Lomasuunnitelmien vertailu luokassa, kaikki vuorotellen kertovat - mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Tokaluokkalaiseni itki tänään kun oli hätäpäissään valehdellut opelle lomasuunnitelmista. Heidän oli siis vuorotellen luokassa pitänyt kertoa mitä aikoo tehdä hiihtolomalla. Sieltä tuli tietysti ulkomaan- ja lapinreissua, laivamatkaa, kylpylää jne. Meillä ei ollut erityisiä suunnitelmia, olin töissä koko loman. Elokuvissa käytiin. Mutta tyttö oli sitten sanonut että menemme laivalle, ja nyt häntä harmittaa valehtelu.

Minä en ehkä tykkää että täytyy tuolla tavalla vertailla lomasuunnitelmia. Ok, elämä ei aina ole reilua ja on lasten sekin hyvä oppia, mutta ymmärtäähän sen ettei kaikilla ole varaakaan tehdä ihmeellisiä reissuja. Mikä tuollaisen vertailun opetuksellinen tarkoitus on?
 
"mie"
No, ei kai tuo niin vakavaa ole. Meillä ekaluokkalaisella oli myös ollut kyselykierros ennen hiihtolomaa. Meillä ei myöskään ollut mitään erityistä, mutta eipä tuo lasta näyttänyt haittaavan.
 
pysy aikuisena
Tyttö reagoi siten kuin te vanhemmat tilanteeseen (eli teidän "huonoihin" suunnitelmiin) suhtaudutte. Jos olisitte tyytyväisiä elämäänne, niin tyttökin pystypäin kertoisi, mitä olitte aikoneet. Ei meidän lapset näytä tuollaisia kierroksia kovin raskaasti ottavan. Joskus meillä on jotain erityistä lomalla, joskus ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
höhh
Noin tehtiin jo 30 vuotta sitten. Aina ei mene nallekarkit tasan ja lomalla voi tehdä muitakin kivoja asioita kuin teneriffan matkaa. Ehkä opettajakin kaipasi enemmän näitä juttuja.
 
Ohhoh, miten me ihmiset nähdäänkin moiset asiat tyysti eri valossa.

Mä en mitenkään osaa nähdä tuota asiaa niin, että luokassa ollaan VERTAILTU lomasuunnitelmia. Niistä ollaan kyllä juteltu ja kerrottu, mutta kyllä mä nyt näkisin, ettei opettajan tavoite ole ollut se, että vertaillaan ja pistetään ne paremmuusjärjestykseen, vaan ihan vaan semmoinen kivan jutustelutuokion pitäminen, jossa aiheena on ollut tulevat hiihtolomasuunnitelmat.

Mä en yhtään ymmärrä heitä, joiden mielestä asioista ei voi jutella ilman, että on heti meneillään jonkinsortin kilpailu. Enkä mä näe asiaa niinkään, että esim. se laivareissu olisi yhtään sen "siistimpää", kuin vaikkapa retki laavulle grillaamaan. Laivaristeilyt on meidän muksuille ihan peruskauraa...kyllä mä luulen, että enempi he hihkuisivat innoissaan, jos hiihtoloma pitäisi sisällään griallausreissun laavulle. Eikä se maksa, kuin sen makkarapaketin hinnan.

Vertailun opetuksellinen tarkoitus? Etteikö nyt lapsesi kohdalla olisi käynyt niin, että se sellainen asenne on lapsen kohdalla lähtenyt kotoota, että moinen ylipäätään ON vertailua?!

Se asia mistä mä olisin tossa kohtaa suruissani olisi siis se, että oma lapsi olisi mennyt valehtelemaan, koska kokee, että vain semmoinen kallis ja paljon resursseja vaativa voi olla hyvää ja kivaa. Olisi siis lapsen kanssa keskustelun paikka, jossa emme todellakaan kävisi läpi sitä, miten tyhmä opettaja on ollut, kun se on laittanut lapset vertailemaan lomiaan...vaan keskustelisimme siitä, että kaikki eivät ensinnäkään lomaile hiihtolomalla (koska melkoisen moni muukin vanhempi on tuolloin töissä), eikä se ole mitenkään hävettävä asia. Ja lomailussa noin niin kuin muutoinkaan ei se ole kaikkein tähdellisintä, että se tehdään isolla rahalla ja näyttävästi...vaan tärkeintä on sellainen hyvä ja rento fiilis ja yhdessäolo perheen kanssa.

Me ollaan ruvettu jo vähän kokoomaan ensi kesän lomasuunnitelmia...niihin kuuluu jokunen reissu ihan tähän lähelle (mm. kotieläintila jne.), retki Särkänniemeen ja sitten me tehdään vähintään yksi (mielellään useampikin) telttareissu. Ja se on se, mitä tuo meidän vitosluokkalainen eniten kesältä odottaa. Kyllä hälle varmasti kelpaisi myös viikko etelän lämmössä, mutta aivan yhtä rinta rottingilla hän tulee kertomaan huippuhauskasta telttaretkestämme :)
 
kaf
[QUOTE="vierailija";29629233] Mikä tuollaisen vertailun opetuksellinen tarkoitus on?[/QUOTE]

nuo on vaikeita. kun tahtoisi sitä ryhmähenkeä luoda (ja samalla treenata kertomista, joka alkuopetuksen tavoitteissa) sillä, että jokainen oppisi tuntemaan toistaan.

mutta aina jos kerrotaan, mitä on tehnyt tai tulee tekemään, ollaan juuri noissa varallisuusjutuissa. toiset kävi viikonloppuna ratsastamassa ja laskettelemassa, toiset söi makaroonia ja katsoi telkkua.kun puhutaan siitä, mistä kukakin tykkää, toiset tykkää matkustelusta ja kertoo samaan hengenvetoon ne kymmenen eri maata jossa ovat käyneet. kun piirretään lomamuisto on ongelma sama.

ymmärrän kyllä ongelman ja olen samaa mieltä, mutta paljon tosi hankalaa tuossa asiassa on myös.
 
"alkup."
Tyttö reagoi siten kuin te vanhemmat tilanteeseen (eli teidän "huonoihin" suunnitelmiin) suhtaudutte. Jos olisitte tyytyväisiä elämäänne, niin tyttökin pystypäin kertoisi, mitä olitte aikoneet. Ei meidän lapset näytä tuollaisia kierroksia kovin raskaasti ottavan. Joskus meillä on jotain erityistä lomalla, joskus ei.
:D Ai meinaatko että minä olen täällä ääneen päivät pitkät surkutellut kun ei päästä Kanarialle tai edes Lappiin lomalla? Eikö 8v osaa mielestäsi haaveilla jostain ihan itse, omien mielihalujensa mukaan? Hän olisi ihan hirveästi halunnut sinne laivalle, ja herkkä lapsi kun on, niin ei kehdannut myöntää ettei sinne olla menossa.

Voi jestas miten vanhempia osataan aina syyllistää.

Minä en vain ymmärrä mitä opetuksellista siinä tapahtuu, että käydään läpi niitä lomasuunnitelmia. Miten se kuuluu perusopetukseen? Ennemminkin se juuri eriarvoistaa lapsia. Minusta ei ainakaan ole ollut mukavaa että asian takia on käyty läpi useammat lohduttomat itkut tässä loman aikana.
 
"vieras."
Minusta tämä on hyvä pieni ja kevyt esiintymisharjoitus ujoille suomalaislapsille. Paljon on sellaisia lapsia, joille luokalle puhuminen on tosi vaikeaa. Suomalaisissa koulussa lapsia ei sentään alaluokalla pakoteta luokan eteen yksin pitämään esitelmiä. Mutta tälläinen pieni treeni on hyväksi, eikä aihetta pitäisi niin vakavasti ottaa.

Älä nyt missään nimessä ainakaan lapselle sano, jos opettajalle meinaat valittaa. Sinun ei pidä viestiä lapselle, että siinä olisi jotain hävettävää, jos lomalla ei mitään suureellisia suunnitelmia ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
höhh
[QUOTE="alkup.";29629316]:D Ai meinaatko että minä olen täällä ääneen päivät pitkät surkutellut kun ei päästä Kanarialle tai edes Lappiin lomalla? Eikö 8v osaa mielestäsi haaveilla jostain ihan itse, omien mielihalujensa mukaan? Hän olisi ihan hirveästi halunnut sinne laivalle, ja herkkä lapsi kun on, niin ei kehdannut myöntää ettei sinne olla menossa.

Voi jestas miten vanhempia osataan aina syyllistää.

Minä en vain ymmärrä mitä opetuksellista siinä tapahtuu, että käydään läpi niitä lomasuunnitelmia. Miten se kuuluu perusopetukseen? Ennemminkin se juuri eriarvoistaa lapsia. Minusta ei ainakaan ole ollut mukavaa että asian takia on käyty läpi useammat lohduttomat itkut tässä loman aikana.[/QUOTE]

Se on keskustelua, vuorovaikutusta, toisen asian kuuntelua ja oman vuoron odottamista. Ne on aika tärkeitä taitoja, joiden opetteluun tuollainen vapaamuotoinen keskustelu on oiva tapa. Muistan nämä hyvin omilta kouluajoilta 30 vuoden takaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Ohhoh, miten me ihmiset nähdäänkin moiset asiat tyysti eri valossa.

Mä en mitenkään osaa nähdä tuota asiaa niin, että luokassa ollaan VERTAILTU lomasuunnitelmia. Niistä ollaan kyllä juteltu ja kerrottu, mutta kyllä mä nyt näkisin, ettei opettajan tavoite ole ollut se, että vertaillaan ja pistetään ne paremmuusjärjestykseen, vaan ihan vaan semmoinen kivan jutustelutuokion pitäminen, jossa aiheena on ollut tulevat hiihtolomasuunnitelmat.

Mä en yhtään ymmärrä heitä, joiden mielestä asioista ei voi jutella ilman, että on heti meneillään jonkinsortin kilpailu. Enkä mä näe asiaa niinkään, että esim. se laivareissu olisi yhtään sen "siistimpää", kuin vaikkapa retki laavulle grillaamaan. Laivaristeilyt on meidän muksuille ihan peruskauraa...kyllä mä luulen, että enempi he hihkuisivat innoissaan, jos hiihtoloma pitäisi sisällään griallausreissun laavulle. Eikä se maksa, kuin sen makkarapaketin hinnan.

Vertailun opetuksellinen tarkoitus? Etteikö nyt lapsesi kohdalla olisi käynyt niin, että se sellainen asenne on lapsen kohdalla lähtenyt kotoota, että moinen ylipäätään ON vertailua?!

Se asia mistä mä olisin tossa kohtaa suruissani olisi siis se, että oma lapsi olisi mennyt valehtelemaan, koska kokee, että vain semmoinen kallis ja paljon resursseja vaativa voi olla hyvää ja kivaa. Olisi siis lapsen kanssa keskustelun paikka, jossa emme todellakaan kävisi läpi sitä, miten tyhmä opettaja on ollut, kun se on laittanut lapset vertailemaan lomiaan...vaan keskustelisimme siitä, että kaikki eivät ensinnäkään lomaile hiihtolomalla (koska melkoisen moni muukin vanhempi on tuolloin töissä), eikä se ole mitenkään hävettävä asia. Ja lomailussa noin niin kuin muutoinkaan ei se ole kaikkein tähdellisintä, että se tehdään isolla rahalla ja näyttävästi...vaan tärkeintä on sellainen hyvä ja rento fiilis ja yhdessäolo perheen kanssa.

Me ollaan ruvettu jo vähän kokoomaan ensi kesän lomasuunnitelmia...niihin kuuluu jokunen reissu ihan tähän lähelle (mm. kotieläintila jne.), retki Särkänniemeen ja sitten me tehdään vähintään yksi (mielellään useampikin) telttareissu. Ja se on se, mitä tuo meidän vitosluokkalainen eniten kesältä odottaa. Kyllä hälle varmasti kelpaisi myös viikko etelän lämmössä, mutta aivan yhtä rinta rottingilla hän tulee kertomaan huippuhauskasta telttaretkestämme :)
amen.
Nimenomaan istuisin heti lapsen kanssa juttelemaan, siitä valehtelun tarpeesta. Lohduttaisin ettei se haittaa, valehtelu ei vahingoittanut ketään,mutta keskustelisin pitkään siitä että miten olisi ihan ok todeta myös että :me emme vietä hiihtolomaa tänä vuonna. Voishan sitten sanoa vaikka: mutta jos viettäisimme, niin haluaisin eniten lhteä risteilylle.
Meillä lapset ovat jo tottuneet, että emme vietä esim. äitienpäivää, synttäreitä ja vaikkapa joulua tai viiikonloppua silloin kuin muut, ja ei siinä sen ihmeempää.
 
No mutta jos te asutte joseain rannikon lähellä niin voisiko tuollainen laivamatka olla jossain välissä? Picnic risteilyt ei paljoa maksa ja sellaisen pystyy tekemään ihan tavallisena viikonloppuna. Tietysti jos satamaan pitää ensin matkata tuntitolkulla se on hankalampi järjestää.
 
[QUOTE="alkup.";29629316]Minä en vain ymmärrä mitä opetuksellista siinä tapahtuu, että käydään läpi niitä lomasuunnitelmia. Miten se kuuluu perusopetukseen? Ennemminkin se juuri eriarvoistaa lapsia. [/QUOTE]

Luuletko todella, että tokaluokkaisilla kaikki koulussa oppitunneilla tapahtuva on "opetuksellista"? Tuossa iässä on ihan perusteltua, että välillä otetaan siitä opetuksesta pieniä taukoja tunneillakin, oli se sitten hedelmäsalaatin leikkimistä luokan kesken tai juuri noita lomasuunnitelmia. Aika vähiin käy opettajilla keinot, kun aina on joku vanhempi mieltänsä pahoittamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy
"alkup."
Ja vielä noista pienistä kivoista jutuista, niin loman aikana ehkä tehdäänkin jotain pientä kivaa, kuten mennään johonkin laavulle makkaraa paistamaan tms., mutta kerrotaanko joka perheessä tosiaan lapsille ennen sitä lomaa kaikki pikkujutut, mitä on ehkä tiedossa? Meillä mennään aika ex tempore silloin kun on "vain lomaa ja oleilua", eli ei mitään isoja matkoja tiedossa. Eivät lapset osaa kertoa niistä etukäteen.
 
pysy aikuisena
Kyllä siinä nyt jotain erikoista on, jos lapsi on vielä lomalla uudelleenkin itkenyt (!) tuota kyselykierrosta. Miten olet sen asian kuitannut? Eiköhän ne itkut tule siitä, että te ette mene risteilylle tai haaveet eivät toteudu. Ei niistä muiden matkoista vaikenemalla maailma muuksi muutu. Minusta tämä ei nyt ole sen opettajan syy mitenkään. - Tai siis ei erityisesti kenenkään syy, ei sinunkaan.

Joskus vain lomalla joku tekee jotain ja me jotain muuta, ei sitä tarvitse sen enempää suurennella.
 
[QUOTE="alkup.";29629335]Ja vielä noista pienistä kivoista jutuista, niin loman aikana ehkä tehdäänkin jotain pientä kivaa, kuten mennään johonkin laavulle makkaraa paistamaan tms., mutta kerrotaanko joka perheessä tosiaan lapsille ennen sitä lomaa kaikki pikkujutut, mitä on ehkä tiedossa? Meillä mennään aika ex tempore silloin kun on "vain lomaa ja oleilua", eli ei mitään isoja matkoja tiedossa. Eivät lapset osaa kertoa niistä etukäteen.[/QUOTE]

Meidän koululaisemme tiesi ennen hiihtoloman alkua, että hiihtolomalle on luvassa kivaa puuhaa, mutta että se on yllätys, josta emme kerro etukäteen enempää.

Jos koulussa oltaisiin opettajan johdolla juteltu asiasta, olisi lapsemme kertonut, että jotakin kivaa on luvassa, mutta että hän ei tiedä niistä sen enempää, koska vanhemmat haluavat yllättää hänet.
 
"alkup."
Minusta tuo lomasuunnitelma-asia on vähän sama kuin että opettaja haluaisi käydä läpi yksitellen miten monta kaveria oli synttäreilläsi tänä vuonna, kun tiedän että lapseni luokalla on yksi tyttö jonka vanhemmat eivät ole ikinä välittäneet lapsilleen kaverisynttäreitä järjestää. Kaikki tuollainen varallisuuteen tai suosituimmuuteen/perheoloihin liittyvä vertailu on ikävää. Kai sitä esiintymiskokemusta ja mukavaa jutustelua saisi aikaan muistakin aiheista? Lastani nyt vain oli harmittanut se, että tänä vuonna ei hiihtolomalla mennä edes sinne laivalle, ja sen myöntäminen ääneen luokan edessä oli liian kova pala, varsinkin kun kuuli mitä muilla on suunnitelmissa.

Elämä ei kohtele kaikkia samalla tavalla ja nallekarkit eivät mene tasan, mutta onko se tosiaan koulun asia opettaa se lapsille, tokaluokkalaisille?
 
[QUOTE="alkup.";29629335]Ja vielä noista pienistä kivoista jutuista, niin loman aikana ehkä tehdäänkin jotain pientä kivaa, kuten mennään johonkin laavulle makkaraa paistamaan tms., mutta kerrotaanko joka perheessä tosiaan lapsille ennen sitä lomaa kaikki pikkujutut, mitä on ehkä tiedossa? Meillä mennään aika ex tempore silloin kun on "vain lomaa ja oleilua", eli ei mitään isoja matkoja tiedossa. Eivät lapset osaa kertoa niistä etukäteen.[/QUOTE]

no kyllä me sovittiin että käydään elokuvissa hiihtolomalla, sen olisi eskari ja 5.-luokkalainen osanneet kertoa etukäteen.
Minulla ei ollut lomaa ja mies oli sairaana, joten lisäksi käytiin uimahallissa tuossa viereisessä rakennuksessa, ja Kampissa mäkkärissä samalla kun vietiin iskä leikkaukseen =)
eikä nuo kärsi, tai häpeä
 
  • Tykkää
Reactions: chef ja Porho
[QUOTE="alkup.";29629335]Ja vielä noista pienistä kivoista jutuista, niin loman aikana ehkä tehdäänkin jotain pientä kivaa, kuten mennään johonkin laavulle makkaraa paistamaan tms., mutta kerrotaanko joka perheessä tosiaan lapsille ennen sitä lomaa kaikki pikkujutut, mitä on ehkä tiedossa? Meillä mennään aika ex tempore silloin kun on "vain lomaa ja oleilua", eli ei mitään isoja matkoja tiedossa. Eivät lapset osaa kertoa niistä etukäteen.[/QUOTE]

Mennään mekin aika paljon sen mukaan miltä tuntuu. Kyllä me silti puhutaan että voitais mennä vaikka uimaan joku päivä jos on huono ilma, haluaisitteko lähteä vaikka metsäretkelle ja ottaa eväät mukaan tms. Etenkin jos lapselle olisi noin tärkeää että pääsee kertomaan koulussa jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"alkup."
Kyllä siinä nyt jotain erikoista on, jos lapsi on vielä lomalla uudelleenkin itkenyt (!) tuota kyselykierrosta. Miten olet sen asian kuitannut?
Hän on herkkä lapsi ja asia on painanut mieltä, vaikka olen sanonut että ei sitä kannata murehtia. Useampaan kertaan sitä tosiaan itki, ensin perjantaina ennen lomaa, loman aikana ja nyt taas tänään, kun tietää että huomenna joutuu sitten kertomaan mitä lomalla teki. Hän on aivan varma että jää opelle kiinni valheestaan, vaikka minä yritin häntä vakuuttaa että ei ope ihmettele, jos sanot vain ettei me mentykään laivalle. Mutta kahdeksanvuotiaan mieli ei ole yhtä looginen kuin aikuisen. Olen kyllä hänelle sanonut että ymmärrän miksi hän valehteli eikä se ollut paha juttu, mutta ei auta.
 
"vieras."
Aika jännältä tuntuu, että tytölle risteily olisi noin harras toive ollut. Ettekö te sitä voineet toteuttaa?
No ehkä asutte jossain satojen kilometrien päässä satamasta, mutta näin sataman läheisyydessä asuvana tuntuu hassulta. Noita risteilylahjakortteja tuntuu tulevan joka tuutista ja menee usein hukkaan, kun ei siellä nyt niin usein viitsi käydä. Lähinnä risteily on sellainen paremman puutteessa juttu, voidaan esim. perjantaina päättää että sunnuntaina lähdetään, jos ei muutakaan ohjelmaa ole tiedossa.
 

Yhteistyössä