Loppuvuoden 09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Tervetuloa mukaan kaikki vanhat ja uudetkin. :)



Meidän pinoon syntyneet:

Ripe72 6.6. 3338g 48cm poika
Uskallanko, 3.7. poika
Verve 5.7 3720g ja 51cm poika
Pikkuvadelma 12.7 3320g ja 50cm poika
Miukula 14.7 3415g ja 50,5cm poika
Diodium 21.7. 2805g ja 48 cm
Sebu08 4.8 3482g ja 49cm tyttö
Kristiina76 8.8 3635g ja 53 cm poika
Dream84 11.8. 3510g 48.5cm tyttö
Astrid 14.8. 3940g 54cm poika
Fifiris 16.8. 2725g 46 cm poika
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Oikein paljon onnea teille kaikille, vähän meidän perässä tulleille! :flower:
Hieno homma! Ihanaa vauva-arkea teille ja jaksamista myös!
Vauvat kasvaa niin pian, näemmä! Ja aika menee niiiin nopeasti.

T.Ripe ja poika synt. 6.6. 3338 g 48 cm (nyt 5,8 kg 58,5 cm) :heart:
 
Onko teillä muilla tietoa siitä, että kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen voi kuntoilla. Vaunulenkit on varmasti sallittuja jne. Tuntuu että ryhti on ihan retuperällä painavan mahan kantamisesta. Olo kun on jo tosi hyvä synnytyksen jälkeen, niin olisi kiva yrittää saada itsensä vähän parempaan kuntoon. Jostain minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että ennen kuin vatsalihakset on palanneet omille paikoilleen, niin niitä ei saisi kovasti treenata.
 
Hei taas!
Ai minä sitten onnistuin liittämään itseni teidän joukkoon. Odotusaikana kirjoittelin tuolla kevät/kesä joukossa. Ja kesäkuisia olen seuraillut kans, mutta kyllä ne päivät menee niin nopsaan, että eipä paljoa ehdi kirjoitella, mutta ihan mukava lueskella kokemuksia, samoja asioita monella mielessä ja ajankohtaisina.
Mutta jees, eipä kai tämä haittane vaikka en teidän kans kirjoitellutkaan odotusaikana.
Ihanaa, että teillä(kin) vauvat jo vierellä.

t.Ripe
 
Kiitos uudesta pinosta sebu!
Ilmoittaudun mukaan eli: Uskallanko, 3.7. poika.

Joo, vatsan palautumiselle kannattaa antaa aikaa. Fysioterapeutin mukaan suoria vatsalihaksia ei pidä treenata ennenkuin vatsalihasten välinen rako on umpeutunut.
Vaunulenkeillä on hyvä alotella liikkumista. Itelläni oli tasapaino ihan hakusessa synnytyksen jälkeen. Kävely meni alkuun helposti siksakiksi. Vaunujen kanssa oli kätevää päästä tasapainoon ja pysyä tiellä. ;)

Miten vervellä on sujunu kantoliinan solmiminen?
Mulla on pari kantopussia. Toinen tuntuu liian isolta ja toinen taas pieneltä. :ashamed:
 
Ripe lisäsin sinut tuonne, sen enempää ajattelematta.. Voin kyllä poistaa sinut sieltä, jos siltä tuntuu. :)

Uskallanko, kiitos neuvoista! Mistä sen sitten tietää, että koska vatsalihasten välinen rako on umpeutunut?

Kantoliinasta, mulla on käytössä se hug a bub-liina. Olen käyttänyt sitä jo tosi paljon, vaikka vauva on vielä vasta reilun viikon ikäinen. Tykkään siitä tosi paljon!
 
