Lokamassujen 2009 oma pino:)

Hepsanssaa :wave:

Neuvolassa käyty ja eka ultra on joskus rv10-12+6...osallistun siis tuohon Downin-syndrooma seulaan, jtoen siksi ovat tuon ekan ultran aikaistaneet, aiemmin kun eka ultra ajoittui rv12-15 suunilleen.

Ei tullut tälläkertaa kamalaa paperi röykkiötä, onneksi :D Labralähetteet, Vau-kirjanen, esite tuosta seulasta, dvd ja sitten pari liikunta ja syömisohjeistusta.
Kyselin tuosta minun syömästä vitskusta, kun siinä on rautaa...no onneksi oli samaa mieltä kanssani siitä, että minun kohdalla ei ole haittaa lainkaan tuosta pienestä määrästä, kun en punaista lihaa ja noiden eläinten oheistuotteita, kuten maksaa tai veriruokia syö myöskään, joten rauta määrät jäävät muutenkin pienemmiksi.

Synnytyksestäkin juteltiin ja sain aika yllättävän "tuomion".
Neuvola tätikin oli sitä mieltä, että vaikka esikko käynnistettiin ja oksitosiinilla avitettiin, voi toinen siltkin syntyä JOPA puolet nopeammin, eli minun tapauksessa olisi sitten pahimmassa tapauksessa vain 3h synnytys...huhhu, toivottavasti ei sentään moista syöksyä tule :LOL:
Paino tippunut melkein kilon, mutta tuokin normaalia ja huomenna sitten labraan...tyhmää että heidän pitää tehdä turhaa työtä tuon veriryhmän selvityksen kanssa, tai siinä samassahan se menee, mutta kun se on jo esikosta tiedossa, tokkopa se tässä ajan kanssa muuttuu :D
Ihanaa...sitten saa taas jalat huterana vaappua pois, kun ottavat 4-5putkea sitä verta..jeeejeee :kieh:

pure love:
Toivotaan nyt että kaikki olisi kunnossa...olisi kyllä kovin kovaa jos loppuisi. Mutta toivotaan ehdottomasti parasta :heart:

Tosiaan noista kommenteista sen veran, että asiallinen käytös olisi sallittua...töykeitä vastauksia kun ei varmasti ole itsestäänkään kiva lukea, kirjoitti sitten mitä kysymyksiä tahansa...joten vaikka palstalla ollaankin kaikki, niin käyttäydytään toisia kohtaan sen mukaan kuten haluttaisi itseäänkin kohdeltavan.
Ja jos ei ole mitään kivaa kommentoitavaa toiselle, niin jättää mielummin kirjoittamatta tai kirjoittaa vain omaa napaa :D

Tämmä mamma kuittaa ja poistuu pojan kanssa ulkoilemaan :D :wave:
 
Ven
Pinkkimieli: Onnea Onnea!!! :flower: :heart: Testiplussan saaminen on jotain ihan älyttömän ihanaa !!

Ja tervetuloa ! Olen huomannut, että aika monet (allekirjoittanut mukaanlukien..) ovat tehneet useita testejä, koska asiaa ei millään meinaa uskoa todeksi =) Saitko tuon ekan haamun monentena kp:nä ?

Minullekin tämä on ensimmäinen odotus, joten kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.

-Ven-
 
Ven
Paapelo: Kerroit että osallistutte down seulaan, oliko siellä neuvolassa puhetta, mitä kaikkia tutkimuksia siihen kuuluu ? Verikoe ? Ultra ? Entä onko ultra jotenkin erilainen kuin 'tavan' ultra ? Kiinnostaa kovasti, koska olen ajatellut osallistuvamme kyseiseen seulaan myös.

Kauhean paljon verta laskeevat !! Ei todellakaan ihme että heikottaa !
-Ven-
 
Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
Niin ja sitä piti kysyä et onko muita jotka joutuvat odottamaan ekaa neuvolaa ja ultraa PITKÄÄN!!! Mulla neuvola vasta 11.3 (rv.9+4) ja ultra 3.4 (rv.12+6)
Minulla on neuvola-aika 13.3. ja laskeskelin että on rv 9+3 silloin. Ultraan ei aikaa ole tiedossa, neuvolatäti vain sanoi että se on sit "pian" ekan neuvolan jälkeen. Voiko olla että se olisi mulle jo varattu vai voiko siinä käydä niin että sitten ei olekaan vapaita aikoja pitkään aikaan? Vielä kun ei meinaa edes uskoa että olen oikeasti raskaana, niin tuntuu todella pitkältä ajalta odottaa, kun en ole varhaisultraankaan menossa mihinkään yksityiselle...
 
Ven: Anteeksi paapelo mutta vastaan jo puolestasi.

Eli minä olen myös osallistumassa siihen downseulaan. Siihen kuuluu normaali np ultra, ja verinäyte, tietokone laskee sitten äidin iän, niskaturvotuksen ja verinäytteen ja kertoo mahdollisen riskin.

Mää kävin tänään siis kanssa ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Oli tosi mukava jutella terkan kanssa vaikka kaikki olikin aika tuttua, kun ei tuosta edellisestä odotuksesta ole niin kauheasti aikaa. Hemoglobiini, verenpaine yms. ok, paino ei ollut onneksi noussut, kun tuota painoa on jo..hyymm... liikaa :ashamed:
Pyysin kuuntelemaan sydänääniä josko ne olisi jo kuulunut, mutta kuten arvasin niin eihän sieltä vielä mitään kuulunut, kohtu tosin oli jo kasvanut.
Mitäköhän muuta vielä.. Ai niin, pääsen synnytystapaarvioon vko:lla 36, koska edellinen synnytykseni päättyi sectioon..Se oli ainoa asia mitä jo nyt pelkään, että vaavi kasvaa liian isoksi (eikoinen on 4548g, 54cm)..

Oli on ollut tosi hyvä, vatsa on koko ajan hirveän turvoksissa ja kollareissa on kiva olla ;)

Inka 8+3 :heart: :heart:
 
Hännänhuipuksi!

Jokohan sitä uskaltaisi liittyä joukkoonne perää pitämään? Kovasti on epäilyksiä, mutta iloitsen nyt ainakin sen aikaa kun iloittavaa on. Pientä tuhrua nimittäin oli pari päivää, tänään ei enää ja tänään teinkin positiivisen raskaustestin. Itseasiassa eilen illalla jo haamuilin:) Lasketuksi ajaksi sain 28.10.

Varmaan täältä pinosta löytyy vastauksia moniin juttuihin, mutta kysynpä nyt heti kuitenkin, että koska se alkuraskauden ultra oli aikaisintaan järkevä tehdä? Kaksi lasta minulla on ennestään ja molemmista olen käynyt. Mielikuva on, että noin 7 viikolla olisi hyvä, mutta oliko se näin?

Tosiaan kaksi lasta on siis ennestään (4 ja 6v). Raskaudet on sujunut hyvin, mutta pahoinvoiden (vielä ei tunnu missään, vatsaa vaan vihloo). Ensimmäinen syntyi viikko lasketun jälkeen 4:ssä tunnissa helposti ja toinen viikkoa ennen 2:ssa tunnissa kivuliaammin. Tulisiko tämä sitten laskettuna päivänä :) No kunhan nyt kyydissä ylipäätään pysyisi.

Emmama rv 4+1 (tuntuu niin oudolta laittaa rv:t, ihanalta)
 
Heipsan!
Täällä ilmottautuis vielä yksi lokavauvan odottaja.

+-testin tein jo pari viikkoa sitten, mutta tänään oli eka neuvola, joten kai tämä ihanuus on taas uksottava todeksi.:heart: Elikkäs kolmatta lasta odotetaan ja la olis 10.10. Synnytyssairaala on vielä mietinnässä; joko TAYS tai Vammala.

