Lomapalkka+lomaraha??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äimänkäki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äimänkäki

Vieras
Eli piti ko. rahat tänään tulla ja tulikin, mutta suu loksahti siitä määrästä! Hieman enemmän oli kuin odotin.

Millä laskuperiaatteella tuo lasketaan? ja onko tuo lomapalkka joku mikä tulee vain kerran? Lomarahan perässä luki että 11pv, kun olen nyt 2 viikkoa lomalla.

Sitten olen 2 viikkoa vielä myöhemmin, voiko olla totta että tuo sama määrä tulee sitten taas?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äimänkäki:
Eli piti ko. rahat tänään tulla ja tulikin, mutta suu loksahti siitä määrästä! Hieman enemmän oli kuin odotin.

Millä laskuperiaatteella tuo lasketaan? ja onko tuo lomapalkka joku mikä tulee vain kerran? Lomarahan perässä luki että 11pv, kun olen nyt 2 viikkoa lomalla.

Sitten olen 2 viikkoa vielä myöhemmin, voiko olla totta että tuo sama määrä tulee sitten taas?

Loma-ajan palkka on pyöreästi kuukauden palkkasi ja lomaraha on 50% siitä. Yleensä maksetaan puolet lomalle lähtiessä ja puolet lomalta palatessa. Tosin erilaisia sopimuksia asiasta on.
 
Se tes olis taas aika rautaa tietää koska eri tessit käyttäytyvät eri tavoin.
Eli mikään 50% sääntö ei todellakaan ole mikään yleinen juttu ja sillä kaavalla voi
mennä pahasti pieleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äimänkäki:
Sitten olen 2 viikkoa vielä myöhemmin, voiko olla totta että tuo sama määrä tulee sitten taas?

Yleensä lomarahat maksetaan kerralla vaikka loma olisi parissa, kolmessakin osassa.Sinullen on varmasti siis maksettu koko lomaraha nyt.Varmistahan vielä palkanlaskijalta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma:
Alkuperäinen kirjoittaja Äimänkäki:
Sitten olen 2 viikkoa vielä myöhemmin, voiko olla totta että tuo sama määrä tulee sitten taas?

Yleensä lomarahat maksetaan kerralla vaikka loma olisi parissa, kolmessakin osassa.Sinullen on varmasti siis maksettu koko lomaraha nyt.Varmistahan vielä palkanlaskijalta.

Ei muuten makseta!!! Älkää taas yleistäkö näitä asioita, voi herran jestas sentään.
Parasta kun kysyt esimieheltäsi asiaa jos et omaa tessiäsi osaa sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Irina:
Kuinka kun on hoitovapaalla ja pitääkin lomat, eli saa lomarahat, niin palkonko palkasta silloin saa?

huom! hoitovapaalla ollessa EI KERRY lomia!

Ei, mutta lomat voi pitää silloin ;)

Voi pitää, mutta uusia lomapäiviä niistä ei kerry koska et ole varsinaisessa työssä lomanmääräytymisvuotena tiettyä määrää päiviä.
Eli minäpä ainakin säästäisin lomat
 
Loma-ajan palkkaa ja laskentakaavoja on monenlaisia, riippuen vähän tessistä ja työsuhteen laajusta. Löytyy suoraan kk-palkasta laskettavia ja sitten prosenttipohjaisia, sekä vielä erilaisilla kertomilla varustettuja.

Mutta, useimmissa tällainen normisääntö kk-palkkalaiselle on seuraava laskukaava:

kk-palkka / 25 * lomapäivien lukumäärä = loma-ajan palkka

Lomakorvaus on tuosta 50 %.

Sitten voidaan laskea lomanmääräytymisvuoden kertymää ja ottaa siitä prosenttina loma-ajan palkka. Tuo prossa riippuu työsuhteen pituudesta.
Ja taas lomaraha on tuosta 50 %.


Taikka esim. rakennusalalla määritellään tietty prossa ja tämä pitää sisällään sitten lomarahankin.


Esimerkkejä:

kk-palkka 1.700 euroa.
Kertyneitä lomapäiviä 24, pitää lomansa kahdessa osassa kesäkuussa ja heinäkuussa.

Loma-ajan palkka 1.700 / 25 * 12 = 816,00
Lomaraha tuosta 50% = 408,00

Tämä siis maksetaan sitten yrityksen tavoista riippuen, joko niin että lasketaan nuo summat erikseen kesä- ja heinäkuulle, taikka sitten kesäkuussa molemmat.

Jos siis olet kesäkuussa 12 päivää lomalla ja heinäkuussa 12 päivää ja muutoin töissä ihan normaalisti. Saat kesäkuulta ja heinäkuulta kokonaisuudessaan palkkaa + lomarahaa yhteensä 2*1.700 euroa +816,00 = 4.216,00

Ihan sama, vaikka laskettaisiin tuota loma-ajan palkkaa erikseen, työntekijä saa aina kuitenkin kuukauden palkkansa--> 2*816(loma-ajan palkkaa) + 2*884,00 (palkkaa kesä-heinäkuun työpäiviltä) + 816,00 (lomaraha).


Sitten jos alalla käytetään prossapohjaista laskentaa, eikä kyse ole kuukausipalkasta:


Lomanmääräytymisvuoden aikana tienattu palkka (01.04.08 - 31.03.09) ja tuosta 9%
(työsuhde kestänyt alle vuoden 31.03.2009 mennessä)

Esim. 20.400,00 * 9 % = 1.836,00 --> lomaraha taas 50 % = 918,00



 
Mä nyt oon ihan pihalla näistä, joten suomentaisiko joku vielä. Mulla on kk palkka 1800e (ilmeisesti lisät ei loman palkkoihin vaikuta) ja lomapäiviä 9 kpl. Mitä siis saan heinäkuussa kun lomani pidän?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Lomaraha on kuukauden palkasta puolet.piste.

Mutta jos työsuhde alkanut esim. vasta tammikuussa kuten mulla ja lomapäiviä kertynyt 5?

Silloin saat normipalkan.

Eli en mitään lomarahoja viel tänä vuonna? Tyhmä kun oon niin pitää kysellä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Lomaraha on kuukauden palkasta puolet.piste.

Ei muuten ole, piste. Esim. PTY:ssä se määräytyy 5% jokaisesta lomamääräytymiskk:sta. Jos lomanmääräytymiskk:sia 12 on lomaraha silloin 60 %.

Joten kannattaa ihan oman alan Tesistä selvittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä nyt oon ihan pihalla näistä, joten suomentaisiko joku vielä. Mulla on kk palkka 1800e (ilmeisesti lisät ei loman palkkoihin vaikuta) ja lomapäiviä 9 kpl. Mitä siis saan heinäkuussa kun lomani pidän?

tän minäkin haluisin tietää???
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä nyt oon ihan pihalla näistä, joten suomentaisiko joku vielä. Mulla on kk palkka 1800e (ilmeisesti lisät ei loman palkkoihin vaikuta) ja lomapäiviä 9 kpl. Mitä siis saan heinäkuussa kun lomani pidän?

tän minäkin haluisin tietää???

Joku?
 
koittakaa nyt ymmärtää, et näihin on mahdotonta vastata, ilman että tietää minkä alan sopimuksesta on kyse!
Joku tuossa oli hienosti esimerkkejä laskenut, mutta virhe sielläkin: kaikilla aloilla ei tosiaan saa mitään normi kkpalkkaa loman ajalta!
 

Similar threads

Yhteistyössä