Lomasuunnitelmien vertailu luokassa, kaikki vuorotellen kertovat - mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"Lucy"
Tyttö reagoi siten kuin te vanhemmat tilanteeseen (eli teidän "huonoihin" suunnitelmiin) suhtaudutte. Jos olisitte tyytyväisiä elämäänne, niin tyttökin pystypäin kertoisi, mitä olitte aikoneet. Ei meidän lapset näytä tuollaisia kierroksia kovin raskaasti ottavan. Joskus meillä on jotain erityistä lomalla, joskus ei.
Täysin samaa mieltä tästä! Olen itse laman lapsia, ja muistan omasta lapsuudesta, että omat vanhemmat sen häpeän leiman löivät eniten. Molemmat olivat työttömiä, ja varsinkin äitini häpesi itseään ja koko perhettä. Äitini oli myöskin hyvin katkera niille joilla oli töitä, ja se näkyi ja kuului. Minulle taottiin vanhempien puheiden kautta vuosia sitä kalloon, että me olemme huonompia ja meidän pitää olla ihan hys, hys nöyrästi ja huomaamattomia vain. Siitä on ollut vielä aikusenakin vaikea päästä eroon, koen aina olevani huonompi kuin muut, ja koen ettei minulla ole oikeutta tuoda itseäni tai mielipiteitäni esiin.
Valakaa niille lapsille hyvä itseluottamus! Sillä he tulevat pääsemään elämässään paljon pidemmälle, kuin lomamatkamuistoilla.
 
lomalla viimeinkin
Meillä on kertoneet, että nukkuvat pitkään, katsovat leffoja ja menevät luistelemaan ja uimaan. ( on siis jo aikaa tästä,ei tänä talvena). Ja ehkä pääsevät mummilaan. Ei se ole kilpailu vaan tilaisuus kertoa, mitä aikois tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"Ihme"
[QUOTE="vierailija";29629233]Tokaluokkalaiseni itki tänään kun oli hätäpäissään valehdellut opelle lomasuunnitelmista. Heidän oli siis vuorotellen luokassa pitänyt kertoa mitä aikoo tehdä hiihtolomalla. Sieltä tuli tietysti ulkomaan- ja lapinreissua, laivamatkaa, kylpylää jne. Meillä ei ollut erityisiä suunnitelmia, olin töissä koko loman. Elokuvissa käytiin. Mutta tyttö oli sitten sanonut että menemme laivalle, ja nyt häntä harmittaa valehtelu.

Minä en ehkä tykkää että täytyy tuolla tavalla vertailla lomasuunnitelmia. Ok, elämä ei aina ole reilua ja on lasten sekin hyvä oppia, mutta ymmärtäähän sen ettei kaikilla ole varaakaan tehdä ihmeellisiä reissuja. Mikä tuollaisen vertailun opetuksellinen tarkoitus on?[/QUOTE]kyllä nitä tunnutaan kyselevän vielä eri puolilla
En mnäkään ymmärrä, mikä tarkoitus sillä on.lapsillahannmon jo hyvin varhain taju siitä mitä muut koulukaverit saavat ja vertailevat eli kyllä se jo erottuu joukosta, joka ei koko alakouluaikana pääse ulkomaille. Ei näitä tarvitsisi vielä sanallistaa tunneilla. Toisaalta koulutehtävissä pyydetään kertomaan perheestä ja ja harrastuksista ja jos näitä luetetaan ääneen niin kerrotaanhan siinäkin itsest yksityisasioita esim
sateenkaariperheestä.
 
Sosiaalisten suhteiden rakentumisen kannalta on todella tärkeää, että osaa avoimesti kertoa omasta elämästään muille. Ja hyvä ois ettei tuntisi liiallista kateutta. Kuulostaa siltä että tytölläsi huono itseluottamus, ja itsekin häpeät sitä että olit loman töissä. Minkä ihmeen takia?
 
se ite
Sosiaalisten suhteiden rakentumisen kannalta on todella tärkeää, että osaa avoimesti kertoa omasta elämästään muille. Ja hyvä ois ettei tuntisi liiallista kateutta. Kuulostaa siltä että tytölläsi huono itseluottamus, ja itsekin häpeät sitä että olit loman töissä. Minkä ihmeen takia?
Olen täysin eri mieltä. Aikuiset kaunistelevat elämäänsä eivätkä kerro läheskään kaikkea miksi lasten pitäisi toitottaa 24 muulle lapselle ja aikuiselle kaikki yksityisasiansa!? Sille ei ole mitään pedagogista syytä tässä tapauksessa. T. Ope joka ei kysele lomista
 
Muistan hyvin itsekin ala-asteella noista lomatapahtumista kertoneeni. Joo, jotkut reissas Afrikkaan, jotkut Pariisiin, mut ne oli kuitenkin vähemmistöä. Suurin osa teki jotain ihan tavallista. Kuulosti hienolta, mutta ei sitä osannut olla kuitenkaan edes oikein kateellinenkaan, kun oma elämä oli kuitenkin kaikessa tavallisuudessaan tarpeeksi mukavaa. Musta ei ole mitään pahaa ja eriarvoistavaa siinä, et opitaan et lomalla voi tehdä hyvinkin erilaisia juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Köyhä lapsi
Kyllä lapset joka tapauksessa vertailevat niitä lomiaan.

Itselleni jäi tosi hyvä muisto lapsuudesta, kun opettaja kyseli hiihtoloman kuulumiset ja kehui erityisesti meitä, jotka olimme "vain" hiihtäneet, luistelleet ja pilkkineet kotimaisemissa.
 
Kaikkeahan sitä ala-asteella vertailtiin; kyniä, kumeja, penaaleja, leluja, vaatteita jne. Se nyt vaan kuuluu elämään, et jossain vaiheessa huomaa, et jollain muulla on jotain mitä itellä ei ja mitä haluaisi, sitten jossain vaiheessa taas (toivottavasti) huomaa, et itseasiassahan sitä voi olla oikein onnellinen, vaikkei koskaan saanutkaan sitä hienointa barbia tai afrikan matkaa hiihtolomalla.
 
veeäm82
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;29630131:
Eikö teistä kukaan muista omaa lapsuuttaan, vai oletteko kaikki rikkaista kodeista kun ette osaa samaistua lapsen asemaan? Minäkin muistan omilta peruskouluajoilta miten noloa se oli, kun piti kertoa lomasuunnitelmista/toteutuneista lomista ja IKINä ei ollut mitään muuta kuin "olin kotona".

Minä täällä! Me ei edes oltu köyhiä, mutta missään ei koskaan käyty. _Yhden_ kerran olen alaikäisenä ollut vanhempien kanssa Tukholmanristeilyllä ja se oli ainoa ulkomaanmatka joka tehtiin. Voitte varmaan arvata, miten kivaa oli JOKAISEN loman jälkeen kertoa tai kirjoittaa aine siitä, kuinka lomalla katselin telkkaria ja kuuntelin musiikkia..
 
juuris
Ketjua sen kummemmin lukematta, uskon, ettei kyseessä todellakaan ole mikään "vertailu". Meidän tokaluokkalaisella on aina maanantaisin semmonen hetki luokassa, että halukkaat saavat kertoa, mitä ovat tehneet viikonloppuna! Joku on käynyt luistelemassa, toinen leikkinyt tyynysotaa yms. Ei lapsia varmaankaan "pakoteta" kertomaan lomasuunnitelmiaan tai vertailemaan niitä. Meilläkin on kuultu lomien jälkeen, että X oli Amerikassa, tai Z kävi Tallinnassa ja se siitä. Eiköhän kuitenkin ole ihan normaalia "kuulumisten vaihtoa" se tilanne, josta ei kenekään tartte mitään herneitä nenäänsä vetää, ja jos lasta harmittaa, ettei päässyt laivalle, niin onko sekään vaaralllista?Menette joskus, kun se on teille mahdollista, ja oikeassa elämässä kuitenkin joutuu tottumaan pettymyksiinkin, niin oisko ihan hyvä oppia jo aiemmin se, ettei aina vaan voi saada kaikkea, ja elämä ei välttämättä ole reilua?
 
Jäin vielä mietyimään, kun harrastuspiireissäkin lapsilla on aina hurjasti kerrottavaa mitä on tehneet viikon aikana ja varsinkin lomalla. Sielä ei toki ole tuntia aikaa jokaiselta rauhassa kysyä, mutta nopeasti ehtivät kertoa. Pitäisikö se kieltää, ettei vain jollekin tule pahamieli. Lapsilla on luontainen halu kertoa itsestään ja mielestäni siihen pitäisi heitä kannustaa eikä toppuutella. Itselleni ainakin olisi ollut hyvä, jos olisin jo lapsena sen oppinut, kun vieläkään en osaa, ajattelen aina, ettei kukaan ole kiinnostunut.
 
asdasdas
Vaikka ei kyseessä olisikaan mikään vertailu tai kilpailu, niin kyllähän tuollaisilla "jokainen kertoo vuorollaan" jutuilla näytetään heti kaikille köyhille lapsille missä se kaappi seisoo...
 
Asdasdas: näin on, kun lapset välitunnilla kertoo reissuistaan. Mutta kun opettaja kysyy jokaiselta tasapuolisesti ja huomioi reilusti myös ne joiden lomat ei niin hohdokkaita ole, lapset oppivat arvostamaa erilaisia lomatekemisiä.
 
huhuhuh
Vaikka ei kyseessä olisikaan mikään vertailu tai kilpailu, niin kyllähän tuollaisilla "jokainen kertoo vuorollaan" jutuilla näytetään heti kaikille köyhille lapsille missä se kaappi seisoo...
Eli mistä aiheista lapsilta saisi kysyä? Tällä logiikalla ei voi puhua leluista, perheen asumismuodosta, vapaa-ajan harrastuksista... Ylipäätään kaikki perheeseen liittyvä keskustelu on kiellettävä, ettei joku lapsparka joudu vaikka paljastamaan, että elää yh-perheessä :O

Näin niitä tuppisuisia kyräilijöitä kasvatetaan, onneksi olkoon!
 
"alkup."
Eli mistä aiheista lapsilta saisi kysyä? Tällä logiikalla ei voi puhua leluista, perheen asumismuodosta, vapaa-ajan harrastuksista... Ylipäätään kaikki perheeseen liittyvä keskustelu on kiellettävä, ettei joku lapsparka joudu vaikka paljastamaan, että elää yh-perheessä :O

Näin niitä tuppisuisia kyräilijöitä kasvatetaan, onneksi olkoon!
Ei minusta tarvitsekaan luokassa ottaa kyselykierrosta aiheesta kuinka monta joululahjaa sait, kuka asuu omassa kodissa ja kuka vuokralla, minkämerkkinen auto on, minkämerkkisiä vaatteita käyttää... Ihan oikeasti, mitä opettaja sellaisista kyselyistä kostuu? Kaikki edellämainitut ovat verrattavissa tuohon lomakyselyyn. Jos on tarvetta "vapaammalle olemiselle", niin sitten vaikka jokin leikki kehiin. Mutta taitaa olla vain mielikuvituksen puutetta opettajalla, ja tunneälyn puuttumista myös, jos ei ymmärrä että tuollaisissa uteluissa on ongelmansa.
 
vieraus
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29635602:
Tää olis hyvä, siinä voisi yhdessä miettiä, millaiset asiat on kivoja ja missä niitä voisi harrastaa/tehdä/nähdä - eli se voisi olla jopa opettavaista.
Muuten hyvä, mutta joku tekisi sitten tänne aloituksen siitä, kuinka opettaja nyt on itkettänyt omaa lasta, kun lapsi niin pahoitti mielensä, kun he eivät tehneet lomalla niitä asioita, joista opettaja oli pistänyt lapset unelmoimaan. Kyllä aina keksitään syy opettajan moittimiseen.
 
vieraus
[QUOTE="alkup.";29645925]Ei minusta tarvitsekaan luokassa ottaa kyselykierrosta aiheesta kuinka monta joululahjaa sait, kuka asuu omassa kodissa ja kuka vuokralla, minkämerkkinen auto on, minkämerkkisiä vaatteita käyttää... Ihan oikeasti, mitä opettaja sellaisista kyselyistä kostuu? Kaikki edellämainitut ovat verrattavissa tuohon lomakyselyyn. Jos on tarvetta "vapaammalle olemiselle", niin sitten vaikka jokin leikki kehiin. Mutta taitaa olla vain mielikuvituksen puutetta opettajalla, ja tunneälyn puuttumista myös, jos ei ymmärrä että tuollaisissa uteluissa on ongelmansa.[/QUOTE]

Kyllähän lapset kertoilevat joka tapauksessa lomatekemisistään. Varsinkin ne, jotka ovat tehneet jotain erityistä. Silloinhan juuri vääristyy totuus siitä, miten kaverit lomiaan ovat viettäneet, kun ne vaatimattomamman loman viettäjät eivät aukaise suutaan. Silloin juuri syntyy mielikuvia siitä, että kaikki muut tekivät jotain ihmeellistä. Sitäkö siis toivot? Totuus kuitenkin on, että suurin osa ei mitään kovin erityistä ole tehnyt.

Tuo nyt vain on ollut yksi tapa opettajalta harjoittaa suullista ilmaisua. Jokainen kun on kuitenkin tehnyt jotain eli kaikilla on jotain sanottavaa. Mutta ei, totta kai se on vain hirveän, laiskan ja empatiakyvyttömän opettajan tapa nitistää sinun lapsesi...
 

Yhteistyössä