Loppuraskauden alaselkäsärky

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **selkäkipuinen**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

**selkäkipuinen**

Vieras
Viikon verran on ollut alaselkä kipeä. Menossa rv 35. Ilmeisesti selkä jotenkin venähti siivotessa kun luuttusin lattioita ja könysin sängynalustaa. Kipu ei tuntunut heti, vaan illan aikana pikkuhiljaa kipeytyi.

Kävin fysioterapeutilla, joka neuvoi muutaman kevyen jumppaliikkeen. Sain myös sieltä lainaan tukivyön, mutta ei oikein auta. Panadol Poretta olen syönyt sen minkä saa, mutta eipä sekään ole juuri auttanut. Vie ehkä sen suurimman kivun, mutta ei kokonaan. Hissukseen olen käynyt kävelyllä, mutta tuntuu, että se vain pahentaa kipua. Venyttely myös, sitä en ole uskaltanut enää edes tehdä.

Tuntuu, että kipukohta välillä vaihtelee. Välillä se on selkeästi pakaran kohdalla, mutta siitä sitten kipuaa vähän ylemmäs, ei kuitenkaan vyötärön korkeudelle saakka. Välillä oikea puoli enemmän kipeänä, välillä vasen.

Mikä auttaisi, muu kuin aika/synnytys? Oletteko kokeilleet mitä ja mistä saaneet eniten apua? Auttaisiko akupunktio, saako sitä kokeilla raskauden aikana?

Sama vika. Tai siis en tietääkseni ole venäyttänyt selkääni mitenkään,
särky alkoi ruohonleikkuun jälkeen. Nyt menossa rv 32. Aamulla särkee, illalla särkee, yöllä jomottaa. Otan Panadolia kun en kestä, mutta yritän olla ilman. Särkyä on nyt jatkunut 3 päivää. Samaan aikaan alkoi julmettu nivussärky tai jomotus, useinmiten esiintyy toispuoleisena, mutta välillä myös molemmilla puolilla. Ilmeisesti lepo on tähän vaivaan se paras lääke ja loppujen lopuksi synnytys. Mutta jos jollakulla on kokemuksia tai poppaskonsteja, niin lukisin niistä mielelläni.

Tsemppiä selkäkipuiselle, ihan loppumetreillä olet kuitenkin, että aikansa kutakin!
Johanna

Mulla sama vaiva kuin teillä. En ole venäyttänyt enkä mitään. Hieroja sanoi, että on iskiasvaivaa. Mulla tää alkoi jo viikolla 18. Kyseessä toinen raskaus.

Aina välillä alaselkä on parempi. Erityisesti nyt kun olen jatkanut pienen tauon jälkeen kuntosalilla käyntiä. Sitä tuskin suositellaan enää raskauden loppuvaiheessa.

Kaurapussi on myös hyvä ja tehokas apu. Se lämmitetään mikrossa ja laitetaan kipualueelle. Mulle tämä keino toimii Panadolia paremmin. Lisäksi hierojan käsittelyn jälkeen selkä on aina parempi. En ole kuitenkaan selvittänyt saako sitäkään enää loppuvaiheessa tehdä.

Peppiina 22+3

Itse kävin muutaman kerran fysioterapeutilla, mutta kipu jäi. Sitten menin pitkän tauon jälkeen ko-ke-neel-le vyöhykeerapeutille ja sinne kipu sitten jäikin. Aah tätä tunnetta, kun kävely ei enää satu samalla tavalla. Aion käydä vyöhykeerapiassa ihan loppuun asti. Uskon että se auttaa itse synnytystilanteeseenkin positiivisella tavalla.

t.masu 30+0

Eikun ei tämä ole iskias-kipua. Tämä on sellaista menkkamaista jomotusta ja särkyä. Mietin, että onko tämä nyt liitoskipuja? En muista samanlaista ykkösestä tai kakkosesta. Jos vaan ei vanhat luut ja nivelet aukea enää yhtä helposti kuin nuorempana.. ;)
Mitäs siellä vyöhyketerapiassa taas tehtiinkään?
J

Yhteistyössä