Lokakuun Onnenmurut 2012 **MEIDÄN KUU!!**

Kiitos IMN, Helikopteri ja Anime ymmärtäväisistä sanoista koskien tota hoitoasiaa =) Meitä äitejä syyllistetään ulkoa päin niin helposti, vaikka sen "taidon" osaamme itsekin.

Little Precious tuo on muuten mysteeri, miksi joinakin viikoina painoa tulee enemmän vaikkei syö sen kummemmin. Mulla oli viimeksi paino tippunut vaikka herkuttelin paljon. Edellisellä viikolla taas +600 g, että höm. Ei noista ota selvää. :rolleyes:

Pakkastyttö täällä ainakin yksi jolla meinaa tehdä tiukkaa. Pitääpä soittaa heti miehelle että tuo luumupilttiä kaupasta. Peräruiskeen anto synnytyksessä on aivan kaameeta! |O Aiheuttaa järkyn kovia supistuksia. Mä kun synnytin ekaa kertaa, hoitaja ajeli alapäästä karvoja jollain tylsällä partaveitsellä ja sitten laittoi vesiperäruiskeen. Jäin vessaan pöntölle tekemään suurin piirtein kuolemaa kun kouri mahaa niin kovin. Että en suosittele tota peräruiskeen ottoa kenellekään :(

Kakkonen käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja spinaalin avittamana puskin pojan maailmaan. Samalla tuli ulos muutakin kuin poika. Muutenhan tuo olisi ollut yhdentekevää, mutta kun mulla ei ollut minkäänlaisia kipuja, havainnoin tilannetta eri tarkasti ja tuo kakantulo hävetti :ashamed: Normaalistihan synnytyksessä luonto huolehtii suolen tyhjentymisestä, mutta käynnistyksessä kaikki tapahtuu niin nopeasti ettei kroppa ehdi välttämättä mukaan. Pikkujuttuja nuo kuitenkin syntymän suuren ihmeen rinnalla.

Niin milloin pitää lähteä sairaalaan? Ikuisuuskysymys. Synnytykset on kaikki yksilöllisiä, joten vaistonvaraisesti kai vaan. Syöksysynnytyksiä on prosentuaalisesti aika vähän, n. pari prosenttia kaikista. Eli useimmat meistä kerkee olemaan kipeitä sekä kotona että sairaalassa hyvän aikaa. Se hyvä juttu siinä on, että synnytykseen kerkee henkisesti mukaan. Ja alkuhan on helpompaa, lopussakin saa lievityksen halutessaan.

Itellä avautumisvaihe alkanut lievemmillä säännöllisillä suppareilla joita tullut suurinpiirtein 6 h kotona, siitä sitten 5-7 h sairaalassa kunnes lapsi syntynyt. Tuo aika sairaalaan tulosta syntymään on sitten merkitty synnytyksen kestoksi. Luotan, että nytkin on verkkainen aloitus ja kerkeää kotona valmistautua koitokseen. :whistle:

Tässäpä tulikin tekstiä, nyt jään odottelemaan joko ensiyö toisi The Supparit tullessaan ;)

Sumppa83 rv 40+3
 
KYSillä on nettisivuilla ohjeet sairaalaan lähdöstä, että silloin lähdetään, kun ei supistusten kanssa pärjää enää kotona. Sitten enää pitäisi osata määritellä, milloin ei pärjää ;D Mutta toisaalta toinen ohje siitä, että jos on ihan puhki, voi lähteä synnärille, oli siis meillä silloin ekalla kierroksella tosi hyvä. Kun olin valvonut muutaman vuorokauden melkein ympäri, ottivat suosiolla sisään, ja sitten tosiaan kipupiikeillä nukutun yön jälkeen esikoinen syntyikin. Taisin tästä kirjoittaa jo aiemminkin, mutta te kaikki supistuksiin uupuneet, hakekaa ihmeessä apua rentoutumiseen, jos sairaala ei ole hirmu kaukana!

