~ Lokakuun lapsoset maaliskuussa ~

SIMPLI: oi ihanaa että siellä kaikki oli hyvin:heart::heart:

UUSILLE tervetuloa:wave:

ASUMISESTA: me elellään 53 neliön kaksiossa vuokralla, 4 henkeä:p hyvin on mahduttu, lastenhuone on aika iso (ja molemmat tyttöjä ja alle 1,5v ikäeroa niin viihtyvät loistavasti samassa huoneessa) niin se helpottaa ja yksi kivankokoinen vaatehuone on :) siivoaminen on nopeaa kun on vähän tilaa eikä ylimääräisiä tavaroita :) Viihdytään kyllä tosi hyvin:heart:
Tässä on tosi fiksusti järjestetty nämä neliöt kaikenkaikkiaan.
Tietty täytyy siistiä pitää että näyttää siistiltä, ja tiskitkin hoituu ilman konetta, mutta ihanaa on se että ollaan aina koko perhe kirjaimellisesti koossa kun ollaan kotona :)
Jossain vaiheessa olis oma koti tarkoitus hankkia, ei ole vielä ajankohtainen :)

onkos muilla mitään MAHAA vielä tullut näkyville?
mulla on kropalla tosiaan mittaa 182cm ja hoikka olen, mutta taitaa pituuteen hukkua tuo kohdun kasvu. MUTTA ruuan jälkeen mulla tulee hirvee alamaha:O Siis mietin et mihin se ruoka oikeen menee kun alamaha alkaa heti pömppäämään. Voihan tosi olla että mahalaukku pullauttaa tuon alavatsan tieltään pihalle:D Pieni kumpare on kuitenkin alkanut erottua, mutta se tulee sillee ettei häiritse farkkujen nappeja, vaan siihen yläpuolelle se pömppä iskee. Näytän lähinnä vaan hieman liikaa herkutelleelta :D

).(

Mulla oli eka neuvola.
painoa on pukannut pari kiloa, mutta hei, kuopuksesta lihoin 30kg.a niin en jaksa mistään vielä stressata.Sinne on matkaa se liki 30kg:a vielä niihin lukemiin niin ehkä tälläinen pieni alku "turvotus" on ihan sallittavaa. Jos alle 90 pysyis niin olisin tyytyväinen.. ja se olis iso parannus muihin raskauksiin verrattuna :D (mulla siis tullut ekasta 25kg:a, 3kk:ssa olivat poissa, kuopuksesta tuli 30kg:a ja se oli vuodessa pois..)
Täytyisi muista juoda vettä, mulla se on aineenvaihduntaan vahvasti vaikuttava tekijä, ja usein tulee liian vähän juotua.

Verenpaine oli 130/84, mikä on ok (esikoisesta oli raskausmyrkytys niin sitä seuraillaan aika tiiviisti) ja HB 133 mikä oli hyvä myös kuulemma.
Kovasti neuvolatäti kyseli miten jaksan, mullahan on 8 raskaus, joista 2 on onnellisesti päättynyt. 5 on siis epäonnistunut 2 lapsen jälkeen, niin täti kyseli että huolestuttaako ja stressaako. Eihän se stressi auta, joten en jaksa stressata. Asiat menee niin kuin menee, tähän ei itse oikein pysty vaikuttamaan.
hirveän kiva nla täti mulla on :)

np-ultra on 28.3., eli tasan 2 vkon päästä! hui!
Kuulemma rakko täynnä tarttis mennä, lääkäri haluaa yrittää ensin vatsan päältä, kun tuota rasvaa ei siinä ole, niin on kuulemma ykkösvaihtoehto yrittää saada tarpeeksi hyvä kuva vatsan päältä.

olo on tosiaan parantunut nyt, edelleen mahan tyhjetessä olo on hutera, muttei enää niin karmiva kuin viimeiset 2 vkoa, ihanaa!!!!


T:Neiti + kihuli 9+0 POKS :)
 
Mä mietin että saatan kysäistä ekalla neuvolakäynnillä tuota sykettä... Mulla olis viikkoja silloin ekassa neuvolassa 10, joten jos se täti vaikka kokeilis... Esikoisesta ei kyllä kuunneltu kun vasta viikolla 16. :O

Muoks. Eikä kun vasta viikolla 17.
 
Viimeksi muokattu:
Uusia oli taas viikonlopun aikana kertynyt kivasti, tervetuloa! :wave:

simpli, raskas viikonloppu sinulla takana :hug: Onneksi ultrassa oli asiat hyvin :heart:

Salainen toive, onnittelut ihanista ultrakuulumisista :heart:

herttaliisa, minulla on tuo kotidoppler ja sydänäänet sain sillä kuuluviin 10+0. Ekassa neuvolassa ja lääkärineuvolassa ei edes yritetty kuunnella (ennen rv. 9+0). Mutta varmasti tuo kuuluminen riippuu todella paljon kohdun asennosta sekä istukan ja sikiön sijainnista.

Seuloihin osallistun, verikokeessa kävin viime viikolla ja ensi viikolla olisi sitten ultra. Siellä sitten pitäisi samalla saada yhteenveto tuloksista.

Mahan näkymisestä, vielä tuo pötsi on pääasiassa turvotusta, mutta kohdun yläreuna tuntuu jo alavatsalla. Kohtu on kallistunut eteenpäin, eli ei tässä varmasti kovin kauaa tarvitse odotella että alkaa oikeasti näkymään...

Sedna + toukka 10+4
 
Onnittelut hyvistä uutisista simplille! Ja salaiselle toiveelle myös onnia ultrakuulumisista :flower:

Asunto on meillä hakusessa.. Ehkä ensi vuonna vaihdetaan. Lokakuussa tulee 2 v täyteen tämän ostosta.. 54,5 neliön kaksio, tämän kyläsen keskustassa MUTTA kerrostalossa ja vieläpä ylin kerron (neljäs) ilman hissiä :D Tämä koti on muuten mukava, mutta pohjaratkaisu on ihan ketuillaan. Muutenkin tää kerrostaloasuminen tympii: lapsuutemme ollaan molemmat vietetty omakotitalossa, joten ei tää kerrostalo oo ihan meidän juttu.

Seuloihin ei aiota osallistua. Taisin mainitakin siitä jo :) Mutta ei ei ei. Mennään normeilla vaan.

ON. Ruokaällötys on rantautunut. Välillä menee alas jotain, välillä ei :p Hermo menee kun vatsa kurisee nälästä mutta kun katsoo ruokaa niin YÖK. Noo, nyt syön nuudeleita: onneksi jotain menee edes.. Eipä tässä muuta, väsyttää ja nälättää.

fannie ja örkki 10+0
 
RR
Heissan taas ja tervetuloa kaikille uusille :wave:

Onnittelut ihanista ultrakuulumisista :)

Meillä np-ultra on siis ensi maanantaina, iiks, tasan viikko enää. Vatsataudistakin ollaan selvitty, painoa lähti yhteensä pois -1,8kg eli kaikki kertyneet raskauskilot :LOL:
Paljonko teille on tullut kiloja?
Masu on kasvanut, viikottain otetuista kuvista kehityksen huomaa hyvin :)

Voidaan kaikki paksusti!

RR ja Pähkinä 9+6 (10+4) :heart:
 
Heippa mamit ja masukit :heart:

Simpli : Ihana juttu! Varmasti niin helpottavaa että kaikki oli kunnossa, toivottavasti menee hyvin loppuun saakka. :)

Salainen toive : Onnittelut ihanista ultrakuulumisista! :heart: Mulla on ultraan vielä 2.5 viikkoa, eikä millään malttais enää ootella. No onneks sitten on jo huhtikuu kun se on... :D

Neiti-81 : sulla on sentilleen saman verran mittaa kun mulla! :D Tosin ite en sitten hoikka olekaan ja mahaa on ihan omastakin takaa, että mitään vauvamasua ei ole vielä havaittavissa :D

Asumisesta : Mä asun tällä hetkellä kerrostalo kaksiossa ihan keskustassa. Tää on mulle yksinäiselle hyvänkokonen, 59 neliöö. Menis muuten vauvan kanssa, mut tää on nelos kerroksessa eikä ole hissiä! :D Joten kyllä se mullakin sitten on muutto edessä. Oon vähän ajatellu, et muuttaisin tuohon n.60 kilsan päähän, josta oon kotosin. Siellä lähellä olis sit vanhemmat ja toisen siskon perhe, niin olis sitten apuakin lähellä, jos yksikseen iskee kauhea väsymys. Mutta ajan kanssa katellaan. Mulla nyt on tässä vuokrasopparii jäljellä heinäkuun loppuun, että rauhassa saa vielä asua :D

Seuloihin osallistun minäkin. Tällä viikolla käyn varmaan torstai aamuna antamassa sen verinäytteen ja sitten se nt-ultra on sillon 1.4. jollon viikkoja on jo 13+2!

Kiloista: Mulla oli tullu 0.4 kiloo neuvolassa viime keskiviikkona. Mutta nyt on siitä lähteny reilu kilo pois tässä viikon aikana. On ollu taas vähän huonoo oloo eikä oo ruoka maistunut.

Tänään on ollu hyvä olo ja nyt teinkin ihanaa lasagnee jota oon jo kaks lautasellista mätönnyt, että kyllä ne kadotetut kilot nopeasti takaisin tulee! :D

-Cinderella ja "Nuutti" 10+5 :heart:
 
Onkos täällä muita mammoja, joilla on uhmis hoidettavana?

Tämä mamma on ihan puhki. Kaikki nämä raskauden mukanaan tuomat väsyt, pahat olot, hermojen kireydet ym. Ja sitten vielä tuo kaksi ja puoli vuotiaan uhma-raivolla karjuva lapsi. Lapsihan on siis rakas ja elämäni täyttymys, mutta tuo uhma, se jotenkin uuvuttaa minut. Tänään ollut ihan karmea päivä. Lapsi huusi tunnin putkeen asioita mitä haluaa, mutta mikään ei kelvannut. Eikä ollut mitään pikkuista huutoa, vaan siis oikein raivokasta karjumista, potkimista ja hakkaamista.

Tuntuu vaan joskus jotenkin siltä, että ei ne muut lapset uhmaa, vaan tuo meidän piltti. Miten te muut saatte hermon kestämään ja tilanteen hallintaan uhmisten kanssa?
 
Tänään on ollut ensimmäistä kertaa hyvä päivä pahoinvoinnin suhteen, join jopa puoli kuppia kahvia töissä! :)
Todennäköisesti tämä hehkutus kostautuu ja huomenna on sitten kaksiverroin karmeampi olo.. Mutta nyt nautin tästä "normaaliudesta" täysin rinnoin :D

Mulla on nt-ultra perjantaina, siihen asti pitää yrittää malttaa odottaa. Vaavin sydäntä olen edelleen kuunnellut päivittäin, tänään jo kuului todella voimakkaasti :heart:
Joku kyselikin sydänäänten kuuntelusta, mulla nuo kuului kotidopplerilla jo vkolla 9+

minimuu ja pikkarainen (ei tällähetkellä hajuakaan viikoista)
 
Mätky: tehoaako esim. jos sanoo että joka päivä kun on ollut nätisti, niin luet iltasadun. ja jos koko viikko menee hyvin, niin sunnuntaisin teette jotain extrakivaa? (askartelu, leipominen tms)

meiltä löytyy 5,5v tyttö jolle on luotu luonnetta 5 lapsen edestä ja meillä desibelit nousee myös herkästi tytöllä, ja on vielä hyvin sitkeä: todistetusti keuhkot kestävät 2h 45minuuttia huutamista putkeen. Välillä on ollu tosi lähellä että olis vaan luovuttanut se suhteen.
Meillä toimii mm. jäähypenkki. tai sitten menee huoneeseensa huutamaan ja tulee sit halimaan kun rauhoittuu, annan rauhassa huutaa (mulla jo korvat tottuneet...) ja nyt tosiaan tuo iltasatu tekniikka käytössä ja toimii oikein hyvin! Päivät menee nyt oikein rauhallisesti :)


Niin ja mieti... meil siis taistellaan tahdon kanssa vieläkin..... et tuo uhmistelu saattaa kestääää... Voimia!!!
 
Viimeksi muokattu:
Branwen: Joo tänään on tuo 5+6...:D

Kävimme sitten ensimmäisen neuvola käynnin ja täytyy sanoa että tästä hoitajasta pidin tosi paljon. Kaikki kohdallaan, niin veri arvot kuin verenpaineet ja pissi näytteen tulokset. Seuraava olisi sitten huhtikuun puolella ja nyt sitten perjantain ultraa odottamaan malttamattomana. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mätky;23356099:
Vau, 2h 45min, siinä on tytöllä luonnetta ja mammalla kans kun jaksaa :)
Keneen lie tullut kun mä olen niin säyseä:whistle::saint:

meille on nyt kans rantautunut sellanen uhkailuvaihe , siis tuo kuopus oli yks päivä tuossa vesilasi kädessä että jos ei saa katsoa tv:tä niin kaataa vedet lattialle... tyynen rauhallisena sitten sanoin että juu antaa mennä vaan ja katotaan mitä tapahtuu...että itsepä sitten siivoaa ja menee kaikki isojen tyttöjen oikeudet pois (meillä tämä tarkoittaa tuntia aiempaa nukkumaanmenoa, ei saa päättää vaatteistaan ja luonnollisesti iltasadut menee pannaan)
Ei muuten kaatanut sitä vettä ;) Heittäytyi lattialle ja huusi ettei IKINÄ saa tehdä mitään kivaa ja äiti on ihan tylsä:D
Tunnin päästä sitten lopetti mökötyksen ja halusi ulos leikkimään:D

Mutta oikeasti on monesti ollut pinna tosi koetuksella (voin niiiiiin samaistua tuohon sun fiilikseen!!), onneksi esikoinen on niin rauhallinen, kun noilla on se alle 1,5v ikäeroa niin on edes esikoinen ollu helppo..

ja muuten, parhaimmillaan olen 4h nukuttanut tuota kuopusta.. tuossa alle 3v iässä. kai näillä hermojen kasvatuksilla murkkuikä menee sitten kans:D voin niin kuvitella tulevaisuudessa kun talon akoilla on kaikilla kuukautiset samaan aikaan. Voi isäntä parka :D
 
Painosta en edes ole viitsinyt ottaa selvää ekan neuvolan jälkeen kuinka paljon se on noussut. Hirveä stressi siitä on ainakin, tuntuu, että olen vain hyllyvää läskiä. En ole koskaan ollut hoikka, en myöskään lihavakaan, mutta löysää löytyy, ärsyttävää. Raskausmaha on jo ihan selkeästi, ei saa sitä vedettyä sisäänkään enää.

