Lopetin 2v:n imetyksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhjä tisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhjä tisu

Vieras
Taaperoimetyksen inhoajat voivat tehdä aaltoja.

Lapsi söi iltaisin ja öisinkin kömpi viereen tissille.
Tänä iltana en antanut enää tissiä, sanoin että tisu on tyhjä ja pipi.
Lapsi totesi itse ääneen että tisu on tyhjä.
Yritti ensin nukahtaa urheasti mutta sitten tuli tissin kaipuu ja itku.
Itki hetken aikaa ja huuteli tissiä mutta sitten taas rauhoittui. Oli hetken sylissä ja sitten laitoin omaan sänkyyn johon nukahti kun lauloin ja silittelin vähäsen. Lapsi otti sängyn nurkasta kuitenkin tutin suuhunsa lohduksi, vaikka ei ole sitä pitkiin aikoihin enää käyttänyt. Kaipasi siis selvästi jotain tissin tilalle.
Nyt mietin että kauanko mahtaa tissiä muistella vielä?
Yöllä varmaan jossain vaiheessa herää ja itkua tulee taatusti kun ei tissiä tipu mutta toivon silti että tämä eka ilta ja yö olisi se pahin ja sitten helpottaisi...

Tuo taaperoimetys on niin älytöntä. Iso parivuotias köllikkä äitin tissillä. Psykologi Keijo Tahkokalliokin sanoi aiheesta jotensakin niin, että älyttömyydelläkin pitäisi olla rajansa ja ettei itse haluaisi kuulla syöneensä äitinsä tissiä pikkupojaksi asti.

No, kyllä se ajan kanssa. Mä vierotin tyttöni kun oli 1v1kk ja oli yllättävän helppoa. Ekan ja tokan yön huusi mutta sitten enää ihan pikkuisen itkua ja se siitä :)
Sinulla toki kauemmin tisuillut joten ei ehkä niin helppoa. Mutta ajan kanssa tosiaan. Syliä ja rakkautta tilalle :)

Kyllä se siitä! Meilläkin kaksi muksua vieroitettiin lähemmäs 2-vuotiaina, kolmas yritteli jo itse vieroitusta 9-kuisena ja vuosikkaana sitten lopetettiin kokonaan. Meillä nuo pitkään imetetyt eivät paria yötä pitempään itkeskelleet. Lapset on tuossa iässä jo viisaita ja oppivat nopsaan, että nyt se loppui. Meillä toinen noista kauan imetetyistä osoitti jo toisena iltana jääkaappia ja sanoi, että siellä on nyt "mami" ja sitten juotiin lehmänmaitoa.

Kiitos kannustavista vastauksista :) Toivottavasti ei ole paha yö edessä. Nukahtamiseen meni niin kauan että lapsi on varmasti väsynyt aamulla kun pitäisi nousta.
Meillä ei lehmänmaitoa vieläkään juoda koska kyseessä maitoallerginen lapsi.
Maitotuotteita olen yrittänyt antaa taas (keväällä ei sopinut vielä ollenkaan) ja nyt meni hetken jo vähän paremmin mutta oireita tulee vielä. Mutta eiköhän se siitä.
Riisimaitoa juo vielä toistaiseksi ruokajuomana.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä tisu:
Taaperoimetyksen inhoajat voivat tehdä aaltoja.