Vaunulenkeillä aattelin mäkin alottaa kunnon kohottamisen (ja takapuolen pienentämisen :D ). Mulla pääs raskausaikana kunto ihan luvattoman huonoks, en tehnyt oikeesti koko aikana yhtään mitään :ashamed: Mulla on vielä 6 kiloa raskauskiloja jäljellä, tosin toivon, et osa menis vielä ihan masun turvotuksen piikkiin. Sunnuntaina Askon myyjä totes mulle,et "---kun vauvakin on tulossa..." :D

No, oli se siinä mielessä ihan oikeessa, että toivottavasti nyt sit vihdoin huomenna se mun vauva on oikeesti tulossa, nimittäin kotiin lastenosastolta, jossa on siis koko ajan ollut sydäntarkkailussa. Ja oltais ittekin sit vähän viisaampia, et onko syytä huoleen vai kaikki ok.

Kantoliinasta mulla on rengasliina odottamassa ja tarkotus tällä kertaa opetella sitä käyttämään. Esikoisen kanssa luovutin alkuunsa, kun se meni sellaseks ähräämiseks ja hikoomiseks se touhu... vaatii varmaan vähän opettelua, varsinkin tällasten lyhytpinnasten lasten kanssa kuin nää mun :LOL:
 
Moi!
Mulla on olemassa kolme kantoliinaa: Rockin' baby pouch, Tri-cotti ja Pikku-Ruu. Pikku-Ruu on ollut hyvä pienelle vauvalle tarkoitetussa makuuasennossa, siinä asennossa voi myös imettää. Pystyasennossa poika ei ole siinä oikein vielä viihtynyt. Johtuu ehkä siitä, että kasvot on ihan kiinni rinnassa? Tri-cotti (kirpparilta hankittu, en ole varma nimestä) on kaksiosainen liina, joka on nyt yksiosaisena toiminut esim kaupassa sisällä liikkuessa. Poika tykkää nukkua siinä. Baby pouch (valmis "pussi") tuntui aluksi hyvältä, mutta nyt se on jäänyt vähälle käytölle. Sitä on vähän hankala säätää eri pituisille ihmisille. Mies on tykännyt kaupungilla käyttää rintareppua (baby björn). Mulle reppu käy selän päälle enemmän kuin liinat. Me ollaan saatu osa kavereilta käytettynä, siksi näin monta versiota :)

Liikunnasta: Mä oon yrittänyt käydä vaunulenkeillä (kuumuus hieman vähensi jaksamista) ja lisäksi olen tehnyt lihaskuntoliikkeitä. Olen vahvstanut selkää ja syviä vatsalihaksia. Pyysin fysioterapeutilta ohjeita vatsalihaksien harjoitteluun. Suoria vatsalihaksia ei saisi harjoittaa niin kauan kun sormi menee lihasten väliin niitä jännittäessä. Näin minua on ohjeistettu. Mulla oli heti synnytyksen jälkeen tosi huono ryhti ja tuntui että vatsalihasten tuki oli täysin kadonnut :eek: Nyt on onneksi jo alkanut palautua. Mies hankki juuri sellaisen kahvakuulan, ajattelin kokeilla sitä itsekin :)

Lantionpohjasta: Mä aloin tehdä lantiopohjan jumppaa melkin heti synnytyksen jälkeen. Silloin tuntui, että lihakset ovat kokonaan kadonneet :/ vaikka raskausaikana harjoittelin kyllä. Tuntuma on alkanut palautua, mutta ei olla lähelläkään vielä ennen synnytystä/raskautta ollutta tilannetta. Miten muut olette saaneet lantipohjalihakset kuntoon? Itse en ole uskaltanut ottaa mitään jumppakuulia vielä käyttöön, on edelleen vähäistä jälkivuotoä välillä. Nyt siis 6 viikkoa synnytyksestä, pian kyselen neuvolasta jos vuodot ei ala loppua. Lisäksi sain aivan kamalat peräpukamat synnytyksessä :x Siitäkin meen kohta lääkäriin, jos eivät ala poistua. Jälkitarkastukseen on vielä pari viikkoa aikaa.

