~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Neuvolakuulumisia:
sf-mitta: 35 cm
Hb: 122, pysynyt aika samoissa lukemissa koko raskauden ajan
Verenpaineet: 115/71
Paino: 1200 g/vk ( söin eilen illalla ison lautasellisen ranskalaisia ja lihapiirakan :D )

Vauva oli edelleen pää alaspäin ja terkan mukaan aika alhaalla, mutta se mun terkka on kyllä sellainen, että ei se oikein osaa arvioida mitään, kuhan heittää mutu-arvauksia. Kyllä se välillä tuntuu siltä, että vauva pyrkii painamaan tonne alas, mutta sf-mitta vaan kasvaa, joten en usko, että on kunnolla laskeutunut.

Kipeitä supistuksia ei ole vielä ollut ja oikeastaan odotan koko synnytystä niin kauhulla, ettei ole kiire mihinkään. Kaikenlaisia muita kipuja on kyllä, lähinnä liitoskipuja. Välillä tuntuu, että toinen jalka lähtee alta, kun sattuu niin paljon tonne jonnekin lonkan seutuun. Päätä on alkanut myös ajoittain särkeä ja väsyttäisi. Turvotusta ei näy jaloissa tai käsissä vieläkään, esikoisesta oli tässä vaiheessa hurjat turvotukset.

Pitäis varmaan alkaa laittelemaan noita viimeisiä vauvatavaroita paikoilleen ja miettiä, mitä ottaa mukaan sairaalaan. Vois sängyn kasailla vauvalle ja pedata sen, niin tuntuisi vähän konkreettisemmalta lapsen tulo.

Lisse ja Ilona 37+3
 
Tapaaminen mulla onkin neuvola tiistaina klo 13 Itäkeskuksessa, mutta kerkeän kyllä kaupunkiin syömään ennen sitä ellei sitten Itäkeskuksessa treffit klo 11 innosta ihmisiä?

Pakastin on niin pullollaan kaikkea lihaa, leipää ja leikkelettä ettei sinne sovi enää valmiit ruuat. Mies osaa tehdä perusruokia ja niillä saavat elää kuten suurimman osan raskaudesta, kun ei mulle ole ruuanlaitto maittanut. Jotain varmaan väsään viimeisenä päivänä valmiiksi isomman annoksen, niin saavat ruokaa pariksi päivää koko perhe eikä tarvitse tuhlata minun viihdytysaikaani sairaalassa kotona ruuan laittoon (itsekkäästi laskeskeltu ;))

Nyt on pesty suurinosa vauvan vaatteista ja petivaatteista. Uusi patja pitäisi hakea Etolasta vaavisänkyyn ja silittää jotain pientä. En ole mikään kova silittäjä, yleensä jätän ostamatta kaikki silitystä kaipaavat vaatteet. Nyt ajattelin silittää kuitenkin sängynsuojuksen, kun siitä roikkuu sellainen nätti rimpsu ulkopuolelle ja se meni pestessä aika ryppyyn. Ehkä samalla vähän näytän rautaa noille päänalustoiksi tarkoitetuille "tyynyliinoille". Aikaisempien kanssa ollaan koettu hyväksi ratkaisuksi laittaa maitopukluja varten sängyn päätyyn muutama tyynyliina, jotka sitten helppo vaihtaa kuiviin tarvittaessa(tuttipullovauvoilla puklauttaminen yleisempää).

Maarit ja Niksu 36+
 
En meinannut väsätä sen kummemmin leipomuksia tai evästä pakkaseen. Mies saa evästä itselleen ja tytölle tehtyä, vieraat saavat pullat tuoda mukanaan tai olkoot ilman :D Omaksi ja perheen iloksi mietin josko huomenna leipois esikoisen kanssa pullaa vähän, siitä ei kyllä pakkaseen ehdi ;)

Tuo mitä Maaritkin sanoi että kun laittaa vauvan sänkyyn pään alla tyynyliinan tai harson, on muuten aika kätsy tapa. Sen kun hoksasin niin ei tarvinnut joka kerran koko lakanaa pestä ;)

Täällä eilen käyty kampaajalla. Sinne oli tullut heille uusi pesupaikka, siellä oli sellainen hierova tuoli. Elin jo toiveissa josko se saisi supistukset aikaan, kun rentoutuu. Mutta ei, onneksi on kuitenkin tukka kuosissa nyt :) Viime yö meni taas valvoskellessa, kahden aikaan vielä pyöriskelin valveilla. Sen jälkeen olen sitten nukahtanut ja herännyt 6.30... On se kumma, kun ei osaa nukkua kunnolla, vielä kun voisi!

nessu ja pieni 38+1
 
Hellouta!

Kyllapa alkaa olla jannaa tosiaan naiden sivujen avaaminen kun niin moni alkaa olla hyvin suotuisilla viikoilla!

Itse kavin sairaalassa tiistaina (normi visiitti) ja viela sina aamuna pieni mies oli peratilassa (hikka ylhaalla). No siina katilo tutki mahan ja sanoi etta rt:ssa vauva. Olin ihan etta et oo tosissas (epailin jo koko katilon kykya tunnustella vauvaa..) Tarkistivat viela ultralla ja rt:ssa oli. Kaanty vissiin ajomatkalla kun silloin venytti mahanahkaa vaikka mihin suuntaan. Ja todentotta hikka tuntui seuraavan kerran samana paivana alhaalla. Nyt ei ole hikkaa ollut sitten eilisaamun joten en ole ihan varma asennosta, mutta luulisin etta on pysynyt rt:ssa. Kun nyt alyaisi pysya siella eika enaa pyorisi!