Mulla on raskausoireet olleet melko vähäisiä. Joinain päivinä on ollut sellainen kestoällötys, mutta sitten saattaa olla päiviä, ettei mitään. Jonkun verran alavatsassa tuntuu vihlasuja, joten eiköhän tulla kohdussa jotain tapahdu. :)

Shakki & "Aleksis Kivi" 6+5
 
Ällötykseen ja Etomiseen
Niinkin vanha konsti teki erinomaisen vaikutuksen, kuin konjakkia tee lusikallinen. Eilen illalla oli olo jo niin kamala, että itku pääsi. Mies antoi tosiaan vain teelusikallisen konjakkia, ja yön sain nukuttua, eikä tänään ole ollut edes puoliksi niin paha olla. Syötyäkin olen saanut ilman pakottamista.
 
Joo meillä kun on kyseessä niin pieni kylänen täällä pk-seudulla, niin meidän labra on keskitetty kattamaan isompi alue, sikis joudun menemään erikseen, ärsyttävää aina pienimmästäkin kurkkutulehdus epäilystäkin mennä bussilla, mutta minkäs sitä ppieni immeinen kunnan päätöksille mahtaa :LOL:

Ja kiva että vastasit, säästyi itseltä kirkoittamisen vaivaa, kun muutenkin tulee kaameat sepustuksen aina :D

Tuli mieleen, että onkos kukaan jo kokeillut pieniin särkytiloihin esim päänsärkyyn, sitä akupainantaa, jonka laitoin jo paljon aiemmin?

Itse olen joka kerta tehnyt tuota ja se auttaa todella, en kyllä aluksi uskonut, mutta tosiaan auttaa...taivaallista...en sitten tiedä auttaako jos ehtii äityä kovin pahaksi, mutta ärsyttäviin jomotuspäänsärkyihin ainakin auttaa...kannttaa kokeilla :D

Ensiviikolla sitten kai tuleekin jo se eka aika ultraan postissa...tai ainakin esikosta tuli n.5-6pv ekan neuvolan jälkeen kirje, toivottavasti nytkin, pääsisi kirjoittamaan allakkaan :saint:

huuh, tätä vatsan turvotusta...ja iski kauhea kokkaus vimma ja oli pakko vääntää miehelle aamuksi uunissa valmistettava palapaisti satsi...siihen tehdään haudukkeeksi kermakastike, jossa on paljon pippuria, sipulia ja porkkanaa...tuolla se nyt sitten muhii 3h :LOL:
Ei, nyt on mentävä kyllä ottamaan nämä timmit verkkarit pois jalasta kun tulee jo mahan kohalle kauheat painaumat. :headwall:

Haa ja tervetuloa Emmama ja shakki :wave:
 
Paapelo: mie kokeilin tuota pahoinvointi pistettä ranteessa, mutta ei ainakaan miulla auttanu. En tosin ole varma, että löysinkö oikean pisteen, mutta ohjeen mukaan kyllä sitä painelin... Oon kyllä siitä huolimatta ajatellu ostaa sellaiset rannekkeet, olisi ihan mainio jos niistä löytyisi jotain apua!

Maruspilami-: pitääkin kokeilla tuota konjakkia, harmi ettei meiltä nyt sellaista löydy, mutta pitää laittaa mies huomenna alko-ostoksille.

Tervetuloa uusillle! Teidät on (kai :D ) päivitetty listalle, puuttuvia tietoja voitte antaa oman mielenne mukaan...

Taisi olla päiväinen kehuminen olon puolesta vielä liian aikaista. Ilta ollutkin sitten taas yhtä H*****Ä! Kävin päiväunille tuossa neljän aikaan ja tunnin päästä heräsin sitten taas oksentamaan (eikä ollut ees kyse tyhjästä vastasta, kun olin silloin tunti aikaisemmin saanut syötyä ihan lämmintä ruokaakin). Mie en oikein enää tiedä mitä kokeilla tähän pahoinvointiin. Tää on vain niin täysin lannistavaa. Yliopistolle en oo päässy koko viikkoon, kotitöitä en oo tehny koko viikkoon, oon vaan maannu sängyn pohjalla ja huudellu miehelle, että tuo lisää juomista (ja milloin mitäkin :ashamed: ). Itseä ahdistaa niin tälläinen tekemättömyys ja kykenemättömyys, mutta kun ei yksinkertaisesti vain kykene. Kaksinkerroin pitää hyvinäkin hetkinä kävellä, eikä voimat riitä kävelemään edes meidän kämppää ympäri. Onneks on ihana mies, joka ymmärtää ja jaksaa olla tukena ja apuna! :heart:

