Lokakuussa 2010 syntyneet

Heippa!

Meillä opittiin ryömimään viime viikolla, viikkoa vaille 6kk ikäisenä lähti neiti liikkeelle. Nyt ollaan jo jokapaikassa tutkimassa, maailma suureni kertaheitolla ;)

Meilläkin on ollut jonkinnäköstä tissilakkoilua joskus päivisin. Ei joka päivä, mutta kuitenkin. Tuntuu että kaikki muu ympärillä kiinnostaa niin mahottomasti, että ei malta keskittyä syömiseen. Meilläkään soseen jälkeen ei heti maistu maito, vaan ootan yleensä n.puol tuntia niin sitten jo ite neiti haluaa tissiä.

Tsemiä kaikille lakkoilijoitten mammoille, kyllä se vissiin aikanaan menee ohi :)

Tuun kertomaan keskiviikkona tuoreet mitat, sillon on 6kk neuvola.

miraaz ja neiti paria päivää vaille 6kk
 
Heippa pitkästä aikaa:)
Neiti täytti eilen 5kk, neuvola tosin on vasta tämän kuun lopussa. Muutama viikko sitten meillä opittiin kääntymään selältä mahalleen ja satunnaisesti toistekin päin. :)päivät meneekin siinä kun käyt kääntämässä toista oikein päin kun alkaa mahallaan olo ärsyttämään..

Meillä mennään vielä täys imetyksellä. Ja monene monituisen rintaraivari viikon jälkeen olen niin onnellinen kun päästiin takaisin normaaliin rytmiin ja syömiseen, ilman kiukkua. Kokeiltiin 4kk paikkeilla bataattia muutaman kerran, mutta päädyttiin kuitenkin jatkamaan ilman soseita. Ja hyvin on neiti näinkin kasvanut :)

Aloitellaan soseita varmaan uudestaan sitten ensi kuussa.

vierastaako teidän muiden vauvat? neiti on jo jonkun aikaa vierastanut vähän kaikkia muita kuin minua ja miestäni. Neuvola täti on ehkä pahin hän ei saisi y htään koskea toiseen..

Joku kirjoitteli vauvan istumisesta, niin meillä neiti on hinkunut istuma asentoon ihan pienestä pitäen. sylissä istuukin tuettuna lähes koko ajan. viime aikoina on alkanut myös suoristamaan selkää, nähtäväksi jää milloin oppii itse nousemaan istumaan.. :)

hauskaa viikkoa kaikille!
Ryöminkäinen ja monsteri 5kk ja 1vp
 
En ole hetkeen kirjoittanut, mutta päivitän nyt meidän kuulumisia tänne.

Sonjan 5kk mitat olivat 67,1cm ja 7200g. Rokotteet aiheutti taas itkua, ja pientä lämpöä niistä nousi. Kahden viikon päästä onkin sitten jo 6kk neuvola.

Me maisteltiin viljoja ekan kerran, kun Sonja oli 5kk 1vko. Kauralla aloitettiin ja neiti itki ja kiukkus koko päivän (annettiin puuroa aamulla 1-2tl). Sen jälkeen pistettiinkin viljat pois ja yritetään uudestaan 6kk paikkeilla.

Sonjalle on alkanut soseet maistua jo ihan hyvin. Suuta availlaan hienosti ja lempparisoseita menee ½-1 purkki. Meillä ei ole pakastinta, joten lähinnä kaupasta on ostettu. Kalasoseet teen itse, kun kaikissa on joko sipulia tai jotain maustetta. Uudessa asunnossa on pakastin, niin siellä sit teen muutenkin enempi itse.

Istumisesta olitte vähän myös puhunut. Sonja istuu jo aika hyvin. Sylissä tuettuna istuu selkä suorassa, istuu sohvaan nojaten ja hetken myös syöttötuolissa. Mut tukea tarvitaan istumiseen, ja ei tän ikäiseltä vielä muuta vaaditakaan.

Meillä Sonja vierastaa, varsinkin kovaäänisiä ihmisiä. Muutenkin tyttö inhoaa kovia ääniä. Suihkun kohina ja yskäsyt on tytön mielestä ihan hirveitä.

Olisiko kellään halua kirjoitella salatussa kerhossa?

Nallu ja Sonja 5kk 2vko 4vrk
 
aava olivia Meillä tuli pahimmat iho-oireet vadelmasta ja mustikasta. Musta se oli tosi outoa, mut kokeilen vielä myöhemmin kesällä sit uusiks näitä kiisselin muodossa. Sitten jonkin verran tuli oireita päärynästä ja persikasta ja kaupan omenasoseesta. Eilen annoin taas pitkästä aikaa itse tehtyä omenasosetta. Ei tullut iho-oireita, mut yö oli itkuinen. Vitsit näitä oireita on tosi vaikea tulkita!:|

Eilen oli 6kk neuvola (tyttö täyttää 6kk tosin ens maanantaina). Uudet mitat oli 7945g ja 69,4cm. Pitkästä aikaa oli tyytyväinen tyttö neuvolassa, kun ei tarvinnutkaan riisua kaikkia vaatteita pois punnituksen ja mittauksen ajaksi. Niinpä äitikin oli tosi tyytyväinen!:D
Kovasti tyttö yrittää eteenpäin jalkoja käyttämällä, mutta ei tietenkään vielä pääse kuin ehkä sentin satunnaisesti.:) Ja kaikkia uusia juttuja pitää rapsutella, leluja hakata lattiaan ja heitellä niitä mahdollisimman pitkälle.:D Meilläkään ei sylissä maltettais "maata" vaan yritetään kovasti pinnistää itseään istuma-asentoon. Ja kyllä ollaan sit annettu istua pieniä hetkiä tuettuna silloin, kun tyttö on itse halunnut.

