"Lokakuun lutuset 2014"

Tänään hain apteekista Disflatyl-tippoja. Itse syön (jo pari kuukautta taaksepäin) rela-tabletteja ja nyt hain Malttamattoman vinkistä kaupasta vielä Gefilus-tuotteita. Toivottavasti auttaisi!

Cubula, saitko neuvolasta vinkkejä vauvan imemisotteeseen? Toivottavasti sait myös asennon löytämiseen apua! Itse imetän aina vaan yhdestä rinnasta kerralla. Te jotka imetätte molemmista, keskeytättekö vauvan syömisen ja vaihdatte rintaa, vai lopettaako vauva itsestään ja haluaa sitten myös toista rintaa?

Missä teidän vauvat nukkuvat päivisin? Nukkuvatko he tosiaan ihan itsestään yhtäjaksoisesti 3-4 tuntia?! Täällä vauvaa pitää aina välillä auttaa samaan uudelleen unta, ja unet ovat hyvin eripituiset. Yöllä vähän pidemmät unijaksot, mutta taputtelen ja silittelen aina välillä kun pikkuisen masuun sattuu.

Paranemista flunssaisille!
 
Viimeksi muokattu:
marieh Meillä vauva nukahtaa rinnalle mutta vaihdetaan vaippa siinä välissä, vauva virkistyy ja jatketaan sitten toisesta rinnasta kunnes nukahtaa uudelleen. Meillä vaihtelee unten pituudet mutta pääsääntöisesti nukkuu noin 3h unia. Vaihtelee 2-4h.
Nukahtaminen on meillä tullut nyt pieneksi ongelmaksi, tai no ei varsinaisesti kun nukahtaa rinnallle tai syliin mutta yritämme nukuttaa omassa sängyssä ja se on ajoittain kovin hankalaa, ei tahtoisi sinne rauhoittua.
 
Onko teillä muilla että kun vauva on syönyt rinnan, hetken päästä alkaa sitä rintaa poltella? Poltto loppuu hetken kuluttua. Olen kuvitellut että tämä johtuu maidon uudelleen nousemisesta rintaan.
Joo, tuollainen polttelu just tulee. Arvelen myös, että kyse maidonnoususta.

Olen yrittänyt vauvalle tarjota vielä toista rintaa vaipanvaihdon jälkeen, kun aluksi juuri näin toimittiin. Tai sitten vauva söi molemmat rinnat ennen kuin vaipanvaihtoon edes päästiin. Mutta nyt, kun maitoa on enemmän, vauva tuntuu jaksavan vain yhden rinnan. Ei huoli toista edes pikku tauon jälkeen. Pitää kai uskoa, että pieni tietää, paljonko haluaa syödä. Lähinnä mietin vain sitä, että maito ei alkaisi vähetä, pitäisikö pumppaamalla ylläpitää tms.

Marieh - kyllä pikkuinen nukku ihan itsekseen sen kolme tuntia. Usein nukahtaa ihan itsekseen, aamuyöllä vaatii vähän kanniskelua.

Cuplatonia meinasin nyt kokeilla loppuillan ja -yön syötöissä. Jos vaikka se aamuyön itkeskely vähän vähenisi. Neuvolassa sitä suosittelivat, jos mahavaivoja tulisi. Ilmeisesti siis saa alle kuukauden vanhallekin antaa.
 
Marieh: mä teen just noin lullabykin eli vaihdan vaipan välissä ja jatkan sitten toisesta rinnasta. Päivisin tytsy nukkuu omassa sängyssä ja parhaiten taitaa nukkua turvakaukalossa. Nukahtaa siihen aina kun jonnekin lähdetään. Päivisin unet ovat 2-4h, yöllä pidempiä. Iltaisin laitan nukkumaan omaan sänkyyn, mutta 1. syötön jälkeen, nukahtaa viereen ja siinä on sitten loppuyön. Jokainen vauva on temperamentiltaan erilainen ja tosi monien kavereiden vauvat ovat juuri tuollaisia, että hereilevät jatkuvasti ja joko tutilla tai vaunuja hyssyttelemällä autetaan takaisin uneen. Meillä on kaikki vauvat olleet sikeä unisia. Kai sitä pitäisi kohta alkaa vaunuissa nukuttamaan. Mä vaan inhoan pukemista ja aina miettimistä, että onko liian kuuma/kylmä. Muutenkin käyn aika hysteerisesti usein tarkkailemassa hengittäähän vauva vielä enkä jaksa ulkona ravata.
 
Ninni12345: jos kovin räkäinen, niin käy ostaa se imuriin tuleva nenäimuri. Ihan huippu! Illalla friidalla yritin imeä, ei tullut mitään, joten yritin imuriversiolla ja kappas vaan, olihan onteloiden syövereissä räkää.
 
Täällähän on käynyt ihanan vilkas keskustelu :) Tsempit flunssaisille pikkuisille sekä äideille! Marieh, itseasiassa istualtaan imetys onnistui yhtäkkiä ilman mitään kummempia neuvoja ennen neuvojakäyntiä. Yritin ilman mitään tyynyjä tai muita ihan käsivarsien päällä ja se onnistui! Vauva on oppinut ottamaan otteen paremmin, joten nyt imetys jo sujuu paremmin sekä myös istualtaan. Entä itselläsi? sujuuko jo paremmin? Tosin istualtaan ei kyllä ime niin kauaa, joten jos haluaa pidemmät unet niin kylkiasento on parempi.

Täällä myös parina päivänä ollut vatsavaivoja kun luulin jo, että ollaan päästy yötkin hienosti kahdella syötöllä. Noista maitohappobakteereista infona, että äidin syömät maitohappobakteerit ei vaikuta mitenkään vauvaan koska ne eivät kulkeudu maitoon. Vauva voi saada näitä äidiltä ainoastaan syntymähetkellä alatiesynnytyksen kautta emättimestä jos äiti on syönyt näitä loppuraskaudessa. Eli vain vauvalle annettuna niillä on vaikutusta vatsan toimintaan.

Meillä syötän aina vain toisesta rinnasta, ainakin vielä maitoa on riittänyt.
 
Liitynpä minäkin mukaan keskusteluun :)
Ankkurinappi/1/tyttö/22.10

Sektiohaava on parantunut tosi hyvin ja ei vaivaa juuri ollenkaan. Nyt sektiosta on kulunut 10 päivää. Haava on pitkittäin bikinirajassa ja tikit 7kpl otettiin pois 8 päivänä leikkauksesta. Särkylääkettä kyllä syön edelleen, mutta olen vähentänyt jo annosta puoleen. Koska haava ei vaivaa, niin on koko ajan muistutettava itselle että ei rehkisi liikaa tai kävelisi ulkona liian nopeasti. Sektioon jälkeen olen pistänyt itseeni Klexane-piikkejä ja luojan kiitos se lysti loppuu tänään. Sokerien mittauksen ja insuliinin laiton ansiosta kerkesin siedättää itseni pistelyyn, mutta tuon lääkkeen piikki on jo tuplat verrattuna insuliinin piikkiin. :x Vatsakaan ei ole toiminut sektion jälkeen normaalisti, mikä lienee kyllä ihan normaalia, joten laksatiivejä kuluu :)

Imetys on lähtenyt käyntiin yllättävän hyvin. Vauva syö noin 3 h välein sekä yöllä että päivällä ja maitoa tulee vähän liikaakin. Kun vauva syö toista rintaa niin toinenkin heruu niin että liivinsuojus saattaa vuotaa yli ja paita on ihan märkä. Välillä ärsyttävää kun saa omia vaatteita pyykätä jatkuvasti :D ostin prismasta muumi imetystyynyn ja se on ollut ihan tosi hyvä ostos, imetän vauvaa päivällä alakerrassa nojatuolissa imetys tyynyllä ja öisin sitten sängyssä makuulla. Rintakumeja jouduin käyttämään 8 päivää ja vasta nyt olen niistä pääsemässä eroon. Rintakumeilla vauva haukkasi myös selkeästi enemmän ilmaa mahaan kuin ilman kumeja. Nyt on rinnanpäät tottuneet imetykseen ja lasinoh voide on myös kovassa käytössä.