Lapsi söi iltaisin ja öisinkin kömpi viereen tissille.
Tänä iltana en antanut enää tissiä, sanoin että tisu on tyhjä ja pipi.
Lapsi totesi itse ääneen että tisu on tyhjä.
Yritti ensin nukahtaa urheasti mutta sitten tuli tissin kaipuu ja itku.
Itki hetken aikaa ja huuteli tissiä mutta sitten taas rauhoittui. Oli hetken sylissä ja sitten laitoin omaan sänkyyn johon nukahti kun lauloin ja silittelin vähäsen. Lapsi otti sängyn nurkasta kuitenkin tutin suuhunsa lohduksi, vaikka ei ole sitä pitkiin aikoihin enää käyttänyt. Kaipasi siis selvästi jotain tissin tilalle.
Nyt mietin että kauanko mahtaa tissiä muistella vielä?
Yöllä varmaan jossain vaiheessa herää ja itkua tulee taatusti kun ei tissiä tipu mutta toivon silti että tämä eka ilta ja yö olisi se pahin ja sitten helpottaisi...
luulenl että unohtaa nopeasti, ehkä ei enää ensi yönä muista, kun kuitenkin noin helposti nukahti. tutilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi pitää tunkea isolle lapselle tissiä turpaan:
Tuo taaperoimetys on niin älytöntä. Iso parivuotias köllikkä äitin tissillä. Psykologi Keijo Tahkokalliokin sanoi aiheesta jotensakin niin, että älyttömyydelläkin pitäisi olla rajansa ja ettei itse haluaisi kuulla syöneensä äitinsä tissiä pikkupojaksi asti.

täh. onko sekin niin tyhmä? samoin kuin keltinkangas-järvinen... populistisia suunsoittajia

Minä myös vieroitin esikoisen vasta n.2 ja puoli vuotiaana ja kävi tosi helposti. Oli siihen valmis . Toki muutamat itkut tuli mutta todella nopsasti unohti eikä enää kaivannut. Siihen asti oli saanut aina halutessaan. Nyt kuopus päälle 2 vuotta saa vielä tissiä halutessaan ja myös yöllä.

Yö meni kohtuullisen hyvin. Lapsi heräsi klo 2 ja kömpi viereen ja itku oli aluksi hurjaa kun tissin kaipuuseen heräsi ja sai todeta ettei sitä tipu. Itku ja huusi tissiä ja ei meinannut millään rauhoittua. Silitellä ja halia ei saanut mutta silti halusi olla lähellä.
Huusi jonkun aikaa ja pyysi sitten juotavaa. Sai mukista riisimaitoa jota joi janoisesti useamman kulauksen. Sitten pyysi äitiä laulamaan ja huuto hiljeni hiljaiseen lauluun. Nukahti sitten viereen mutta heräsi pitkin aamuyötä monta kertaa tissejä kopeloimaan ja laulua pyytämään. Kuiskasin lopulta laulun sanoja ja siihen nukahti. Aamulla ei enää pyytänyt tissiä ollenkaan.
Nyt olen aika väsyneenä töissä mutta onnellinen siitä että tämä vihdoin saatiin aikaiseksi. Toivon että ensi yö menisi jo rauhallisemmin.
Lapsi oli kuitenkin aamulla hyväntuulinen, vaikka väsymys kyllä painoi selvästi myöhäisen nukahtamisen ja levottoman yön jälkeen.

Kuulun taaperoimetyksen ihmettelijöihin... Miksi liikkuvaa, itsenäisyyteen jo suuntautuvaa lasta vielä pyritään imettämään. Meillä samanikäisenä oli todella sylinkipeä joo ja sai paljon läheisyyttä, mutta imetystä en ymmärrä.

kyl se siitä.
kolmas yö on helpompi. :)
meillä vaan puolitoistavuotias on alkanut raivoamaan ja pitämään huutokonsertteja ihan muista asioista enemmän ny kun sitä ei saa enää tissillä hiljennettyä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yö meni kohtuullisen hyvin. Lapsi heräsi klo 2 ja kömpi viereen ja itku oli aluksi hurjaa kun tissin kaipuuseen heräsi ja sai todeta ettei sitä tipu. Itku ja huusi tissiä ja ei meinannut millään rauhoittua. Silitellä ja halia ei saanut mutta silti halusi olla lähellä.
Huusi jonkun aikaa ja pyysi sitten juotavaa. Sai mukista riisimaitoa jota joi janoisesti useamman kulauksen. Sitten pyysi äitiä laulamaan ja huuto hiljeni hiljaiseen lauluun. Nukahti sitten viereen mutta heräsi pitkin aamuyötä monta kertaa tissejä kopeloimaan ja laulua pyytämään. Kuiskasin lopulta laulun sanoja ja siihen nukahti. Aamulla ei enää pyytänyt tissiä ollenkaan.
Nyt olen aika väsyneenä töissä mutta onnellinen siitä että tämä vihdoin saatiin aikaiseksi. Toivon että ensi yö menisi jo rauhallisemmin.
Lapsi oli kuitenkin aamulla hyväntuulinen, vaikka väsymys kyllä painoi selvästi myöhäisen nukahtamisen ja levottoman yön jälkeen.

Hienoa :). Jatka samaan tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ÖÖÖ:
Kuulun taaperoimetyksen ihmettelijöihin... Miksi liikkuvaa, itsenäisyyteen jo suuntautuvaa lasta vielä pyritään imettämään. Meillä samanikäisenä oli todella sylinkipeä joo ja sai paljon läheisyyttä, mutta imetystä en ymmärrä.

Samoilla linjoilla. Ymmärrän joidenkin todella vaikeiden allergioiden vuoksi, mutta silloinkin taitaa äidin ruokavaliota melkoisesti vaikeuttaa. Sanoin jo ennen lasta, että sitten kun lapsi osaa itse tissiä pyytää (sillä sanalla), niin ei todellakaan ole enää tarpeen antaa. No, tyyppi lopettikin itsekseen ihan niihin aikoihin kun olin itsekin ajatellut (1v1kk).
Mutta tehköön jokainen tyylillään. Se pitkä imetys ei vain suojele lasta noiden allergioiden kanssa, niinkuin ennenvanhaan ehkä luultiin. Tsemppiä ap:lle öihin. Nopeasti se tissi siitä unohtuu ja tulee muut hellyydet ja lohdukkeet tilalle.

Itse jaksan ihmetellä, miten taaperoimettäjiä ihmettelevät pitävät luonnollisempana ja normaalimpana lehmänmaidon juottamista lapselle. Ihmisen luonnollinen imetysaika olisi pitempi kuin tuo kaksi vuottakaan, siitä vaan ollaan täällä vieraannuttu kun maidot ostetaan usein jo vastasyntyneille kaupan hyllyltä..

Juuri näin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
Juuri näin.

Lehmän utareen tunkeminen lapsen suuhun on ilmeisesti paljon luonnollisempaa?
Yksi syistä pitkään imetykseen on todellakin ollut vaikea lehmänmaito- ja soija-allergia. Almiron-korvike ei sekään sopinut ja neocatea lapsi kieltäytyi täydellisesti juomasta ja kieltäytyi myös syömästä ruokia joihin oli sekoitettu neocatea. Neocatea joskus maistanut tai haistanut ymmärtää miksi ei enää 1-vuotias sellaista suostu juomaan ellei ole ihan pienenä makuun tottunut.
Kiitos kannustaneille!

Ajan kanssa varmaan helpottaa.

Vinkiksi: Laita laastari tissin päälle ja sano, että pipi tuli. Lapsen voi olla helpompi ymmärtää konkreettinen laastari kuin vain sanat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajan kanssa varmaan helpottaa.

Vinkiksi: Laita laastari tissin päälle ja sano, että pipi tuli. Lapsen voi olla helpompi ymmärtää konkreettinen laastari kuin vain sanat.

Kiitos vinkistä, olen sitä harkinnut mutta lapsi jostain syystä pelkää laastareita, myös jos ne on minussa. Hätääntyy ja itkee ja haluaa laastarin pois. Johtuu varmaan siitä kun on jouduttu pistelemään allergiakokeiden takia ja siinä yhteydessä laitettu mukava kuvalaastari joka on tarkoitettu hyvällä lähinnä lohdukkeeksi mutta lapsi onkin alkanut pelätä laastareita, myös sellaisia kivoja joissa kuvia :(

Mulla kuopus vieroittui itse 2 v 8 kk:n iässä. Vuoteen hän joi maitoa vain aamuisin ja iltaisin, joten senkin takia vieroittuminen varmaan kävi helposti. Mitään lohtuimemisiä ei tarvittu, vaan rinta oli ihan maidon juontia varten.

Yhteistyössä