Jaksaisikohan sitä huomenna vielä mennä vesijuoksemaan, tää turvotus on niin mahdotonta, et jotain pitäisi tehdä! Ainakin pysyi näppärästi nyt vesijuoksuvyö masun alla aloillaan, kunhan vaan muistaisi olla syömättä liikaa ennen kyseistä operaatiota.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilyanna
Yritin tänään neuvolaan soitella tosta jatkuvasta oksetuksesta, kun mullahan oli edellisessä raskaudessa raskausmyrkytys ja lääkäri sano et pitäs oloa seurailla. Mut kuinkas ollakkaan ei millään yhteyttä neuvolaan tänään kun koko neuvola muuttaa!
No vaihteesta ehdotettiin yhdistystä toiseen neuvolaan ja sieltä sitten sanottiin et heti antamaan pissanäyte ja verenpaineet mittauttamaan. Pissa oli puhdas ja paineetkin normaalit, mutta neuvolatädin mukaan oireet viittais silti alkavaan myrkytykseen..

No eipä tässä nyt silti muuta kun seuraillaan, mut täti sano et heti jos tuntuu ni synnärille sit vaan niin ne kattoo tarkemmin. Tosi inhottavaa ku aattelin jo et tää raskaus menis normaalisti.

Postiivinen asia täs päiväs oli et meen tuplarattaat tuli! Oli helpot koota ja käyttää ja tosi kivan näköset. Esikko niitä koeajo jo moneen kertaan. :)

Pahoittelen taas kerran itsekeskeistä jorinaa, mut stressaa niin tää tilanne, vaik mitään akuuttia ei nyt olekkaan.

Jipsu & Pömppis 37+0
 
IMN
Onnea Maria__lle! :)

PPSHP:n sivut sai mut vaan enemmän sekaisin tästä että millon sinne sairaalaan pitäisi lähteä.. "Mikäli olet ollut raskauden aikana seurannassa kohonneen verenpaineen tai sikiön hidastuneen kasvun vuoksi, kannattaa sairaalaan lähteä synnytyksen alkuvaiheessa tai saamiesi ohjeiden mukaan."
Meillähän on todettu jo rakenneultrassa IUGR-sikiö, joten kertokaapa nyt mikä lasketaan synnytyksen alkuvaiheeksi? Kuitenkin tähänkin mennessä saattanut useamman tunninkin supistaa, enkä ole edes harkinnut sairaalaan lähtöä. Sinne meni sitten hukkaan sekin neuvo että pitäisi lähteä kun ei kotona enää kestä olla..

Joo ei mulla muuta, mutta nyt alkoi oikeasti stressata tuo sairaalaan lähteminen..
 
IMNnii mielellää ku neuvois ni itel vähä sama ongelma, ei hajuakaa milloin lähteä...
eka kans käynnistettiin...hassua miten pihalla voi olla vaik toinen tulos...

Onnea taas kaikille vauvautuneille <3

Täällä moni stressannu painosta...esikoisesta tuli melkein 31kg, viimisen 1kk aikana 15kg (turvotusta)
vajaa 2 kk syntymän jälkeen ,raskauskiloja jäljel 6kgja nekin läx...Nyt toisesta tullu jo 21kg, enkä stressaa
uskon et lähtee kans =)

Mie olisin kyl aika valmis jo laitokselle , tänää oli neuvola...muuten iha jees mut hemppa
vaan 96 vaik syön rauta =( pikkukaveri oli kuitenkin viime ti arvios jo 3000g =)

mut tsemppiä kaikille viime metreille ja vauvautuneille onnellisia aikoja pikkuisten kanssa =)
 
Ai niin unohtui...Sumppa tervetuloa =) miulla laskettu aika 17.10 ja Koks paikkana...toista odotan..
En niin innoissani koks synnärinä, mut näillä mennää...otkos sie kuullut minkälainen tilanne koks tällä hetkellä? =)
 
Paljon Onnea Maria_!

hyvä että en oo ainoa joka ei tiedä koska uudelleen synnyttäjän kuuluu lähteä sairaalaan....=) Ei se taida olla niin helppoa kenelläkään muullakaan :) Ei vaan, vakavasti ottaen - mä meen ihan oman tuntemuksen mukaan, kun supparit tuntuu sietämättömän kipeiltä niin lähden sairaalaan... tästä menee kuitenkin se vartti TAYS:iin ja lapsi pitää viedä hoitoonkin joten 20 minsassa voi tapahtua vaikka mitä. Neuvolasta terkka sanoi, että lähdet sitten kun sinusta itsestä siltä tuntuu eikä sinne sairaalaan tarvii mitään soitella. Mitä noita kokemuksia olen muista nettikirjoitteluista lukenut niin vähän vähättelevällä asenteella on moniin suhtauduttu ja käsketty pärjäämään vielä kotona... jos äidit olisivat niitä ohjeita noudattaneet niin vauva olisi syntynyt matkalla sairaalaan tai kotiin. Esikoisestahan vedet oli menneet jo about 30 h aikaisemmin ennenkuin synnytyssupparit alkoivat kotona aamuyöstä... en itsekään tiedä että miten se synnytyksen kesto on laskettu kun se oli papereissa jotain 7 h ( tais se olla vähän pidempi kuitenkin, mun kellotukset oli sitä ja tätä kun olin jo sen verran kipeä ) ja jos nyrkkisääntö on että kesto suunnilleen puolittuu, niin alle neljässä tunnissä ehkä on homma ohi...

Koko illan on supistellut epäsäännöllisesti eikä kovin kivuliaasti, mutta kuitenkin.... Toivottavasti ens yönä saa nukuttua kunnon yöunet ellei sitten tuu lähtö. Viime yönä nukuin hyvin ja aamulla olo oli kuin eri ihmisellä. Sit kun vauva syntyy niin eiköhän sitä saa taas tarpeeksi valvoa.

Sorry omanapainen kirjoitus...
 
Juu, mulle varsinkin tuo paino on ollut tiukka paikka, kun oon aina ollut hoikka ja olen kyllä aina pysynyt mitoissani vaikka vähän repsahtanutkin herkuttelemaan. Neukkakortinhan mukaan mulla ois 14kg tullu lisää, mutta tiedän että luku on todellisuudessa 20kg, olin jo siihen mennessä saanut painoa lisää 6kg. Mutta uskon ja luotan että itsekuri ja päättäväisyys toimii taas tälläkin kertaa kun oikein tahtoo, en vain tunne oloani omakseni ja hyväksi useamman lisäkilon kanssa, vaikka en lihava olisikaan.

Täällä kans supistukset jatkuu, siksi täälläkin 4 aikaan aamuyöstä raapustelen. Eilen illalla teki jo kipeetä ja nyt yöllä nousin 4 kertaa vessaan ja sitten jatku supistukset semmosen polttavan tunteen ja menkkajomotuksen kera, joten eikun ylös ja hereille, eihän kukaan semmosessa voi nukkua..
 
Heipparallaa! Vieläkö mahtuu mukaan näin loppusuoralla? :) Ensimmäistä tenavaa odotan
ja ikää on 21 vuotta. Nyt mennään rv39 ja LA on 15.10. Synnytän SeKs:issä :D


Niin ja tyttöolo on, mutta ultrassa ei ole otettu sukupuolta selville.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marsali
Onnittelut Marialle! :flower:

Tervetuloa vain mukaan vielä Jeba!

Täällä on taas huono yö takana. Sain unen vasta puoli yhden aikaan ja heräsin puoli viis vessaan. Sen jälkeen ei ole enää uni tullut. Siis ärsyttävää tämä, ku ei edes ole vaikeaa asennon kanssa, satu mihinkään tai mitään. Uni ei vain tule. Mitähän sitä tästä päivästä tulee.
 
Onnittelut Marialle!

Tervetuloa Jeba!

Täälläkin huono yö takana. Tuntui, että vatsa on koko ajan kovana, vaikkei silleen supistanutkaan ainakaan kipeesti, alavatsaan jotenkin sattui ja ehkä semmosta menkkajomotusta oli. Vessassa saa ravata ja kylkeä pitää kääntää, mutta se on niin hemmetin hankalaa.. Ja kun kylkeä kääntää, niin tuntuu aina, että se vauvan pää on ihan oikeasti siellä nivusissa ja painaa siellä ilkeesti. Noh, täytyy ottaa päikkärit tänään (taas, niin kuin joka päivä). Nyt on aamullakin pari supistusta tullut, mutta tuntuu niin samalta kuin joka päivä.

Lasten hoitoasiasta sen verran, että mulla on lapset ihan kokopäiväisesti nyt tarhassa (2,5v ja 4,5v), oon siis ollut ihan normaalisti töissä nyt raskausajan ennen äitiyslomaa. Jostain marraskuun alusta lähtien lapset on sitten tarhassa sen kolme päivää viikossa. Mäkin aattelin, että nyt loppuraskausaikana ja sit toisaalta ihan vastasyntyneen kanssa, on parempi, että lapset saa olla tarhassa ja niillä on säännöllinen rytmi. Musta ei tosiaankaan olis nyt niiden kanssa ulkoilemaan yms, viikonloppuisin ollaan koko perhe kyllä ulkoiltu ja touhuttu, se on aina helpompaa kun on se toinen aikuinen siinä kanssa mukana.

Sairaalaan lähdöstä Minäkin olen tätä miettinyt. Viimeksi lähdin sitten kun alkoi vähän tuntua, ettei enää kestä suppareita kotona, ja lapsenvahditkin jo passittivat. Sairaalassa olin sit vasta jotain 2cm auki, mutta silti ei mennyt siitä kuin 4 tuntia, niin vauva jo syntyi. Oonkin miettinyt, että voiko tässä synnytyksessä sit toi avautuminen olla tosi nopeetakin, saas nähdä. Onneks synnäri on ihan lähellä. Mä meen kättärille, ja siellä on mun mielestä ohje, että sinne pitää aina soittaa ennen kuin tulee synnyttämään. Oonkin aatellut, että sitten kun alkaa siltä tuntua, niin voi sinne soitella ja kattoa, että mitä mieltä ne on, että milloin pitäis tulla.

Eilen olin neuvolassakin taas, kaikki ok, painoa oli tullut viikossa 900g ja pääsin uusille kymmenluvuillekin.. Noh, mulla on yleensä paino tippunut synnytyksen jälkeen aika mukavasti, toivotaan että nytkin. Terkkari arvioi vauvan koosta, että ei oo jätti eikä pieni, vaan luultavasti aika samankokoinen kuin noi aiemmat vauvatkin, molemmat oli syntyessään aika tasan 3800g.

Eipä muuta kuin supistuksia oottelemaan..

Bamboo 40+2
 
Täälläkin yksi uneton :wave: Puoli yhdeltä menin nukkumaan ja varttia yli kolme heräsin supistukseen... en tiedä tuliko niitä montaakaan, mutta sen verran kipeitä että aina heräsin kun suppari tuli. Kuuteen asti pyörin ja hyörin ja sitten nukahdin ja nukuin tunnin. Nyt on ihan koomaolo mutta tyttö on tänään kotona kun on vielä vähän kipeänä, joten en voi ees nukkua. Nyt kyllä niin tekis mieli mennä pehkuihin, kahvia juon ja väsyttää ihan kamalasti. Ällövaroitus: jotain märkää tulee housuihin koko ajan ihan kunnolla, mut taitaa olla vaan vetistä valkovuotoa, ei vaikuta lapsivedeltä, piti kyllä laittaa ihan side housuihin - yäks.

Niin ja tervetuloa Jeba!

Killi ja Pellervo 39+0 :heart:
 
Kyllä noi unet heikkenee, itekin heräsin viiden jälkeen, äsken sai onneks nukuttua jo "päiväunet". Ei mullakaan mitään muuta syytä ole kuin hormoonit - ei vaan saa nukuttua. Ärsyttää kun mies jäi kotiin tänään (lintsaa) eli se vaan istuu koneella koko päivän. Sais tehä osan kotihommista kun kerran lusmuaa, jynssätä vaikka sohvan kun aina syö siellä ja rähmää puolet ruuasta pitkin kankaita :kieh:

On se kyllä ihanan tuntuista tuo pikkujalkojen mylläys masussa :heart: toivottavasti tämän saa kokea uudelleenkin. Saa vain nähdä koska, tämäkin vauva oli toiveissa miltei 1,5 vuotta. Olin jo katsonut puhelinnumerot mihin soitan kysyäkseni lapsettomuushoidoista kun seuraavat menkat alkaa mutta niitäpä ei koskaan tullutkaan!

Onnea Marialle ja Jeballe tervetuloa!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tiituli81
Onnea vauvansa saaneille :flower:

Voihan ummetus ja unettomuus... :mad: vatsa ei ole toiminut moneen päivään eikä pätkittäiset yöunet ainakaan auta asiaa. Viiem yönä menin sänkyyn yhdeltätoista ja vielä yhdeltä katsoin kelloa. Pari vessareissua yön aikana ja unet loppui sit kahdeksalta. Hohhoi.

Tällä viikolla ajateltiin järjestellä makuuhuone uusiksi ja laittaa pinnasänkyä valmiiksi :heart:

Lena & Onni 36+5
 
IMN
Mullakin on ollut tosi vetistä vuotoa jo jostain rv33 asti, ja olenkin varma, että jos synnytys käynnistyy vesienmenolla eikä kerralla hulahda vähintään litraa, niin en huomaa edes koko asiaa. Sen verran paljon tuota vetistä vuotoakin tulee, sen hemmetin runsaan liman lisäksi. Lakmuspaperia saisi kyllä jokainen neuvola jakaa jokaiselle asiakkaalle parin metrin rullan, niin ei tarvisi (tästäkin) stressata. Sairaalasta sain silloin joskus jonkun 10cm pätkän, mutta se tietenkin tippui vessan peilikaapista suoraan märkään lavuaariin ja värjäytyi..

Ja jotta en tälläkään kertaa valittaisi liian vähää, niin pakko kertoa että huonosti nukuttu yö täälläkin. Illalla sai pyöriä ja hyöriä ties kuinka myöhään, yöllä heräilin hikoiluun ja vessahätään ja kun mies lähti viideltä töihin alkoi taas pyöriminen siihen saakka kun esikoinen heräsi vähän ennen kahdeksaa. Puoli kymmeneltä vasta sain itseni ylös sängystä :ashamed:

Ainiin, oli mulla hyviäkin uutisia :D Miehekkeen kaverin "harrastusväline" hajosi, joten ukko pysyy nyt kotona seuraavat pari viikkoa (ellei löydä jotain toista kaveria seurakseen..). Ei tarvitse minunkaan enää valittaa siitä kun ei kuule kun puhelin soi :D

IMN & Tuutikki 38+3
 
Minä myös liityn vuotajien joukkoon! :wave: Huomasin sen alkaneen näiden supistusten myötä, eli on jatkunut nyt kolmatta päivää.

IMN minä niin ymmärrän valituksesi noista miesten "harrastusvälineiden" ottamasta ajasta! Toisaalta mukava että on omaakin tekemistä ja niin edelleen, mutta muistan vaan niin elävästi omankin ketutukseni kun kaikki illat meni jossain muualla kun kotona :D

Kun kerroin että panikoin siitä, että onko vauva terve syntyessään, niin miten moni nyt oli täällä ottanut sen vauvavakuutuksen syntymättömälle lapselle? Itse myöhästyin siitä junasta silloin ja sen lapsivakuutuksenhan saa sitten vasta 2kk:n iässä. Jotta nyt toivotaan että panikointini on ihan turhaa..
 
Mulla on kans tuota vetistä vuotoa ollut jo viikkoja. Tykkään nukkua ilman minkäänlaisia housuja ja aamulla on reisille asti vuotanut. :snotty: Tämän varmaan halusitte tietää :LOL: Mutta kyllä se valkovuotoa on, kun samanlaista tulee päivälläkin niin olen päässyt asiaa tarkemmin tutkimaan :D Mutta sama fiilis siis, että jos ei lapsivettä tule kerralla oikein kunnolla, niin en kyllä huomaa, kun sitä tulee.

little prescious mä oon kans viime päivinä nähnyt unia siitä, että lapsi onkin sairas tai kuolee synnytyksessä.

Päätin sitten kuitenkin lähteä anopin kanssa Ikeaan. Saas nähdä miten neljän tunnin yöunien jälkeen jaksaa. No meillä on myös anopin kaveri mukana, että jos en jaksa, menen ravintolaan istumaan ja annan niiden kiertää. :)
 
Moikka!
En ole juurikaan tänne alun jäkeen kirjoitellut, mutta meille syntyi 28.9. rv 39+5 Poika, mitoin 4135g ja 50,5cm. Koko perhe on ihan rakastunut tuohon Isoon pikkuiseen :).

Synnytys oli helppo ja nopea ja poika sai täyden 10 pistettä heti. Synnytyskertomus on tosi lyhyt, koska vaikka kolmatta odotin, en tajunnut että synnytys oli käynnissä...
Supistuksia tuli aamuyöstä alkaen päivän mittaan tosi epäsäännöllisesti eli tyyliin 1 tunnissa tai max 10 minuutin välein tunnissa, mutta ne oli aika kipeitä. No odottelin josko ne siitä säännöllistyisi, että kehtaisi lähteä synnärille näytille. Kävin lenkilläkin ilman mitään vaikutusta...
Kolmelta menin sitten käymään näytillä, kun ajattelin että haluun vaan tietää missä mennään ja aloin kyllä olemaan aika kipeä. Suunittelmissa oli viedä lapset samalla reissulla hoitoon ja palata kotiin kärvistelemään olotilan kanssa (asutaan lähellä sairaalaa).

Kätilö oli tosi ystävällinen, kun suostui tilanteen tarkistamaan ja hups: 5cm oli auki ja kätilö laittoi suoraan saliin. Mies vei lapset hoitoon ja tuli äkkiä takas. Hyvä kun tuli, sillä supistukset tiheni yhtäkkiä ja samalla kun meni vedet, niin vauva syntyi klo. 16.30. eli 1,5 tuntia näytille menon jälkeen. Ponnistusvaihe 4 minuuttia.

Pelkkää ilokaasua käytin kivunlievitykseen, koska se oli oma toiveeni ja jakkaralta ponnistin. Suosittelen sitä lämpimästi kokeilemaan. Aiemmat ovat syntyneet puoli-istuvassa asennossa ja nyt oli kyllä olo paljon "luonnollisempi". Ja mikä ihaninta, ei tikkejä tai repeämiä tai yhtään mitään vauriota minnekkään!

Siinä sitten ihmeteltiin ihan hämmentyneinä, että ai? se syntyi? ja ihmettely jatkuu yhä. Rauhallinen vauva, ruoka maistuu ja nukkuu toistaiseksi ihan hyvin :).
 
Onnea vauvan syliin saaneille :flower:

Oon ottanut lapsivakuutuksen nyt jo, mutta hyvinhän sen voi ottaa syntymän jälkeenkin. Tässä ennakkovarauksessa on tietysti se hyvä puoli, että kaikki sairaudet korvataan. Kun taas jos lapsi ehtii sairastamaan jotain syntymän jälkeen (esim. korvatulehdus), ne saatetaan jättää korvauspiirin ulkopuolelle. Kannattaa kuitenkin yrittää, ja heti ottaa se vakuutus sitten kun vauva on syntynyt (heti kun mahdollista). Voi olla että siitä on isokin hyöty, esim. allergioiden, ihoasioiden ym. hoidossa. Siitä prosessista en tiedä tarkemmin, lääkärintodistus varmaan täytyy olla.

Eilisillalla oli tosi kipee maha ihan koko ajan noin 1.5 tuntia. Ehdin jo huolestua.. koko aikaa ei edes supistanut, mutta kipeetä teki piti ihan ähistä. Luulen että oli kuitenkin ruuansulatusvaivaa, ilmaa tms koska kävely helpotti. Vauvakin liikkui kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille jo vauvautuneille!!:heart:

Täällä kanssa huonosti nukuttu yö takana. Supistelut alkoi 2.30 ja jatkuivat aina 6-7 asti...mittailin välejä, välillä 2min ja välillä 12 min, eipähän sitä osaa oikein tulkita supistusta kipeäksi jos alaselkää ja alavatsaa särkee muutenkin niin toki supistuksessa kipu tuntuu kovana. Olin jo aivan varma että tämä synnytys alkoi mutta kun aikaa kului 4h eikä välit tai supistelut siitä muuttuneet tiheämmiksi/kipeämmiksi, päättelin ettei vielä ole käynnissä. Edellinen synnytys käynnistyi vesien menolla joten heti tiesi että on tosi kyseessä ja kivut yltyivätkin muutamassa tunnissa sietämättömiksi. Ärsyttävää jos joka yö pitää kärvistellä supisteluissa ja päivisin ei tapahdu mitään vaikka mitä tekis, miten noi supparit muutenkin yltyvät juuri yöllä...??|O

Lapsien hoidosta oli puhetta, meillä on esikoinen kohta 5v. ja ei tulis mieleenkään ottaa kotiin sitä äitiysloman ajaksi...Tiedän kyllä että tarhassa ajattelevat toisin ja haluaisivat ainakin hieman lyhyempää päivää lapselle jos toinen vanhempi on kotona, mutta en halua sitoutua hakemaan lasta joka päivä tiettyyn aikaan koska tarkoituksena olisi kumminkin pyhittää kotonaoloaika vauvalle eikä 5 vuotiaan täysin erilaisiin tarpeisiin. Jos esikoinen haluaa auttaa kotona ja viihtyy silloin tällöin, olemme harkinneet lyhyempää hoitoviikkoa jolloin saisi sitten olla koko päivän kotona.=) Tämäkin päätös tehdään vasta kun on kokeiltu ja hyväksi havaittu tuo kuvio, koska todella meneväinen tapaus on ja ei voida olla koko päivää kuitenkaan puistoissa leikkimässä tai pihalla puhumattakaan muusta aktiviteetista saatika kavereista joita jo on ja ovat tärkeitä...Kukin tekee tyylillään ja jokainen kuitenkin tietää mikä on parasta itselle ja omille lapsilleen, vaikka muut mitä sanoisivat!!=)

Painosta, minulla tuli ihme notkahdus jokunen viikko sitten ja paino oli laskenut melkein kilolla, nyt parin viikon päästä siitä se on palautunut ja kivunnut taas hieman ylöspäin, eli viikkonousu on ollut aika iso, melkein kilon luokkaa. Kaiken kaikkiaan tosi hyvillä lukemilla pysynyt ja olen tyytyväinen että kovin paljoa extraa ei ole tässä raskaudessa tullut, esikoisesta kun tuli miltein 20 kg.

Alkaa olemaan jo tosi väsynyt olo tähän raskaanaolemiseen, ainut plussa tästä lopun kärvistelystä lienee se että vauva syntyy valmiimpana ja useasti jopa terveempänäkin kuin että tulisi reilusti ennen aikojaan. Pitää koettaa vaan ajatella tätä tuskaista oloa vauvan kannalta vaikka välillä kyllä turhauttaa tämä kärvistely....:heart:

Jensar kera asukin 39+4
 
Onnea Marialle ja Vimmelle!

Tervetuloa Jeba vielä matkaan mukaan!

Little Precious: meillä ei oo vauvavakuutusta syntymättömälle lapselle. Mulle sitä ei myönnetä toksemiaraskauden takia. Meillä on Fenniassa vakuutukset ja siellä saa mielestäni vakuutuksen olikohan 3pv:n ikäiselle vauvalle.

Miehen harrastamisesta: Meillä esikko (joka meni just autokouluun :O kamalaa mihin tuo aika katoaa) ja ukkokulta käyvät 3x vkossa pelaamassa harrastekiekkoa iltasin jostain kasista kymmeneen. Salitreenit ovat leikkuun jäliltä vielä kiellossa mutta neki tuossa kohta taitaa tulla mukaan...eli juu montaa päivää ei taida koti-illaksi jäädä vielä ku herralla on semmonen työ jossa tarttee edustaa välillä ja muutenki tekee semmosia väh.10h työpäiviä..
eilen tuli ihme kyllä töistä viideltä (lähti puoli seiskalta aamulla) mutta puhu 2h tuntia siinä työpuhelua ja lähti vielä toimistolle kahdeksalta tullen kymmenen jälkeen kotia...joten en tainnu kyllä montaa sanaa hänen kanssaan taas eilenkään vaihtaa..tänään on päivän Hesassa ja illalla lento takasi että just ehtii esikon kans Kärppämatsiin..ovat sitte kotona joskus kymmenen jälestä..
Välillä tuntuu että käy vaan vaatteensa kotona vaihtamassa..Nyt hirvitää kyllä ihan tosissaan ku sivukorvalla kuulostelin noita sen työmatkoja että taitaa rouvalle tulla yksinäinen synnärikeikka...huhhui

Huono yö täälläkin takana! En ymmärrä miten nuo rannetuet enää auta! Aivan kamalaa taas ku kädet on niin puuduksissa ja kipeät! Mää niin toivon että tää kipu loppuu ku vauva syntyy.. Viime yöksi sain kaverikseni vielä kamalan migreenin mikä ei meinannu talttua ollenkaan eli joka kaverina on vielä nytkin..pelottaa vaan että toksemia tästä nyt vielä vaan puuttuu...

Tän kaks viikkoa kestäneen järkyttävän flunssan ja yskimisen (mulla ei varmaan koskaan ole ollu tällästä yskää) takia mulle on tullu tosi kiva kaveri...hävettää myöntää mutta alakerran lihakset on ihan "rikki" eli auta armias jos tulee hirveä yskänpuuska tai aivastus niin eiköhän lirahda housuun :ashamed: Näin se vanhuus taitaa alkaa...tähän mennessä oon saanu "nauttia" hyvistä lantionpohjanlihaksista mutta nyt neki taitaa olla mennyttä...

Sairaalaan lähdöstä: kyllä se taitaa olla joka kerta sama juttu, ei niin mitään tietoa mikä on se oikea hetki sinne lähteä...viides juu tulossa mutta ei mitään hajuakaan millon lähteä...kahesta ed veet menny kotona ja lapsi tuosta hetkessä maailmassa, viimesen kans ei niitä suppareitakaan ollu ku vartti vesien jälkeen ja lapsi oli siis siitä vartin päässä sylissä..mitä jos suppareita ei tälläkään kertaa tuu ennen ku veet menee? Tai mitä jos veet menee ja mää kauhealla kiireellä piipaallaa meen synnärille ei synnytys oo alkanukkaan...oikeasti tää on aika ahistavaa...

Huomenna soitto diabeteshoitajalle...katotaan mitä se arvoista sanoo...su-iltana teki ihan hirveästi kylmää ananasta mieli jota vedin sen purkillisen puolen yön aikaan...ja kas aamuarvo oli mainio! Toistin saman viime yönä ja arvo pysyi alle viitteiden...mutta näiden kahden arvon edeltäjät eivät olleet alle viitteiden...

Crocus ja pikkumies 37+1
 
Onnea paljon kaikille jotka ovat jo päässeet tästä mahasta eroon ;)

Mulla oli tosiaan viime keskiviikkona se vauvan kääntö mahan päältä. Ja sujui ihan mallikkaasti, ei sattunut ja kun oltiin käyrillä melkein tunti niin kaikki ok. Mutta ne kivut sitten sen jälkeen.... makasin koko loppuviikon sohvalla koska jos olisin istunut ja siitä lähtenyt liikkeelle niin tuntui aina niin viiltävä kipu että niillä olis jo synnyttänyt parikin kertaa... no viikonloppu ja eilinen meni jo paljon paremmin. Tänään on taas kipuillut kun lähtee liikkeelle.

Niin että ei täälläkään oo mitään hajua koska pitäis lähtee sitten synnärille. Esikoisesta supistukset alkoi heti säännöllisinä ja kun niitä oli kestänyt noin kuusi tuntia ni lähdettiin varmuuden vuoks ajamaan kohti sairaalaa koska meiltä sinne matkaa on noin 80 km. Nyt kun sattuu vähän väliä muutenkin niin en mä tiedä onko mua supistellut vai ei.... Maha on kyllä toiminut viimeisen viikon vähän liiankin usein ja nopeesti joten sekin vois olla ehkä yks merkki jostakin.

Neuvola on perjantaina ja seuraava seuranta satks:ssa ens viikon perjantaina eli laskettuna päivänä. Ne sanoi siellä äitipolilla että katsotaan silloin jos ruvetaan käynnisteleen koska koko arvio oli viime viikolla jo 4 kg.

Onneksi mä saan aika hyvin nukuttua, mitä nyt tietysti herää aina kun pitää kääntää kylkeä mutta uni tulee kyllä heti kun on saanut taas hyvän asennon.

Eipäkai tässä voi kun odottaa jotain tapahtuvaksi.

Sannuli ja pikku2 38+4
 
Moi! Ja jälleen onnittelut vauvan saaneille :heart:
Ja jee, nyt on LOKAKUU!

Tämä palsta on kyllä jollain tapaa pelastus, koska on helpottavaa tietää että en ole ainoa jota mietityttää kaikki. Itsekin nimittäin jänskään milloin on oikea aika lähteä sairaalaan. Lähinnä pelkään että lähden liian myöhään, oon nähny siitä painajaisiakin :D Olen myös miettinyt, että entä jos en osaa lähteä ajoissa, ja se koituukin vauvan kohtaloksi. Huh, aikamoista tunnemyllerrystä!

Ja sekin on yhteistä teidän monen kanssa, että kärsin huonoista yöunista. Pahin valvottaja on tietysti tuo vessassa juokseminen. Sanoinkin miehelle tuossa yks ilta että "mistä tätä kusta riittää?!" :D Ja kyljen kääntäminen on aina sellainen projekti, sitä kun ei uskalla tehdä liian nopeasti, kun jotain paikkaa vihlasee aina :D

On kyllä tosi malttamattomat fiilikset nyt, vaikka laskettu aikakaan ei oo vielä menny. Oon kyllä sanonut että yli tämä menee, mutta kuitenkin koko ajan odotan että syntyisi jo ennen lauantaita (eli laskettua aikaa). Kolme kertaa synnyttänyt siskoni sanoi että lopeta odottaminen, sitten se syntyy kun vähiten odotat :D

Tsemppiä kaikille!

- Öhkis 39+3.
 

Yhteistyössä