Ilmavaivat on meilläkin välillä vaivanneet ja ostettiin Rela Dropseja vauvalle. Ne toimivat meillä, joten Cuplaton on jäänyt vielä käyttämättä. Vauva piereskelee ahkerasti ja välillä ennen kakan tuloa kitisee, mutta ei ole nyt sen enemmän itkeskellyt. Neuvolan täti kävi kotikäynnillä ja sanoi että cuplatonia voi myös käyttää jos ilmavaivat vaivaavat kovasti.

Arki on lähtenyt sujumaan ja varsinkin aamupäivisin vauva viihtyy sitterissä niin itse kerkiää tehdä kotonakin vähän kotitöitä. Iltaisin tissitellään ja sylitellään enemmän. Meillä pitäisi vauva saada nukkumaan omassa sängyssään, nyt on nukkunut minun vieressä kun öisin tuntuu tarvitsevan läheisyyttä. Hankalaa vaan perhepedissä, kun meillä nukkuu myös koiratkin sängyssä. Vauvan sänky on ihan kiinni meidän sängyssä joten on periaatteessa kuin perhepedissä kuitenkin kunhan omaan sänkyynsä siirtyy :) oltais kyllä voitu nuo koiratkin opettaa nukkumaan muualla ennen vauvan syntymää, oma vika että on niin ahdasta :D

Kastajaiset on ehkä marraskuun lopussa kunhan saan aikaiseksi sopia ajan seurakunnan kanssa. Vauvaa kutsutaan jo etunimellään ja se on kerrottu myös avoimesti sukulaisille ja tutuille. Toinen nimi on yllätys kastajaisiin saakka. Kiva kuulla muiden kuulumisia ja vauva arjen sujumista, yritän itsekin tänne päivitellä kuulumisia sitä mukaa kun vauvan hoidolta kerkiää :heart:
 
Kylläpä teillä tulee hurjat määrät maitoa. Mä sain pumppaamalla molemmista rinnoista yhteensä 40mm ja se oli jo saavutus. Tyttö syö molemmat tissit ja siihen päälle korviketta, ei varmaan päästä korvikkeesta kokonaan eroon koskaan.
 
Samaa pohdin kuin Ninni, että tuleepas teillä muilla hyvin maitoa! :) Mulla ei koskaan maito noussut kunnolla, ja imetysohjauksessa ruokapunnituksessa saatiin jopa 10 milliä toisesta rinnasta! No, olen jo sinut sen asian kanssa, etten pysty tälläkään kertaa imettämään. Nyt olenkin silloin tällöin imettänyt ennen korviketta ja suunnitellut jättävän sen pian pois kokonaan.
Noh.. Eilen alkoi kova päänsärky mikä on tänään jatkunut. Nyt illalla kuume on noussut ja todella hutera olo, huimaa ja heikottaa. Rinnat nännien ympäriltä hieman punoittavat. Kai se täytyy huomenna päivystykseen lähteä, jos taas saisin rintatulehdus-diagnoosin. Esikon aikana sen myös sairastin, tosin silloin selvittiin ilman antibioottia. Katsellaan huomenna mikä olo :) onneksi mies voi pullosta syöttää yöllä, jotta saisin nukuttua. Tämä meidän murunen kun haluaa öisinkin syödä 2-3 tunnin välein ja vielä seurustellakin päälle ;) <3

Tulipas omanapainen päivitys, mutta menkööt!
 
Meillä nukuttiin flunssasta huolimatta pelkällä imetyksellä 22:30-04:30! Näiden valvomisten jälkeen niin ihana tunne :) jos vaikka huomenna jaksais tehdäkkin jotain, mennä vaikka jumppaan :) mites te muut oletteko käynyt jo kuntoilemassa? Tai jääkö teillä mies hoitamaan jos haluatte käydä jossain?
 
  • Tykkää
Reactions: Ankkurinappi
Tsemppiä teille pienten nuhanenien kanssa!

