¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Rv 36 B) :D

Dementiasta puheenollen, täällä sitä vain kaikessa rauhassa pistettiin koululaisia kouluun ja olis ollut klo 9.20 aika Jorvissa diabeteslääkärille. :ashamed: :whistle: Ehdin just soittaa sinne ja perua, ettei mennyt sitä maksua. :snotty: Huomenna sinne sitten uudestaan. :saint: Mitähän siellä tehdään? muuta kuin ihmetellään minun syömisiäni(kö )?
 
Taisin kanssa nähdä eilen saman synnytys-videon kuin Toiveikasodottaja ja Tove-81. Vähän liian siisti synnytys... Mä odotin ihan, että näytettäis joku vähän "vaikeampi" synnytys ja että näytettäis oikein kunnolla, mutta ei :/
Onneksi oon katsellut Fakta kanavan synnytys ohjelmia niin ei ole ihan niin ruusuinen kuva...

Mä oon sitten saanut itselleni hirveän flunssan. Kurkku on aivan törkeän kipeä ja veto on poissa vaikkei mulla kuumetta olekaan. Saa nyt nähdä, että joudunko perumaan torstaisen synnäriin tutustumis reissun :( En kyllä lähde sinne kipeänä tartuttamaan ketään. Harmi vaan kun joutuu siirtään sitä...
Tästä tulee piiiiiiitkä päivä kun mies ei tule töiden jälkeen kotiin vaan menee muihin hommiin muutamaksi tunniksi. Mitenköhän sitä saisi ajan kulumaan kun ei jaksa tehdä mitään. Ei jaksaisi edes nukkua :LOL:
Mä oon ihan valivalivali-tuulella ;)

meela 33+3
 
Me taidettiin kans kattoa täällä tuo sama synnytysvideo mitä muutkin on nähny. Haikaranpesässä muistaakseni oli kuvattu. Perään sitten katsottiin täällä meidän sairaalassa kuvattu video joka esitteli paikkoja, siinä oli jo enemmän "ääntä" synnytyksessä vaikkei sekään mikään hirmu vaikea ollut :D .
 
Taralee Onnea paljon :hug: :flower:

Onko kaikilla napa kääntynyt ympäri?? Mulla tuo kääntyi jo joskus touko/kesäkuussa.. :D treenasin ja venyttelin oikein rauhaisia raskausajanjooga -harjoituksia, ja siinä se pullahti ulos :LOL: oli hassua kun itse näki sen, ja vaikka masu oli vielä tosi pieni.

Näkyykö muilla verisuonet mahan pinnassa? Mulla menee yks jättiläissuoni keskellä mahaa ylhäältä alas, ja kiertää navan ympäri tosi hauskasti, näyttää siis siltä kun navalla olis musta rengas ympärillä.

Mä en ole uskaltanut katsoa mitään synnytysvideoita. Mulle alkaa nyt iskeä se paniikki. Että vaikeinta on varmaan taas se lähteminen. Kun en uskalla ja ajattelen että mitä pidempään odottelen, sitä helpompaa se on. Ikäänkuin voisi siirtää sitä pois mielestä vaikka synnytys oiskin jo käynnissä. Ja se pelottaa ja ahistaa hieman että mä olen just se jonka täytyy tietää se että nyt ollaan lähössä. Mä en sitä voi miehen päätettäväksi (esimerkiksi) jättää...

huoh.

ja sitä mustikkarahkan ohjetta tännepäin vaan :D
 
Synnytysvideoista Ehkä siksi näytetään helppo synnytys videolta, ettei tule etukäteen kauhea paniikki ja pelko tapahtumasta. Itse kouluaikoina näin vaikean synnytyksen videolta, joka loppujen lopuksi päätyi sektioon ja se video kummitteli mielessäni koko raskausajan. Pelkäsin etukäteen synnytystä jonkin verran, mutta loppujen lopuksi olinkin yllättynyt kuinka helpolla sitä pääsikään. Taisin kaksi vuotta sitten olla kyllä asiasta hiukan eri mieltä :whistle: mutta nyt muistelen jo ekaa synnytystä hyvillä mielin ja toivon että toinenkin sujuisi yhtä helposti tai jopa helpommin.. Kivuista on turha puhua mitään, kivutonta touhuahan se ei missään nimessä ole, varsinkaan jos ei kerkeä saamaan kunnon kivunlievitystä, mutta kyllä siitä ilmankin selviää hengissä :)

