~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

Mä tulin nyt kommentoimaan kun eilen vain kirjottelin omaa napaa kun otti niin päähän. Nyt parempi.

Kenzie: Mä olin tossa vähän samassa tilanteessa. Kerroin jokin aika sitten pomolle enkä saanut mitään älyttömän ihanaa reaktiota. Pomo kyseli kaikkea että no monta sä oikein ajattelit tehdä ja että kai osaat sitten peittää sen kasvavan mahan, ym. Otti lujaa päähän mutta kehityskeskustelussa otin puheeksi tuon suhtautumisen ja sain anteeksipyynnön ja sen jälkeen on ollut parempi. Mun pomolla ei siis ole lapsia ja jos olen sairaan lapsen kanssa kotona niin siitäkin tulee yleensä negatiivista kommenttia. Pomolle voi onneksi sanoa tuosta sen tyylistä ja mä sanonkin että hei haloo, perhe on se tärkein ja yleensä tajuaa sitten. Tsemppiä kertomiseen. Ei se kivaa tuossa tilanteessa ole mutta mua helpotti kertominen ja nyt on helpompi olla töissä ja nauttia kasvavasta mahasta:heart:

Lääkärineuvolasta: Meillä on täällä kolme lääkärineuvolaa. Ennen viikkoa 16. puolenvälin paikkeilla ja viikolla 36. Jos on jotain mitä pitää seurata niin enemmän. Neuvola on nyt alkuun kerran kuussa. Ja lopussa eka kahen viikon välein ja ihan lopussa viikon välein. En muista noita viikkoja milloin tihenee.

Verenpaineesta: Mulla nousee verenpaine jos on stressiä, kuten varmaan kaikilla. En pidä tota kuitenkaan sillai hälyttävänä koska toi stressi ei ole mulla mikään jatkuva olotila vaan tulee välillä joidenkin työjuttujen takia, tän rakentamisen takia jne. Täytyy nyt koittaa olla stressamatta ja opetella stressinhallitaa:) Olen sen verran perfektionisti että joskus vaikeaa. Nyt mittasin ja paineet oli 127/74 eli hyvät paineet. Onhan se hyvä että seurataan mutta lääkäri pelotteli eilen raskausmyrkytyksellä ja verenpainelääkkeillä että mun mielestä meni vähän yli.

Kiva teillä jotka ootte hoitoalalla kun voitte itse seurailla:)

Matilda-08 ja pikkuvauva 12+3
 
kenzie Ikävä tilanne : / Eihän siitä raskaudesta tietysti tarvitse kertoa kuin se pari kuukautta ennen lomalle jäämistä, mutta silti… höh :(

fannie Oletko kokeillut suolatippoja?

Jaksamista Matildallekin :hug: Pystyykö esim. gradu odottamaan hetken, vaikka parikin viikkoa, jos vaikka lähtisit lapsen kanssa juoksulenkille tai muuta yhteistä liikuntaa tekemään? Tai mies tosiaan pitämään välipäivän raksalta että saisit vaikka ihan vaan levätä? Meilläkin mies tekee niin pitkää päivää, että omat harrastukset jäävät käytännössä nollaan. Ollaan sitten yritetty neidin kanssa käydä yhdessä liikkumassa, hänet vaunuihin tai pyörään ja menoksi…

helistin laitettu :)

hapsiainen onnittelut! :flower: Juu, ilmeisesti meillä on sama juttu tosiaan, sen streptokokin tuloksia vielä tosin odottelen. Millaiset ohjeet sait maitohapoista? Minulle ohjeisti käyttämään sen 7 päivää putkeen ja sen jälkeen joka kolmas päivä tulehduksia estämään. Sanoi, että kun ei ole lääke, niin voi huoleta käyttää, ja jos kerran tuppaa ph-tasapaino heittelemään ja siten altistamaan tulehduksille, niin nuo maitohapot toimivat hyvänä ennaltaestäjänä tulehduksille.