Sinin ja tyttö pian 6kk
 
Heippa! Tää mamma pääsi kuin pääsikin perjantaina keikalle:) Lähdin kotoa vasta kun poika nukahti ja ehdin jo tulemaan kotiin ennen kuin heräsi ekan kerran syömään. Oli mukava olla ekaa kertaa enemmän kuin pari tuntia tuulettumassa:) Tuttipullosta poju nyt jotenkuten suostuu syömään, mutta vain noin 20-60 ml kerrallaan. Hän on vähentänyt paljon myös tissistä syömistä, niin kuin vissiin monen muunkin vauvat täällä. Välillä tuntuu, että saakohan hän tarpeeksi maitoa, kun ei tosiaan tissillä eikä pullolla viihdy kuin ihan hetken kerrallaan. Yöllä kyllä herää yleensä 1-2 kertaa syömään kunnolla. Te jotka vielä imetätte, montako kertaa vauvanne on vuorokaudessa tissillä? Kiinteitä meillä menee hyvin ja melkein kaikki ruoka-aineet on sopinut, ainoastaan sellainen 4-viljan valmispuolukkapuuro aiheutti vatsanväänteitä ja ilmavaivoja, joten pitäydymme toistaiseksi vain kaurapuurossa.
Poju muuten on nyt kerran kääntynyt selältä mahalleen, joten voi sitten terkkarille sanoa, että näin on tapahtunut :) Vatsallaan olleessaan pyörii koko ajan kierrosta napansa ympäri.
Aurinkoista kevätpäivää :)
 
Syömiset. Meillä pääasiassa imetetään, mutta aloitettiin maistelut puolitoista viikkoa sitten (5,5kk iässä). Tuli taas sellainen olo, että apua miten tämä homma hoidetaan... Pakko oli googlettaa ohjeita - joita ei kannata lukea. Onneksi on tämä palsta ja puhelimen päässäkin monta auttavaa äitiä! Aamupäivällä ollaan maisteltu bataattia ja porkkanaa ja illan suussa banaani-, persikka+banaani- ja mango-sosetta. Alas menee muutama teelusikallinen. Hauskaa tuntuu maistelu olevan, mutta vasta viime päivinä on voitu puhua syömisestä. Tissillä käydään kolmen tunnin välein 5 minuuttia kerrallaan. Ja huomaa tosiaan, että aina ei maltakaan siinä pysyä, vaan pää kaartuu taakse, niin että pelkään että kaula katkeaa. On niin paljon mielenkiintoista kaikkialla. Sitten mietin että jäiköhän nälkä, ja milloinkohan tarjotaan uudestaan... Yöllä mentiin yhdessä vaiheessa yhdellä syötöllä, mutta nyt oon ottanut tissille vähän pienemmästäkin ininästä, kun pelkään, että tyttö on nälissään (iso neiti jo ja huomaa että ruuan tarvetta on). Eli yöllä syö 2-3 kertaa. Tyttö on kasvanut onneksi koko ajan hyvin, luulen että 8kg on rikki jo. Meidän Muskelimaija! :D
 
Te äidit joiden lapsilla on tullut allergiaoireita joistain ruoista.
Musta tuntuu, et pää sekoaa, kun yritän keksiä lapselle sopivaa välipalaa. Pahimmat näppylät kasvoihin tulee marja/hedelmä+jogurttisoseista. Näppyjen perusteella allergisoivia ruoka-aineita olisi ainakin siis mustikka ja vadelma tai vaihtoehtoisesti jogurtti. Sekä mango tai vaihtoehtoisesti jogurtti. Päärynä, persikka ja omenasoseiden syönnin jälkeen tyttö itkeskelee ja hankaa ikeniään + lisäks päivät ja yöt on rauhattomia ja itkuisia. Tuskin maitoallergiaa, kun vatsa ei kuitenkaan mene löysäksi vai? Velleistä ei tule oireita ja tyttö saa siis Nan korviketta. Jos en anna ollenkaan mitään hedelmä/marjasoseita, tyttö on rauhallisempi eikä yllättäviä itkukohtauksia tule ja näpyt pysyy poissa.

Tyttö syö
aamulla korviketta
lounaalla kasvissosetta + korviketta
päivällä välipala (oon antanu tässä nyt usein kasvissosetta, koska en ole vielä löytänyt hedelmäsosetta josta ei tulisi allergiaoireita) + korviketta
alkuillasta korviketta
iltapalaksi velliä tai puuroa + korviketta

Lihat aloitetaan ensi viikonloppuna.
Pelkään silti, että ruokavaliosta tulee suppea, jos en anna mitään hedelmää ja/tai marjaa.
Onko kenelläkään kokemusta hedelmä/marja-allergioista lapsella?

Sinin ja tyttö pian 6kk
 
Ensin Sinin, älä huoli yksipuolisuudesta! Meidän esikoisella oli 1 -vuoden iässä ruokavaliossa bataatti, riisi ja possu eikä mitään hedelmäsoseita. Ja ihan hyvin pärjäsi!

Jugurtin allergisointiin en minäkään uskoisi, koska tyttösi juo korvikettakin. Jos olisi miatoallergia niin oireilisi kyllä koko ajan.
Vatsan löysäisyys ei ole kuitenkaan ainoa allergian oire vaan niitä voi olla mm. itkuisuus, ihottumat, pyllyn reiän ymäpäryksen punoitus yms yms. Allergioistahan tulee joko iho-oireita tai suolioireita tai molempiakin. Lisäksi voi tulla takaisinvirtausta.
Tuo ikenien hankaus on varmaan teillä yksi oire, eli tytöllä alkaa kutittamaan suuta. Tämä oirehan voi olla aikuisellakin eli alkaa kutittamaan kurkkua, nielua kun on syönyt allergisoivaa ruokaa.
Näppylät sinällään ovat selkeä oire.