(anteeksi avautuminen, tuli vain hetki, kun ei enää jaksa tätä oloa)

DsariaL ja Masukki (jolla toivottavasti kaikki hyvin ainakin oireiden perusteella!) 6+1
 
Huomenta kaikille ja tervetuloa uusille plussailijoille!

Pure love, toivottavasti on harmitonta tuo vuoto. Ehkä voit käydä vielä tarkistuttamassa tilanteen.
Hurjalta kuulostaa myös tuo hurja pahoinvointi jota teillä joillakin on. Mutta kaikki keinot vain käyttöön, millä sitä saa lievennettyä.
Mukava myös lukea noita synnytyskertomuksia. Niitä kun on niin monta kuin on synnyttäjääkin. Itselläni on aina olleet edellistä helpompia ja viimeisin kävi tosi nopeaan, hyvä kun sairaalaan ehdin.
Mutta nyt aamutoimiin.
Meriaani 6+3
 
Onnittelut uusille :flower: ja tervetuloa mukaan :)

On se niin jännää tuo testien tekeminen. Ja kun siihen pääsee vauhtiin niin ei meinaa tulla loppua ;) Jos mulla olisi tuolla kaapissa ylimääränen niin ihan taatusti kävisin sen tekemässä ja varmistamassa ties kuinka monennen kerran :LOL:

babyboy Voisit kysästä neuvolasta tai soittaa? Tai toivottavasti on vaan ohimenevää..

Pure love :hug:

Emmama olen lukenut/kuullut, että viikolla 7 olisi aikasintaan hyvä mennä. Ainakin pitäs sykekin näkyä. Kun muutaman päivän heitolla voi olla isokin merkitys :)
Tosin itsellä on jo ensi viikolla (6+3) mutta itsellä aika noiden tuulimuna raskauksien takia.
En luule kuulevani mitään sykettä vielä, mutta pitäs näkyä onko tyhjä yms.

(.) Kovasti täällä odotetaan olon huonotuvan vaikka ei se sitten kivaa oo kuitenkaan.
Tytön kanssa se alkoi viikoilla 6 ja jotain.
En vaan osaa rentoutua ja ajatella, että kaikki ok jos ei oo huonoa oloa :/
Ja kuulun myös niihin jotka vessassa käydessä tarkistavat onko tullu vuotoa ;)

Fi0na 5+6
 
Ven
Kiitos Inka85 vastauksesta. Ei siis mitään 'erikoisuuksia' ole tuossa down seulassa.

Pinkkimieli: Eikö olekin jännä olo, kun ei tätsy tulekaan ?? Minulle haamu tuli 24/29 ja olin ihan haltijoissani ja esittelin sitä miehelle, joka kuitenkin huokasi syvään (koska ei mielestään erottanut tikussa juurikaan mitään..) ja sanoi minun olevan höprähtänyt tähän vauvahössötykseen. Ja kun sitten kunnon plussa tuli, minulla oli vaikeuksia saada häntä uskomaan, että ihan oikeesti se nyt positiivinen on :LOL:

FiOna: kuulun samaan vessatarkastajien kastiin kuin sinäkin; joka kerran pitää tsekata, ettei vaan mitään vuotoja ole lorahtanut. Minulla sellainen 'probleemo' alkkareiden kanssa, että lähes kaikki ovat mustia. Ja nyt juuri en halua mustia pitää, koska niistä ei erota, jos vuodossa jotain väriä. Näin ollen joudun käyttämään noita muutamia kaapista löytyviä valkoisia pikkareita, jotka kiertäävät käytön ja pesulootan väliä kiivaasti :LOL: Hoh, onpa ongelmia täälläkin ..

