Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

:heart: Lokakuun Lutuset :heart:



:heart:SYNTYNEET:heart:

2.9. uusiäippä78 / 33+6 / poika & poika & poika / 2000+g & 2000+g & 1970g /
7.9. nenäpäässä / 32+3 / tyttö & tyttö / 1980 g & 1860 g
8.9. malttamaton / 37+4 / tyttö / 3125 g / 47 cm
15.9. ninni12345 / 36+0 / tyttö / 2900 g / 47 cm
21.9. Addoda / tyttö
25.9. vilja85 / 37+4 / poika / 2725 g / 47, 5 cm
27.9. toive3<3 / 37+6 / tyttö / 3245 g

la / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

28.09.
Sunniva / 24 / 3. / pkks / Tyttölupaus
dolly04 / 29 / 2. / kos / Poikalupaus

1.10.
senya / 21 / 1. / js / Poikalupaus
venetsia / 28 / tays / kaksoset /

2.10.
-inna- / 19 / 1. / sas / Tyttölupaus
kasenja / 37 / 1. / -
Marieh / - / 1. /

4.10.
iita_82 / 31 / 2. / kys

5.10.
jayy / 19 / 1. / nkl / Poikalupaus

6.10.
lullaby89 / 25 / 1. / k-sks / Tyttölupaus

7.10.
emma77 / 36 / 2. / -
korventyttö / - / 3. / tays
cubula / -/ 1. / - /

9.10.
popcorn2 / 24 / 1. / -

10.10.
chocolatebox / 40 / 2. / nkl / Poikalupaus

11.10.
#exec / 30 / 1. / kos

12.10.
ntikesäheinä / 30 / 1. / hys / Tyttölupaus

13.10.
tähtitomu / - /1. / tays / Poikalupaus

14.10.
ankkurinappi / 31 / 1. / kys / Tyttölupaus
SannaMarko / 26 / 1. / kos


16.10.
luckygirl / 34 / 2. / jorvi / Poikalupaus
willarose / 24 / 2. / hys / Poikalupaus

17.10.
pipa88 / 26 / 1. / oys / Poikalupaus

18.10
beanna/ 27 / 1. / jorvi / Poikalupaus
tuulia84 / 30 / 2 / kaks /
Pepsimax86 / - / 2. / KOKS

19.10
Bola74 / 39 / 3. / seks / Poikalupaus

20.10.
koruharakka / 30 / 2. / -
Hanssi / 28 / 1. / phks / tyttölupaus

21.10
Jisu / 33 / 3. / Oys / ??

23.10.
koiruuZ / 33 / 2. / ps

28.10.
Mustikkasuu / 38 / 3. / ps / Tyttölupaus
miakristamaria / 21 / 1. / hys / Tyttölupaus

29.10.
jebatu / 33 / 1. / k-hks / Poikalupaus
Rássi / 25 v. / 1. / KYS/ Tyttölupaus

30.10.
Elli- / 38 / 4. / k-hks / Tyttölupaus

synnytyssairaaloiden lyhenteet :
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
ras = raahen aluesairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala

Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Vilja85 uudesta pinosta!

Uusiäipälle paljon voimia huomiselle!

Tämän päivän jälkeen on enää 12 päivää töitä, aika uskomatonta. Kelan sivuille oli perjantaina ilmestynyt odotettu tietoa, että paperit on käsitelty ja päätös tehty. Esikoisen hoitosopimus katkeaa 22.9 ja toivottavasti olen sellaisessa kunnossa, että pärjään touhukkaan kanssa kotona hyvin ilman turhia kiukutteluja. Onneksi mummot voivat ottaa pojan hoitoon muutamaksi päiväksi jos sellainen tilanne tulee.
 
Kiitos uudeta pinosta! :)

Uusiäipälle isoja halauksia ja jaksamisia viimeisten olojen kanssa! Aivan mahtavaa et poikaset syntyy huomenna (?!??? :D ) jo! Hurjaa. :) <3

Mä oon saanu tuttava piiristä paljostikin vauva uutisia. Yks jos toinen saa ensimmäisen tai toisen vauvan tai lapsen siis. Jos tää aika jatkaa tätä vauhtii menemistä nii tää viimenen neljä viikkoo mitä tätä riemuu on jäljellä menee tosi äkkii. Onneks tällä viikolla selviää millon tää syntyy. Jos pysyn sektiossa nii se päivä selvinnee sillon ja jos haluun alatien nii vaadin et käynnistävät ennen laskettua, uskon et tää on suunnilleen saman kokonen ku oli esikoinenki. :) ainakaa neuvolakortissa ei oo paljon eroja painossa vaikka ne sairaalasta sano et tää olis huomattavasti pienempi. Plaah. En usko. :) äippäloma alko, nyt sit paperi taistelua ytkn kans et sais viime kuulta rajt räpylään mut hakemuksessa oli jotain häikkää...

Miehel vika loma viikko, sit mä oonki pojun kans päivät toivottavasti siihen saakka et tää toinen syntyy. :)) <3

Addo ja snadi :)
 
tsemppiä uusiäippä huomiseen! Hullua ajatella, että periaatteessa synnytys voisi (niillä joilla la lokakuun alkupuolella) alkaa lähipäivinä (jos nyt kovin ennakkoon alkaisi) tai sitten vasta 7 viikon kuluttua jos nyt menisi pari viikkoa yli. Miten tässä malttaaa odotella :)

kasenja: luottavaisin mielin vaan eteen päin! Eiköhän tosiaan ne sairaalassa näytä ja neuvo hoitojutuissa. Ja ei kai lastenhoidossa ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa. Itse en myöskään ole ollut koskaan mikään hirvittävä vauvakuumeilija ja itselle kaikki jutut ovat myös uusia.
 
Kiitos Viljalle uudesta ketjusta! Nyt on jo S-Y-Y-S-K-U-U, ihan uskomatonta! Jotenkin en voi millään ymmärtää että tämä raskaus on kohta ohi, juurihan plussasin. Nyt 4,5 viikkoa laskettuun aikaan, saa nähdä meneekö lokakuun puolelle vai olisiko jo syyskuun vauva :)

Uusiäipälle
oikein paljon tsemppiä ja hirmusti onnea huomiselle, sekä vauvojen hoitoon! Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Kasenja, meillä perhevalmennuksessa oli viimeksi ihana neuvolatäti joka korosti sitä että kannattaa kysyä ja kuunnella kaikenlaisia vinkkejä, MUTTA sitten tehdä niinkuin itsestä tuntuu parhaimmalta. Ja että alkuaikana ei tehdä muuta kun ollaan (ei tarvitse siivota, leipoa vieraille, valmisruokaa löytyy kaupasta yms. :) ) ja ettei tarvitse ajatella että pitäisi olla tarkka nukkumis-/syömisrytmi ennenkuin vauva on 3-4 kk. Vauvalle kaikista tärkein on rakastava syli (ja ehkä ruoka, uni ja kuiva vaippa). Ihan hyvä että on aamu- ja iltatoimet, mutta ei tarvitse stressata jos jonain päivänä mikään ei suju tai jos joka päivä on täysin erilainen rytmi. Olen monelta kuullut että vaikka ei olisi yhtään kokemusta vauvoista niin jotenkin kummasti sitä yhtäkkiä tietää mitä tehdä. Viikko kotiutumisen jälkeen äitiysneuvolasta tullaan kotikäynnille ja sitten seuraavalla viikolla tullaan vauvaneuvolasta, eli silloinhan on myös hyvät mahdollisuudet kysyä kaikenlaista, esim. kanto- tai nukkumisasennoista. Vaikka olen vauvoja ja lapsia hoitanut aika paljon niin vastasyntyneen hoitaminen kyllä jännittää. Olen muutaman kerran nähnyt untakin että pudottelen vauvaa kun yritän kylvettää, toivottavasti menee sitten oikeasti paremmin! :/

Lansinoh lanooliinivoidetta moni suosittelee, ja olen myös kuullut että voisi vahvistaa nännejä jos alkaa käyttämään jo ennen vauvan syntymistä (imettämistä). Sitten jos/kun nännit ovat rikki Bepanthen-rasva olisi taas paras. Prismassa pitäisi kuulemma olla Lansinoh-rasvan edullisin hinta, mutta en ole tarkistanut :) Sieltä saa ainakin ostettua (lila pakkaus, vauvatarvikehylly). Myös maitohappobakteereja kannattaisi alkaa syömään noin kuukausi ennen vauvan syntymää (jos ei ole jo syönyt koko raskauden aikana). Ne voivat ennaltaehkäistä vauvan koliikkia. Tästä ei ole ihan varmaa tutkimustulosta, mutta ainakin maitohappobakteereista ei ole mitään haittaa! Väliliha-alueen hierominen voisi myös edesauttaa repeytymistä. Tähän on esim. Weledalla (luontaistuotekaupat) erityinen hierontaöljy, mutta kuinka hyvin toimii en tiedä. Toivon ainakin parasta, ja kunhan "kotikonsteista" ei ole haittaa olen valmis kokeilemaan! :D Onko teillä muita vinkkejä?!