Seuloista mä osallistun seuloihin, kuhan saisin aikaiseksi mennä verikokeeseen. Musta ei ole down-lapsen äidiksi ja siksi seulat. Muutkin kehityshäiriöt ovat tietenkin mahdollisuus mutta pidän sormet ristissä ja toivon parasta.

Asumisesta Me ostettiin ennen joulua talo (n 100 neliötä asuintilaa) ja keväällä on edessä massiivinen piharemppa. Mä tykkään olla omassa rauhassa ja olen itse kasvanut lapsuuteni ihan keskustassa, niin haluan omille lapsilleni erilaisen lapsuuden kasvuympäristön.

Uhmasta esikoinen on 1v 10 kk ja oma tahto on löytynyt myös. Vielä ei mitään kauheata rissausta ole, mutta kyllä monesti päivässä on jos jonkinlaista narinaa. Ongelmallisinta on syöminen, ei suostu minun läheisyydessä usein syömään lämmintä ruokaa. Hoidossa syö oikein reippaasti.

Ja yövuorot odottaa. Työssä käyminen tuntuu edelleen kohtuu raskaalta, ei ole oikein huvittanut. Väsyttää ja kun ei koskaan ehdi lepäämään, kun vapaapäivinä pitää aina nousta esikoisen kanssa kuudelta. No eipähän tule niin paljon kiloa, kun ei ehdi sohvalla maata:)

Lisse ja Viljami 10+3
 
Maha on näkynyt kolmisen viikkoa, sitä ennenkin sellaisena turvotuksena, mutta nyt pari viikkoa on ollut selvästi kovempi tuo alavatsa.

Painosta en ole ihan varma, on aikaa kun kävin viimeksi puntarilla, mutta silloin oli tullut puoli kiloa lisää. Ei haittaisi, vaikka tulisi vähän enemmänkin… Lähtöpaino on aika pieni, ja esikoisesta ei tarttunut syömisistä huolimatta kuin 13 kg. En jaksa vielä stressata, sitten joskus jos tarvitsee :D

mätky :wave: meillä on sentään saatu jo pieni myönnytys: kaikki ei ole enää automaattisesti ja koko ajan ”ei”, vaan pienen suostuttelun jälkeen saa jopa myönnytyksen ”pikkuisen” :D Meillä toimii tuohon kiukutteluun vaihtelevasti kolme asiaa: järjen puhuminen (! todetaan vaan, että ei kuule onnistu noin), mies ottaa oikein tiukkaan syliotteeseen ja estää rimpuilut tai sitten kylmästi huomiotta jättäminen. Jos hätä ei ole oikeasti, niin saa rauhassa potkia ja huutaa lattialla… rauhoittuu tosi nopeasti, kun huomaa, ettei saa huomiota. Mutta tiukkaahan se tekee omille hermoille :hug:

Väsyttäisi vaikka kuinka ja huimaa iltapäivään asti. Onneksi miehellä on tässä ensi viikon jälkeen lomia tiedossa, niin saa vähän apua kotihommiin.

Branwen ja sissi 11+3
 
Maha ei sillälailla näy vielä mutta alkaa kyllä pyöristyä ja vyötärö on kadonnut. Alavatsalla tuntuu kyllä että on sellanen kova pallo ja tuntuu että se nostaa tavallaan läskit ylös ja maha alkaa näyttää isommalta. Esikoista odottaessa olin niin kovassa kunnossa verrattuna nykytilaan että on vaikea verrata. Silloinkin kyllä vatsa alkoi näkyä ehkä tavallista aikasemmin eikä kyllä ollut turvotuksesta tietoa joten nytkin odottelen että kohta tosta pullahtaa. Pomolle kerroin jo, että saa nyt rauhassa olla töissäkin:)

Painosta: Toi on mulle jotenkin arka asia. Oon aina treenannut paljon ja ollut kovassa kunnossa, myös esikoisen jälkeen kroppa palautui tosi nopsaa ja sain jatkaa juoksemista. Viime alkukesästä alotin työt, jatkoin opiskelua, alotimme rakentamisen niin aikaa treenaamiseen ei löydy samalla tavalla ja sekös näkyy sitten peilistä ja vaa'alla. Mä olen lihonut siis ihan omasta aloitteestani 5kg siitä joka oli lähtöpaino esikkoa odottaessa johon olen tyytyväinen. Nyt olen päättänyt etten stressaa raskaana ollessa mutta pyrin liikkumaan niin paljon kuin pystyn/ehdin ja katson mitä suuhuni laitan. Kun vauva on syntynyt, on meillä talo valmis ja mulla taas enemmän aikaa joten laitetaan kroppa kuntoon silloin=)

