Loma-ajan palkan maksu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Olen lopettelemassa äitiyslomaani ja pidän vuosilomani tähän heti äitiysloman perään. Olen kysellyt sekä palkkahallinnosta, että esimieheltä, että milloin minulle maksetaan loma-ajan palkka. Kukaan ei anna vastausta :(
Tällä viikolla kyllä soitan uudelleen palkkahallintoon, ellei esimies ota asian tiimoilta yhteyttä!

Mutta, milloin teidän mielestä kuuluisi loma-ajan palkan tulla minulle? Jos normaali palkanmaksupäivä on aina kuun 13. ja loma alkaa 7.2. Eikös palkan kuuluisi tulla tuolloin 13.2, koska loma on koko ajan helmikuussa menossa?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Kun mä jäin äitiyslomalle, otin "kesäloman rahana". Ja odottelin sitä normaalina palkkapäivänä äitiyslomani alettua. Kun se ei tullutkaan tilille, kysyin töistä olenko väärässä. Ja oli kuulema vahingossa jääny maksamatta ku ei vissiin tullut selvästi sovittua otanko ne äitiyslomani alussa vai lopussa. 2 päivää myöhemmin tuli postissa tilinauha lomarahoista, ja myös oli rahat tilillä. Eli kyllä, normaalina palkkapäivänä se kuuluu maksaa!

Tuo olisikin ollut hienoa saada loma rahana :) Meidän talossa se ei vain ole mahdollista :( Loma pidetään kuulemma lomana...

Mutta kyllä minäkin odottelisin sitä palkkaa palkkapäivänä ja ihmettelen todella, ellei se silloin tule.

Mulla kävi aika hassusti ton palkan kans nimittäin sain mielestäni palkan etuajassa :o Äitiysloma loppu 22.1.08 jonka jälkeen alko kesäloma 23.1.08-3.3.08 ja sain palkan jo 15.1????? Palkkalapussa luki että palkka ajalta 1.1.08-31.1.08......enpä tiedä kuuluko tuo raha mulle vai ei. Laitoin varalta toiselle tilille odottamaan jos sattuu, että joudunki maksamaan sen takas.

joissain työpaikoissa on tietty päivä jolloin maksetaan kokotalon kesälomarahat vaikka pitäsisit lomasi koska tahansa... esim kesäkuussa vaikka lomalla olisitkin lokakuussa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
loma-ajan palkka kuuluu maksaa ennen loman alkua eli ap:n tapauksessa olisi pitäny maksaa 13.1

Ihan totta? No, pääasia, jos saisin sen silloin 13.2 tai muuten jää mukavasti laskut maksamatta lainat mukaanlukien....

Tämä riippuu varmaan siitä, miten talon sisällä on sovittu.

Vuosilomalain mukaan lomapalkka maksetaan työntekijälle loman alkua edeltävänä palkanmaksupäivänä, eli sinun tapauksessasi se olisi tuo 13.1. ollut jo... Jos kuitenkin olette sopineet lomasta vasta hiljan, niin palkka ei tietysti ole ehtinyt tuohon ajoon.

Jos taas talossanne on sovittu, että kuukausipalkkaiset saavat koko vuoden normaalia kuukausipalkkaa, eikä lomapalkkaa makseta etukäteen ja vähennetä kuukausipalkasta, niin saat 13.2. normaalin kuukausipalkan.

Lomaraha taas maksetaan loman päättymistä seuraavana palkanmaksupäivänä edellyttäen että olet palannut työhön. Siis useimpien työehtosopimusten mukaan. Omasta tessistä voit tarkistaa, miten se teillä menee.

joissain työpaikoissa on tietty päivä jolloin maksetaan kokotalon kesälomarahat vaikka pitäsisit lomasi koska tahansa... esim kesäkuussa vaikka lomalla olisitkin lokakuussa...

Tämä ei koske ap:n tapausta, koska ap kyseli loma-ajan palkasta. Lomarahasta voidaan sopia näin, mutta ei sentään palkasta...

Tämän lisäsin vain siksi, ettei ap säikähdä suotta.

Meillä maksetaan loma-ajan lomaraha kahtena kertana vuodessa, olikohan toukokuu ja tammikuu. Mutta nyt on kyse siis siitä ihan normaalista kuukausipalkasta, joka saadaan lomallakin :)
Ne lomarahat ovatkin kyllä tulleet viime syksynä ja tässä tammikuussa talvilomasta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

Tämä ei koske ap:n tapausta, koska ap kyseli loma-ajan palkasta. Lomarahasta voidaan sopia näin, mutta ei sentään palkasta...

Tämän lisäsin vain siksi, ettei ap säikähdä suotta.

Kiitos :)