Lääkärineuvoloita täällä on vissiin kolme, en tosin ole kysynyt varmaksi, mutta netistä ymmärsin niin. Eka oli rv 13+. Mistä päästäänkin sujuvasti rakenneultraan :D Mille viikoille teillä on annettu aika? Minulla on rv 21+1 ja tuntuu niin kovin myöhäiseltä…

Viime yönä sitten petti jalka ekan kerran alta : / Nousin yöllä vessaan, niin eihän se mitään kantanut. Lantiosta vissiin kiinni, mihinkään ei sattunut, mutta ei vaan ottanut yhtään alle. Onneksi en kaatunut, sain sen verran sängynpäädystä kiinni, mutta kiva, jos tämä taas alkaa : / Täytyy ottaa se tyyny yöksi jalkojen väliin ja ottaa asia puheeksi parin viikon päästä neuvolassa, jos ei auta.

Branwen ja sissi 16+0 *poks*
 
Kiitos linkistä, Santara pidänkö sinut listalla vai poistanko? Ymmärrän hyvin, että jutut voivat olla enemmän omia toisessa pinossa, varsinkin näin alussa :) Kiva kuitenkin, jos jaksat meillekin välillä kertoa kuulumisiasi ;)
 
Huomenia kaikille ja ihanaa kun on uusiakin tullut! :) Vaikka en muistakaan usein tänne kirjoitella, seuraan silti päivittäin teidän kuulumisianne.

Ja tsemppiä heti alussa tosi paljon teille, joilla on vuotoja! Täällä peukut pystyssä toivon parasta! :hug:

Meillä oli eilen nt-ultra, jossa kaikki hyvin :) niskaturvotusta 1,3 mm ja koko vastasi melkeinpä aikaakin: yhtä päivää vähemmän vastasi mitat, mutta laskettua aikaa ei muuteltu siispä. Siellä se pikku tulokas laitto kättä suuhun ja otti nilkoista välissä kiinni käsillä. Melkoinen sirkustemppuilija, kätilön mukaan urheilullinen vauva tulossa ;)

Oi, pahoinvointi on lähes hävinnyt. Eilen aamuna oksensin vielä, mutta se oli sellainen yllätysoksennus, ei edeltävästi pahoinvointia :) Maanantaina olisi paluu töihin tältä keuhkokuumeen jälkeiseltä saikulta, ja olokin on nyt jo normaali. Ab-kuuria jatkuu vielä muutaman päivän ajan.

Minäkin sitten ostin tuon kotidopplerin, on sillä vaan niin ihana kuunnella pikkuisen sydämen puksutusta. Hei hyvä vinkki tuosta uudesta äitiyspakkauksesta tuo linkki, pitääpäs heti aamulla rynnätä katsomaan sinne, millanen se ois tulossa! Tuntuu kyllä niin mielettömän onnelliselta nyt, että kaikki onkin hyvin ja sieltä saattaa ehkä sittenkin tulla meille vauva! :heart:

Lämpimiä kevätpäiviä kaikille teille toivottavat
Liisikki + Pulla 13+0
 
Branwen, suolatippoja?? :rolleyes: Mitä mitä ne on? :D

Olis ihan mukava löytää jotain helpotusta tähän oloon.. Kuume ei nouse, ei sitten millään! Oon aina ollut tämmönen, harvoin on kuumetta. Kolmas päivä petipotilaana on tämä eikä mun hermot meinaa kestää. Onneks äiti kävi eilen ja siivos samalla meidän kämpän :D Äiti on siis kodinhoitaja nykyisin omalla toiminimellä vaikka jäi muutama vuos sit eläkkeelle. Paras äiti :heart:

Muuten ei mitään kummallisuuksia. Rakenneultraan tipahti postista aika, se on 23.5. :) Vielä hetki :D

fannie ja örkki 14+3
 
fannie niitä, mitä pikkuvauvoilla käytetään :D Eli siis ihan apteekista ilman reseptiä sellainen pikkupullo suolavesitippoja. Niitä voi tiputella useamman kerran päivässä nenään ja tekee limasta juoksevampaa, auttaa saamaan nenän paremmin auki. Ne on ihan lääkkeettömiä, tosiaan pikkuvauvojen nenänavaamiseen tarkoitettu. Eivät supista limakalvoja tms., mutta auttavat saamaan sen liman pois kun tekevät siitä juoksevampaa. Helpompi ainakin hengittää :)
 
Rakenneultra mulla 11.5, eli silloin viikkoja kasassa 19+6
Lääkäri-neuvoloita on täälläkin kolme. Ennen vko 16, puolen välin tienoilla ja n. vko 36. Ja koska edellinen syntyi sektiolla, niin kaksi ensimmäistä kertaa on omalla lääkärillä ja viimeinen sitten synnärillä.
 
Jippikai jee!!!

Kävin lääkärissä aamulla ja ultralla katsottiin niin vauva voi hyvin ja kooltaan vastaa viikkoja, joten joko mun vatsaröllykkä tai neuvolan doppleri oli syynä ettei saatu sydänääniä kuulumaan?!? Ihanaa!! Oli kiva päästä muutenkin kurkkaamaan toisen residenssiin :)

Kiitoksia tiedosta, täytynee munkin käydä vaklaamassa äitiyspakkausta huomenna.

Muutosta & Helvi 13+5
 
Branwen Mun pitää käyttää nyt vaan se 7 päivän "kuuri" niitä maitohappobakteereja ja sit kattoo paraneeko vai vaatiiko vielä sitten lisää. Niin ja kiitos onnitteluista. :)

Höh, kaikkialla on useampi lääkärineuvola. :O Terkkari kyllä sanoi että kyllä täälläkin pääsee jos jotain tulee, mut ei se oo sama asia. Jotenkin olis ihan kivakin kun olis tässä alkupuolella yksi lääkärikäynti. Neuvolakäyntejä on näin aluksi kuukauden välein ja sitten lopussa parin viikon välein ja sitten viikon välein. Tosin viimeksikin mulla ei ollut noin kun kaikki sujui hyvin niin ei tarvinnut lopussakaan rampata niin tiuhaan. Nytkin terkkari kysyi että haluanko käydä joka kuukaus. :O No todellakin haluan. :O

Mulla on rakenneultra muistaakseni aika tasan 20 viikolla, tais olla 20+1. Noin se oli esikoisestakin.

Kääk tuo äitiyspakkaus! Mun olis niin parempi pysyä poissa katsomasta sitten sitä uusinta pakkausta. Meillä on kuitenkin tuo 2009 pakkaus ja kaikki tietty vielä tallella eikä juuri käytön jälkiä edes huomaa kun yhdellä vain ollut, ei siis mitään järkeä ottaa nyt pakkausta, mutta arvatkaa vaan onko se uus pakkaus sitten tietty just mun makuun... :D No ei auta, ei me sitä silti oteta, ei ei ei ei. :D

Tänään on outo päivä, mä en oo menny päikkäreille vaikka esikoinen nukkuu. Pyöräytin tuossa tiikerikakun ja odottelen sitä nyt uunista pois. Aion kyllä hetkeksi heittäytyä pötkölleen kunhan saan kakun pois, mutta ei sellaista kaameaa väsymystä ole nyt. Olispa tää pysyvää!

- Hapsiainen
 
Neuvolalääkäristä...
Mulla on ollu tähän mennessä rv.11+6 nla-lääkäri ja käsittääkseni kaks on vielä. Esikoisesta ne oli rv.26 ja rv.36 jos oikein muistan...

Äitiyspakkauksesta...
En tiiä otetaanko... Jotenki kyllä tympeetä et se raha on niin pieni minkä siitä saa jos ei ota pakettina... Meillä kans 2009 vuoden pakkaus ja hyvässä kunnossa olis kyllä nekin :whistle:
Jos otettas pakkaus niin tuo uus/oikeen vuoden pakkaushan meille taas tulis kun vanha olis jo kerenny loppua...
Pitää huomenna käyä kyllä kurkkimassa :D

Liisikki kiva et ultrassa oli kaikki hyvin :)

Muutosta
Hienoa et pääsit ultraan. Just tuon takia joissaki neuvoloissa ei vielä noilla viikoilla muuten edes koiteta kuunnella sydänääniä... Kiva et kaikki oli kunnossa :)

Rakenneultrasta...
En tiiä vastasinko jo mut mulla se on 16.5 jollon on rv.21+3. Sinne tuntuu olevan vielä ikuisuus...


Hei olisko muuten mitään ideaa jos ens kuun listaan vois Branwen laittaa listan lisäks etusivulle toisen viestin mihin vois kerätä hyvien nettikauppojen yms. linkkejä?


Talvicci ja Torsti rv.16+6 :heart:
 
hapsiainen80 Meillä päin ensimmäinen lääkärineuvola on n.13 viikolla, erikseen on sit se alkuraskaus ultra. Toista lasta odottelen. Puolessa välissä on toinen ja lopussa sit kolmas lääkärineuvola, et ihan hyvin täällä pohjoisessa näyttää pelittävän seuranta.

Matilda-08 Minulla oli eka neuvolassa verenpaineet 136/82, ei ollut mitään puhetta et olis hälyttävää. Itse tosin olen vähän miettinyt et toivottavasti ei tuosta nousisi. Painoa eka raskauteen verrattuna on enempi ehkä 15kg niin voi olla et se vaikuttaa.

Kotidoplleri on kyllä kiva vekotin, itsellä koko ajan epävarma olo raskaudesta niin välillä kuuntelen dopplerilla niin kyl kuuluu nopeat sydänäänet :). Maanantaina lääkärineuvolaan niin saa varmuutta raskauteen ja voi työpaikalle ilmoitella milloin meinaan jäädä pois töistä. Lomalistat oli julkaistu ja lomathan meni aivan äityisloman päälle. Ajattelin aloittaa äippäloman 40pv ennen laskettua aikaa, jos pystyn töissä olemaan sit loppuun asti.

Uudet tervetuloa mukaan :wave:
 
Rakenneultrasta: Mulla se on VASTA 1.6, jollon on viikkoja tasan 22! :D Kauheen myöhään siis mullakin. Sillon onkin sit mun kummipojan laskettuaika myös :heart:

Äitiyspakkauksen aion ottaa kyllä. Jee huomenna sitä pääsee kurkkii ja lauantaina messuille ihan livenä! :D
 
Heippa taas pitkästä aikaa. Ei oo ollu mitään uutta raportoitavaa, mutta joka päivä oon käyny lukemassa :)

Uusia odottajia tulee mukaan vielä tasasin väliajoin. Welcome siis heille! Ja yhet tuplaonnittelut päälle, akk!

Hienosti menny lähes kaikkien ultrat! Oma ultra on huomenna. Siitä pitikin tulla puhumaan. Välillä olen 99% varma etten ole raskaana, eikä se edes sureta. Olen niin varma. Mutta välillä sitten mietin nimiä, ja vain yks pojan nimi tähän mennessä on kolahtanut.
Sitten tulee näitä ajatuksia et miten helppoa tää alkaa olemaan kun esikoinen on oppinu kävelee ja yhden kanssa on helppo liikkua. Mut kaks lasta haluan kun mulla on isoveli, niin se tuntuu itsestään selvältä asialta.
Kai kaikilla toisen lapsen saavilla on tällasia ajatuksia?

Tseppiä teille joilla on vieläkin elämää hankaloittavaa pahoinvointia. Ite olisin valmis ottamaan vaikka teen kaikkien aamuoksut itelleni. Mulla kun ei ole ollut sitä yhden yhtä kertaa :(/:)

Meilläpäin on kolme lääk-neuvolaa. Mullahan oli eka jo rv 8 ja seuraava varmaan on varmaan vähän ennen rak.ultraa ja viiminen n. viikon 35 paikkeilla.

Huomisen ultran jälkeen olis siis edessä mun vanhemmille ja miehen äidille kertominen. Miehen isä tietää mut mies sano sillon sille ettei siitä puhuta vielä. Voimme siis sitten hänellekin "virallistaa" tämän.

Anteeksi oma napaisuus, ens yönä ei muuten varmana tuu uni :kieh:
t. villany ja ViolaElias rv 11+6
 
Liittyisin seuraanne tiedoilla: La 23.10. Susse1983 ~ 27v ~ NKL ~ 3.

Olin ensin marraskuisissa mutta kahden ultran jälkeen laskettu aika muuttui niin paljon että päätin vaihtaa tänne. Np-ultra takana tänään, niskaturvotus 1.1 eli normaali. Vauva oli hyvinkin eläväistä/sporttista sorttia :) Kaikki hyvin siis. Nyt totutellaan hetken aikaa uusiin viikkolukemiin jotka on 12+4. Kesäkuun 6.päivä rakenneultra. Tuntuu että siihen on ikuisuus.
Tänään annoin sitten luvan itselleni siihen että ostan vauvalle ensimmäisiä tarvikkeita, jotka auttavat minua konkretisoimaan sen tosiasian että minusta on jälleen kerran tulossa äiti!
 
kristinah
Ilmeisesti täällä pohjosemmassa suomessa eivät ole karsineen noita palveluita. Meilläki samat kolme nla-lääkäriä vaikka odotan toista :)

Tervetuloa Susse :wave:
Mukavampihan se noin päin on et hypätään pari viikkoa yli :D Mä olin muka niin varma et itellä laskettuaika tulee siirtymään viikolla myöhemmäks mut ultrassa sitten kätilö totes et kyllä me noitten menkkojen mukasilla viikoilla mennään :)


Pakko tulla hihkumaan tännekki! Tuossa ruuan jälkeen tuntu ekaa kertaa ku pikkunen potki oikeen kunnolla! :heart:Hulluna rummutti siellä! Sitten tais väsähtää ja painua nukkumaan... :D

Talvicci ja Torsti rv.16+6 :heart:
 
Mä jo aattelin että kun täällä puhuttiin uudesta äitiyspakkauksesta että MISTÄ te jo nyt olette sen nähneet.... kävin kelan sivuilla ja siellä oli se 2010. Joku nyt tosin tuossa kertoikin, että huomenna tulee näkyviin. En kyl malta oottaa, että pääsen joskus hypistelemään niitä oman äitiyspakkauksen vaatteita sitten :D Esikoisen odottamisessa kun kaikki on niin "jännää ja uutta".

Sain vihdoin ja viimein varattua sen seuraavan neuvola- ajan ja neukkulääkärin siihen perään. Viikkoja tuolloin 15 kun sinne menen. Sitä odotellessa, saa taas kuulla ääniä ynnä muuta, vaikka juurhan sitä oltiin viikko sitten ekassa ultrassa...

Ihania ultrakuulumisia taasen :) toivottavasti pysyvät hyvinä...

Carrii ja pikkuinen 13+0 (POKSUU!)
 
Tervetuloa, susse, lisäsin listalle :)

Villany kyllähän se aina välillä käy mielessä, että kuinka helppoa aikaa tämä nyt onkaan - esikoinen viestii puhumalla ja on tosi omatoiminen, että kyllähän se elämä tulee taas muuttumaan raskaammaksi. Mutta samalla se antaa paljon, vaikka kuinka väsyttäisi, ja aika kuluu lopulta kuitenkin niin nopeasti... On sitten lapsilla sisarus tukena ja turvana vanhempia vastaan ;)

Etusivun listalle lisäilen mielelläni vaikka mitä linkkejä :) Kertokaas mitä siihen haluaisitte, voin tässä kuussa päivittää tuohon listan loppuun ja sitten ensi kuussa pistää erilliseen viestiin.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kans rakenneultra 8.6 ja viikkoja taitaa olla 21+3.

Otetaan myöskin pakkaus, edellinen setti vuodelta 2005. Oishan nuokin vielä tallessa mut kiva ottaa pienelle oma paketti. Mies on meillä se joka odottaa pakkauksen hakemista (esikoinen miehelle).
 
Neuvolalääkäristä meillä kuuluu yksi käynti, on kuulemma viikolla 26-27. Tarvittaessa pääsee kyllä. Mä koen ainakin tällä hetkellä että tuo riittänee, jos ei ihmeempiä tule.
Ja neuvoloita on nyt niin että seuraava 22+ viikolla (saa kelan paperit ja raskaustodistuksen), sitten se lääkärinla 26-28, sitten 30+ viikon paikkeilla, ja loput 3-2 viikon välein, olettaen ettei tule erityisseurannan tarpeita (sokerit, verenpaineet tms.).

Villany Minulla myös käynyt välillä mielessä, että toisen laposen syntymä muuttaa kyllä paljon tätä elämää, vaikka aivan toivottu onkin. Omat opinnot vähän lykkääntyy, esikoinen alkaa just olla omatoimisempi, sellainen, että helpommalla pääsee kuin vauvan kanssa. Mutta kun halutaan lapselle kuitenkin sisarus ja se toisen lapsen halu niin kova, että se lopulta voittaa nuo ajatukset. Ja ovat varmasti ihan asiaankuuluvia, onhan sitä esikoisen odottajilla myös samanlaisia tunteita. Valmistavat vain tulevaan =) Näin uskon.

Rakenneultra minulla 19.5, silloin 21+0. Kätilö sanoi että juuri hyvään aikaan on tuolloin, voisi olla jopa vähän myöhemminkin kuulemma.

Äitiyspakkauksen kuvia odotellaan innolla :D Haluan ottaa pakkauksena, vaikka meillä esikon -08 pakkaus vielä tallella. Siinä on se jokin, että pääsee taas hipelöimään sitä pakkausta ja se korvaus on pieni verrattuna tavaramäärään. Mä vaan haluan sen ottaa tulevallekin.

Täällä käyty tänään toisessa neuvolassa, kaikki hyvin. Sydänääniä ei kunnolla saanut kuuluviin dopplerilla, aina kun vähän kuului, niin lakkasi sitten kuulumasta., Kauan aikaa etsi ja sitten haki ultran jolla katsoi että vauvalla kaikki hyvin., Siellä näkyi pikkuinen ihan mutkalla ja sydän löi :heart: Ei vaan saatu ääniä dopplerilla kuuluviin. Oli kyllä niin sykkyrällä vauva ja selkä minun selkää vasten, th epäili että siksi ei olisi kuulunut, kun yleensä äänet kuuluu vauvan selän puolelta paremmin, mutta nyt ei "päässyt" selän takaa kuuntelemaan.
Oma paino ei ollut noussut yhtään sitten lähtöpainon =) Ihan hyvä niin, esikoisesta oli tähän mennessä noussut 3,6kg, tosin lähtöpainoa minulla oli nyt 7kg enemmän :ashamed:

Nessu ja pieni 16+0
 
mimmu1984 Mietin ihan samaa, että hassua jos siellä samaan aikaan oltais istuttu! Mulla oli aika klo 10. Aika hyvin sattu nuo mittaukset yksiin, sama NP ja teillä asukki huimat 0,1mm pidempi :D
Ilmeisesti sama ultraajakin kuvailustas päätellen. Jännitetään sit seuraavaa ulltraa peräkkäisinä päivinä. Ei voi kun sanoa, et maailma on pieni! :)

neuvolalääkäristä meillä ei olla edes neuvolassa puhuttu - liekkö ollenkaan :D no ei vaiskaan, kait se joskus on.

äitiyspakkauksesta just tänään kaverin kanssa juteltiin, että millonkahan pääsee kuvia kattelemaan. Nyt se sitten selvis, aamulla pitää heti syöksyä koneelle kattomaan :D Kiitos vinkistä!

Uusia tullut vieläkin, kivaa! Tervetuloa :flower:

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Jouduin sitten (taas) loppuviikoks saikulle, tän selkäkivun takia :| Lääkäri vaan totes, että johtuu tästä raskaudesta..

Niiskuneiti ja 12+6
 
Niin ja niistä kaksosista.... Olin aika varma että odottaisimme kaksosia. Itse kun olen kaksonen ja kaksoisveljelläni on kaksi vuotiaat kaksoistytöt. Myös oma isäni on tupla=). Alkuraskaudessa oli voimakasta pahoinvointia ja väsymystä. Naama kukki ja hiukset rasvoittui...kaikkea mitä muissa raskauksissa ei ollut. Ultrassa sitten näkyi ja kuului yksi ihana rakkaudenhelmi:heart:
Nyt kun muut oireet helpotti,alkoi kamala päänsärky. Olen ravannut jos missäkin tutkimuksissa ja nyt odotellaan neurologille aikaa, raskausajan migreeniä epäilevät. Vuorotyö on tällä hetkellä varsin mukavaa..Iloisin ja reippain mielin silti mennään eteenpäin! Ihanaa odotusaikaa kaikille teille muille mussukoille=)
 

Yhteistyössä