Ruoka: Maistuu täällä kyllä:) Pahoinvoinnin takia on ollut vaikeaa suunnitella etukäteen perheen aterioita vaan on joutunut tehdä ruokaa sellasen mieliteon ja mitä pystyy syödä milloinkin. Jos olen edelllisenä päivänä ostanut vaikka jauhelihaa tarkoituksena tehdä siitä ruokaa seuraavana päivänä voi olla etten seuraavana päivänä pysty edes ajatella tekeväni siitä ruokaa. Muuten maistuu kaikki raikas. Välillä tekee mieli makeaa tosi paljon ja välillä tosi paljon suolaista. Janottaa normaalia enemmän ja juon aika paljon. Yritän juoda vetta mutta mun teklee mieli kaikkia hedelmälihallisia tuoremehuja. Niissäkin on paljon sokeria joten pitäis koittaa välttää. Kahvia en pysty juurikaan juoda. aamulla on saatava yksi kuppi ja muuten en pysty sitä päivän aikana juomaan. Esikoisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Ihan hyvä sinänsä, eihän sitä kahvia paljoa suositella odottaville.
 
Tällainen ajatus on askarruttanut että kuinka moni teistä on taikauskoinen raskauden ajasta? Äitini on hyvin taika uskoinen joten hänen mielestä vauvan tarvikkeita ei saa ostaa etukäteen paljoa ja huonetta ei saa laittaa valmiiksi kuin lasketunajan läheisyydessä.

Sain harmikseni tiedon että ultraani joudutaan siirtämään perjantaista maanantaille. eli pitää porskuttaa vielä vajaa viikko kolmen yön sijaan :kieh: mutta kait he sitten uskovat että asiat on hyvin kun ei ole kiirettä.:confused:
 
En kyllä kovin taikauskoinen ole itse, mutta silti täytyy kyllä yrittää malttaa mielensä ostosten kanssa vähän varmemmille viikoille.

Maha ei vielä ole muuta kun hiukan turvonnut, kukaan ulkopuolinen ei kyllä osaisi arvata raskautta vielä, kovasti odotan että kasvais, mutta toisaalta varmaan hyvä vaan että maltilla kasvaa. :)

(.) Meillä oli eilen neuvola, ja epäsäännöllisten kuukatisteni takia (minulla on ollut vain kahdet kuukautiset syyskuun jälkeen kun lopetin pillerit) sainkin neuvolalääkäriajan jo tälle aamulle!!! Eli sieltä juuri mieheni kanssa tultiin, ja voi jestas kun oli ihana nähdä pikkuinen köllöttelemässä siellä masussa. Sydänki sykki hienosti...:heart: Viikkoja tosin niinkun arvattiinkin niin onkin nyt viikon vähemmän, eli 8+5 menossa mittojen mukaan eikä 9+5 niinkun neuvolan mukaan. Tosin kyllä epäilen hiukan noita mittoja, kun joka kerta kun lääkäri mittas niin sai eri vastauksen. Mutta noitten mukaan siis nyt mennään ja minun lasketun ajan voi päivittää: 20.10.

No, nyt tämä pilvilinnoissa leijaileva jatkaa työntekoa... :saint:

-Iiris- ja kirppu 8+5
 
Onnea hyvistä ultra-kuulumisista! =)

Tänään oli eka neuvola. Meni 1,5 tuntia - olin kuvitellut pääseväni puolessa tunnissa pois. Poitsulla on lääkärikammo ja sai pikku hepuleita. Äitiltä kun otettiin verenpaine, niin oli ihan kauheeta. Pitää tästä lähtien jättää mummille hoitoon. Pitää käydä kolme eri kertaa labrassa: perustestit+kilpirauhasarvo / sokerirasitustesti / seulontalabra. Varmasti jään heti kiinni sokereista, meillä on niin vahva sukutausta ja mulla oli viime raskaudessakin. Eipä siinä mitään, hyvinhän me siitä selvittiin. Painoa ei ole vielä tullut, eikä saisi paljon tullakkaan, kun sitä painoa on ennestään enemmän kuin tarpeeksi. :ashamed: Verenpaine oli 125/70, eli hyvä.

Asumisesta: Me asutaan omassa kerrostalo kolmiossa. Jossain vaiheessa ollaan neliötä etsimässä, että kummatkin lapset saa oman huoneen. Mutta ei ole vielä ajankohtaista. Asutaan kaupungissa, mutta maalla - pieni paikka, mutta Helsingin keskustaan pääsee helposti ja nopeasti.

