Lopetitko imetyksen omasta tahdosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oletko lopettanut imetyksen omasta tahdostasi?? Meillä tyttö, 9,5 kk ja vielä rinnalla, pääsääntöisesti kerran päivässä, iltaisin, aamuisin ja öisin pari kertaa. On päiviä jolloin ei tissitellä aamun jälkeen ennenkuin vasta illalla. Esim. tänään oli sellainen päivä. Toki on saanut korviketta lisänä jo muutaman viikon, silloin imetys väheni kerralla, kun tyttö teki lakon toiselle rinnalle ja sen myötä tuo toinenkin tissi on vähentynyt.

Rakastan sitä läheisyyttä, minkä saan kokea lapseni kanssa hänen ollessa rinnalla. Mutta, tuntuu että lapsi ei keskity lainkaan siihen imemiseen. Läpsii rintaa/rintakehää, repii tukkaa, riuhtoo tissiä, korua ei voi pitää lainkaan tai se menisi poikki, jos imetän ilman paitaa tyttö repii toisen tissin nänniä, ei oikeen osaa päättää imeekö vai ei, veivaa siis ees taas, tissi suuhun, tissi pois, tissi suuhun jne. Onko tämä sitä, että lapsi ei malta enää imeä, mutta tissin imemisestä on tullut tapa.

Tekis toisaalta mieli lopettaa imetys, sen takia että tuntuu että tyttö ei enää sitä kaipaa, ja se tuntuu musta jo aika turhalta. Toisaalta tulee taas harmillinen ja osaksi syyllinenkin olo, että kun ei saa enää läheisyyttä sen tissin kautta. Tottakai annan läheisyyttä lapselleni muullakin tavoin, joka päivä, monta kertaa. Tulee myös olo, että olenko huono äiti kun en enää imetä. Pää on sekaisin tästä tunteesta.

Oletko siis itse lopettanut imettämistä, kyllästyäksesi siihen tai jonkin muun syyn takia?

Tulipas romaani :D

Esikoisen kohdalla lopetin. Oli tarkoitus raskautua uudelleen eikä onnistunut sillä ehkäisyllä. Ja jostain kumman syystä luulin silloin ettei olis hyväksi imettää raskausaikana.

Niin ja esikoinen oli muistaakseni 9kk kun lopetin imetyksen.

mulla samanikäinen poika. Hän myös riehuu välillä tissillä, mutta ole nyt ruvennut imettämään aina kun poika herää päiväunilta sekä yöunilta. Silloin on mies väsy ja nälkäinen niin maistuu paremmin.Kokeile näin jos haluat jatkaa imettämistä.

Joo, mulla tuli imetyksen lopettaminen molemmilta pojilta heidän itsensä sanelemina, minä olisin vielä jatkanut... Esikoinen lopetti 1v1kk iässä, aivan yhtäkkisesti hylkäs rinnan eikä itkenyt sen perään ollenkaan. Keskimmäinen eli nuorempi pojista lopetti imetyksen 9.5kk ikäisenä, ei vain huolinut. Molemmat pojat ottivat asian hyvin, eivät siis protestoineet eivtkä vaivanneet imetystä, minulla puolestaan oli paljon vaikeampaa...

Nyt sitten katsellaan, miten nuorimmaisemme sitten aikanaan tilanteen käsittelee...

Esikoisen kohdalla lopetin omasta tahdosta, kun tyttö 6 1/2 Kk. oli 4 hammasta joilla sitten tykkäs aina purra mua. imetyksestä tuli kauheeta tuskaa itselle joten koin lopettamisen parempana. Kuopuksesta loppui imetys 7 1/2 kk:n iässä, kun vaan yksinkertaisesti ei halunnut enää tissiä. Huudon kanssa tissiteltiin pari viikkoa ja sitten luovutin. Mitä sitä väkisin. No, 2 kuukauden päästä tästä kuopuksella todettiin maitoallergia. :( Tissi olis sitten ollut vaan parempi, mut ei väkisin. :)

Meillä 1v pitää joskus kans tuota pelleillyä tissillä...tai aina on yrittänyt mun nenää repiä irti.
En ole vielä lopettamassa.

Esikoiselta loppui 13kk ikäisenä imetys.

Esikoisen kanssa se loppu n. 10kk aikaan, koska hän oli niin kauhea puremaan, et se meni ihan pelleilyks se homma - vähän siis samaa kuin sinulla.
Kakkonen lopetti itse 14kk iässä.

