*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Hei!

Onnea Nöpöttimelle ja PikkuMyyhlle! :flower:

ON: Toissayönä poltti mahaa tosi kovin. Tuli ihan hysteerinen olo, että ei kai se nyt jo tule, mutta kyse olikin vain sekaisin menneestä mahasta. :D Vauvan huone on edelleen remonttitavaravarastona eikä sairaalakassikaan ole pakattuna... :whistle: Jospa sitä sairaalakassia koittaisi katsoa alkuviikosta kasaan. Alakerrassa viilteli alkuviikosta TOSI kovin, mutta nyt on olo tosi hyvä. Ei siis kiirettä maailmaan...ilmeisestikään. Huomenna on synnytystapa-arvio, koska esikko syntyi sektiolla. Saa nähdä, mikä "tuomio" on nyt.

Pitää alkaa siivoamaan saunaa ja käsittelemään lauteita laudesuojalla. Khh+suihku+sauna alkavat olla valmiita. Alkuviikosta viimeiset kaapistot paikoilleen ja avot! :D

Kisumisu ja Iipi 36+2
 
DsariaL ja muut: kiitos kommauksista.

Sita ma kans mietin noista hengityksista, etta kuinka ihmeessa niita muka muistaa siina tohinassa..Mutta etta siis paaperiaatteet muistaa (jos muistaa).
Hyva sitten, unohdan terapeutin mielipiteet - siita on kuitenkin jo jonkin aikaa kun han on synnyttanyt joten luulen, etta on ajat muuttuneet muutenkin (lisaksi mainitsi,etta hanen synnytyksensa - kaikki 4 - olivat aika vaikeita...koomista :) )

Lisaks, taa terapeutti on muutenkin vahan omituinen: kun mainitsi etta ens viimesella kerralla pitaa muistaa myos pyytaa ne isatkin sitten mukaan ja maniitsi sitten kulmat kurtussa "tai aidit, onhan sellasiakin pareja joissa on kaksi aitia". Aanensavynsa oli sellanen etta huomas kylla mita mielta han on sateenkaariperheista.. Arsytti, koska yks kavereistani juuri tassa ryhmassa on nais-naispariskunnan toinen osapuoli. Han on kaiketi tottunut tallaisiin molaytyksiin, mutta silti...onpa kiva tietaa terapeutin asenne. Luulis moisella alalla olevan olleen tottunut sateenkaari perheisiinkin - ehka han on jamahtanyt sinne 13 vuoden takaisiin asenteisiin.

Kosteuspyyhkeet/pyllypesu: Meillapain on tosi kalkkinen vesi -siis ihan niin, etta jos ei astioita kuivaa, niihin jaa valkoinen noro. Ma kaytan kaiken kokkaamis- ja juomisveden aina Britta -suodattimen lapi. Mutta tohon vauvan pyllyn pesuun ajattelin, etta mitenkohan liian kalkkinen vesi siihen vaikuttaa...? Taalla useimmiten kaytetaan niin kosteuspyyhkeita ja juoksevan veden alla pepunpesua vahan ihmetellaan...johtuiskohan just tosta kalkkisuudesta?
Pitaako mun nyt hommata joku ihme suodatin tonne kylpparin hanaankin :)

Mennaan tanaan kaymaan ukkelin siskon luona kattelemassa niiden vanhoja vauvatarvikkeita.Siella on suurin osa varmasti tyton varisia joka passais meille hyvin,mutten halua heidan meidan valinnoista arvaavan kumpi on tulossa. Ihme pulmia mullakin!

Naapurissa on tanaan ramadanin viimenen paiva joka tarkottaa sita etta on ihan turha yrittaa nukkua ennenkuin jalkeen puolenyon. Onneks huomenna on aamulla ensin ultra ettei tarvi herata kun vasta tuntia myohemmin -janskaa, ukkeli ei paassyt 4D:hen joten siita on aikaa kun han on neitosemme nahnyt "telkkarissa". Ajattelin viela kysasta laakariltani siita jakkarasta ja vahan niista sanoista mita tulen kuulemaan itse synnytystilanteessa. Keskustelemme aina hollanniksi mutta nyt oon ruvennut mietityttamaan etta mitenkohan mun hollannin kyvyt koetellaan synnytystilanteessa... ois siis parempi etta tietaisin varautua tiettyihin sanoihin...Ymmarran kylla sujuvasti mutta puhuminen saattaa joskus olla vahan hitaampaa...mutta toisaalta, eipa mun oleteta siina tilanteessa paljon selostavankaan :)

Tulipa taas juttua. Mitas sita nyt alkais tekemaan?