Uhma: Meillä on 1v9kk vanha poika ja uhma nostaa päätään. On muutenkin tosi temperamenttinen ja vahvatahtoinen ja päälle vielä uhma, niin huh huh. JA päälle se, että hän ei vielä puhu, joten äiti ei aina ymmärrä. :heart:

Meillä olisi seuraava neuvola vasta joskus reilu kahdenkymmenen rv:n jälkeen (en enää muista oliko 24 vai mikä), mutta sovittiin, että rv 16 pääsen ylimääräiselle käynnille, kun mulla varmasti riittää noissa sokereissa pohdittavaa...

ÄitiDino + murunen 8+3
 
AJ
Täällähän on saatu roppakaupalla hyviä uutisia ultrista. Onnea vaan kaikille:)

Asumisesta: Me asustellaan vanhassa (joskin remontoidussa) rintamamiestalossa, eli huoneita löytyy kolmesta kerroksesta. Asutaan kaupungissa, mutta mieli halajaa molemmilla vähän syrjemmälle ja ollaankin etsitty tonttia ja ollaan ajateltu rakentaa jossain vaiheessa:) Ei vaan tunnu tonttia löytyvän, kun en mitään pientä tonttia edes halua. No eipähän tässä kiirekään ole, tähän mahdutaan kyllä varsin hyvin miehen, pojan ja kahden koiran kanssa asustelemaan.

Ruoka: Voi kun keksiskin, mitä alas saisi. Jäätelö menee toistaiseksi ja voileipä, mutta toi leipäkin alkaa tökkimään. En ole tainnut neljään päivään syödä mitään lämmintä ruokaa, kun en alas saa. No painoa löytyy ihan omasta takaa tarpeeksi, joten ei tuosta suurta haittaa ainakaan toistaiseksi ole.

Huomenna olisi ensimmäinen neuvola. Onneksi sain vaihdettua neuvolatätiä, sillä edellisen raskauden aikana, minun terkka oli sellainen kotka, ettei pahemmasta väliä. Olisi siis nyttenkin sama täti, ellen olisi itse pyytänyt jotain toista. Olot on kertakaikkiaan kurjat ja alavatsa jomottelee tasaisesti läpi vuorokauden, taitaa olla vaan tuota paikkojen venymistä. Ummetus on myös jo rantautunut ja samoin närästys. Eli oikein "hienosti" menee. Kaikki mahdolliset vaivat jo heti alussa.
 
Uudet tervetuloa! :wave: ompas meitä jo paljon!

Simpi olipas hyvä, että kaikki oli kuitenkin hyvin pikkuisella! :) Varmasti säikäytti.

Salainen toive ja iiris onnea ihanista ultrakuulumisista :heart:

Asumisesta Asutaan omassa rivarin päätyasunnossa, 80 neliön kolmiossa. Ihan on tilaa asua näin kahdestaan, ja vielä sitten syksyllä kolmestaankin. Ihanassa paikassa asutaa, vähän syrjemmällä "kaupungista". Kuitenkin sinne ajaa autolla 10minuutissa. Mutta ollaan molemmat kasvettu omakotitalossa, ja se onkin seuraava haave. Vielä ei voida suunnitella muuttoa, kun vasta joulukuussa tulee 2v tässä täyteen. Katsellaan sitten, josko ruvettaisiin rakentamaan.

Seuloista Mekin osallistutaan. Niin kuin lisse sanoi, ei meistäkään olisi esim. down-lapsen vanhemmiksi. Vaikka se pahalta kuullostaakin :ashamed:

Taikauskosta välillä se vaivaa täälläkin... Mutta kyllä me varmaan jo vähitellen ruvetaan nt-ultran jälkeen hankkimaan tavaroita, jos siis siellä kaikki hyvin. Ei tule kaikki ostettava sitten yhdellä rysäyksellä. Muuta en ole vielä ostanut kuin vauvakirjan :saint:

Painosta mulle paino on ollut viime vuosina aika arka asia. Niin arka, ettei meillä ole edes vaakaa kotona :D Ollaan miehen kanssa oltu yksissä 4v, sen aikana painoa tullut n.20kg lisää, hui! 1,5 vuodessa oli tullut 10kg, kun neuvolassa kävin vaa'alla, meinasin pökrätä siihen paikkaan. Olen siis lievästi ylipainoinen. Silloin tein päätöksen, että raskausaikana liikun mahd. paljon, ettei tuo luku nouse ihan mahdottomiin lukemiin. En tajua mistä tätä painoa tulee, vaikka kuinka yrittää sen nousun saada loppumaan. Osasyynä voi olla koulun loppuminen, vuorotyön alkaminen, stressi ja tupakanpolton lopetus. Saas nähdä miten käy raskauden jälkeen. Hitto palkkaan vaikka personal trainerin, mutta näistä läskeistä pitää päästä eroon :D

ON: Kävin eilen siellä lääkärissä hakemassa sairaslomalle jatkoa. Sanoin, että en enää monta päivää haluaisi kotona olla, että jos kokeiltaisiin, alkaisiko tämä jo helpottua muutamassa päivässä. Mutta ei, lääkäri sitten kirjoitti vielä tämän koko viikon :headwall: Tuun kohta kuulkaa mökkihöperöks! Mutta eipähän tälle mitään voi, ei tässä tilassa voi olla töissäkään.