Oho mitä maitomääriä. Minulla ongelma se ettei maito tosiaan heru itsestään ulos ja kipu vauvan aloittaessa imemistä on aivan järjetön kun rinnan päätkin ovat rikki. Välillä syödään tunnin välein ja välillä taukoa 4h ja silloinkin yksi rinta riittää niin rinnat pääsevät välillä liiankin täyteen. Harkitsen kyllä illalla ottavani kipulääkettä, lämmittäväni saunan ja ottavani pumpun esiin kun pakkohan tämä tilanne olisi saada rauhoittumaan kun kohta kuitenkin rintatulehdus vuorossa jos sama olo jatkuu. Jotenkin olin toivonut, että tissit toimisivat paremmin kuin esikoisen kanssa, mutta ihan samaa taistelua tämä alku on.

Tyttö nukkui viime yönä ekaa kertaa myös yöllä ihan kunnon pätkää 15min torkkujen sijaan. Toivottavasti tämä rytmi jää nyt päälle ja vielä parenee. Reilu parin tunnin tissittely ja kantelurupeama puolen yön jälkeen oli ihan luksusta kun aiemmin olen päässyt nukkumaan kolmen ja viiden välillä.

Tässä vauvan nukkuessa sohvalla vieressä olen kovasti yrittänyt katsella nimiä netistä ja yrittänyt keksiä sopivaa. Kummit pitäisi pyytää, että voisi kastepäivän varata. Haaveilen, että ristiäiset ehdittäisiin pitää ennen joulua, mutta sopivia viikonloppuja on joulukuussa kovin vähän.
 
Koiruuz, tsemppiä imetyksen kanssa taisteluun. Noihin kipeisiin rinnanpäihin mullekin suositeltiin näitä ComfortGel geelisuojat, rintakumit ja liivinsuojat , on kuulemma tehokkaat, eikä muita rasvoja tarvita :)

Tännehän puhkesi sitten rintatulehdus. Yöllä kuume nousi lähes 40 asteeseen ja olin ihan horkassa. Luulin kuolevani kun olo oli niin avuton ja kipeä. Aamulla sit päivystykseen kun toinen rinta aivan punainen, eikä kuume laske lääkkeillä. Tulehdusarvot koholla ja korkea kuume niin sain antibiotit. Ihan kauhea olo vieläkin. Mies joutunut pääasiassa hoitamaan molemmat lapset kun äiti vaan tärisee peiton alla :)
 
Heippa vaan lokakuiset, en tiedä huolitteko minua joukkoonne mutta päätin yrittää kuitenkin. Vietin odotusaikani marraskuisten foorumilla vaikka laskettu aika olikin jo nt-ultrasta lähtien lokakuun puolella ja pikku-ukkoni syntyi lopulta pari viikkoa etuajassa, 17.10. Kaikenlainen vertaistuki olisi tervetullutta varsinkin kun kyseessä on esikoinen.

Tänään ollaan oltu kotona jo tasan kaksi viikkoa ja edelleen tutustutaan toisiimme. Muutama asia on nyt mietityttänyt enemmänkin, olisin kiitollinen jos kertoisitte omista kokemuksistanne näihin liittyen.

Muutamana viime päivänä vauva on melkeinpä ainoastaan halunnut vain syödä ja syödä ja syödä. Siis tauotta. No, ainakin melkein tauotta. Ollaan menty täysimetyksellä, syntymäpaino saavutettiin 11 päivässä ja vaippoja kuluu, joten kyllähän kai sitä maitoa tuleekin, mutta yrittääkö vauva kuitenkin kertoa ettei saa sitä tarpeeksi? Toki olen kuullut maidon tilaamisesta ja tiheän imun kausista mutta onko niihin olemassa joku normaalin raja..? Alkaa vähän jo kyllästyttää (apua, nyt jo..) tämä maitobaarina oleminen. Tänäänkin mennyt sohvan nurkassa jo useampi tunti tissiä suussa pitäen. Välillä vauva tietty nukahtaa tissille mutta herää kitisemään miltei heti kun nostetaan sänkyyn ja sitten rauhoittuu takaisin rinnalle. Sanokaa joku että tämä on ihan normaalia, pliis :rolleyes:

Toinen juttu on vaunuissa oleminen. Siihen tottuu, eikö totukin? Tähän mennessä se on ollut vauvalle yksi ikävimmistä asioista elämässä. Päivisin meillä ei kuitenkaan ole autoa käytössä joten kävellen ja busseilla on pakko liikkua ja vähän p*ska juttu jos vauva vaan kitisee ja karjuu aina vaunuihin joutuessaan. Ajattelin väkisin käydä joka päivä pienellä vaunulenkillä jotta hän mahdollisimman pian siihen tottuisi, onkohan hyvä vai huono idea? Voiko se johtaa jopa lopulliseen vaunukammoon : / Tänään käytiin noin 15 minuuttia vaunuilemassa (maratonsyömisten välillä) ja vauva oli rauhallinen noin puolet ajasta, välillä kitisi ja välillä hiljeni ihmettelemään, lopussa ehti jopa torkahtaa. Hyviä merkkejäkö? Aion kyllä romahtaa jos vaunuilusta ei tule mitään!

Huoh, kyllä niin tyhmäksi tuntee itsensä näin uuden elämän alkumetreillä. Vielä en ole ihan kunnolla tajunnutkaan mitä on tapahtunut ja miten elämä onkaan muuttunut. Vauvan kanssa kotona oleminen tuntuu jo hieman nihkeältä ja tylsältä, mies lähtee huomenna takaisin töihin ja olen siitä ehkä vähän kateellinenkin :ashamed: Vauva on kyllä ihana ja rakas ja odotettu mutta onhan tämä rankkaakin. Vauvavuodesta käsketään aina nauttia, ja onhan tämä kiireettömyys sinänsä kivaa mutta kaipaan jo silti jotain muutakin. (huono äiti tässä hei..)

Tulipas avauduttua :whistle: Olisin kiitollinen näkemyksistänne noihin "ongelmiini" ja muutenkin olen mielelläni keskusteluissa mukana jos huolitte joukkoon. Onnea vielä meille kaikille uusien elämien luomisista!

Bosch ja poju 16vrk
 
Äitiys ei ole aina ihanaa ja mun mielestä siitäkin puolesta pitää viuda puhua. Etenkin jos on ensimmäinen se on todella shokki miten kiinni se vauva on. Ja näin toisen lapsen saaneena se tuli taaskin shokkina :) tuosta jatkuvata syömisestä en osaa sanoa koska meillä ollaan osittain korvikkeella mutta hurjalta kuullostaa. Voisihan sitä kokeilla vaikka ihan 10ml korviketta jos se hetkeksi rauhottaa? Tai kysyä myös neuvolasta.
 
Todellakin saa siitä toisesta puolesta puhua, ei se äitiys aina ole niin ihanaa. Eikä sitä itseään neuvottomaksi ainoastaan esikoisen kanssa, mulla on kuitenkin 4.s. Kaikki edelliset ovat olleet superkilttejä, menneet nukkumaan viimeistään klo 21, kun täällä neiti taas tänään epätoivoisesti roikkuu tissillä eikä haluu nukkua. Tekisin melkein mitä vaan, että saisin tämän iltakukkumisen pois, tosin nukkui tänään klo 11.30 asti.. Ei itke tai mitään, hengaa tissi suussa silloin tällöin lutkuttaen. Kukaan aikaisempi lapsi ei tälläistä ole tehnyt, mut haluaisin läheisyyttä miehenkin kanssa ja ns omaa aikaa. Toinen mikä on eroa, niin vihaa iltapesuja, itkee ihan kunnolla. Kaipa hänelle kylmä tulee, mut silti, eri temperamentti kyllä ja yhtäkkiä nämä asiat tulleet.
 
Tervetuloa bosch! Älä vielä lannistu vaunuilun kanssa. Minullakin on kuva esikoisen ensimmäisestä ulkoilusta missä jatkaa huutaa naama punaisena. Vaunuista rattaista tuli kuitenkin hänen lempi unipaikka ja niissä pössyteli pitkät unet kun sisällä päiväunet ei onnistuneet millään. Auttaisiko jos opettelette vaunuissa oloa sisällä? Laitat vaikka bodyssä makuupussiin tai mitä sulla siellä peittona onkaan ja sitten liikettä kämpän ympäri tai sitten vaan kynnyksen yli. Me muistaakseni jotain tuollaista harrastettiin. Ja tissittelyyn. Onko teillä tutti käytössä? Silloin kun vauva ei oikeasti enää syö oma pikkurilli hänen suuhun niin saat tissin irti ja tutti tilalle?

Willarose kiitos vinkistä, hankitaan. Toivottavasti sinulla on antibiootit purreet. Mä pelästyin eilen todenteolla kun vauva oksensi verta aika paljon, luulin jo että tissistä on joku verisuoni poikki.Onneksi sain heruttua saunassa sen verran pumpulle et totesin sieltä tulevan maitoa ja rintakumin avulla uskalsin syöttää vauvaa. Yritän nyt etsiä motivaatiota selailemassa netistä kivoja imetysvaatteita kun kyllä tämä imetysasia ja sen onnistuminen alkaa tässä tilanteessa olla aika paljon omien korvien välistä kiinni.
 
Oiskohan nyt hetki aikaa kirjoittaa.. Poitsu on alkanut nukkumaan hurjia vartin unia päivällä, sit taas herää huutamaan ja syömään tai sit valittaa ilmavaivojaan.. Tänään sain itse syötyä vasta kahden maissa kun oli vaan koko ajan tissillä. Lopulta oli pakko laittaa peli poikki kun eihän sieltä mitään tule, jos ei itse ehdi syödä.. On vaan ollu pakko antaa toisen kitistä/itkeä hetki sitterissä vieressä, että itse saa aina myös syötyä.

Yöt ehkä paranemaan päin, toissa yönä nukkui jo KAKSI kolmen tunnin pätkää ja aloitti vasta aamuyöstä heräilyn tunnin-1,5 tunnin välein. Oon niin onnellinen kun mies antoi minun nukkua yhteentoista vapaapäivänään ja syötti vauvaa pullosta aamun. Tuli kyllä uni tarpeeseen. Heräsin sit vaan hirveeseen ikävään, kun vauva ei ollut muutamaan tuntiin ollut tissillä :D

Imetyksestä ootte muutenkin keskustelleet ja maidon määrästä. Meiän poitsu syö aina molemmat rinnat ja välillä niiden lisäks vielä pullosta, vaikka maitoa itsellä kyllä tulee suht hyvin. Maidonkerääjällä kerään päivittäin imetyksen yhteydessä 60-100 ml, oli kyllä todella hyvä ostos! Hirvee määrä menis maitoa muuten hukkaan!

Ilmavaivoista: Täällä niitä myös on ja vatsallaan oleminen tuntuu helpottavan siihen. En oo vielä uskaltanut nukuttaa vatsallaan mutta välillä nukkuu sylissä vatsallaan ja äsken laitoin vatsalleen unille kun muissa asennoissa heräili vartin välein valittamaan ja nyt onkin nukkunut jo tunnin.

Ninni kyseli liikunnasta. Itse oon vaunutellut ja viime viikolla aloitin hölkkäilee vaunujen kanssa myös kun jälkitarkastus oli nyt ok. Eilen kävin myös salilla piiiiitkästä aikaa ja sen kyllä tuntee tänään :D Pikkuhiljaa takas normi 3-5 kertaa viikossa treenirytmiin. Ja juu, mies on mielellään vauvan kanssa sillä aikaa kun käyn salilla. :)

Ristiäiset on nyt lauantaina mutta ollaan kyllä jo raskausaikana kutsuttu sillä nimellä, jolle nyt kastetaan.
 
Tervetuloa, bosch!