 
Päiviä!
Olipas taas yö... puoli yötä meni ensin pyöriessä kun hyvää asentoa ei kertakaikkiaan löytynyt. Sitten aamuyöstä oon nukahtanut mutta silti on tosi väsynyt olo ollut koko päivän. Aamupäivällä jatkettiin haravointipuuhia pihalla ja sekin varmaan väsytti. Nyt esikko päikkäreillä ja ite makoilen sohvalla.
Tosta hengityksestä, ei meillekään esikon valmennuksessa mitään puhuttu, mut totesin et varmasti se auttoi mua synnytyksessä kun keskityin siihen. Siis en ees yrittänyt matkia mitään jenkkityylin hengitysjuttuja, mut se että ajatuksella hengitti silleen suht normaalisti. Kätilö sanoi että hengitin ilokaasuakin heti niin hyvin ja oikein...vaik sinänsä siitä ei mulle ollut apua. Mul oli sellanen joku oma juttu siinä suppareitten aikana et laskin mielessäni aina hitaasti kymmeneen, joka numerolla hengittäen joko sisään tai ulos ja sitten aina tiesi että kun pääsee kymmeneen niin pahin kohta on jo ohi ja supistus helpottaa. Toi toimi mulla jotenkin tosi hyvin kun keskityin tosiaan aina siihen laskemiseen ja hengityksen "ajottamiseen" niin supistus meni jotenkin äkkiä huomaamatta ohi. Vaik tosiaan sen kivun kyllä huomas!! :D Ajattelin tota samaa käyttää tälläkin kertaa.

Huomenna ois neuvola, joku sijainen on paikalla, joten vähän harmittaa kun ei saa sitten oikeaa (tai siis vertailukelpoista) tietoa esim. sf-mitasta. Paineet on ainakin pysyny ihan hyvissä lukemissa, tarttee palauttaa se mittarikin huomenna.
Joo, mutta eipä tässä mitään erikoista, joten jatketaanpa sunnuntain viettoa ja jos vaikka kahveet keittelis.

Muisku 37+1
 
Kiitoksia kovasti kaikille onnitteluista :heart:
Täällä vietetään neidin kanssa rauhallista sunnuntai päivää, mies lähti aamusta pelireissulle ja jotenkin ihan hassua olla vauvan kanssa kaksistaan :) tuntuu etten mitään osaa tehä ilman miekkosta :)
Tuossa tuo neiti nyt tuhisee ja nukkuu sängyllä, saatiin kuiva vaippa vaihdettua ja masu täys niin johan taas kelpaa hetken aikaa :)
onneksi se miekkonenkin kai kohta kotiutuu, jos menis vaikka pienelle vaunulenkille, kun tuntuu tää sisällä olo vähän kehnolta.
Tosiaan, mulla synnytys alkoi vesien menolla, yöllä alkoi tulemaan, ensin vähän ja sitten jo aamuyöstä aikaslailla. Vein aamulla miehen töihin ja soittelin äippäpolille ja käskivät tulla näytille.
Siellä sitten makasin käyrillä ja sitten pääsin lääkärille ja hän katsoi tilanteen, ja lapsivettähän se oli ja silloin sitä tulikin jo ihan kunnolla. Olinkohan silloin 2cm auki, en oikein muista kauhean hyvin :)
Lääkäri sitten pisti saliin, saimme sieltä perhehuoneen, siinä sitten jossain vaiheessa soittelin miehenkin paikalle..
Mutta eipä siinä sitten kauhian nopiasti mitään tapahtunut, kun vauva syntyi vasta seuraavana päivänä.
Tippaan mut laitettiin jotta sain antibioottia tulehdusvaaran vuoksi. Ja tunsin vain pientä selkäsärkyä, en muuta...
Seuraavana päivänä sitten kivut olivatkin jo vähän kovempia, pyysin päivällä kipulääkettä mutta hoitaja passitti meiät ulos kävelylle josko se vauhdittaisi..olin jo aika kipee.
Sisään tullessa hoitaja kattoi tilanteen, olin 5cm auki ja lähdettiin saliin ja sain epiduraalin.
Se vei kivut kyllä aika hyvin pois mutta sen vaikutus kesti vain jotain 3 tuntia.
Jossain vaiheessa sitten rupesi kunnolla ponnistuttamaan ja alku olikin ihan ookoo mutta loppuvaiheessa tuntui että kuolen. Tuntui että voimat ei vaan riitä, mies kertoi että olin huutanut aikalailla. Itse en kauheasti muista ihan tarkalleen kaikkea.
No juu , siinä pientä kertomusta :) tosiaan, kaikki tapahtui niin nopeasti että nyt vasta kun kaikkea miettii niin rupeaa tajuamaan :)
Nyt kun katsoo tuota meidän pientä, tajuaa oikeasti kuinka onnellinen sitä ihminen voi olla
:heart: :heart:
Pikkumyyh ja hätähousuneiti 3vko :heart:
isin ja äitin aarre :heart:
 
Kun käytiin synnärillä tutustumassa, niin esiteltiin myös synnytysjakkara. Kaikki oltiin ensisynnyttäjiä. Kätilön mukaan sitäkin voidaan käyttää. Hänen mukaansa sitä ainakin voi kokeilla.

