkkua täällä, päärynä seuraava. Banaanista meni masu kovaksi, sitä on annettu vain silloin tällöin vaikka maun puolesta kelpaisi. Mä olen raaputtanu banaania lusikalla suoraan hedelmästä. Päärynääkin varmaan vois kokeilla samalla tavalla, itse keitin ja soseutin. Oon kyllä muita hedelmäsoseita sitten ostellut. Ei ihan koko ajan jaksa olla keittelemässä. Pakastemarjoista ei ole kokemusta. Havaitsin muuten silikonisen muffinssivuoan hyväksi soseiden pakastamiseen. Tulee aika sopivan kokosia annoksia. Normikaurapuuro ei mennyt pojalle alas usean kerran yrittämisen jälkeenkään. Ei suostu nielaisemaan sitä. Imeisesti koostumus on ällö. Ostin sitten vauvojen puuroa ja johan maistuu paremmin
Meillä on tällä hetkellä 1 vihannesateria, 1 hedelmäateria ja iltapuuro + maidot tietenkin lisäksi. Maistellaan tällä viikolla vielä porkkanaa ja ens viikolla varmaan perunaa. Sit meinaan tehdä sekoituksia vihanneksista
Imetyksestä: Täytyy tännekin tilittää tätä, mutta multa ei enää tule tarpeeksi maitoa. Olen vielä yöllä saanut imetettyä, mutta päivällä en juurikaan. Pumppaamallakin maitoa tulee päivällä ehkä 40-60ml, mikä ei tietenkään riitä pojalle kun tarviis noin 160ml
Harmittaa ja stressaa, vaikka olin jo päättänyt, etten stressaa imetyksen loppumisesta. Olen kuitenkin jo pitemmän aikaa antanut myös tuttelia pojalle lisäksi, mutta nyt lähinnä imetän "lisäksi". Oon kokeillut kaikenlaisia poppakonsteja, imetysteetä, olutta, hierontaa, rintaöljyä yms.
Miten teillä muilla imetys menee? Olisin halunnut imettää pitempään, mutta mulla ei riitä aika ja energia maitomäärän nostatukseen. Poika kyllä imee rintaa, mutta tottakai hermot menee hetken päästä kun maitoa ei tule. En jaksa alkaa pumppaamaan 3h välein, josko sillä maitomäärä nousisi
Sori kauheesti tää tilitys
Pakkasrajasta: Mä oon käynyt pojan kanssa kävelyllä alle -10 asteen pakkasellakin, jos ei käy kova viima, mutta nukkumaan en ole ulos silloin jättänyt. No ehkä just -11 pakkasella jätin kun oli tosi tyyntä ja saan vaunut suojaiseen paikkaan portaiden alle
Täälläkin poika nukkuu ulkona tosi hyvin.
Miukula: meilla on samaa ongemaa, että poika ei vieraassa paikassa malta ruveta nukkumaan ja sitten tulee itkuiseksi yliväsymyksestä. Sama jos on paljon vieraita käymässä. Kaippa se pikkuhiljaa menee ohi...
Meillä poitsulla on paljon asiaa, päristelee, hihkuu ja jokeltelee. Mahalleen kääntyy heti kun laittaa jonnekin selälleen. Kääntyy välillä mahalleen myös unissaan, onneksi neuvolasta sanottin että ei tarvitse enää varoa mahallaan nukkumista. Jos poika itse tykkää, niin saa nukkua masullaan. Kaikki tavarat nappaa nopeasti käsiinsä, myös äidin kahvikupin tai voileivän pöydältä
Tulipas oikein romaani, kun en ollut pitkään aikaan ehtinyt kirjoitella.
Mukavaa joulun odotusta kaikille!!!
verve + topias 5kk 4pv