Ohhoh, miten me ihmiset nähdäänkin moiset asiat tyysti eri valossa.
Mä en mitenkään osaa nähdä tuota asiaa niin, että luokassa ollaan VERTAILTU lomasuunnitelmia. Niistä ollaan kyllä juteltu ja kerrottu, mutta kyllä mä nyt näkisin, ettei opettajan tavoite ole ollut se, että vertaillaan ja pistetään ne paremmuusjärjestykseen, vaan ihan vaan semmoinen kivan jutustelutuokion pitäminen, jossa aiheena on ollut tulevat hiihtolomasuunnitelmat.
Mä en yhtään ymmärrä heitä, joiden mielestä asioista ei voi jutella ilman, että on heti meneillään jonkinsortin kilpailu. Enkä mä näe asiaa niinkään, että esim. se laivareissu olisi yhtään sen "siistimpää", kuin vaikkapa retki laavulle grillaamaan. Laivaristeilyt on meidän muksuille ihan peruskauraa...kyllä mä luulen, että enempi he hihkuisivat innoissaan, jos hiihtoloma pitäisi sisällään griallausreissun laavulle. Eikä se maksa, kuin sen makkarapaketin hinnan.
Vertailun opetuksellinen tarkoitus? Etteikö nyt lapsesi kohdalla olisi käynyt niin, että se sellainen asenne on lapsen kohdalla lähtenyt kotoota, että moinen ylipäätään ON vertailua?!
Se asia mistä mä olisin tossa kohtaa suruissani olisi siis se, että oma lapsi olisi mennyt valehtelemaan, koska kokee, että vain semmoinen kallis ja paljon resursseja vaativa voi olla hyvää ja kivaa. Olisi siis lapsen kanssa keskustelun paikka, jossa emme todellakaan kävisi läpi sitä, miten tyhmä opettaja on ollut, kun se on laittanut lapset vertailemaan lomiaan...vaan keskustelisimme siitä, että kaikki eivät ensinnäkään lomaile hiihtolomalla (koska melkoisen moni muukin vanhempi on tuolloin töissä), eikä se ole mitenkään hävettävä asia. Ja lomailussa noin niin kuin muutoinkaan ei se ole kaikkein tähdellisintä, että se tehdään isolla rahalla ja näyttävästi...vaan tärkeintä on sellainen hyvä ja rento fiilis ja yhdessäolo perheen kanssa.
Me ollaan ruvettu jo vähän kokoomaan ensi kesän lomasuunnitelmia...niihin kuuluu jokunen reissu ihan tähän lähelle (mm. kotieläintila jne.), retki Särkänniemeen ja sitten me tehdään vähintään yksi (mielellään useampikin) telttareissu. Ja se on se, mitä tuo meidän vitosluokkalainen eniten kesältä odottaa. Kyllä hälle varmasti kelpaisi myös viikko etelän lämmössä, mutta aivan yhtä rinta rottingilla hän tulee kertomaan huippuhauskasta telttaretkestämme