~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Täällä hillutaan, ei uni tule... Oli tänään synnytysvalmennus ja varmaan sen takia on nyt olevinaan suppareita, vaikka ei nää kyllä satu. Eli varmaan oma pää niitä mulle vaan lähettelee ajankuluksin kun eihän täällä aamuyhdeltä mitään muutakaan tekemistä olis :p Laskettuun aikaan tänään tasan kuukausi.

Huoh, öitä ja tsemppiä huomiselle teille joilla jo tapahtuu!
 
Branwenille tsemppiä! Mulla kans kiinnostaa miten tuo ballongi juttu toimii... Pitääpä googlettaa...

nessu
Kiitos. Tuntuu jotenki niin oudolta et meijän pikku mies täyttää jo 2vuotta! Vastahan se synty! :heart:

Vauva syntyy 21viikkoa ekoista liikkeistä...
Ei ole kummassakaan pitäny paikkansa. Esikoisesta tunsin ekat liikkeet rv.15+6 ja poika synty rv.41+3.
Nyt tunsin liikkeet ilmeisesti rv.14+6 ekan kerran mut sitten tais mennä muutama päivä ennen ku alko useammin tuntumaan... Viimestään rv.15-16 alko kuitenki tuntumaan ja edelleen yhessä kasassa...



Täällä tuli nukuttua kyllä jotenki huonosti... Illalla kävin pitkän lenkin koiran kanssa ja sitten vielä peittojen pöllytystä ukon kanssa... :D Tosin kummatkaan sen suuremmin mitään sillon saanu aikaan...

Mut nyt yöllä sitten aika ajoin piti olla kääntämässä kylkee ku ilmeisesti supisteli, maha kovettu ja selkään kävi niin pirusti ettei pystyny paikallaan olemaan...
Tuossa sitten muutaman kellotin niin 9min välein tuli sängyssä maatessa...
Nousin sitten ylös ja edelleen noita näyttäs 10min välein tulevan...
Tänne sohvalle rötkähin niin jotain vetistä valahti housuun??? :confused: Ja punertavaa tuo on??? Laitoin siteen pöksyyn... Voiko sitä lapsivettä testata siitä siteestä vai mistä? Neuvolasta nimittäin antovat semmosen tikun matkaan ku kävin tiistaina...

Tääh...

Talvicci ja Torsti tänään laskettuaika rv.40+0! :heart:
 
Gin
Vauva syntyy 21viikkoa ekoista liikkeistä...

Tunsin selvät liikkeet 16+5 eli tää sit vois syntyä 37+5 :p
Enpä oikeen usko..ei oo mitään merkkejä siitä ..

Tosin voisi jo parin viikon päästä alkaa tulemaan, olisin ihan onnellinen siitä :)

Mulla on ilmeisesti nyt joku stressi kun itkettää ihan koko ajan ja kaikki ylimääräset hommat saa pirskahtamaan itkuun.
Ehkä mulla on nyt vaan vähän raskasta kun on paljon tehtävää ja mies tekee pitkiä päiviä..ja olen ihan vaan sisällä ollut viimeiset kaksi viikkoa..ei oikeen oo vaatetta että tuolla tarkenisi.Tuon 13 kuukautisen kanssa on toisinaan vähän härdelliä kun on aika huomiota vaativa persoona :LOL:

Pelko siitä että kämppä on ihan vaiheessa kun tulee lähtö laitokselle.
Tai pikemminkin siitä kun sieltä kotiutuu.
Luulenpa että kaikki sujuu kuitenkin ihan hyvin.:whistle:


Tekis mieli laittaa ruokia pakkaseen..mutta ihan on tekemistä muutenkin.
Harmittaa syöttää purkkiruokaa neloselle jos ei jaksa laittaa ruokaa...


No niin riittää tää valitusvirsi. :)

Kolmosen syysloma on 13-14.10 ja menevät mummolaan ennen synnytystä(ellei sit tuu aiemmin) että saan vain olla ja hoivata itseäni,nukkua jos nukuttaa....jne.


