Loma ei ole loma, ellei lähde matkoille ulkomaille. En käsitä niitä, jotka eivät koskaan matkustele.. Suomessa on TYLSÄÄ

  • Viestiketjun aloittaja Lily.
  • Ensimmäinen viesti
"tii-"
Kotona lomailu on rentoa, ei haittaa yhtään vaikka ei tee yhtään mitään. Matkalla jotenkin stressaa siitä, että "pitää" tehdä jotain, eihän sitä nyt oo lentolippuja ja hotellia maksettu sen takia, että maataan huoneessa tai liikutaan korkeintaan hotellin pihalla. Toiset toki osaa olla rennompia matkalla. Kyllä minäkin ulkomailla käymisestä tykkään, mutta osaan lomailla kotonakin. Tänä vuonna on ollut työmatkoja ja rahan menoa sen verran, ettei kesälomalla käyty Suomen ulkopuolella.

Kesämökilläkin viihtyisin, jos vaan olisi mahdollisuus semmoiseen. No ihan alkeelliseen mökkiin en haluaisi, sähköt saisi olla.
 
Blue
:) En muuta Suomesta, koska täällä nimenomaan se ARKI on sujuvaa ja mutkatonta, kaikki on strukturoitua ja rutiinit pelaa - koulujärjestelmä on maailman paras ja verorahoilla saa (ainakin vielä) tietyt palvelut itselleen sekä perheelleen. Lait ovat järkeviä ja työsuhde-edut (kuten se LOMA ;) ) ovat aivan toista luokkaa kuin esim. Jenkeissä. Plus eläke sitten joskus, tai eläkesäästöjärjestelmä.

Tässä muutama syy miksi en muuta :)
Hyviä pointteja jäädä Suomeen.

Suomessa on turvallista ja kaikki toimii.

Se saattaa olla myös yksi iso pointti siihen miksi jotkut haluavat lomailla Suomessa, hinnalla millä hyvänsä.
 
En minä kyllä ole raivonnut yhtään mitään. Sanoin vain, että tuo on minun tapa ja muut tehkööt miten itse kokevat parhaaksi.
No kyllä tuo vähä raivoamiselta vaikuttaa ja todella ymmärtämätön oot vaikka yrität esittää, että kaikki saa tehdä kuten haluaa. Kuinka jotaki edes kiinnostaa miten kukin viettää lomansa?!? Kuinka joku voi väittää ettei Suomes oleminen oo lomaalua?

Sen oman tapansa voi tuoda esille vähä toisellaki tapaa eikä noin hyökkäävästi ja halveksuvasti. Ku sun tyyli on tuo, niin älä turhaan ihmettele saamiasi vastauksia.
 
vierass
En ole provo eikä tarkoitukseni ollut provota - vaan herättää keskustelua ja saada vastaus siihen, millä ilveellä joku oikeasti kokee lomaksi sen, että kähjää jossain mökillä :) Mut eiks oo hassua, ettei tällaista kysymystä voi esittää kun heti jonkun mielestä se on provosointia ja kysymyksen esittäjä täys tollo? :)

Asennevika, ok, no se minulla sitten varmasti on. Pidän kyllä Ruotsia ja Viroakin "ulkomaina", tosin en järin erilaisina kuin mitä Suomi on.

Tykkäät mökkeillä, fine, mutta etkö koskaan kaipaisi sellaista luksusta (hotelleja, rantoja, ravintoloita) joihin kotimaassa ei ole mahdollisuutta? Joko niin ettei täältä sen tasoista edes löydy taikka sitten niin, että hinta on lyöty aivan mahdottomaksi.
No enpä minä ainakaan sen kummempia rantoja kaipaa tai hotelleja mitä Naantalissa oli tarjolla. Kylpylässä oli kiva ranta Wäskin rannan lisäksi ja palvelu pelasi hotellin puolella ja hintakaan ei todellakaan päätä huimannut. Ma-Pe 80 neliön loma-osakkeessa maksoi 350e Pamin kautta, oli oma sauna ja poreamme. Kaksi makuuhuonetta ja ihan rannassa. Aamupalan sai pienellä maksulla, lapsille 3 e ja aikuiset 5e kylpylässä, kylpylän aktiviteetit oli myös käytössä.
 