Vadelma voisi olla yksi aiheuttaja, niinkuin itsekin epäilit. Ja niinkuin jo aiemmin kirjoitin, meille oli aikoinaan kaikista pahimpia nuo keltaiset hedelmäsoseet. Eli mangot, päärynät, omenat jne. Mikään keltainen sose ei sopinut piiiitkään aikaan, varmaan 1,5- vuotiaana sopi jokin.

Oletko kokeillut ruusunmarjaa? Se sopii monelle allergisellekin. Älä anna monien hedelmien sekoitussoseita, koska silloin et voit tietää mistä oireet tulee.
Sittenhän voit antaa muussattua banaania, tietysti varoen jos on ummetustaipumusta.
Kaupan soseet on valitettavasti aika keltaisia, eli päärynä ja mango- pohjaisia. Ja kuningatarsoseessa on sitä vadelmaa.
Muta kokeile alkuun sitä pelkkää ruusunmarjasosetta!

Äläkä missään nimessä aloita mitään uusia ruokia ennekuin olet selvillä noista. Kohta koko ruokavalio on aivan sekaisin etkä tiedä mikä aiheuttaa mitäkin! Kokemuksesta...Meillä ruokavalio jouduttiin purkamaan ihan nollaan muutamaan kertaan ja aloittamaan kaikki alusta, koska oireet oli päällä ja ei yhtään tiennyt mistä oireita tuli.

Nämä tuli nyt äkkiä mieleen...
 
Zeena Kiitos tsempeistä!

Joo, meillä alko jo aikaa sitten uudelleen maistelut kun en ollu heti tajunnut että tyttö on allerginen.:ashamed: Nyt oon pitäny ruoka-ainepäiväkirjaa kaikesta mitä tyttö syö ja kaikesta mistä tulee oireita. Pääasiassa ollaan siis ilman hedelmä-ja marjasoseita ja oireet pysyy silloin pois.

Täytyy kokeilla tuota ruusunmarjaa! Olis kiva löytää joku hedelmä tai marja jota vois antaa edes silloin tällöin.
 
Eilen bongasin tytöllä ensimmäisen puhjenneen hampaan!:) (alhaalla, keskellä)
Eli kaikki yökiukkuamiset ei sit ehkä ollutkaan allergiaa?!
Hurjaa miten tämä aika menee niin nopeasti. Äidin vauvasta on tullut jo iso!:D

Zeena Tiedätkö onko kaupan soseissa pelkkää ruusunmarjaa? Yritin eilen etsiä mut en löytäny. En oo koskaan itse tehnyt mitään ruusunmarjasta, mut täytyy varmaan kokeilla, jos ei kaupan valikoimasta löydy.

Hyvää viikonloppua kaikille!:)

Sinin ja tyttö kaks päivää vaille 6kk
 
Sinin, just eilen ajattelin sua kun olin ruokakaupassa lastenruokia ostamassa. Meinaan ei oo enää pelkkää ruusunmarjaa. Ennen oli mut näyttää olevan senkin kanssa aina jotain sekasin! Että se on ärsyttävää! Itse kirosin aikoinani kun kaikki valmiit soseet on sekoitettu jonkun kanssa ja aina niistä aineista joku ei sovi.
Mut voisit ehkä kokeilla Piltin pelkkää mustikkasosetta tai metsämarjasosetta (puolukka+mustikka), jos se mustikka teille sopii.

Ruusunmarjasosetta saa täältä:
Allermiina Verkkokauppa - Bonne ruusunmarjasose 100%

Ja mun mielestä mä oon nähny ihan tavan ruokakaupassakin sosetta, jos ei tota samaa niin jotain muuta. Ja oisko ollu kaupan pakastealtaassakin Apetit sosetta. Eli ei sen aina tarvi olla vauvanruokapurkissa :)
 
Itselläkin on harmittanut tuo, kun aina tahtoo olla montaa eri makua sekaisin kaupan soseissa :p Kun nimenomaan pitäis kokeilla yksi maku kerrallaan. Meillä ei onneksi allergiaa ole ollut. Kaurapuuroa on alettu varovasti kokeilemaan, toistaiseksi ei ole ollut mitään oireita. Elän toivossa, että iltapuuro rauhoittaisi öitä. Nykyään syödään kahdesti, herääminen tuntuu aina kamalan vaikealta. Millaistahan se oli herätä virkeänä |O

Tuntuu että meilläkin on jo niin iso tyttö, vaikkei hampaita vielä ookaan. Tänä aamuna ensimmäisen kerran veti itseään käsillä eteenpäin keittiön lattialla, ainakin parikymmentä senttiä :D Kohta sitä kai nuohotaan kaikki nurkat, pitäis vissiin alkaa imuroida useammin... Syöttötuolikin otettiin käyttöön kun 6kk tuli täyteen. Selkä on komeasti suorassa, vaikkei itse vielä lattialla istumaan pääsekään. Käsistä jos vetää istumaan, niin alkaa punnaamaan jalkojensa päälle. On naurettu, että seisomaan ei kyllä vielä ole asiaa :)

Rinnalla meidän neiti on päivällä 4-5 kertaa ja öisin 2-3 kolme kertaa. Onko kellään muulla alettu jutella tisu suussa? Meillä tehtiin sitä tänään ekaa kertaa, nauratti ihan hulluna kun maito pirskui suupielistä kun neiti höpisi ja päristi kun olisi pitänyt syödä :LOL: Ei varmaan kannattais opettaa, että se on hauska juttu, tulee pian tavaksi...

