Loma ei ole loma, ellei lähde matkoille ulkomaille. En käsitä niitä, jotka eivät koskaan matkustele.. Suomessa on TYLSÄÄ

  • Viestiketjun aloittaja Lily.
  • Ensimmäinen viesti
Vierasss
Mä en oo kyllä sekoottanu yhtää mitää, sä täs ny sekoolet. Mä en edelleenkää raivoa, väitä sä mitä tahdot.
Kyllä sinä olet sekoittanut. Minä = vierassss AP: jotain muuta

Pitää varmaan ottaa nimimerkki ja avatar käyttöön, niin raivoavat lukutaidottomatkin ymmärtää paremmin. Vaikka eivät osaisikaan lukea nimimerkkiä, niin ehkä kuvasta ymmärtävät että on eri kirjoittaja ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Tinker.
Voi pyhä yksinkertaasuus taas. Se, että se maksaa enemmän ei tarkoota sitä etteikö sitä toteuttaasi kuitenki joskus. Persilmällä taas vissiin luetaan eikä nähdä sitä, että kyllähän meki ollaan matkusteltu. Ja tullaan matkustelemaan lisää.

Ei vain jotkut tajua, että onhan se aiva eri asia lähtiä ulkomaille jos asuu pääkaupunkiseudulla.
Olen lukenut tätä ketjua mielenkiinnolla, aihe on kiinnostava. Nämä sinun kommentit myös ovat aika hupaisia, pakkohan niihin oli tarttua :) Sinun mielestäsi aloittaja raivoaa, joku toinen ketjua kommentoiva raivoaa - mutta sinä et raivoa :) Luepa ajatuksella esim. yläpuolella oleva kommenttisi ja mieti hieman kielenkäyttöäsi - en ole huomannut moista alatyylistä tekstiä kenelläkään muulla tässä ketjussa. Nyt on peiliin katsomisen aika, eiköstä vain :)
 
"Kukka"
Me matkustamme ulkomaille harvakseltaan, nähty on mm. New York ja Pariisi. Olen nauttinut matkoista, mutta olen myös nauttinut todella paljon vaikkapa muutamista Suomessa vietetyistä hotelliöistä. Olen myös tuntenut "ulkomaaoloa" yllättäen muutaman kymmenen kilometrin päässä kotoani. Sopiva sää ja joku hyvä kohde piipahtaa niin mitä muuta ihminen lomaansa kaipaa. Kun avaa silmänsä, näkee enemmän lähelläkin...
 
makunsa kullakin
Mä viihdyn hyvinkin kotosuomessa,mökillä,keskellä ei mitään itikoiden ilona ja paarmojen purtavana..(noita öttömönkijöitä vastaan voi suojautua)..Viihdyn maallakin vallan mainiosti.
Ei kiirettä minnekkään,ollaan vaan
 
diggeriduu
No höh, nytkö se jo loppui?

Olin jo innoissani kuinka kauan Scarletti jaksaa vängätä vastaan, kunnes tajuaa olevansa väärässä ja raivovansa väärälle tyypille. Turhaan tuli poppikset haettua
 
viera.s
En halua kesällä lähteä minnekään etelämmäksi, koska en tykkää kuumuudesta. No tänä kesänä Suomessakin oli turhan kuumaa, mutta yleisesti ottaen täällä on kesällä juuri sopiva ilmasto. Lisäksi lomalla on tarkoitus paitsi nähdä uusia asioita, myös rauhoittua ja rentoutua, joka onnistuu kotimaassa hyvin. Mökkeilyn lisäksi voi myös esimerkiksi veneilllä, täällä on ainutlaatuinen saaristo.

Tuohon kalliuteen toteaisin, ettei luksus ole muuallakaan halpaa. Vielä tärkeämpi pointti on kuitenkin se, että haluan osaltani tukea sitä, että Suomessa säilyy aloittajankin ihannoimat verovaroin tuotetut palvelut sekä hyvä ja toimiva infastruktuuri. Tässä on keskeistä se, että emme vie rahojamme ulkomaille vaan tuemme suomalaista työllisyyttä ja palvelutuotantoa. Suomalainen yrittäjä maksaa tuntuvat verot suomalaisen hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi, joten mieluummin maksan tänne vähän enemmän, kuin tuhlaan rahani tavalla, joka ei hyödytä suomalaista yhteiskuntaa mitenkään.

Kyllä me silti matkustellaan ulkomaillekin joskus, keskimäärin kerran vuodessa, joko syksyllä tai keväällä jonnekin Eurooppaan. Kaukomatkoille emme ole viitsineet pienen lapsen kanssa lähteä ja niissä se liian kuuma ilmastokin on yleensä haittapuolena. Nyt on ollut vähän pidempi tauko ulkomaanmatkailussa, koska sijoitamme rahamme oman kodin rakentamiseen, jossa varmasti jatkossa viihdytään lomillakin hyvin.
 
[QUOTE="Kukka";30199025]Me matkustamme ulkomaille harvakseltaan, nähty on mm. New York ja Pariisi. Olen nauttinut matkoista, mutta olen myös nauttinut todella paljon vaikkapa muutamista Suomessa vietetyistä hotelliöistä. Olen myös tuntenut "ulkomaaoloa" yllättäen muutaman kymmenen kilometrin päässä kotoani. Sopiva sää ja joku hyvä kohde piipahtaa niin mitä muuta ihminen lomaansa kaipaa. Kun avaa silmänsä, näkee enemmän lähelläkin...[/QUOTE]

Minä vietin aivan ihanan viikonlopun perheeni kanssa Suomen Turussa, ja kyllä kieltämättä vähän ärsytti naapurin kommentti Suomen pers*reiästä. Se, että täällä on minusta kalliit hinnat ja huono palvelu, ei poista sitä etteikö täällä olisi ihania paikkoja ja käsittämättömän kaunis luonto.
 
hassu juttu
Hyviä pointteja, mutta itselläni tilanne on täysin päinvastainen. En pysty mitenkään ymmärtämään ihmisiä, jotka jaksaa hehkuttaa ulkomaan matkailua. En tajua mitä hiton hienoa on mennä katsomaan jotain kivikasoja, kirkkoja ja museoita. Olen minäkin käynyt Pariisissa ja nähnyt Eifelin. So? Siis ihan oikeasti, sehän on rautaputkista kasattu torni. No wau! Ihan kiviäkin kiinnostaa. Tai samaten olen käynyt New Yorkissa ja käynyt vapaudenpatsaalla. Samanlainen kivikasa. Mikä siinä on niin wau? Mulle hehkutettiin miten ”nyki ei koskaan nuku” ja miten se on niin ”keskellä sykettä”. Jaa, vai niin. No minä ainakin nukuin öisin ihan tavallisesti. Ja mikä syke? Siis se että siellä on ruuhkaa ja tungosta jalankulkijoillakin... no wau taas kerran.

Entäs ne ”etelän matkat” sitten? Siis että mennään jonnekin missä paistaa aurinko ja missä ei tehdä yhtään mitään. Tai mitään... jos ei makaamista tai kännäämistä lasketa. Minä en pidä liiasta auringosta, koska yksinkertaisesti palan. En ole myöskään ihminen joka jaksaa maata. Siis mä makaan öisin kun nukun, mutta ei se ole tekemistä. Se on makaamista. Kuolleet ja nukkuvat makaa.

Jotkut jaksaa hehkuttaa sitä mitä palveluja lomalla voi nauttia. Eli maata nyt sitten rannalla, kun joku puolikädetön rampa kerjäläinen hieroo sun varpaita vitosesta. Tai isket kinttusi kala-altaaseen ja sitten kikattelet kutinaa?! WTF?! Tai miten jossain hotellissa on niin ”hienoa”, eli marmorilattia ja puhtaat pyyhkeet. No marmorilattia ei kiinnosta ja puhtaat ne on pyyhkeet kotonakin. Eksoottinen ruoka? No et sitten ole huomannut, että sitä saa täältäkin, mutta ilman että joku kusettaa laskussa ja antaa jälkiruoaksi vatsataudin.

Joku joskus ehdotti, että no mene aktiivilomalle. Voi hitto että mikä termi edes!! Siis että maksan tuhannen euroa siitä, että saan mennä pyöräilemään tai kävelemään metsään jonnekin? Ihan niin kuin en tekisi sitä ihan täällä kotona. Sitä paitsi siellä on silti se liian kuuma / vatsatauti iskee / joku nyysii lompakon.

No mitenkö vietän lomani? Kesämökillä, omalla saarella Suomenlahdella. Siellä rakennan, remontoin, kitken kasvimaata ja teen fyysisiä töitä. Se on vastapainoa tuolle toimiston vilkkuvalle halogeenilampulle ja ruudun tuijottamiselle. Siellä on aina helteelläkin sopiva lämpötila ja kukaan ei tule kauppaamaan rihkamakorua jos haluan nauttia lasin viiniä rannalla istuen. Siellä ei tarvitse mennä ihastelemaan jotain *tun keskiaikaista kivikirkkoa ja leikkiä että miten paljon se kiinnostaa ja miten se jättää sydämeen lähtemättömän vaikutuksen. Kukaan ei kuseta, ruoankin saa puhtaana ja tuoreena kun sen itse tekee ja nukkuakin saa ilman että baarin jytke pauhaa alakerrassa.
 
toisin
Kun liki 10 vuotta elämässä on ollut matkatöissä.... n 150-200 matkapäivää maailmalla. Ja asunut tuosta ajasta 80% hotelleissa niin kerroppa ap miksi minua pitäisi lomailun maailmalla kiinnostaa? Toki taskussa on parinkin lentoyhtiön kultakortit....ajatuskin siitä että missaisin suomen kesän jossain "ah ihanassa" hotellisa kuvottaa.
 
"Ulkosuomalainen"
Tämä aloitushan taisi olla provo..

Halusin kuitenkin sanoa, että itse asun ulkomailla, mutta tulen oikein mielelläni Suomeen lomailemaan. Hinnat ovat tosin monilta osin kalliimpia kuin nykyisessä asuinmaassani, mutta ei se estä käymästä Suomessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sirius-eläin
toisin
Kun liki 10 vuotta elämässä on ollut matkatöissä.... n 150-200 matkapäivää maailmalla. Ja asunut tuosta ajasta 80% hotelleissa niin kerroppa ap miksi minua pitäisi lomailun maailmalla kiinnostaa? Toki taskussa on parinkin lentoyhtiön kultakortit....ajatuskin siitä että missaisin suomen kesän jossain "ah ihanassa" hotellisa kuvottaa.
Matkapäivää vuodessa siis...
 
Olen suomalainen!
Minä olen syntynyt suomeen. Olen elänyt ja kasvanut täällä koko elämäni tähän asti eli reilut 30-vuotiaaksi. Täällä minä haluan elää, täällä minä myös aikanaan kuolen ja tänne haluan tulla haudatuksi. Siksi en lähtisi täältä koskaan pois, en edes lomamatkalle ulkomaille. Ulkomailla olisi tylsää, kun olisin koko ajan eksyksissä enkä minä edes osaa ulkomaalaista kieltä puhua. Siksi en halua ulkomaahan, koska en edes voisi puhua heidän kanssaan, koska he ovat niin tyhmiä että eivät osaa suomen kieltä puhua.
 
Oltiinko me ap riittävän kaukana kotoa lomalla kun oltiin 5vkoa lähes 1000km päässä täältä vaikka kuitenkin suomessa? Matkakoti oli mukana. Ollaa me oltu ulkomaillakin,silti ykätään kotimaassa matkailla. Eiköhän se oo kunkin makuasia missä tykkää lomailla ja miten. Ihan ilman taivastelua että miten joku voi kun määkään en.
 