Kristiina, toivottavasti saatte pian vauvan kotiin!! Toivottavasti kaikki on pienellä kunnossa. Meidän pojalla on bikuspinen aorttaläppä, kuun lopussa on eka kontrolli Taysin lasten sydänpolilla. Mutta ei ole nyt hänen olemiseen vaikuttanut mitenkään.

verve + hoopi 6vk
 
Kotona ollaan =) :wave:
Voi helpotus ja ihanuus, kaikki pojalla kunnossa eikä mitään syytä huoleen. Tuolla mun pienin ja isoin mies nyt nukkuu päikkyjä :heart: Ihanaa, kun lauma on viimein koossa!

Kristiina ja Pikkuveikka 9pv
 
Heippa, ilmottaudun mukaan minäkin tälle puolelle :wave:
Elikkä Astrid 14.8. 3940g 54cm poika

Eka jännittävä yö kotona takana ja onhan tää opettelemista, mutta pikkuhiljaa. =)

Kristiina mahtava juttu, että kaikki on kunnossa!

Palailen paremmalla ajalla taas!

Astrid ja poika 4pv

 
Kristiina hienoa että kaikki on kunnossa!!

Meillä neiti on tänään kaksi viikkoa ja kotiuduttiin juuri neuvolasta. Viikossa oli tullut puoli kiloa painoa ja pituuttakin kolme senttiä. Niin haikeata miettiä, miten nopeasti nämä pienokaiset kasvaa. :'( Vaikka pääasiahan se on, että kaikki on kunnossa ja kasvu kohdillaan. :)
 
Ilmoittaudunpa minäkin sitten tänne. Dream84 ja tyttö 3510g + 48.5cm.

Meillä alkoi kotiutuminen vähän takkuisasti kun maito ei noussut toivotulla tavalla. jouduin antamaan korvikkeita hieman mutta samalla yrittää välttää niitä että saisin omat maitovarastot nousuun. Nyt ollaan jo toista päivää omilla maidoilla ja tyttö nukahtaa onnellisesti eikä korvikkeita ole tarvinnut :):) niin onnellinen olen kun saan pienen prinsessani nukahtamaan omalle tissilleni vatsa täynnä.