Me asutaan Kemin ja Rovaniemen puolessavälissä ja olen eri mieltä. Hyvin ehdittiin. Tosin tuo pakkaaminen menee niin rutiinilla, että siihen ei mennyt varttia enempää aikaa.
Ja mä oon eri mieltä. En mä lähde lapsen kans yötä myöten suuntaamaan kohti Helsinkiä ja sitte ollaan väsyneen lapsen kans lentokonees, eikä sitä ittekää mitenkää virkiä oo. Ja kattos ku kaikilla ei oo omaa autoa millä ajaa sinne lentokentälle vaan on linja-auto ja/juna-aikataulujen varas. Täältä ku ei juna-asemallekaa mennä ilman omaa autoa noin vain.

Ja sitä rahaa menee enemmän ku niillä jotka asuu esim. Vantaalla.
 
oma maa mansikka?
Koska olet viettänyt kaikki lomasi jo kuudesta ikävuodesta alkaen ulkomailla, niin mielipiteesi kotimaan matkailusta ei minua ihan hirveästi vakuuttanut. Kokemuspohjasi on Suomesta vähäinen, eikä pelkkiin musta tuntuu-mielipiteisiin jaksa suhtautua vakavasti.

Sinä nyt vain kuulut siihen ihmisryhmään, jonka mielestä loma ulkomailla on ainoa oikea. Olet asiassa ehdoton ja sen takia kanssasi ei voi ryhtyä keskustelemaankaa. Mutta tiedoksesi, että matkailualalla olevana ihmisenä hämmästelen usein sitä miten tänne matkaavat ihmiset vaihtavat meidän suomalasiten mielestä hienot ja eksoottiset matkakohteet pakkasessa paukkuvaan Suomi-kohteeseen, avantouintiin, pilkkimiseen, mielettömään etuoikeuteemme saada kulkea toisten omistamissa metsissä vapaasti poimimassa puhtaita (taudeista terveitä) marjoja, nauttimalla siisteydestä, miten tuosta vain voi juoda hanavettä pelkäämättä pöpöjä ja maassamme asuu kaikenlisäksi alkuperäiskansaa, saamelaisia.

Eräänä aamuna muuan vauras hollantilaisrouva, joka maksoi 5000 euroa viikon matkasta hyvin askeettisissa olosuhteissa noin keskellä Suomea, innoissaan selitti minulle miten hän sai kävellä ihan yksin maantiellä ihmisen tai auton tulematta vastaan. Hänestä se oli hintansa arvoinen kokemus.

Mieti näitä juttuja siemaillessasi kuoharia aamiaisella :) Samaan aikaan joku matkaansa tyytyväinen eurooppalainen, amerikkalainen/japanilainen/aasialainen jne turisti saattaa mukeltaa innoissaan possumunkkia Hesan Kauppatorilla ja pitää sitä ihan yhtä upeana kokomuksena kuin sinä kuohariasi. Annetaan kaikille tilaa matkustaa ja nauttia maapallosta kukin tavallaan.
 
Vierasss
No kyllä tuo vähä raivoamiselta vaikuttaa ja todella ymmärtämätön oot vaikka yrität esittää, että kaikki saa tehdä kuten haluaa. Kuinka jotaki edes kiinnostaa miten kukin viettää lomansa?!? Kuinka joku voi väittää ettei Suomes oleminen oo lomaalua?