Katiapatia Napani on osittain pullahtanut ulos, mutta ei kokonaan. Hassun näköinen kun on ihan toispuoleinen :) Esikoisen raskausaikana navalle ei tapahtunut mitään muutoksia.
 
Katjapatia: eipä tuo niin kummoinen ole..
tarvitset,
2,5dl vispikermaa tai vispautuvaa kermaa.
n. 2 ruokalusikallista sokeria tai makeutusainetta (itse käytän aspartaamipohjaista rd:n takia)
n. 200g mustikoita (pakaste)
ja 400g maitorahkaa (siis se isomman raejuustopurkin kokoinen, ei pyöreä)

Itse aloitan niitten mustikoiden pienellä sulatuksella, sitten sekoitan tehosekoittimessa mustikat ja rahkan, niin että mustikat on ihan silppua.
Eri astiassa vatkaan vispikerman, ja lisään siihen sokerin tai sen makeuttajan, ja sekoitan vielä vähän. Vaahto saa olla melko tukevaa, mutta varo ettet saa siitä voita ;) Kun nämä molemmat ovat valmiita, niin sekoitat keskenään ja nam valmista on :)

Toivottavasti onnistuu.. Mustikathan voi tietysti vaihtaa muihinkin marjoihin, riippuen mistä pitää, mutta itseni mielestä mustikka on parasta tuossa rahkassa ;)

 
Noniin ja sitten neuvola kuulumisia.. Oli taas vaihteeksi joku uusi neuvolan täti joka oli ihan pihalla kaikesta.
Paino noussut + 455g/vk
Ei turvotuksia
RR 115/75
Prot +
Gluk -
Hb noussut 108-> 112
sf mitta 28
Tarjonta RT
Vauva liikkuu ja sykkeet 148
Eli kaikki ihan ok. Mulla alko nyt sitten jo viikon välein neuvolassa juokseminen. No eipähän ite tarvii stressata kun seurataan niin usein.

Jenksu 33+5
 
Tuosta Pakkasrajasta Tosiaan aina puhutaan -10 asteesta ja itse olen pitänyt siitä kiinni ihan pienellä vauvalla. Mutta en enään muutaman kuukauden ikäisellä. Esim kun esikoinen syntyi oli pakkastalvi me ois tuolla -10 asteen rajoituksella oltu 2 kuukautta putkeen sisällä. Ei olis varmaan ollut terveellistä sekään. Ja se jos ulkona on -10 ei tarkoita sitä että vaunuissa tuulensuojassa harson takana on -10 ;)
Mutta jokainen tekee niin kuin parhaalta tuntuu itse olen vienyt vaunuilla 1,5km päähän neuvolaan 4kk ikäistä vauvaa kahdenkympin pakkasella ja näytti tuovan muutkin. Mutta jos itse on sitä mieltä että ei halua niin ei sitten.
Meillä ei yleensäkkään olla niin tiukkoja oltu noiden "rajoitusten" suhteen. esim ulos on kaikki päässyt ennen 2 viikon ikää vaikka talvi vauvvojakin meillä on ollut. Ja saunassakin on kaikki käynyt jo reilusti ennen vuoden ikää. Välillä tuntuu vähän hassuilta nuo tarkat säännöt. Kun vauvatkinhan on yksilöitä.

Täällä ei omaan tilaan mitään muutosta kuulu paitsi että ne vähätkin supistelut mitä on ollut on loppunut kokonaan. Ei taida meidän vauva oikein oivaltaa että pikkuhiljaa vois alkaa olla valmista :D

pumppernikkeli ja niilo 36+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja huitshapeli:
Tuosta äitiyspäivärahasta muuten tuli mieleen että itse tein ennen esikoista kolmea työtä opiskelun lisäksi, mutta sain minimi äitiyspäivärahan. Opiskelun ohella tehtyä työtä kun ei oteta huomioon! Pyllystä, sano mä
Itsekin olen päätoiminen opiskelija, mutta samalla oon koko viime opiskeluvuoden tehnyt töitäkin osa-aikaisena. Siis tein töitä sen verran, ettei tarvinnut opintotuista kieltäytyä, mutta palkkaakin tuli mukavasti. Muistaakseni sit, kun täytin äprahahakemusta siinä oli kenttä, jossa voi valita, minkä tulojen perusteella äprahaa haetaan. Siihen kyllä ilmoitin työtuloni, enkä opintotuista maininnutkaan. Saan sitten äpraha työtulojen perusteella. TOisaalta olen kuitenkin kielltäytynyt tämän opiskeluvuoden opintotuista, koska en ole varma, saanko suoritettua riittävän määrän opintopisteitä niitä varten. Jos olisin nostamassa opintotukea tänä vuonna, olisi tuo äpraha minimi, eikä työtulojen perusteella.
Huh, tulipa sekavaa tekstia. tarkoituksena oli kuitenkin kertoa, että vaikka olen opiskelija, saan äpraha työtulojen perusteella.

Nyt viimeiseen neuvolalääkäriin.
:wave:
 
Neuvolakuulumisia...
painoa tullut viikossa +800g eli turvotukselle löytyi nyt sitten syy :/ On kyllä sitten inha vaiva!
paineet edelleen matalalla
pissa puhdas, mutta valkuaisia seuraillaan nyt tiuhaan kun tuo turvotus tuli mun vaivaksi. Jalkojen kutinaa myös seurataan...
sf mitta pienentynyt sentillä eli oli nyt 32cm
masussa ollaan raivotarjonnassa ja vauvan pää on kiinnittynyt lähtökuoppiinsa :)
masussa kova liikenne ja syke oli siinä 144

Sain sitten ensi viikolle vielä neuvolalääkärin joka katsoo alapään tilanteen. Hyvä homma - haluankin tietää onko siellä paikat auki vai kiinni jne. Ja jos jalkojen kutina jatkuu ensi viikolle asti, katsotaan lääkärin kanssa sitten voisiko kyseessä olla se samperin jalkasieni vaiko jotain muuta kutinaa :|

Kävin sitten K-raudassa vähän ostoksilla. Mukaan tarttui 225 litraa multaa, 50 kiloa koristekiviä, puutarhakalkkia, laattapeitettä ja nurmikkoa. Arvaatte varmaan mitä meidän isäntä saa alkaa illalla puuhaamaan ja kuka toimii työnjohtajana! :LOL: :whistle: Juup, tarkoituksena olisi siis laittaa tuo etupiha kuntoon ennen kuin tulee liian kylmät ilmat. Jospa sitä työn touhussa vauvakin saisi päähänsä aloittaa siirtymisen tähän maailmaan ;)

pumppernikkelillä on sama kohtalo kuin täällä, supistukset vähän niinku lopahtaneet. Supisteluita on kyllä, mutta ovat niitä pikkuisia menkkamaisia eikä niitä jytyjä enää ollenkaan. Harmin paikka - nyt sais tulla kunnon suppareita niin pääsisi oikein kunnon työntouhuun laitokselle :kieh: :D

Adette & Allu 36+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hymykuoppa75:
No missäs se Satunen tänään on, kun ei mitään ole kuulunut? Onko nyt sitten tullut lähtö pitkän matkan päähän?
Hymis 34+4
Mietin samaa, että onkohan satunen päässyt nyt noutamaan pikkuista kotiin :heart: Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin, on sitten meneillään mitä tahansa!
 