Hyviä pointteja, mutta itselläni tilanne on täysin päinvastainen. En pysty mitenkään ymmärtämään ihmisiä, jotka jaksaa hehkuttaa ulkomaan matkailua. En tajua mitä hiton hienoa on mennä katsomaan jotain kivikasoja, kirkkoja ja museoita. Olen minäkin käynyt Pariisissa ja nähnyt Eifelin. So? Siis ihan oikeasti, sehän on rautaputkista kasattu torni. No wau! Ihan kiviäkin kiinnostaa. Tai samaten olen käynyt New Yorkissa ja käynyt vapaudenpatsaalla. Samanlainen kivikasa. Mikä siinä on niin wau? Mulle hehkutettiin miten ”nyki ei koskaan nuku” ja miten se on niin ”keskellä sykettä”. Jaa, vai niin. No minä ainakin nukuin öisin ihan tavallisesti. Ja mikä syke? Siis se että siellä on ruuhkaa ja tungosta jalankulkijoillakin... no wau taas kerran.

Entäs ne ”etelän matkat” sitten? Siis että mennään jonnekin missä paistaa aurinko ja missä ei tehdä yhtään mitään. Tai mitään... jos ei makaamista tai kännäämistä lasketa. Minä en pidä liiasta auringosta, koska yksinkertaisesti palan. En ole myöskään ihminen joka jaksaa maata. Siis mä makaan öisin kun nukun, mutta ei se ole tekemistä. Se on makaamista. Kuolleet ja nukkuvat makaa.

Jotkut jaksaa hehkuttaa sitä mitä palveluja lomalla voi nauttia. Eli maata nyt sitten rannalla, kun joku puolikädetön rampa kerjäläinen hieroo sun varpaita vitosesta. Tai isket kinttusi kala-altaaseen ja sitten kikattelet kutinaa?! WTF?! Tai miten jossain hotellissa on niin ”hienoa”, eli marmorilattia ja puhtaat pyyhkeet. No marmorilattia ei kiinnosta ja puhtaat ne on pyyhkeet kotonakin. Eksoottinen ruoka? No et sitten ole huomannut, että sitä saa täältäkin, mutta ilman että joku kusettaa laskussa ja antaa jälkiruoaksi vatsataudin.

Joku joskus ehdotti, että no mene aktiivilomalle. Voi hitto että mikä termi edes!! Siis että maksan tuhannen euroa siitä, että saan mennä pyöräilemään tai kävelemään metsään jonnekin? Ihan niin kuin en tekisi sitä ihan täällä kotona. Sitä paitsi siellä on silti se liian kuuma / vatsatauti iskee / joku nyysii lompakon.

No mitenkö vietän lomani? Kesämökillä, omalla saarella Suomenlahdella. Siellä rakennan, remontoin, kitken kasvimaata ja teen fyysisiä töitä. Se on vastapainoa tuolle toimiston vilkkuvalle halogeenilampulle ja ruudun tuijottamiselle. Siellä on aina helteelläkin sopiva lämpötila ja kukaan ei tule kauppaamaan rihkamakorua jos haluan nauttia lasin viiniä rannalla istuen. Siellä ei tarvitse mennä ihastelemaan jotain *tun keskiaikaista kivikirkkoa ja leikkiä että miten paljon se kiinnostaa ja miten se jättää sydämeen lähtemättömän vaikutuksen. Kukaan ei kuseta, ruoankin saa puhtaana ja tuoreena kun sen itse tekee ja nukkuakin saa ilman että baarin jytke pauhaa alakerrassa.
Rupesi huvittamaan kun kuvittelin tämän johonkin kolumniksi :D Oli nimittäin aika hyvin kirjotettu pätkä ja ihan virkistävää olisi törmätä vastaavaan kolumniin (paitsi jos se olisi tarkoitushakuisesti provosoivaksi kirjotettu, pitää tulla tälleen sydämestä)

Ja asiaan, monesta kohdasta olen samaa mieltä, vaikka en koekaan asiaa ihan noin tunteella. Ja reissaan myös, mutta en ymmärrä myöskään ns. matkustelua ja kaupunkivierailuita ja monumenttien tuijottelua, tosin jos joku niistä nauttii, niin siitä vaan. Mä matkustan lähinnä siksi että tahdon nähdä ja kokea tiettyjä luontokohteita, esim. tulivuoria ja jäätiköitä. Suomessa tykkään todella matkustaa myös, luonnon ja kulttuurinkin takia, mutta ehkä tuo kulttuuripuoli on tullut sen myötä kun asun ulkomailla itse, niin on alkanut näkemään Suomen jollain tavalla eksoottisena ja toisaalta haluaa tuntea yhteyttä omiin juuriinsa.
Kuutamouintia puusaunasta Suomen kesässä on kyllä vaikea voittaa :)
 
