Lonkkaluksaatiovauvojen vanhemmat!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miltski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinkas teillä joilla vastasyntyneenä ollut, niin puklailut? Kun aina selällään, niin "kakoiko" vaavi? Meillä kun tuntuu poju herkästi kakovan ja nieleskelevän, ei puklaa, mutta taitaa kurkkuun kuitenkin nousta jotain... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Smartass the Grey:
Meillä tyttö oli 5kk kun todettiin. 3 kuukatta oli kipsattuna, lastahoito siihen päälle 4 kk. Mä vuokrasin naapurikunnan neuvolasta silloin sen turvaverkon autoilua varten. On se vaan kyllä niin turvaton, että ei tullut kun pakolliset ajeltua (ihan hienoa, kun kaupunkiin on meiltä matkaa yli 40 kilsaa....)

Toi olimeilläkin se uhkakuva, mutta onneksi selvittiin lopulta 12 viikon lastahoidolla. Kipsi oli neljä päivää, koska lonkat piti magneettikuvata kun kolme lastenkirurgia kinasi sitä juupas-eipäs-saapas-juttuaan pääsemättä tulokseen siitä, että onko lonkat terveet vaiko päin helvettiä vaiko jotain siltä väliltä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Kuinkas teillä joilla vastasyntyneenä ollut, niin puklailut? Kun aina selällään, niin "kakoiko" vaavi? Meillä kun tuntuu poju herkästi kakovan ja nieleskelevän, ei puklaa, mutta taitaa kurkkuun kuitenkin nousta jotain... :(

Mä en muista että ois ollu sellasta ongelmaa meillä, mut meidän piti pitääkkin vauvaa useasti pieniä aikoja mahallaankin lastan kanssa, että lihakset saavat tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
sehän otetaan pois siksi aikaa

Lastaa ei SAA ottaa pois missään välissä itse!

Meille ainakin opetettiin sen pois ottaminen kylpyä varten.

Oho, kun tää oli meillä ihan ehdoton ohje. Ja kylvettää ei saada ollenkaan, vaan pesulapuilla pestään.

Ei meilläkään useasti saanut kylvettää, kerta viikkoon korkeintaan, mut opettivat sairaalassa että miten otetaan pois se lasta ja laitetaan takas paikalleen, sekä sen muokkaaminen jos vauva kasvaa niin että lasta ahdistaa ennenkö voi vaihtaa isompaan. Meillä oli lasta tytön ekat 3kk. Ja piti pitää vauvaa lastan kanssa välillä mahallaankin, mikä oli musta siinä lastan kanssa kaikista hankalinta.

Tuota olenmuuten ihmetellyt, että nämä vastasyntyneet joilla hoidetaan lastalla luksaatiota niin vaihdetaan lasteaa jopa isompaan ja lasta on jotain kokoa M ja L sitten. Meidän likalla hoidettiin se siis 6kk-9kk iässä ja lasta oli pienintä kokoa ja on pakko ihmetellä, että miksi se ei muka riittäisi jollekin vastasyntyneelle kun se riitti tuollekin. Älytöntä, että täytyy laittaa turhanpäiten järjettömän suuri lasta kun sen kanssa joka tapauksessa onpukeminen sellaista sun tälläistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on muuten kumma ettei vauva- ja odotusaiheisissa lehdissä puhuta oikeastaan koskaan lonkkaluksaatiosta.

Tätä myös mä oon nyt ihmetelly! Ite meen meidän sairaalan synnyttäneiden osastolle, sitten kertomaan, kun hoito on ohi, että kuinka mennyt. Pyysivät sieltä. Tehdään sitten oikein virallinen kirjanen ohjeeksi tuleville tapauksille, kun nyt ohjeet oli tosi erilaisia jokaiselta lääkäriltä ja hoitajalta. Ja, kun kuitenkin on kyseessä suht tavallinen vaiva, mutta joka vetää kyllä maton jalkojen alta aika nopsaa, ja joutuu sulatella asiaa itse, kun täysin terve pehmoinen vauva on yhtäkkiä tuommosessa häkkyrässä.

Meillä kakkosella oli kankaiset valjaat, sai ottaa pois hetkeksi vaippaa kun vaihtoi, kylvetti jne. Kummallista, miksei sellaiset ole yleisessä käytössä kaikkialla.

Onnea vauvan johdosta. :) Onhan tuo lasta turhauttava, mutta kun sen saa pois, ihanaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Meillä kakkosella oli kankaiset valjaat, sai ottaa pois hetkeksi vaippaa kun vaihtoi, kylvetti jne. Kummallista, miksei sellaiset ole yleisessä käytössä kaikkialla.

Onnea vauvan johdosta. :) Onhan tuo lasta turhauttava, mutta kun sen saa pois, ihanaa. :)

kummitytöllä oli myös noi kankaiset, taysissa laitettiin. en muista ett kovin hankalaa mikään olis ollut niiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja iisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:

kummitytöllä oli myös noi kankaiset, taysissa laitettiin. en muista ett kovin hankalaa mikään olis ollut niiden kanssa.

Juu no meillä tais olla ainoa vaikeus se, että piti sitoa niitä naruja kun aukes ja pistin aluksi liian löysälle, jolloin hoitoaika piteni. :/

Siis noissa kankaisissa valjaissa on juurikin varmaan tuo ongelma,että se hoito herkästi turhaan pitenee. Ja ylipäätään sen takia niitä ei saa itse olla ottamassa pois ettei se hoito venähdä sen takia, että lonkat ei olekaan niissä oikein tai että pidetään sitten vauvaa liikaa ilman sitä lastaa/valjaita. Eli hoidon pitäisi olla jatkuvaa ja yhtäjaksoista eikä tuommoista pätkittäistä.

Minua raivostutti todella paljon muiden ihmisten suhtautuminen tuolloin siihen järkytykseeni. Kaikki vähättelivät, että mitä väliä sillä nyt on kun se on kerran ihan hoidettavissa oleva juttu. Aivan kuin sitä ei saisi olla järkyttynyt ja harmissaan ja huolissaan vain sen takia, että se on hoidettavissa. Onhan korvatulehduksetkin hoidettavissa ja kyllä ne ihmisiä silti aika tavalla rassaa ja harmittaa. Ja lonkkaluksaatiovauvan kanssa kun ei se liikkuminen ja touhuaminen kuitenkaan ole ihan yhtä simppeliä niin mielestäni kenenkään ei pidä sanoa, että joku äiti itkee turhasta jos valittelee hankaluutta. Siinä tilanteessa voi itkeä jo ihan sitä ettei pysty käyttämään vauvalla niitä 50 ja 56 senttisiä vaatteitakaan, kun ne ei itkemälläkään päälle mahdu.

kaikki muuten sanoo että ei ole koskaan kuullutkaan asiasta, ennen kuin omalla vauvalla on todettu lonkkaluksaatio. jostain syystä missään ei tosiaan ole tietoa, lehtijuttuja tms. vaikka kyseessä ei mikään harvinainen juttu.
yleensä muuten esikoistyttöjen probleema, kuten mulla oli syntyessäni ja samoin esim. mun serkulla. onneksi hoidettavissa, vaikka se häkkyrä kyllä vaikuttaa hankalalta.
mulla silloin ikuisuus sitten piti käyttää sellaisia erikoisia lappuhaalarin tapaisia "pöksyjä", silloin taisi hoitoaika olla pidempi kun taas nykyään se häkkyrä taitaa olla tehokkaampi.

Alkuperäinen kirjoittaja dotty:
kaikki muuten sanoo että ei ole koskaan kuullutkaan asiasta, ennen kuin omalla vauvalla on todettu lonkkaluksaatio. jostain syystä missään ei tosiaan ole tietoa, lehtijuttuja tms. vaikka kyseessä ei mikään harvinainen juttu.
yleensä muuten esikoistyttöjen probleema, kuten mulla oli syntyessäni ja samoin esim. mun serkulla. onneksi hoidettavissa, vaikka se häkkyrä kyllä vaikuttaa hankalalta.
mulla silloin ikuisuus sitten piti käyttää sellaisia erikoisia lappuhaalarin tapaisia "pöksyjä", silloin taisi hoitoaika olla pidempi kun taas nykyään se häkkyrä taitaa olla tehokkaampi.

En tiedä kumpi on tehokkaampi tai onko kumpikaan, mutta nykyään tiedetään ettei luksaatiota tarvitse hoitaa niin paljon. Itse silloin 2005 etsin kaiken mahdollisen tiedon minkä irti sain (ei loppujen lopuksi kovin paljoa siis ja perustuu pitkälti muiden kokemuksiin) ja lääkärikin minulle totesi, että luksaatiossa tapahtuu hyvin paljon ylihoitamista. Eli lastaa tms. pidetään ihan turhanpäiten kauhean pitkään. 6viikkoa onkin nykyisin siis se suositus vastasyntyneen hoitoajaksi.

Meidän nuorimmaisella oli kans lonkkaluksaatio, lastassa oli 12viikkoa. Tuo on kyllä totta, että liian vähän tietoa annetaan esim. sairaalassa tuostakin. Itse en ollut ennen kuullutkaan ja sairaalasta en saanut paljoakaan tietoa koko asiasta joten netistä etsin ja luin kaiken minkä löysin.

Jatkan nyt tähän samaan ketjuun! Me oltiin eilen kirurgia kattomassa, ja tulokset mahtavia! Lonkat jo nyt paremmat! Voidaan selvitä kuukauden hoidolla. Ihana uutinen! Poju kyllä nyt kiukkunen, kun lonkkia niin väännelty. Lasta vaihdettiin isompaan, että lonkat saa enemmän liikkumavaraa, ja tilaa itse parantua.

Lisäksi saatiin Gaviscon kokeiluun, kun vähän tuntuu refluxi vaivaavan, niinkuin isoveljilläkin. Toivotaan sen nyt auttavan, ettei tuplakivuista tarvitse pienen kärsiä.

Että kaikinpuolin hyvä käynti! :heart:

Hyvä juttu :) Meillä myös alkoi nopeasti tuloksia näkyä, mutta silti pitivät lastaa sen 12viikkoa vaikka lääkärikin sanoi jo aiemmin, että ei ole enää luksaatiota, mutta silti hoito jatkui tuon ajan. Sitten hoidon jälkeen ultrasivat lonkat ja myöhemmin oli kontrolli jossa röngten kuvattiin ja viimeinen kontrolli oli, kun tyttö lähti kävelemään ja nyt ei sitten enää tarvitse käydä.

http://www.google.fi/#hl=fi&q=boxette&meta=lr%3Dlang_fi&fp=c6be8da745ca582f
tällaisen sai ilmaiseksi lainaan aikoinaan lastentarvikeliikkeestä kuukaudeksi vauvan syntymän jälkeen aikoinaan

Alkuperäinen kirjoittaja Autumn:
Hyvä juttu :) Meillä myös alkoi nopeasti tuloksia näkyä, mutta silti pitivät lastaa sen 12viikkoa vaikka lääkärikin sanoi jo aiemmin, että ei ole enää luksaatiota, mutta silti hoito jatkui tuon ajan. Sitten hoidon jälkeen ultrasivat lonkat ja myöhemmin oli kontrolli jossa röngten kuvattiin ja viimeinen kontrolli oli, kun tyttö lähti kävelemään ja nyt ei sitten enää tarvitse käydä.

Meilläkin on kolmen viikon päästä ultra, ja sitten päätetään jatkosta. Nuo kontrollipäivät on kyllä varmasti kauheita, ku jännittää niin kovaa mihin suuntaan mennyt! Hoito on kuitenkin varmasti helpompaa näin pienellä, kuin sitten isommalla, varsinkin jos sitten täytyisi kipsata.

Alkuperäinen kirjoittaja Autumn:

Meilläkin on kolmen viikon päästä ultra, ja sitten päätetään jatkosta. Nuo kontrollipäivät on kyllä varmasti kauheita, ku jännittää niin kovaa mihin suuntaan mennyt! Hoito on kuitenkin varmasti helpompaa näin pienellä, kuin sitten isommalla, varsinkin jos sitten täytyisi kipsata.

Oli meilläkin aina se pelko niissä kontrolleissa, että jos onkin jotain vialla tms..varsinkin, kun saatiin lasta pois niin jännitti mennä niihin kontrolleihin. Mutta hyvä, että huomattiin heti eikä sitten myöhemmin, kun hoito varmasti vaikeampaa. Tsemppiä teille. Se on ilon päivä, kun saa sen lastan pois ja saa halata omaa vauvaa ilman sitä lastaa :heart: