***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

FPI
Huomenta tai oikeestaan päivää kaikille! :flower:

Tänään on sitten tasan kuukausi laskettuun aikaan...!!!

Ja muutaman tunnin päästä vika lääkärikäynti...toivottavasti kaikki on ok!

Eilen illalla, kun oltiin koirien kanssa lenkillä niin kompasstuin ja kaaduin...onneksi polvilleni kuitenkin, etten masun päälle! Polvet meni kyllä auki ja housut rikki ja säokähdin kamalasti ja kotona heti kuuntelin kotidopplerilla sydänääniä ja kuulu ihan hyvin ja vauvan liikkui, että ei kai sille mitään käynyt, kun ei kuitenkaan mahaan tuo kaatuminen tuntunut. Polvet vaan tosi ilkeän tuntuiset nyt... :ashamed:

Housen katoin ja oli ihan ok jakso, ainahan se on ;) ja Dexterin uudet jaksot alko kanssa! BB;tä en kattonu.

Mullekaan ei oo tullu vielä kelan päätöstä, toivottavasti tulis pian...

Jeps, mukavaa perjantaita kaikille, lähden kattomaan vuokraamani P.S I love you leffan...tosin oon lukenu kirjankin.

FPI+pepe rv 35+4 :heart:
 
eilen oli sit neuvola ja kaikki oli kunnossa,vauva kasvaa vauhdilla nyt oli arvio 2700g...eli jos menee laskettuun päivään niin arvio n.3700g...että toivottavasti ei rupee yliaikaa siellä masussa viettämään :D
Täällä ollut kovat BB keskustelut...katoin kans ton ekan jakson ja tuli vähän sellanen olo että tää vuosi tulee oleen kyllä tekemällä tehty...otettu vaan kaikki hörhöt jota on tarjolla ollu...ja se tissien vilauttelia oli kyllä aivan hirvee...sellanen kimittävä ämmä joka luulee olevansa erityisenkin seksikäs mutta ei oo muistanut pariin vuoteen peiliin vilkasta...anteeksi törkeä ilmaisu mutta sellaset tyypit saa niskakarvat pystyyn :/ eilen en katsonut täyty vähän sulatella mut jos vaikka taas tänään jaksais valvaa... =)

ristiäisetmeilläkin pidetään ja varmaan mahdollisimman pian kun kuitenkin nimi on jo melko varmasti päätetty ja oon jo meinannut sen muutamaan kertaan möläyttää kun masua oon silitellyt :D olis kuitenkin kiva että sitä ei kukaan tietäis ennen...

tyrkyttääkö kellekään muulle tutut vaatteita??? mulla kävi yks kaveri tossa kylässä ja toi pussin vauvan vaatteita ja en sit kehannut kieltäytyä mutta ihan hirveetä kun ne oli ihan sellasia nuhjusia...noh..oli siinä kaks potkaria mitkä kelpuutin :ashamed: muut lähtee tänään kirpparille kun oon muutenkin viemässä tavaraa sinne...tulee vaan hieman kiittämätön olo :/
mutta kyllä sitä ensimmäiselleen haluaa vaan kaikkea siistiä pukea...ei välttämättä uutta mutta ei mitään nyppyyntynyttä ja nuhrusta...

mukavaa perjantaita :wave:
[/b]Cristiina ja vaavi 35+1 :heart:
 
Neuvolassa käyty..
Paino noussut 223g/viikko (yhteensä paino noussut 5,9kg :D )
RR 98/60
Pissa puhdas
Hb 119 (hieman noussut)
sf mitta 30cm
Vauva RT, vaikka olinkin jo ihan varma että on kääntynyt väärin päin kun on niin paljon myllännyt viime aikoina
Kaikki muutenkin kunnossa. Seuraava neuvola reilun kolmen viikon päästä, kun kahden viikon päästä olen menossa äitipolille.

Olen ollut viime aikoina NIIN pahalla päällä ja kiukkuilen milloin mistäkin turhasta. Eilenkin olin miehelle vihainen, kun istui vain koko illan tvn ääressä, eikä auttanut siivoilussa ja muissa puuhissa. Poika sitten rupesi jotain myös kiukkuamaan, niin enkös hänelle ärähtänyt ja kunnolla.. vaikka miehelle oikeasti olinkin vihainen. Poika parka saa välillä liiankin hyvin kuulla äidin kiukunpuuskia :( Oikein huono omatunto asiasta..

Minulle tuli äippäraha päätökset samaan aikaan kun äitiyspakkauksestakin, eli tosi nopeasti.. Tosin, on hieman eri asia, kun laskettiin samojen tulojen mukaan kun pojastakin olen aikoinaan saanut äipärahan. Silloin pari vuotta sitten meni todella myöhään ennen kuin päätökset tehtiin, melkein oli eka maksupäivä käsillä, ennen kuin mitään päätöksiä oli tehty. Kannattaa Kelaankin asiasta soitella ja hoputella asian kanssa, jos ei ala piakkoin mitään kuulumaan.

Ristiäisiä
olen myös jo miettinyt ja "stressannut". Ristiäispäivänkin olen melkein jo päättänyt, tiippuu tietysti hieman milloin vauva syntyykin. Sukulaisia vain kutsutaan: minun vanhemmat puolisoineen ja lapsineen, miehen vanhemmat, sekä hänen sisarukset perheineen, molempien isovanhemmat + minun kummitäti lapsineen, sekä vauvan kummit. Heistäkin tulee jo ainakin 40henkeä. Onneksi on suht iso talo, mutta kyllä pojankin ristiäisissäkin melko ahdasta oli ja lähes samat ihmiset silloinkin oli vieraana. Isäni puoliso tekee työkseen kakkuja yms. ja onneksi on luvannut jo tehdä ristiäisiin syömiset (niinkuin esikoisenkin ristiäisissä ) joten sen suhteen ei onneksi ole huolta :)

toiveikasodottaja Meillä ei pojalla ollut pinniksessa petaria, enkä ole nytkään ajatellut vauvalle hankkia. Patjan päällä on ollut muovifrotee ja sen päällä lakana, eikä ainakaan ole tuntunut poikaa hiostavan. Nyt isommassa sängyssä on pojallakin jo petari, mutta muovifrotee on kyllä sen päällä, joten ihan yhtälailla se hiostaisi nytkin..

Käytettyä turvakaukaloa
en minäkään 100?lla ostaisi, kun uusia saa lähes samalla hinnalla. Itse ostimme käytettynä 90?lla Gragon kaukalon ja siihen kuuluvat matkaratttaat, molemmat olivat kuin uudet.

Taidan lähteä pakkailemaan, kun ollaan lähdössä viikonlopuksi reissuun. Vien pojan tänään äidilleni hoitoon ja lähdetään miehen ja meidän yhteisten ystävien kanssa iltaa viettämään :) Varmaan on viimeinen kerta ennen vauvan syntymää. Huomenna mennään poikaa hakemaan ja jäädää sunnuntaihin saakka äidilleni.

Mukavaa viikonloppua kaikille!


gibbon ja tyttömytty 32+1
 
Perjantaita kaikille!

Josko jotain tulisi kirjoitettua, pitkästä aikaa taasen. :)

Cristiina sulle olis yv:tä :wave:

Tänne ei muutoin ihmeitä, massu kasvaa ja vaavi siellä liikkuu kovasti, parin viikon päästä on neuvolalääkäri ja näkee samalla masuun =) Ja siitä jonkin ajan päästä pääsee sairaalaan kunnon ultraan. :D

Ristiäisiä on tullut täälläkin mietittyä jonkin verran, kutsut onkin ollu jo pari kuukautta puoli valmiina :whistle: :D Meillä vieraita tulee maksimissaan 20, onneks, paikasta ei ole vielä tietoa, mut kotona ei pidetä kuitenkaan.

Mutta nyt unille kun esikkokin nukkuu. :saint:

Veetis + pikkuinen 33+1
 
Heippa hei, löysin tieni tänne satunen89 ansiosta :D
Elikkä Laskettu aikas olis 9.10 ja poikaa ovat veikanneet :)
Toista lasta odotan,
mutta meidän suruksemme menetimme esikoisen joka jaksoi maanpäällä sinnitellä viikon.
Poitsu on vielä perätilassa ja kuumeisesti odotan että kääntyykö lainkaan kun vettä niukasti.
Painoa pikkuiselta löytyy arviolta vain 1,8kg.
 
Moi

syksy on ihan oikeesti tullu, mun piti kaivaa pipoa aamulla päähän kun oltiin lsten kanssa hetki ulkona..vai olenkohan vain vähän viluinen...

mun piti soittaa tänään terkallle kuin luin eilen netistä jos vauva on perätilassa ja lapsivedet menee niin pitää mennä ambulanssilla sairaalaan, no terkka sanoi et jos näin käy niin riittää omalla autollakin mut ei saa istua vaan joko olla kyljellään takapenkillä tai sitten etupenkki ihan takanojaan (voin vaan kuvitella et siinä asennossa en voi olla) |O

no onneksi soitin kun on ollu puhetta et jos mulla alkaa taas synnytys lapsiveden menolla ja kun tää pikkuinen on perätilassa...eipähän oo tullu aikaisemmin puheeksi, mut parempi myöhään kun ei milloinkaa...kuvittelin jo et miten paniikissa lapset ovat jos joudun soittaa vielä lanssin :( ....

huomenna viikon poksahtaa täyteen, ihanaa...

Cristiina mä oon jo nyt oppinut kohteliaasti kieltäytymään tarjotuista vaatteista kun mulla vähän sama et en ihan mitään nuhjuja halua pukea vauvan päälle kun alennuksista, kirppareilta ym saa ihania ja todella hyväkuntoisiakin vaatteita...nykyään sanon et vaatevarastot on jo niin täynnä...

söin eilen kotipitsan kinkku- aurajuusto pitsaa ja kyllä naamasta sen huomaa..pikkuisen turvonnut olo koko päivän...

nyt välipala lapsille....ai niin mulla kun on ne emmaljungan tuplat niin pitihän mun vielä yhdet teutonia mistrala sports vaunut/rattaat hommata huutiksesta vaikka piti odottaa vasta kevääseen kun myyn nuo tuplat pois..sain tästä naapurikaupungista niin oli pakko käyttää tilaisuus hyväksi..

mut nyt moi ja hyvät viikonloput....

pw 34+6
 
Hei vaan pitkästä aikaa kaikille!

Tässä ollu kaikenlaista hässäkkää ja tietokoneki sano sopimuksesa välilä irti ni päässy pariin viikkoon lueskeleen, mut oon koittanu vähä päivitellä tässä nyt uusimpia juttuja =)

Tänään oli neuvola ja helpotus oli suuri kun viimein tää asukas on kääntyny pää alaspäin, eri asia sit pysyykö niin mut ainakin oikeilla suunnilla nyt ollaan! Vietinkin tuos jo unettomia öitä mietiskellessäni et sektion varmaan haluan perätilasynnytyksen sijaan, mut vaikeita asioita silti päättää ja toivon ettei siihen jouduttas. Kaikki oli muutenkin ok ja nyt ootellaan sit lääkärineuvolaa parin viikon päähän.

Täällä ollu puhetta monesta asiasta ja kommenttia nyt niihin mitä muistan, elikkäs..

BB:stä nyt alkuun, pitihän sitä alkaa taas kattoon, mut vuos vuojelta se tosiaan menee mun makuun huonommas ja naurettavammas vaik se kai se ilmeisesti on tarkotuskin va nyt kyllä ampuu jo yli..

Ristiäiset pidetään kotona kuten esikoisestakin ja toivotaan et saadaan sama pappi. Kummien valinta tuottaa vain harmaita hiuksia kun ei oikein vaihtoehtoja ole eikä samoja viitsisi mitkä jo ekalla. Et saahan nähä mistä ne repästään..

Synnytyksestä sen verran et kuhan vain pysys oikein päin ni oon ilonen, eniten pelottas valita se sektio tai perätilasynnytys ja alakautta kuiteskin normaalein ja toivon et siihen päästään et alkas normisti kotona kuin ekakin ja tietty ettei ois mikään jättikokonen vauvakaan :D

Meillä on vielä melko vaiheessa vauvan vastaanotto. Ollaan päätetty luopua tilanahtauden takia kissoista ja siitä se ongelma on tullukin kun ei kukaan niin vain halua 2 ja 3-vuotiasta uroskissaa jota toista ei oo leikattu. Pentuja kaikki vain vailla ja kiire alkas tulla. Paljon on tehty järjestelyjä huonekalujen ym. suhteen, ostettu kaappeja et siltä puolen alkas jo olla, vielä kun sais loputkin vauvanvaatteet pestyä ja silitettyä valmiis. Tyttö on kans opetellu nukkuun upouudessa lastensängyssään ja kivasti alkanu onnistua, aamusella aina kömpii äitin kainaloon iskän lähettyä töihin :heart: Vielä kun onnistus siirto omaan huoneeseen kun ei mahu pinnis ja toinen sänky enää meijän makkariin.

Välilihan öljyäminen alotettiin täällä viikolla ku tuli täyteen tuo 34. Samanlailla tehtiin ekaakin odottaes ja voin suositella, mulla ei revenny olleskaan saati tarvinnu leikata ja kätilökin sanoi et kun vain jokainen sen tekin niin monelta repeemältä ja leikkaamiselta säästyttäs. Mut tiettyhän sekin on yksilöllistä niiku kaikki muukin. Mulla käytös Weleda-merkkinen öljy.

Suppareita on tullu aika harvakseltaan mut nyt parin sekstailukerran jälkeen supistelin sit tosi kipeesti monta tuntia muutaman minsan välein et luulis kohdunkaulan lyhentyneen ainaskin :LOL: Ei kuiteskaan joka kerta oo onnes tullu.

Mut juu, tais tulla taas pitkä pätkä luettavas ja paljo jäi puuttumaanki, mut lisäilen sit myöhemmin mitä mieleen tulee =)

Hauskaa viikonloppua kaikille mammoille toivoo Hipsuli ja nappula 34+3
 
Moikka!

Huanitaa tervetuloa. Lisäsin sinut tuonne etusivulle myös.

Satunen: Minun tietääkseni ne kyllä sairaalasta ilmottavat kelalle vauvan syntymän. Jos olen väärässä niin joku korjannee.

Ristiäisiä on mekin täällä mietitty alustavasti. Kummit alkaa olla selvillä, mutta muuten vielä on aika auki kaikki. Todennäkösesti kotona niitä ei pidetä koska luulen, että vieraita tulee olemaan aika paljon vaikkei kun lähimmät kutsuta ja kun meillä täällä kotona on näitä elukoita niin seki tekee hankalaksi.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Nanna + poju 35+2
 
Jee!
Sain jopa osan vauvanvaatteista pestyä. :whistle:
Vielä tarttis operaatio "vaihda kaapista tavarat toiseen kaappiin, jotta saat tilaa vauvanvaatteille" suorittaa. Ehkä huomenna. :saint:
Ristiäiset pietään kotona.
Nimet vielä hakusessa. Tai no, kyl tytölle on nimi jo valmis, mutta pojalle paljon vaikeampi keksiä. :kieh:
Yksi kummi on jo, sekin haltijakummi 4vee. :D :heart:
 
huanitaa: tervetuloa vielä loppumetreille mukaan! =)

satunen: kyllä munkin tiedon mukaan sairaalasta menee tieto Kelaan, ei tarvi ite ilmotella. Näin oli ainakin aikasempien lasten kohdalla ja niin uskosin olevan nytkin. :)

Mukava kuulla kuulumisia myös teiltä veetoheto ja Hipsuli! =)

Ristiäisistä vielä sen verran, et me pidetään kaiketi ite kirkollinen osuus joko kirkossa tai seurakuntatalolla ja kahvittelu sit kotona. Näin ainakin uskosin. Ajankohta tulee oleen n.1,5-2kk syntymästä. Mulla mies vois kyllä tehdä kakut ym. leipuri kun on ammatiltaan, mut niin se on tähän asti menny, et mä ne kuitenkin teen. Ihan mielelläni kyllä, tykkään leipomisesta.... :)

Ihanaa, ystävä sai eilen aamulla tytön, syntyi rv 40+4. Heillä on jo ennestään 2 poikaa, et ovat hyvin innoissaan ku saivatkin pienen prinsessan. ;)

Mulla olis laskettuun aikaan enää se 6 viikkoa, tänään alkaa uus viikko, huh kyllä se lokakuu vaan tulee kovaa vauhtia. Johan se syyskuukin alkaa maanantaina... :D

jasmara ja masuasukki 34+0
 
Heippa!

Kirppiina, joo me rakennetaan, mutta ei olla vielä läheskään noin pitkällä... Kattohommia just tehdään, ens viikolla tulee julkisivumuurari ja ikkunat ja ovet. Sen jälkeen päästäis pikkuhiljaa sisähommiin. Muutto menee mitä todennäköisimmin ens keväälle, riippuen monesta asiasta, mm siitä saadaanko mun eno tekemään meille sisätöitä vai ei. Toivottavasti muutto on kuitenkin ennemmin kuin myöhemmin, tällä hetkellä tilaa on hurjat 50m2 ja meitä on siis kohta 4+koira. Ja keväällä pitäisi liittyä uuden koirankin perheeseen... Noh, sopu sijaa antaa! :whistle:

BB:tä katselen minäkin, ja muutenkin tuntuu, että varsinkin iltaisin mikä tahansa roska kelpaa, kun samalla voi kutoa tai muuten värkätä jotakin. Kohta on joulukortit tehty ja ristiäiskortit on täälläkin puolivalmiina... Musta alkaa vaan tuntua, että multa loppuu aika kesken, oon suunnitellut tekeväni vielä vaikka mitä ennen vauvan syntymää. Ei siis haittaa, jos menee yli la:n. Tai niinhän mä nyt sanon, la kun lähestyy, niin tuntuu, että tekis mitä vaan, että sais sen vauvan maailmaan. :D

Ristiäiset meilläkin pidetään. Nimestä ei ole vielä tietoakaan, mutten viitsi ottaa stressiä. Ehdotuksia on palloteltu miehen kanssa puolin ja toisin, muttei tosiaan mitään varmaa. Viimeksikin kävi niin, että nimet joita oltiin ajateltu ei jotenkin ollenkaan olleet lapselle sopivia. Joten senkin puolesta ei mitään kiirettä. Kummeja ollaan ajateltu, muttei vielä pyydetty. Se tehdään vasta sitten syntymän jälkeen. Ja ristiäisiä ei tosiaan pidetä kotona, kun tilaa on supervähän, vaan eräässä ihanassa juhlapaikassa, missä esikoinenkin kastettiin. Ja pappina on meidän tuttu "perhepappi". Tarjoiltavista ei vielä haisuakaan, mutta onneksi miehen sisko on kokki... Helpottaa vähän tuota omaa urakkaa.

Nyt meen vähäksi aikaa tytön viereen päikyille! :wave: MiHLa ja Mökö, rv 32+3
 
FPI
Huomenta!

huanitaa, tervetuloa!

Kirjotinkin jo foorumille erikseen, mutta laitan nyt tännekin eli: Olisin kysellyt minkälaisia painoarvioita olette saaneet vauvalle rv 36 tai siis siinä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ennen syntymää?

Minulla lääkäri oli eilen ja lääkäri sanoi, että mahan päältä tunnusteltuna vauvaa tuntuu noin 2,5-2,6 kg, mutta ultralla katsottuna olisi vain 2,2-2,3 kg ja tämän vuoksi laittoi lähetteen Jorviin 1-2 viikon päähän, että tarkistavat, että onko vauva oikeasti pieni vai mittasiko hän kenties väärin...eli ilmeisesti vauvan pienuus voisi johtua siitä, että istukka ei toimi kunnolla...en tiedä, huolestuttaa, että onko vauvalla kaikki ok? Soitin jo synnärillekin ja sieltä sanoivat, että älä huoli, että vauvaa on vaikea näillä viikoilla mitata ja tule sitten kontrolliin, kun saat ajan...huh, jotenkin en vaan voi olla huolehtimatta! Muuten kaikki oli ok, lapsivettä normaalisti ja kohdunkaula vielä täysmittainen ja kohdunsuu kiinni.

Mukavaa lauantaita!

FPI+pieni?pepe rv 35+5 :heart:
 
hipsuli totaa..uskallanko minä alkaa sitä öljyämistä harjottaan ku mulla o paikat auennu sormelle? |O

bb täytyy niiden oikeasti olla tosi tolloja ku pääsee kauppaan ja seki himpula (se poika) osti sen tupakka askin vaikkei ois saanu. Jos käsketään että pitää elää terveellisesti nii eikö se sillo sana kuulu?
Ärsyttää just tuon takia kattoa tuota ohjelmaa ku ollaan niin tyhmiä! Jos minä oisin sinne kauppaan menny ni oisin ostanu terveellisiä ruokia, vaikka mässyt viliseeki silmissä.
aattana!!!mutta eikö se näin mene että "säännöt on tehty rikottaviksi?"

ai että mulla taas juilii ja vihloo alapäätä. joitaki luita ja joitaki "lihoja" vai mitä lie.. pelottaa vain ettei paikat ihan vielä alkais enempi aueta.. Mitä jos mulla ois vaikka 3 cm auki?? |O siis jos vaikka siinä ens viikon kontrollissa äippäpolilla todettas että on jo 3 cm auki, ni mitä sitte tapahtus? Alkaisinko synnyttämään pian??? :eek:
Toivon koko sydämestäni että tää raskaus pääsis ainaki sinne 36 viikolle!! Niinku lääkäriki sano..
riittävä lepo jne auttaa asiaan, mutta jos käynnistyy synnytys ni sille ei voi mitään!!


minä haluan leipuriksi!!! mulle sytty tää ajatus yks yö kahen aikaan ku en saanu unta.. aloin miettiin sitä kakkutehdas ohjelmaa ja kaikkia patonkien leipomista ja herkkullisten leivosten tekemistä..
naaaams... sitte mulla alko haluttaan ihan hulluna mansikka raparperipiiraakkaa lämpimänä vanilja jäätelön sulatessa siihen päälle. Tää o ihan kauheaa.. mulla haluttaa hulluna kaikkia herkkuja mitä en osaa tehä!!! :headwall: mutta se huonopuoli täällä rovaniemelä on ettei täälä oo leipuri alan koulutusta, ainakaa tänä vuonna, eikä vissiin ens vuonna.. Ainaki joskus on ollu että joka toinen vuosi.
Mutta sitte meinasinki että jos sinne etelään muutetaan ni meen siellä sinne kouluun. Ja minusta tulee jauhopeukaloinen, leipuri HIIIIVaaaaaa.. :D

nimijuhlista/ristiäisistä oon miettiny niitä tarjottavia sinne.. haluttais tarjota voileipä kakkua, mutten tiiä mitä mallia tarjoan ja mistä hommaan sen ku ne o nii saakulin kalliita konditorioissa. En ala maksaa melkein 100? voileipäkakusta! täytekakun teen itte, pullat ja viinerit ostan suosiolla kaupasta koska mun pullat palaa aina tai on liian raakoja tai epämuodostuneita ei sellasia viitti ihmisille tarjota.

mitä nää on?? näitä tulee aina ku oon makuultaan kyljilläni niin tuntuu supistukselta kivuttomalta, sitte alkaa henki salpaantua ja sellane kuumotus nousee kroppaan, lähinnä kasvoihin iha ku veri pakkautuis tai jotn.. ihmeellistä!!! tietääkö kukaan siis mitä nää on???

jaah.. nyt nettiin seikkaileen..
 
Huomenta! Olipa kiva ylläri eilen ku kaverit järkkäs ihan täysin yllättäen mulle vauvajuhlat :)
En tosiaankaa osannu oottaa mittää tuommosta..
Tulivat vaan meille (olivat sopineet etukäteen miekkosen kans että hän poistuu sillon )
ja toi lahjaksi punkan,jossa oli mm.sukkia touholle,kylpyöljyä ja kosteusvoidetta touholle,valokuvakehys,kynttilöitä,liivinsuojia,tuttipullo,body,ainu-ensipupu,karkkia,kuvioharsoja,vaippavillahousut 2 leffalippua ja kauheasti tommaatteja :D :LOL: (ne siis on suuri intohimoni :D )
Syötiin ja saunottiin ja juteltiin vaan,tietysti hössötettiin kaikkia vauvajuttuja, oli tosi mahtava ilta! :)

En jouva nyt enempää kirjottaa..tuun paremmalla aikaa takas :)
Maarit ja Touho 34+2
 
satunen kyseli noista suppareista ku henki salpaantuu ja veri tuntuu pakkaantuvan esim kasvoihin. Mulla on ihan samanlaista tunnin-kolmen välein ja lähinna öisin. Mä oon luokitellu ne vaan ihan normaaleiks harjotus supistuksiks, kohtulihas vaan jännittyy niin kovasti, harjottelee =) Näin mä oon käsittäny ne...

Liina ja tiiti 35+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja FPI:
Huomenta!

huanitaa, tervetuloa!

Kirjotinkin jo foorumille erikseen, mutta laitan nyt tännekin eli: Olisin kysellyt minkälaisia painoarvioita olette saaneet vauvalle rv 36 tai siis siinä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ennen syntymää?

Minulla lääkäri oli eilen ja lääkäri sanoi, että mahan päältä tunnusteltuna vauvaa tuntuu noin 2,5-2,6 kg, mutta ultralla katsottuna olisi vain 2,2-2,3 kg ja tämän vuoksi laittoi lähetteen Jorviin 1-2 viikon päähän, että tarkistavat, että onko vauva oikeasti pieni vai mittasiko hän kenties väärin...eli ilmeisesti vauvan pienuus voisi johtua siitä, että istukka ei toimi kunnolla...en tiedä, huolestuttaa, että onko vauvalla kaikki ok? Soitin jo synnärillekin ja sieltä sanoivat, että älä huoli, että vauvaa on vaikea näillä viikoilla mitata ja tule sitten kontrolliin, kun saat ajan...huh, jotenkin en vaan voi olla huolehtimatta! Muuten kaikki oli ok, lapsivettä normaalisti ja kohdunkaula vielä täysmittainen ja kohdunsuu kiinni.

Mukavaa lauantaita!

FPI+pieni?pepe rv 35+5 :heart:



Mulla vaavi paino arvio oli rv 34 1,8kg, istukassa ei ollut mitää vikaa ei virtauksissa, kaikki oli normaalisti,
Esikoinenkin painoi vain 2620g ja syntyi viikoilla 39+1,
Vauvan painokin riippuu ihan siittä kuinka ruoka imeytyy omaan kehoon,
itse olen tosi hoikka ollut ennen raskautta ja ruokaa saa syödä hirmu määrät että lihoisin.
Nytkin vaavi on hirmu pieni eikä mitään vikaa löydy.
Toivottavasti kasvaa nyt kuitekki että ei tarvitte vaavia sairaala hoitoon jättää.

Ja toivottavasti FPI
kaikki on hyvin =)
 
Liina81 huh..en oo ainoa!!! mutta kumma ku mulla ne tulee aina vaa ku oon makuultaan? :eek: :)

hitto mä haluaisin mennä elokuviin kattomaan sen wallen.. mutta ei minusta oo elokuviin lähtijäksi ko tiiä että millo räjähän. Hei mammat! Sanokaa mun sanoneen, että jos musta ei kuulu täällä syyskuun 1 päivä ollenkaan. Oon räjähtäny.. sillo pitäs tapahtua jotaki, mulla o sellane kutina. Mutten kyllä tiiä mitä tapahtuu jotaki siistiä.. :whistle:

44 viiko posahtaa huomenna :x sitte onki enää 48 päivää laskettuun aikaan, mutta niinku lääkäriki sano että mitä todennäköisemmin se syntyy aiemmin. Voipi olla jo että 2viikon aikana.. :$ :heart:

pitää alkaa henkisesti valmistautuun synnytykseen..

kuka kattoi sairaalan syke ohjelman?? sen voi nähdä uudelleen subtvn sivuilta joku ilmainen netti tv homma.. minä itkin ku näin ku se nainen synnytti siinä lopussa. Huomasin sen tuskan, ja samalla sen miten onnellinen se tapahtuma on. muutti minun käsityksen synnytyksestä, luulin että se synnytys sali o iso vihreä jossa pyörii iha sikana lääkäreitä ja hoitajia ja kaikkia joilla o naamalla ne suojat. |O mutta todellisuudessa 1-2 on siellä ainaki se sano siinä ohjelmassa se kätilö.. :whistle:

nyt nukkuun päikkäreitä.
 
Satunen Sulla on kyllä se synnytys niin lähellä ilmeisesti ettei varmaan kannata enää alkaa "ärsyttään" sitä alapäätä yhtään enempää, tuntus ainakin. Ja kun et kuiteskaan todennäkösesti ehtis kovin kauan öljyillä et jäis se hyöty aika vähäses. Viimes ite alotin tosiaan viikolta 34 ja sain öljyillä viikoille 41+2 ennen ku neiti päätti syntyä.. ;) Katoin vanhasta neuvolakortista et ite oli sormelle auki viikolta 38, mut öljyilin normisti kuiteskin kun ei ollu mitään häikkää. Eikä kaikilta tosiaan repiä/tarvii leikata välilihaa vaikkei ois olleskaan öljyillykään, et nou hätä sen suhteen =)

Tänään meinattiin käyvä leffas Käsky kattomas, ei mua muuten huoleta et pystyn varmaan istuun sen pari tuntia ja vessahätäkää kiusaa kun ei pahemmin juo nyt etukäteen mut mietityttää ne kauheen kovat äänet ja vauvan reagointi. Viimeskin reilu kuukaus takaperin sätki ja riehu kauheena pitkin elokuvaa ja koitin silitellä masua ettei oo mitää hätää, säälitti toinen :ashamed: Viimenen kerta varmasti onkin ny käyvä ennen synnytystä et jospa tää tästä.

 
Tuosta paikkojen aukeamisesta niin se on niin yksilöllistä ja vaihtelee samlla ihmiselläkin eri raskauksissa. Itselläni oli yhdessä raskaudessa paikat auki pari sentiä viikkokausia viikolta 37 lähtien ja syntyi melkein laskettuna päivänä ja Esikoisen odotus aikana kävin neuvolalääkärillä päivää ennen pojan syntymää. Lääkäri katto että 2cm kohdunkaulaa jäljellä eikä merkkiäkään siitä että lapsi alkai syntyä no seuraavana päivänä oli poika maailmassa :eek:
Joten minä en sano yhtään mitään siitä mitä tarkoittaa jos on niin ja niin paljon auki että milloin syntyy. Toki kannattaa ottaa varoitukset siitä että synnytys voi käynnistyä tosissaan.
Tuosta öljyämisestä niin itse törmäsin asiaan ekakerran vasta kun odotin nelosta. Joten ikinä en ole öljynnyt ja yhtään kertaa en ole rvennyt eikä tikkejä ole tarvittu. Joten tuo on yksilöllistä. Toki tuotakin kannattaa kokeilla jos siltä tuntuu ei siitä haittaakaan ole, mutta ihan hyvin voi kaikki sujua ilman öljyilyäkin. itse taidan jättää väliin
Olikohan jotain muuta mitä pit kommentoida.
Omassa voinissa ei muita muutoksi mutta vauva on alkanut puskea itseään tuonne alas eilen tuli ekan kerran kaupungilla sellainen olo että nyt lähden kotiin jäi jopa pari kauppaa käymättä ja tulin bussilla vaikka tavallisesti en busiin nouse vaan kävelen ennemmin tuon 5km matkan. Myös pyörällä ajo ei ole enään herkkua, mutta helpompaa kuin kävely pitkällä matkalla.
Meillä alkaa nyt olla kaikki valmiina vauvalle vaatteet pesty ja kaapissa paikoillaan kaikki pikkusälä tutit ym... ostettu. Pinnasängyn kasasin paikoilleen ja petasin valmiiksi. Enään ei muuta kuin turvakaukalo puutu. Taitaa käydä pian niin että mies saa käydä yksin ostamassa sen sillä aikaa kun me ollaan vauvan kanssa sairaalassa. Minä en aijo enään asiaa otaa puheeksi kerta joka välissä mies sanoo että katellaan ja mietitään mikä olis paras niin antaa herran katella :LOL:

pumppernikkeli ja niilo 35+3 kai?
 
huanitaa: saas nähdä ollanko yhtäaikaa Taysissa, mun laskettu aika on nimittäin 10.10 :D

FPI: oon jo aikasemminkin kertonu, mut kerron vielä tuon pojan (synt. -03) kohdalta siitä painoarviosta.
Eli kävin päivystyspuolella ylimääräsessä ultrassa, koska terkkari ei ollut varma vauvan tarjonnasta. Siellä sit mittaustulokseksi saatiin 2,2kg viikot oli silloin 36+1. Sanottiin papereissa, et kasvumittaus pienehkö, siksi uus mittaus 2 vko:n päästä eli kävin uudestaan 37+6. Silloin painoarvio oli 2,6kg. Molemmissa todettiin, et lapsivettä oli normaalisti ja virtaukset hyvät, mitään erityistä syytä ei siis huomattu.
Poika syntyi 39+2 ja painoa oli 2775g (46cm). Syntymän jälkeenkään ei todettu mitään mistä pieni koko olisi johtunut ja on siis tänä päivänäkin mysteeri. Nyt 5,5-vuotiaana poika on jo hyvinkin keskikoinen pituudeltaan eli n.113cm, paino on kyllä vielä pienehkö eli 18kg.
Sinuna en turhaan murehtis tuosta painoarviosta. Mitään erityistä ei välttämättä ole, vauva on kenties pienempi ku keskiarvon mukaan pitäisi olla. Odota kontrollikäyntiä positiivisin mielin. :hug:

satunen: joo, ei siellä synnytysalissa mikään ruuhka ole... ;) Yleensä kätilö ja tarvittaessa lääkäri jos esim. epiduraalia laittavat. Lisäks sun tukihenkilö esim. mies. Siinä ne ihmiset ainakin mulla on ollu. No, pojan synnytyksessä oli kaks kätilöä tai sit se toinen oli hoitaja, mut se kolme ihmistä kuitenkin vaan. =)

Tänään käytiin varaamassa yhdistelmät. :D
Mies oli omin nokin käyny kattelemassa lastentarvikeliikkeessä ja siellä se myyjä/omistaja oli saanu sen vakuuttuneeks Gessleinin vaunujen erinomaisuudesta. :whistle: Pitihän sitä käydä itekin katsastamassa millaset ne on. Vaunut oli tarjouksessa, ku malli on uudistumassa ja värikin poistuu, olivat siis tummansiniset. Mallia en nyt muista, mut siinä on pidennettävä jalkatuki ja kunnon jousitus joten vaunuja on helppo työnnellä myös maastossa. Haetaan ne sit ens kuun aikana. Jees, sekin asia hoidossa. :)

jasmara ja masuasukki 34+1
 
FPI
kiitos huanitaa ja jasmara! :hug:

Toivotaan, että vauva ok, vaikka hieman pieni olisikin! Ainakin liikkuu ihan mukavasti niin sen puolesta ei kaiketi hätää.

Nyt pitäs lähtee koirien kanssa ulos!

Mukavaa lauantaita mammat! :flower:
 
huanitaa tervetuloa vielä loppumetreille mukaan!

satunen Kyllä sairaalasta menee Kelaan tieto vauvan syntymästä, ei tarvitse itse erikseen ilmoitella.
Minulla oli synnytyksessä vain yksi kätilö ja oma mies, joten ei ollut todellakaan ruuhkaa.. Ei siellä yleensä montaa ihmistä ole, ellei mitään häikkää synnytyksessä ole.

jasmara Meillä myös esikoisella ollut gesleinin yhdistelmät, joita tullaan vauvallakin käyttämään, ja en voi muuta kun kehua! Jos jotain miinusta tarvii sanoa, niin turhan pieni tavarakori kyllä on, mutta me ei vaunujen kanssa olla isompia kauppareissuja muutenkaan harrastettu.

FBI Esikoisesta tehtiin painoarvio joskus rv 35 paikkeilla ja muistaakseni oli n. 2,5kg. Sanottiin olevan ihan normaali kokoinen. Syntyessään rv39 oli 3450g. Ei kannata turhaan panikoida vauvan pienen painoarvion takia, ne ovat vain arvioita ja voivat heittää suurestikin. Ystävälleni sanottiin samana päivänä kuin hänen esikoisensa syntyi, että vauva on juuri ja juuri kolme kiloinen.. ja kuinkas ollakaan illalla painoa olikin jo 4kg kun syntyi :kieh: Hyvä kuitenkin että pääset parin viikon päästä uudestaan tarkastukseen, mutta en uskoisi että on huolta, jos vauva muuten liikkuu ja tuntuu voivan hyvin. Eihän kaikki voi käyrien mukaan kasva!

Nyt poikaa nukuttamaan, että pääsee tunnin päästä telkkarin ääreen BB:tä katselemaan!:D

gibbon ja tyttömytty 32+2
 

Yhteistyössä