Mutta oikeesti, minua yhä kovasti pelottaa se tuulimunajuttu ! FiOna, mainitsit että sinulla on ollut ? Oliko niissä siten, että oireet hävisivät yhenäkin ? Kovasti täällä huolettaa, kun ei juuri muuta oiretta ole kuin rinta-aristus / turvotus. Minulla sama juttu, että vaikea rentoutua, kun niin vähän oireita... Vaikka tiedän, että on tosi typerää alkaa kuvittelemaan ja pelkäämään, mutta en voi itselleni mitään tällä hetkellä .. :ashamed:
 
Ven: Kun ensimmäisen kerran todettiin, että on tuulimuna niin oikeastaan arvasin ettei kaikki oo ok. Neuvolassa sanoin hoitajalle, että on liian hyvä olo ollakseni raskaana. Ja viikoilla 10+ alkoi sitten vuoto.Joka todettiin ultralla tuulimunaksi.
Jotenkin vaan se oma vaisto oli oikeessa :/
Toisen kerran viime keväänä ennen plussausta kuvotti ja plussauksen jälkeen loppui nekin oireet ja viikoilla 6+ alkoi vuoto. Siitä raskaudesta en kuitenkaan käynyt ultrassa joten en osaa sanoa oliko varmasti tuulimuna. Itse luulen vahvasti niin :(

Nyt olo on enemmän raskaana oleva. Väsyttää, paleltaa ja "painetta" alamasussa, mutta jotenkin toivoisi vaan enemmän vahvempia oireita :kieh:

Ymmärrän kyllä hyvin muita jos pelottaa. Se on ihan tervettä ja ainakin itsellä pakko. Mutta niinkuin Ven totesi ei itselleen mitään voi.

Fi0na
 
Alkuperäinen kirjoittaja Esikoisen odottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
Niin ja sitä piti kysyä et onko muita jotka joutuvat odottamaan ekaa neuvolaa ja ultraa PITKÄÄN!!! Mulla neuvola vasta 11.3 (rv.9+4) ja ultra 3.4 (rv.12+6)
Minulla on neuvola-aika 13.3. ja laskeskelin että on rv 9+3 silloin. Ultraan ei aikaa ole tiedossa, neuvolatäti vain sanoi että se on sit "pian" ekan neuvolan jälkeen. Voiko olla että se olisi mulle jo varattu vai voiko siinä käydä niin että sitten ei olekaan vapaita aikoja pitkään aikaan? Vielä kun ei meinaa edes uskoa että olen oikeasti raskaana, niin tuntuu todella pitkältä ajalta odottaa, kun en ole varhaisultraankaan menossa mihinkään yksityiselle...
Riippuu paikkakunnasta. Kun Vantaalla asuttiin niin siellä sain kirjeen kättäriltä missä oli ultra-ajat. Nyt kun asutaan eri paikkakunnalla niin täällä jouduin itse soittamaan ja varaamaan ajan.

 
[babyboy Voisit kysästä neuvolasta tai soittaa? Tai toivottavasti on vaan ohimenevää..

Joo soitin neuvolaan ja siellä täti oli ihan ihmeissään, mutta ei kuulema hyvältä kuulosta. Yritti saada mulle aikaa neuvolalääkärille mutta ajat varattuina. Ei sit enempää osannut auttaa.
Sitten soitin kättärille jossa kätilö sitä mieltä ettei liity mitenkään raskauteen vaan flunssaan, että tiedä sitten?
 
[muuta vielä.. Ai niin, pääsen synnytystapaarvioon vko:lla 36, koska edellinen synnytykseni päättyi sectioon..Se oli ainoa asia mitä jo nyt pelkään, että vaavi kasvaa liian isoksi (eikoinen on 4548g, 54cm)..

Mulla toinen lapsi oli 4765g. Syntyi kyllä alakautta ilman ongelmia, mutta tuli tosi yllätyksenä tuo koko. Koko raskausajan mulle oli sanottu että on pienempi kuin esikoinen (3925g) ja päivää ennen kuin tyttö syntyi oli kokoarvio ultralla 3700g et eipä mennyt kuin kilolla pieleen :eek:
Nyt kyllä muakin jännittää et tuleeko kolmannesta yli 5kg jötkäle.
 
emmamamulla tuli kans tuhrua,tosin vain kerran pyyhkiessä rv 4+0 sillon kuulemma saattaa tulla verta,mut ei oo vaarallista.
Täällä ei ihmeempiä.Farkkuja ei voi pitää ku puristaa ja muutaman kerran on oksu tullu,että tämmöistä ihanaa odotusta vain=)
Tervetuloa uusille!

Unihiekka ja tahmatassu 6+6 (rakkaalla lapsella on monta nimeä)
 
Aku
Alkuperäinen kirjoittaja Esikoisen odottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
Niin ja sitä piti kysyä et onko muita jotka joutuvat odottamaan ekaa neuvolaa ja ultraa PITKÄÄN!!! Mulla neuvola vasta 11.3 (rv.9+4) ja ultra 3.4 (rv.12+6)
Minulla on neuvola-aika 13.3. ja laskeskelin että on rv 9+3 silloin. Ultraan ei aikaa ole tiedossa, neuvolatäti vain sanoi että se on sit "pian" ekan neuvolan jälkeen. Voiko olla että se olisi mulle jo varattu vai voiko siinä käydä niin että sitten ei olekaan vapaita aikoja pitkään aikaan? Vielä kun ei meinaa edes uskoa että olen oikeasti raskaana, niin tuntuu todella pitkältä ajalta odottaa, kun en ole varhaisultraankaan menossa mihinkään yksityiselle...
Mulla oli esikkoa odottaessa noilla main eka neuvola ja sieltä sitten lähti tieto kättärille.Kutsu ekaan ultraan tuli muistaakseni 3-4pv neuvolan jälkeen ja aika oli parin viikon päähän.

 
Noiden ekojen neuvola aikojen ultrien saaminen on ihan paikkakunnasta kiinni...meillä päin (helsinki) ei ole ihmeellistä jos ekan neuvola ajan saa vasta rv10 tienoolle...itsellä oli esikosta rv10+3 tai jotakin tuohon suuntaan, mutta rv10 kuitenkin ja eka ultra oli rv12+5...siskolla eka neuvola oli rv8 ja eka ultra vasta rv14, joten riippuu ihan miten aikoja on saatavilla, mutta ajallaan kyllä hoitavat nuo käynnit siitäkin huolimatta :D

Täällä käyty nyt labrassa...yhhyh, inhoan antaa verinäytettä, noh, onpahan nyt hoidettu :D
Nyt kyllä janskättää se eka ultra, milloin se on ja mitä sieltä selviää, onko kaikki ok noin päälipuolin ainakin? Stressihän tässä iskee.

Esikosta sitä ei jotenkin osannut edes ajatella mitään pahaa, kuin vasta jälkeenpäin. Ultrien jälkeen tuli aina se tunne, että hirveää, jos siellä olisikin selvinnyt jotain kauheaa, kuten että vauva on kuollut tms.
Noh, toivotaan parasta nyt vain, ainakin olojen puolesta pitäisi edistyä kaavan mukaan :D
 
Heips! Minäkin liittyisin mukaan lokamassuihin. Eli oon 27 v ja toista odottelen, la olisi 20.10 (laskettu viim. kuukautisten perusteella, voi olla joku muukin päivä ku kierto on vaihellu) sairaala on SeKS ja esikoistyttö täytti tammikuussa 3 v. Eka neuvola on 12.3. eli nyt on meneillään 5+3. Testin tein tiistaina ja haalea viiva siihen tuli, ja nyt yritellään sulatella asiaa. Huonoa oloa on ollut ja öisin ei oo meinannu saada nukuttua kunnolla, mut kaipa se siitä.

:hug: kaikille huonoja uutisia kohdanneille ja voimia myös.

Onnittelut kaikille hyviä uutisia saaneille.

Kerhoon ilmeisesti voi myös liittyä, eli talvicciltako sai salasanan?
 

Yhteistyössä