***LOKAMASSUT -08 toukokuussa***

Pöppiäinen ihan tarkkaa päivää ei tiedossa mut noi viikot siis tiedossa ja kyllä alkoi vähän jo jännittää =) ja samalla tää odotus tuntuu nyt IHAN OIKEASTI siltä että tässä raskaana ollaan =) :heart: ..ja tuntuu et aika menee nyt jo vähän liian nopeesti vaikka toisaalta tekis mieli jo saada vauva syliin
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkwawe:
Pöppiäinen ihan tarkkaa päivää ei tiedossa mut noi viikot siis tiedossa ja kyllä alkoi vähän jo jännittää =) ja samalla tää odotus tuntuu nyt IHAN OIKEASTI siltä että tässä raskaana ollaan =) :heart: ..ja tuntuu et aika menee nyt jo vähän liian nopeesti vaikka toisaalta tekis mieli jo saada vauva syliin
Hih ihan varmasti,jotenkin kun luin sun tekstin niin alkoi ihan jännittään sun puolesta... Ihan ylihäpsy sun puolesta :heart:
Aika menee kyllä hurjan nopeesti... ei meinaa peräsä pysyy ja muutoksiakin tuntee ihan kokoajan miten vaaveli vahvistuu,jännää aikaa,en ole kyllä tylsistynyt olleskaan vielä tän raskauden aikana =)

 
Novelle: painonnoususta kyselit. Jonkinmoinen keskiarvo painonnousuun olis sun viikoilla 4kg jos kokonais nousua tulee oleen 12kg. Toi on kuitenkin hyvin karkee arvio eikä varmasti pidä kaikilla paikkaansa. :)
Itse olen sua 2 päivää eellä ja paino on vielä ollut +-0kg kotona punniten.
 
neuvolakuulumisia

painonoussu nyt alusta 3,2kg et ei ollut huolissaan, ihan käyrillä meen. Lisääkin saa nousta kun lähtöpaino oli niin alhanen.

verenpaine oli 120/66 ja hemppakin oli noussu oli 130
nyt mittas kohdunpohjankorkeuden ja se oli 13

ihana oli kuulla sydänäänet oli 140

:heart: rv 18+3
 
Pinkwawe, Suomalaisesta Kirjakaupasta ostin, sieltä missä ne pitää niitä vauvakirjojakin.

Tänään rakas potkinut koko päivän, töissä välillä ei voinut muutakuin hymyillä kun tuntuu niin ihanalta!

Miehistä, mun mies on 25 niin kun mäkin ja koko ajan ihanasti ollu mukana, toivonut tätä lasta yhtä kauan kun mäkin ja kaikessa tukee ihanasti. Siis meidän eka lapsi kyseessä. Neuvolasta saatiin semmoinen odotuskirja josta voi seurata mitä milläkin viikolla masussa tapahtuu niin joka vko siitä lukee mitä nyt pienelle kasvussa tapahtuu. Nyt kun mä tunnen liikkeet mut se ei vielä tunne ulkopuolelle niin hirmu kateellinen mulle siitä että mä tunnen pienen!:) Hassua....Täytyy kyllä antaa kaikki pisteet sille, en tiiä miten vois enempää olla tukena kun mitä se on. Mutta eipä siinä mitään ihmeellistä musta olekaan että isä yhtä lailla kiinnostunut, päin vastoin, yhtä paljonhan se aina isänkin lapsi on.

Kirppiina ja Ruu 18+3
 
FPI
Moi!

Mun pitäs vielä jaksaa tehdä töitä (paperihommia), mutta ei millään jaksais...oon jo kotona, mutta tässä kannettavan ääressä vaan istun...no tänne kun kurkkaa välillä niin piristyy kummasti...

suklaahirmulla mukavia neuvolakuulumisia!

Eipä sitten muuta kun hyvät illanjatkot! :heart:
 
heipsis..

mua alkoi askarruttaa eilen porkkanaa rouskutellessani, kun yleensä niitä aina tähän aikaan vuodesta syö(taatakseen rusketusta)niin mitenkähän kun niissä on a-vitamiinia. Mitenkähän paljon niitä voi syödä?Onko kellään tietoa? Vai pitääkö niitä syödä säkillinen ennenkun mennään riskirajoilla...täytyy kysyä huomenna..

Siitä päästäänkin aasinsillalla siihen että huomenna on rakenneultra!!!!!
Jänskää.. toivottavasti kaikki on hyvin.

Pöppiäinen82
kysyit lihan syönnistä. Mulla on alkanut tehdä kovasti lihaa mieli. Yleensä oon mennyt enempi kana-kalkkuna-linjalla. Nyt tekee mieli kinkkumakkaraa ja pihvejä nami..
Olen siis miehistynyt raskauteni ansiosta :LOL: Alussa etoi kalkkunaleike esim. mutta liha maistui heti.

 
Pöppiäinen82 Juu Sipoossa asun ja tarkemmin melkeen Nikkilässä :) .
Mulle liha ei ole oikeen koskaan maistunut mutta nyt ei sitäkään vähää. Jauheliha ja kinkku leivänpäällä menee. Aika jauheliha painotteista meidän ruoat on. Kala ja kana myös ok. Makkaraa ja nakkia en vois kuvitella syöväni, ajatuskin tekee pahaa :whistle: nakki oli ennen mulle aika herkkua.
Tiihu Meillä myös sohva ostos edessä. Yritettiin jo mennä ostamaan mutta tuli pieniä erimielisyyksiä. Oli jo aikoja puhuttu, että ostetaan divaani. No sitten paikanpäällä mies ihastui makanismisohvaan... :eek: Siihen jäi katselut sillä kertaa. No nyt päästiin kopromissiin, että ostetaan normaali kolmen istuttava sohva ja sitten mies saa oman makanismi nojatuolin. Onneksi tämä kävi :) .
huitshapeli. Kyllä siihen olemiseen varmaan pian tottuu ja sitten ainakin rupee keksimään tekemistä. Inhottava tilanne sulla kyllä tuli :( .

Itsellä ja pienellä kaikki kunnossa. Vähän vähemmän tuntunut liikettä nyt, kuin viime päivinä.
Voimistumista odotellessa ;) .

On tämä kyllä aikamoista tämä vauvan odotus...
Alkuajasta oli koko ajan epävarma, että vieläkö se pikkuinen siellä varmasti on. Ultrassa ja neuvolassa sai siihen aina välillä varmistuksen. Nyt kun uskon, että siellä hän on tulossa niin rupee stressaamaan mahan kasvusta, että se on liian pieni ja onkohan nyt kaikki kunnossa, kasvaako vauva normaalisti...
Rupeiskohan rakenneultran jälkeen jo ottamaan rauhallisemmin :whistle: .

Kristiina ja Onni-Orvokki RV 16+4
 
Kristiina81 - Sama täällä ettei mee makkara tai nakki olleskaa,ajatuskin ällöttää.
On se jännä miten raskaus aikana kaikki voi mennäkkin eritavalla.Juttelit tuosta raskausajasta yleensä niin tottahan tuo on,ilman kotidopleria tulisin varmaan hulluksi ja jännitän sitä r-ultraa kamalasti,saas nähä mitä seuraavaksi sitten... r-ultran jälkeen...

Mä tuossa äänitin vauvan sydänääntä mutta on niin vahvat äänet mitä masusta tulee että alkaa olemaan äänitys olemaan hiukka vaikeaa.Sydänlyönti ja liikeäänet on hurjat täytyy sanoa.
Miten muilla jotka pystyvät tähän äänien äänittämiseen ?

Meillä ois kanssa sohva ostos edessä ja kuivausrumpu myös... aarrgghh.. ei rahat kyllä riitä millään kaikkeen,en tiedä...saa kahtoa nyt,on otettava sellanen tärkeä

Pöppiäinen & touhustiina 16+1
 
Täällä potkut tuntuu niin kovaa että jo mahan päältä näkee ne! :heart:

Esikoinen oli raskausaikana myöhään iltaisin ja yöllä vähäliikkeinen mutta tämä kaveri tuntuu päivät nukkuvan ja iltaisin alkaa potkuspurtit :)

rv20 - jestas, jo puoli väli :eek:
 
Moih tulin pikasesti kertomaan rakenneultra kuulumiset. Vaavilla oli kaikki hyvin masussa, koon perusteella nyt olisi rv 20+2 mutta heitto kuitenki niin pieni ettei vaihtanu laskettua aikaa. Istukka on mulla etuseinämässä joten se vaimentaa vähän potkuja. Vauva oli ihan ihme asennoissa siellä ja ultraaja naureskeli sen menolle, yhessä vaiheessa se löys omat varpaansa ja niillä innostui leikkimään. Kysyttiin sukupuolta ja TYTTÖ on meille tulossa.

miimu ja tyttönen rv 19+6
 
Pöppiäinen: Mä oon siis 25v, eli saman ikäinen kuin sä. Siis syntynyt '82 :)

Lihasta oli puhetta, mulle kyllä maistuu, muutenkin ruokavalio ei oo juuri muuttunut, kaikki mikä maistu ennenkin maistuu edelleenkin. Rasvaisia mcdonalds ruokia myöten, valitettavasti. Ainoo on, että hedelmiä tekee paljon enemmän mieli, mikä on tietty varmaan positiivista.....

Miimulla oli kivoja ultrakuulumisia, kiva. Taisi niitä muillakin olla, nopeesti tulin vaan selaamaan viestit!:)

On se jännä kun raskaana on niin vaikka jostain asiasta olis vähän huonolla tuulella niin pieni potku tuolta masusta tai muu muistutus pikkuisesta saa heti hymyn huulille. Ihanaa aikaa tää!!!!!:)

Kirppiina ja Ruu 18+3
 
Mukavia neuvola ja ultrakuulumisia. :)

maisakaisa: tuosta porkkanan syönnistä olikin puhe jo joskus aikasemmin... Netistä löysin tietoa, et A-vitamiinin pitkäaikaissaanti ei sais ylittää 3000 mikrogrammaa päivässä ja kerta-annosrajana pidetään 7500 mikrogrammaa. 100g porkkanoita sisältää 700 mikrogrammaa A-vitamiinin esiastetta eli kerralla saisi syödä n.900g ja usein syötynä n.400g kerrallaan. Ei siis ihan ylenmäärin kannata syödä. :)
Mielenkiinnolla odotan onko sulle tulossa samaa sukupuolta ku mulle, ku syöntiasia mene hyvin samanlailla, kalkkunaleike ei maistu mullekaan vaan kunnon kinkku tai liha. ;)

jasmara ja masuasukki 19+3
 
Tänää oli rakenne ultra ja kaikki oli hyvin :) Hirveesti kaveri liikku mut eipä niitä liikkeitä tunnu niin hyvin mitä tunsi noista kahdesta vanhemmasta, kun on toi istukka etuseinässä. Aikasemmat on ollu takaseinässä..mut välillä tuntuu aina jtn pientä :) Kätilö yritti saada kasvoista kuvaa kun otti 4D-kuvaa nii tää pikku kaveri vaan käänsi päänsä pois ja niskaa vaan esitteli ja kädet oli kokoajan kasvojen edessä...ja peukku suussa :)
kätilö olis kertonu kumpi tulossa mut en halunnu tietää :) enemmän jännitystä kun ei tiiä ja molempi parempi :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
zizilisko: Hyvä, et kaikki oli ok neuvolassa. Paljonko sun paino oli noussu viikossa? Olisitko muuten joutunu sokerirasitukseen esim. BMI:n takia?? :)
No se oli noussu niin paljon, etten kehtaa sitä ääneen sanoa kellekään :whistle: :ashamed: Ja olisin muutenkin joutunut sokerirasitukseen, kun bmi oli ennen raskautta just yli sen 25. Mutta nyt pitää mennä vaan aikaisemmin.
Nyt on koko päivä mennyt keittoja ja rahkaa ja hedelmiä syöden. Taisin kokea jonkun moisen järkytyksen tuolla neuvolan vaa'alla :D

Porkkanoista- Luin justiinsa uusinta 9 kuukatta-lehteä ja siellä luki näin: Kasvisten ja hedelmien sisältämä a-vitamiinin esiaste, beetakaroteeni, sen sijaan on vaaratontaraskaudelle.
Jäi vaan mieleen,,,
 
Huomenia.
Täällä ollaan yhä sekavissa tunnelmissa,olen pakottanut itseni kiinni arjen kulmaan,pakkohan se tuon tyttelin takia on.Päivät ovat menneet suht hyvin mutta illalla ja yöllä on tietysti aikaa ajatella.en mä enää mitään romahduksia onneks ole kokenu,kaipa kaikki patoutumat sitten hautajaisissa purkautuu :/ On tää vaan niin kamalaa ettei kenellekkään toivois.

Lihasta Mulla ei jauheliha oo oikein maistunu koko odotusaikana,mutta kaikenmoiset grillipihvit ja varsinkin grillimakkarat ovat oikein herkkua :p Mäkkiruoka tökkii,kebappi ei :whistle:
Porkkanaa söin yhessä vaiheessa dipin kanssa päivittäin.Sellasen miniporkkanapussin.Nyt on jäänyt taka-alalle.mutta kyllä mä vaan joka päivä jotain makeaa tai rasvaista suuhuni työnnän :ashamed: Eilenkin tilattiin pitsaa.Tosin ei ole nyt ruoka maistunut kovin hyvin.

Ja tyhmimmän tempun tein lauantaina kun kuulin isästä :ashamed: Poltin tupakkaa :ashamed: nyt on sitten mennyt eilen ja sunnuntaina pari kappaletta päivässä,siis ihan oikeati vaan pari!!!Selityksiä ei ole mutta tämä murhe jotenkin laukaisi asian.Omaa askia mulla ei ole enkä aio ostaa.Josko hautajaisten jälkeen olo helpottais ja tää ahdistus laukeis.Hautajaiset on viikon päästä perjantaina.
Tänään menen neuvolaan mittauttaa hempan kun lopetin sen raudan syömisen kun niistä tuli niin kamalan paha olo ja nyt on olo taas sitä luokkaa että ois päässy laskemaan :/

Nyt aamupalalle :wave:
-Laura ja MiniMatkustaja 20+5-
 
Naurukohtaus, hyvä kuulla että päivät kuitenkin menee suht ok. Jaksamista sinulle. Suret nyt vaan rauhassa. Hautajaisten jälkeen voi hyvinkin jo helpottaa.

Miimulle ja Onnimannille onnea hyvistä ultrakuulumisista. Meillä on kanssa ensi maanantaina ultra. Ei malttaisi odottaa!

Onko muilla alkanut olla levottomia unia? Kuulukos ne nyt tähän vaiheeseen? Mulla on nyt viikon sisällä ollut joitakin unia, joista herään jotenkin kumman voimakkaissa tunnetiloissa. Saatan olla unessa tosi ärtynyt ja vihainen itselleni jostain (esim. kauheiden karkkikasojen ostamisesta) tai miehelle tai muuten vaan jotenkin ärtsy (siivoamisesta?). Jotenkin ei ole kiva herätä noihin voimakkaisiin unituntemuksiin.

Novelle 19+2

 
Huomenta

Maisakaisa - Tässä linkki missä tietoa ja ihan siellä alaosassa löytyy tästä porkkanasta raskausaikana käytettynä.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/maksan_ja_maksaruokien_kaytto_raskauden_aikana/raskaus__a-vitamiini_ja_maksan_kaytto/


Pöppiäinen & touhustiina 16+2
:heart:
 
:wave:
Unia löytyy myös täältä. Ennen raskautta oli vähän unia ja nyt niitä on joka yö ja jotkut todella voimakkaita. Unissani olen ollut miehelleni todella vihainen ja hänellä on ollut hauskaa aamuisin kun kerron niistä. Yhdessä vaiheessa heräsin säpsähtäen että meidän sängyn pääpuolella on jotain esim. todella iso akvaario tms... :/

Zizilisko, mulla on myös sokerirasitus testi tulossa. BMI just yli 25 ennen raskautta (vuosi sitten alle |O ). Paino nousi ihan liikaa pahoinvoinnin aikana kun jouduin syömään jatkuvasti jotain ettei pahaolo iskisi. Yksi syy painon rajuun nousuun on varmasti myös se että olen noudattunut muutaman vuoden vähähiilihydraattista ruokavaliota ja pahoinvoinnin aikana ei muut kuin hiilarit uponnut. Nyt oli ollut painon nousu noin 300g/vko joten parempaan päin vaihteeksi.

"Alapäänjuttuja" Mulla on ollut voimaksta valkovuotoa pari viikkoa ja nyt jopa tuntui hiivalta. Onko muita vaivannut? Ärsyttävää...

Mahassa on alkanut näkymään heikosti tumma viiva. Eikö tämä ollut niitä tyttö/poika ennustus juttuja :D Pitää anopilta kysyä kumpi on tulossa :LOL:

Rv 17+3
 
En tiedä oikein sillee pitääkö paikkansa hih mutta mulle on sanottu että jos masu ei leviä ns sivuille tulisi poika ja jos leviää myös sivuille eli näkyy myös takaakin päin että odottaa oisi tyttö... mitäs luulette oiskos tässä perää ??
 

Yhteistyössä