~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Onko muilla ketkä joutuneet mittaillemaan kotona sokereita, niin joutuneet minkä verran mittailemaan viikon aikana,vaikka arvot olisivat olleet hyvät?mulla olleet kaikki mittaamat arvot hyvät,ja silti 2krt vko ja 4krt pvä joudun mittailemaan. Ahistaa:(

peikkotyttö ja 29+1
 
Vihdoin selvisin koneelle asti, tässä on ollut kuusi migreenikohtausta seitsemään päivään, joten… :headwall:

Neiti ja Mehukatti samanlainen migreeni meillä siis : / Aurallinen versio minulla. ”Huvittavinta” tässä on ollut, että minulla oli murrosikäisestä alkaen muutaman kerran vuodessa kohtaus, sitten loppuivat täysin kun aloin odottaa esikoista, ja nyt sitten viikkoon kuusi. Täytyy kokeilla tuota ruokajuttua, minulla on ollut stressisidonnainen, mutta tässä on nyt kyse jostain muusta. Enemmän ainakin voisi yrittää syödä, tai siis useammin, vaikka nytkin menee se 4-5 ateriaa päivässä. Ja Neiti hieno juttu, että tuo kilpirauhaslääkitys vaikuttaa noin hyvin!

Varpajaisia en usko isän viettävän, ei pitänyt esikoisestakaan. Jotenkin ei ole hänen ja kaveripiirinsä juttu, muillakaan ei ole sellaisia ollut. Vaikka onhan se hieno tapa juhlistaa lapsen syntymää :)

Liisikki isot onnittelut kihlauksesta! :flower: Ihanan romanttinen mies sinulla :heart:

herttaliisa jaksamista pahoinvoinnin kanssa! ja onnittelut tyttölupauksesta, päivittelin listalle :)

hapsiainen käsittääkseni se riittää, että tuo vesirokon vasta-ainetesti on silloin esikoisen aikaan ollut positiivinen. Siellä on ne vastamyrkyt olemassa ja eivät ne mihinkään ole hävinneet tässä välilläkään :hug: Toiset vaan sairastavat vesirokon helpommalla. Toivotaan silti, ettei tautia teille asti tule : / Ja jaksamista muuttoon! Se ei ole herkkua näillä viikoilla, mutta palkinto on sitäkin isompi, kun tavarat ovat viimein paikoillaan mieluisassa kodissa :)

Hikasta missä teillä tuntuu perätilassa/pää alaspäin olevan vauvan hikka? Minulla tuntui aamulla hikottelu tuolla alaselkää vasten, ja lääkäri totesi vauvan olevan vahvasti raivotarjonnassa. Missä se tuntuu, jos vauva on pylly alaspäin?

Pantsu onnittelut synttäreistä :flower:

Talvicci neuvolassa mitattuna en muista pulssia, mutta kotona saan paineet 100/65 ja syke 75-85. On kuulemma jotain 15-20 lyöntiä minuutissa kovempi raskaana kuin ei-raskaana, että ihan normaalit minusta nuo sinun 80-90 :) Ja kyllähän se terkkari jotain sanoisi, jos olisi liian kovat. Ja onnittelut vuosipäivästä :flower:

(.) Kävin tänään siis neuvolassa lääkärissä tuon migreenin takia, ja sain reseptit. Muuten ei kauheita muutoksia ollutkaan:
Verenpaine 101/65
Pissa puhdas
Hb 108. Oli laskenut rautalisästä huolimatta, joten nyt sitten tehostetaan sen popsimista. Josko se auttaisi tähän huimaukseenkin…
Sykkeet olivat hyvät, ei sanonut lukua
Sf-mitta 27 cm
Painoa tullu tähän mennessä 4,8kg Pitäisi kyllä saada enemmän, oma olo alkaa olla hiukka hutera, kun lähtöpainoindeksi oli vain 17…
Raivotarjonnassa ja potkii pyllyä sinnikkäästi oikealle ylös :)

Branwen ja Sissi 29+6 :heart:
 
Talvicci
Se maxi coxin pussi on sisältä sellaista kankaista kangasta,ei fleeceä.Ja päällipuoli on sellaista liukasta materiaalia.Tuo jääkarhun pieni pussi ei jotenkin istunut koko kaukaloon ollenkaan.
Sulla on ihanan söpö masu =)

Peikkotyttö80
Mä mittailen 4 aamuna ennen aamupalaa ja seuraavalla viikolla yhtenä päivänä vuorokausikäyrä.Saa nähdä miten tulee noottia pe kun on diabeteshoitajan kanssa treffit kättärillä.

Tänään kävin kättärillä tuosta kohdunkaulan tilanteesta.Pituutta n.3cm ja ehkä vähän pehmeä.
Pieni painoi jo vähän yli kilon ja oli oikein terhakkana.Ja poikalupasta edelleen antoi =).
Sanoin sitten että mun pitäis mennä elokuun alussa seisomatöihin ja 8h/pvä ja etten tiedä miten sen kestän kun ei kotonakaan voi kauheesti seistä ja käveleminen on tuskaa.
Lääkäri kirjoitti sitten saikun äitiyslomaan saakka eli töihin en enää mene.

Yöt on aika tuskaa kun tuntuu että maha painaa ja saa ähistä kun kylkee kääntää.Kirosin jo kyllä alimpaan helvettiin noi helteet.Uhkasin että menen meidän perunakellariin yöksi.Siellä olisi vaan 4 astetta lämmintä.

Sekin oli mulle aika yllätys että istukka on vaan 2cm päässä kohdunkaulasta.Mutta istukkahan liikkuu eikös??
Se kontroloidaan n. 3vkon päästä että missä huitelee.

Meidän 3,5vuotiaalla on joku yliuhmaikä...hermot menee kun neiti ei tottele mitään.

varpajaisista En usko että mies pitää....kun ei ole mitenkään menevää sorttia,viihtyy kotona niinkuin minäkin.

Mulle voi päivittää iäksi 30v.Huomenna olis synttärit.En kyll meinannut juhlia mitenkään.Mies lupas viedä syömään jonnekkin.

Eipä mulla muuta tällä kertaa.

Tuossa mun masu rv25.


Shenda ja muru 26+3
 
Tervehdys pitkästä aikaa :)

Täällä olen kovasti lueskellut, mutta ei ole tullut kirjoiteltua... täällähän on menty kihloihin ja saatu uuden kodin avaimia, onnea kaikille ihanista elämänvaiheista :flower:
Ja Terhille voimia makoiluun ja vauvan kasvattamiseen!

Ei aina jaksais valittaa, mutta omaa napaa ;)
Mulla on tässä raskaudessa kaikki vaivat mitä voi keksiä. Hb sitkeästi 105, painoa on tullut alusta 11kg, supistelee niin että enpä voi paljon postilaatikkoa pitemmälle kävellä, liitokset on kipeät ja mitä vielä. Ai juu, muksu on perätilassa, joten vie tilaa enemmän kuin pää alaspäin ollessa. Selkeästi huomaa eron tuohon ekaan raskauteen! Joskus öisin kääntyy pää alaspäin mutta sitten äkkiä takaisin virka-asentoon kun herään.

Ylimääräisissä ultrissa on myös käyty, ja käydään jatkossakin, kun vauva kasvaa vähän pienenlaisena. Viimeisin painoarvio eiliseltä (26vko) oli 800g. Ihan sopiva viikoillle kuitenkin, mutta pienehkö. Lääkäri kyllä totesi, että perätilavauvat kasvavat pienempinä yleensä, ja onpahan sitten helpompi synnyttää :p

Sokerirasitukseen pitäis kuulema mennä, eka oli normaali, joten taidan jättää väliin. Hassua, kun yhdellä kädellä seurataan että onpa pieni vauva, ja toisella että jos kaiken varalta oiskin RD ja tulis liian iso vauva... hassutusta, sanon minä, enkä mene.

Varpajaisista, ei ole ollut miehellä tapana pitää, tosin lähtee kaverinsa kanssa viikon metsästysreissulle ennen kuin vauva syntyy, saattaa olla että tulee siellä ottaneeksi neuvoa-antavaa ja juhlittua jo etukäteen. Ei tavallisestikaan juokse baareissa, ja on muutenkin kelpo mies :heart:

Hankintoja on tehty: käytetyt Quinny dreami ratas/turvakaukalo/vaunuyhdistelmä, paljon vaatteita (kirppikseltä ja käytettyinä saatuja), muutamia kestovaippoja, hoitotason pehmuste ja uusi farmariauto :) Pinnasänkyä huutelen netistä, haluan sivuvaunuksi sellaisen, mistä saa laidan pois. Ei tarvi nousta sitten nostamaan vauvaa öisin, voi vaan riipaista viereensä sieltä syömään kun huutelee.

Synnytystoiveita kirjailin esitietolomakkeeseen, loppui tosin tila kesken :D Kun mä haluan synnyttää rauhassa, ja hoitaa vauvani itse ja rauhassa, niin siellä lukee pitkä lista- ei oksitosiinipiikkejä, ei vauvan pesua synnytyssalissa, ei epiduraalia, ei lämmön mittaamista pyllystä (joka on oikeasti mielestäni vauvan PAHOINPITELYÄ ja KAMMOTTAVAA), K-vitamiinit vasta kun vauva on rinnalla, jos sektio niin isän kanssa ihokontaktiin... enpä tosin aikonut sairaalassa kauaa aikaa viettääkään, jos kaikki menee hyvin. Synnyttäisin kotona, mutta sopivaa kotikätilöä on vaikea löytää.

Tietysti riippuu paljon siitä, miten vauva ja minä voidaan, miten voi noita toteuttaa. Todella paljon kuitenkin tehdään sairaaloissa asioita ja toimenpiteitä kätilöiden, lääkäreiden, protokollan ja tietokoneohjelmien ehdoilla, sen sijaan että pydähdyttäis miettimään, mikä on oikeasti lapselle ja äidille oikein ja hyväksi (jo tutkimustenkin valossa).

Semmoisia. Ihanasti muksu potkii ja myllertää. Ujo vauva tosin täälläkin, ei paljon muille muksaile. Happy :)
 
Viimeksi muokattu:
Pika pikaa... Toisella kertaa sitten lisää...

Niin shenda... Mistä ootte ostanu sen ku mä en ole löytäny ku noita fleece-sisuksella olevia :(

Ja huhuilen kans et onko kellään kokemusta semmosesta Eirbärchen 4-vuodenajan lämpöpussista, siinä on kans puuvillaa se vuori niin ei pitäs hiostaa niinku fleece...? :wave:

Eilen alko tuntumaan semmosia sukkapuikkomaisia tuikkimisia kohdunsuulla... Esikoisesta nää tuli vasta myöhemmin...
 
Liisikille kovasti onnea kihlauksesta! :flower: Kuulosti oikein romanttiselta! Ja muuttajillekin onnea uuteen kotiin!

Talla maha-asukilla on hikka huomattavasti harvemmin kuin esikoisella, jolla saattoi olla hikka 3 krt/pv. Juuri asken bongasin vasta toisen hikan ja tuntui tosi tosi alhaalla, ihan tuolla "karvanrajassa." En esikoisesta ikina muista tunteneeni sita noin alhaalla.

Eilen kavin sairaalassa laakarivisiitilla, tai no olikin katilo vastaanottamassa. Kylla oli pikainen sisaan ja ulos visiitti, tosin ei kylla minua haitannut! Viimeksi kun jouduin odottamaan tunnin odotushuoneessa. Paineet 117/67 ja pissa puhdas. Katilo kuunteli sydamenlyonnit ja kyllapa ne heti kuulosti ihan hevosenlaukalta, ihan selva klopoti klopoti ihan kuin hevonen olisi laukannut asfaltilla. Tyttoahan se oma lekurini povailikin. Esikoisen sydamnelyonnit kuulosti ihan erilaiselta ja poika on. Ei ottanut sf-mittaa eika mitaan muutakaan. Nyt pitaa alkaa ravaamaan omalla lekurilla 2 viikon valein. Kotipuntarilla mitattuna mullekin on tullut jo 11kg lisaa painoa, mutta ei itsea haittaa, jannittaa vaan menna omalle lekurille ja katsoa miten se reagoi..

Eilen ostin sitten hevosenlaukan kuultuani ensimmaisen tyton asusteen, toivottavasti sille tulee nyt sitten kayttoa! ;)

Ja terhille tsemppia sairaalaan!
 
Huomenet kaikille,

täältäkin pienen tauon jälkeen päästiin taas koneelle lukemaan kuulumisianne. Onnea yhdessä ja erikseen kaikille synttäreitä viettäneille sekä muuttaneille uusiin koteihin. Liisikille onnittelut kihlauksesta, ihanan romanttista :heart: Herttaliisalle, Branwenille sekä muille pahoinvoinnin tai muiden ikävien vaivojen kanssa kamppaileville jaksamisia :hug: Samoin Terhille tsemppiä sairaalaan!
Ihania masukuvia olette laittaneet. Viime viikonloppuna sain taas kuulla (nyt anopilta) että mahani on valtava siihen nähden että la on vasta lokakuussa...onneksi noita juttuja ei enää ota raskaasti eikä henkilökohtaisesti. Samaa kaliiberia näyttää vatsa olevan kuin tännekin liitetyissä kuvissa ja vauva todettu normaalikokoiseksi.

Varpajaisista, meillä mies tuskin pitää mitään kummempia juhlia. Esikoistytöstä juhli aikanaan senkin edestä, samoin kolme vuotta myöhemmin syntyneestä pojasta. Kuopuksesta jäivät juhlat juhlimatta kun oli raskas rakennusprojekti ja muutto silloin syntymän aikaan juuri takanapäin.

