***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

Meillä oli vähän jännitystä jouluaattona, kun yhtäkkiä havahduin että sormet ja varpaat sekä kasvot tuntuu tosi turvonneilta. Sitten mittasin kotimittarilla verenpaineet ja nehän olikin tosi koholla 145/95 vaikka normaalisti on ollut n. 120/75! Puolen päivän aikaan aloin miettimään jo raskausmyrkytyksen mahdollisuutta ja soitin sitten äitipolille et mitäs tehdään. Siellä kaksikin hoitajaa oli sitä mieltä että olis syytä käydä siellä testeissä. Kyllä tuntui kurjalta ajaa sinne kun pelotti et jos joutuukin joulun viettämään osastolla:(
Onneksi kyllä vauvan sydänkäyrä oli normaali, pissassa ei ollut valkuaista, verikokeiden tulokset olivat normaalit (mitä sitten tutkivatkaan?) eikä verenpainekaan ollut sairaalassa enää kuin 125/85. Ja taas myös ultrattiin, vauva pää alaspäin ja kaikki hyvin. Painoarviokin kasvanut jo 2,8-2,9 kiloon. Epäilen kyllä ettei ole ihan noinkaan iso..
Mutta oli kyllä ihanaa päästä testien jälkeen kotiin joulun viettoon ja todella mukava ja rauhallinen joulu oli kyllä! Turvotuskin helpotti, ehkä se oli yksittäinen oire vaikka jostain suolaisesta ruoasta ja verenpaineen kohoaminen liittyy varmasti siihen etten Karmillan tavoin saa nukuttua öitä.

Missä asennossa te muut nukutte -jos siis saatte nukuttua? Mulla on monta tyynyä, mutta en vaan löydä hyvää asentoa kun tuntuu et vauva painaa kyljellä ollessa patjan puolella. Välillä sillä on hikka tai muuten vain möyrinnät meneillään..Toivon kyllä että tää syntyis heti tammikuun alussa:p
 
oivikki Oys:ssa tutustuminen on siirretty nettiin. Toisaalta ymmärrän, ettei sinne haluta päästää isoja ryhmiä tutustumaan ja ramppaamaan ympäriinsä...

karmilla Hyvä, että paineet ovat siedettävissä rajoissa ja toivottavasti eivät enää nousekaan! On tosiaan jännää, kun h-hetki lähenee :O Vaikka enemmän jännitän arjen sujumista vauvan kanssa, kuin synnytystä. Jotenkin imetyksestä ja sen onnistumisesta olen onnistunut kehittämään itselleni aikamoisen jännityksen :ashamed: Ja sitten nukkuminen on toinen: olen muutenkin aika herkkäuninen ja pienemmätkin asiat saattavat viedä yöunet...



illusia Oi, kun ihana kukkayllätys siskoltasi =) No huh, voi harmi että piti vielä aattona raskausmyrkytystä pelätä :hug: Onneksi ei ollut ja toivottavasti paineet pysyvät hyvinä jatkossa! Nukun yleensä vasemmalla kyljelläni iso tyyny jalkojen välissä, pienempi ja ohuempi tyyny vatsaa tukemassa ja sit tietty tyyny pään alla. Näin on vielä onnistunut ihan ok nukkuminen, vaikka vessassa tosiaan pitää rampata nyt jo melkein joka yö 4 kertaa. Samalla käyn aina hörppäämässä vettä, kun tuntuu, että janottaa koko ajan. Ja välillä en sitten saa unta pitkään aikaan, kun herään liikaa vessareissulla... Olen itsekin miettinyt, että kun sängyssä nukkuminen alkaa tuntua hankalalta, niin nukun ainakin osan yöstä oivikin tapaan sohvalla isojen tyynyjen kanssa.

Joulu meni kyllä täälläkin aika lailla vain oleskellessa ja kyläillessä :xmas: Rauhallisesti otin ja tänään jaksoinkin sitten shoppailla reilun pari tuntia alennusmyynneissä ja eilen käytiin kävelyllä, kun pakkanen oli inhimillinen. Ostin h&m:ltä pitkähihaisen imetyspaidan ja uudet samettilököhousut. Rennot ja puristamattomat housut ovat varmaan kova sana synnytyksen jälkeen ;) Lisäksi ostin sellaisia pikkuhousuja, joiden kanssa voi paremmin käyttää sidettä. Mulla on oikeastaan ollut vaan stringejä ja hipstersejä, joiden kanssa siteen käyttö ei oikein onnistu. Ja jos sidettä joutuu useita viikkoja käyttämään, niin sopivat pikkaritkin ovat varmasti tarpeen...

Jouluaattona oli meilläki vähän jännitystä: Oltiin juuri lähdössä miehen vanhemmille riisipuurolle ja puin paitaa päälleni ja jotenkin siinä taas oikea olkapääni lähti sijoiltaan :O Nivel ei näköjään kestä äkkinäisiä ja ääriliikkeitä ja se on jo ilmeisesti niin löysä, ettei se enää käyny varsinaisesti edes kipeää. Menin miehen luo naama valkoisena ja se raukka säikähti, että nyt mulla supistaa ja pahasti. Sanoin, että olkapää lähti taas ja käskin sen nostaa varovasti käden alta kainalon juuresta. Nätisti lumpsahti nivel paikoilleen onneksi, ettei tarvinnu päivystykseen lähteä! Mutta kyllä huolettaa, että miten toi olkapää kestää vauvan hoidon ja kanniskelun varsinkin sitten, kun vauvalla on jo enemmän painoa : / Ajattelin keskiviikkona neuvolassa puhua asiasta ja pyytää varaamaan mulle lääkärille ajan, jossa voisin yrittää saada lähetettä fysioterapeutille. Voisin siellä saada ohjeita kotijumppaan, että lihakset tukisivat paremmin löysää niveltä ja jänteitä. Varmaan joskus edessä operaatio tohon olkapäähän. Ilmeisesti operaatio itsessään on helpohko ja nopeasti ohi, mutta toipumisaika voi olla aika pitkä. Joten en voi kyllä siihen mennä vielä pitkään aikaan...

Nyt on pikkuisen kotiintulovaatteet pakattu valmiiksi turvakaukaloon ja listan kirjoitin, mitä pakkaan tällä viikolla omaan kassiini. Pakkasin vaatteiksi bodyn, jalkaterälliset puolipotkarit, tumput käsiin, lämpimän hupparin ja siihen kuuluvat toiset jalkaterälliset puolipotkarit, toppapuvun tumppuineen ja tossuineen ja aluslakin ja pipon. Sanoin miehelle, että saa tarvittaessa tuoda sitten lisää, jos on ihan hirveä pakkanen. Kamera meidän pitäisi vielä käydä ostamassa joululahjarahoilla, kun vanha kamera ei oikein toimi kovinkaan varmasti.

Mies on petsaamassa pikkuisen pinnasänkyä vanhemmillaan. Varmistettiin vielä tikkurilan neuvontanumerosta ja liikkeestä, mikä petsi / lakka on turvallista pinnasänkyyn. Laitojahan on nimittäin välillä kiva jyystää, varsinkin kun ikeniä kutittaa ;)
 
Lääkärissä käyty.Ei antanu vieläkään vp lääkitystä,mutta huomenna olis mentävä verikokeisiin ettei olis anemiaa tms.Onneks pääsee heti aamulla.Pissa oli puhdas,ja painoo oli tullu viikossa 400g:rolleyes:,vaan onhan tässä tullu syötyä..Mulla oli eri tervhoitaja kun yleensä,oli oikeen TYLY tapaus,ei ottanu hb:tä ja verenpaineenkin mittas vaan kerran!!teki mieli sanoo sille pari valittua sanaa!!Onneks loppuu kohta sielä puolella ramppaaminen kohta.Kohdunkaula oli pehmeä,mutta 2cm jäljellä ja painoarvioks saatiin2,8-3kg ja pituuttakin kuulemma on:).Pää on alhaalla ja sille se kyllä tuntuukin.:)Käski ottaa huilimisen kannalta,koska jos paineet vielä nousee,joudun makaamaan ä polilla loppuajan:(.Suututtaa vaan kun miehen teini ikäinen tytär ei osallistu oikeen mitenkään huushollin pitoon, sanomisesta huolimatta!!Ruokaa kyllä arvostelee yms, keittoja kun ei sais olla ollenkaan..
 
Voi tauti! Kirjotin pitkät pätkät ja kaikki tekstit hävis.

Lyhyt kooste:
- Nukkuminen: Mähän en sais nukkua kun vasemmalla kyljellä sen oikean puolen hydronefroosin takia, joten nukkuminen aika tuskaa! Mulla tyynyjä kaks pään alla, selän takana ja mahan edessä :)
- Karmilla: Onneksi paineet tasoittuneet! Yritä levätä sillä sairaalassa makoilu on ihan peestä!
- Mulla olo kun ryhävalaalla. Paino vaan nousee eikä siihen yhtään auta mun suklaan syöminen! Yli 500g per viikko kiva kiva.
- Neuvolassa käytiin tänään. Eipä siellä mitään uutta. Vauva todella alhaalla. Neuvolatäti jo mietti et tuutkohan enää ens viikolla. Mulla ittellä ei oo kyl yhtään sellanen olo et se sieltä syntyis viä vähään aikaan! Varsinkin kun nyt kaikki povaa et kohta syntyy niin katotaan vaan niin se menee sen kaks viikkoo yli!

riksu rv 37+2
 
karmilla Toivottavasti paineet ei enää nouse, ettet joudu äippäpolille! Eipä varmaan helpota oloa ollenkaan, jos teini vielä arvostelee ruokia : / Yritä vaan jättää kommentit kuuntelematta ja auttaisko, jos miehesi sanoisi vielä asiasta? Tärkeintä on kuitenkin nyt sinun ja vauvan hyvinvointi :hug: Jos joudut äippäpolille, niin sittenhän jää keitotkin tekemättä!

riksu Mulla oli eilisessä neuvolassa paino noussu viikossa yli kilon!! :O Järkytyin itsekin lukemia, mutta toisaalta maha ei ole toiminut muutamaan päivään ja turvotusta oli eilen oikeastaan eka kertaa kunnolla. Sormusta en meinannu eilen aamulla saada sormesta pois ja kun sen lopulta sain en ole uskaltanut sitä enää takaisin laittaa. Turvotus on kyllä helpottanut vähän ja onneksi paineet oli kunnossa. Levolaccia hain eilen apteekista ja tänään on tuntunut hieman olevan siitä apua... Vai meinas neuvolassa, että tuletkohan enää ens viikolla? Hui, jännäksi vetää :)

Terkkari ensin kyseli herkuttelusta, mutta sanoin, etten ole mitenkään hirveästi herkutellut, ihan "normaalia" joulusyömistä. Eilen kyllä jo palattiin ihan normaaliin syömiseen ja kävelylläkin pääsin käymään, kun pakkanen hellitti ja löysin miehen kaapista lämpimän aluskerraston, joka meni hyvin masun päälle. Onneksi paineet olivat hyvät ja terkkarikin kehui sitten sydänääniä kuunnellessaan mun mahaa ja sanoi, että mieskin varmaan kuulee sydänäänet mahan päältä, kun ei ole hirveästi ylimääräisiä kerroksia välissä. Varmaan yritti hieman hyvitellä, kun huomasi ehkä, että mulle tuli vähän paha mieli syömisistä puhuttaessa. Hyvähän se on, että painoa seurataan, mutta eiköhän aika monella ihmisellä tule joulun aikaan ylimääräisiä kiloja? Kunhan se loppuu sitten siihen, eikä jatku enää? Muuten kaikki oli kunnossa. Vauva onneksi edelleen pää alaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt eikä vielä kovin alhaalla. Terkka lohdutteli mua, ettei vauva enää varmaan mahdu kääntymään väärinpäin, kun kyselin asiasta. Olkapäästä sanoin myös ja terkka sanoi, että jospa tilanne vähän paranis synnytyksen jälkeen, kun nivelet eivät ole enää niin löysät ja palaavat ns. normaalitilaan. Itse vähän epäilen sitä, mutta lääkärille täytyy mennä synnytyksen jälkeen. Kuminauhalla ajattelin varovaisesti yrittää jumpata olkavarren lihaksia. Isälle on sama operaatio tehty ja sanoi, että toipuminen vei kyllä aikaa : / Ensi viikolla taas seuraava neuvola.

Nukkumisesta: Muutamana yönä nukkuminen oli todella huonoa ja päivät olin kuin sumussa, mutta onneksi viime yönä sain nukuttua ihan hyvin (lukuun ottamatta vessareissuja). Nyt on huomattavasti virkeämpi olo, vaikken vielä olekaan saanut mitään järkevää aikaan tälle päivälle :ashamed: Eilen sain laitettua pinnasänkyyn reunasuojuksen ja patjan ja pakkailin omaa sairaalakassia vähän, vaikka väsytti ihan hirveesti. Tänään pitäis imuroida ja pakata toi kassi valmiiksi. Lakanat vois myös laittaa pinnikseen, kunhan löydän jonku päiväpeiton päälle, ettei sänky ehdi pölyttyä, jos kovin paljon menee yliajalle ;)

Meinattiin ensin saunoa ja syödä kavereiden kanssa meillä huomenna, mutta tultiin siihen tulokseen, että mennään mieluummin miehen kanssa kavereille syömään ja istuun iltaa. Päästään sitten kotiin, kun siltä tuntuu, eikä jaksa enää katsoa humaltuvia ihmisiä ;). Eikä tarvi passata muita! Sen verran on ollut viime päivinä väsymystä, etten jaksa alkaa emännöimään mitään juhlia.

Tulipas taas pitkä sepustus =)
 
Vielä tämän vuoden puolella...

Illusia onpas sulla ollut joulujännitystä! Toivottavasti nyt on mennyt ihan hyvin? Nukkumisesta kyselit; puolikylkiasennossa tyynyjen avulla - ja kaksi pään alla - aloittelen nukkumista. Nyt on jotenkin stressi madhollisesta huonosti nukkumisesta hävinnyt ja sen myötä yöt sujuvat yhdellä tai kahdella heräämisellä. Nukun kyllä tosi pitkään, tänäänkin taas 11 tuntia. Tiedä sitten onko se oikeasti tarpeeseen vai nukunko öisin sittenkin huonommin kuin miltä tuntuu..

Riksu Kerro sitten heti jos pääset ryhävalastelusta itse toimintaan. Vaikka tottahan se on ettei noista neuvolan jutuista voi ennustaa yhtään mitään lopulta kuitenkaan.

Karmilla miten menee paineiden kanssa? Muutenhan sulla kuulostaa kaikki mittaukset olevan oikein tosi mallillaan!! Teineillä pitää kai aina olla jotain valittamista, että minä kehittyy. Eikö hän voisi kokata kerran viikossa mitä itse haluaa, tai jotain? Ja kohta on pakko kun sinulla on muuta tekemistä.

Nemi voi sun kättä! Onhan se totta että nivelet löystyy raskausaikana, mutta eihän se välttämättä auta, jos sulla on ollut tuo jo pitkään. Pöh. Noista painojutuista en kyllä niin huolestuisi. Eikö lopussa tosi monelle tule sitä turvotuspainoa, joka lähtee laitoksella? Ja mulla on kyllä vaihdellut 0-1kg/viikko tuo painon nousu, vaatteista ja vessatoiminnoista riippuen pääasiassa luulisin. Mullekin terkka ja lääkäri sanoivat viimeksi, että on tosi epätodennäköistä, että vauva enää kääntyy kun on jo ollut pää alaspäin näin kauan. Toki se voi kehitellä jonkun naama edellä tyyliin ja sittenhän on leikkaus edessä kuitenkin :D.

Käytiin eilen sairaalassa tutustumassa, ja vaikkei mikään kovin kaunis paikka olekaan, niin jäi ihan sellainen hyvä ja selkeä olo: tuosta ovesta sisään, synnytystoiveet mukaan paperilla, ja siellä sitten ollaan kunnes on synnytetty. Sanoivat tosin, ettei supistusten alettua saisi enää syödä maitotuotteita tai suklaata, jos joudutaan nukuttamaan. Pitää sitten kehitellä muita kivoja eväitä, mehuja vaikka, kun nuo kielletyt olivat kyllä minun listallani kärjessä.. Testasin myös synnytysjakkaraa, mutta se ei taida olla minun juttuni. Ammeesee kuulemma melkein aina pääsee jos vain haluaa, se voisi ajatuksena olla kiva.

Vauvan tarvikkeitakin pitäisi vielä lähteä hankkimaan viimeinen satsi nyt kun koti alkaa jo näyttää kodilta. En usko että syntyisi aikaisin, mutta supistuksia on kyllä ollut aiempaa selvästi enemmän, ja vaikka syntyisi ajallaankin niin olisi hyvä jos tavarat olisi kasassa.

Paiju & Sissi 37+4
 
Kai se aika harvinaista on et vauva enään näillä viikoilla mahtuis kääntymään vaikkei viä kiinnittynyt oiskaan.

Mä hullu menin lupaan et meille voi tulla koko kaveri porukka uuden vuoden juhliin! Niin ne on aina tullut. Tykkään järjestellä aina jotain tapahtumaa... Eilen siivosin ja oltiin koko perheen voimin 2h kävelemässä ja pulkkailemassa niin johan tänään on tuntunut. Selkä ihan romuna ja hirveitä liitoskipuja! Koko yön supisteli ja oli huono olo. Tänään oon sit tehnyt 5 pellillistä lihapullia ja jauhelihapiirakan. Huomenna tarvis viä vääntää kanasalaatti, "tikkuja", hapankorppurullia ym. Taisin taas mennä lupaileen vähän liikoja :)
 
Huh Riksu sun rehkimistäsi:whistle: Mä olisin varmaan jo synnyttämässä tuollaisen touhuamisen seurauksena:) Itse ajattelin ottaa iisisti, ikäänkuin varmistaen ettei vauva syntyisi tämän vuoden puolella..saisi sitten aloittaa koulunkin vuotta myöhemmin:)

Kävin äsken neuvolassa ja mulla vauva on nyt asettumassa tosi alas ja on siis laskeutunut. Tuntuukin kyllä siten, että vessassa on ravattava vähintään kerran tunnissa ja kävellessä on aikamoinen painon tunne tuolla alhaalla. Yllättäen verenpaineet oli jopa paremmat kuin ennen raskautta eli 125/75 vaikka just jouluna lukemat oli ihan jotain muuta:whistle:
Painoa on tullut nyt tasan 10kg ja olen siihen ihan tyytyväinen varsinkin kun en ole varmaan kolmeen kuukauteen liikkunut muuta kuin kauppakeskuksissa ja olen syönytkin ihan huoletta kaikkea hyvääkin..ens tiistaina mulla on äitipolilla lääkärintarkastus ja epäilen, että kohdunkaulantutkimus saattaa hyvinkin käynnistää synnytyksen. Viimeksikin tuli melkoiset supistelut tuosta tutkimuksesta n. kuukausi sitten. Täytyy laittaa loput kamppeet valmiiksi varmuuden vuoksi. Eikä tässä nyt missään nimessä enää pitkään voi mennä kun synnytykseen asti päästään.

Kiitos paijulle ja nemille nukkumisvinkeistä!
 
illusia: Joo mä kun en vaan osaa rauhoittua :)

Eilen iltapäivästä alkoi sit supistelemaan napakasti. Käytiin saunassa ja suihkussa ollessa ihan kun ois lorahtanut jotain. Sit illalla viä uudestaan tosi vähän. Aamusta soitin neuvolaan ja ohjasi käymään tarkistamassa äitipolilla. Arvasin et ihan turha käynti siitä tulee. No koko päivä siellä meni. Ultrassa kaikki oli ok ja lapsivettä löytyi, mut käyrällä vauvalla olikin yllättäen tosi korkeet sykkeet 180-190 kun sais olla max 150-160. Meiän vauvalla aina ollut 130-140. Käyriä otettiin yhteensä kolme kertaa ennen kun saatiin sellaiset lukemat millä lääkäri suostui kotiuttamaan. Onneksi päästiin kotiin! Samalla katottiin musta vähän labroja ettei vaan ollut infektiota, mut ne oli kunnossa. Sisätutkimuksessa tilanne edelleen sama kuin viime viikolla et kohdunsuu oli kiinni ja takana vaikka vauva todella alhaalla. Sellainen uuden vuoden päivä tänään. Sit tultiin äkkiä kotiin järjestään juhlia :)
 
Hyvää uutta vuotta kaikille tuleville äideille:),saa nähdä kuka meistä eka lähtee"tehtaalle":).Miehellä on tällä hetkellä kauhee köhä, joten toivotaan että menis ohi,nimittäin hällä ei oo synntykseen asiaa jos köhii oikeen pahasti:'(Yks mun ystävä sanoi että soitat hälle, niin hän kyllä tulee ettei mun tarvii yksin synnyttää..aika jännä kun se oli kyllä käyny mulla mielessä,mutten ollu ääneen sanonu!
Mahaa nipistelee,mutta ei sen kummempaa ja tuntuu että olis kyllä laskeutunutkin hieman.Maanantaina olis kampaaja ja tiistaina taas neuvola, sielä on kuulemma joku sijainen sitten.
Tässä ollaan joulua siivottu pikkuhiljaa pois, mies tuolla saksii kuusta leivinuuniin.
 
Kurja yö takana. Yhdestä asti on supistellut alle 10 minuutin välein aika kipeästi, en ole nukkunut kuin puolisen tuntia. Nyt tässä arvotaan vielä että lähdetäänkö synnärille vai mitä. Vielä pystyy kävelemään suorana, tosin vauva painaa aivan tuolla alhaalla kipeästi. Ajateltiin, että odotellaan kotona niin pitkään kuin mahdollista ja voihan se olla että tää onkin väärä hälyytys..mutta vähän siltä vaikuttaa että synnytys saattaa olla aluillaan. Jännittää:whistle:
 
illusia76 Hui, jännittää sunki puolesta :p Lupaavalta kyllä kuulostaa... Toivottavasti sun ei tarvi kovin kauaa kärvistellä, vaan synnytys oikeesti lähtis käyntiin tai sitten supparit loppuis! Oletkohan vielä kotosalla vai oletteko jo lähteneet synnärille??? Tsemppiä ja voimia synnytykseen, jos olet jo tositoimissa :heart: Kultakimpale on jo lähellä :D
 
Paiju Juu, en ole enää huolestunut painosta. Maha toimii taas paremmin kiitos levolacin ja turvotus on vähentynyt =) Sit mua huvittaa, kun melkein kaikki kaverit ja vanhemmat sanoo, ettei muhun ole tullut muuta ylimääräistä, kun maha (vaikka onhan sitä tietenkin tullut jonkun verran) ja sit terkka tuijottaa vaan vaakalukemia. Mut hyvähän se on, että on rasvavarastoja ;) imetystäkin ajatellen! Miksiköhän meille ei ole sanottu mitään siitä, ettei sais nauttia maitotuotteita synnytyksen alettua :confused: Juotava jogurtti oli itsellä mielessä yhtenä eväsvaihtoehtona. Hyvä, että mainitsit asiasta!

riksu Oot kyllä ollu ahkera! Toivottavasti vauvan sykkeet pysyy hyvinä edelleen ja sun vointi myös pysyis hyvänä!

karmilla Toivottavasti sun mies ehtii parantua!! itsekin olen kauhulla miettinyt, että jos mies sairastus eikä pääsis mukaan... Nyt on kuitenkin kaikenlaista tautia liikenteessä. Ihanaa, että sun ystävä lupautui mukaan! Mullakin yks ystävä on lupautunut siihen asti mukaan, että mies pääsee paikalle, jos on töissä. Mutta en kyllä usko, että hänellä on mahdollisuutta olla koko aikaa töiden takia. Toinen ystävä on ollut jo kerran koko synnytyksen kaverinsa tukena, joten häntäkin täytyy varmaan kysyä, jos niin ikävästi sattuis, että mies sairastus! Tää ystäväkin on vaan vuorotyössä, että voipi olla hänelläkin vaikeaa päästä... No, ei auta maalailla piruja seinille etukäteen!

Uusi vuosi vaihtui kavereiden luona syödessä. Tosi mukavaa oli ja nauroin niin paljon, että masu hytkyi melkein koko illan. Taisi siinä pikkuinen olla ihmeissään :D Mies sai "hyviä" neuvoja synnytystä varten jo hieman humaltuneilta ihmisiltä :LOL: Ilmeisesti rentouttava ja hauska ilta vaikutti jotenkin positiivisesti masuun. Puolen yön jälkeen, kun tultiin kotiin ja menin suihkuun, niin tunsin ihan selvän painon tunteen alaspäin ja tuntui, että rintojen ja mahan väliin tuli enemmän tilaa. Toivottavasti pikkuinen laskeutui alaspäin!

Oikein hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille tuleville ja jo nyyttinsä saaneille mammoille :heart:!

Uskomatonta, että nyt se on meidänkin aika jo niiin lähellä :rolleyes: Jännittää...
 
Heippa!

Täällä edelleen ollaan yhtenä kappaleena! Lupaavalta vaikuttaneet supistelut väheni eilispäivän aikana ja viime yön nukuin jo aika hyvin. Ainoa ero entiseen on, että nyt aina supistuksen tullessa se on todella kipeä -niitä ei vain tule enää säännöllisesti. Vähän olis jo toivonut, et päästäisi tositoimiin mutta kai se on vauvalle vielä hyvä kasvaa vähän. Mielenkiinnolla odotan huomista äitipolikäyntiä ja lääkärintarkastusta. Ihme ellei nää supparit ole yhtään paikkoja avanneet..
 
illusia76 Jännäsin sun puolesta eilisen ja kävin aina välillä katselemassa onko tullu väliaikakommentteja =) Luulis kyllä, että tollaset supparit saa jotain aikaan! Toivottavasti sun ei hirveen monta päivää tarvis kärvistellä kipeiden suppareiden kaa.

Eilen pakkailin sairaalakassiin muutaman cd-levyn ja mp3:een ladattiin uutta musaa. Synnytyshuoneissa on ilmeisesti cd-soitin, joten luulis, että siellä saa omia levyjä soittaa. Tänään mulla on 1,5 tunnin jalkahoito hieronnalla, ihanaa! Hieman nolottaa noiden kantapäiden kaa sinne mennä, mutta minkäs teet, kun raspailu ei ole enää pitkään aikaan onnistunu. Eilen innostuin jynssäämään uunin ja hellan, kun en ehtinyt sitä ennen joulua tehdä. Hieman oli vaikeuksia tän mahan kanssa yltää joka paikkaan, mutta kyllä se sitten onnistui kuitenkin. Tänään pitää keittää sitten tutit ja tuttipullot. Meinaatteko muuten ostaa varalta kaappiin äidinmaidonkorvikkeita? Olen lueskellut muilta palstoilta, että aika monet meinaavat ostaa varalta kaappiin muutaman purkin. Ihan vaan siltä varalta, jos omaa maitoa ei tulekaan riittävästi tai tulee muita ongelmia.
 
Aikani kuluksi tulin taas kurkkailemaan mitä muille kuuluu:)Leivoin tuossa pullaa pakkaseen, että olis sitten tarjota jotain jos joku eksyy vauvaa katsomaan:rolleyes:tosin ajattelimme kyllä rauhoittaa kaksi ekaa viikkoa, että saamme rauhassa tutustua siihen ihmeeseen.Luultavasti kuitenkin minun vanhemmat tulevat jo heti kotiin päästyämme koska sairaalassa on Bimbot vierailuajat 17.30-19 muille kuin siaruksille.Jos niissä ei jousteta(täytyy kysyä) niin mun vanhemmat tulee kuitenkin 200km päästä niin he eivät noin myöhään tule.Tai mistä tiedän vaikka olis vierailukieltokin,viime talvenahan oli sen sikaflunssan takia.

Oon kans miettiny korvikkeen ostoo,mutta aatellu että mies voi sitten hakee kaupasta tai voidaan vaikka sairaalasta tullessa napata muutama purkki jos heti näyttää sille.Mulla on kahdenkokoisia vaippoja LIBERO newborn 2-4 kg ja toiset 3-6kg, sairaalassa on kuulemma noita ensinmainittuja ainakin.Yhdeltä tutulta sain käsikäyttösen rintapumpun lainaan, on ens hätään ,ja kuulemma neuvolasta voi lainata sitten sähkökäyttöistä ,mutta luultavasti ostan oman jos tarve vaatii.VAATETTA on kyllä kasaantunut aikamoinen määrä:rolleyes:melkein joka kauppareissulla on tullu ostettua, ainakin kirppikseltä sitten..

Viime viikolla meinas taas palaa pinna kun oli lääkärineuvola niin tää lääkäri sanoi verenpainelääkkeestä ettei sovi yhteen e pillreiden kanssa,hyvinpä taas oli perillä mun taustasta!!:stick:Kaikkee kun on tullu mietittyy niin luultavastihhan sitten pitää selvittää uudella aukiolotutkimuksella mun torvien" tilanne,kun niiden tukkoisuushan on meidän lapsettomuuden syy.täytyy kysyä sitten,jälkitarkastuksessa asiaa.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :)
 
Illusia oli tosiaan sen kunnon suppareiden kuuloisia nuo. Hyvä että olo sentään helpotti jos et vielä synnyttämään päässytkään. Mitkä sun viikot onkaan? Ei kyllä varmaan kestä kauaa ennen kuin alkaa kunnolla!

Riksullakin kuulostaa jo siltä itseltään tuo vointi, ei liene synnytys kaukana sinullakaan.

Karmilla hyvä pohdinta tosiaan, että mitä tehdä jos mies onkin kipeä eikä pääse mukaan! Pitääpä ruveta pohtimaan kuka kaveri kenties voisi töiltään päästä lähtemään mukaan..

Nemi Meillä ainakin suositettiin ottamaan omaa musaa cd-soittimeen mukaan. Vähän vaikea kuvitella mitä siinä mielentilassa kestää kuunnella, joten pitänee ottaa riittävästi valikoimaa ailahtelevaiselle mielelle. Toivottavasti jalkahoito oli ihana!

Nyt onneksi saatiin Uuden Vuoden juhlat/tuparitkin järjestettyä niin voi paremmin rauhoittua. Aikamoiset juhlat olikin - yksi vieraana olleista kavereistani oli aika vaikean näköisenä 40. viikolla ja lähtikin kesken juhlien kodin kautta synnyttämään. Oli kuulemma ollut ihan kamalaa, mutta silti minusta tuntui jotenkin hyvältä nähdä ihan konkreettisesti, että näin se raskaus etenee, synnytykseen asti. Nythän on täysaikaisuuskin saavutettu. Tällä viikolla pitäisi kyllä mielellään vielä ehtiä hakea pienen sänky, pesukone, kuivausteline, hoitotaso ja muuta 'pientä'...onpas todella jäänyt vähän viime tippaan. Korviketta siis tulee varmaan hakittua vasta jos tarvitsee, mutta sellaista kehuttua Lansinoh-voidetta rintojen suojaksi ostin, ettei menisi heti nännit kipeiksi.

Viime päivät on pystyssä ollessa ollut ihan erilaista painontunnetta ja vessassa käynnin tarvetta kuin ennen, ja olo on selvästi hankalampi kuin vielä viime vuonna ja potkut ja nyrkkeilyt on tulleet tosi kivuliaiksi. Mistähän se johtuu? Suppareita on edelleen silloin tällöin.

Paiju & Sissi 38+0
 
Täällä taas =)

Jalkahoito oli ihana ja nyt on jalkapohjat, kuin vauvan peppu ;) ja kynsissä nätti lakka. Pitää vaan nyt yrittää rasvailla ahkerasti, ettei heti kuivuis korpuiksi taas...

karmilla mekin ajateltiin rauhoittaa ekat päivät / viikot ihan vauvaan tutustumiseen. Katellaan sitten milloin jaksetaan / halutaan ottaa vieraita vastaan. Voi olla, että mekin haetaan korvikkeet vasta kun laitokselta tullaan, jos siltä näyttää. Mutta toisaalta eipä ne kalliita ole vaikka ostais muutaman jo kaappiin. Minäkin saan rintapumpun miehen veljen vaimolta. Rintakumit ostin tänään, mutta en ajatellut käyttää niitä, kuin hätätapauksessa. Olen lueskellut, että pitemmässä käytössä niistä voi aiheutua maidon vähenemistä ja sitä, ettei vauva enää osais imeä paljasta rintaa. Tietenkin nämäkin ongelmat on yksilöllisiä. Meilläkin on vaatteita aikamoinen määrä :rolleyes:, mutta toisaalta hyvä ollakin maitokakka varaa ;) No hoh hoijaa onpas tosiaan lääkäri ollu perillä sun taustoista :stick:

Paiju Valkkasin itselleni mukaan kaikenlaista musaa rauhallisemman ja sitten kunnon rytinän väliltä ;) Onpas sitten kaikenlaisiin fiiliksiin musaa. Varsin ymmärrettävää, että teillä vielä valmisteluja tekemättä kaiken teidän asuntorumban keskellä! Ja onhan tässä kuitenkin vielä aikaa, jos ei pikkuinen ihan lähipäivinä päätä tulla maailmaan. Ja tollasista valmisteluista voit saada hyvän alkusysäyksen synnytykselle ;)

Mullakin vessassa ramppaaminen lisääntynyt myös päivällä ja painontunnetta ja kivuttomia suppereita ollut useammin. Muutamia hieman kivuliaampiakin suppareita on ollut, muttei vielä todellakaan sellaisia mitä illusialla on ollut. Täälläkin nyrkkeilyt ja potkut tuntuu tosi napakoina, mutta ei vielä varsinaisesti kipeinä.

Tänään pyysin yhtä kaveria hätäavuksi synnärille jos mies ei pääse heti paikalle. Hän on tosiaan ollut toisellekin kaverille tukihenkilönä, joten hyvä vaihtoehto siis =) Hän lupasi tulla. Aikoi pitää puhelinta päällä yölläkin, jos hätä tulee =) Nyt on kaksi kaveria hälytettävissä apuun, mutta toivottavasti ei tarvitse, vaan oma mies pääsee mukaan! Mies lähti vasta yövuoroon ja huolehti, että eihän ole synnytystuntemuksia. Eipä ole kyllä, joten en usko, että tässä mitään tapahtuu kovinkaan pian...
 
pakollinen neuvolakäynti taas takana..Viime yönä tuli valvottua 02.30-5.30 kun juoksin vessassa:|Nlassa oli joku sijainen joka antoi lääkärin reseptin vitamiineihin.sain myös käskyn mennä KELIAKIAVERIKOKEISIIN, ettei olis mitään imeytymishäiriöö sitten suolistossa.En saanu lähetettä ,eikä tää muija tienny pitääkö olla syömättä jne..Käski varata netistä ajan!Kas kummaa, se verkkoajanvaraus ei toimi joten nyt pitää päivystää puhelinta koska voi soittaa(yrittää) sinne.Mua niin kyrsii kun juoksutetaan!!Ennen jälkitarkastusta pitäis kuulemma käydä kokeissa,mielellään ennen lapsen sntymää tietty.Mut aion kyllä sanoo sielä synnärillä sitten (jollen pääse kokeisiin ennen sitä) että eikö niitä verikokeita voi ottaa nyt samalla ettei tarvis sit mahd.vauvan kanssa lähtee labraan!Tää terveydenhuolto on tääläpäin kyllä niin SYVÄLTÄ!!!Ja muutenkin..ikinä nlassa en oo päässy ajallaan,vaikka yleensä on ollu aamun eka aika,n juo kahvia ja juoruaa kahvihuoneessa, pahimmillaan oon päässy 20 yli 9 jos aika on ollu klo 9.Joo..taidan olla väsyny kun en osaa kun valittaa,taidan ottaaa"uffen" kanssa päikkärit:)
 
Hei!