Pitäkäähän peukut pystyssä, tänään on se varhaisultra klo 17. Kyllä jänskättää! :x

Niiskuneiti ja ? 8+4
 
Heipähei tas, mihin nämä päivät oikein katoavat!?

Asuminen muutimme juuri tammikuun lopulla todella reilun kokoiseen kerrostalo kolmioon. Heti muuton yhteydessä jaoimme isomman makkarin kahtia sellaisella säilytyselementillä, josta saa molemmin puolin laatikot auki. Ja tämän myötä isommassa makkarissa on kaksi hyvän kokoista soppea, joihin kumpaankin mahtuu hyvin sänky, leikkitilaa sekä kirjoituspöytä. Toinen puoli huoneesta nyt vielä on tyhjillään, mutta helpompi oli mielestämme näin samantien jakaa tila. ja tarkoitus olisi kuitenkin varmaan ensimmäinen vuosi vauvan viettää meidän huoneessa, ettei häiritse niin kovin esikoisen unia!
Olemme tulleet päätökseen, että mielummin asumme pienellä budjetilla ja käytämme enemmän sitten rahaa arjen pieniin iloihin ja matkusteluun!

Maha on todella turvoksissa!!!
Paljastuin viikonloppuna, kun olimme kaverin syntymäpäivillä.... Ensinnäkin kun en ruokailun yhteydessä juonut viiniä sekä iltaa kohden todella pahasti turvonnut maha, jota ei enää edes tunika kunnolla pystynyt peittämään. Niin myönsin sitten suoraan, että juu kyllä olen raskaana :) Turvotushan tuo vissiin suurin osa vielä on, mutta aina tasa viikolla otetuista kuvita huomaa kuinka se vaan apisuu ja paisuu!! Painoa oli eilisen neuvolakäynnin mukaan tullut tämän turvotuksebn myötä reilu neljä kiloa, ja itkuun meinasin purskahtaa :( Mutta nyt aloin miettimään, että viime viikolla ei oman vaa´an mukaan ollut tullut ollenkaan kiloja, että olisikohan meidän vaaka vanhuuttaan alkanut näyttää minulle mieluisampaa lukemaa ja oilsinkin aina ollut neljä kiloa painavampi.... tarviikin illalla tarkistaa!!

Neuvolassa muuten perus paperin täyttelyt ja kaamea kasa opuksia. Verenpaine 112/75 hemoglobiini 150 ja pissatkin ok. Yllätyksekseni, en joudu sokerirasitukseen, jostain kuulin että kaikki yli 25v. joutuisi, mutta parempi näin! Lääkäriajankin jo 8.4 ja tänään pitäisi varailla sairaalalta ekaa ultraa klo 14 jälkeen! Laskin itse viimeisten kuukautisten perusteella lasketuksiajaksi tuon 23.10 mutta neuvolan kone antoi 25.10. Eivät vissiin ottaneet huomioon, että kiertoni on sen 26 päivää ollut.... Mutta itse tykkään enemmän tuosta 23.10 eli katsotaan nyt mitä siellä ultrassa sitten sanotaan.

Edelleen kova väsymys, eilenkin nukahdin sohvalle jo ennen ysiä. Ruoka ei maistu, jos edellisen päivän ruuasta on jäänyt jotain jäljelle, niin seuraavana päivänä on turha sitä yrittää enää syödä, samantien potkaisee ylös! Vettä kuluu litroja päivässä, koko ajan saa olla juomassa. Närästys on aivan kaameaa, ja koko ajan röyhii. Ummetus on jo nyt luonani, ja sitä kun yritin hoitaa niin sain kaupan päällisiksi kaameat ilmavaivat! Ala vatsaa repii edelleen jos reippaammin kävelen tms. sekä aivastaessa repäsee todella kipeästi, myös iltasella jos on ollut rankempi päivä, niin vihloo! Mutta oneksi ja onneksi vihlonnat ja repimiset ovat molemmin puolisia, joten en niistä niin huolehdi....

Miina Ja möntti 8+2 (8+0)
 
Monet on päässy jo neuvolassa käymään =) Itsellä neuvola ens viikonlopulla ja ootan sitä kuin kuuta nousevaa..

Paino on pysynyt vielä samana mutta meillä neuvolan puntari on näyttänyt aina 1-2kg enemmän mitä kotipuntari.. Ens viikolla sitten näkee mitä neuvolan mukaan painoa on..

Maha on jonku verran turvoksissa mutta selvää vauva mahaa ei oo viel havaittavissa.

Seuloihin osallistutaan jos sinne asti päästään.

Paha-olo alkanut helpottamaan ja nyt hirvittää jos kaikki ei ookkaan ok: / mikään ei oo hyvä..

