Sairaalakassiin on oman kokemuksen perusteella hyvä pakata ainakin seuraavat:
- Imetysliivit tai muut omaa kokoa isommat liivit. Rinnat turpoaa eniten siinä vaiheessa kun maito alkaa vasta nousta. Sairaalassa on tarjota vain sideharsoa jota sidotaan rintakehän ympärille, eikä se viritelmä ainakaan näytä mitenkään mukavalta
- Liivinsuojia. Jos tulee kanttiinissa tai muualla sairaalan tiloissa käytyä niin on vähän varmempi olo käveleskellä ilman että joutuu koko ajan tsekkaamaan onko tissien kohdalla märät läntit. Ja suojaahan ne niitä liivejäkin tahroilta
- Kamera ja laturi. Tuskin kaipaa selittelyjä
- Päiväkirja jos sellaista sattuu kirjoittamaan. Itse olen paljonkin lueskellut vanhoja tuntemuksia sairaalassaoloajalta ja pojan ekoista päivistä :heart:
- Vauvakirja
- Neuvolakortti tietenkin
- Kännykän laturi
- Omat ja vauvan kotiuttamisvaatteet. Kannattaa ottaa huomioon että ne vanhat lempparivaatteet ei todennäköisesti vielä kolmen päivän kuluttua synnytyksestä mene päälle ja varsinkin löysemmät housut on siinä vaiheessa mukavammat. Itse lähdin viimeksi sairaalasta farkkujen nappi auki ja kauluspaidan nappirivistö irvistellen.
- Shampoota ei ainakaan OYSissa ollut 2009, vaan se perus all-in-one-saippuat joilla pestään kaikki päästä varpaisiin.
Nyt ei tule muuta mieleen, lisäilen jos muistan jotakin
Omia vaatteita on turha ottaa sairaalaan (ainakin omasta mielestäni), koska ensimmäiset päivät synnytyksen jälkeen ovat niitä ei-niin-hehkeitä jälkivuotoineen ja maitotahroineen, eikä ole kivaa viedä sairaalasta kotiin säkillistä pyykkiä. Samoissa sairaalan ryysyissä ne muutkin siellä kävelee
Tutin saa sairaalasta jos on tarvis ja siteitäkin sieltä löytyy. Ne sairaalan jumbositeet tulee oikeasti tarpeeseen kun jälkivuoto on vasta alkanut ja on runsaimmillaan. Lypsyhuonekin sairaalasta löytyy, joten rintapumppua ei tarvitse.
Petivaatteet olen ostanut uutena, saanut käytettynä tai kelpuuttanut vielä esikoisen vanhat. Ei kannata ostella lastentarvikeliikkeistä mitään miljoonia maksavia pinnasängyn petivaatteita, kun anttilasta, halpahallista ja muista löytyy paljon halvempia (ja usein myös nätimpiä).
Tuo
pesulappu on minun mielestäni samaa tarkoitusta varten kuin aikuisillakin pesusienet. Jenkeissähän toki vauva pestään pöydällä ja hierotaan kostutetulla pesulapulla, mutta minun mielestäni se on jotenkin outoa :O En oo ikinä kuullu että napatyngän takia ei saisi kylvettää, koska vauvahan kylvetetään ensimmäisen kerran jo synnyttäneiden osastolla (toivottavasti mies pääsee taas tekemään sen niinkin pelottavan operaation
), mutta jos näin on niin olisi kiva kuulla
Tuosta että tuleeko mies mukaan synnytykseen.. Ymmärrän kyllä ettei ketään voi pakottaa ja eihän se ole mitään kaunista katseltavaa kaikkine eritteineen, mutta tosiaan ainakin oma mieheni voisi ajatella asiaa myös minunkin kannaltani. Onhan niitäkin naisia jotka eivät halua miestään mukaan, esimerkiksi oma äitini. Jotkut miehet voivat myös olla niin herkkiä etteivät kestä stressaavia, uusia tilanteita (vaikkapa paniikkihäiriö) tai edes nähdä verta, mutta oman mieheni kohdalla näin ei ole (vaikka niin väittääkin) enkä siksi ymmärrä miksei hän halua mukaan.. Esikoisen synnytykseen kuitenkin halusi ehdottomasti, eikä missään vaiheessa ollut lähdössä pois.
Mutta kuten jo mainitsinkin, olen tosi surullinen siitä ettei mies halua mukaan. Kyseessä on kuitenkin MEIDÄN perheemme, eikä äitini läsnäolo ole lähellekään sama kuin miehen.. Tuntuu pahalta että tyttö pääsee tutustumaan isäänsä vasta muutaman tunnin, tai ties vaikka lähemmäs vuorokauden ikäisenä, kun esikoinen pääsi heti synnyttyään isänsä syliin. Jatkan siis toiveiden elättelyä.. :/
Vaatteista. Pienimpiä kokoja (50-56-62) saa olla kyllä paljon. Kakka- ja puklivahinkoja sattuu ja voi olla että asukokonaisuus vaihtuu muutamankin kerran päivässä. Meillä on tällä hetkellä 7kpl 50cm bodeja, enkä usko että riittää.. Esikoisella niitä taisi olla reippaasti toistakymmentä.
Raskausarvilta olen säästynyt, onneksi! Esikoisen jättämä "maailmankartta" on jo ihan tarpeeksi
En sitten tiedä johtuneeko noista vanhoista arvista ettei nyt ole tullut yhden yhtäkään, kun iho on jo valmiiksi venynyt? Olen kyllä nyt myös rasvannutkin säännöllisesti joka suihkun jälkeen AquaLan-perusvoiteella tai Nivean peltipurkkirasvalla, mutta tuskin niin paljoa vaikuttaa ettei yhtään tulisi, kun esikoisesta olen tosiaan ihan raidallinen. Onneksi ovat kuitenkiin haalenneet hyvin, enkä itse niitä edes huomaa. Rintoihin en ikinä ole raskausarpia saanutkaan (paitsi joskus 10-12-vuotiaana kun alkoivat ilmoitella olemassaolostaan) ja toivonkin että tuo rakkain kohta kehostani säilyisi edelleen.. rakkaimpana?
Anteeksi näin pitkä teksti
IMN & Tuutikki 27+6