Tänään olimme kasvuseurannassa ja kaikki oli tälläkin kertaa hyvin. Vauvan mitat olivat keskikäyrillä ja verisuonissa oli hyvät virtaukset, eli uutta seurantaa ei tule. Vauvan paino 2,6-2,7 kg <3 Ei pitäisi myös olla mitään erikoista synnytyksen yhteydessä, koska kaikki on ollut hyvin tähän saakka. Kovasti jännitin taas lääkärinkäyntiä, mutta nyt on huojentunut olo kun kaikki oli hyvin! Seuraavan kerran sairaalaan sitten synnyttämään -iiik!!!

Marieh ja pikkuinen 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta! Hirvittää ajatella, että tässä kuussa jo varmasti rupeaa vauvoja tähänkin pinoon tulemaan. Kun on lueskellu noita aiempia pinoja on aina aatellu että lokakuuhun on aikaa, mutta nyt ei oo enää aimepia pinoj, me ollaan seuraava kuukausipino :)
Uusiäipälle paljon paljon tsemppiä huomiseen!
(.)Minäkin vihdoin aloitin vaatteiden yms. pesun vauvalle. Ja eilen laitettiin pinnasänky makkariin. Tänään en sitten pystynyt kunnolla kävelemään koiran kanssa. Jäi lenkki melko lyhyeks ja alko jäätävä särky selässä ja vattaa kovottelee. Ei nyt vaan tarttis vielä tapahtua mitään tollasta kipeetä.....täytyy ottaa siis ilta rauhallisesti. HUomenna alkaa virallisesti äitiysloma!
hyviä vointeja kaikille! :)
 
Kiitos Marieh vinkistä! Mun piti tulla juuri kysymäänkin, että mistä tätä lansinohia voi ostaa. Pitääpä lisätä ostoslistaan!

Oli niin p*ska päivä töissä. Ei voi muuta todeta, että onneksi työpäiviä on enää vähän jäljellä!

Tuulia84 ja rv 33+2
 
Paljon tsemppiä huomiseen täältäkin Uusiäipälle!!

Tuota Lansinoh-voidetta myös pitäisi hommata kohtapuoliin, ajattelin jo alkaa rasvailemaan hieman etukäteen, jotta nännit vahvistuisivat. En tahdo että imettäminen jää ainakaan siitä kiinni että nänneihin sattuu ja sen vuoksi imettäminen olisi vaikeaa.

Täällä alkoi tänään myös virallisesti mammaloma, jee!! Aivan uskomattomalta tuntuu tosiaan että aika on mennyt näin nopeasti, juurihan tosiaan plussattiin, hui :).

Neuvola oli tänään, kaikki tuntui olevan kunnossa, pikkuinen oli kääntynyt pää alaspäin, viimeksi kun oli perätilassa vielä. Kokenut terveydenhoitaja arvioi että voisi olla noin 2,6kg tällä hetkellä. Vatsa on kyllä kasvanut kovasti kahden viime viikon aikana, huomaa kuvista jotka olen 2 viikon välein ottanut. Ihanaa vain että pikkuinen kasvaa ja on tosiaan "oikein päin". Synnytys täälläkin pikkuhiljaa alkanut mietityttämään, yritän olla kehittämättä itselleni pahempaa paniikkia ja yritän luottaa siihen että asiat menevät niin kuin menevät ja siitä selvitään :)
 
Neuvolakäynti takana. Muuten kaikki oli ok, mutta verenpaineet oli korkealla 155/100. Onneksi kotona on mittari, niin nyt pitää mitata paineet illalla ja huomenna aamulla. Sen jälkeen katotaan sitten jatkot.
 
Hjälp, alle 6 viikkoa laskettuun aikaan.. Tuntuu et en oo ehtiny valmistautua yhtään, nään painajaisiakin, joissa minulla on vauva muttei yhtään vaippaa enkä tiiä minkä verran vaatetta pitää pukea jne.. La muutto, jonka jälkeen vasta oikeesti pääsee pesee vaatteita ja laittaa tarvikkeita valmiiksi. Vähän samoja fiiliksiä kuin Kasenjalla, mut eiks eka lapsi ookin aina se harjoituskappale ;D

Virtsatietulehdus ei nyt ota parantuakseen, tänään pitää hakea jo toinen antibioottikuuri :/ Viime yönä oli lisäks vähän semmosta menkkamaista kolotusta alavatsassa.. Onks muilla tällasta ollu tässä vaiheessa vai liittyyköhän jotenki tuohon tulehdukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Vilja85 Tuttu tunne esikoisen ajalta. Muutimme silloin äitiyslomani ensimmäisenä viikonloppuna ja pääsin vasta silloin tekemään kunnolla valmisteluja. Ajattele vaan et tuskin vauva etuajassa syntyy ja tarvitsee lopulta niin kovin vähän ekoina päivinä.

Kiitos tissirasva muistutuksista. Sitä pitää tosiaan ostaa ja käyttää etukäteen.

Marieh Maitohappobakteerien syöminen etukäteen onkin minulle ihan uusi tieto mitä voisi kokeilla. Tosin jostain syystä vatsavaivaiselle esikoiselle annettuna maitohappobakteeria sisältäneet D-tipat aiheuttivat kauheita vatsavaivoja ja lopulta parasta oli joku ihan perus D-tippa.
 
No nyt on lääkitys kohdallaan. Antibiootit haettu ja ostin samalla myös noita maitohappobakteereja. Näiden lisäks vedän Kalsiumia, raskausajan monivitamiinia ja rautatabletteja. Tarviin kohta semmosen vanhusten lääkeannoslaatikon, jotta muistan ottaa päivittäin kaiken :D
 
Kiitos uudesta ketjusta!

Mulla on laskettuun aikaan hieman yli 4 viikkoa, ihan huikeeta! Me mennään naimisiin ensi viikon perjantaina maistraatissa. Vihkimisen jälkeen mennään syömään. Koko kesä ollaan mietitty sopivaa päivää häille, mutta mun mies oli koko kesän niin kiireinen. Peltohommia riittää, että lehmät saavat rehua talvella :)

Eilen oli lääkäri neuvola, kaikki vallan mainiosti. Ainoastaan pissassa oli leukkarit +++, näyte lähti viljelyyn. Terkkari soittelee tuloksista, että pitääkö kuuri syödä. Mulla toi SF-mitta on mennyt ihan alakäyrällä, mutta nyt se pompsahti keskikäyrälle.

Ihanaa syyskuuta kaikki :)

Iita_82 ja vauva 35+3
 
Uusiäippä: onnea, onnea, onnea <3 hurjaa, että ensimmäiset vauvat nyt ulkona masusta ja 3kpl kerralla!

(.) olo yhtäkkiä muuttunut. Ollut koko raskauden ajan helppo olo, nyt yhtäkkiä alaselkä ihan jumissa ja supistukset muuttuneet omituisen työntäviksi?! Olo koko ajan sellainen, että tekisi mieli ponnistella, ajattelin illalla pomputella pallon päällä jos se auttaisi oloon. Myös häpyluulla alkanut inhottava "kirvelyn" tunne eli liitoskivut liikkuessa. No ihan parin päivän sisään vauva täysaikainen.
 
Viimeksi muokattu:
Uusiäippä Suuret onnittelut pienistä pojista! :heart: :flower:

Piti tulla kirjottelemaan vaikka mitä, mutta en jaksakaan naputella joten tuun myöhemmin kommentoimaan :D

Ps. Kiitos Viljalle uudesta pinosta! Vika pino ennen MEIDÄN KUUta!
 
Uusiäippä:flower::heart: Paljon onnea!!! =) Mukava kuulla, että meni leikkaus hyvin :)

Kiitos Viljalle uudesta pinosta =)

malttamaton, sinäköhän sitten olet seuraava synnyttäjä?? Jännää.Mulla alkaa vasta äippäloma sinä päivänä, kun sulla on laskettu aika, kun oon ihan pinon hännillä...

Iitalle onnea tulevan hääpäivän johdosta :flower:

Tuulia, olipas korkeet paineet sulla. Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin verenpaineen takia, kun alapaine meni tuonne 100 paikkeille. Tosin siinä kohdin mulla oli viikotkin jo 41+ ja kauheesti turvotusta.
 
Viljalle kiitokset pinosta!

Uusiäippä paljon onnea pojista! :flower:

Oma olo on kyllä jo tukala, maha roikkuu alhaalla ja kävely sen takia kamalaa vaappumista kun sattuu. Viime yönä supistelikin jo melko kipeästi, mutta menivät sitten onneksi ohi. Mietin jo yöllä että nytkö se lähtö tulee ja olis vielä vaikka mitä tehtävää ennen vauvan syntymää. Pitäs varmaan sairaalakassi pakata valmiiksi :)

Sunniva 36+2
 
Elli- valitettavasti (itseni kannalta) meillä on aina tupanneet mennä noi synnytykset laskettuun aikaan: esikoinen 40+0, keskimmäinen 39+0 ja kuopus 40+4. Siksi tämä olotila ottaakin päähän, kun en odota vauvan syntyvän ainakaan ennen 39+0, mutta inhottavaa yrittää pysyä tuon 1,5v poitsun perässä, kun häpyluu kirpaisee samantien kun säntäilen sen perässä ja menkkamainen jomotus alaselällä jatkuvaa. Saa mies illalla hieroa. Täytyy kyllä silti ihan vaan varuiksi pakata sairaalakassi ja lapsille ns hoitolaukku.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä