Lonkkaluksaatiovauvojen vanhemmat!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miltski

Aktiivinen jäsen
16.04.2006
3 413
0
36
Mistä ihmeestä ootte hankkinu joko sen turvaverkon vaunukopalle autoon tai makuuasennossa olevan turvakaukalon? Mä olen nyt pari päivää tuloksetta ettiny joka paikasta! Uusia kaukaloita kyllä löytyy, mutta en mä nyt ala kahden kuukauden takia ostamaan toista turvakaukaloa!

Tahtois kuitenkin johonkin päästä vaavin kaa tän hoidon aikana, ja ainakin sairaalaan on pakko mennä... :(

Käsittääkseni niitä saa jostain vuokrata. Kyseleppä sairaalasta tai jostain lastentarvikeliikkeestä tai vaikka neuvolasta. Joku varmaan osaa sanoa ainakin mistä kannattaisi kysellä.

Lonkkaluksaation hoito on helpointa, kun se huomataan vastasyntyneenä mutta puolensa on myös sillä että meidän lapsella se huomattiin vasta 6kk iässä. Riittävän ajoissa, jotta hoidoksi riitti 12 viikkoa von rosen lastalla, mutta ikää tarpeeksi jotta saatiin lapsi mm. istumaan tavalliseen turvaistuimeen eli matkantekoon ei vaikuttanut. Kaukaloon toki ei mahtunut lastan kanssa. Ja muutenkin se lasta oli suhteessa paljon pienempi 6kk-9kk ikäisellä kuin vastasyntyneellä, monet ei edes huomanneet mitään lastaa olevankaan. Mekkoja pidin kun ne oli helppoja ja lasta hävisi sinne alle.

Shokki oli kun se todettiin, mutta tosiaan monet jutut oli helpompia kuin mitä olisi ollut vastasyntyneen kanssa.

Tsemppiä!

Missä päin asut? Me ollaan menossa (helsingissä ) kontrolliin jossa katsotaan tarvitaanko meillä sitä lastaa,
ja minulle ainakin alustavasti sanottiin että sieltä saa lainata Kaukalon (vai turvakopaksiko ne sitä sanoivat ) johon vauva lantiolastan kanssa sopii?
meillä todettiin siis vastasyntyneellä luksoitunut toinen lonkka,
mikä tarkistetaan vielä.
Saanko kysyä,
millainen se lasta sitten on, miten käytännössä toimii??

Alkuperäinen kirjoittaja dada:
Missä päin asut? Me ollaan menossa (helsingissä ) kontrolliin jossa katsotaan tarvitaanko meillä sitä lastaa,
ja minulle ainakin alustavasti sanottiin että sieltä saa lainata Kaukalon (vai turvakopaksiko ne sitä sanoivat ) johon vauva lantiolastan kanssa sopii?

Saanko kysyä,

tässä näkyy von rosen lasta. Toinen vaihtoehto on pavlikin valjaat tai sitten sellainen tyyny. Riippuu hieman sairaalasta mitä käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Saanko kysyä,

tässä näkyy von rosen lasta. Toinen vaihtoehto on pavlikin valjaat tai sitten sellainen tyyny. Riippuu hieman sairaalasta mitä käytetään.

Siis tässä:

http://www.steps-charity.org.uk/images/Von-Rosen.jpg

meillä todettiin siis vastasyntyneellä luksoitunut toinen lonkka,
mikä tarkistetaan vielä.
Saanko kysyä,

Vaasan seudulla asustellaan. Täällä on vain yksi paikka mistä voi vuokrata verkon autoon, jolla saa autoon vaunukopan kiinni. Ja vakuutusyhtiöt ja lastentarvikeliike vuokraa vain tavallisia turvakaukaloita...

Lasta on koko selän peittävä ja olkapäiltä, vatsan seudulta ja sitten jalkataipeista eteen taitettava. Yritän laittaa tähän kuvan... Meillä nyt ollut vasta 4 päivää, ja aika hyvin poju alkaa siihen tottua, sai sen vuorokauden ikäisenä. Masuvaivoja on kyllä tullut, mutta en sitten tiiä onko vielä lastasta johtuvaa... Mutta niitä voi kuulemma tulla kovastikkin, kun ei jalat pääse kunnolla liikkumaan. Ja kantaminen on aika hankalaa, kun ei pääse kunnolla vauvan lähelle, tahtois niin välillä nostaa olkapäälle, tai kantaa vain toisella kädellä.

http://www.steps-charity.org.uk/images/Von-Rosen.jpg

Aika erinäköinen kyllä meidän alle kolmekiloisen päällä! Kun nuo olkapäällä olevat tulevat aika alas, vähän painavat poskia. Ja kaikki muutkin eteentaittuvat tulevat paljon pidemmälle.

Miten vaipanvaihdot, kylvetykset jne on sujuneet tuon lastan kanssa,
niillä kenellä sellainen?

Meillä siis tytöllä oli se 6kk-9kk ikäisenä. Lastan kanssa ei kylvetetä. Me kävimme sairaalassa kahden viikon välein laittamassa uuden lastan (tai siis oikeastaan sen saman lastan uudelleen kun ei tarvittu isompaa missään vaiheessa) ja sen sai ottaa edellisenä päivänä pois. Tai iltana, mutta minä otin jo päivällä ja silloin illalla kylvettiin. Muuten piti hoitaa putsaus ihan kosteuspyyhkeillä. Pepun pystyy pesemään tavallisesti, mutta pitää kuivata hyvin ettei jää lastan väliin märkää. Vaikka jäähän sitä silti. Talkkia kannattaa heittää sinne väliin ja rasvata peppu sitten tosi hyvin sen kylpemisen jälkeen aina.

Ihan helppoa sen kanssa on toimia. Isoin harmi on se, että vaatteet ei kaikki käy. Housut etenkin hankalia tai sitten pitää olla tosi isoja. Tytöllä tosiaan helppoa se että käyttää mekkoa.

Imetys ja vaatteet on tosiaan se isoin harmi! Peruspotkareilla ja kietasupaidoilla mennään... Ja tuon imetyksen kanssa mulla ainakin ollu ongelmia, kun vauvaa ei saa millään hyvään asentoon.

miltski: Todettiinko teillä minkä asteinen luksaatio?
Meillä siis synnärillä todettiin vasemman lonkan olevan vähän löysä, ja aika kontrolliin kirurgille on kahden viikon iässä.
Äh..sitten ensiviikollahan mä toki näen mitä tekevät, mutta jotenkin jännää lähinnä miten sen läheisyyden jne onnistuu antamaan samalla tavoin kun ennenkin.

niin ja näin käsitin minäkin, että lastaa ei oteta pois missään välissä hoidon aikana, ei kylvetyksen taikka vaipanvaihdon yhteydessä.

Tässä näkyy meidän likalla hyvin tuo lasta. Tyttö tuossa siis jo 9kk ja 12 viikon lastahoito loppumassa. Mutta tuosta näkyy hyvin miten vaippa siihen asettuu ja millainen se on selkäpuolelta. Kuva valitettavasti tosi iso.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4993466.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
sehän otetaan pois siksi aikaa

Lastaa ei SAA ottaa pois missään välissä itse!

Meille ainakin opetettiin sen pois ottaminen kylpyä varten.

Oho, kun tää oli meillä ihan ehdoton ohje. Ja kylvettää ei saada ollenkaan, vaan pesulapuilla pestään.

Meillä siis synnärillä todettiin vasemman lonkan olevan vähän löysä, ja aika kontrolliin kirurgille on kahden viikon iässä.
Äh..sitten ensiviikollahan mä toki näen mitä tekevät, mutta jotenkin jännää lähinnä miten sen läheisyyden jne onnistuu antamaan samalla tavoin kun ennenkin.

Meillä pojalla lähtee vasen lonkka kokonaan pois paikoiltaan, tai siis lääkäri saa sen pois paikoiltaan, ja oikea on väljä myös.

Meillä pojalla lähtee vasen lonkka kokonaan pois paikoiltaan, tai siis lääkäri saa sen pois paikoiltaan, ja oikea on väljä myös.

Meillä lastenlääkäri sanoi ettei lonkka lähde kokonaan pois kuopastaan, vaan on väljä ja toinen on terve..

dada: Minkä ikäinen vauvasi on? Ei teille sanottu, että pitämällä kahta vaippaa päällekäin on mahdollista saada jokin ihan pieni virhe korjattua lonkasta? Tuli vain mieleeni meinaan, että jos vika on lievä joka ei mahdollisesti tarvitse hoitoa niin kaksi vaippaa päälletysten olisi ehkä ollut hyvä tässä väliajalla. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Pohdin että onko sitä suositeltu?

Meillä siis huomattiin 6kk ikäisenä tuo luksaatio ja oli niin lievä toisella puolella, että lastenkirurgin mukaan se olisi ehkä korjaantunut itsekseen ihan hyväksi vaikkei sitä oltaisi huomattu missään vaiheessa. Mutta koska se huomattiin niin se tietysti hoidettiin. Lonkka ei luksoitunut edes tytön ollessa nukutuksessa eli lonkkamaljassa oli toisella reunalla vain pieni viiste. Eniten ehkä ärsyttää itseäni se, että hoidon päätyttyä lonkkamaljassa oli edelleen sellaista pientä viistettä ja todettiin vain että sinne yleensä jää sellainen, vaikka se oltaisiin hoidettu heti vastasyntyneenä. Tuntui siis siltä, että loppujenlopuksi koko 12 viikon hoitojakso oli ihan turha. Puhumattakaan siitä kaikesta vatkaamisesta mitä tapahtui ennen kuin lopulta päätettiin että tytöllä on lievä lonkkaluksaatio. Paljon surua ja murhetta ihan olemattoman asian takia siis.

Niin ja meidän tyttö on jo pian 4,5v ja lonkka loistokuntoinen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
sehän otetaan pois siksi aikaa

Lastaa ei SAA ottaa pois missään välissä itse!

Meille ainakin opetettiin sen pois ottaminen kylpyä varten.

Oho, kun tää oli meillä ihan ehdoton ohje. Ja kylvettää ei saada ollenkaan, vaan pesulapuilla pestään.

Ei meilläkään useasti saanut kylvettää, kerta viikkoon korkeintaan, mut opettivat sairaalassa että miten otetaan pois se lasta ja laitetaan takas paikalleen, sekä sen muokkaaminen jos vauva kasvaa niin että lasta ahdistaa ennenkö voi vaihtaa isompaan. Meillä oli lasta tytön ekat 3kk. Ja piti pitää vauvaa lastan kanssa välillä mahallaankin, mikä oli musta siinä lastan kanssa kaikista hankalinta.

Meillä tyttö oli 5kk kun todettiin. 3 kuukatta oli kipsattuna, lastahoito siihen päälle 4 kk. Mä vuokrasin naapurikunnan neuvolasta silloin sen turvaverkon autoilua varten. On se vaan kyllä niin turvaton, että ei tullut kun pakolliset ajeltua (ihan hienoa, kun kaupunkiin on meiltä matkaa yli 40 kilsaa....)

Meillä keskimmäisellä oli Pavlikin valjaat viisi viikkoa. Vaikka vasen lonkka luksoitui vastasyntyneenä kokonaan, silti lonkka parani noin nopeasti (kirurgikin sitä hämmästeli). Osan kunniasta annan kantoliinalle, jossa kannoin pystyasennossa ahkerasti - siinähän lonkat ovat hyvässä asennossa.

Tampereen Vauvatalo Johannasta sai onneksi vuokrattua Gracon turvavuoteen, mutta turvallisuusominaisuuksiltaan se oli onneton. Sitä paitsi kun kokeilin vauvaa Gracon Autobabyyn, ei lonkkien asento muuttunut mielestäni miksikään. Kannattaa siis kokeilla jotain vanhempaa turvakaukaloa, joka ei ole niin kuppimainen kuin uudemmat. Tosin en tiedä onko lastan kanssa vauvaa vaikeampi sovittaa kaukaloon kuin valjaiden kanssa, koska lastassa koko vauva on niin jäykässä kehikossa.

Valjaat sai muuten irrottaa vain edellisenä iltana ennen kontrollia sairaalassa, silloin sai kylvettää vauvan.