Hengitysharjoituksia ei olla sen enempää harjoiteltu. Valmennuksessa sanottiin, että kunhan muistaa hengittää tasaisesti sisään ja ulos ettei pintahengitystä. Mies voi aina muistuttaa hegittämisestä.

Oltiin eilen illalla tanssimassa. Ei tuntunut ollenkaan huonolta. Toisaalta aika hyvältäkin. Välil jalat vähän puutui et oli pakko pitää pieni tauko ja myös sen vuoksi et oli aika lämmin ilma. Mies vähän toppuutteli ettei mentäisiin enää vauhdikkaimpia tansseja, mut kokeiltiin kuitenkin eikä ollut mitään vaikutusta. Ihan sama siis mitä tekee. Tänäänkin olo ollut hyvä. Ei ole edes jalat pahemmin kipeät. Jos vielä ehtisi käydä edes kerran ennen synnytystä, jota saa varmaan odotella vielä pitkään.

Nasuli08+MillaPetteri 36+3
 
Huomenta mammat!
Kyllä ihan oikein luitte, et oon vasta tunti sitten herännyt :ashamed: Tänään oon kyllä ollut unikeko kun yö meni taas valvoessa, et milloin ukko kotiutuu yöjuoksultansa. Keksi tosiaan lähteä puolenyön aikaan kaverinsa kanssa keskustaan baariin ja kotiutui vasta klo 6.47. Meni siis kaverille vielä baarista kuuntelemaan musiikkia. No onneksi nuo juoksut kohta loppuu ja voidaan sit vaan "tapella" siitä miks hän ei saa lähteä.
Niin siis yritin kyllä nukkua kun ukko oli reissullansa, mut en missään vaiheessa nukkunut kunnolla vaan torkahtelin ja silloinkin näin unta tulipaloista. Johtunee siitä et tuossa ihan mein liki paloi yksi kerrostaloasunto, josta asukas oli pelastettu parvekkeen kautta ja ei onneksi ollut kuin 3 kerroksinen talo. Oli kuulemma tahalteen sytytetty kun palon alkupisteitä oli kaksi, toinen eteisessä ja toinen vaatehuoneessa. Tuosta vaan tuli mieleeni, et entä jos me ei päästäskään jonkun tulipalon vuoksi pois kotoo rappukäytävän kautta, kun asutaan 4. kerroksessa, niin yltääkö niiden autojen tikkaat näin korkeelle. Joo oon neurootikko ja pelkään kaikkee mahdollista. Yöllä unet meni myös taas senkin takia kun kuuntelin kaikkia talon ääniä ja mein yläkerrassa kolisteltiin taas klo 3 asti.

Mutta joo tälläasta tänne.

pinkkimieli ja pallopää 34+2
 
Täällä lähestulkoon valvottu yö takana. Kolmen aikoihin alkoi juilii tosi pahasti vasemmalle puolelle alaselkään. En saanut nukuttua ja kipu pisti oksentamaankin 3 kertaa. No herätin miehen ja hän laittoi saunan päälle ja lämmitteli kaurapussia ja ihanasti muutenkin palveli. Soitin synnärille ja kätilö sanoi että kuumaan suihkuun vain ja jos viel tunnin päästä koskee niin sitten laitokselle. No kipu hieman hellitti tuossa seitsemän maissa ja sain nukuttua viel jonkin aikaa. Nyt hieman vielä selässä tuntuu, mutta olo ei niin mahdoton kun yöllä. Olen edelleen pitänyt siinä kaurapussia. Voi olla että oli iskiaskipus, koska se on alkanut vaivaa. Mutta aikasta kovat kivut oli. Saa nähdä mitä päivä/yö tuo tullessaan. Vauva liikkuu tosi paljon. Viikkoja nyt 37+6.
 
Noniin...nyt ehdin paremmin lukemaan.

pikkumyyhlle kiitos kertomuksesta =)

Valvojille :hug: tiedän tunteen, mutta kyllä me kestetään, ollaanhan me naisia =)

pinkkis:

Meidän talossa on 5krs:ta ja aikanaan vuosia sitten tässä talossa oli palo vitosessa, jonka parvekkeelta tikkaineen pelastivat asukkaan, joten kyllä varmasti yltävät 4:n kerrokseenkin :hug:

Pää on vähän pökkelönä.

Täällä iskee flunssa :headwall:
Tyypilliseen tapaan, kuten AINA pienestä asti, tämä pahuksen pöpö saa aikaan minulla ensin köhän, sitten kamalan yskän ja siitä sitten keuhkoputkentulehduksen :/
Tiistaina on neuvola ja jos huomenna olo on pahempi, niin soittelen sinne ja pyydän lääkärille ajan...tahdon antibiootin tälläkertaa heti...yleensä vain sitkeästi yritän kotikonstein saada itseni kuntoon, mutta siihen menee yleensä viikko ennen kuin auttaa, nyt ei ole varaa alkaa olemaan rättipoikkiväsynä...