Maria ja toukka 8+2
 
onpas tänne tullu hurjasti tekstiä lisää sillä aikaa ku oon "lomaillu". en siis reiluun viikkoon oo kerenny juttujanne seuraamaan, saati itte kirjottelemaan. nytten millään jaksa alkaa lukee siel asti mis viimeks oon ollu mukana :). mut noihi mistä ootte viimeiks jutellu ni voisin omat kommenntini nyös heitttää..

Paino. ahdistaa. esikoista odottaessa painoo kerty 13kg, joista jäi kuusi kiloo. nyt sit pelottaa kui korkeelle paino nouseekaan, vaikken mitenkää lihava oo. vaa'alla tulee käytyy lähes joka ilta, mut viel ekan neuvolan jälkeen paino ei onneks oo noussu :). toivon et tää toukka söis vähä noit ylimääräsii kiloi eka pois :).

Mahasta, en oikeen tiiä näkyykö se vai onks toi vaa läskiä :D. ehk se o jotain turvotusta ainaki..

Koti meillä on maalla, ihana rintamamiestalo peltojen ja omenapuiden keskellä. täällä aijotaan olla ja pysyä. lapsille on niin ihanat puitteet täällä kasvaa ja seikkailla ettei paremmasta väliä :). välillä kyl tympii pitkä matka kauppaan ja ihmisten ilmoille, mut se oli tiedossa ku tänne lähettiin. onneks on ihanat naapurit ympärillä :).

Tänään sit alkiota voi alkaa kutsua sikiöksi :). viel pari viikkoo pitäs oottaa np-ultraan, onneks viikot tuntuu kuluvan nopeaa.

viliina ja kirstiolavi 10+0
 
Taikauskoisia ei olla kumpikaan, ei sitten vähääkään :D (Meidän maistraattivihkimispäivä oli viime elokuussa perjantai 13. päivä ;)) Mut eipä olla viel osteltu juuri mitään ihan käytännön syistä :) Vaikka en juuri pelkää enää vauvan menettämistä niin halua NÄHDÄ ja KUULLA lapsen ennen ku ostan hänelle mitään. Kun ei sitä ikinä voi tietää.. Parin viikon päästä oon viisaampi.

Hmm, muuten kaikki on normaalia. Kouluun en jaksanut tänään mennä mutta en anna sen vaivata päätäni. Koulu jää muutenkin kesken :D Jos lääkäriin asti pääsen tänään niin johan on.. Tai paras olisi :p Torstaina toinen neuvolakäynti, hmm.. Saas nähdä mitä meikäläisen painokin sanoo :eek: Varmaan järkyttäviä lukemia.

Ostoksista ylipäätään.. Ollaan ruvettu keräämään miehen kanssa vauvarahastoa säästöpossuun :) Ehkä kesällä ruvetaan pikkuhiljaa tekemään pienempiä ostoksia ettei kaikkea tarvitse ostaa kerralla. Jos kaikki tärkeimmät sais sit hommailtua ennen vaavin tuloa :D niinku turvakaukalo..

fannie ja örkki 10+1
 
Siis en itse olisi hankimassa tavaroita ainakaan vielä, mutta äitini on sitä mieltä että vaikka raskauden keskivaihe olisi ylitetty ei vauvalle saa vielä osataa mitään isoa. Vaateet on hyväksyttäviä, mutta rattaita ja ynm. ei saa ostaa ennen kuin on alkaa "äityisloma".

Olotila; on tänään ollut poikkeuksellisen karmea. Väsyttää ja vaikka syön vähän väliä jotain pientä (hedelmiä) etoo koko ajan. Puhti on täysin pois ja sekös saa äksylle tuulelle.

Neuvolan täti sanoi että minun pitää vaihtaa vitamiinit sellaisiin jossa ei tule rautaa lisänä. Oli sen verran hyvät veret 147. Ymmärrän kyllä tuo, sillä parhaillaan on minulla huidellut 169 eli paksuutta kyllä löytyy. Ja nyt pidettävä tarkasti huolta mitä syön, sillä paino oli nousut siitä mitä se on ollut jo 3kg. Kääk! Se on stop herkuille nyt!

Asuminen: asumme puoli valmiissa puolitoista kerroksisessa omakotitalossa. Nyt raskauden myötä minun auttaminen on jäänyt vähemmälle, kun en nuita raskaita saa hirveämmin nostella. Mutta kyllä se pikku hiljaa alkaa valmistua. Jos sitä ensi kesänä maalailis jo lasten huoneen seiniä tuolta yläkerrasta...:D Valmistuttuaan meillä olisi käytössä 163 neliötä.

Pieniä säästöjä meillä jo on, jotka nyt todennäköisesti käytetään vauvalle tehtäviin hankintoihin joskus tuonempana alku syksystä...:D

simpli & pieni matkalainen 6+0rv
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä