*Lokamassut 2009 Kesäkuussa*

Heippa pitkästä aikaa! Taas ollu niin kiirettä, että en oo ehtiny ite kirjotella, lukenu oon kyllä teidän kirjotukset.

Kiitokset Talvicille uudesta pinosta! Mut saa kans poistaa kerhopuolelta, en mitenkään ehdi sinne kirjotella.

Ultra oli meilläkin ja kaikki vaavilla hyvin! Mitään sukupuolesta viittaavaa ei saatu tietää, että nyt jännäillään loppuun asti! :D

Kuinkas teillä muilla tuntuu potkut? Kun mulla tuntuu aina aivan alhaalla, että pikkunen majailee aina tuolla ihan ylhäällä. Aika rauhallinen on muutenkin, mutta niin on kaikki olleet.

Eipä tässä muuta, nyt pitäis raahautua siivoomaan... plääh!

miltski ja papu 21+4 :heart:
 
herttaliisa meillä on jo tuplat hommattuna , tosin ikäeroa lapsukaisille tulee vain noin 1v1kk joten pakko oli hommata että pääsen yksinkin niitten kanssa liikkeelle , noita tavis vaunuja ei kuiteskaan hävitetä kun ajattelin että heti kun tuo neitokainen kävelee reippaammin niin hommaan varmaankin sen seisomalaudan noihin vaunuihin ja myyn sitten tuplat pois.
meillä kanssa neiti ( 8kk ) nukkuu meiän kanssa ja pakko olis varmaan kohtapuolin siirtää toiseen huoneeseen nukkumaan , tuntuu vaan niin kauheelta kun on tottunut että toinen tuhisee samassa huoneessa ja aamuisin aina nousee seisomaan pinnasängyn laitaa vasten ja huhuilee ja hymyilee sieltä , siihin hymyyn on aina niin ihana herätä :heart: :heart:

kaurisäiti ja bambi 20+5
:heart: :heart:
 
Potkuista:
Täällä Deri myös taitaa istua kohdussa ja iso osa liikahduksista tuntuu kohdun alaosassa, mutta iltaisin kun herää, niin potkut tuntuu kohdun keskiosassa ja yläsosassa, eli silloin kellii vaakatasossa. Liikkeet on nyt niin selviä jalan liikautuksia, eli kädellä kun kokeilee, niin tuntee koko kämmenen matkalla jalan työnnön ja usein myös ojentaa jalkaa jolloin sormilla saa tunnusteltua pientä jalkapohjaa, mutta tämä siis vain silloin kun ojentelee jalkojaan. =)

Kaurisäidille voin lohduttaa, että sitten kun pikku nassukka on omassa huoneessa, niin saat kuunnella mitä hauskimpia pölötyksiä sieltä ja kun oppii sitten kutsumaan, niin sieltä kuuluu ehkä jotain "lauleskelua" muistuttavaa kälätystä ja kun kyllästyy kuuluu Ääätiii tms. ja ilo on niin suuri kun tulet hakemaan.
Poika tykkää, kun koputan kolmekertaa oveen ennenkuin tulen. Siellä sitten keimailee ja hölmöilee kun menen.
Ja teeskentelee nukkuvansakin yleensä ja sitten kuin sattumalta muka juuri herää ja sanoo OHHOH :LOL:
Eli aivan ihania hetkiä kyllä tuohon omassa huoneessa nukkumiseenkin sitten lopulta sisältyy, vaikka onhan se haikeaa alkuun =) :hug:

Nyt pitää alkaa valmistautua neukka reissuun :wave:
 
Huuh, olihan tuolla lämmin ilma,kävin tekemässä pikkuisen pihan siistimishommia :whistle: Kohta suihkun kautta kauppaan hakeen syömistä.

Mulla liikkeet tuntuu usein aivan navan alapuolella tai sitten alamahalla vasemmalla puolella. Olikos se paapelo joka puhui,että vauvan venyttelyt tuntuu ilkeälle vatsalla..? Eilen aamulla noustessa oli alavatsa oikealta puolelta tosi kipeä ja siinä tuntui kova kohta,supistus se ei ollut. Olisiko vauva jotenkin voinut oiristella tms että se tuntui niin kipeälle? :eek:

nöpötin ja pikkuinen
 
Nöpötin:
Joo, minulla menee siltä puolelta aina maha ihan kipeäksi/aristavaksi, mihin vaava on venytyksensä kohdistanut. Ja yleensä minulla on tuo iltaisin :/

Neuvola kuulumisia:

Paino: 222g/vk
Turvotus: -
RR: 115/75
Pissa: Puhdas
Hemppa: 116 ->Raudat kehiin

Vaava:
:heart: : +160
Liikkeet: ++

Kelan laput sain. Ja yht. 3 aikaa. Sain lääkäriajan toiselle lääkärille, mutta ei osannut lainkaan sanoa, hoituuko sama sitten Toisella käynnillä, kun sillon on taas loma ajat menossa, mutta tämä kelpaa tälläerää :D
Vaava riehui tosiaan mahassa ja potki vain anturia ja 10min joutui hakemaan että sai sykkeen kuuluviin, kun Deri rauhoittui :LOL:
Kysyi, että onko yleensä noin vilkas ja siihen vain, että aina tähän aikaan päivästä ja uudestaan illalla =)

Nyt pitää taas rientää. :wave:

paapelo+poju+Deri 22+2
 
Hei muuten, tiedättekö, koska kannattaa varata aika sairaalaan tutustumiseen? Minulle ultrassa sanottiin, että viikolla 30 voisi soittaa aiheesta naistenklinikalle. katsoin juuri kalenterista, että tuo menisi heinäkuulle. Kun naistenklinikalla on loma-ajat ja muutenkin hirveä kiire vauvabuumin takia, niin jäin mitettimään, pitäisikö asiassa edetä aikaisemmin?
 
Minulle esikosta suositeltiin soittamista asian tiimoilta rv33 tultua täyteen. Saatiin sitten käynti aika rv34 ja mielestäni se oli paljon passelimpi ajankohta ajatellen, että n.10 vikkossa olisin ehtinyt varmasti unohtaa ison osan asioista :D
Ja käynnit yleensä hoidetaan ryhmänä, eli kierrosta hoitaa yksi kätilö, joten vaikka vauva synnytys ruuhka olisikin, niin sen ei ole väliä :D
 
ok, kuulinkin siitä, että ryhmässä on useampia. ajattelin tuota, että pitäisikö aika varata hyvissä ajoin, kun esim. etelä-helsingissä fysioterapiaryhmä on ollut ihan jumissa koko kevään ja itse olen yhteen ryhmään muistaakseni 3 varasijalla :whistle:
 
Heips! Ja hyvää kesäkuuta kaikille!!! :flower:

Harmi kun Tayssiin ei ole niitä tutustumiskierroksia enää. Suorastaan sikamaista. Mutta voiko sinne sitten vaikka vain hyökätä omin päin tutustumaan? Ajateltiin mennä joskus vaikka kesälomalla. Ehtiikö siellä yleensä kukaan yhtään mitään opastamaan, edes että missä suunnassa mitäkin on? Ja saako siellä noin vain hiippailla? Jos joku tietää aiheesta jotain, olisi kiva kuulla.

Lauantai-iltana tuli ihan mielettömän huono olo, maha meni aivan sekaisin, ja vietin pitkän tovin mökillä ulkohuussissa, ja sen jälkeen oksentelin jonkun aikaa. Pelotti aivan että mikähän mulle tuli :( Sunnuntainakin oli huono olo koko päivän, mutta en oksennellut enkä ripuloinut enää, oli vain jonkin verran oksettava olo. Kun se meni melko hyvin ohi se oikein huono olo, niin veikkaan että johtui kuumasta ilmasta. Pelkään aika paljon sitä listeriaa, enkä oo kuumentamatta syönyt mitään pastoroimattomia juustoja yms. muutakuin ihan alkuraskaudessa. Mun äitini vain ei oikein ymmärrä mitään sellaisia, ja hirvittääkin aina syödä sen kokkauksia, koska hänen mielestään voi olla ihan ok pitää jotain ruokaa pöydällä tai kylmässä uunissa yön yli!!! (Mökkimme on mun vanhempien naapurissa, ja usein käydään siellä.) Pitää minua ylihysteerisenä. Itse oli kuulemma raskausaikana syönyt multaa perunamaalla kun teki vaan mieli! :eek:

Potkuja ym. tuntuu ihanasti melkein kokoajan. Tuntuu aika vilkkaalta tuo pieni ystäväinen mahassa. Navan alapuolella tuntuu potkut, ja muutaman kerran on tuntunut potkivan suoraan alaspäin. Tuntuu nimittäin tosi kamalalta! Vihloo suoraan tuonne pyrstön alueelle. Toivottavasti ei tee sitä enää sitten kun potkut tuntuu enemmän... Vähän veikkaan kuitenkin että tästä vielä pahenee... :D

Hanikka ja Onni 21+2
 
Meillä kanssa tyttö on 5 viikkoisesta nukkunut yksin omassa huoneesaan.
Mä en yksinkertaisesti saanu nukuttua jos olin samassa huoneessa vauvan kanssa. Koko yö meni vauvan hengitystä kuunnellessa :ashamed:

Täällä kanssa kaikki oli kunnossa neuvolassa.
Pissa oli puhdas
Verenpaine oli pikkusen taas alhaalla 99/70
Hb 118

Riivinrauta ja nuppunen 22+2
Sydän äänet kuului hyvin kunhan kaveri lopetti sen laitteen potkimisen =)
 
Hyvää kesäkuuta kaikille!

Tiedot listassa oikein - sukupuolesta ei vielä mitään aavistusta, katsotaan sitten r-ultran jälkeen (mulla vasta viikolla 21+0) tiedänkö enemmän :)

Hanikan äidin ruuan säilytystavat kuulostaa kyllä hurjilta - ehkä se on sukupolvikysymys. Ainakin oma äitini sekä anoppini ovat paljon liberaalimpia ruokahygienian suhteen kuin minä, vaikken näiden raskausajan ruokarajoitusten suhteen olekaan niitä tiukimpia.

Papun liikkeet tuntuvat aika vaihtelevasti joko mahan oikeessa tai vasemmassa alalaidassa. Ilmeisesti Papu siis vaihtelee puolta, mutta keskelle se ei potki ainakaan niin, että sen huomaisin. Pari viikkoa on nyt liikkeet olleet aika selkeitä ja viime viikolla näin eka kerran potkut mahassa (mikä jaksaa naurattaa joka kerta) ja mieskin on niitä päässyt jo kokeilemaan :heart:

Aurinkoa iltaan!

Ulpu + Papu 18+6
 
Hanikka: mun mummo oli samalla lailla aikoinaan syönyt multaa yms ja veikkaan että hänellä oli tosi pahat puutokset raskausaikana ja siitä johtui nuo "mielenkiintoiset" syömiset...

Liikkeistä: mulla tuntuu liikkeet aika alhaalla keskellä useimmiten. Varsinkin iltaisin tuntuu enemmän keskellä ja päivällä sitten yleensä vasemman kyljen puolella. Kun kello lähestyy mun nukkumaanmenoaikaa niin poju alkaa takomaan vaan kovemmin :LOL: No, vielä tämä naurattaa kun potkut ei satu. Parin viikon päästä voin olla eri mieltä ;)

Hirveä väsymys on ollut nyt pari päivää. Tänään olin tosi iloinen kun mies oli toimistossaan päivän ja kuljettiin samaa matkaa eikä mun tarvinut ajaa tuota reilu 50km matkaa. Ei ois tullut mitään kun silmät sikkurassa töistä lähdin :( Ei tämmöinen väsymys ole enää kivaa. Vakavasti mietin jos soittaisin huomenna neuvolaan ja pyytäisin päästä mittaamaan hemoglobiinini ennen seuraavaa käyntiä. Luulen että se on jatkanut tippumistaan rautalääkityksestä huolimatta. Joka tapauksessa tilanne alkaa olla se, että en ole oikein työkykyinen tämän väsymyksen takia. Huh, kesälomaan vielä 5 viikkoa...

Flora + L-poika rv21+5
 
Talvicille kiitti uudesta pinosta.

Työpäivä takana. Nyt ei jaksa tehdä oikein mitään, kun kotiin pääsin. Lomaankin on aikaa vielä useita viikkoja. Muutamat kukkaset pitäisi mennä ulos vielä istuttamaan. Huomenna olisi rakenneultra.
 
Talvicille kiitos taas uudesta pinosta :) Tiedot olivat oikein.
Huomenna rakenneultra ja kyllä jännittää ihan sikana. Eilen oltiin lintsillä ja oli kyllä kuuma B)
Ja jessus,ettö rahaa palo,pelkät rannekkeet 150? ja sit ruuat ja majoitus,huh,huh, en edes viitsi laskea mitä meni. No lapset nauttivat se oli pääasia =)
Saa nähdä näkyykö/kertovatko huomenne et kumpi olis tulossa.Tosin 5 kun odottaa niin sitä terveyttä toivoo, tottakai kaikki sitä toivoo,mutta näin ite miettii kun jo 4 tervettä niin.... Tiiätte varmaan mitä tarkoitan =)
Kaikkille taas oikein mukavia kesäkuun päiviä ja voikaa hyvin.

Auringonpaiste
 
Jännittää niin mahdottomasti.. Huomenna meilläkin rakenneultra, klo 16. Päivästä tulee pitkä! Tänään onkin ollut niin vauhdikas päivä että ehtii vasta nyt illasta panikoimaan huomista. Tulevalla keskimmäisellä lapsella alkoi uimakoulu ja aamulla ennen sitä oltiin paikallisen liikennepuiston avajaisissa. Alkuillasta esikko aloitti jalkapallotreenit uudessa tyttöporukassa ja sai monta uutta kaveria. =)
Maha-asukki ei ole mahdottoman vilkas liikkeissään, mutta aina kun vain joutaa kuulostelemaan niin kyllä hän liikkeillään ilmoittelee itsestään. Huomisessa ultrassa olisin niin kovasti halunnut tietää saanko 10v tauon jälkeen jo nyt hankkia punaisia vaatteita.. Mutta mies on edelleen ja vieläkin sitä mieltä että sukupuolta EI kysytä. EI sitten!!Ja sama ajatus pinnalla kuten auringonpaisteella, kunhan olisi terve vauva niin kaikki olisi ok.. Mies joutuikin eri suuntaan töihin huomiseksi mitä oli suunnitellut joten mun pitää nyt yksikseni sinne ultraan suunnistaa. Tai tulee mies sinne heti kun töiltään ehtii, yhtämatkaa ei voida autoilla..
Kerhopinoon en ole jostain ihmeen syystä enää, siis vieläkään, ehtinyt kirjoittelemaan..
Ja onkin taas yksi ahdistuksen aihe.. Anoppi painaa päälle kuin yleinen syyttäjä!! Viime vko sille kerroin että meille tulee viides lapsi, nyt jo miehelle suorastaan keljuilee että koko futisjoukkueenko aikoo?? Jos joku muu tuon sanois niin olis ok mutta tuo anoppi.. Mulle soitti ja kertoi tunteneensa koko kevään että pimitän häneltä tietoja, olen salamyhkäinen! Ja nyt on helpottunut kun en kieroilekaan hänen selkänsä takana.. Anoppi tulee reilu kk päästä meille parin vko lomalle. Olisikohan silloin vapaita kuumatkoja raskaanaoleville perheenäideille? :headwall:
Kai voi jo alkaa kaikille toivottaa että voikaa hieman paksummin..

mimaldi ja pieni..odotas kun lasken..20+5 ;)
 
Heih! Pitkästä aikaa minäkin tuun vähän kirjotteleen. Ultrassa kaikki oli hyvin, paitsi että jouduin (sain) menenmään kaks kertaa sinne ultraan, kun ekalla kerralla vauveli oli sellaisessa asennossa, ettei hoitaja nähny sydämestä jotakin nelolokerokuvaa. Eipä tuo haitannut, kiva sinne on mennä :)