Kirjoitan synnytyskertomuksen myös tähän... elikkäs..
Kävin la-su välisenä päivänä sairaalassa kun alkoi tulemaan supisteluja. Kestettäviä kylläkin. Selvisi sitten että olin sormelle auki mutta kohdunkaulaa jäljellä.. supistelut olivat kestettäviä ja halusin lähteä maanantaina kotiin vielä.
Tiistaina päätin että nyt vähän vauhditetaan synnytyksen käynnistymistä ja kävin päivällä kävelyllä, illalla siivosin yläkerran itseä säästelemättä ja lopuksi kävin saunassa. Yöllä kolmen aikaan tunsin että tuli pieni poltti alavatsaan ja alaselkään. Samaan aikaan jotain lirahti housuun. Ajattelin että varmaan pikkuisen pissaa ja yritin rauhoittua levähtämään.. sitten tuntuikin että ei tulee lisää nestettä ja äkkiä vessaan.. sieltä alkoikin vaaleanpunainen lapsivesi lorahdella ja koko ajan voimistuen. Mies on lomalla ja oli valvonut siihen asti. Juuri oli nukkumaan tulossa. Lähdettiin siinä heti kun ehdittiin. Sairaalaan meillä vain kymmenen minuutin matka. Pääsin käyrille ja siinä alkoikin heti kovat poltot tulla. Tärisin ku haavanlehti kun pelotti että kuinkahan kipeää joudun kestämään. Olin silloin kahdelle sormelle auki ja ei enää kanavaa jäljellä. Sain peräruiskeen ja kävelin eevatelineellä aluksi. Mies piti lämmitettyä geelipussia selässä samaan aikaan. Poltot kovenivat koko ajan ja sain ottaa ilokaasua ja istuskelin fysiopallolla jossa heijasin itseäni. Siinä kestin niitä muutaman tunnin ja pyytelin jo epiduraalia. Hoitaja soitti päivystävän lääkärin joskus kuuden aikoihin ja tuntui että menee ikuisuus ennenkuin se tulee. Lääkärin tullessa olin neljä centtiä auki. vetasin ilokaasua vahingossa päähän asti ja oli niin vaikea siirtyä polttojen ollessa sängylle. Sattumalta oli sellainen lääkäri joka osasi laittaa epiduraalin niin että puuduttaa lantiosta vain polviin asti ja kaikki synnytyselimet. Kuulemma kukaan muu lääkäri ei länskässä osaa tehdä sellaista puudutetta vaan tekevät sellaisen joka vie kaikilta jalat alta. Se autuaalinen olo. Seurata vain monitorista, että nyt tulee supistus.. mutta ei niitä hirveitä kipua. Pikkuisen meni toispuoleiseksi puudute mutta toimi kuitenkin hyvin. Sain sitten epiduraalia kolme annosta yhteensä parin tunnin välein. Viimeisen kun oli 9 centtiä auki. Sitten vielä se sentti ja alettiin synnyttämään. Pelotti jostain syystä ihan kauheasti ja vapisin ja tärisin ihan kauttaaltaan. Kätilö oli kyllä rauhallinen ja laittoi asiat rauhassa kuntoon. Sanoi että jos vauvan sydänäänet pysyy koko näin hyvänä niin ponnistetaan rauhassa niin ettei välilihaa tarvitse leikata. Siinä sitten ponnistelin supistusten aikana ja monitorista seurasin vähän että milloin supistukset alkaa kun en kaikkia niin hyvin tuntenut. Mikä mahtavinta puudutus onnistui niin hyvin etten tuntenut minkäänlaista kipua. Ponnistelin vain ja pää olikin ulkona.. sitten kätilö sanoi että napanuora kaulanympärillä... huhhuh.. sanoi vain että ponnista ihan vähän niin hän auttaa vauvan ulos ja kiepauttaa napanuoran pois kun tuntuu olevan sen verran löysällä. Oli niin rauhallinen kätilö ettei yhtään hätäillyt ja alkanut leikkaamaan välilihaa tai katkaisemaan napanuoraa liian aikaisin. Sitten se pieni ihanuus pulahti esille ja sain hänet rinnalle. Hetken mietti ennen henkäyksen vetoa ja sieltä tulikin pieni itku. 9/10 pistettä sai pieni. Oikein hyvän värinen ja niin rauhallinen että olin aivan ihmeissäni. 3510g ja 48,5cm pitkä. Ihana tyttö oli syntynyt maailmaan. Isällä tulikin pieni itku mutta minä olin niin rauhallinen ja tyynen onnellinen. Hieman limakalvoille tuli repeämiä mutta siinä kaikki. Ne pitäisi nopsasti parantua. Vauva ei ollut ollenkaan mennyt synnytyksessä littiin ja sanoi että tuntuu olevan tilava lantio kun niin hyvin tuli ulos. Näin meni meillä synnytys.

Nyt sitten pienen kanssa ollaan kotona ja opetellaan elämään hänen rytmeillään. Suloisuus nyt nukkuu ja äitikin on sen verran väsynyt että taitaa suunnata sänkyyn niin jaksaa tuota pientä tissiliisaa imettää taas yöllä :)

dream ja kullannuppu 8vrk
 
Jaaha..Täällä suunnitellaan ristiäisiä, viikon päästä ne sitten olis.

Poikakin on kasvanut hurjasti, naama levinny kun pullataikina ja jalkoihin tullu vauvan pyöreyttä :) Mittoja en tiedä, seuraava neuvola on vasta 7.9. mutta veikkaisin jotain reilua 4,5kg. Rauhallinen tyyppi on, runsas pulauttelija..kone pesee jatkuvasti ja silti on bodyt ja pyyhkeet loppu, mutta kai se tästä joskus rauhottuu.

Mites muilla on ristiäisiä/nimijuhlia? Onko nimet jo tiedossa? Kutkuttaa itteensä ihan kauheesti, kun nimi on tiedetty jo rakenneultrasta saakka kun kerrottiin sukupuoli, niin vihdoinkin sitä pääsee käyttämään :heart: Miehellä istuu niin tiukassa, ettei kerrota ennen juhlia..Miehen kanssa ollaan sitä kuitenkin käytetty, niin oon pelänny jos lipsautan sen sitten jossain.
 
Mäkin pääsen jo ilmoitautumaan mukaan!
fifiris 16.8. 2725g. 46 cm. poika :heart:

Kopion tuolta odotuspuolelta tähän synnytyskertomuksen..
Meillä tulikin vauva aikaisemmin maailmaan kun suunniteltiin, poika syntyi 16.8 klo 20.17. Maanantaina aamulla kuudelta lirahti vähän lapsivettä. Mietin vaan että se on tosi juoksevaa valkovuotoa, enkä reagoinut siihen kummemmin.. sitten aamulla ysiltä tuli taas.. Silloin aloin vähän panikoimaan että mitä tää nyt on ja mietin että jos vielä tulee niin soitan Naikkarille. No sit kahen aikaan tuli taas loraus ja soitin Naikkarille ja ne pyysi tsekkaukseen. Sitten ne joillain pikatestillä katsoi ja sanoi että lapsivettä se on ja sektio tehdään tänään! Olin AIVAN paniikissa kun henkisesti oli varautunut että se on sit 1,5 viikon päästä. Jäin sit heti sairaalaan odottelemaan ja soitin miehen seuraks. Sektioaika saatiin klo 19.30 ja klo 20.17 syntyi meidän ihana poikamme.

Poika oli ihan yllätys pieni, paino vain 2,7kg ja pituus 46 cm. Kaikin puolin pirteänä ja hyvinvoivana 9-pisteillä syntyi. Itse sektio oli nopeasti ohi ja vaikka se tuntui vähän ilkeältä kun tunsi että mahaa tongittiin (vaikka kipua ei tuntunut) niin kyllä sen kesti. Kun poika otettiin mahasta, se kapaloitiin siinä leikkauspöydän vieressä ja tuotiin mun syliin pariksi minuutíksi. Lääkäri otti siinä kuvia tuoreesta perheestä. Oli se liikuttava hetki, vaikka olinkin vähän pihalla kun kaikki kävi niin nopeasti ja tietysti myös lääkkeet vähän sekoitti päätä. Anestesialääkäri ja hoitajakin pyyhki silmäkulmia ja sanoi että aina kun näkee vanhemmilta näin voimakkaan reaktion, niin itsekkin liikuttuu.. Tuli ihana fiilis että ne oli niin hengessä mukana.

No poika ja mies lähti sitten punnitsemaan vauvaa ja mua jäätiin kursimaan kokoon. Sen jälkeen vietiin heräämöön, jossa olin ihan yksin (siis ei ollut muita potilaita, toki hoitajat oli paikalla). Mies ja poika tuli heräämöön ja sain kokeilla jo siellä imetystä. Kovasti poika siinä imutteli, vaikka en tiedä tuliko rinnoista mitään.. Olo oli vähän sekeva mm. morfiinin ja muiden kipulääkkeiden myötä.
Osasto missä oltiin oli ihan täynnä, eikä saatu perhehuonetta, joten mies joutu lähtemään sit kotiin. Mä sain vauvan vierihoitoon jo ekana yönä, tosin alkuun en juurikaan saanut vauvaa nosteltua omin voimin vaan hoitohenkilöstö auttoi.

Leikkauksesta toivuin mielestäni aika nopeasti, jo leikkauksesta seuraavana iltana kävin vessassa ja suihkussa ja siitä seuraavana aamuna virtsakatetri otettiin pois. Toki haava on kipeä, mutta aika hyvin sen kanssa pärjäilee, kun vaan varoo äkkinäisiä liikkeitä.

