T
Turhasta murehtija
Vieras
Mua on alkanut ihan älyttömästi ahdistaa nyt loppuraskaudesta pelko siitä, ettei tämä meidän tuleva vauva oliskaan terve. Muistan kun joskus puolen välin tienoilla luin toiselta palstalta jonkun viimeisillään olevan samanlaisesta ahdistuksesta ja naureskelin mielessäni, että kaikkea sitä.. Nyt kuitenkin itse panikoin ihan samasta asiasta. Meillä on suvussa kehitysvammaisuutta / eräs syndrooma, joka kuitenkin on tutkittu ettei minun vanhempani tätä ko. geeniä kanna. Minua ei sitten luonnollisesti ole tutkittu. (Kun periytyy siten, ettei voi hyppiä sukupolvien yli). Silti kuitenkin stressaan, että mitä jos ne tutkimukset onkin jotenkin pielessä ja meidän vauva olis kehitysvammainen. Tuntuu järjettömältä pelätä näin, mutta asia painaa mieltä. Neuvolassa ei kysytty alkuraskaudessa mistään tällaisista sukujutuista (voitteko kuvitella?!), joten en ottanut itsekään asiaa puheeksi kun olin vielä "järjissäni" ja uskoin, ettei minulla voi tätä viallista geeniä olla. Siksi en viitsi neuvolassa ottaa puheeksi tätä asiaa edes ja mitäpä tuo enää auttaisikaan. Ja kun järki siis sanoo että huoli on turha, mutta joku äidinvaistohormoonihirviö lietsoo sisälläni pelkoa. Ja tämä syndrooma on vielä sellainen, ettei siinä ole näkyviä ulkoisia merkkejä, jotka voisin heti synnytyksessä tsekata (vrt. vaikka Downin syndrooma, jossa merkit on aika selkeät).
Enivei, mua ahdistaa kun mies suunnittelee kaikkea kivaa mitä hän meidän pojan kanssa tulee tekemään, kaikkea urheiluun liittyvää. Ja kuinka hän haluaisi jäädä pojan kanssa kotiin sitten kun lapsi on muutaman kuukauden. Että kuinka järkyttävä shokki se olis hänellekin jos tää lapsi ois vammainen. Saati minulle itselleni myös ja lisäksi syyllisyys siitä, että "tää on mun aiheuttamaa". Ja onhan niitä muitakin vammoja ja vikoja, kuin tämä mistä olen nyt kirjoittanut. Itse olen henkisesti koettanut valmentautua esim. husu-vauvaan tai mihin vain.
Tämä tuntuu niin hullulta, kun olen koko raskauden ajan ollut niin onnellinen tulevasta perheenjäsenestä ja vailla kaikkia murheita. Että mistä nämä tällaiset ajatukset yhtäkkiä on tulleet parin viikon aikana? Onneksi tätä raskautta ei enää pitkästi ole jäljellä ja pääsen näkemään meidän vauvan.
Pyydän ettette tuomitse, vaan olen kiitollinen jos joku muu on kokenut samaa ja haluaa jakaa ajatuksiaan kanssani.
Enivei, mua ahdistaa kun mies suunnittelee kaikkea kivaa mitä hän meidän pojan kanssa tulee tekemään, kaikkea urheiluun liittyvää. Ja kuinka hän haluaisi jäädä pojan kanssa kotiin sitten kun lapsi on muutaman kuukauden. Että kuinka järkyttävä shokki se olis hänellekin jos tää lapsi ois vammainen. Saati minulle itselleni myös ja lisäksi syyllisyys siitä, että "tää on mun aiheuttamaa". Ja onhan niitä muitakin vammoja ja vikoja, kuin tämä mistä olen nyt kirjoittanut. Itse olen henkisesti koettanut valmentautua esim. husu-vauvaan tai mihin vain.
Tämä tuntuu niin hullulta, kun olen koko raskauden ajan ollut niin onnellinen tulevasta perheenjäsenestä ja vailla kaikkia murheita. Että mistä nämä tällaiset ajatukset yhtäkkiä on tulleet parin viikon aikana? Onneksi tätä raskautta ei enää pitkästi ole jäljellä ja pääsen näkemään meidän vauvan.
Pyydän ettette tuomitse, vaan olen kiitollinen jos joku muu on kokenut samaa ja haluaa jakaa ajatuksiaan kanssani.