moi

Taralee :flower: ja tervetuloa uusille tulokkaille...

huomenna ois neuvola, masussa ei ihmeitä, mä voisin teille ei-supisteleville antaa täältä muutamia mojovia =) tuntuu et ei pysty oikeen ylös ees nousee kun ne alkaa...mut pakko mun vaan tehdä nuo pakolliset, lasten hakemiset, ruuan laitot ym...ulkona on ihana ilma ja kohta meinasin mennä istumaan ees terassille et tyttö pääsee kans vähäksi aikaa ulos.pojat nyt onneksi ravaa siellä ihan itse...

Satusesta mietin minäkin onko tullut lähtö kun ei kuulunut tänään mitään siitä...

mä tein eilen puolukka kääretorttua ja ai että tuli hyvää :snotty: ..laitoin väliin niinkuin puolukkarahkaa...

mut nyt vääntäytymään hetkeksi ulos.

pw36+3
 
Huh hah hei! Miten voi olla, että tämä teidän (ex minunkin..) raskausaika on mennyt ihan hujahtamalla ja tämä oma nykyinen ei etene millään. :whistle: Ootteko kuullu? Onko nyt muutettu ajanlaskua niin, että vuorokausi koostuisikin 48 tunnista? :saint: Kun mää oon aika varma asiasta... :xmas:

Joh. Eipä muuta kuin onnea itsekullekin! Kohta on nyytit sylissä. :flower: B)

T. Kärppä ja papuska 15+3
 
Moi Kärppis! Kiva kuulla sinustakin! Ja vielä kivempaa on, että tulet lujaa vauhtia siellä meidän perässä! Miten sinulla on mennyt?

Mäkin oon miettinyt minne se Satunen on joutunut kun ei oo kuulunut koko päivänä mitään!!!??? HUHUU???

Mä oon ottanut lepoa koko päivän ja lääkinnyt itseäni kuumalla mehulla, että tää tauti lähtis menemään... Vauva on liikkunut masussa ja olen häntä "silitellyt", taisin saada kosketella pikkuista jalkapohjaakin äsken :heart: Kyllä näitä jokapäiväisiä liikkeitä tulee ikävä sitten kun vauva on syntynyt... Se tuntuu kyllä niin ihanalta....nyyyyyyhhhhh......

meela 33+3
 
FPI
Heippa!

Kiva kuulla susta kärppis!! B) miten raskaus on sujunu??

Tosiaan satunen, hu huu!! Toivottavasti kaikki on ok!

Neuvolassa on käyty ja kaikki ok:

Painonmuutos/viikko 525
Turvotus -/+
RR 108/81
U-Prot. -
U-Gluk. -
Hb ei mitattu
Sf-mitta 34 cm
Tarjonta RT
Sydämen syke +
Liikkeet ++

Kävin neuvolan jälkeen Sellossa ostoksilla ja taas tarttui kaikenlaista kassiin vauvalle...huh, vaatteita taitaa olla jo liikaakin... :whistle:

Kohta perhevalmennukseen! :wave:
 
Heippa meela! ...tiiä siitä hurjasta vauhdista. Etanan vauhti on minusta totuudenmukaisempi.. :snotty: Vähän rankahkoa on tämäkin ollut. Vuotoja ollut tässäkin, viimeksi 11+ ja 12+ viikoilla vuosin välillä punaistakin ja hyytymien kera. 13+3 kävin kuitenkin nt:ssä ja siellä kaikki oli hyvin. Kipua, pelkoa, stressiä. Eli hyvin menee. :LOL:

Nyt ei ole ollu vuotoja enää, mut semmoisia pelottavia kipuja vähän milloin missäkin kohtaa alapäätä, että huolta en ole voinut heittää vieläkään. ...varmaan ois ollu helpompaa, jos vuodoille ois joku selkeä syy, mut mitään varmaa ei voitu todeta. Yks vaihtoehto on, et papusella oli kaverina alunperin kaverus, joka oli menny kesken joko jo tosi alussa tai sit jääny jopa tm:ksi. Tuon teorian mukaan nuo vuodot ois siis johtuneet siitä, et se toinen ois tullu pois. Mut tiiä häntä, siihen ei koskaan saada varmaa vahvistusta. :)

Ihan pikkuisen vain käy kateeksi teidän viikkoja... :snotty: :D
 
Laiskana kopioin toisesta pinosta :ashamed:

Polilta kotiuduttu. Olin siis synnytystapa arviossa edellisen sektion vuoksi...

No tosi ihana naislääkäri oli ja oikeesti kuunteli mitä oli sydämellä. Sitten alatutkimus ja kaikki ok paikat kiinni... Ultrassa selvis sitten että murunen on ihan täysin perätilassa! Neuvolalääkärin mukaan viime viikolla poikittain... Painoa tällä hetkellä 2,7kg. No sitten mietittiin, että mitä tehdään. Vaihtoehtona käännösyritys tai suunniteltu sektio... No kuitenkin sitten suostuin käännösyritykseen... Siitä suoraan panivat puoleksi tunniksi käyrälle ja sitten kääntämään!! Ottihan se vähän kipeää, mutta lääkäri oli aivan ihana ja kannustava ja lopputulos on, että Papunen on ainakin toistaiseksi RT:SSÄ!!! Jee! Kahteen otteeseen olin sitten vielä käyrällä ja kaikki hyvin! Seuraavaksi saa sitten kuulemma tulla synnyttämään!

Kaikenkaikkiaan todella positiivinen juttu, vaikka kaikenmoisia kauhukuvia olikin! Nyt on masussa aivan kamala mylläys että pitää nyt toivoa että pysyisi pää alaspäin.


Nyt soffalle maata.. Pitää kuulemma ottaa rauhallisesti tämä ilta. Ja sehän sopii :D

Emppu & Papunen 36+3
 
Kyllä ollaan kaikki vissiin sama synnytysvideo nähty. :D Mutta tottahan se on että parempi olla tullainen niin heikko hermoiset eivät säikähdä, mutta itse kun on kuullut niin paljon "pahempia" synnytyksiä varsinkin ensisynnytyksiä niin lähinnä naurattu tuo puuskutus ja yksi ponnistus video. :LOL:

Äippäpolilla tuli käytyä vauvan tilaa tarkistamassa. Kätilö ensin mittasi perusjutut:
RR 117/92 (hiukan jännitti, ne äippäpoli lisät paineessa, olen sellaista helposti jännittävää tyyppiä.. :p)
pissa puhdas
Sitten mentiin käyrille pariksi minuutiksi, kunnes otettiinkin lääkärin vastaanotolle ensin ja sanottiin että sen jälkeen uudestaan käyrälle (n.15min) että saa kunnon tuloksen, lääkäri sattu tulee ajoissa niin otettiin se homma ensin.
Lääkäri ronkki paikat oikein kunnolla. Huoh miten pahalta tuntu kun pyöritteli kättään sisällä, kun tutki luut. Tulos: vauva mahtuu oikein hyvin tulemaan alakautta. :)
Sitten ultrattiin. vartalon mitta vastasi ihan hyvin viikkoja, reisiluun mittaa mitattiin mooonet kerrat kun koko ajan tulos oli tosi paljon pienempi (n.32viikko), lopulta saatiin tulokseksi n 33-34 viikko reisiluun mitassa, mutta sanoi että ei hätää kun näyttää siltä että luu on vähän kaareva KUVASSA (ei siis oikeasti. ) joka sitten vähän aiheuttaa alimittaa. Pään mitta olikin sitten reilusti yli, vastasi noin 37 viikkoa. :D että isopäinen ja lyhytjalkainen vauva on tulossa. :LOL:
Painoarvio oli nyt 2,3kg eli keskimääräistä pienempi, mutta kun vanhemmatkin ovat syntyessään olleet pieniä (minä 2,7kg ja mies n.3,3kg) niin ei hätää. Ja kuitenkin on vielä ihan käyrillä, että ei mee alakäyrälle painonkaan takia.
Helpotus oli suuri kun sai tietää että kaikki on kunnossa. Kun aikaa oli niin tutki kaikenlaisia virtauksia ja sanoi että oikein hyvät on eikä näytä olevan mitään vikaa vauvassa, sattuu vaan olemaan vähän pientä sorttia. :)
sukupuolikin saatiin tietää mutta en kerro sitä vielä. :) :heart: pitää kehittää itselleen pokkaa että pystyy olla sanomatta sitä kavereille ja lähisuvulle kun kysyvät kuitenkin että näkyikö kun tietävät että ultrassa käytiin.

Nyt tavaroiden pariin, sisko lähetti kummitytön vanhat matkikset, sitterin ja petivaatteita niin pitää lähteä niihin tutustumaan. matkikset ovat gracon niinkuin kaukalokin niin täytyy katsoa saisiko kaukalon matkiksiin kiinni jotenkin, kun perjaatteessa pitäisi onnistua.

Jännittää sadun puolesta. Ei ole galleriaankaan kirjautunut 21tuntiin. hih. =)

rv 35+1
 
Niin joo ja paikat oli kuulemma minulla auki sormella mutta ihan kiinteä ja täysimittainen oli kohdunsuu. Säikähdin heti että voi ei nyt olen jo auki ja vkl pitäisi tampereelle lähteä ja siskon kanssa ideaparkkiin shoppailee että mitä siitä nyt tulee mutta sanoi lääkäri että ei hätää kuitenkaan. :) Paikat ovat ensisynnyttäjäksi vähän kehittyneet jo vaikkei yleensä ole mutta kun on vielä ihan kiinteä ja täysimittainen niin ei ole hätää. Vielä voi laskettuun aikaan hyvinkin mennä.

Ja napa ei ole minulla pompsahtanut ollenkaan, eikä varmaan pompsahda. olen iso ja syänapainen normaalisti niin siksi varmaan pysyy sitten kuopassaa. :D
 
Taralee: onnittelut! :flower:

gibbon ja muutkin: tuosta en tosiaankaan tiedä miten tuon äitiysrahan kanssa menee, ku tän vuoden puolella sitä jo saa, et vaikuttaako miten. Ehkä Kelassa osaisivat kertoo. Tosin korotushan tulee myös vanhempainrahaan ja sitähän saa ä-rahan jälkeen, et vois kuvitella, et muuttaisivat sitä... jää nähtäväks. =)

Satunen on tosiaan kadonnu, on ollu niin ahkerasti mukana viime päivinä...

Kärppänä heinälatoon: kiva kuulla, et on mennyt ihan hyvin. Perässähän tuut kuitenkin... ;)

toiveikasodottaja: hyvä juttu, et kaikki on hyvin. Meillähän oli tosiaan viikkoa myöhemmin (36+1) painoarvio pojalla "vaan" 2,2kg eli teillä on selvästi enemmän ku ootte jäljessä viikoissa. Uskon kyllä ,et jos vauva pysyy matkassa loppuun asti, niin paino ehtii nousta ainakin sinne 3kg. :hug:
Tervetuloa Tampereelle! =)

Huomenna olis aamusta lääkärineuvola. Jonkin verran jo ootan, et miten on paikat kehittyny ja mitä sanoo painoarvioks... :)

jasmara ja masuasukki 35+4
 
Huitshapeli minuakin kyllästyttää!!! Tämä olotila, kun ei kykene liikkumaan ja nyt olen ollut viikon räkätaudissa, niistänyt kilokaupalla.. aaaaaagh..

Hassua muuten kun lääkäri sanoi mulle että olen sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2cm, niin korttiin kirjoitti kuitenkin että kohdunsuu kiinni ja kanavaa 3 cm :D
 

Yhteistyössä