Pitkin päivää tullut kammo säväreitä ja harjoitussupistuksia, joiden aikana paine alakerrassa lähes sietämätön. :$

Mutta nyt menen lepäämään...en usko yöstä tulevan kovin ihana :ashamed: :wave:

paapelo+poju+Deri 38+1
 
Kiitos pikkumyyh synnärikertomuksesta. Mukava että olette kotiutuneet ja vauva-arki on päässyt alkamaan =)

Hollannikkaalle jaksamista selkäkipujen kanssa. Onneksi sullakaan ei oo kovin montaa viikkoa edessä enää ennenku jää nuo vaivat kokonaan.

Täällä on ollut touhuviikonloppu. Olin siellä kestovaippakurssilla ja eilen ja tänään oli ompelukerrat. Viisi tuntia molempina päivinä, niin ei oo ehtiny tännekään lukemaan :) Mukava kurssi oli. En tiedä onko jälki niin hyvää, mutta ihan hyviä ja käyttökelpoisia vaippoja tuli. Tosin sain vain kaksi täysin valmiiksi, ja loput 4 on enemmän tai vähemmän kesken. Tänään onkin selkä ollu kipeä ja jalat turvoksissa ku istuin melkein koko ajan ompelukoneen edessä. Nyt ainakin tiedän miten niitä voi itse tehdä, kunhan saan ompelukoneen huoltoon ensin :D

Alley ja Vilpertti 34+5
 
Heissan,

Mulla on kanssa flunssa tulossa, niin kuin näköjään Paapelollakin :snotty: :snotty:
Mulla on kurkku tosi kipee ja nenu vuotaa :ashamed:

Eilen oltii siellä Hoplopissa, kylläpäs oli kivaa!

Tänään vietetty pojan virallisia 2v synttäreitä, eli syöty kakkua yms:)
Niin se aika menee,hääkin jo 2v, ei uskois kun vasta syntyi :heart: :heart:

Omaa oloa sen verran, että pientä jomottelua on ollut alavatsalla. Ei tee kipeetä mutta tuntuu. Loppuu varmaan taas kun käyn nukkumaan..

Mut nyt bb:n pariin, ja huomenna taas poksuu :D :D

Inka ja Maisa 38+6 :heart: :heart:
 
Moido!

Pikkumyyh: Onnittelut täältäkin :flower: Hienoa että kaikki meni noin hyvin!

Synnytysjakkarasta: Kyselinkin muistaakseni jossain vaiheessa, onko jollakin täällä kokemusta sillä ponnistamisesta? En tainnut saada vastauksia. Sitä tosiaan NKL:lla sai kokeilla kun tutustumiskäynnillä oltiin, ja tuntui melko tukevalta istua siinä, mutta epäilen, jaksaisiko siinä synnytystilanteessa tosissaan hyödyntää moista...

Hengittämisestä kerrottiin viimeisessä perhevalmennuksessa ja saatiin paperilla ihan ohjeet, miten se pitäisi sitten tapahtua, jotta synnytys helpottuisi. Ponnistusvaiheessa tuntui olevan erityinen merkitys sillä hengityksen pidättämisellä.

Uraäitiydestä....Pidän itseäni uranaisena, kun opiskelulle ja työelämälle on antanut tähänastisesta elämästään niin paljon ja haluaa niin tehdä jatkossakin - tosin perheen ehdoilla. Mulla ei ole sitä vakituista työpaikkaa mihin palata, mutta kontakteja ja referessejä sen verran, etten jaksa siitä huolehtia. Nyt tuntuu ihanalta nauttia tästä elämänvaiheesta :) Parisuhde, lapset ja läheiset on kuitenkin niitä asioita, jotka elämässä merkkaavat eniten.

Äiti kyseli äsken, että joko supistelee (hänellä alkoi esikoisesta vkolla 24...) ja ei kyllä edelleenkään. Auta armias jollei tuolla alakerrassa tapahdukaan mitään...Vaikka tuntuu ihan typerältä edes valittaa moisesta, kun täälläkin on monella niin hankala olla kipujen yms. kanssa. Tsemppiä mammat...

Apollo+Töppönen rv 34+1

p.s. Ei enää yhtään raskausarpea mulle, kiitos, ne kutisevatkin ikävästi :eek:
 
viikonlopun jälkeen palailen tänne, edelleen yhtenä kappaleena vaikka pikkuinen kovasti yrittää puskea itseään maailmaan. Oikeasti on kyllä ollut todella tuskainen olotila on supistellut (tiheästi ja kipeästi), vihlonut sekä olen myös oksentanut... perjantaina lähdettiin mun vanhempien kanssa maalle, ajattelimme että siellä on esikolle enemmän tekemistä kuin täällä kaupungissa ja voisin olla siellä hieman aikaa rennosti enkä olisi täällä kotona remppaamassa koko ajan jotain. Tänään piti jo tulla kiireellä kotiin kun oli niin vaikea olo, iltaa kohti taas supparit helpottaneet mutta hädissämme laitoimme miehen kanssa lähes kaikki vauvatavarat paikoilleen :) Huomenna keitän enää tuttipullot ja pari tutia valmiiksi ja sitten on kaikki kunnossa!

Taidan lähteä nyt nukkumaan kun ei pahemmin tällä kertaa supistele jospa saisin edes pari tuntia nukuttua, ensi kerralla yritän kirjoittaa muutakin kuin vain omia juttuja ;)
 
pikkumyyh85 Onnittelut vaavelin johdosta :flower:

Ja kiitoksia synttärionnitteluista.

On ollu aika huonosti nukuttu viikonloppu takana. Elli pyöriskeli mahassa oikein kunnolla. Lauantaina aamuyöllä huomasin että sen hikka tuntuu navan yläpuolella. Koitin seuraavana päivänä saada sitä hikkaamaan uudestaan, joskus siihen nimittäin auttaa kun syö jotain hyvää, esim. jäätelöä. Mutta sitten seuraavana yönä se tuntui taas ylhäällä. Sen jälkeen riehui taas ihan tosissaan, tuntui ainakin että olis kääntynyt takaisin. Aamulla hikka tuntui taas alhaalla. Mut viime yönä muljui taas niin uskomattoman kovaa ja kipeästi, että tiedä vaikka se olis taas väärinpäin tuolla! Näitten valtavien liikkeitten lisäksi on tuntunut nyt alaselässä kipua, vähän samanlaista kun menkkasärky, sekin aina tuntuu mulla pääasiassa selässä. Ja supistuksiakin on tuntunut pitkästä aikaa selkeesti. Semmosia semi-kipeitä.

Jalan kasvamisesta mulla "kasvoi" jalka heti raskauden alussa niin, että ostin numeroa isompia kenkiä kahdet. Nyt nekään ei enää mahdu, ilmeisesti leveyssuunnassa kirraa, niin käytän pelkkiä crocseja :ashamed: Ei oo yhtään kivaa. Toivon että jalat palais ennalleen synnytyksen jälkeen.

Hanikka ja Elli 37+2
 
Huomenta!

Hauska herätys oli tänään klo 07:15, kun roska-auto haki naapuritalon roskia. Peruutteli tossa pihalla ja esikoinen tuli huoneestaan matkien "piip piip piip piip". Kellonaika ei kylläkään ollut hauska, mutta ei voinu muuta ku nauraa :D

Tuli eilen käytyä 2h kävelyllä (maleksintaa lähinnä, esikoinenkin käveli puoli matkaa reippaammin ;) ) ja sen jälkeen nivuset oli aikas makoisen kipeät. Huh. Yöllä tuli menkkamaisia jomotuksia. Ei enää tuollaisia lenkkejä mulle!

Synnytysjakkaralla olin itse aikonut synnyttää esikoisen, mutta kun itse asiaan päästiin ei tullut koko jakkara mieleenkään. Ja kun siitä juttelin joskus jälkeenpäin kätilön kanssa ja kuulin että siinä kun ollaan pystyasennossa niin vuotaa tietty enemmän, joten sen jälkeen tuumasin, että eiköhän tää toinenkin mee sängyllä synnyttäessä. En halua vuotaa yhtään enempää kuin pakko.. Tietty jos ei tartte leikellä eikä repeä niin mikäs siinä sitten. Mua kun leikeltiin ja repesinkin niin olis ollu aika koski siellä tuolin alla.. :eek:

Itun emo kyseli talkista. Juu meillä käytettiin esikoisella ja käytetään nytkin. Jos yhtään pylly punotti niin laitoin heti talkkia. Ja pyllypyyhkeitä meillä käytettiin melkein yksinomaan, kun olin laiska pesemään :ashamed: Sitten kylvyssä käytiin kyllä aluksi tais olla melkein joka ilta kunnes totesin senkin olevan turhaa ja harvennettiin. Esikoisen kanssa ei koskaan ollut mitään iho-ongelmia, saas nähdä miten tällä kertaa.

MB epävirallisesti tänään 39+0, mutta virallisesti 38+2... ALKAA JÄNNITTÄÄ :)
 
Huomenia!
Tällä suht ok yö jälleen takana :) Eilen sain kun sainkin siivottua/pestyä vessan sekä pesuhuoneen ja saunan :D Huh,jopas oli urakka mutta nyt on hyvä mieli kun sen sain vihdoin toteutettua :) Mies kävi välillä aina huutelemassa että "otahan vähän rauhallisemmin,ei jaksais nyt tänään lähteä yöllä ajelemaan sairaalaan" :D Koko illan kyselikin sitte että no,supisteleeko? Siivouksen päälle laitettiin tietty sauna =)
Mutta vielä ei ainakaan mitään tunnetta ole suuntaan eikä toiseen :ashamed:

Täällä alkaa olla monella jo TODELLA jännät paikat viikkojen suhteen ainakin näytää MB:llä ja Inkalla olevan matkaa LA:han enään ns.kivenheitto :D

Nyt aamuhommiin :wave:

heinähattu & pikkunen rv 37+5 :heart:
 
Huomenta!