Meillä imetys vain alkoi hiipumaan kun neiti oli ~1v, 1v1kk mennessä sitten loppuikin kokonaan. Ei enää vain kaivannut iltaisin tissiä, ja sitten se vain lopahti. Ei itkenyt tissin perään, itselle tuli vähän haikea olo, että näinkö se nyt sitten loppui. Mutta aikansa kutakin =)

Mä en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä imettämisessä on. Imi niin kauan kun sitä riitti ja kun se loppu se loppu. Sen jälkeen normali ruokaa ja elämässä eteenpäin.....

saman ikäinen vauva, ja ollaan pikkuhiljaa lopettelemassa imetystä.. esim. tänään söi vasta iltaunille mennessä.
Ja omasta tahdostani oon lopettamassa.. tarkotus ois saada oma kroppa horroksesta ja yrittämään uutta raskautta. Meillä näytää tuo imetys olevan vähän turhankin hyvä ehkäisykeino.
Toisaalta tuntuu haikealle, mutta jossain vaiheessa siitä on kuitenkin luovuttava, ja tällä hetkellä vauvaakin kiinostaa kaikki muu enemmän kuin tissillä hengailu, joten ehkpä ajoitus on ok.

En omasta tahdostani vaan lääkärin. Ensin kaduin sitä kovasti mutta kun vauva alkoi voimaan niin hyvin niin oma mielenikin parani, ja ymmärsin että se oli oikea ratkaisu.
Ja siis pahoista allergioista tässä oli kysymys. Vauva oli vasta 4.5kk.

Mä vähitellen vähensin imetyskertoja, kun lapsi oli noin vuoden ikäinen. viimeisiksi jäi imetys ennen päivä- ja yöunia. Sitten meni hoitoon, ja ehkä kuukauden päivät jatkoin vielä imettämistä illalla ennen nukkumaanmenoa. Sit lapsi alkoi nekerrella nänniä ja naureskella, ja päätin että se tais olla siinä. Muutaman kuukauden ajan lapsi silloin tällöin kävi vielä taputtelemassa tissiä, mutta ei varsinaisesti kyllä itkenyt tissin perään.

Minä jätin kuopukselta itse pois pariksi kuukaudeksi imetyksen kun neiti ei muuta tehnyt kun puri tissiä :kieh: Kuopus oli tuolloin 9 kk. Pari kuukautta välillä pumppailin ja sitten varovaisesti aloitin taas. Nyt neiti osaa taas käyttäytyä tissillä äitiystävällisesti :D

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Minä jätin kuopukselta itse pois pariksi kuukaudeksi imetyksen kun neiti ei muuta tehnyt kun puri tissiä :kieh: Kuopus oli tuolloin 9 kk. Pari kuukautta välillä pumppailin ja sitten varovaisesti aloitin taas. Nyt neiti osaa taas käyttäytyä tissillä äitiystävällisesti :D

Hyvä että osaa käyttyäytyä taas :D

maito oli jo aika loppu kun melki pelkästään korviketta sai, joten lopetin sitten kokonaan imetyksen kun päästiin siihen maagiseen 4kk ikään että voi alkaa antaa soseita

Lopetin kummallakin kerralla lapsen tahdosta. Sanoivat sopimuksen irti n. 9kk iässä. Olisin voinut imettää pitempäänkin, mutta kun yösyötöt loppuiva lopettivat kumpikin päiväimemisenkin. Kriisi oli äidillä, ei vauvalla. ;)

Lopetin molemien kohdalla, kun olivat 7kk. En koskaan erityisemmin pitänyt imettämisestä ja se ei enää lapsestakaan tuntunut tärkeältä, kun olivat jo oppineet nokkamukiin (toki olin tieten tahtoen opettanut, kun oli imetys aikeissa lopettaa). Ja imetys ei sovi mulle! Se pitää hormonit jotenkin ihan sekaisin, vasta kun lopetin olen normaali oma itseni.

esikoisella lopetin omasta halusta lapsen ollessa 1v2kk, toinen lapsi lopetti itse pikkuhiljaa 9kk ikäisenä ja nuorimman kohdalla stressi teki tehtävänsä 6kk kohdalla; maitoa ei kerta kaikkiaan tullut vaikka mitä teki.

Ekan kohdalla lopetin omasta tahdosta kun lapsi oli 1v2kk. Tai olisin kyllä voinut vielä imettää, mut lapsi oli oikea tissitakiainen öin ja päivin ja olin lähdössä töihin niin tein sen vaikean päätöksen ja imetys lopetettiin kertaheitolla.

Kakkosen kanssa lopeteltiin pikkuhiljaa, vähennettiin imetyskertoja vuoden ikäisestä alkaen, lopulta oli vain iltaimetys ja nekin loppuivat kun lapsi oli 1v4kk. Olin tuolloin toisella kuulla raskaana. Tavallaan lopetin omasta tahdosta.

Ja kolmas oli 1v4kk kun myös vieroitettiin lapsi tissiltä. Söi useamman kerran tissiä vuorokauden aikana, mutta itse aloin olemaan vähän väsynyt siihen imetykseen ja sen sitovuuteen. Yritin ensin vähentää pikkuhiljaa, mutta se ei onnistunut joten kertaheitolla vieroitettiin. Meni ihan hyvin.

Kaks on siis vieroitettu tieten tahtoen rytinällä ja yks pikkuhiljaa. Kaikista kuitenkin jäänyt ihan hyvä mieli ja vieroitukset mennyt hyvin.

Yhteistyössä