Marinlla
No ei sun tarvii ymmärtää. Me myös ollaa talvella kk tai kaksi thaimaassa, vietnamissa tai laosissa tapaamassa ystäviä ja sukulaisia. On sukeltelua, maatilahommia, norsun hoitoa, merillä oloa. Mutta Heinäkuu, se me ollaan AINA kelistä riippumatta sähköttömällä mökillämme metsälammen rannalla ja odotetaan sitä lomaa ihan yhtälailla koko perhe. Ihmiset nauttii kato erilaisista asioista.
 
viera.s
Tuossa mökkeilyssä vaatimustasoni lapsuudesta noussut sen verran, että ei ole kivaa jos ei ole kunnollisia peseytymismahdollisuuksia. Mutta muuten alkeelliset olot menee, ei huussikaan haittaa.

Itikat ei haittaa ollenkaan, siis ainakaan hyttyset. Niihin on niin siedättynyt, ettei pistot yleensä tunnu ollenkaan eikä niistä jää paukamia. Viihdyn mustikkametsässä hyttysten keskellä hyvin, tosi rentouttavaa kesäpuuhaa.

Kotimaanmatkailussa on muitakin vaihtoehtoja kuin tavalliset kaupungit tavallisine huvipuistoineen. Onkos aloittaja matkustellut ollenkaan saaristossa tai Lapissa?
 
Ai niin, ja kotona lomailuhan on ihan parasta myös. Tosin asiaa auttaa jos on kiva koti ja pääsee uloskin helposti esim pihalle. Jos kuvittelen että mulla olisi viikon loma kovan työputken keskellä, niin en usko että todellakaan lähtisin mihinkään kovin kauas, reissuaminen on aina kumminkin aika rasittavaa, ihan jo se tavaroiden kuskaus, matkalaukusta eläminen, ruokapaikkojen metsästys, ympäriinsä kävely aina jotain etsimässä. Mieluiten olisin varmaankin kotona ja sitten jotain päivän tai parin reissuja parin tunnin säteellä korkeintaan. Helsingissä asuessa menisin esim. Porvooseen, Hankoon, mökille... itse asiassa parissa tunnissa taitaa päästä jo vaikka minne paljon kauemmaskin moottoriteitä.
Mutta joo, myönnän kyllä että mun näkökulmaa on varmasti värittänyt se että on ollut jonkin verran ns. pakkoreissaamista, en pidä suurkaupungeista ja tungoksista ja se että Suomi on enemmänkin harvinaista herkkua kuin arkea. Mutta kyllä se ihan samoissa on muiden maiden kanssa (paitsi hinnoissa), kun asiaa objektiivisesti koitan katsoa. Suomessa asuessanikin olin ehdottomasti sitä mieltä, että Helsinki oli ihana kaupunki ja lomalla rauhassa, etenkin hyvällä ilmalla, se (ja moni muukin Suomen kaupunki) on täynnä tunnelmallisia ja mielenkiintosia paikkoja. Niihin pääsee kulkemaan kätevästi, ja ajan kanssa löytää aina jotain uuttakin, jonkun pikkukaupan tai kahvilan tai ihanan aurinkoisen rantapenkereen, jota ei ole ennen huomannut.
 
Suomen lomailu - tylsää! :( En voi ymmärtää ihmisiä, jotka vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen tyytyväisinä lomailevat Suomessa. Mitä lomatekemistä täällä on? Kotikaupungissa on arki aina - on kotityöt, pyykit, ruuanlaitto siinä missä muulloinkin. Jos kotonaan lomailee niin se on yhtä tyhjän kanssa.

Mökkeily taas.. hmm.. no, jos kyseessä ei ole luksushuvila kaikilla mukavuuksilla tai edes niillä samoilla, jotka löytyvät joka huushollista, niin ei käy lomasta. Miten joku haluaa muuttaa lomallaan ALKEELLISEMPAAN asumismuotoon, johonkin korpeen itikoiden hakattavaksi?! Jonnekin, missä kaikki on vielä paljon työläämpää kuin kotona.

Ja kolmas vaihtoehto Suomessa lomailulle - kiertely toinen toistaan tylsemmissä paikoissa, kuten JUKUJUKUmaassa tai PUUHASTELUmaassa tai jossain muussa yhtä "hauskassa" maassa kuten Suomen ylihinnoitellut huvipuistot... Not nice. Tai jotain vielä kammottavampaa - erilaiset markkinat, massatapahtumat taikka Tuurin kyläkauppa... hrr....

Itse olen reissannut ulkomailla siitä asti kun täytin 6-vuotta. Sen jälkeen pisin yhtäjaksoinen aika Suomessa on ollut vuosi. Usein matkoja kertyy useampi vuoteen, aika normaali "tahti" on kaksi ulkomaan matkaa vuodessa, yksi kaukomaile, toinen Eurooppaan. Olemme yrittäneet Suomen lomailua ja jopa sitä mökkeilyä, hirveää..

POINTTI:Lähes samalla rahalla mikä uppoaa Suomen hävyttömän YLIHINTAISIIN huvittelukohteisiin ja HOTELLEIHIN (motellejahan ne oikeasti suurin osa on), pääsee koko perhe vaikka viikoksi Eurooppaan. En käsitä miksi jotkut ihmiset jumittavat täällä lomansa?! Rahalla sitä ei voi perustella, ellei tosiaan vietä lomaa sukulaisten mökillä..
No heh, ihmiset tykkäävät eri asioista. Itse tykkään matkustella ulkomailla, mutta mieluiten muulloin kuin kesällä. Kesät tykkään viettää Suomessa, koska viihdyn kesäasunnollamme. Se on idyllisessä pikkukaupungissa luonnonläheisessä paikassa, ranta lähellä - ja sopivasti vaihtelua normaalielämään Helsingissä. Perinteisistä kesämökeistä en tykkää ilman nykyaikaisia mukavuuksia, mutta kaikille mökeille ei ole järkevää vetää vesijohtoa yms. Ja ymmärrän, ettei tuollaiset asiat kaikkia haittaa - joskus se mökkipaikka on vaa omasta melestä niin ihana, että haluaa olla siellä.

Luettelit asioita, joista en kotimaan matkailussa pidä, mutta mikäänhän ei pakota harrastamaan juuri sellaista matkailua. Moni varmaan tekeekin lomillaan muita asioita. Ja on ulkomaillakin kaikenlaista junttia, kuten härkätaisteluita, mutta ei niihinkään ole pakko ängetä.

Suurin osa varmaan tykkää aika monenlaisista asioista ja matkustelee välillä ulkomailla, välillä kotimaassa, välillä menee mökille ja välillä jonnekin muualle. Joku tykkää kesämökistä järven rannalla, toinen merellisessä saaressa. Eikä ihmiset ulkomaillakaan halua tehdä samoja asioita.
 
kfkk
Mikä se nyt on kenellekin lomaa. Minä laitan kesäksi aina kasvimaan ja kasvihuoneen. Varsinkaan kasvihuonetta ei voi jättää oman onnensa nojaan kuin reiluksi vuorokaudeksi. Loma menee siis pääasiassa kotona ollessa.
 
Me matkustetaan paljon. Yhdessä paikassa Suomen ulkopuolella tulee vietettyä vuosittain lomista riippuen pitkiäkin aikoja, sitten käydään viikonloppureissuilla jossain Euroopan kaupungissa. Myös Suomen-matkailu on ihan tuttua puuhaa. Saatetaan mennä mökille (omaa mökkiä ei ole koska sellaiselle ei ole tarvetta, mutta appivanhemmat lainaa kyllä mökkiään milloin vaan) tai jollekin teatteri- tai konserttireissulle jonnekin. Esim. Tampereella on aivan mahtava musikaalivalikoima, jos sellaisesta tykkää. Matkailu avartaa aina, oli se sitten koti- tai ulkomaanmatkailua. Loma on aina lomaa vaikkei tekisi muuta kuin istuisi kotisohvalla. Se on aina vaihtelua työoloihin.
 

Yhteistyössä