Sen oman tapansa voi tuoda esille vähä toisellaki tapaa eikä noin hyökkäävästi ja halveksuvasti. Ku sun tyyli on tuo, niin älä turhaan ihmettele saamiasi vastauksia.
Ok, kerrotko mitkä näistä kirjoittamistani viesteistä on raivoamista:

Totta turiset. Ei loma tunnu lomalta jos sen viettää kotona maaten, paras rentoutuminen tulee kun lähtee pois arkikuvioista.

Suomessa lomailu on kyllä kallista. Sillä rahalla mikä menee suomessa viikossa hotelleihin, niin jo lentää ulkomaille ja saa sieltä hotellit. Lisäsäätöä tulee kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi jos syö ulkona. Tonnilla saa jo tehtyä hyvän reissun eurooppaan viikoksi, Suomessa ei mitään mahdollisuutta, kun hotellit on jo +100€/vrk.

-----

Ei kannataklaan mennä mihinkään kanarialle, vaan sellaiseen paikkaan jossa on itselle sopivia mielenkiinnonkohteita. Se matkailu kuitenkin avartaa, eikä tarkoita sitä, että vihaisi Suomea. Mutta jokainen tyylillään, ei se muilta ole pois jos se oma koti on niin hyvä paikka, että siellä pitää olla koko ajan.

Eikä todellakaan mene suurin osa lomasta lentokoneessa istumiseen, jonottamiseen yms. Viime reissulle aloin pakkaamaan aamulla kahdeksalta ja olin lomakohteessa viideltä iltapäivällä. Tähän sisältyi matka kotoa lentokentälle, vaihto helsingissä ja lento eurooppaan. Takaisintulossa meni vielä vähän vähemmän aikaa. Lähdettiin puoliltapäivin ja seitsemältä kotona. Viikko meni kulttuurista, ruuasta, nähtävyyksistä ja fiiliksestä nauttien ja oli rentouttava loma.

-----

Voi olla, että mullakin on asenteessa vikaa. Mutta mulle loma on sitä, että ollaan pois siitä arjesta. Ei se pelkkä töistä pois olo lomaa minulle tee. Sen takia pitää päästä reissuun lomalla, että saa kunnon irtioton arjesta. Eka viikko lomasta menee yleensä kotona ja mökillä, toinen (ja mahdollisesti kolmas) reissussa, sitten taas kotona ja mökillä. Mutta jokainen tyylillään.
 
Niin ja ap mainitti tuolla yhdes vastauksessaan mulle rannat. No ei kiitos. Mä en tykkää maata rannalla ja palan helposti. Mun mielestä se olis tylsää, että mennään lomalle ulkomaille ja maataan rannalla. Mutta ei kaivele mun napaa jos joku niin tekee enkä tee siitä vinkumärinä-alootusta tänne palstalle.
 
Rankaisija
Ja mä oon eri mieltä. En mä lähde lapsen kans yötä myöten suuntaamaan kohti Helsinkiä ja sitte ollaan väsyneen lapsen kans lentokonees, eikä sitä ittekää mitenkää virkiä oo. Ja kattos ku kaikilla ei oo omaa autoa millä ajaa sinne lentokentälle vaan on linja-auto ja/juna-aikataulujen varas. Täältä ku ei juna-asemallekaa mennä ilman omaa autoa noin vain.

Ja sitä rahaa menee enemmän ku niillä jotka asuu esim. Vantaalla.
No ei siinä sitten mitään jos ei ole varaa, niin sitten minä sen ymmärrän.
 
Jokuv
Ja mä muistelen edelleen kaiholla vuosia sitten lomaani mökin rähjässä, jossa aurinkosähköllä sai valoa mökkiin ja radioon ääntä. Takassa paistoin makkarat ja kamiinalla keitin kahvit. Päivällä kävin metsätöissä, iltasella lämmitin puusaunan ja kävin uimassa. Luin kirjaa ja kuuntelin musiikkia ennen nukkumaanmenoa. Ihan itekseni olin. Oli muuten paras lomaviikko ikinä. Ei paljon miettinyt arkiasioita ja olo rentoutunut.
 
  • Tykkää
Reactions: wut
Ihan kuule ap tuo sun alootukses on raivoamista. Ei voi mitää jos et sitä tajua. Senkus jatkat tuota määkymistä ja muitten lomien halveksumista. Ei jaksa kiinnostaa. On meinaan tylsää tuo sun märinäs. Paljo mielenkiintoosempaa on kattella vaikka ku pihalla sataa vettä.
 
Ap.
No kyllä tuo vähä raivoamiselta vaikuttaa ja todella ymmärtämätön oot vaikka yrität esittää, että kaikki saa tehdä kuten haluaa. Kuinka jotaki edes kiinnostaa miten kukin viettää lomansa?!? Kuinka joku voi väittää ettei Suomes oleminen oo lomaalua?

Sen oman tapansa voi tuoda esille vähä toisellaki tapaa eikä noin hyökkäävästi ja halveksuvasti. Ku sun tyyli on tuo, niin älä turhaan ihmettele saamiasi vastauksia.
Milläs tavalla minun aloitus on raivoamista, mutta tämä yläpuolella oleva teksti ei sitä ole? :D

Ps. voisit hieman katsoa, kenelle kirjoitat, sekoitat raivopäissäsi minun (aloittaja) ja tuo Vierasss nimimerkillä kirjoittavan henkilön :)
 
Täytyy sanoa, että minun pahin painajaiseni loman viettoasioissa olisi joutuminen jonnekin karavaanarialueelle! Me käymme usein uimassa erään tällaisen alueen vieressä ja en todellakaan tajua, mikä hohto sellaisessa on.

Suomi on kyllä valitettavan kallis maa, mitä tulee kotimaan matkailuun. Ymmärrän, että Puuhamaat ja muut on lapsille aivan mahtavia paikkoja, mutta hinnat tökkii minuakin. Vaikka varaa olisi, ei tee mieli maksaa.

Suomalaisten hotellien taso on myös naurettava hintaansa nähden.
 
No ei siinä sitten mitään jos ei ole varaa, niin sitten minä sen ymmärrän.
Voi pyhä yksinkertaasuus taas. Se, että se maksaa enemmän ei tarkoota sitä etteikö sitä toteuttaasi kuitenki joskus. Persilmällä taas vissiin luetaan eikä nähdä sitä, että kyllähän meki ollaan matkusteltu. Ja tullaan matkustelemaan lisää.

Ei vain jotkut tajua, että onhan se aiva eri asia lähtiä ulkomaille jos asuu pääkaupunkiseudulla.
 
Vierasss
Ihan kuule ap tuo sun alootukses on raivoamista. Ei voi mitää jos et sitä tajua. Senkus jatkat tuota määkymistä ja muitten lomien halveksumista. Ei jaksa kiinnostaa. On meinaan tylsää tuo sun märinäs. Paljo mielenkiintoosempaa on kattella vaikka ku pihalla sataa vettä.
Niin. Ihan vain tiedoksi, että en ole AP. Hänen viestit erotat minun viesteistä siinä että esiintyy nimellä lily tai ap tjms...
 
Milläs tavalla minun aloitus on raivoamista, mutta tämä yläpuolella oleva teksti ei sitä ole? :D

Ps. voisit hieman katsoa, kenelle kirjoitat, sekoitat raivopäissäsi minun (aloittaja) ja tuo Vierasss nimimerkillä kirjoittavan henkilön :)
Mä en oo kyllä sekoottanu yhtää mitää, sä täs ny sekoolet. Mä en edelleenkää raivoa, väitä sä mitä tahdot.
 
ap.
Koska olet viettänyt kaikki lomasi jo kuudesta ikävuodesta alkaen ulkomailla, niin mielipiteesi kotimaan matkailusta ei minua ihan hirveästi vakuuttanut. Kokemuspohjasi on Suomesta vähäinen, eikä pelkkiin musta tuntuu-mielipiteisiin jaksa suhtautua vakavasti.

Sinä nyt vain kuulut siihen ihmisryhmään, jonka mielestä loma ulkomailla on ainoa oikea. Olet asiassa ehdoton ja sen takia kanssasi ei voi ryhtyä keskustelemaankaa. Mutta tiedoksesi, että matkailualalla olevana ihmisenä hämmästelen usein sitä miten tänne matkaavat ihmiset vaihtavat meidän suomalasiten mielestä hienot ja eksoottiset matkakohteet pakkasessa paukkuvaan Suomi-kohteeseen, avantouintiin, pilkkimiseen, mielettömään etuoikeuteemme saada kulkea toisten omistamissa metsissä vapaasti poimimassa puhtaita (taudeista terveitä) marjoja, nauttimalla siisteydestä, miten tuosta vain voi juoda hanavettä pelkäämättä pöpöjä ja maassamme asuu kaikenlisäksi alkuperäiskansaa, saamelaisia.

Eräänä aamuna muuan vauras hollantilaisrouva, joka maksoi 5000 euroa viikon matkasta hyvin askeettisissa olosuhteissa noin keskellä Suomea, innoissaan selitti minulle miten hän sai kävellä ihan yksin maantiellä ihmisen tai auton tulematta vastaan. Hänestä se oli hintansa arvoinen kokemus.

Mieti näitä juttuja siemaillessasi kuoharia aamiaisella :) Samaan aikaan joku matkaansa tyytyväinen eurooppalainen, amerikkalainen/japanilainen/aasialainen jne turisti saattaa mukeltaa innoissaan possumunkkia Hesan Kauppatorilla ja pitää sitä ihan yhtä upeana kokomuksena kuin sinä kuohariasi. Annetaan kaikille tilaa matkustaa ja nauttia maapallosta kukin tavallaan.
Se oli samppanjaa ;)
 
vierass
Mun parhaat lomamuistot lapsuudesta on mummola ja mummolan heinätyöt, sain ajaa traktoria eteenpäin, kun aikuiset heittelivät silloin pikkupaaleja kyytiin, oi sitä tuoksua työpäivän jälkeen kun puusauna laitettiin lämpiämään. Oli kavereita ja tekemistä, mukavaa yhdessä oloa. Isällä oli 5 sisarusta ja kaikki lapset perheensä kanssa vietti paljon aikaa kesällä mummolassa, oi niitä aikoja. Pari kertaa olin kyllä oikein ulkomaillakin, kerran Uumajassa ja kerran Tukholmassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sirius-eläin
Ja mä oon eri mieltä. En mä lähde lapsen kans yötä myöten suuntaamaan kohti Helsinkiä ja sitte ollaan väsyneen lapsen kans lentokonees, eikä sitä ittekää mitenkää virkiä oo. Ja kattos ku kaikilla ei oo omaa autoa millä ajaa sinne lentokentälle vaan on linja-auto ja/juna-aikataulujen varas. Täältä ku ei juna-asemallekaa mennä ilman omaa autoa noin vain.

Ja sitä rahaa menee enemmän ku niillä jotka asuu esim. Vantaalla.
Moni laskee lomabudjettiin yöpymisen Helsinki-Vantaan lentoaseman lähellä olevassa hotelleissa tai että lentää lähimmältä omalta kentältä Vantaalle ja sieltä jatkoyhteyksillä ulkomaille :)
 
wut
Hyvän ystävän mökki järven rannalla on aivan paras lomailu kohde. Ja sinne saan kutsun mukavan usein. Tänä kesänäkin oikeastaan joka viikonloppu on siellä majailtu. Puhdas vesi tulee, mutta ei sähköä. Ei ole naapureita lähellä. Aina löytyy tekemistä ja puuhattavaa. Irtiotto arjesta on aivan täydellinen. Tänä kesänä riitti tuota hellettäkin sopivasti :)
 

Yhteistyössä