Kaikille loistavaa viikonloppua,


gin ja Ulpukka Pullaposki 36+1
 
Talvicci kuulostaa kyllä ihan lapsivedeltä!! Sellasta vaaleanpunertavaahan se on. Onko se tikku sellanen pumpulipuikon tyylinen? Voithan sä kokeilla sitä siteeseen upottaa,jos saat kunnolla siteestä kosteutta siihen. Emättimen pohjiltahan se sairaalas otetaan, että sieltä saisit ainakin kunnolla näytettä :) jääköhän sulta nyt synttärit juhlimatta ;)
 
Heipparallaa!!

alkuun omanapaiset neuvolakuulumiset!! :)

Paino: +400g/vko (VAAN!!)
Turvotus: ++
RR: 122/79
pissa: puhdas
hb: 141
sf-mitta: 31,5
tarjonta: rt!!!!!!!!!
:heart:syke: 130-150
liikkeet: ++

Eli ensimmäistä kertaa tuli varma raivotarjonta ja sanoi terkkari, että sen verran alhaalla tuntuu pää, että tuskin pääsee enää poikittain kääntymään.. :) Veikkasi, että syntymäpaino tulee olemaan lähempänä kolmea kuin neljää kiloa. :) viikkoja siis tänään 35+2

Tiistaina käytiin tutustumiskäynnillä kättärillä.. oli ihan kiva päästä näkemään niitä tiloja siellä ja oli tosi kivan oloinen kätilö kertomassa.. sanoin tänään sille mun terkallekin, että nyt alkaa jotenkin tuntua paljon realistisemmalta koko juttu ja jotenkin osaa asennoitua paremmin tulevaan.. :)

Talvicci ootko tehnyt sen lapsivesitestin?? :) ja onnea lasketunajan saavuttumisesta :)

yöt täällä menee aikalailla pyöriessä.. :( ja niin kun jo fb:hen kirjotin niin laitetaan tännekin: Vihjeenä kaikille muillekin, jotka kokee olevansa yhtä fiksuja kun minä... ei ikinä kannata yöllä juoda mehua, jos on jano.. Varsinkaan sokeroitua! masuasukki saa siitä virtaa hyvin, hyvin paljon ja sitten mamma ei enää nuku... :D

ruokahalu on pysynyt hyvänä.. mitään närästysvaivaa ei edelleenkään ole :)

lopuksi vielä: tsemppiä ja onnea kaikille, jotka on vauvan hakureissulla :heart:

nanna & poju 35+2
 
Mulla olisi kysymys koiraihmisille, mulla kun ei aikaisempaa kokemusta ole yhdistelmästä koiran käytös + raskaus. Meillä on tosi kiltti sekarotuinen (labradorinnoutaja+ajokoira) koira, joka on nyt raskauden edetessä alkanut murisemaan meille käyville vieraille, jos erehtyvät tuota rapsuttamaan mun läsnäollessa. Ensin tuo koira siis ihan itse hakeutuu vieraan lähelle hakemaan rapsutusta, mutta jos vieras (aikuinen tai lapsi, mies tai nainen, ei väliä) niin tekee, niin alkaa murista. Ennen ei ole tehnyt näin. Onko tuo nyt suojeluviettiä vai mitä tässä oikein tapahtuu? Mitä koiralle pitää tehdä tuollaisessa tilanteessa - torua ja poistaa tilanteesta vai mitä? Mulla on ollut vain kissoja, joten koirien käyttäytyminen on mulle vähän vierasta. Ollaan miehen kanssa asuttu sen verran vähän aikaa yhdessä, etten ole vielä paneutunut niin hyvin koirien käytökseen.

Mutta jos jollain olisi vinkkiä, miten tuon murisemisen saisi loppumaan tai mistä se kenties johtuu. Tästä syystä jännittää myös kovasti, miten tuo suhtautuu vauvaan...

Neuvolassa tuli käytyä tiistaina ja ruinasin itselleni ekstrakäynnin äitiyspolille, kun vauvan sydämensykkeet olivat edelleen (jo rakenneultrasta asti olleet) epätasaiset. Itseäni huolettaa kovasti ja meidän neuvolassa ei ole mitään ultralaittteita, että pystyttäisiin tarkistamaan virtauksia tai mitään. Samalla varmaan tehdään synnytystapa-arviota, sillä vauva on edelleen tiukasti perätilassa. Olen jo hyväksynyt ajatuksen käännösyrityksestä, jos vauvan terveys vaan sen sallii, kiitos äitiyspolin kätilön, jonka kanssa tästä juttelin - hän sai rauhoitettua minut. Oman neuvolatädin kanssa ei tunnu oikein kemiat kohtaavan ja kun asutaan pienellä paikkakunnalla, niin tätiä ei voi edes vaihtaa ja sama hoitaa sitten näitä pieniä vielä koululaisinakin...

Synnytys on alkanut jännittämään ihan hirveästi, vaikka mullakin tämä on kolmas laatuaan. Lähipiiriin kun on syntynyt vauvoja ja näillä molemmilla on ollut jos jonkinlaista vaikeutta synnytyksessä/heti synnytyksen jälkeen. Mutta jos vaikka maanantain äitiyspolin jälkeen olisi vähän luottavaisempi mieli taas :)

Ksylofoni 35+5 (ja aika matelee.....)
 
ksylofoni vaikuttaako koira samalla jotenkin aggressiiviselta kun murisee, näyttääkö hammasta tms.? Mietin vaan että jotkut koirathan murisee kun niitä silittää, tavallaan kai mielihyvästä tms. Eli niillä on vaan joku ihme tapa.
Mietin vaan että kuulostaa oudolta sinänsä jos koira itse kerta hakeutuu rapsutettavaksi ja sitten murisee.
Mutta toisaalta raskaus voi tietysti tuoda esiin ihan uusia piirteitä koirassa, samaa vähän jänskätään täällä meilläkin!

Én kyllä mikään ammattilainen ole, mutta kuulostaisi ainakin mun korvaan ihan hyvältä ratkaisulta poistaa koira tilanteesta kun murisee, ja ehkä myös sanoa vieraille että ei saa mitenkään huomioida koiraa.

Itse ajattelin, että yritän mahd. paljon ottaa koiran mukaan kaikkeen vauvaan liittyvään, jotta se ei tuntisi itseään ulkopuoliseksi. Yritän välttää turhia kieltoja ja vauvan ja koiran erillään pitämistä, ja päinvastoin annan koiran tutustua ja haistella rennosti aina kun itse ollaan paikallaan. Mutta ilman valvontaa eivät saa koskaan jäädä.

Meidän koira on nyt jo innostunut kauheesti vauvan ekasta nukesta ja samoin turvakaukalossa roikkuvista koristeista, eli suurin ongelma tulee olemaan vauvan lelujen suojeleminen tuolta leikkihullulta :D
 
Yhellä tutulla alkoi koira raskaus- ja vauva-aikana murista omista leluistaan, mitä ei aiemmin ollut tehnyt; ottivat yhteyttä koirakouluttajaan ja ohjeena oli "palauttaa koira omalle paikalleen" eli tehdä ihan joka asiassa (ulkoilutus, ruokinta, ym säännöt) selväksi, että ihminen on pomo ja jättää aluksi jonkin aikaa melkein täysin huomioimatta ja tämä auttoi ja ongelma meni ohi.
 
koira-asiaan

oon vähän samoilla linjoilla Kenzien kanssa, että kannattaa ottaa koira pois tilanteesta, vaikka laittaa eri huoneeseen rangaistukseksi murinasta, tottakai ensi kokeilla, että totteleeko komentamista. Ja vieraille sanoa jo ennen kun ne tulee, että ei huomioi koiraa, kun tulee.

Meillä koira käyttäytyy vielä ainakin vieraisiin samanlailla, kun ennenkin.. eli yli-innokkaasti.. :D Ulkona on alkanut rähisemäään joka ohikulkijalle varsinkin omalla pihalla ja talon läheisyydessä, paitsi tutuille naapureille. Välillä oikeen vetää selkäkarvat pystyyn ja ei tottele mitään käskyjä.. muutaman kerran oon joutunut heittää sen maahan, että oon saanut sen lopettamaan.. Toisaalta on varmaan hupaisa näky, kun painin ton kanssa tän mahani kanssa :LOL:

Mäkin ostin jo vauvalle pari leluu, niin tuo koira on innostunut niistä ihan hirveesti.. :D Naurettiin miehen kanssa, että niillä sitten varmaan on yhteiset lelut.. :D
 
Juu, vadelmanlehtiteetä juodaan täälläkin ja kuuma on (ihan ku ei olis muuten... ;-)

Onko täällä muita, jotka kärsivät voimakkaasta väsymykestä? Olen kuullut, että loppuraskaudessa on todella energinen, mutta mä en ole huomannut! :-( Voisin vaan nukkua ja nukkua.... Tosin nyt täytyykin nukkua ja ottaa rennosti, kun tähän asti olen "raatanut" liikaakin ja sen seurauksena jouduin sairaalaan magneettikuvaan viime viikonloppuna. Sain inhottavan migreenikohtauksen, jossa en ymmärtänyt puhetta ja itsekin oli vaikea puhua. Se kyllä pysähdytti....

Tsemppiä kaikille!
 
Talvicci Onnea lasketun ajan saavuttamisesta! Alkaa hurjasti kuulostamaan siltä, että kyllä sulla on kohta lähtö käsillä. Onnea myös teidän esikoiselle!

Neuvolakuulumisia
Painonnousu: 460g/ vko (Lähtöpainosta nyt 9,5 kg)
RR: 115/70
Pissa: puhdas
Hb: 140 (Mulla ei koskaan elämässäni oo ollu näin hyvä! Ja tämä ilman lisärautaa :))
Sf: Edelleen 32 cm
Mahanympärys: 99 cm
Raivotarjonta; pää laskeutunut alemmas, mutta vielä liikkuu.
Syke: 142

Ja sitten ÄLLÖvaroitus. Mulla tuli tänään aamulla sellainen peukalonpään kokoinen paksu limaklöntti (ei verta). Tiistaisen rajun sisätutkimuksen seurauksenahan mulla tuli sellaista verensekaista limaa kohtalaisesti, mutta se muuttu sitten kirkkaammaksi seuraavana päivänä, mutta oli edelleen sellaista limaista. Nyt oli välissä pari ihan normipäivää, mutta tänään tosiaan toi omituinen klöntti. Terkallekin juttelin ja se epäili, että olisko voinu toi ronkkiminen irrottaa osan kohdunsuun limatulpasta :confused:. Onko teillä, joilla aiempaa kokemusta, ollu millaisia/ minkä kokoisia noi limatulpat??

Joanmi + Potkiainen 36+4
 
Talvicilla kuulostaa kyllä siltä että jee jee, kohta on vauva! Ja onnea lasketun päivän koittamisesta!! ;)

Marianne, mulla ainakin on väsyttänyt ihan hulluna. Jotenkin niin uupunut olo aivan vähästäkin. Jos jaksaa siivota kunnolla ja laittaa ruuan jne niin sen jälkeen oikeen saa kyllä kehua itseään että olinpa muka reipas :D olo on niin väsynyt sen jälkeen.

Hassua miten sitä on aktivoitunut täällä palstallakin sen jälkeen kun on jäänyt töistä pois. On aikaa kaikelle!! :) Nyt me alamme miehen kanssa pitsan tekoon. Ihanaa kun sekin on kerrankin kotona pe-iltana :)
 
Joanmi, limatulpasta kyselit. Täälläkin sellainen ilmeni tuossa joitakin päiviä sitten, mulla se oli reilun ruokalusikallisen kokoinen eikä mukana ollut mitään veriviiruja. Sen jälkeen oli taukoa ja nyt tänään huomasin päivällä että huomattavasti pienempiä, useita limaklönttejä tuli vessakäynnin yhteydessä. Puhuin tuosta isommasta limaklöntistä eilen taysissa kätilölle ja sanoi, että se ei valitettavasti välttämättä kerro synnytyksen aikataulusta. Toisilla voi synnytys tapahtua limatulpan irtoamisesta piankin, vuorokauden sisällä, toisilla viikkojen päästä. Ja osalla se tulppa irtoaa kerralla isompana, toisilla useammassa osassa pienempinä klöntteinä. Itse en edes muista aiemmista synnytyksistä, bongasinko koko tulppaa lainkaan (kahdessa ekassa synnytyksessä kalvot puhkaistiin vasta laitoksella, kolmannessa puhkesivat itsestään kotona).
 
No niin, äitipolilla taas käyty. Pari viikkoa sittenhän erikoistuva lääkäri sanoi että iso lapsi tulossa, tänään sitten ultrasi ylilääkäri ja sanoi että tulossa on virkeä, pieni vauva :O Ketähän tässä sitten uskoisi??? Kohdunsuu oli vielä kuulemma "hyvässä" kunnossa eli kiinni joten eipä tässä sitten vielä taideta vähään aikaan synnyttää... Toivottavasti ylilääkärin painoarvio sitten pitää paikkansa -ettei sokerit ole isoa vauvaa kasvattaneet. Seuraava kontrolli onkin sitten vasta laskettuna aikana eli 6.10...
Nyt alkaa kotona kaikki olla vauvaa varten kasassa, vaunut hain tänään ja olen niitä tässä ihastellut, on ne niiiiiin ihanat :D
Mutta nyt lettujen paistoon, esikoinen on kysellyt lettujen perään vaikka kuinka kauan joten kai se on paistettava.

Pikkubertta ja rääpäle 38+1
 
Täällä valvottiin aamu kuuteen tehden opparia, herättiin siitä 3 tunnin päästä ja jatkettiin. Päivällä nukuin 1,5 tuntia. En uskaltanut nukkua enempää, koska tahdon unen päästä kiinni illalla aikaisin (eli ennen puoltayötä). Vähän on huolettanut, että mitä tuo kaveri tuolla teki eilen yöllä kun kivut oli aikasta kovat ja sitten kuului aamulla aivan järjetön POKS. Mutta olen kuullut että ne kalvot poksuu, pitääkö se paikkaansa vai mikä ihme tuo ääni oli? Ihme rutsahdus/poksahdus ja se tuli mun sisältä. Ainakin tuo kaveri nytkin hyppii tuolla (ylläri pylläri ku vedin äskön muumilimukkaa, kaveri sai sokerihumalan).

Ksylofoni: En menisi täällä neuvomaan koiraa näkemättä ja sen käytöstä tilanteessa. Kun joku alkaa silittämään siis, niin pakeneeko käsiä ja murisee? kiertääkö ympyrää (epävarmuutta) ja murisee? kun vieraita tulee niin muriseeko jo siinä vaiheessa vai vasta mennessä silitettäväksi? Heiluuko häntä?
Entä jos poistut huoneesta, jatkaako tätä epäiltyä suojelemista?
En ole varma, olisiko tilanteesta poistaminen ratkaisu (lähinnä jos on dominointia, mutta muuten ei), itse kokeilisin sen "rangaistuksen" sijaan lätätä siten niitä nameja tai lelua vieraiden käteen eli vahvistaa sitä, että koira ymmärtää vieraiden olevan niitä hyviä tyyppejä, sinunkin läsnäollessasi. Kertoa tällä, että ei ole mitään hätää. Jos on epävarmuutta vieraista ja siun suojelemistasi, niin tilanteesta pois vieminen viestii koiralle vain, että kaikki ei ole ok. Mutta kuten sanoin, vaikea sanoa näkemättä ;)

Talvicci taitaa olla jo tositoimissa! Sen verran hyvältä kuulosti tuo aamuinen:D Saa nähdä, koska ilmoittaa täällä, että oli väärä hälytys vai onko paketti kainalossa.

Liisikki ja Marianne:
Väsyttää kyllä. Mutta toisilla tämäkin kai normaalia loppuajasta? Jos päivän touhuaa, voi seuraavan päivän rauhassa sitten jo levätäkin. Luulin raudan puutteeksi ja onhan ne arvot matalalla, mutta ei nyt ihan näin paljon. Onneksi saa väsyttää ja levätäkin, kun ei ole niitä "pakollisia" töitä! Nautitaan siis ;)
 
Marianne73: täällä ollaan myös erittäin väsyneitä, päivittäin on otettava torkut tai muuten nukahtaa pystyyn. Lisäksi olen ihan älyttömän kiukkuinen koko ajan, itseäänkin ärsyttää.

Kiitos kaikille koira-asiaan kommentoineille. Täytyy kokeilla näitä keinoja!

Onko teillä muilla laitettu miehetkin juomiskieltoon? Kun saatiin taas yksi riita aikaiseksi, kun mieheltä kieltäisin nyt viimeisen kuukauden aikana sen iltalonkeron (1-2)... Ehkä mä sitten vaan nipotan, kun haluan sen olevan täysin ajokunnossa, kun lähtö tulee. Meiltä on pitkä matka synnärille, joten kalliin taksin joudun sitten ottamaan, jos tuo yksi on tissutellut.
 
Taksin käytöstä raskausaikana ja synnyttämään lähtiessä. Muistattehan, että näistä matkoista on mahdollista hakea kelasta matkakorvausta (yhdensuuntainen omavastuu tänä vuonna 9,25 e ja yli menevä osa korvataan jos edellytykset täyttyvät). Eli taksikuitti talteen ja sairaalasta todistus taksin käytön tarpeellisuudesta. Pitää täyttää myös matkakorvaushakemus ja hakuaika on 6 kk kustannusten syntymisestä.
Täältä löytyy tietoa:
Kela - Matkakorvaukset
 
Tänään käyty taasen kerran neuvolassa..
Paino + 300 g (vain!)
Verenpaine 119/71
Pissa puhdas
Sf-mitta 35 cm (pysynyt samana viime viikolta)
Tarjonta rt
Syke 145
Turvotus -
Liikkeet ++

Omasta mielestäni vauva on aika alhaalla, hikka tuntuu ainakin tosi alhaalla. Terkka oli kanssa sitä mieltä, että voisi olla laskeutunut, pää tosin liikkui kokeillessa. Vauvan sykkeet olivat kanssa viime kertoja rauhallisemmat. Viime päivinä on välillä ollut kuukautiskipumaisia tuntemuksia ja olen alkanut elätellä toiveita, että jos tämä ei nyt ihan älyttömän paljon menisi yli. Voihan se silti mennä, mutta pieni toivo elää.

Mun mummo ilahdutti mua tänään sanomalla, että mä en näytä yhtään niin lihavalta kuin silloin kun odotin esikoista. Kiitti. Voihan tuon tietenkin ottaa kohteliaisuutenakin :D Sitten seuraavaksi se kysyi, että yritetäänkö me sitten seuraavasta poikaa (ylsi tyttö siis on ja tämä toinen tulossa). Voi prkl mä sanon. Kommentoin vaan, että ei yritetä, meidän lapsiluku on tämän jälkeen täynnä.

Lisse ja Ilona 38+3
 
Carriina, mullakin kävi yks ilta tuollainen kuvailemasi poksahdus, vähän samanlainen ääni kuin jos metsässä astuu kuivan oksan poikki. Ja perään tuli oikein napakka supistus. Mainitsin tästä (mies)lääkärille joka katsoi mua vähän niinkuin olisin kertonut sille kuulleeni juuri Englannin kuningattaren puhuneen vatsassani. Naiskätilö sen sijaan ei ihmetellyt yhtään, sanoi että lääkäri onkin mies ja hän on monesti kuullut että potilailla mestat venyy ja paukkuu.
 
Joku kyseli limatulpasta. Ekasta mulla tuli se kokonaisena ja oli kyllä isoa kananmunaa isompi klöntti. Osittan punertava mutta pääosin kirkas. Sen menosta tunnin sisään menikin sitten vedet. :D

Tästä mulla tuli limatulppaa vajaa kaksi viikkoa sitten. Ihan kirkasta oli. Määrä oli mielestäni hieman edellistä pienempi, joten siitä päättelin, että olisi vain osittain tullut. Toki voi olla, että osa on tullut ennen tai jälkeen pienempinä paloina vielä. Tälläkin kertaa sitä klönttiä oli kuitenkin ihan ison kananmunan verran eli sormenpään kokoinen klöntti kuulostaa todella pieneltä.

Olen jostain kuullut, että yleensä tulpan menosta kahden viikon sisään alkaisi synnytys. Saas nähdä, pitääkö paikkaansa. En ainakaan itse usko, että tänä viikonloppuna lähtisin synnyttämään. :D

Poksahdus on tuntunut täälläkin. Yhtenä iltana istuin sohvalla ja katsoin elokuvaa, kun yhtäkkiä tuntui kuin mies olisi tökännyt sormella mahaan ja kuului pieni poksahdus samalla. Mies vaan oli parin metrin päässä eli ei voinut mahaani koskea. Onneksi katsoin miehen sijainnin ennen kuin huomautin "tökkäisystä". :LOL:

Käsittääkseni nuo kalvot poksuvat. Ja vauvakin voi niitä käsillään poksuttaa. :D
 

Yhteistyössä