Lontoossa käyneet!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja repp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

repp

Vieras
Olen menossa parin viikon päästä yksin Lontooseen. Yksin ihan muuten vaan, olen vähän erakko. Menen ryanairilla joka siis menee Stanstedin lentokentälle. Sieltä menee ilmeisesti juna Lontoon Liverpooliin ja hostellini on Borough High Streetillä 20min kävelymatkan päässä. Olen menossa ihan vaan nähtävyyksiä katsomaan pienellä budjetilla. Kun nyt edes Big benin ja jonkun museon näkisi. Lontoon silmä kiinnostaisi mutta onkohan sinne kovat jonot jos vaan menee jonottamalla lippuja ostamaan?
Osaatteko suositella mitään museota?? Kaikki oikeastaan kiinnostaa, varsinkin halvemat ja erikoisemmat. Onko kukaan käynyt Florence Nightingalen museossa?

Mustat taksit ovat ilmeisesti turvallinen ja halpa liikkumiskeino, onko hintatasosta tietoa? Entäs ne bussiajelut? Olen toki valmis maksamaan jos tarvitsee mutta koska olen vaan kaksi päivää, en viitsi turhaan vaihtaa hirveitä summia rahaa jos ei käyttöä olekaan. En ole mikään shoppailuihminenkään, Suomessaki on kauppoja mutta nähtävyyden kiinnostaa.

Olenko todella naivi jos luulen kävellen selviäväni Lontoossa päivän? Tiedän että on vilkasliikenteinen kaupunki mutta tykkään kävellä. Etäisyydet google mapsilla näytti melko pieniltä kuitenkin siis jos parissakin kivassa paikassa käy. Saako siellä kävellenkin hommat hoidettua? =)

Netistä saa paljon vaikka mitä lippua ja kyytiä tilattua etukäteen mutta spontaani kiertely pienellä ohjeistuksella olisi ehkä näin lyhyellä matkalla se mun juttu etten sitten varaa kymmentä eri museo ja nähtävyyslippua etukäteen enkä esim löydä perille jne,

Onko jotain erityist muuta muistettavaa lontoosta? Olen siis 26v nainen.

Westminster Abbey, Lontoo
Goottityylinen Westminster Abbey on toiminut englantilaisten kuninkaallisten henkilöiden kruunajais- ja hautapaikkana jo usean vuosisadan ajan. Kirkon ensimmänen romaanistyylinen versio rakennettiin 1000-luvulla, goottityyliseksi kirkko rakennettiin uudelleen vuosisatojen 1200-1500 välisenä aikana. Kirkko toimii viimeisenä leposijana monelle tunnetulle valtiomiehelle, tiedemiehelle ja taiteilijalle. Hautapaikka kirkossa on korkea kunnianosoitus vainajaa kohtaan. Westminster Abbeyn merkittävin nähtävyys on runoilijoiden nurkkaus, jonne on haudattuna useita kirjallisuuden suurnimiä kuten esimerkiksi Charles Dickens, Robert Browning, Thomas Hardy ja Geoffrey Chaucer.

Buckinghamin palatsi on myös hyvä kohde. Kannattaa se Berlitzin pieni Lontoon opas hommata. Mahtuu käsilaukkuun, ei vie paljon tilaa ja sen voi lainata kirjastosta.

Oystercard on loistava, siihen tulee 5£ korttimaksu jonka saat takas kun palautat kortin lähtiessäs. Mut se on helppo, kerro ostettaessa miten kauan olet, millä vyöhykkeillä liikut ja mihin aikaan niin myyjä lataa sulle hyvän diilin. Itse käyn Lontoossa Camdenissa, Brixtonissa, Portobello roadin markkinoilla yms. London eyen jono voi olla pitkä...itse en niin siitä turistirysästä välittänyt. Sohossa kantsii pyöriä..siinä eyen vieressä, rantsussa, on London Dungeons ja Sea Life vierekkäin, jos innostaa.. London Zoo on ihan kiva ja samoin se Regents Park missä Zoo sijaitsee. Camdenista sinne kantsii dallata jokivartta pitkin, se on kaunis. Oxford streetilla on shoppailuhässäkkää ja se on aina ihan tukossa turisteista. Trafalgar squarella pörrää turisteja mut Nelsonin patsas leijonineen kantsii tsekata. Niin ja se Thamesin rantareitti on dallaamisen arvoinen, Towerista Big Benille, ainakin. Mä tykkään syödä Eatseissa tai Pret a mangereissa, niissä on sellasta edullista deli-safkaa jota voi ottaa mukaan puistoihin. Bussit on helppoja, metroissa on hyvä olla skarppina, välillä niin mutkikkaita etenkin isot asemat. Helteillä Central line on ahistava, aina täys...no mitäs muuta. Hyvää matkaa, itsekin taidan päästä taas keväällä. :D

London eye on jonottamisen arvoinen. Sen jälkeen muut maailmanpyörät tuntuu ihan surkeilta...:)

Joku jo aiemmin kertoi niistä turisteille suunnatuista busseista ja mä kans suosittelen niitä! Lontoo on huiman laaja kaupunki ja nähtävää riittää, parhaiten kokonaiskuvan saa näistä busseista. Ekan kerran kun kävin Lontoossa, oli marraskuu ja kiertoajelun sai kahdeksi päiväksi yhden päivän hinnalla. Onhan se vähän tyyris, mutta kannattaa siihen satsata. Ekaksi sillä käy pyörähtää kaiken näkemisen arvoisen ja merkkailee itselleen ylös sellaiset kohteet, mihin tahtoo perusteellisemmin tutustua. Museoista tykkään eniten Natural history museumista ja British museumista. Mustat taksit on kans ihan hauska kerran kokea, mutta en niitä mitenkään edullisena vaihtoehtona pitäisi. Taksikuskit saattavat myös yrittää huijata turisteja, on koettu! Oyster card on tosi hyvä ja metrolla kulkeminen lopulta tosi helppoa!

Olen käynyt Lontoossa monen monta kertaa ja siellä riittää nähtävää kokeneemmallekkin konkarille. Kävellen pääsee todella moneen paikkaan ja polkupyöriäkin voi vuokrata monesta kadunkulmasta. Keskustassa on miltei joka kulmassa karttapylväitä, joissa näkyy lähimmät kohteet ja mihin asti kävelet viidessä/15 minuutissa. Oyster card kannattaa hankkia ja metrolla kulkea pidemmät siirtymät, mielestäni metro on edullinen kulkuväline!
London eye on mielestäni yli hinnoteltu nähtävyys. Jono on pitkä (tosin se vetää nopeaa) ja kyydissä olo on varsin tylsää. London eyen vieressä on ihana Jubilee puisto, jossa esiintyy katutaiteilijoita ja tunnelma on ihana. Puisto on hyvin hoidettu ja sen nurmella on ihana istahtaa vaikka viinilasilliselle ;) (M&S voit ostaa yksittäispakattuja viinilasillisia..) Muutenkin Lontoon puistot ovat upeita nähtävyyksiä patsaineen ja istutuksineen!
Suosittelisin west minster abbeyä (n 8£) ja natural history museumia (ilmainen) sekä Lontoon puistoja nähtävyyksiksi. Ja tietenkin kannattee käydä Harrodsilla ja Selfridgesillä..vaikka ei mitään aikoisi ostaakkaan :)

Hei,

Kannattaa tsekata myös http://www.easybus.com/en/ paljon halvempi kuin juna ja menee Baker Streetille. Sieltä sitten Jubilee line niin pääset Hostellille.

Itse yleensä käy National Galleryssä Trafalgar Squarella tai sitten British Museumissa. Yleensä kaikki museot ovat ilmaisia, mutta esim Tate Modernissa saattaa olla maksullisia erillisnäyttelyitä. Natural History Museum on ihana ja ihan lemppari, mutta sinne pitää kyllä mennä jo aamusta, että ehtii sisälle.

http://www.visitlondon.com/paddington/ Nämä kävelykierrokset on kans kiva tapa nähdä kaupunkia.

Yhteistyössä