Vaunuttelua ei ole meillä kovasti vielä edes opeteltu. Keskipäivän unet vauva nukkuu vaunuissa parvekkeella (muuten omassa kopassaan sisällä), ja hyvin on sinne nukahtanut. Pitää kokeilla tällä viikolla ihan vaunulenkkiä. Kovin pitkälle en kyllä heti uskalla lähteä, on tuskaisaa jos kaukana kotoa vaavi alkaa karjua pää punaisena.

Mutta rankan kuuloisia rintatulehduksia teillä ollut. Pitääpä varoa sen minkä voi, napittaa takkia tiukempaan yms.

Täällä cuplatonista on ollut apua: vauva ei enää huuda tuskaisena yöllä. Heräilee kyllä tiheämpään kuin aiemmin juurikin yöllä, ja vaatii nukuttamista (kanniskelua), mutta ei huuda. Olen epäillyt, että ehkä olisi tiheämmän imun kautta kyseessä näin 3 viikon iän kunniaksi. Vaikka ei tämä nyt kovin tiheää ole: kun aiemmin söi 7 krt/vrk, ja nyt 9 krt/vrk...
 
Kiitos vinkeistä, ainakin voitaisi kokeilla tuota sisällä vaunuttelua niin ylipäätänsä tulisi tutuksi tuo siellä makaaminen. Muutama äitikaveri tosin lohdutteli että heidänkin vauvat känisevät vaunutellessa aina niin pitkään että nukahtavat ja sen jälkeen nukkuvatkin onnellisina 2-4 tuntia. Tänään taas lähdetään yrittämään kun koira on kuitenkin pakko käyttää lenkillä.

Tämä tiheän imemisen vaihe meillä jatkuu, eilen nukkui vahingossa kahden tunnin pätkän päivällä mutta muuten lepäilee välillä noin 20min ja sitten kitisee taas tissille pääsyä. Toisaalta häntä vartenhan tässä kotona ollaan ja palveluksessa ja tiedän toki että kyllä tämä tästä helpottaa mutta onhan tässä tympeätkin puolensa.. Jostain syystä olen vähän tuttivastainen, mahdollisimman pitkään aion yrittää pärjätä ilman sitä.

Yöt meillä sujuvat ihan siedettävästi, vauva nukkuu tällä hetkellä minun vieressäni ja ruokailee noin 3-4 tunnin välein, aamua kohti tahti vähän kiihtyy. Vauva nukahtaa tissille, samoin minä :) Olen osittain vihainen itselleni kun en jaksa yrittää omaan sänkyyn nukuttamista.. Kai sen aika vielä tulee. Eilinen iltakitinäjakso oli ainakin niin uuvuttava että helpottunein mielin kellahdin vauvan viereen tutimaan!

Oma jälkitarkastukseni on joulukuun alussa mutta mielellään alkaisin liikkua vähän aktiivisemmin jo ennen sitä, ei kai sille mitään esteitä ole? Vointini on hyvä ja välilihan leikkaushaava on jo 90% kivuton, välillä saattaa vähän muistutella olemassaolostaan (synnytyksestä siis 2,5 vkoa). Lantionpohjan lihakset tuntuvat melko normaaleilta ja virtsasuihkun katkaisemista treenaan joka päivä :D Löysä vatsanahka ei hirveästi innosta vaikka onkin tällä hetkellä aika toissijainen juttu.
 
Kiva Cubula että sait imetyksen onnistumaan itsestään! Täällä on imetys sujunut oikeastaan aika hyvin alusta asti. Alussa vauvalla oli todella hyvä ote, mutta kun maitoa alkoi tulemaan enemmän ote on pienentynyt ja nännit kipeentyneet. Eilen illalla vauva söi melkein tunnin välein ja nännin ovat tosi kipeät, kuitenkin ihan hyvän näköiset. Päivisin olen yrittänyt korjata vauvan otetta, jos vauva on rauhallisen oloinen, mutta aika vaikeata se on kun tuntuu että vauva hallitsee maidonmäärän paremmin pienemmällä otteella. En tiedä :/ Vaihteletteko te paljon imetysasentoja? Öisin imetän maaten, kun vauva nukkuu vieressä ja nukahdetaan siihen molemmat niin tämä toimii parhaiten. Päivisin pidän melkein aina vauvaa sylissä imettäessä, imetystyynyn ja muiden tyynyjen avulla tai vain käsivarsilla pidellen. Kainaloimetystä olen yrittänyt, mutta ei tuntunut oikein hyvältä. Rintatulehdusta pelkään, mutta ulos mentäessä olen aina kietaissut villahuivin rintojen ympärille + käyttänyt villatakkia. Tsemppiä imetykseen, ei tosiaan ole mikään yksinkertainen homma vaikka täällä se onkin sujunut aika hyvin!

Olemme käyneet vauvan kanssa noin tunnin vaunukävelyillä aina kun sää on ollut hyvä. Oikein tuulisella ja sateisella säällä en ole viitsinyt lähteä ulos. Aika hyvin vauva viihtyy vaunuissa, nukahtaa usein heti kun päästään ulos. Mutta yhtenä päivänä huusi suoraa huutoa viimeisen puoli kilometriä ennenkuin päästiin kotiin - oli pitkä loppumatka! Kotiovelle tullessa nukkui taas! :D Sisällä meillä on vanhat vaunut johon ulkovaunujen kantokoppa mahtuu. Siinä vauva nukkuu aika paljon päivisin. Itse jaksan ihan hyvin kävellä, kunhan olen muistanut ja ehtinyt syödä. Syömiseen minun pitäisi jaksaa panostaa. Raskauden aikana tuli 9 kiloa ja 10 on lähtenyt... Huomaan myös että välillä heikottaa kovasti. Mutta yksin syöminen on niin tylsää, ja usein vauva herää just kun olen lämmittänyt ruokaa. Pitäisi varmaan syödä heti kun vauva nukahtaa, mutta usein ole silloin aika väsynyt ja tekee mieli vaan maata sohvalla :/

Bosch, tervetuloa mukaan! Tunnistan kyllä nuo tunteet mitä kuvailet. Olen koko elämäni halunut äidiksi, ja tätä esikoista olemme todella odottaneet. Siksi ehkä minulle tuleekin välillä huono omatunto kun kaikki tuntuu raskaalta ja mietin että tätäkö se on. Vauva on maailman ihanin ja nopeasti nuo ajatukset katoaa, mutta minusta on raskasta olla näin kiinni vauvassa ja yksin vauvan kanssa koko päivät. Vauva nukkuu kyllä noin pari tuntia kerralla päivisin ja öisin 2-3 tuntia, mutta valittaa (vatsaa?) ja pitää välillä hyssyttellä ja kantaa. Mieluiten saisin kantaa vauvaa olalla koko ajan... Toivottavasti helpottaa kun vauva vähän kasvaa ja voimme alkaa käymään jossain perhekahviloissa ja vastaavissa tapaamisissa. Ja toivon mukaan mahain rauhoittuisi!

Disflatyl-tipat ovat auttaneet hieman vatsakipuihin, mutta sen sijaan on tullut välillä sellaista limaista pulauttelua ja toissapäivänä maito lensi kaaressa kun annoin tippoja heti ruokailun jälkeen. Paremmin on toiminut antaa vähän ruokailun jälkeen. Nyt en oikein tiedä miten jatkaa... Ehkä pitäisi kokeilla Rela-tippoja vauvalle, jos ei minun syömistäni ole vauvalle kummempaa hyötyä.

Taas viesti pyöri oman navan ympärillä ja oli aika alakuloinen, mutta oli tarve saada kirjoittaa vähän sellaistakin.
 
Jälleen pari levotonta yötä takana, neidillä on kyllä ollut selvästi antibiooteista mahavaivaa ja kakkaa on pantannut. Levolacia olen antanut ja tänään vähän tulikin kakkaa. Eilen jossain vaiheessa ihmettelin jomotusta alamahalla ja tänäänhän syy selvisi.. Menkathan ne sieltä tuli, viimeksi oli tammikuussa. Ei ole niitä kyllä ollu ikävä..
 

Yhteistyössä