Uhmaiästä, meillä ei varsinaisesti sen kanssa kamppailla, mutta viiden vanha kuopus kyllä selkeästi hakee nyt rajojaan jollakin tavalla. Esimerkiksi hakee joka päivä pakastimesta salaa jäätelöä vaikka on kielletty, komentelee äitiään tekemään palveluksia joista jo suoriutuu hyvin itsekin (onneksi on niin turpea olo että on helppo sanoa "ei, äiti ei nyt jaksa, mene ja tee/vie/hae itse!") jne. Ja onhan meillä sitten tuo esiteini ja teini, jotka aika ajoin kiukuttelevat ja tiuskivat, hakevat huomiota omilla tavoillaan. Alkaa jo ilmeisesti näkyä heissäkin se pelko, että äiti ei lokakuun jälkeen keskity enää mihinkään muuhun kuin tulevaan vauvaan.

Kenzie, meillä myös mies ihan toivoton noiden tavaroiden hukkaamisten kanssa. Kyselee koko ajan multa, missähän se ja se tavara on. Mihinkähän olen jättänyt auton avaimet, lompakon, kännykän, milloin minkäkin työkalun. Mulla on tosin itselläni tätä samaa vaivaa, jonkinlainen aikuisiän keskittymishäiriö ilmeisesti. Muisti on toisinaan tosi lyhyt. Ja vaikka miten yrittäisi painottaa koko perheelle, että jokaisella tavaralla on oma paikkansa, parhaiten ne löytää kun vie käytön jälkeen takaisin sinne mistä ottikin ja mihin ne kuuluvat, niin ei...Ja kaikkein hupaisinta asiassa on, että miehellä tuntuu itsellään olevan käsitys, että hän on hyvän järjestyksen ja säntillisyyden esikuva, ne ovat aina ne lapset ja muut (rouva) jotka siirtävät hänen tavaroitaan piiloon ja vääriin paikkoihin. Yleensä löytyvät kyllä hänen omilta jäljiltään ;) Viimeksi eilen vitsailin kun etsi jotakin työkaluaan, että jaahas, taas on "kotitonttu" vienyt senkin hukkaan...

( . ) Eilen tuli käytyä sokerirasituksessa ja kylläpä oli hutera olo sen kahden tunnin jälkeen. Onneksi terveyskeskukselta ei ole kovin pitkä ajomatka kotiin, siitä huolimatta ehti tulla kesken matkan tunne, että pysäytänkö auton tien varteen kun niin heikottaa. Heti kotiuduttua suolaisen ruoan kimppuun ja johan helpotti :) Viikon päästä onkin sitten terkka+lääkärikäynti ja silloin täytyy ottaa puheeksi jatkuva supistelu, haarovälin kivut ja nopea väsyminen. Välillä on ihan uupunut olo...nyt tuntuu erittäin vahvasti siltä, että ei ole töihin paluuta ensi viikon jälkeen.

Esikoisen rippijuhlat saatiin onnistuneesti juhlittua, kova urakka niiden eteen tehtiinkin. Tarjoilut maistuivat ja vierailla oli mukavaa. Sateeltakin onneksi vältyttiin ja väki viihtyi talon ulkoterasseilla seurustelemassa mikä oli alunperin suunnitelmanakin. Sisätilat kun meillä eivät ole mitkään hulppean suuret, mutta haluttiin kuitenkin pitää juhlat kotona. Ainoana miinuspuolena oli se, että kumpikaan kummeista ei tullut paikalle, toinen ilmoitti olevansa töissä ja toinen eri paikkakunnalla asuva ei edes vastannut kutsuun. Heidät oli kyllä kutsuttu, vaikka yhteydenpito on ollut jo vuosia aika olematonta sattuneista syistä. Olivat nuoruudessamme pariskunta, jonka kanssa liikuimme paljon yhdessä vuosia. Sitten yhtäkkiä naispuolinen ilmoitti, että olivat löytäneet uuden tuttavapariskunnan, joiden kanssa ovat "samoilla aaltopituuksilla", niin hyvin että meidän seura ei enää kiinnostanut lainkaan ja nainen jopa ryhtyi toisen tuttavapariskunnan miehen kanssa suhteeseen(aluksi kaikkien selän takana)...siinä sitten hajosi kaksi aiempaa parisuhdetta yhdellä iskulla ja myöhemmin kolmas, kun ei uuden parinkaan onni kestänyt montaa vuotta...Itse opimme tästä ainakin sen. että kummit kannattaa valita huolella, mieluiten sellaisia ihmisiä jotka on tuntenut pitkään ja heitä on hyvä olla useampia kuin kaksi, jos joihinkin yhteydenpito syystä tai toisesta katkeaisi. Nykykäytäntö meidän kirkossa - niinkuin varmaan muissakin - konfirmoitaessa on, että kummi tulee mukaan kummilapsen siunaukseen alttarille. Tässä tapauksessa menin sinne itse, kun kumpikaan kummeista ei ollut paikalla. Olisi ollut lapsen kannalta harmi, jos hänen selkänsä takana olisi ollut alttarilla tyhjä paikka samaan aikaan kun muilla konfirmoitavilla on kummi mukanaan...:(

Nyt sadepäivän pikku sisäpuuhasteluun, jos vaikka sisustusjuttuja näpertäisi...laajennusrempan tilanne on hyvä, seinät tapetoitu ja maalattu, lattialaminaatit asennettu. Nyt enää listoitusta ja muuta pikkuviilausta ennen huonekalujen siirtämistä paikoilleen. Ihanaa =)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 28 + 1 taitaapi olla
 
Talvicci lastentarvikkeessa on ainakin.Mä ostin tän vaunuaitasta mikä sijaitsee lauttasaaressa.Myydään sellaisissa paikoissa ainakin missä on tuota maxi cosia myynnissä.

Itse olen käsittänyt että se n 4 vuoden ajan pussi on aika ohut...tosin satavarma en ole.
 
RR
Heipä taasen :wave:

Täällä kärvistellään tuon inhan rd:n kanssa ja insuliinihoito ei ota tehotakseen. Edelleen aamun paastoarvo huitelee ihan liian korkealla, vaikka annostusta on lisätty pikkuhiljaa 10 yksiköstä 16 yksikköön... Ruoista olen karsinut kaikki turhat hiilarit pois ja päiväarvoissa ei oikeastaan olekaan mitään huomauttamista. Kunhan nyt saataisiin tuo paastoarvo vielä kuriin. Sokereita joudun mittamaan joka aamu ennen ja jälkeen aamupalan + 2 kertaa viikossa kaikki päivän arvot, eli 8 kertaa päivässä.
Ensi viikolla on kättärillä lääkäri+ultra, vauvaa seurataan nyt 2 viikon välein ja jos näyttää, että kasvaa liian nopeasti, aletaan viikolla 36 ottamaan lapsivesinäytteitä, joista selvitellään keuhkojen tilaa ja käynnistellään/leikataan hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. IIK!
Helteet vaivaa myös jonkin verran, hikoilen koko ajan kuin sika :LOL: Turvotusta ei tällä hetkellä ole juuri lainkaan, yritän juoda vettä tosi paljon joka päivä ja vältän turhaa kävelyä kuumilla keleillä, pyöräilen paljon. Tosin pyöräilystä tulee alapää niin pirun helläksi, että kävely onkin sitten yhtä tuskaa : /
Poika on todella eloisa, potkii ja pyörii vähän väliä, taitaa tulla rumpali kuten isästään :cool:

Meillä on melkein kaikki hankinnat ok, lakanoita pinnasänkyyn tarvitaan vielä lisää, samoin pari patjansuojaa vielä tarvitaan lisää. Vaippoja, rasvoja, öljyjä, kosteuspyyhkeitä, tuttipulloja ja tutteja pitää vielä ostaa, mutta uskon ehtiväni tehdä ne elokuun aikana.

Pinnasängynkin haluaisin jo koota valmiiksi, mutta mies vielä toppuuttelee. Vaatteet pesen viikonlopun aikana ja laitan valmiiksi vauvan omaan vaatekaappiin. Joka päivä olen noita ihania pikkuasuja hiveltämässä, enkä malta odottaa, että pääsen niitä pojalle pukemaan :heart:

Edelleen muina vaivoina iskiassärky, joka säteilee vasempaan jalkaan ja hermojumi selässä, jonka takia oikea käsi on käytännöllisesti katsoen kokonaan tunnoton. Inhottava kihelmöinti ja tärinä siinä kokoajan. Ja jos nostan oikean käden ylös suoraksi, näen tähtiä...

Sairasloma loppui, mutten raaskinut hakea näiksi kahdeksi päiväksi saikkua, joten tulin sittenkin käväsemään töissä, niin pääsee vähän pois kotoa. Mutta istuttuani nyt reilut 3 tuntia paikoillaan, selkäsärky on aikamoista :( Mutta kyllä mä nämä kaksi päivää täällä istun vaikka mikä olisi! Sitten mulla alkaakin 2 viikon kesäloma ja sen perään lääkäri sanoi kirjoittavansa äippälomaan asti sairaslomaa. Haikein mielin laitan siis huomisen jälkeen työurani katkolle ainakin lokakuuhun 2012 asti. Outoa!

Varpajaiset mies aikoo pitää, odottaa niitä jo kovasti =)

Meillä ei vielä ole kysytty mitään synnytystoiveita, missäs välissä niitä neuvolassa yleensä tiedustellaan? Ei mulla muita toiveita ole kuin, että kaikkia mahdollisia kivunlievityksiä saa antaa, en halua tuntea mitään ylimääräistä tuskaa ja kipua, nössö kun olen :ashamed: Enkä myöskään haluaisi, että välilihaa leikattaisiin.

Verenpaineen kävin eilen itse mittaamassa ja se oli 114/67, eli kai ihan ok? Pulssi oli jotain 70.

Neuvolan th:n käynti on seuraavan kerran 4.8, onneksi tossa välissä on tuo yksi lääkärikäynti.


Tsemppiä ja parempia vointeja mammat!

RR ja Viljami 29+1 :heart:
 
Heipä hei lokakuulaiset mammat!:)

En edes muista milloin viimeeksi olisin kirjoittanut.. varmaan joskus keväällä. Nyt oon lukenut tei vanhoja kirjoituksia ja koittanut päästä kärryille. Jospa oisin tässä loppuvaiheilla vähän aktiivisempi palstailia.:)

Miulle voisi päivittää synnytyssairaalaksi Tyksin ja että meille on annettu poikalupaus. Ihanaa kun on vihdoin tuo synnytyssairaalakin selvillä, sekin on ollut epäselvää viime viikoille asti. Mutta ensviikolla päästään vihdoin muuttamaan Turkuun täältä varuskunta alueelta. Ostettiin oma paritalon puolikas, joka kyllä tuntui heti kodilta. Ihanaa!<3 Nyt on vaan hirmuinen pakkaus päällä ja mie en oikein muista levätä ennenkuin koskee. Eli täälläkin noi selkä- ja liitoskivut kiusaa. Tsemppiä kaikille jotka kamppailee kipujen kanssa!

Poitsu on kyllä todella vilkas tapaus. Välillä mietin, että nukkuuko hän ollenkaan. :D Meillä oli viime viikolla lääkärineuvola, eikä siellä sanottu mitään että miten päin hän siellä on. Mutta potkut tuntuu kovasti alas ja joku "patti" (pää vai peppu!?) on usein navan oikealla puolella.

Minuu on alkanut pelottaa synnytys, esikoinen kun on. Miulla on neuvola Turussa 3.8 niin täytyy jutella siellä asiasta. Tuntuu helpommalta ottaa asia puheeksikin neuvolassa kun nyt tietää jos synnytys kaupunginkin. Onneksi on synnytysvalmennus, jospa se rauhottais mieltä. Ja miul on tullut myös pelko, että entäs jos mies ei kerkeäkkään synnytykseen..

Varpajaisista on ollut puhetta ja uskon että oma mies sellaiset itselleen haluaa. Sanoin kyllä hänelle, että jos viettävät ne silloin kun itse oon vielä sairaalassa niin saa kyllä aamulla kyetä tulemaan meidän luokse sairaalaan oli olo millanen tahansa. Muuten miun puolesta juhlikoon:)

Hankinnoista isommat jutut meillä on omasta mielestäni hankittu.. Ostettiin käytettynä Teutonian Prestige yhdistelmävaunut ja turvakaukalo, pinnasänky on, vaatteita ja kestovaippoja on.. Itkuhälytin pitäisi vielä hankkia, onko ehdotuksia minkä merkkinen olisi hyvä? Ja sitten pitää ostaa sellasta pientä tilpehööriä. Jotain oon ajatellut että ostaa sitten kun tietää mitä oikeasti tarvitsee. Moni on saanut äitiyspakkauksen jo, miekin saan sen ilmeisesti ensviikon lopulla.. En malta oottaa:)

Ihania masukuvia ootte laittaneet! Mie otin silloin alussa kuvia mahasta, mutta nyt en oo ottanut pariin kuukauteen.. Onnittelut kaikille kellä on ollut synttärit, muuttaneet tai menneet kihloihin! :flower:

-cala ja Urpo 29+0
 
Branwen: Heh, vuosi tuli ikää lisää jo maaliskuussa, nyt vasta huomasin tuota listaa lukiessa, etten varmaan silloin muistanut mainita koko asiasta. :D Mutta kiitokset myöhäisistä onnitteluista kuitenkin! :heart:

RR: Neuvolasta saa mukaan sellaisen esitietolomakkeen sairaalaa varten. Se täytetään ja palautetaan neuvolaan, joka toimittaa sen sitten eteenpäin synnytyssairaalaan. Siihen voi laittaa myös noita synnytystoiveita.

Siljanvuori: TYKSissä on ainakin käytäntö, että vastasyntynyt pidetään kengurussa ensimmäiset 6 tuntia. Vauva siis on ihokontaktissa heti syntymästään, ellei ole jotain lääketieteellistä estettä. Ei pestä, eikä pueta ennen kuin tehdään ensimmäinen vauvan tilan tarkistus 6 h ikäisenä. Näin ainakin toimittiin esikoisen kohdalla. Tosin meillä esikoinen vietti ensimmäisen tunnin lämpökaapissa tarkkailussa, mutta sen jälkeen oli mun paidan alla monta tuntia. Jos isä on mukana, vauva voi olla myös isän paidan alla kengurussa sillä välin, kun äiti käy suihkussa ja syö synnytyksen jälkeen.

shenda: Ihana masu sullakin! :heart: Istukka tosiaan liikkuu kohdun kasvun myötä, sulla ei onneksi tainnut olla edes osittain kohdunsuulla?

Tsemppiä kaikille radin kanssa painiskeleville! :hug: Inhottava vaiva varmasti, jos ei arvot pysy kohdillaan. :(

cala: Meillä toimi esikoisen kanssa ihan mainiosti Claes Ohlsonilta ostettu halpa (25 €) itkuhälytin. Pattereita se kyllä syö aika reipasta tahtia. Kannattaa miettiä mihin käyttötarkoitukseen hälytin tulee. Tavalliset itkuhälyttimet riittävät sisätiloissa, mutta kovilla pakkasilla ne eivät välttämättä toimi, jos siis haluaisi käyttää niitä vauvan nukkuessa ulkona vaunuissa.

cala: Kiva kuulla sustakin, ja onnea uuteen asuntoon! :flower: Saas nähdä, ollaanko syksyllä TYKSissä samaan aikaan. ;)

ON: Vauva viihtyy päivisin aina pää alaspäin, tunnistan jo pepun ja jalan aika selvästi mahan läpi. Mutta iltaisin sängyssä makoillessa saattaa huvikseen vetäistä poikittain ja venytellä ooooiiikein makoisasti! Hupaisan tuntuista! :) Enemmän on liikkuminen muuttunut sellaiseksi möyrimiseksi. Kunnon potkuja tulee harvemmin.

-Pantsu ja typy rv 29+2
 
Pantalaimon hauskaa, meillä on tosi lähekkäin lasketut ajat ni saa nähdä nähdäänkö synnärillä!:)
Oon ajatellut sellasta itkuhälytintä joka kestäisi pientä pakkastakin, et just vois käyttää talvella ulkona vaunuissa. Nakitin kyllä tuon itkuhälyttimen hankkimisen miehelle;)
 
Verensokereita täällä mittaillaan 3 kertaa viikossa ja silloin 4 kertaa päivän aikana. RR:lle kovasti tsemppiä rd:n kanssa, kurjaa kun ei tahdo tasapaino insuliinin kanssa löytyä :hug:

Vauvan hikasta en ole onnistunut bongaamaan vielä kertaakaan! Esikoisesta muistan että enemmän loppupuolella sen hoksasinkin vasta.

Täällä on yritetty lepäillä nyt sairaslomalla, mutta kovasti väsyn pelkästään ihan esikoisen kanssa olemisesta. Hyvä päätös oli jäädä jo kotiin. Alaselkää on yöllä särkenyt, aamuisin on sängystä ylösnousu ollut hankalaa, kun särkee selkää. Suonta vetää välillä pohkeesta, mutta nyt on jalat olleet vähemmän kipeät, kun ei tarvitse töissä olla. Nämä helteet kyllä verottaa niin, etten olisi enää töitä kyllä jaksanut. Tänään olo on tuntunut todella raskaalta, kiitos helteen! Ja ummetus tahtoo myös vaivata :ashamed:

Täällä poksuttiin tänään 30+0!! :heart:

Nessu ja pieni
 
RR: Täällä kanssa painiskellaan sokeriarvojen kanssa. Kolme viikkoa sitten aloitettiin iltainska kuudella yksiköllä, nyt ollaan kuudessatoista. Tänään sisätautilääkärin kanssa keskusteltiin jatkosta ja oli kolme vaihtoehtoa, että miten edetään, kun paastot on edelleen liian korkeat. Eli inskan voi jakaa kahteen annokseen (aamu+ilta), rinnalle voi ottaa lisäksi tabletit tai monipistoshoito. Itse valitsin tuon viimeisen, sillä aterian jälkeisissäkin arvoissa on ollut ylityksiä. Itseasiassa niitä ylityksiä olisi enemmänkin, mutta koska korkea sokeri aiheuttaa minulle niin huonon olon, niin olen syönyt vain pieniä annoksia usein.. Ehkä saan tässä kohta ruveta syömään normaalisti, kun ensin nähdään miten elimistöni suhtautuu tuohon lyhytvaikutteiseen. Alkaa jo ottaa itseäkin päähän, kun saa olla koko ajan puputtamassa jotain. Onneksi paino ei kuitenkaan ole noussut kolmessa viikossa kuin 300g ja ultrien mukaan vauvan paino on noussut 400g ollen nyt melkein 1,1kg :D

Dreamer75 rv 26+6
 
RR: Mitä syöt iltapalaksi? Tämä on mun toinen rd-raskaus, joten olen jo vähän oppinut omasta elimistöstä. =) Iltapala pitää olla (ainakin siis minulla) vähähiilarinen sekä runsasrasvainen - grillimakkaralla pysyy mun paastoarvot hyvänä (lisänä siis insuliini). Esi-iltapalaa en voi syödä ja ruisleipää ei voi syödä (nostaa paastoarvoa vielä kahdentoista tunninkin jälkeenkin).

Mulla pysyy nyt arvot hyvinä kun syön neljä ateriaa vain päivässä (ei välipaloja). Ei perunaa, ei riisiä, ei pastaa, ei leipää (muuta kun vhh-leipää), ei herkkuja (karkit, pullat, pizzat...). Tällaista ei vaan jaksa pitkään ja insuliini tekee vielä nälkäisemmäksi kun normaalisti. Kiloja ei ole vielä tullut yhtään...

Varpajaiset: mies ei pitänyt esikoisesta, enkä usko, että pitää nytkään.

ÄitiDino + murunen 26+5 (kai)
 
RR
ÄitiDino: Karppausta täälläkin pyritään harrastamaan. Tosin toisinaan tulee otettu esim. lounaalla leipää, pastaa ja vähän perunaa, mutta ei ne nosta mulla sokereita paljoa yhtään päivällä. Iltapalana on kokeiltu palaa leipää päälisineen, pelkkiä kasviksia ja ei ip:tä ollenkaan. Myös lääkärin kehotuksesta heräsin parina iltana syömään extrailtapalankin, ei apua mistään :(
Annostusta kuulemma nostetaan niin kauan kunnes saadaan aamuarvo kuriin. Iltainskaa useat pistävät 30 yksikköäkin... Mä en itse suostu ottamaan ateriainsuliinia hoitomuodoksi (eivät kyllä ole ehodttaneetkaan vielä), koska mun kaverilla on diabetes ja se vähän väliä on pulassa juuri sen ateriainsuliinin kanssa. Joko ottaa sitä liikaa ja tai liian vähän. En halua alkaa sellaiseen pelleilyyn.

RR ja Viljami 29+2
 
Huh olipas lukemista kun olen ollut muutaman päivän poissa! Kommentoin tuossa viikonlopun aikana kun tuli vaikka mitä mieleen, mutta nyt ei ole aikaa! Kiirettä pitää lomalla :D

Omaa napaa vaan pikaisesti; olo on huomattavasti tullut tukalammaksi, ja kenties sen selittää osin se, että painoa on tullut 3,5 kg kymmenen päivän aikana! :LOL: Siis eilen oli neuvolalääkäri, ja hoitsu mittasi painon +790 g/vko, mutta oikeasti tuo ei pidä paikkaansa, koska vielä 10 pv sitten olin täysin samassa painossa kuin edellisessä neuvolassa 4 vkoa sitten. Eli kaikki tuo nousu on tullut sen jälkeen :LOL:
Huh vähän kyllä säikäytti! Olen kyllä syönyt kuin sika nyt viikon kun ollut juhlia ja risteilyä ym. ja en ole liikkunut kuten normaalisti, mutta silti!

Kaikki oli muuten ok. Hb 125, verenpaine korkeahko 130/78 (ensimmäisellä mittauksella 138/81) mutta mulla on aina ollut tuota luokkaa, joten sinänsä ei kuulemma aihetta huoleen.
Sf-mitta 21,5 ja kuulemma alakäyrällä. Kohdunsuu kiinteä (vai kiinni vai mitä ne sanookaan...), ei se tuppisuu lääkäri siitä oikein muuta osannut sanoa.

Selkä on alkanut oikutella enemmän ja esim. risteilyllä jouduin lähteä buffetista vauhdilla yhtäkkiä kun jotenkin selkää alkoi pistämään ja maha tuntui ratkeavan. :D Jos ei ikinä söisi itseä ähkyyn niin olisi ihan ok olo, mutta mä syön aina liikaa kerralla ja silloin tuntuu että kuolema tulee kun henki ei kulje ja joka paikkaan pistää.

Turvotustakin on tullut, joten aika valasmainen olo alkaa olla :D

Kenzie 27+1
 
shenda
Pitää vilkassa tuolta vaunuaitan sivuiltakin... Jos vaan jostain löytys käytettynä tommonen ku uutena niillä on hintaa reilummin :whistle:
Lastentarvikkeen sivuilla on kyllä noita maxi-cosin pusseja mut toisesta kaupasta katoin niin niitten mukaan siinä on just semmonen fleece-vuori :confused: Meillä siis on se capriofix-kaukalo, oliko teillä just se sama?

Varpajaisia mies ei pitäny esikoisesta ja en tiiä pitääkö nytkään...

Täällä alko tänään 32.viikko jo! :heart:
Mihin ihmeeseen tää aika oikeen menee! Mullahan loppuu aika kesken!
Ukko lähtee tosiaan n.kk päästä muualle töihin ja tulee takasin la:n tienoilla. Niin sitä ennen pitäs laitella täällä kotona jutut valmiiks vauvaa varten :) Totesin nimittäin (ja en kaikki pysty ilman ukkoa tekemään, miesten hommia ;) ) etten pysty tuon esikoisen kanssa kauheesti tekemään kaikkee... Eilen laitoin vauvanvaatteita taas kaappiin ja koko ajan sais olla nostamassa poikaa pois ku se kiipes lipaston päälle että pääsis pudottamaan hyllyltä tavaroita alas :whistle:
Meillä tuo esikoinen on välissä melkosen vilkas tapaus :D


Täällä on alkanu olemaan sillon tällön semmosia sukkapuikko supistuksia vai miksikäs niitä nyt sanotaankaan... Niinku sukkapuikolla tuikittas jonnekki tuonne kohdunsuulle...
Pitää varmaan juua enemmän ja välttää suolasta ku sormus juuttuu kiinni ku turvottaa...

Talvicci ja Torsti rv.31+0 :heart:
 
shenda istukka liikkuu kyllä, mutta liikkuuko tarpeeksi, on toinen juttu : / Toivotaan, että se vielä siitä nousisi! Ja onnittelut synttäreistä :flower:

Yöt ja helteet :headwall: minustakin. Tyyny polvien välissä on helpottanut vähän nukkumista, mutta nyt kun oli yksi viileämpi yö, niin tuli nukuttua niin sikeästi, etten herännyt kääntämään kylkeä. Huomasi sitten kyllä aamulla lantiossa, että oli yhdessä asennossa nukkunut :D

Valtavasta vatsasta tuli mieleen, että oletteko mitanneet mahanympärystä? Mittailin eilen ja tulokseksi tuli 99 cm. Ja naapurin rouva kysyi jo pari viikkoa sitten, että joko olet äitiyslomalla :D Minä että en vielä pariin kuukauteen… Kai sitä oikeasti alkaa näyttää raskaana olevalta, niin kuin ne kaikki muut, joiden vauvamahaa ennen omaa mahaa ihasteli :)

kolmenmutsi ikävä juttu tuo esikoisen kummien juttu :( Kovasti ollaan juuri tuosta syystä mietitty, että ketä sitä pyytäisi. Yksi kaveripariskunta olisi jo aika varma, mutta haluttaisiin joku muukin heidän lisäkseen. Täytyy vaan vielä miettiä, että kuka/ketkä se olisi… Meillä kun on lähipiirissä pari hyvää ystävää, joita voisi sikäli pyytää, mutta ovat olleet pitkään lapsettomuushoidoissa, joten en sitten tiedä, mitä he asiasta olisivat mieltä… : / Joillekinhan kummilapset ovat sitten se henkireikä, mutta pelkään, että he kokisivat asian tässä tilanteessa (kovasti omaa lasta toivovina) jotenkin kipeänä. Kirkkokummi tulee onneksi tuosta pariskunnasta, niin ei tarvitse sen kannalta asiaa miettiä. Missä vaiheessa aiotte pyytää kummit?

RR onnittelut viimeisestä työpäivästä :) Vaikka varmasti tuntuu oudolta, niin nopeasti tähän kotonaoloon tottuu, kun on tärkeää tehtävää ;) Tuo verenpaine on ihan hyvä, viimeksi neuvolassa terkkari sanoi, että kun on alle 140/90 niin ei ole hätäpäivää.

Synnytystoiveista esikoisesta kättärillä kysyttiin joskus rv 30 ja risat, kun oli synnärillä joku sellainen keskustelukäynti kätilön kanssa. Olisiko ollut niin, että siinä perus synnytysvalmennuksessa annettiin lista, jossa oli n. puolen tunnin ajat jokaiselle valmennukseen ilmoittautuneelle. Sen aikana sitten kätilö kävi läpi äidin ja isän fiiliksiä ja toiveita. Tästä toisesta (SeKS) annettiin rv 25 sellainen lomake, joka täytettiin toiveiden ja aikaisempien raskauksien osalta ja palautettiin neuvolaan. Neuvolasta sitten postittivat sen synnärille. Kuulemma siihen äitiyskorttiin voi itse kirjata myös toiveita, otsikoksi vaan toiveita synnytykseen tms. ja siihen näkyviin. Katsovat kuitenkin sitä korttia sitten synnyttämään mennessä.

cala onnittelut poikalupauksesta ja omasta kodista :heart: Alkoikin näyttää jo tosi tyttövaltaiselta tuo lupausten lista ;)

Vauvan ensi tunneista kättärillä vauva sai olla äidin vieressä ja rinnalla ihan koko ajan, vierihoidossa siis. Kun itsellä oli vähän heikko olo, niin isä pesi vauvan kätilön opastuksella. Samoin kysyivät, että haluaako isä leikata napanuoran jne. Eli tuolla ainakin huomioitiin tosi kivasti vanhemmat, annettiin apua tarvittaessa, mutta muuten jätettiin omaan rauhaan.

Hellettä, mutta hyvä mieli :) Ihanaa viikonloppua kaikille!

Branwen ja Sissi 30+1 :heart:
 
Navanympärys oli tässä joku päivä sitten mitattuna 106cm :D Lähtömitta jotain 72cm että ihan kivasti tullu noita senttejä lisää... Esikoiselta oli sillon ihan lopussa suurimmillaan 116cm niin saapa nähä meneekö tuo mitta rikki nyt... :whistle:

Kummit
Meillä tulee kaks kummia niinku esikoisellaki. Toinen on jo tiedossa mut kysytään vasta sitten ku vauva on syntyny. Esikoiselta lupasin varmaan jo ennen raskautta pikkusiskolle niin se oli tiedossa jo hyvissä ajoin :D

Synnytystoiveita ei esikoisesta kysytty missään...Mut nyt varmaan tuolla pelkopolilla tulee jotain rustattua ylös...

Vauvan ensi tunneista...
Meillä oli sitä hässäkkää esikoisen synnytyksessä niin mies ei napanuoraa saanu leikata ja kiikuttivat imettäväks jonnekki niin en osaa sanoa miten täällä on nuo ihan ensi hetket... Sen jälkeen toivat toki saliin takasin paidan alle tuhisemaan. Jossain vaiheessa sitten lastenhoitaja pesi pojan, ei kysytty haluaako isä pestä... :( Tosin en tiiä olisko se uskaltanu :D Pari tuntia oltiin salissa ja sitten siirryttiin osastolle...
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci Joo se caprio fix on meilläkin.Se on ihanan kevyen tuntuinen istuin mutta helkutin kallis.No saa siitä varmaan sitten huutiksessa ihan hyvin kun sen myy eteenpäin.

Ei ole ainakaan tuossa meidän pussissa fleeceä..vähän sellaista verkkomaisen tuntuista kangasta...aargh kun ei osaa selittää =).
kannattaa esim. hutiksesta katella kun on tosiaan suht arvokas.

Branwen Kiitos.Mulle oli ihan vaan täysin uus juttu toi istukka että se on noinkin alhaalla.No jospa sais kuitenkin se alatiesynnyksen.

Helteistä Mä vihaan näitiä =(.Mä haluun syksyn ja talven tänne heti!!!!

Kummeista Ei hajuakaan että ketä pyydetään.Esikoisella on 4 kummia mutta eipä heistä ole hirveesti mitään kuulunut,ketään ei esim. kiinnosta tulla neidin synttäreille.

Synntyksestä Ne onneksi nyt varsinkin rd:n takia seuraavat vauvan kokoa ja yliaikaiseksi tuskin päästävät.4,5kg on kuulemma raja minkä jälkeen eivät anna synnyttää alakautta vaan tulee suunniteltu sectio.

Mä olin esikoisesta 3h heräämössä ja mies oli vauvan kanssa.Oli ihan orpo olo että missä toinen on.
Sitten illalla rupesivat "haukkumaan" tyttöä käsittelyaraksi ja ottivat tulehdusarvot jotka olivatkin koholla.
Neiti vietiin sitten lasten teholle ja se tunne kun olet siellä yön ilman vauvaa oli ihan kauhee,mä itkin kun vesiputous,hormoonit muutenkin sekaisin ja oli niin orpo ja yksinäinen olo.
Vauvalle olivat sitten laittaneet tipan päähän ja siitä meivät antibiootit sitten 5 päivän ajan.
Kuulemma vanhemmat ei saa olla katsomassa kun laitetaan tippaa päähän,on kuulemma suhteellisen ahistavan näköistä.

ja aika paljon ottivat verikoikeita vauvan kantapäästä ja toinen itki kun sitä joutui puristamaan että pari tippaa edes tulisi..sekin oli itselle tosi rankkaa katseltavaa kun toinen itkee ihan hysteerisenä.
ja kaiken lisäksi yksi kätilöistä rupes flirttaamaan mun miehelle.Siinä vaiheessa meinas nyrkki heilua =)

No tulipas positiivista tekstiä kerrakseen.

Shenda 26+5

Hui...kohta alkaa jo 28. viikko!!!
 
heipparallaa pitkään aikaan!! :)

aluksi onnittelut kaikille, joilla on ollut synttäreitä, kihlautumisia ja muita hyviä uutisia ym.!! :flower:

Oltiin just muutama päivä anoppikokelaan luona kylässä, voin kertoa, että se on ihan mahtava tyyppi. Parempaa en voisi saada!! :heart: Keksittiin tuolla reissulla meidän pojalle nimi :) eli sekin nyt on päätetty. Meillä ei ole oikeestaan mitään syytä salata sitä nimiäisiin saakka, joten ollaan se jo molempien äideille ja parille hyvälle ystävälle paljastettu. :) Luulen, että se olisi multa muutenkin lipsahtanut jossain vaiheessa, niin turha sitä enää olisi ollut salatakaan :LOL:
Onko täällä jo muilla nimiä valmiina?? :)

sokerirasituksesta sen verran, että en kärähtänyt!! JEE!! :D eli oli kaikki arvot normaalit, en vaan tiedä mitä ne on ollut, kun soitin neuvolaan, niin oli vieras terkka, joka vaan sanoi, että kaikki arvot hyviä. Ei sen enempää alkanut niitä kertomaan.

Shenda oon sun kanssa ihan samaa mieltä... NÄÄ HELTEET ON IHAN PERSEESTÄ! en vaan jaksa!

Onko kellään mitään vinkkejä jalkojen turvotukseen?? Jalat tuntuu ihan pökkelöiltä nilkoista alaspäin.. :( ei meinaa sandaalitkaan mennä jalkaan :|

Niin ja Talvicci ja Shenda ihania masuja teillä :heart:
 
Shenda meillä aika samanlaisia kokemuksia esikoisen syntymän esni hetkistä... Meillä tosin poika vietiin samantien pois, ilman että kerettiin edes nähdä pikkasta ja kun ei se itkenykään aluksi niin oli suht ahdistavaa!! hetken päästä kätilö yritti tulla rauhottelemaan, että pikkanen voi jo paremmin ja vietiin nyt vaan lastenosastolle suoraan saamaan asianmukaista hoitoa, niin minäpä siihen sitten alan haukkumaan ja morkkaamaan kätilöä, ettei hän mistään tiedä... Lääkärin sitten hälyyttivät sieltä lastenosastolta minua rauhoittelemaan, kun siellä raivopäisenä riehuin! :LOL: Tietenkin siinä meni hetki, kun olivat ensin varmistaneet pojan voinnin ja laittaneet juurikin tuon kanyylin päähän ja ottaneet miljuunia verikokeita!
Meillä poika oli myöskin ensimmäisen yön alakerrassa lastenosastolla! Se oli varmasti elämäni hirvein yö... yksin jouduin olemaan samassa huoneessa kolmen muun juuri synnyttäneen äidin kanssa, joilla kaikilla oli oma vauva siinä vierellä ja jotka kaiken yötä syöttivät ja vaihtoivat omiensa vaippoja! Itse siellä huolissaan, kivuissaan, hormooneissaan vääntelehdin, kunnes rohkaistuin ja sain pyydettyä yököltä jonkin lääkkeen että sain edes vähän nukuttua!
Kanyylistä meillä meni antibioottia kolmen päivän ajan kolme kertaa vuorokaudessa, satsi piti käydä aina alakerrassa lastenosastolla hakemassa. Ja jo pelkkä tuo antibiotin laitto sai meikäläisen parkumaan, mitähän se olisi ollut jos olisi joutunut sen itse kanyylin laittoa katselemaan!?
Me jouduimme ennen kotiutuspäätöstä vielä käymään vatsanalueen ja päänultrassa. Vastuksia odotellessa soitin miehelle, että voisi jo lähteä tulemaan että varmaan päästään pois... Tämän puhelun kuuli omahoitajani, niin hän sitten päätti "rohkaista" nuorta juuri synnyttänyttä äitiä! ja isoon ääneen kertoi minulle, ettei meidän lähtömme todellakaan ole mitenkään itsestään selvyys, että ultrassahan on voinut paljastua vaikka mitä aivovaurioita...:O Itkuhan siinä sitten taas tuli!!
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, ultrissa ei selvinnyt mitään poikkeavaa ja pääsimme kotiin ajallaan!
Ensimmäisessä neuvolassa muuten tein valituksen tästä omastahoitajastani!!

Synnytyshistoriani tietävät ovat alkaneet kyselemään, että olenko alkanut miettimään synnytystä taikka pelkäämään sitä!? mutta itse synnytyksestä minulla on ihan positiiviset muistot, synnytys oli nopea ja kätilö erttäin mukava ja nuihin jälkimaininkeihin, mitkä kohdallemme osui tuossa synnytyksessä, niin ei juurikaan voi etukäteen varautua... Joten miksi sitä turhaan nyt jo alkaa miettimään ja stressaamaan! Käsitellään asiat sitten kun/jos ne sattuu kohdalle!?!

Totesin muuten tänään, että helteet, pyöräily, eväs ynnä muut kantamukset ja tämä ihanan kuparinen kupu, eivät ole mitenkään loitava yhdistelmä... AuAuAuAu!!
Mutta ihana mieheni aloitti vihdoin tänään loman!:heart: Tuli töistä kaupan kautta ja passitti minut sohvalle, lupasi tehdä ruuan ja oli jopa hakenut jotain hömppä leffoi illaksi sekä lupasi koko vartalo hieronnan! Oih!!

Miina ja vuokralainen 26+5
 
RR: Koita sitä grillimakkaraa. Mulla se on toiminut ainakin. =) Nykyisin mun paastoarvot on alle viiden...

Äitiysavustus oli tullut tilille. Pitää käydä nostamassa pois ja käyttää sen VAIN vauvan vaatteisiin ja tavaroihin. Listalla mm. itkuhälytin (vanha lakkasi toimimasta - ei selviä ilman sitä), pieniä vaatteita (viimeksi oli aluksi vaan ylisuurissa vaatteissa), unipussi (meillä oli esikoisella vanhempana, ja se toimi hyvin), fleecepuku/kevyttoppapuku tms. ekaksi talveksi...

Eilen oli kauhea kipu päivä: alavatsaa sattui kovasti - kävelystä ei meinannut tulla mitään. Onneksi tänään on taas normipäivä. Vatsa on tosi iso, pitäisikin ottaa siitä kuva ja laittaa näytille. :popcorn:
 
Kokemusksia kaipaisin! Onko teillä vauva millä viikoilla laskeutunut? Neuvolalääkärissä tiistaina sanoi vauvan olevan raivotarjonnassa. Eilen sitten koitettiin harrastaa seksiä, mutta ei siitä mitään tullut kun tuolla ylhäällä tuntui jotenkin aralta.. Tänään sitten huomasin alapesua tehdessäni, että tuntuu kun vauvan pää olisi mennyt jo "lähtökuoppiin", ihan pyöristynyt tuo kohdun alaosa tai mikä nyt onkaan... Nyt rv 28. Mietin vaan, kun nuita harjotussupistuksiakin on niin kamalasti.

Sitten vielä toinen kysymys. Täällä on aikaisemmin jo juteltu hyvistä rauta-merkeistä, mutta en jaksa muistaa mitä oli kehuttu.
Siis, minkä rauta-merkin olette todenneet vatsaystävälliseksi? Sanoin apteekisssa, että on tosi herkkä vatsa, että pitäisi saada sellaista valmistetta, mikä ei laita vatsaa sekaisin. No eihän se muuta tuputtanut, kuin Obsidania, ja auta armias mitkä sivuvaikutukset siitä on nyt tulleet. Koko ajan maha ihan sekaisin ja pahoinvointia :| Taidan käydä syöttämässä koko paketin sille apteekin tädille ;)

Miina84 ompas sulla ikävä kokemus kätilöstä! Tuollasta kohtelua just pelkään saavani synnytyksen jälkeen.. Tuolllasien hoitajien pitäis mennä itteensä, ja miettiä mitä hittoo ees tekevät koko työtä.

Shenda ja nannamamma
täällä on kanssa helteiden vihaaja.. Tuntuu että kohta rupeen itkemään, kun oon niin väsynyt tähän kuumuuteen. Eikä tänne oo vieläkään luvattu viilenevää, ens viikonloppuna ehkä sataa.. Muutan kohta siperiaan!!

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 27+1
 

Yhteistyössä