Taallakin vauva yleensa nukkuu oisin ellen sitten joudu nousemaan vessaan (onneksi yleensa ei tarvitse). Tai ellei poika herata sankyyn tullessaan jos on levoton. Hassua kun tulevan isoveljen aaniin ja liikkeisiin jo reagoi niin herkasti! :)

Mulle on onneksi tulossa se aiti tanne 3 viikkoa niin se on meidan kotiorja ruoanlaiton (ja kenties siivouksenkin) osalta! Nami nami aidin herkut on aina parhaita! :popcorn:
 
Jaha, en ehtiny kun lahettaa tuon edellisen viestin niin hikka alkoi taas ja eikos herra ole kaantynyt taas peratilaan...keleen kele! Alkaa noita viikkojakin olla jo kasassa ihan tarpeeksi (36+5) etta saisi nyt paattaa miten pain meinaa olla! En ymmarra miten herra viela pystyy pyorimaan kuin karuselli! Tanaan kylla muljusi tuolla sisalla vaikka mihin suuntaan etta liekko silloin kaantynyt...:mad:
 
Heissan taasen!

Danone Pirulainen! Toivottavasti pikkunen nyt ymmärtäisi käänmtyä raivotarjontaan ja pysyy siinä! Tosi tympeetä varmasti tommonen. :O

Täällä voidaan hyvin. Olo on onnellinen. Yöt menee pääosin pyöriessä ja päivät laitellessa paikkoja. Kulku on hiljasta menoa mutta pääasia, et edes jonkinlaista menoa. :D

Vaunut saatiin kasattua ja ne toimii hyvin. Sänkykin tuli laitettua melkein valmiiksi asti. Vauvan vaatteille tuli kateltua tänään paikkaa ja hyvin tuntu löytyvän paikat.

Kävelyllä se tuikkii ilkeesti mut ei sen kummempaa. Eilen tuli bongattua vähän limatulppaa (vissiinki) ja nytkin, kun tuli lenkiltä ja kävi vessassa olin näkevinäni limatulppaa. Ei kylläkään mitään veriviiruja seassa.

Serkun reilu pari vuotias on yökylässä ja sillähän tuota virtaa riittää. Ihana tapaus. :heart:

Ai niin, ja tuli aika äippäpolille. Se olis sit 28.9 klo. 11 ja saas nähä miten siellä menee. Musta tuntuu, et vauva olis yöllä käyny poikittain olemassa mut ei onneks päässy kääntyyn perätilaan. =)

Tine ja VienoIlmari 36+6
 
Kävelylenkillä tuli käytyä ja sen kyllä tuntee. Alamahaa vihloi koko reissun, mutta ei antanut sisu soittaa miehelle hakemaan armasta rouvaansa kesken matkan autolla pois :whistle: Nyt saa kyllä jäädä tuollaiset pidemmät lenkit jo ihan suosiolla pois.

Mä olen entistä enemmän alkanut asennoitumaan siihen, että sektioon mennään. Vauva on edelleen sitkeästi perätilassa, ihan niin kuin isosiskonsakin tässä vaiheessa enkä usko, että sieltä kääntyy. Ja vauvan sydänäänet kun ovat edelleen epätasaiset, niin en halua käännösyritykseen lähteä. Sf-mitta oli tämän viikon neuvolassa pysynyt samana kuin parina edellisenä kertana ja kontrolli siitä on tiistaina. Tosin aion vaatia lähetettä äitiyspolille, että saataisiin ultralla katsottua vauvan asento ja napavirtaukset sekä tuo sykeasia - on niin monta minua huolestuttavaa asiaa :(

Pitäisi alkaa lajittelemaan urakalla vauvan vaatteita, harsoja ym. pesuun, jotta saisi lajiteltua ne lipastoon valmiiksi...

Ksylofoni 34+6
 
Käynnistysarviosta ajattelin kysäistä vielä... Saan siis todennäköisesti alkavalla viikolla lähetteen polille jatkuvien (3-4 kertaa viikossa joka siunaaman viikko) migreenien takia. Tarkoituksena olisi, että katsovat minun jaksamiseni ja vauvan tilanteen ja arvioivat käynnistämisen mahdollisuuden.

Mutta mitä tuo käytännössä tarkoittaa, miten homma menee? Neuvolasta lähtee siis lähtete polille, mutta tuleeko sieltä sitten johonkin viikon päähän aika vai... ymmärsin, että ensin tulee joku arvioaika, josta saa sitten uuden ajan joko uuteen tarkistukseen tai käynnistykseen. Mutta mitä tuolla arviossa tehdään, ja millainen aikataulu käytännössä on...?

Nyt siis rv 38+ menossa. Vauvan pitäisi olla normikokoinen, ei myrkytysepäilyjä, rd:ta tms, vaan ihan tuon migreenin ja sen aiheuttaman kropan totaalisen väsymyksen takia olisi käynnistys terkkarin mielestä aiheellinen.

Tulipa omanapainen pitkä teksti, pahoittelut siitä :) Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia noista arvioista, ihan muistakin syistä tehtyjä :)

Branwen ja Sissi 38+3
 
Ensin omaa napaa:

mä olen vihdoin saanut aikaiseksi kaikkea kun äiti oli täällä ja tietty kun oma äitiyslomakin ehti torstaina alkaa. Pinnasänky on kasassa, makkarin järjestys uusittu kun mun mittailuista huolimatta pinnasänky ei mahtunutkaan suunniteltuun paikkaan. Patja ja reunasuojus myös hankittu; ostin Ikeasta harmaan "halpiksen" kun mies tosiaan yhä haluaa kovasti sitä pinkkiä, joten mietin että tuo harmaa menee loistavasti pinkkien petivaatteiden kanssa jos tyttö tulee =) Mies tosin on maalaamassa koko sänkyä pinkiksi....no joo tuon kun näkis pensselin varressa, ei pelkoa. :LOL:

Ostettiin äiskän kanssa myös kaikenlaista muuta vauvasälää ja muita pikku sisustusjutskia meille kotiin, ja uusi kirjahylly odottaa vielä kasaamista. Ostettavaksi jäi vielä kantoreppu, sitteri ja hoitotasolevy pinnasängyn päälle, mutta nuo on kaikki katsottu valmiiksi joten nou hätä!

pakastimeen tehtiin muutama foliovuoka kaalilaatikkoa, ja ajattelin tehdä lisäksi vielä esim. mausteista spagettivuokaa tms. Muuten pakastin tulee lähipäivinä täyttymään koiran raakalihoista, joten en ihan hirveästi saa sinne ruokaa mahtumaan. No onneks meidän alakerrassa on hyvä kebeb-mesta :D

Oma olo on nyt tosi paljo kömpelöitynyt, ja tämän viikonlopun herkuttelun jälkeen on varmaan 4 kiloa tullut painoa lisää. :ashamed: Vauva painaa jo niin kovasti tuonne alas että kokoajan tuntuu pissahädältä ja sellaiset terävät pistokset on tosi inhottavia. Yöt nukun yhä aikamoisen hyvin, yleensä herään kerran vessaan, joskus kaksi.

vauvan liikkeistä huolestuin tänään ekan kerran kunnolla, kun en saanut millään sitä liikkumaan vaikka äitini kanssa molemmat tökittiin ja paineltiin mahaa, mutta onneksi lopulta sain yhden napakan potkun ja myöhemmin iltapäivällä kun yritin nukkua alkoi taas täys rumba. Luonnollisesti! :D

verenpainemittailut aloitin nyt kotona kun sain äitini mittarin lainaan. Tosin heti ekana iltana (pe) se näytti minulle alapainetta 91 (suurin mitä mulla olisi ikinä ollut) joten päätin itse että mittarin oltava viallinen :D Noh, sen jälkeen olen kyllä saanut ihan hyviä lukuja, eli taidan ottaa tuon neuvolaan mukaan testattavaksi. Hyvähän niitä on seurata kun sukurasitusta on paljonkin.

Kenzie 35+3
 
Musta tuntuu, että mää olen kamala ihminen! :( Me ollaan nyt siis molempien vanhemmille kerrottu, että tulevan rakkauden vihanneksen syntymäpäivä on ens perjantaina. Noh, minun vanhemmathan haluavat tietenkin heti tulla katsomaan tulokasta (siis Pohjanmaalta Espooseen) Ja he nimen omaa haluavat tulla sillon perjantaina! Sitten kun minä sanoin, että minä en halua sillon perjantaina leikkauksen jälkeen nähdä ketään muuta kuin mieheni ja poikani, mutta lauantaina toki olette tervetulleita, niin siitähän otettiin kovasti nokkiinsa! Olen kuulemma itsekäs, enkä ajattele ketään muuta... Teki niin kovasti mieli sanoa, että kerrankin elämässä saa olla itsekäs, ja jos ei sillon lauantaina halua tulla, niin ei sitten tartte tulla ollenkaan, mutta jotenkin sain pidettyä suuni kiinni... Katotaan nyt mitä nuo päättävät. Sori tämä oma napainen tilitys...

PK-seutu: Tiistaina lounaalle Itäkeskukseen klo 11? Paremmin Itäkeskusta tuntevat voisivat suositella hyvää ja helppoa ruokapaikkaa... Minäkin sain kaaran käyttöön, joten minun on kai suht helppo sinne hurrauttaa...

Hemmi
 
Heipparallaa!!

HeMmiN Tosi ajattelematonta sun vanhemmilta!! Tuli ihan pahamieli sun puolesta.. :hug:

Noista ruokien valmiiksi tekemisestä ollut puhetta, niin mä en todellakaan aijo tehdä mihinkään pakkaseen valmiiksi.. Jos ei mies selviä sitä jotain 3 päivää, niin kuolkoon mun puolesta nälkään :LOL: Ja kyllä mä sitten alan taas itse tekee ruokaa, kun pääsen laitokselta kotiin, koska tykkään kokkailla niin paljon tai jos en jaksa, niin sitten vaikka tilataan pitsaa :p
Toisaalta meillä ei edes pakkaseen mahdu mitään, koska meillä on pakastin täynnä koiranruokia.. :D

Kenzie barffataanko teillä? kun kattelin tota sun viime kirjotusta, että teilläkin on pakastimessa koiralle lihoja..

Nyt kun sanon tän ääneen niin käy varmaan samanlailla kun danonelle, eli luulen, että meilläkin on vauveli kääntynyt nyt pää alaspäin, kun potkut tuntuu ylempänä.. mutta varmaan kohta nyt heittää jonkun voltin tuolla ja kääntyy taas poikittain.. Ei ole muuten pariin päivään niin ahdistunutkaan olo, kun ei vauva ole poikittain.. nimittäin kyljeltään makaaminen tuntui aika ikävältä..

jännittää!! ylihuomenna on tutustumiskäynti synnärille!! :eek:
 
Toivottavasti danonen pikkuinen kääntyisi vielä itsekseen oikein päin!

Ja jospa Nannamamman pikkuinen olisi myös jo pää alaspäin :)

HeMmiN Kurjaa sinun vanhemmilta, mutta on ihan ok levätä se leikkauspäivä eikä tarvitse ottaa vastaan vieraita edes sairaalaan :hug: Jospa he tässä viikon aikana vielä sen ymmärtävät..

Täällä ei sitten eilen leivottu. Tehtiin kaupunkireissu ja viimein ostin imetysliivit :D Ja sitten nautiskelin pikkuneidin seurasta, kun neiti lähti tänään kyläilemään mummolaan. Tulee tiistaina kotiin :) Tosin anoppi oli jo miehelle sanonut että toisi vasta keskiviikkona, mutta mies sanoi että tiistaina, kun me oltiin asia niin jo aikaisemmin sovittu. Jospa ei nyt tuosta tarvitsisi vääntää.. Mä saan huomenna vähän huilia ja viimeisiä siivouksia tehdä rauhassa (jos huvittaa). Ikävä on kyllä neitiä jo nyt, mutta ehkä mä kestän. Hyvää tekee toisellekin olla mummolassa, kun tykkää kovin siellä touhuta :)

Musta on kyllä tullut niin malttamaton jo! En enää millään jaksais odottaa vauavn syntymää :ashamed: Vaikka eihän tässä nyt kovin montaa viikkoa enää voi mennä. Esikoinen syntyi 41+1, toivottavasti ei sinne asti mene. Kalenterista katsoin tänään, niin se päivä olisi vasta 7.10, en mä jaksa odotella sinne enää :LOL: Hullua miten tää loppuaika onkin jotenkin niin pitkäveteistä, samoin oli esikoisesta. Ja sitten ne puhelut ja sanomiset että kyllä se ajallaan tulee, tai ei sinne kukaan ole jäänyt :stick:

nessu ja pieni 38+3
 
Kenzie sähän oot saanut hyvin hoidettua valmisteluja! Meillä ois liian iso vaaleanpunainen, vielä paketissa oleva pinnasängyn päälle soveltuva hoitotaso, jos kiinnostaa. Tuli ostettua se reissusta ja olikin liian pitkä meidän hoitotasolle. Saisipa miehesi vaaleanpunaista väriä :D

Brawen Olen käsittänyt ettei kovinkaan helposti lähdetä käynnistelemään ja käynnistäminenkin voi varmasti laukaista migreenin/ viedä sen verran aikaa, että migreeni tulee itsekseen, joten varmasti kovasti lääkäristä kiinni antaako suostumuksensa käynnistykseen. Mieti hyvät perusteet valmiiksi :)

Hemmin selitä vanhemmillesi nätisti, että suunnittellut sektiot siirtyvät kaiken muun jälkeiseksi eli vaikka olisi suunniteltu aamuksi voi se siirtyä iltapäivään/iltaan tai vaikka seuraavaan päivään mikäli kiireellisiä toimenpiteitä on paljon. Sektion jälkeen heräämössä menee aikaa useampi tunti ja, että haluat itse olla paikalla huoneessa, kun muut tulevat katsomaan uutta tulokasta (käännä asia niin, että kait he sinutkin haluavat nähdä eikä vain vauvaa ;) ). Ja koska vierailuajat ovat tiukat ei ole lainkaan varmaa, että he edes pääsisivät perjantaina tulemaan, jos sinut leikataan iltapäivällä tai myöhemmin (tämä ei ole yleistä, mutta mahdollista).

PK-tapaaminen Tiistaina klo 11 Itäkeskuksessa olisi mainio kannaltani. Vaihtoehtoina esim. Stockan ravintola, yläkerta (kallis ja vähän vaikea löytää raskaana olevalle soveltuvia ruokia), ravintolamaailma siinä vastapäätä, jota en kyllä tunne tai sitten Chicos (vanha puoli, lähellä Seppälää, Hansasiltaa ja Hesburgeria). Itse ehkä suosittelisin Chicosta, jossa ruoka on kohtuu hintainen ja yleensä ihan hyväkin.

Hermoillen odottelen aamuista äippäpolikäyntiä ja sektioajan saamista. En tahtoisi enää sinnitellä näillä jalkojen turvotuksilla, suonikohjuilla ja pinnallisella laskimotukoksella, joka on jaksanut vaivata jo kolme kuukautta tauotta. Oireet on ku mummolla konsanaan :ashamed: Huomaa etten ole enää kaksikymppinen odottaja... ah sitä helppouden aikaa!