Olo on jokseenkin parempi. Kävin eilen höyryttämässä kylppärissä keuhkoja...puolituntia yskin naamapunaisena sen jälkeen mutta nyt ei tunnu yhtään niin huonolta, joten suosittelen höyryttelyä =)

Hengittelystä:

En koskaan mitään oikeaa tapaa opetellut...tuli sitten melkein luonnostaan haettua sellainen hyvä tasainen rytmi, kun oli nenäkin tukossa, joten siihen piti jo senkin vuoksi keskittyä. Eli ei paineita tuosta. Nenästä sisään ja sitten suusta ulos, RAUHALLISESTI.
Ponnistustilanteessa todella asiaa helpottaa (saa ponnistuksen suunnan oikeaan paikkaan ) että vetäisee keuhkot täyteen ja sitten sen ponnistuksen ajan pidättää hengitystä.
Itsellä karkasi pari kertaa ilmat ekoilla työnnöillä ja teho katosi välittömästi.

Huomenna olisi se neuvola...kiva nähdä onko tujusta rautakuurista ollut hyötyä lainkaan. Jos nyt olisi noussut edes 110 paremmalle puolelle niin olisin iloinen :D

Myöhemmin taas palailla tänne...nyt aamukahveelle :wave:

paapelo+poju+Deri 38+2
 
huomenta.

Taas takana levoton yö, mä hyörin ja pyörin muuten vaan ja mies niistää ja yskii. Kumpikaan ei saanut nukuttua ja asiaa ei edesauta se että poika kömpi joskus 4 aikaan meidän väliin nukkumaan, eli sain taas monoa naamaan...

Muuten kaikki tuntemukset ennallaan, eli ei mitään muuta ihmeellistä tänne.

Paapelollakin on tuollainen mahtimasu kun mullakin.... :D
 
Heh..täällä taas :D

Muistin tuossa pienen pätkän unestani...siinä kävin vessassa ja paperiin jäi hirveästi pinkkiä limaa, jota siinä sitten aloin spekuloimaan ja tekemään sille jotain kokeita, että onko se sitä tulppaa vai lapsivettä :LOL:

Kerroin tämän pätkän miehelle ja hän se heitti sitten hönttinä, "noniin, tänään tai huomenna se lähtö tulee, onhan kassit valmiina...nyt kyllä lähetään sinne sieneen taas!!" :LOL:

Mies on niin vakuuttunut minun "noita" vaistosta näissä asioissa (vauva asioissa ), mutta eipä hän otakkaan huomioon sitä, että harvemminhan noidat voivat käyttää kykyjään itseensä :LOL: :LOL:

Siis en todellakaan kuvittele olevani noita, tuo on sellainen meidän perheen pöhkö läppä :LOL:

eipä kummempaa siis ollut :D
 
Neuvolakuulumisia :wave:

RV 36+5

paino : - 140 g / vko , nyt alusta asti tullut tasan 5kg
RR : 111 / 84
pissi : puhdas
sf-mitta : 34cm
:heart: : 140
liikkeet : ++
tarjonta : rt

eli kaikki ennallaan ja hyvin , perjantaina sitten taas äippäpolille kontrolliin =)

kiva pikkumyyh kun ehdit ja jaksoit tulla laittamaan synnytyskertomusta,niitä on aina niin mukava lukea.

kaurisäiti ja bambi 36+5 :heart: :heart:
 
Onnittelut pikkumyyhille :)

Neuvolakuulumisia vuorossa tänään:
rv 37+6
paino +900g/vk
RR 112/82
hb 124
sf 32
tarjonta rt
liikkeet ++
syke + (145)

Että semmossii. Mie melkein kateellisena täällä oon seuraillut kun kaikilla tuntuu supistelevan ja tekevän vaikka mitä, itelläni ollut vain muutamia kovotteluja ja menkkamaisia vatsakipuja. Tää menee taas yliajalle kuitenkin :kieh:
Toisaalta, sais kyllä vaikka viikon verran vielä pysyäkin tuolla masussa, kun ei mitään juuri oo valmiina, makkariremppa edelleen todella vaiheessa, tänään pitäs sitäkin jaksaa jatkaa... Saatiin kuitenkin sen verran aikaiseksi, et käytiin lastentarvikeliikkeessä ostamassa turvakaukalo, Gracon Logico S, hintakin oli ihan kohtuullinen kun väri on poistumassa mallistosta... Miuta jostain syystä hirvittää tehä tollasia "isompia" hankintoja, ku "jos jotain vaikka sattuu..." Tuttavilta saatiin lahjaksi se sitteri, olivat ostaneet ihan kokonaan uuden, vaikka itse olin varautunut saamaan käytetyn. No, eipä tuo ainakaan haitanne, vaikka kovin on tekninen kapistus :LOL:

Jos sitä hetkeksi lähtisi pitkälleen kuulostelemaan liikkeitä ja lukemaan kirjaa :)
 
Paljon onnea Pikkumyyh:lle nyytistä :heart:

Täällä useita kertoja päivässä kunnon epäsäännöllisiä supistuksia.
Huomenna lääkärikäynti niin tietää onko sitä enää mitään asiaa uimaan..

Vointi ollut ihan hyvä noin fyysisesti, mutta henkisesti alkaa olemaan aika loppu - kun ei tuota "omaa aikaa" ole yhtään. Tänään selviää pääsekö tuo nuorempi tyttö seurakunnan päiväkerhoon, niin olisi silläkin jotain tekemistä 3krt viikossa, jos vaikka helpottais toi sen jatkuva kiukuttelu ja uhmailu mua kohtaan kun aamusta iltaan ollaan yhdessä.

Poika ei enää konttaile sisällä ollenkaan, joka paikkaan juostaan tai kävellään..
Seuraavaksi sitten harjoitellaan tuolla epätasasella kävelyä kenkien kera :)
Nyt ollaan harjoiteltu tuota rappusia ylös konttaamista, ettei mun tarviis sitä aina tänne kolmanteen kerrokseen kantaa, kuitenkaan ei tuo 10.5 kiloa enää mikään kevyt ole ^^

Vieläkään ei ole tullut kaivettua vauvanvaatteita pahvilaatikoista, eikä muutenkaan laitettua mitään valmiiksi.. Ehtiihän ne sit vaikka kun sairaalasta kotiutuu jos nyt tää vauva yllättäen päättäis ennen laskettua tulla, tai sitten mies saa laittaa sillä välin kun mä makaan sairaalassa :D

Raha-asiat huolettaa.. tuli taas pieni yllätys lasku kun käytettiin auto korjaamolla, 320e + katsastus siihen päälle. Halpaa.

chilitin ja erittäin vilkas poju 34+3
 
Tulinpas tämän pinon aikoinaan aloittaneena kertomaan omiakin kuulumisiani :wave: Käyn aina v älillä lukemassa teidän juttuja, mutta olen kyllä sen verran (laiska) / kiireinen, etten ole juurikaan kirjoitellut.

Olen ollut kohta 10 viikkoa "yksinhuoltajana" kun mieheni on ollut Lappeenrannassa (noin 5h meiltä) ma-pe työn takia. Nyt on siis viimeinen viikko sitä menossa ja olen enemmän kuin kiitollinen saadessani hänet vähän lähemmäksi ja ainakin illoiksi sitten kotiin :) .Yöt ovat menneet jo parisen viikkoa ihan harakoille täälläkin :/ Herään siinä 2-3 välillä enkä nuku sen jälkeen. Parina yönä on supistellut niin kovaa ja aaltomaisesti, että ekakertalaisena olisin jo näytille lähtenyt. Aamusta kuitenkin aina tasaantunut. Päivisin väsyttää kamalasti, mutta ainaoastaan tuo tämänhetkinen kuopus nukkuu päiväunia, joten se siitä päivällä nukkumisesta sitten.

Jakkaralla synnyttämisestä minulla on kokemusta toisen lapseni kanssa ja se oli kyllä oiva apuväline! Vauva tuli jotenkin helpommin kun maan vetovoima auttoi. Kolmannen ja neljännen kanssa olin yksin synnyttämässä, joten jakkara ei tullut kyseeseen, koska siinähän on oltava jonkun tukemassa ponnistajaa takaapäin.

hengittämisen opettamisen PUUTETTA nykyisessä synnytysvalmennuksessa ihmettelen suuresti. Itsehän olen kaikki neljän mielestäni juuri oikeanlaisen hengityksen avulla ilman kivunlievityksiä synnyttänyt. Itselleni apua lienee ammatistani, koska ohjaan paljon myös Pilates ja joogatunteja (jos muistatte enää, että olen liikunnan alalla:). Eli älkää missään nimessä vähätelkö hengityksen tarpeellisuutta supistusten vallatessa kehonne!

Alan olla jo hekisesti aivan turta ja loppu. Fyysisesti niinkin vielä hyvässä kunnossa. Pidin viimeiset kunnon hikijumpat 2 viikkoa sitten eikä raskaus ole töitäni haitannut. Mutta tuo unettomuus ja nämä rankat viikot neljän pienen kanssa alkaa olla tarpeeksi. Vauvaa varten on nyt kaikki mitä aionkin laittaa valmiina (lue:sänky ja muutamat vaatteet sekä turvakaukalo:) ja eilen pakkasin sairaalakassinkin viimein. Olisin valmis synnyttämään ja toinen puoli minusta toivoo, että jaksaisin vielä tämän viikon: mieheni ei ole päässyt kahteen viimeiseen synnytykseen mukaan ja haluaisimme kokea tämän yhdessä. Perjantaista eteenpäin se olisi sitten taas mahdollista :wave:

Voimia loppumetreille meille kaikille :hug:


Kassu ja Maikki ylihuomenna tasan rv39 :heart:
 
Huomenta! (juujuu, heräsin just :D ) On noiden muutaman vaikean yön jälkeen menny unirytmi näköjään _vähän_ sekaisin. Viime yönä jonnekkin kahteen asti vain hortoilin meidän pimeässä kämpässä; yritin keksiä tekemistä, mutta mitään kovin fiksua ei tullu mieleen. Mutta siis enivei, täytyy olla tyytyväinen, että oli supistelujen suhteen taas huomattavasti parempi yö: ei kipuja ja sain nukuttua!

Muttamutta, jotenkin tuon muutaman päivän supistusmaratoniin suhtauduin jo niin, että ne vielä johtaa synnytyssaliin aikanaan... Joten nyt kun niitä ei taas tuukaan, niin mie oon ihan pettynyt, kun alan oikeasti jo olla niin malttamaton tämän vauvan ulossaamisen suhteen! Yritän kyllä vielä muutaman päivän malttaa mieleni vippaskonstien suhteen, mutta tuskin onnistuu: nyt oon jo suunnitellu, että kävisin saunan lattian pesemässä, pyyhkisin pölyt ja imuroisin, voisin leipoa sämpylöitä pakkaseen... Ei tällästä kotitöiden innolla suunnittelemista oo vielä tähän mennessä ollu!!! ja varsinkin, kun nyt meinasin _ihan oikeasti_ niitä lähtee toteuttamaankin, jo sormissa syyhyää pelottavasti... (paljon mahollista kyllä on, että kunhan oon saanu itteni ruokittua ensin, niin löydän itteni taas tästä tietokoneen äärestä ja kohta huomaan, että aha, onkin jo ilta ja mitään en oo tehny! :LOL: )

Näin muuten viime yönä unta, että meille syntyi tyttö, joka osasi jo puhua ja muutenkin oli jo varsin "kehittynyt". Jo toinen kerta, kun nään unta, että vastasyntynyt ei ookaan ihan vastasyntyneen kokoinen/tasoinen ja molemmilla kerroilla tuo lapsi ollut vieläpä tyttö. Miehän oon siis vahvasti ollut kokoajan sitä mieltä, että meille syntyy poika (arvaus vain, ei oo kysytty sukupuolta)... Niin ja molemmissa unissa mie oon ollut hirveän pettynyt siihen, että lapsi osaakin jo puhua ja on niin kehittynyt, eikä siis miulla ollutkaan sellaista suloista vastasyntynyttä... Että mitähän lapsen kehittymistä mie oikein pelkään...

Onpas hyvin omanapainen viesti... :ashamed: Mutta milloinhan tänne alkaa sadella lisää vauvauutisia!?

Dsaria ja Möykky 36+4
 
Terve!!!!

Onnittelut Pikkumyyh85!!! :flower: Tuli itsellekin oikein liikuttunut olo kun ajatteli pientä tuhisevaa nyyttiä... :heart: Jospa tässä ei hirmu pitkään menisi.

Flunssa ja poskiontelotulehdus ei onneksi käynnistäneet synnytystä. Olin yhdessä vaiheessa niin kipeä, etten todennäköisesti olisi jaksanut synnyttää... Joten, vinkkinä teille flunssaisille, yrittäkää levätä ja hoitaa itteänne mahdollisimman hyvin, ei ole mitenkään harvinaista että synnytys käynnistyy kun äiti on pipinä kun elimistö päättää hankkiutua eroon "ylimääräisestä" kuormasta. :) Itse synnytin esikoisen räkätaudissa, sen takia pelkäsin että sama toistuu nyt.

Neuvolalääkärikuulumisia viime perjantailta:
Rv 36+4
Painonnousu 592/vko yhteensä 11kg
Turvotus +/-
RR 122/74
Pissa puhdas (ekaa kertaa!!)
Sf 32cm
Lapsiveden määrä normaali
Sikiön paino 3400g (!!!) mitattiin ultralla
tarjonta rt
sydämen syke +
Liikkeet ++
Kohdunsuu pehmeä, kiinni ja kohdunkaulan kanava 1cm

Tuota painoa lääkäri mittaili monta kertaa kun ei meinannut ensin uskoa, että on jo täysiaikaisen kokoinen. Totesi vaan ennusteen olevan, että syntyy ennen laskettua aikaa. Alkoi vähän jännittää, toivottavasti ei ainakaan yliajalle menisi ettei ehdi kasvaa kovin suureksi.

Kivuliaita supistuksia ei ole vielä ilmaantunut, mutta kivuttomat sellaiset on kyllä lisääntyneet nyt viime päivinä. Valkovuoto on muuttunut vedeksi ja sellaista ihan kirkasta limaa tulee pieniä määriä, ei mitään klönttejä. :) En sitten tiedä mitä se on, tuosta limatulpasta mulla ei oo mitään kokemusta kun esikoisen syntymän aikaan en sellaista havainnut. Mutta mutta... Noin niinkuin yleisesti on kyllä sellainen tunne, että tässä synnytys on lähestymässä. :)

Pikki 37+0!!! Jeee!!!
 

Yhteistyössä