Hyvät viikonloput, toivottavasti on yhtä ihania ilmoja kuin tänään!
t. suvikinos ja neiti 6kk
 
Heippa!

Meillä oli viime keskiviikkona tosiaan se 6kk neuvola. Neiti oli n.7400g ja hitusen päälle 66cm. Kaikki muutenkin oli hyvin.Nyt ei enää vierastettu neuvolan tätiäkään niin pahasti kun ennen, että itku tuli. Seuraava neuvola onkin vasta 8kk iässä, sillon onkin jo kesäkuu :p

Luulen että neitille vois olla hampaita tulossa, kun on vähän kiukkunen ja levoton. Kuolaamistakin on, mutta sitä nyt on ollut jo viimeset 2 kk, että siitä ei voi kai mitään päätellä :D Oon yrittäny kurkkia suuhun ,mutten ainakaan oo vielä bongannu siellä mitään uutta :)

Meillä ollaan rinnalla päivässä n.5 kertaa, öisin joskus kerran.

Ihanaa kun on ollut hyviä ilmoja, kiva ulkoilla ja muutenkin kun lumet sulaa ja kesä tulee.

Nauttikaahan kevätauringosta ja lämpenevistä päivistä!

Miraaz ja neiti 6kk
 
heippa!
Täällä ollaan nyt oikeasti vähän ihmeessä tuon neitin kakkaamisen kanssa. Siis kuinka usein teidän vauvat kakkivat ? Meillä mentiin pitkän aikaa niin että tuli joka /joka toinen päivä yksi vähän jo kiinteämpi tuotos ja nyt sitten reilu 2 vko:a sitten muuttui ihan täysin.

Nyt tulee joka päivä useamman kerran päivässä hyvin lirua tuotosta. Ei kuitenkaan haise mitenkään pahalla, ei ole vihreää,neiti on pirteä, syö ja nukkuu hyvin. Allergiaa sain muualta vastaukseksi ja sitä itsekin hieman mietin. MUTTA eikö hän olisi kipeä jos olisi allergiaa ? Ei meinaan mitenkään itke mahaansa (tai muutenkaan paitsi vähän nukkumaan mennessä)

Mietin jo että pitäisikö alkaa maidottomalle ja munattomalle dieetille. Ja siis neiti on täysimetyksellä, en ole itse muuttanut juurikaan syömisiäni. Aloitin probiootti ja kuitu valmisteen + kalaöljy kapselit mutta ne lopetin jo kahden päivän jälkeen kun ajattelin että jos neidin maha niistä tulisi löysäksi, mutta tuosta on jo 2 vko:a eikä eroa oikeastaan ole.
Auttakaa kokeneemmat pitääkö tästä huolestua vai onko neidin maha nyt vaan päättänyt alkaa toimimaan näin useasti ?
ryöminkäinen ja monsteri 5kk ja vähän päälle
 
ryöminkäinen meillä muuttui kakkaaminen kanssa IHAN totaalisesti pari viikkoa sitten. Siihen asti meillä kakattiin keskimäärin 2-3 kertaa viikossa. Mutta nyt kaksi viikkoa meillä on tullut kakka joka päivä jopa pari kolme kertaa! Meillä kanssa hyvin löysää ja ajattelinkin ensin onko poitsulla ripuli, kun muu perhe sairasti jokin aikaa sitten mahataudin. Löysin sitten jostain tiedon, että vauvan uloste on monesti todella löysää ja se on ihan normaalia. Jos kyseessä on ripuli, niin uloste kuulemma imeytyy vaippaan huolella. Huomenna meillä on 6kk neuvola ja ajattelin vielä kysyä sieltä asiaa.

Terese ja poitsu 6kk ja 1 päivää
 
Meinasin sanoo tohon kakkaamis jutskaan että eikös hampaidentulo saata pistää vatsan löysälle.Mutta jos Terese teilläkin on ollut tuota jo pari viikkoa ni sitten se on varmaan jotain muuta..Toivottavasti ei kumminkaan mitään huolestuttavaa.

Meidän typy sontii keskimäärin joka toinen päivä ja se on aikamoista tahnaa. Nyt on alaikenet turvoksissa että taitaa hampaita lykätä lähiaikoina.

Meilläkin Suvikinos liikutaan jo muutamia senttejä.Likka menee vattallaan ja työntää käsillään itseään taaksepäin :) Meillä on kans tuo syöttötuoli nököttänyt tuossa keittiössä jo tovin mutta ei olla viel koklattu.Tyyny vaan selän taakse.

Nallu mä voisin olla kiinnostunut kirjottelee kerhossa..Saako sulta salasanan?
Meillä oli esikoinen just simmonen että pelkäs kovia ääniä,just yskimistä,aivastelua ym. Aina tuli hirvee huuto ku joku esim aivasti :D

Nyt kotityöt kutsuu! Aurinko saisi hieman pilkottaa,siitä saa niin paljon virtaa!! :D

MUKSU ja typy 6kk 6pvä :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ennen kakattiin joka toinen päivä kiinteätä kakkaa, nyt on tullu vähän löysempää joka päivä tai kaks kertaa päivässä. Mut meillä kun syödään noita kiinteitä niin oon laittanu niiden piikkiin, ei kuitenkaan varsinaisesti ripulia oo ollu.

Zeena Mustikka sopii, kiitos vinkistä.:) Kokeillaan vielä tuota puolukka-mustikkaakin.