Tänään ollaan ekaa päivää kotona ja aivan ihana fiilis!! Vauva on aivan ihana ja ihan isänsä näköinen. Koko ajan haluis olla tissillä, eli varmaan joku tehoimupäivä meneillään. Vauva on niin pieni, että hyvä että syö paljon! Nyt se nukkuu tossa mun tissien välissä ja kohta taas varmaan haluaa syödä..

fifiris ja vaavi 5 pv
 
Kiitos Uskallanko! Kyllä tuntuu ihan mielettömän hyvältä että vihdoin tämä on totta. =)

Olisin kysellyt teiltä kokeneemmilta maidon noususta.. Pari päivää sitten maito nousi rintoihin ja rinnat on kasvanut ainakin kuppikoolla. Ne on kovat ja pinkeät muttei mielettömän kipeät (toki aristavat, muttei liikaa) Pitäisikö rintoja pumpata tyhjemmiksi ettei tule tulehdusta? Vai vasta jos ne tulee tosi kipeäksi? Kuinka nopeasti teillä tasaantui maidon nousu ja rinnat pehmenivät? Rinnoista ei valu maitoa juurikaan ulos itsestään ja vauva saa mielestäni ihan hyvin syötyä pinkeydestä huolimatta.
 
Meidän vauvahan syntyi siis 11.8. Jäänyt kirjoittamatta.
Lämpimät onnittelut Fifiris :heart: :)
Nyt vain alkaa vauva-arki teilläkin. Mulla oli aluksi maidon nousu vaikeaa ja pakkautui kauheasti rintoihin. Vauvakaan ei tahtonut saada oikein mitään sieltä kun oli tissit niin pinkeänä. Sairaalassa sitten käskivät laittaa keräkaalin lehtiä tissiliivit täyteen. Vähän kun vielä rikkoo pintaa niin vaikuttavat paremmin. Alussa piti kyllä lämmittää tissit geelipussilla ja pumpata sen jälkeen. Olin varmaan kolme päivää salaatinlehtiä tissit täynnä ja pikkuhiljaa alkoi rinnat pehmetä ja vauva saada maitoa.. koko ajan maidontuotanto on noussut tai oikeastaan vasta sen jälkeen kun tulin sairaalasta kotiin ja pääsin rentoutumaan. Jouduin antamaan vauvalle aluksi korviketta kun nousi maito niin hitaasti mut nyt ollaan jo tiistaista asti oltu omilla ruuilla ja maitoa näyttää heruvan toisesta tissistä itsekseen jopa kun toisesta imettää :) olen kyllä onnellinen että imetys alkanut sujua ja saa vauveli hyvin vasta-aineita. Helpottaa kyllä arkeakin kun ruoka kulkee matkassa.

Miten muuten olette lähteneet vauvan kanssa liikkeelle, minkä ikäisenä uskaltaa viedä esim. kauppaan? Meidän neiti on nyt 11pv ja käytiin eilen mummolassa kyläilemässä. Sinne uskaltaa mennä. Neuvolasta sanottiin että elä vie ennen vuodenikää mihinkään kauppaan.. :/ ettei vaan tauteja saa. mut eihän sitä pysty arkea elämään jos ei vuosi pitäis tautien pelossa elää.

dream ja neitokainen 11pv
 
Dream, täytyy ehdottomasti kokeilla tota kaalihommaa!! Mulla on kans rinnat tosi pinkeenä ja välillä tuntuu ettei vauva nyt saa niin hyvin otetta. Mulla on kans vaikeuksia saada vauvaa kokeilemaan uusia imetysasentoja.. haluisin kokeilla kainaloimetystä ja makuultaan imetystä, mutta 99% kerroista vauva saa silloin vaan raivarin ja alkaa röhkiä kuin possu eikä saa oikein nännistä otetta.. No, ehkä tässä pikkuhiljaa opitaan yhdessä.

Tosta kauppajutusta, eihän se voi olla että VUOSI pitäisi odottaa että saa mennä vauvan kanssa kauppaan!! :eek:
Mä ajattelin, että kun vaavi on pari viikkonen, niin kauppaan uskaltais mennä. Kyllähän sitä on pakko arkeen palata.. ja vastustuskyvyn kehityksen kannalta varmaan liian suojattukaan ympäristo ei voi olla hyvä.