Potkut on todella kovia jo, ihan oon yllättyny! Oliskohan poika tulossa kun on noin vahvat jalat jo :) Tai sitten on saanu äitinsä jalkapalloilija- geenit. Mulla potkut tuntuu ihan missä sattuu. Useimmiten ne tuntuu tuolla alhaalla, mutta välillä on näkyny ihan navan vieressä ja ihan hetkessä saattaa potkujen paikka vaihtua täysin eri puolelle masua. Potkut näkyy ihan selkeästi jo päällepäin ja tenttikirjat vaan hyppii mahan päällä :)

Nyt rupee vihdoin jo maha näkymään niin, että ulkopuoliset on alkanu kysellä. Hauskaa! Ei enää näytä vaan vähän lihonneelta. Painoa ei kyllä ole tullut kun 2,5 kiloa, mutta kaikki se on tossa mahassa, niin kyllähän semmonen jo näkyykin.

Tuolla jossain puhuttiin mahallaan olemisesta. Mäkin olen miettinyt, että onkohan siitä jotain haittaa, kun oon tottunut nukkumaan mahallani enkä oikein saa unta muuten. Nyt kyllä rupeaa olemaan aika tukala olo mahallaan, mutta jotenkin aina silti tykkään olla niin. Mutta eipä kai siitä haittaa ole. Jossain välissä olisi kyllä pakko opetella nukkumaan toisella tavalla...

Onko muuten jollain täällä esiintynyt närästystä? Kun mulla välillä, siis tosi harvoin kyllä, ehkä kerran 2 viikossa, tulee sellainen tosi kipeä tunne tonne kurkkuun ja siitä ehkä 15cm alaspäin rintaan. Tuntuu että sinne työnnettäis rautaputkea ja siinä olis tosi terävät reunat. en hetkeen voi oikein liikkua, kun niin paljon sattuu. Mietin vain, että onkohan se närästystä vai mitä se oikein on.

Toinenkin ikävä asia on se, että suht lyhyenkin kävelymatkan jälkeen rupeaa alavatsassa pistämään aika ikävästi. Ei ihan aina, mutta melko usein. Usein käy niin, että pääsen kauppaan ihan hyvin, mutta kaupasta kotiin onkin sitten jo vaikeampi matka. Onko muilla tällaista? Enkä nyt sitten taas tiedä, että mitä se on, onko se niitä liitoskipuja vai supistuksia. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään vakavaa, kun ollaan tossa ensviikolla lähdössä miehen kanssa Riikaan muutamaksi päiväksi. Ettei nyt sitten tarttis perua sitä matkaa. Taitaa olla viimeinen ulkomaanmatka kahdestaan nyt ainakin vähään aikaan.

No, tällaista tänne nyt sitten kuuluu. Huomenna on viimeinen tentti ja sitten ah ihana kesäloma. Ei mitään töitä eikä stressiä, otan ihan lunkisti :)

hemari 21+5
 
Talviccille kiitokset jälleen uudesta pinosta :flower:
Tiedot on oikein.

Tänään tultiin kotiin mökiltä vain siksi, et pääsen huomenna käymään siinä karies-bakteeri näytteenotossa. Päätin osallistua siihen ihan mielenkiinnosta.
Huomenna siis palaamme takaisin mökin rauhaan =) Eilen aamulla heräsin jo klo 7.00 ja menin laiturille seurailemaan joutsen pariskunnan touhuiluja järvellä. On ne vain niin hienoja eläimiä. Mökkeilyn huono puoli muistui taas mieleen..lonkat ja selkä on jumissa/hellänä nukkumisen jäljiltä :/ Mökillä on joo kolme sänkyä mistä valita, mut kaikissa on vaahtomuovipatja ja sälepohja, ja jokainen säle tuntuu läpi. Siis AUTS!!
Niin ja kyykky pissalla on tuskaa käydä. Jo huonojen polvieni ja ylipainon takia tuo toimitus on aivan hirveä kokemus joka kerta, mutta nykyään vielä alkaa alamahaan sattua aivan suunnattomasti jo pelkkä kyykky asento, kun reidet osuu mahaan.

Mutta vaikka kuinka valitan mökkeilyn huonoista puolista, niin silti nautin suunnattomasti siellä olosta :LOL:

pinkkimieli ja pallopää 18+3 :heart:

ps. talviturkki tuli kastettua toukokuun puolella (30.05) :LOL:
 
Mahallaan nukkumisesta:
Tosiaan, niin kauan kuin siihen kykenee, niin voi olla, mutta stoppi kyllä valitettavasti tulee eteen, kun maha alkaa kunnon kasvuvauhdin =)

Närästystä:

Kuulostaisi närästykselle. Oletko kiinnittänyt huomiota syömisiisi. Olisiko joku tietty ruoka aine, joka sen aiheuttaa. Sipuli, mausteet, rasvainen ja/tai paistettu ruoka, happamat, jopa omenat tm. hedelmät voivat aiheuttaa närästystä. Entäpä ruokailujen säännöllisyys. Joskus epäsäännöllisellä syömisellä tai santsaamisella saa aikaan ikävän närästyksen.
Apukeinoina esim. maitotuotteet, 1tl ruokasoodaa lasiin vettä, rennie tms. närästys lääke.

alisa:

Ei kannata liian varhain silti soittaa...varmasti kuitenkin sanovat, että saisit sen vasta rv30 mentyä. Esikkoa kun odotin, niin oli myöskin ruuhka tulossa helmikuulle. PAALJON vaaveja. Silloin kansvattivat hiukan ryhmäkokoa, muistaakseni sanoi, että normaalisti olisi vain 6paria per kierto. Niitä suoritettiin 2 kertaa päivässä aamusella ja päivällä 2 kertaa viikossa, joten kyllä kapasiteettia riittää ja mitään varasijoja tuskin naikkarillakaan antavat, se olisi aika omituista, kun miettii asian laatua =)

Pojalla on korvatulehdus...merkit ovat niin selkeät, vaikkei varsinaisesti näperöi korvaa tai vaikuta kipeältä. Ei vain anna koskea toiseen korvaan ja huomasimpa että sieltä valuu tumma eritettä, joten aamulla lääkäriin hakemaan antibiootti kuuria.
Onneksi ei pahaksi ehtinyt, kun muistan sen shoun siskojen kanssa, joilla tulehdus eteni ilman kipuja pahaksi, jolloin sitten pamahti kuumeet ja kovat korvasäryt ja sitten itkettiin ja paruttiin...potilas tukalaa oloa, muut valvottuja öitä :/
Mutta onneksi nuo antibiootit tehoaa nopeasti.
Tämä onkin pojan ensimmäinen virallinen sairastuminen...kaikki muut räkätaudit on aina olleet seurausta rokotuksesta...kaikki hyvä loppuu aikanaan, taisi sananlasku kuulua ;)

paapelo+poju+Deri 22+2
 
Kyselisin hieman noista neuvolakäynneistä. Jos olen oikein tulkinnut kirjoituksianne, niin Suomen neuvoloissa taidetaan tehdä aika monta mittausta/tutkimusta jokaisella käynnillä? Kuten hemoglobiini ja sikiön sydämen sykkeet mitataan. Otetaanko nämä testit joka kerta ja mitä muita testejä tehdään käyntien aikana? Ja kuinka usein käytte neuvolassa?

Kyselen siksi, koska täällä Down Under käyn neljän viikon välein lääkärin vastaanotolla, jossa mitataan vain verenpaineeni ja katsellaan ultralla vauvaa päällisin puolin, varsinkin sydämenlyöntejä. Vauvan sydänääniä ei olla kuunneltu kertaakaan eikä esim. mun hemppaa ole otettu kertaakaan. Lisäksi lääkäri kyselee yleisesti voinnista ja olenko harrastanut liikuntaa. Siinäpä se.

Ekan lääkärissäkäynnin yhteydessä otettiin verikokeet ja virtsanäytteet. Lisäksi olen käynyt niskaturvotusultrassa, joka oli aikamoinen farssi! :( Ensiksi ne laittoi mut sinne liian aikaisin, eli vauva oli vielä liian pieni, sitten tokalla kerralla ne ei saanut kunnon mittaustulosta kun oli niin vilkasliikkeinen sikiö. Samalla kun kävin siihen tutkimukseen liittyvässä verikokeessa, se oli kuulemma liian myöhäistä tehdä... Hieman otti päähän, että tuollainen tärkeä tutkimus meni mönkään.

Mutta nyt jos tietäisin, mitä kaikkea siellä armaassa kotimaassa tutkitaan, niin osaisin pyytää täälläkin vastaavia tutkimuksia!

heketsi + vaavi 18+5
 
Huomenta!
neuvolakäynneistä Kerron kokemuksia omalta osaltani, käytännöthän saattavat vaihdella vähän paikkakunnan ja terv.hoitajankin mukaan.. Mutta multa on joka käynnillä mitattu vauvan sydänäänet niiltä viikoilta lähtien kun ne taatusti kuulee,eka kerran 12 vkolla.Hemoglobiinia ei ole otettu joka kerta,jos edellisellä kerralla ollut hyvä, on jätetty väliin mittaus mutta sitten seur. kerralla kyllä otettu taas. Muita tutkimuksia on verenpaine, pissa,paino,kohdunpohjan korkeus.
Neuvolassa oon käynyt n. 3-4 vkon välein, vähän useammin lähiaikoina kontrolleissa supistusten ja nyt kävin tänään kuulemassa vauvan sydänäänet tämän kasvain-asian vuoksi.

Tosiaan tulin neuvolasta,sydänäänet kuului pieneltä hienosti ja hikkakin sillä taisi olla =) Terkka merkkasi korttiin liikkeet ++

nöpötin ja pikkuinen 20+6 :heart:
 
Neuvolatavat tosiaan vaihtelevat, mutta perusjutut on kait samat. Mulla on mitannu hemoglobiinin pyydettäessä. Virtsanäyte annetaan joka kerta samoin verenpaine mitataan. Ja nyt ekan kerran mitattiin masu viime viikolla. Painon oon aina ite päivittäny korttiin käyntiaamuna.

Nyt vaan harmittaa, kun vaihdetaan neuvolaa niin tuolla uudessa ei kuulemma itse tutkita pissanäytettä tikuilla vaan se pitää viedä labraan ja hemppaakaan ei voi ottaa ku labrassa kun ei oo sitä laitetta millä katotaan samantien arvot. Eikä niil oo ultraakaan tms. Pikkuisen näköjään panostetaan Helsingissäkin eri tavalla eri neuvoloihin... toiset tulee vähän jälkijunassa.
Käyntimääristä sen verran, että mulla on nyt ollu kolme käyntiä ja neljäs on heinäkuussa eli n. 7 viikon välein niitä näyttäis näin alussa olevan. En tiedä onko määrä sitten eri, kun on kyseessä toka raskaus. Ainakin toistaiseksi on mennyt aika samalla tavalla ku ekastakin. Loppua kohti tietty käyntien määrä lisääntyy.

heketsi mun mielestä teillä on tosi hyvä systeemi, kun näet pikkuisen ultralla joka kuukausi :) Mä näin esikoisen, mutta vain sen takia että jouduin käymään kasvu-ultrassa. Normitilanteessahan kai harvemmin edes katsotaan ultralla rakenneultran jälkeen ellei itse halua maksaa yksityisellä? Meidän vanhassa neuvolassa olis katottu (lähinnä tarjonta) joskus loppuraskaudessa, mutta nyt en tiedä sit miten tuolla uudessa..

MB 22+3
 
Heips!

Tämä mamma painuu takaisin mökkeilemään, vaikkei säätiedot enää kauhean lämmintä lupaakaan B)
Varmaan perjantaina palailen nettipimennosta ja toivottavasti silloin on paaaaaaaljon luettavaa :LOL:


pinkkimieli ja pallopää 18+4

ps. mielestäni täällä palstailu koukuttaa enemmän kuin naamakirja :LOL:
 
Mulla oli tänään rakenneultra NKL:lä. Kaikki oli ihan hienosti:) Vauva on hyvinkin suurella todennäköisyydellä tyttö, sen voi päivittää tuonne etusivulle. Ei ainakaan mitään ulokkeita onnistuttu bongaamaan :D

Hänen mittansa eivät kaikki vastanneet ihan samoja viikkoja vaan hänellä oli aika pieni pää sekä vastaavasti hurjan pitkät sääret. Mutta ihan normaalit toki, taitaa vaan tyttö tulla isäänsä:)
 

Yhteistyössä