Tyhmä kysymys, mut voiko puolivuotiaalle antaa puolukkavispipuuroa? Siis itse tehtyä. Ajattelin tehdä itselle sitä tässä jonain päivänä, niin tuli mieleen et voiko lapsellekin antaa maistiaisia?!

Noista äänistä..en muista oonko aiemmin kommentoinu. Meillä tyttö pelkää kovia ääniä. Jos esim.mä korotan ääntä tai äänensävy muuttuu kärkkääksi, niin tyttö hermostuu. Ja hän alkaa myös itkeä jos teen sauvasekoittimella tytölle soseita.:D Hankaloittaa noiden ruokien tekoa, kun en oo sit voinu tehdä niitä hirveästi päiväsaikaan, vaan pitää odottaa et mies tulee ensin töistä ja hän voi kiinnittää tytön huomion muualle. Kerran keskusteltiin aika kärkkääseen sävyyn miehen kanssa politiikasta ja uskonnosta (liitty johonkin lehdessä olleeseen kolumniin), niin tyttö hermostu kun meidän molempien äänensävy oli niin erilainen.

Tyttö heräs, täytyy mennä.:)
 
Meillä poika tekee kakan kerran päivässä tai sit useampaan vaippaan yhden pienen kikkareen. Eli hyvin kiinteää on ja taitaa olla ummetukseen taipuvainen, sen verran joutuu ähisemään kikkaroita ulos :D
Mun mielestä ei kuulosta normaalille jos tulee useita kertoja päivässä lirua löysää kakkaa. Tosiaan hampaiden tulo saattaa löystyttää joidenkin vatsaa mutta että ihan löysälle lirulle....Hmm. Eikä se ainakaan jatkuisi kovin kauaa.
Syytä en osaa sanoa. Allergiat on yksi tosiaan.

Sinin, miksei vispipuuroa voisi antaa, veteenhän se keitetään ja lisäks tulee mannasuurimot. Mutta ilman sokerilisää pitää antaa vauvalle. Ja onko sitten maistuvaa?? Mä oon antanu mannapuuroa ja se on meillä suurta herkkua.
 
Heippa taas. Kiitos kaikille vastauksista. Soittelin nyt tänään sitten kuitenkin vielä neuvolaan ja siellä oltiin sitä mieltä että on ihan normaalia. Kun ei se kakka tosiaan imeydy kokonaan sinne vaippaan, ei haise pahalle ja mukana on kuitenkin aina jonkin laista hetulaa :) Arveli vaan että kun neiti on jo niin iso ja syö paljon niin tulee sitten myöskin paljon läpi.

Eiköhän me sitten v.loppuna aloitella maistelemaan taas bataattia niin josko tuo kakkakin vähän kiinteytyisi. Tosiaan siinä mielessä paremi näin kun välillä oli niin että ei neljään päivään tullut kakkaa niin oli neidilä aika tuskainen olo!

Meilä ollaan muuten viimeinkin suostuttu syömään pullosta! Ja tämä on siis ihanaa siitä syystä että neiti ei niiden rintaraivareiden jälkeen ole suostunut esim. kaupungilla syömään. ELi nyt ei tarvitse tehdä enää minuutti aikataulua että kerkiää kotiin syömään :D

Ihanaa ja aurinkoista kevättä kaikille!!
Ryöminkäinen ja tytsy :)
 
Moikka taas pitkästä aikaa!

Vähän aikaa oli ettei tämä mamma joutanut istua koneen äärellä, mutta nyt koitti hyvä tilaisuus, kun sai tuon lapsen laitettua unille :)

Meille ei sinänsä kuulu mitään ihmeempiä: kiinteät ollaan nyt alotettu, kun 5kk neuvolassa poika oli saanut painoa vaan pikkasen vajaa 300g. Mitat tais näin äkkiseltään olla 72cm ja 8850g. Rokotteista poika tuli todella kärttyisäksi ja hieman nousi lämpöäkin. Rokotteista seuraava päivä olikin sitten aika hermoja raastava, kun mikään ei ollut hyvin ja ruoka, edes tissi, ei kelvannut. Seuraavana päivänä oli jo sitten oma itsensä, thank god.

Tohon kakka-asiaan kommentoin sen verran, että meillä pojalla maha on toiminut aina monta kertaa päivässä ja nyt kiinteiden aikana kakka on ollut ihan kaikkea suht löysästä tahnasta kiinteähköihin letuskoihin. Siis liiskaantunut vaippaan ja saisi karistettua vaipasta pönttöön.

Täällä ei vieläkään käännytä navan ympäri - ehkä 90 astetta menee jo, mutta pojalla ei oikein ole käsitystä vielä siitä mitä tehdä käsillänsä. Ei nimittäin tajua nojata niihin. Eli masullaan olo osittain on semmosta lentokonetta leikkimistä. Neuvolasta sain "neuvon", että laita sen lapsen kädet maahan. Just. Niinhän se onnistuu. Ryömimisreeniäkin tehdään silleen, että naamaa raahataan lattiaa pitkin muutamia senttejä.

Mitkä on teidän vauvojen suosikki makuja? Täällä poika tykkää selkeästi eniten banaanista ja mangosta ja vihanneksista suosiossa on bataatti. Tänään tarjolla oli parsakaalia ja mun parhaimmatkaan harhautusyritykset ei tepsineet. Lopputulos oli se, että lapsi onnistui huitomaan lautasen lattialle ja lattialla oli vihreä kasa...siihen sitten loppui se lounas.

Aurinkoisia päiviä kaikille!

Lavelyn ja poika 5 ja puoli kk
 
Heippa kaikille!

Meillä oli 6kk neuvola viime torstaina. Pituus 65,8 ja paino 6525g. Päästään ylimääräiseen painokontrolliin, kun sitä oli tullu vaan 150g lisää kuukaudessa. Mutta on kuulemma aika normaalia, kun alkavat liikkua. Ja suvussa on kyllä rimpulageenejä, itekään en menny vauvana käyrän mukaan :p

Neiti touhuaa päivisin kovasti, ryömii, kierähtelee ja kääntyilee navan ympäri. Sen löytää välillä yllättävistä paikoista jos silmä välttää. Pitää jo rueta miettimään, mitä jättää lattialle lojumaan ja kuinka lähelle johtoja neidin laskee.

Kakka oli meidän neidillä lirua ja tuli monta kertaa päivässä kunnes aloitettiin kiinteät. Nyt on tahnaa ja tulee kerran tai pari päivässä. Pari kertaa on jääny päivä välistä, on annettukin nyt sit luumua säännöllisesti ettei kovetu liikaa. Välillä meilläkin jouduttu oikein ähistämään.

Mauistameidän neidin lemppareita on mango, luumu, kukkakaali ja kaurapuuro. Porkkana ja peruna on kans pop. Maissi ei oikein kelvannu, mustikka taas kovetti vatsaa oikein tosissaan. Kanaa ois tarkoitus kokeilla huomenna, jänskää =)

Hyviä pääsiäisiä kaikille!
t. suvikinos ja neiti 6,5kk
 
Heippa! Meillä suosikkimakuja ovat bataatti-porkkana-kesäkurpitsasose ja riisihiutalepuuro mangososeen kanssa. Poju saa tuota puuroa iltapalaksi ja oikein tärisee innostuksesta ja suu aukee ammolleen, kun häntä syöttää :) Soseet kelpaa muutenkin tosi hyvin; oikeastaan kaikki syödään mitä lusikalla suuhun laitetaan. Meillä on imetys nyt loppusuoralla, ei kelpaa tissi viikkojen yrityksistä huolimatta ollenkaan päivisin eli syö tissiä vain kerran yöllä, päivällä juo korviketta. Poju vähensi imemiset itse pikkuhiljaa, niin maitomääräkin minulla vähentyi tasaisesti, joten ei tullut mitään pingotuksia rintoihin. Vähän haikeat on fiilikset, koska imetys on ollut meillä yhtä vuoristorataa, yritän kuitenkin olla tyytyväinen, että puoli vuotta imetin.
Meillä oli 6kk neuvola ja pojan uudet mitat oli 71cm ja 9045g, hyvin siis kasvaa ja paino pysyy pituuden mukana vaikka yläkäyrällä mennään:) Meillä onkin seuraava neuvola vasta kahden kuukauden päästä ja se on sitten lääkärineuvola.
Kovasti liikkeelle tekisi mieli, mutta lähinnä hän vain pyörii paikallaan ja satunnaisesti pääsee parikymmentä senttiä eteen tai taakse päin. Istumaharjoituksiakin saa kuulemma nyt ruveta luvan kanssa tekemään, kun on tullut suojaheijasteet sivuille ja eteen. Ollaan kyllä jo ennenkin vähän reenailtu syöttötuolissa istumista :)
Hyvää ja aurinkoista pääsiäistä kaikille!
 
Annoin viime viikolla typylle ekaa kertaa kalaa ja sitten muuttuikin vatsanseutu riemunkirjavaksi. Kaikki muu on tähän asti sopinut.

Nyt ollaan muutamia kertoja laitettu syöttötuoliin istumaan mut mä tykkään kyl vielä mielummin syöttää sitterissä kun siinä ei pääse niin paljon venkoomaan :)

Lempparimakuja.. Ainakin riisi -ja kaurapuuro on ihan hittejä.Ja kaikki hedelmäsoseet maistuu mitä ollaan annettu.Mustikkaa ei ollakaan vielä kokeiltu.

Ens viikolla sitten neuvola ja hammashoitaja.

MUKSU ja typy 6,5kk
 
MUKSU1 Voi että! Noi allergiat on aika ikäviä.:| Me ei olla vielä kalaa kokeiltu, vähän jännittää jos sekin allergisoi meidän tyttöä. Ajattelin odottaa siihen et tyttö on 7kk ja sit maistetaan kaloja.

Tytölle puhkes sitten jo toinen hammas ennen pääsiäistä!=) Ja ihme kyllä ilman mitään kummempaa levottomuutta, nukkui yönsä hyvin ennen sitä. Toisin ku ennen ekaa hammasta oli yöt levottomampia. Tosin nyt on aika levotonta ollu päivisin, tyttö ilmaisee kaikki mielipiteensä huutamalla.:( Aika raskasta välillä. Mut onneks on hyviäki hetkiä, välillä saa nauraa ihan tosissaan tuolle meidän pellelle.:LOL: Eilenkin tyttö istui syöttötuolissa sen aikaa, kun me syötiin ja sai sit maistella maissinaksuja, kurkkua ja höyrytettyjä porkkanoita. Kun laitto ruokapalasen hänen eteen pöydälle, hän oli sitä mieltä että se täytyy ottaa suulla pöydältä kun toisessa kädessä oli lelu ja toisessa maissinaksu. Ei sitä voinu nauramatta katsoa!=)

Uusina juttuina meillä on puhaltelu ja ees taas heijaaminen mahalleen-selälleen-mahalleen (joskus jopa parikymmentä kertaa peräkkäin), erityisesti tykkää tehdä sitä pehmeällä alustalla, kun on jo pari kertaa kopsauttanu päänsä lattiaan.

Ehdottomia suosikkimakuja on aika vaikea sanoa, kun tyttö syö mielellään kaikkea mitä hänelle antaa. Ehkä noi vähän makeammat luumu-,mustikka/puolukkasoseet uppoaa parhaiten. Mut meillä kyllä tosiaan syödään mielellään myös kaikkia kasvis- ja lihasoseita. Ruoka-ajoista tyttö on tosi tarkka (taitaa olla mun syytä kun tyttö on tottunu syömään tasan 3 tunnin välein). Kun 3 tuntia on kulunu aiemmasta syömisestä, tyttö alkaa huutaan eikä rauhoitu ennenku on sitterissä ja saanu ruokaa suuhunsa.=)

Hauskaa loppuviikkoa ja vappua kaikille!=)

Sinin ja tyttö 6,5kk
 
Huomentapäivää!

Toivottavasti kaikilla oli mukava pääsiäinen ja olette pysyneet terveinä. Täällä nimittäin pääsiäinen meni aikas plörinäksi kevätflunssan takia. En muista millon olisin viimeks ollut näin kipeä pelkästä flunssasta! Ollaan kaikki kolme kipeitä - pojalla on onneksi vain lievä nuha, mutta molemmat vanhemmat on enemmän tai vähemmän vuoteenomia. Mietin tossa just, että ihmetteleeköhän lapsi, kun äiti ei puhu. Musta ei nimittäin lähde semmosta pihahdusta kovempaa ääntä :( Musta tuntuu muutenkin, että vauvan syntymän jälkeen oon ollut paljon enemmän kipeenä kuin aikaisemmin. Plää.

Huh, miten aika voikaan mennä näin nopeasti kun meidänkin poika tulee ensi viikolla sen 6kk. Hurjaa. Viime viikolla laitoin muuten hoitopaikkahakemuksenkin vetämään. Säälittää kyllä laittaa tommosta pientä 10kk vauvaa hoitoon, mutta en voi enää lykätä mun auskultointi vuotta, kun lykkäsin sitä jo kerran raskauden ja äitiysloman takia. Onneksi sit ensi lukukauden jälkeen alan olla vihdoinkin valmis näiden opiskeluiden kanssa. Kauan sitä onkin tahkottu.
Mitenkäs teillä muilla? Mitä meinasitte tehdä kun äitiysloma loppuu?

Nyt melkein puolen vuoden kunniaksi muistellaanpa hieman synnytystä ja sitä edeltäneitä päiviä: Lokakuun loppu oli vihdoin käsillä ja olin siihen mennessä ehtinyt jo kyllästyä odottamiseen ja jokojoko-kyselyihin, kun mitään, siis ei sitten mitään merkkejä ollut ilmassa. Pientä ärsytystä alkoi olla ilmassa, kun lokakuu vaihtuikin sitten marraskuuksi eikä meillä vieläkään ollut vauvaa. Olin nimittäin plussauksesta asti ollut sitä mieltä, että lapsi tulee ajoissa pois, koska meidän geneeillä se on niin iso, ettei se mahdu sinne pidemmäksi aikaa. Olin väärässä. Marraskuun 1. päivänä rv 41 marssin sitten masentuneena viimeiseen neuvolaan ja sain lähetteen Tyksiin yliaikaiskontrolliin. Olin jo melkein luovuttanut sen suhteen, että vauva osaisi omin avuin ulos ja samaisena iltana lähdettiin sitten ystävättären kanssa oikein reippaalle ja pitkälle lenkille. Laskettiin huviksemme mun harkkarisuppareiden väliä, joka oli noin 8min. Ajattelin, että eivät nämäkään tästä mihinkään johda, kun loppuneet ovat aina. Menin nukkumaan sitten nukkumaan ihan rauhassa harkkareista huolimatta. Sitten alkoi tapahtua: klo 5 aamulla heräsin kipeisiin supistuksiin, ensimmäisiin sellaisiin ikinä! Nousin ylös ja mietin, että olenkohan pissanut vahingossa housuun, kun alkkarit tuntuivat kosteilta. Tarkistin tilanteen ja huomasin, että sitä kuuluisaa limatulppaa oli alkanut irtoamaan. Yritin tökkiä vauvaa hereille, kun toinen tuntui niin vaisulta, enkä oikein saanut mitään vastakaikua. Herätin miehen kuuntelemaan sydänääniä mahanpäältä. Supistuksia tuli edelleen reilun 5min välein. Ei kovin kipeitä, mutta tarpeeksi tuntuvia. Arvottiin siinä sitten miehen kanssa, että onkohan synnytys nyt käynnissä vai ei. Pelkäsin koko ajan, että supparit lopahtaa. Mies lähti töihin ja mä jäin sitten kärvistelemään kotiin. Limatulppaa irtosi lisää. Jossain kolmen aikaan iltapäivällä suppareiden väli oli n. 4-3min ja pistivät jo vähän puhalluttamaan. Työkaverit lähettivät miehen töistä kotiin tässä vaiheessa :D Kotona mies sitten alkoi vaatia, että mennään jo sairaalaan ja itse vastustelin vielä, että jos ei nyt vielä kuitenkaan, kun en missään nimessä halunnut mennä sinne liian aikaisin ja ajattelin, että lähettävät meidät kotiin. Vauva oli kuitenkin koko päivän liikkunut tosi vähän niin huoli siitä sitten ajoi Tyksiin. Käyrillä istuskellessa mulle sitten kävi niin, että supparit lopahti, ns. latenssivaihe ilm., mutta olin jo 3cm auki. Oltaisiin saatu jäädä sairaalaan, mutta koska sillä hetkellä synntysosasto oli täynnä (!!Meille sanottiin perhevalmennuksessa, että Tyksiin mahtuu aina!! :D), niin oltaisiin jouduttu odottamaan jossain telkkarinurkkauksessa. Päätettiin sitten vielä kävellä takaisin kotiin, kun asutaan niin lähellä. Yritin sitten vielä syödä vähän jotain ja kävin suihkussa, mikä mulla ainakin ihanasti auttoi kipuun. Yhdentoista aikaa illalla sitten kivut oli sitä luokkaa, että lähdettiin takaisin. Taas käyrillä ja nyt piirtyi onneksi hyvin suppareita ja olin 5-6c auki. Saliin mars ja menin taas suihkuttelemaan. Mies lähti viemään autoa kotiin (kiekkopaikka ja aamulla olis rapsahtanut sakot) ja mä jäin kiikkumaan keinutuoliin viljapussin kanssa, josta ei kyllä ollut kamalasti hyötyä. Kätilö yritti saada mua istumaan pallon päällä mutta se jos joku oli todella kivuliasta. Parhaiten pärjäsin seisten ja kävellen ja ihan vaan hengitellen. Väsymys alkoi sitten siinä puolen yön jälkeen painaa ja olisin halunnut maata sängyllä, mutta en pystynyt oikein menemään makuulteen, kun supparit jännästi siirtyivät selän puolelta mahaan ja olivat todella kipeitä. Seisten siis tuntuivat selässä ja tulivat useammin kuin makuultaan, mutta olivat helpomia sietää. Väsymys kuitenin ajoi mut pyytämään jotain puudutusta, kun olisin halunnut nukkua hetken. Olin 8cm auki ja sain kohdunkaulanpuudutuksen. Se auttoi hetkeksi ja sain levättyä ehkä puolisen tuntia. Kivut kuitenkin palasivat aika nopeasti ja aloin kysellä muiden apujen perään. Sain sitten spinaalin, joka ei ilmeisesti kovin hyvin onnistunut; kivut jäi osittain ja vain toinen jalka puutui ja takapuoli oli tunnoton. Spinaali hidasti ilmeisesti synnytyksen kulkua ja viimeiset sentit avauduin aika hitaasti. Kalvot puhkaistiin jossain vaiheessa. Kokeilin aqua-rakkuloita ja ilokaasua. Sen ainoan kerran, kun soitin kelloa, sanoin kätilölle, että joko saan alkaa ponnistamaan. Olin niin kyllästynyt vaan odottamaan. Hieman kuulema oli jotain lippaa jäljellä, mutta sain luvan tehdä ponnistusharjoituksia. Vauva lähti laskeutumaan jokaisella ponnistuksella, mutta vetäytyi aina takaisin. Pian lääkäri tuli katsomaan semmosella miniultralla vauvan tarjontaa. Hyvin oli kuulema tulossa. Aloin olla jo aika epätoivoinen, kun yövuoron kätilö sanoi, että taidetaan odottaa aamuvuoron pirteitä kätilöitä. Vuoro sitten vaihtui ja samalla vaihtui ponnitusasentokin, kun pääsin jakkaralle. Siellä sitten sainkin pusattua vauvaa alas. Ainoa vaan, että omista suppareista meinas tässä vaiheessa loppua puhti. Oksitosiinia sain sitten vauhdittamaan. Vihdoin sitten vajaan tunnin aktiivisen ponnistamisen ja tuhansien "mä en jaksa oikeesti"- lauseiden jälkeen kätilö passitti takaisin sängylle ja muutaman työnnön jälkeen syntyi vihdon rv 41+2 meidän pikkumies. Kätilö sanoo: nyt tuli iso lapsi. Jäädään odottamaan tulosta kuinka iso ja jäädään epäuskoisina nauramaan ja ihmettelemään/kauhistelemaan, kun kuullaan tulos: 4900g ja 56cm. Mittanauhakin olisi riittänyt vain sentin pidemmälle :D Saan vauva rinnalle ja ihmettelen kun se rohisee. Ensi-imetys hoidetaan hienosti ja mua kursitaan kasaan (toisen asteen repeämä ja muutama tikki sulkijalihaksen säikeisiin). Lapsesta ei saada kunnolla mitattua saturaatiota ja hetken päästä vauva viedään lastenlääkärin luo, joka katsoo ultralla, että keuhkoissa on ns. suttua (lapsivettä) ja vauva tarvitsee hoitoa vastasyntyneiden teholla. Itse olin niin väsynyt, että en oikein jaksanut reagoida mitenkään. Ihmettelin, että onpas empaattinen lääkäri. Järkytys lapsen poisviemisestä tuli sitten parin päivän viiveellä. Mut kärrätään synnyttäneiden osastolle ja pääsen vihdoin ilmottamaan tuoreille isovanhemmille jne pikkumiehen syntymästä.

Synnyksestä mulle jäi tosi hyvä mieli. Vähän tosin jäin ihmettelemään, että miksi en saanut sitä epiduraalia kun senkin perään kyselin muutaman kerran. En varmaan ollut ns. tarpeeksi kipeän oloinen. Mahdolliselta seuraavalta kerralta toivoisin, että pääsisin synnyttämään päivällä. Kaikki muistikuvat on aika kummallisen oloisia; ihan kuin se olisi tapahtunut jollekin muulle kuin mulle. Lisäksi puolet kestosta pois olis luksusta: 21h oli aika urakka.

Anyways, toivottavasti joku edes jaksaa mun romaanin lukea. :) En nimittäin päässyt ikinä synnytyskertomusta siihen odotuspinoon kirjoittamaan, kun olin niiden pahnan pohjimmaisten joukossa. Toivottavasti joku muukin innostuu muistelemaan; näitä on kiva lukea :)

Lavelyn ja poika vajaa 6kk
 

Yhteistyössä