 
Kyllä me on vauvan kanssa ihan normaalisti menty kauppaan ym heti, kun hänet kotiin saatiin eli oli sillon 9 päivän ikänen. Nythän ei ole mitään flunssa-tms.epidemioitakaan menossa, sillon kyllä rajottaisin vähän tätä kylillä luuhaamista :)

Onko teillä muilla vauva yöt vieressä nukkumassa vai nostatteko joka kerta rinnalle syömään ja sit takasin omaan sänkyyn vai miten? Meillä tuo nukkuu illalla kopassa sängyn vieressä ja sit ekalta imetykseltä (klo 2-3 maissa) jätän hänet viereen nukkumaan. Syö toisen kerran sit joskus viiden-kuuden maissa. Eli ekat yöt ollaan menty aika ruhtinaallisilla yöunilla :eek: Tosin nyt on eilisen ja tän päivän kitissyt aika paljon heti imetyksen jälkeen, kipristelee ja piereskelee eli mahavaivaa on :(

Pitää nyt lähteä kylpyyn noitten miesten kanssa :) Vauvelikin tuntuu nauttivan kylpemisestä, varsinkin kun isoveli pelleilee vieressä omassa ammeessaan :)
 
Kristiina hienoa että kaikki on kunnossa :heart:

Maidon noususta
, mä jouduin sairaalassa valohoidon aikana ja sitten infektio-osastolla pumppaamaan maitoa. Siitä huolimatta mulle tuli rintatulehdus, eli en usko että vaikuttaa siihen. Mä varmaan sain vetoa tuuletuksen takia heteiden aikana rintaan ja siitä se tulehdus sitten tuli. Mulla oli aluksi ihan tosi pinkeenä rinnat usein ja tuntui ettei poika saa otetta ennen kuin olin vähän pumpannut maitoa pois. Nyt rinnat ovat pehmeämmät ja usein kun alan imettää, molemmista rinnoista tippuu maitoa tosi paljon. Mulla ilmeisesti on ns. "suihkutissit", eli vauvan suuhun tulee paljon maitoa kerralla ja poika joutuu syömään nopeasti. Silloin menee samalla ilmaa masuun ja nyt onkin ollut ilmavaivoja pikkumiehellä :( Cuplaton auttaa jonkin verran.

Mä olen ollu vauvan kanssa likkeellä komiviikkoisesta asti tosi paljon. Heti kun päästiin infektio-osastolta kotiin, niin olen ollut pojan kanssa ulkona syömässä, kaupassa yms. En ole koskaan kuullut, että vuosi pitäisi odottaa esim kauppaan menoa.


 
Kristiina olitkin samaan aikaan linjoilla :)
Mä nukutan yöllä poikaa pinnasängyssä meidän sängyn vieressä. Laitan aina syötön jälkeen pojan takaisin omaan sönkyyn. Jos ei meinaa rauhoittua ja nukahtaa uudelleen, otan hetkeksi viereen ja sitten siirrän omaan sänkyyn. Aamulla sitten, jos vielä halutaan torkkua lisää, niin otan pojan viereen torkkumaan. Meillä on tosiaan ollu myös samanlaista masuvaivaa kuin teillä. Enemmän se tuntuu haittaavan päiväaikaan.
 
Olin kyllä melko ihmeissäni itsekin siitä että sanoi neuvolassa että vasta vuoden ikäisenä viedä yleisiin paikkoihin. Tietenkin nyt on meneillään rs viirusta ja muita flunssia ja tuon ikäinen vetää niitä kyllä puoleensa.
Meillä on pienellä alkanut tulemaan koko ajan enemmän ja enemmän vatsavaivoja. Väsyttää jo itselläkin kun ei meinaa millään nukahtaa vaikka on ihan väsynyt tissin jälkeen. Ostin rela tippoja mutten ole vielä raskinut niitä kokeilla. Pitää kai kokeilla ettei itse väsy kokonaan.. koko ajan vaan haluaisi olla tissillä ja siitä vasta riemu tulee jos syö vielä liikaa... rupsuttelee yhtenään mikä hyvä mutta ilmaa masussa koko ajan. röyhtäyttelen ja kaikkea. kuinka paljon teillä vauvat valvoo päivällä?
 

Yhteistyössä