Kuulumisia taas:) Kävin äitipolilla ja oli ne vknlopun supistukset sentään lyhentänyt kohdunkaulan yhteen senttiin ja pehmentänytkin reilusti. Mutta lääkäri sanoi, että voi kyllä ihan yhtä hyvin syntyä huomenna tai vasta 3 viikon päästä..Saas nähdä miten käy. Toivon kovasti, että ensi yönä alkaisi tapahtua kun tänään on kohdunkaulaa ronkittu:whistle:

Nemin jalkoja käy kyllä kateeksi, mulla on tosi karheat kun ei ole tullut hoidettua: /
Korvikkeista kysyit, niin minä ainakin ostin 4 purkkia varuilta kaappiin.
Paiju, kiitos vinkistä tuon Lansinoh voiteen suhteen, olenkin miettinyt että millaisen voiteen sitä ostaisi ja tuo kuulostaa hyvältä aineelta:)

-illusia ja rv37+5
 
illusia76 Onkohan viime yönä alkanut tapahtua? Hienoa, että supparit oli sitten vaikuttaneet! Eipä mullakaan tule kovinkaan aktiivisesti jalkoja hoidettua, mitä nyt yritän rasvailla aika usein. Saapa nähdä kauan säilyvät pehmoisina, vauvan tullessa rasvailut varmaan taas jää vähemmälle ;)

Neuvolassa käyty taas. Kaikki ok, paino tippunu 1200g. Eli tais tosiaan olla viimeksi aika reilusti turvotusta, vaikka onhan tuota vieläkin jonku verran. Pikkuinen oli laskeutunut aika reilusti alaspäin ja terkka sano, että pää on napakasti alhaalla. Eli piti mun uudenvuodenyön tuntemukset paikkansa =) Silloin pikkuinen laskeutui lähtökuoppiin :heart: Saapa nähdä kauanko menee vielä h-hetkeen, rauhallista ollut...
 
Sitten synnytyskertomusta:

2.1 ajateltiin ukon kanssa et kokeillaan SSS tekniikkaa :) eli päivän aikana ohjelmassa oli pakastimen sulatus, saunomista ja sekstailua :) ja johan alkoi sit yöllä tapahtumaan. Klo.1 heräsin selkä kipuun ja menkka oloon. Nukuin sohvalla kun makuulla ei ollut hyvä olla. En todellakaan ajatellut et tää enteilis synnytystä.

3.1 Klo7 heräsin järkyttävään aaltomaiseen selkä kipuun. Kipu oli jatkuvaa, mutta 10min välein tuli voimakkaammin aaltomaisesti. Myöhemmin paljastui et nämä olikin supistuksia, jotka vain tuntuvat selässä.

Klo.7.30 supistukset tulivat 5min välein.

klo.9 kävin neuvolassa kyselemässä et voiko nää olla supistuksia. Täti oli sitä mieltä et synnytys on käynnistynyt ja teki sisätutkimuksen ja olin 1cm auki. Neuvoi lähtemään heti sairaalaan, koska meillä on hieman sinne matkaa. Sanoin seuraavani vielä tilannetta hetken ennen kuin hälyytän miehen.

Klo. 11.30 sairaalassa synnytysvastaanotossa. Supistuksia 4-5min välein. Olin auennut 2cm. Odotusta ja kipupiikki, joka ei helpottanut oloa yhtään.

klo. 14.30 auki 3cm, lapsivedet meni sisätutkimuksen yhteydessä ja oli aivan veristä. Kivut niin kovat että siirto saliin.

Klo.15 salissa. Kipulääkkeenä ilokaasu, joka ei auttanut yhtään!!! En suostunut sitä ottamaan.
Sitten kokeiltiin kohdunkaulan puudutetta, koska vielä en ollut tarpeeksi auki et oisin saanut epiduraalin jota toivoin. Ei mitään hyötyä siitäkään! Sit olinkin yhtäkkiä auki 6cm ja alettiin valmistelemaan epiduraalin laittoa. Enään puuttu vain anestesialääkäri.

Klo.17 Edelleen odotellaan lääkäriä. Kivut aivan järkyttävät! Huusin, potkin, raivosin, itkin..

Klo.17.15 Lääkäri vihdoin tulee ja UPS olenkin auennut 9cm. Epiduraalia ei voi enään laittaa! Saan spinaalipuudutteen, jonka voi laittaa vain kerran (piti auttaa 2h ajan) Vihdoin lääke joka auttaa. Olo siedettävä. Tunsin supistukset ja painon alapäässä, mutta se ei sattunut.

Klo.18.15 Kivut palaavat järjettöminä! Puudute lakkasi vaikuttamasta. Supistusten aikana vauvan pulssitaso laskee useasti.

18min ponnistusvaiheen jälkeen poika syntyi klo. 19.10 käsiposkella maailmaan. Repesin hieman, ommeltiin kaksi tikkiä. Napanuora oli pojan kaulan ympärillä ja se aiheutti pulssinlaskut.

Olin tosi yllättynyt et poika oli niinkin iso, kun kaikki povasivat max. 3kg ja kun mahakin oli niin pieni.

Vielä ollaan sairaalassa, mut huomenna päästään kotiin jos tulehdusarvo ja bilirubiinit ovat ok.

Ihana rakkauspakkaus, joka on hurmannut koko perheen! Imetyskin on lähtenyt yllättävän hyvin sujumaan.
 

Yhteistyössä