Maarit ja Niksu 36+
 
Ruokaa pakastimessa: mä täyttelen pikkuhiljaa pakastinta lähinnä itseäni ajatellen, 1 hengen annoksilla kaikkia ruokia mitä on jäänyt yli... Esikoisen syntymän jälkeen kun mies aloitti työt (täkäläisen ruhtinaallisen 11 pvän isyysloman jälkeen) muistan, kuinka voittajaolo oli jos oli ennen puoltapäivää onnistunut käymään suihkussa ja saamaan suuhunsa edes jotain! Olen myös muistuttanut miehelle (olishan tuo varmaan itsekin tajunnut) että sairaalasta kotiutuessa kaappien olis hyvä olla täynnä nopeasti laitettavaa ruokaa.

Vanhemmat kylään sektiopäivänä... (anteeksi nimimerkkisi unohtui enkä tästä enää näe sitä) tsemppiä sulle. Voihan niille yrittää muistuttaa että kyseessä ei ole mikään pikku kitarisanipsaisu vaan oikeasti iso leikkaus, eikä sairaalaan sitäpaitsi leikkauspäivänä ehkä edes päästetä vieraita! Ehkä voisitkin piiloutua tässä asiassa sairaalan ohjeiden taakse?

Oma olo: en tiedä mikä on, mutta makean syönti riistäytyy käsistä... Tyhmää, nyt kyllä ryhdistäydyn koska pelkäämäni painonnousu on tähän mennessä ollut maltillista ja tässä on vielä yli kk laskettuun aikaan... Johtuukohan suklaasta vai ei, mutta olo on myös turvonnut ja vähän kurja. Mieskin tuntuu niin hiljaiselta, onkohan sillä joku salainen huoli...
 
Moiks!

Täällä muutamana päivänä tuntunut jo vähän napakampia suppareita ja heti toivo herää, että jospa sittenkin pääsis ennen la:ta synnyttämään :D vaikka sen verran hyvin on vielä esikoisen ajalta muistissa kunnon synnytyssupistukset,että tiedostaa kyllä ettei näillä vielä mihinkään mennä.. Kiva kuitenkin, kun alkaa jotain tuntua :)

Branwen, varmasti saat sitten lähetteen teon jälkeen muutaman päivän sisälle sen äitipoliajan, ehkä viikon sisään. Ja siellä sitten mietitään miten edetään. Eli onko aihetta käynnistellä pikapuoliin ja kuinka pian mahtuu käynnistelyyn. Viikot on jo niin hyvät, että ihan hyvin voit saada käynnistykseen ajan heti äitipolin jälkeiselle päivälle tai lähipäiville. Mutta riippuu aivan siitä, kuinka kiireelliseksi sun tarve siellä arvioidaan. Ja jos kohdunsuun tilanne on yhtään kypsynyt,niin voivat piankin ottaa sut käynnistelyyn :)

Ruuanteko pakastimeen; viimeksi söin aika paljon itekseni päivällä kaupan valmisruokia,kun ei kunnon kokkailuun löytyny heti päivistä sopivaa rakoa ja sit tehtiin ruokaa vasta,kun mies tuli töistä. Eli ihan itteeni ja esikoista varten olin aikeissa jotain tehdä, kyllä mies meilläkin osaa tytön kanssa mun sairaalassaollessa ruokaa laittaa ja myöskin isyyslomalla :) mutta vielä en oo saanu ruokaa tehtyä, leipomuksia tosiaan vaan typsykän kans värkättiin :)

Vauvautumisia odotellessa :)

Liinumiinu ja piiperö 37+4
 
Huomenet ja hyvät viikon alut kaikille!

Branwen, Maarit ja muut hankalien vaivojen kanssa painijat, tsemppiä.

Tuohon käynnistysasiaan, omalla kohdallani kun kävin äitiyspolilla viimeksi, silloin vastaanottanut lääkäri näytti jo alustavasti vihreää valoa. Saa nähdä mikä on nyt tuomio tällä viikolla, kun menen sinne. Käynnistyksen kun voisi kaiketi aloittaa jo ensi viikon to alkaen kun viikkoja on kasassa 38. Terkkari ei enää antanut neuvolasta uutta aikaa, meinasi että loppuaika seurataan sitten riittävästi tuolla taysissa. Itse otin - lääkärin ollessa tällä kertaa niin mukavan ja asiallisen tuntuinen - useita mielestäni puoltavia seikkoja esille käynnistykseen liittyen. Vauvan makrosomian lisäksi näitä ovat mahdollinen syöksysynnytys eli edellinen kesti 45 min. ja miehen mahdollinen töissä olo silloin kun lapsi alkaisi luonnollisesti tehdä tuloaan (sairaala ei kuitenkaan kodin vieressä, matkaa yli 20 km ja taksi ei tänne tule aina tilatessa ihan heti pihaan, itse ei voi lähteä auton rattiin...). Perustelin käynnistystoivetta myös aiemmalla streptolöydöksellä ja antibioottitipan laitolla sekä toiveella että ehdittäisiin edes tällä kertaa puuduttaa.

( . ) Eilen oli oikein supersupparipäivä, tuli aamusta jo touhuiltua pihalla syyssiivousta, keräilin jo talvisuojaan ulkona olevia pihapiirin tavaroita ja olo oli kyllä sen mukainen koko iltapäivän ja illan. Kaiken kukkuraksi ilmeni, että remonttimme yhteydessä viimeisiä ilmastointireikiä poraillut remppamies oli onnistunut osumaan samalla yhteen sähkökaapeliin, lähtenyt vain muina miehinä pois ilmoittamatta minulle mitään ja vasta nyt parin päivän päästä huomattiin että laitetilassa oleva lämmönsäätelyjärjestelmä on pimeänä, koska sen johto on sitten vaurioitunut ja pitää tilata sähkömies korjaamaan edellisen pölvästin puuhat :mad: Oli oikein "rattoisaa" käydä illalla viileässä suihkussa saunan jälkeen kun ei tullut kunnolla lämmintä vettä ja huoneissakin jo vähän hailu lämpötila. Itkua tuli väännettyä istuessani yksin saunan lauteilla. Nyt ei kaipaa mitään ylimääräisiä stressin aiheita kun omassa paksussa olemuksessa on jo ihan sietämistä ja kestämistä tarpeeksi :headwall:

Nyt tarvii lähteä laittamaan takka päälle että tarkenee edes olkkarissa...Onneksi sähkäri ilmoitti tulevansa jo heti tänään niin eiköhän tämä tästä suttaannu.

kolmenmutsi ja tiitiäinen 36 + 5
 
Viimeksi muokattu:
Hemmi tyhmää : / Mikä teillä on sairaalan käytäntö, saavatko muut kuin isä ja sisarukset tulla katsomaan? Kyllä tuossa pitäisi äidin tahtoa kunnioittaa : / Sairaalan sääntöjen taakse menisin minäkin.

Ruokien valmiiksi tekemisestä meilläkin siis tuo pakastin on täytetty niitä äiti on vähän väsynyt –päiviä varten, mies hoitaa omat ruokansa sen ajan, kun olen synnärillä :)

danone ja nannamamma, toivottavasti pienet hoksaisivat asettua kunnolla pää alaspäin!

Kiitos noista käynnistyskommenteista :flower: Minulla siis raja tulisi vastaan sen takia, että nuo migreenikohtaukset väsyttävät ja syövät voimia ihan tuhottomasti. Terkkari oli huolissaan siitä, jaksanko synnyttää, kun olen jo nyt kuin nukkuneen ruokous… Kohdunkaula on käytännössä hävinnyt ja kohdunsuu reilulle sormelle auki ja kuulemma höttöisen pehmeä, joten mahiksia kai sikäli pitäisi olla. Katsellaan…

Mitäs Maaritille sanottiin? Joko kohta on nyytti kainalossa? d:)b

(.) Kävin eilen synnärillä käyrillä, kun iltapäivästä alkaen supisti kipeästi ja tiuhasti :) Käyrillä katsoivat, että kunnon voimakkaita suppareita tulee kuten pitääkin, 5 min välein, ja tosiaan paikat edelleen kypsyneet. Totesi, että ihan synnytyksen alulta tuo käyrillä näyttää. Päästivät kuitenkin kotiin yötä vasten, kun pyysin (meiltä menee sairaalaan 5 min). Nukuin sitten 5h, kellotin ja valvoin kipeitä supistuksia, ja sitten ne pirulaiset hävisivät :kieh: nyt sitten odottelen, josko ne tulisivat uudestaan… Kätilö varoitteli, että herkästi lähteä takaisin, mutta minä mihinkään tästä lähde, kun ei edes supista :kieh: Painoarvioksi katsoi ultralla 3,9kg, mikä järkytti aika lailla :O En ymmärrä, kun tähän asti neuvolan puolella ovat sanoneet, että olisi laskettuna sen 3,5-3,6 kg. Lääkäri oli vaan niin tönkkö, että tuosta ei saanut mitään irti, vaikka kuinka yritti : / Noh, odotellaan… torstaina viimeistään sitten käynnistyslähetettä. Tietääkö joku muuten, millainen asteikko tuossa supistuskäyrälaitteessa on? Millä skaalalla ne numerot siinä ovat?

Turhautunut Branwen ja Sissi 38+4
 
Branwen: Isä ja sisarukset saa tulla synnärille milloin vaan, ja varsinainen vierailuaika on erikseen, muistaakseni klo 17-19. Katotaan nyt miten noitten kanssa menee. Riippuu paljolti siitä miten saavat varattua hotellin. Mutta oma on mokansa, jos varaavat sen silleen, että lähtevät jo perjantaina tai lauantaina pois... Ainakin he ovat tietosia tilanteesta.

Täälläkin odotellaan Maaritin kuulumisia! Joko on eräpäivä tiedossa??? Samaten RR:llä tais olla tänään äippäpoli, joko kohta käynnistellään??

Pk-seutu Toi chico's vois olla hyvä vaihtoehto. Eli kaikki kynnelle kykenevät mukaan! Nähdään siinä itäkeskuksen chicosin edessä huomenna klo 11.
 
Branwenilla on kyllä lupaava päivä eilen ollut! Jospa ne supistukset sieltä vielä tulisivat ja pääset menemään takaisin synnärille =)

Omaa napaa tältä aamulta: taidan soitella neuvolaan tänään soittoajalla, kun paino ottanut nousut viikossa 1,7kg!! Ihan vähän turvottaa...|O En muuten olis varmaan vaa'alle mennyt ollenkaan, mutta yöllä jo särki jalkoja ja käsiä ja puutuivat kun kömmin vessaan. Aamulla sitten puutuivat jäsenet myös siltä puolen kylkeä, millä en nukkunut. Pieni päänsärky myös päällänsä, joten kyllä kiinnostaa nuo verenpaineet ja pissan stixaus, kun ei mulla noin hervottomia vaa'an lukemia ole vielä ollut! Ei edes tyttöä odottaessa ja silloinkin turvotusta riitti loppuvaiheessa. Silmäluometkin turpeessa, ihan kuin olisin itkenyt viikon :kieh:

nessu ja pieni 38+4
 
RR
Äippäpolilta terkkuja, että ei mitään! :mad:
Ensi maanantaille taas uusi aika, jolloin EHKÄ harkitaan käynnistyksen aloittamista. Mulla oli nyt se sama tympeä lääkäri, joka rv33 mittasi vauvelin ihan väärin, eikä tämä lääkärin mielestä ole mitään varsinaista syytä miksi pitäisi edes käynnistää laskettuna aikana (mulla 6.10) vaikka mulla on RD ja insuliinihoito. Toisen lääkärin mielestä taas ei saa mennä päivääkään yliajalle. Puoskareita sanon minä!
Vauvalla kuitenkin kaikki ilmeisesti ok, pissa oli puhdas, verenpaine on nousussa, nyt 130/84, kuulemma normaalia näin loppuajasta. Sydänkäyrällä istuksin taas puolisen tuntia, sekin näytti normaalilta ja napanuoran virtaukset oli ok, lapsivettä mukavasti.
Mä olen niin tympääntynyt! Mä en halua mennä tolle lääkärille enää, mutta eiköhän se mun tuurilla ole siellä ensi viikollakin,arrgh! Sisätutkimus sattui ihan sikana, kaula lyhentynyt entisestään, paikat pehmeät, mutta suu kiinni. Kumpa toi suuaukko avautuisi maanantaihin mennessä, niin ehkä ne sit käynnistäisi jo...
Tänään siis painoarvio oli 3,5kg, mutta en tiedä uskoisko, kun kerran jo mittasi mitä sattuu. 10 päivää sitten toisen lääkärin tekemä arvio oli, että silloin olis ollut ainakin 3,2kg.
Niin ja tämän lääkärin mielestä 4kg lapset ovat normaalipainoisia suomalaisille naisille.

Jos tää samperin flunssa hellittää, niin tulen huomenna itikseen lounaalle, mutta tiedän siis aamulla paremmin olostani.

RR ja Viljami 37+5
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia:

Raskausviikot: 35+1
Paino: 72,6kg / +506 / Lähtö: 60kg
Verenpaine: 135/83
Turvotus: +
Kohdunpohjankorkeus: 33
Lapsiveden määrä: N
Raivotarjonta ja laskeutunut
Sydämensyke +150 ja liikkeet +
Virtsa puhdas

Ensi viikolla uudestaan ja neuvolantäti oli että jos yhtään, ihan vähänkään tuntuu siltä niin olen herkästi yhteydessä äitiyspolille tai häneen. Hänestä kun vaikutti siltä että vauva ei välttämättä odottele suunniteltuun sektioon asti tuonne rv39 asti. Neuvolan jälkeen minustakin tuntui siltä, vauva "porasi" kyllä niin hyvin tuonne alas että melkein jo pyysin miestä jäämään kotiin :D Pienetkään kävelylenkit eivät tunnu enää hyvältä. Rauhallisemmin pitää ottaa ja jättää kotona kotitöitäkin vähemmälle (mies hoitaa). Supistuksia on välillä kivuliaita ja välillä ns. harjoituksia. Ei kuitenkaan päivittäin. Tänään voisin kuitenkin tehdä vielä kerran vauvanvaate inventaarion, jotenkin tuntuu siltä että jotain puuttuu kuitenkin. Vaunutkin on vielä kaupassa, ei olla tilattu kun ei ole ollut haluamaamme väriä tarjolla :( Josko kohta olisi...
Muuten ei sitten olekaan mitään erikoista...luulisin.

Susse 35+1
 
Viimeksi muokattu:
(.) täällä on nukuttu viime yö suht hyvin ja kun mies lähti töihin niin nukuin vielä 10.30 asti! Ah, ihanaa.. Muuten olo onkin vähän surkea, oon varmaan aiemmin kirjotellut tänne mun atopiasta mikä oli jo jossain kohtaa ihan hallinnassa. Nyt jostain syystä pahentunut niin, että ilman peitevoidetta en oikeasti lähde minnekkään.. Onneks on meikit keksitty. Tosin tuli nyt viikonloppuna vedettyä sipsii, limpparii ja muuta keinotekoista ja lisäaineita sisältäviä mössöjä mitkä mulla vielä entisestä pahentaa oloa. Toivon, niin että pikkukaveri ei saa tätä kurjaa (perinnällistä) sairautta vaikka tää on hallittavissa ja tän kanssa voi elää. Päätin nyt että jätän limpparit, karkit, sipsit jne OIKEASTI pois kunnes olen lopettanut imetyksen (jos se onnistuu). Ehkä helpompi nyt toteuttaa tää lupaus kun olen sen tänne kirjannut!! Yritän kaikkeni että edes toisella olisi helpompi olla ja riski sairastua. Hyvä että päätä pystyy kääntämään ku kaula kiristää :( Lisää rasvaa vaan, jeejee ja kortisoninkaan kans ei oikein tolkuttomasti sais lotrailla.


Pk-seudun tapaaminen
ei onnistu multa nyt tällä kertaa, koska mulla on huomenna puolenpäivän aikaan neuvola täällä Espoossa. Olisi kiva nähdä joskus toisten! :)

Pakastimeen en aio tehdä mitään suurempia valmiiksi. En ole tullut ajatelleeksi asiaa, tosin meitä on vaan kaksi kun lapsi on ensimmäinen ja isä kun on isyyslomalla niin hän varmasti tekee ruokaa :)

Merkkejä synnytyksestä ei ole ollut. Sukkapuikkomaisia pistoksia välillä, ei edes harkkasupistuksia ole ollut vähään aikaan. Ehkä ne alkaa sit kertarytinällä..

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!

Kerätär + vauva 38+3
 
Hemmin:Nyt jos koskaan sä saat ite päättää miten aluat ja olla niin itsekäs kun itestä parhaalta tuntuu. Mäkin eilen mainitsin anopille että kun kotiudutaan niin en halua ainakaan samana päivänä vieraita meille. Hän ei kai sitten pidä itseään niin vieraana kun sanoi että no hän ainakin tulee. Mä snaoin että et muuten tule, juurihan sanoin etten halua vieraita meille heti niin otti nokkiinsa tietenkin. Mun vanhemmat tulee 400km:n päästä ja viipyvät sitten varmasti muutaman päivän ja sekin tuntuu niin rasittavalta. Mä oon päättänyt että oitse päätän koska meille saa tulla. Vauvan tulo on esikoisellekin niin iso juttu etten halua tänne heti ulkopuolisia.

Pakastimeen en meinaa mitään ruokaa tehdä. Luultavasti kun koitudutaan vauvan kanssa niin teen isompia satseja sitten että voi syödä pari päivää. Sairaalassaoloaikana isäntä saa itse keittää ruuat itselleen ja tytölle. Osaa kyllä tehdä ruokaa ja jos on päässyt unohtumaan niin opetelkoon.

Valmisteluista:Mulla on tänään eka virallinen äitityslomapäivä ja tänään oon alkanut tehdä valmisteluja vauvaa varten. Nyt eka meinasin että siivoon koko huushollin kunnolla ja tulevaa muuttoa ajatellen käyn vähän tarpeetonta rojua läpi ja myyn/heitän pois. Vaatteet on kaapissa valmiina pestynä mutta kun kaikki paikat on kunnossa niin sitten laitetaan sänky ja hoitopöytä ym. kuntoon. Vaunujen kankaat meinasin myös pestä. Mulla on pieni ongelma että esikoinen nukkuu päikkärit edelleen ulkona vaunuissa (n.2h). Meillä on toki se kantokassi noihin ja pitäis kokeilla että saisko sen matkarattaisiin niin että vauvakin vois sit nukkua ulkona. En haluais esikoista siirtää sisälle kun mun mielestä on niin hyvä kun nukkuu ulkona. Pitäsi kai sairaalaa vartenki jotain pakkailla jossain välissä.

Olosta: Täällä on melko kömpelö ja "raskas". Liikkumista vaikeuttaa kaiken lisäks mulla akillesjänteessä vanha juoksusta tullu rasitusvamma ja näyttää kun olis alkanu kerääntyä nestettä siihen ympärille. Veikkaisin ettei oikeen tykkää hyvää kun painoo tullut sen verran paljon. Pitäis käydä näyttämässä lääkärille mut en meinaa saada aikaseks.Viikonloppuna on tullu herkuteltua oikeen kunnolla synttäreiden ja ravintoloiden merkeissä joten keskiviikkona varmaan taas vaaka näyttää mukavia lukemia. Tuolloin on synnytystapa-arvio ja viimenen lääkäri ja toivon et kohdunsuulla olis alkanut tapahtua jotain, sen verta on ollut kipeitä supistuksia. Ihmettelen suuresti jos ei ole saanut mitään aikaseks. Muuten täällä odotellaan vaan ja nautitaan äitiyslomasta tytön kanssa.

Matilda ja pikkuvauva 35+1
 
ltt
Hei kaikki! Maltan viimein tulla koneelle jakamaan ihanat uutiset teillekin: meille syntyi torstaina 8.9. pienenpieni tyttö! (rv 35+4)

Synnytys meni hyvin, tyttö vietiin heti teholle seurantaan (osattiin odottaa) ja pääsi pari päivää myöhemmin osastolle viereen. Nyt ollaan jo kotona ja kaikki sujuu hienosti. Painokin on vihdoin lähtenyt nousuun, on jo 2200 g :) On tuo niin söpö minivauva, tulee Anne Geddesin kuvat mieleen :)

Kiitos kaikille tsempeistä osastolla makoiluun! Sain sieltä luvan käydä kotona edellisenä päivänä, ja niinhän se synnytys sit itsekseen käynnistyi kun hain vähän vauhtia :) Kiitos etenkin Maaritille sos. puolen neuvoista, ei olis tullut mieleen hakea mitään ilman sun vinkkiä!

Onnea loppuodotukseen kaikille! Täytyy myöntää et on hieman haikea olo et odotusaika on ohi, vaikka tämä palkinto onkin jotain paljon suurempaa :)

Ruoanlaitosta kommentoin nopsaan, että olisinpa tehnyt jotain valmiiksi pakkaseen! Tuntuu että kaikki aika menee pienen ihmettelyyn, ja ihan yhtäkkiä herään kamalaan nälkään eikä kukaan oo edes käynyt kaupassa! Tänään mies lupasi hakea pitsat :)
 

Yhteistyössä