~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Pipituuna: Ensimmäisenä kaveri todennut miehelle, että jeeeee, nyt saadaa pitää varpajaiset! :D Että sehän oli siis tärkeintä tässä tiedon jaossa...

ON. Tää herää ihanan aikaisin vaikka menis kuinka myöhään nukkumaan. Tuo kaveri tuolla mahassa on aamuisin ja myöhään iltaisin hyvin aktiviinen. Aamulla alkoi hikka, nyt se jo rymyää taas niin että kädet heiluu ja välillä jalat töytäisee kylkeen. Odotan tässä että koska tekee taas kuperkeikan ja kylkeen ilmestyy sellainen pallopää :D vaan kyllä se pyllyäänkin tohon navan reunaan änkee niin että ollaan monta kertaa naurettu kun maha on aivan toispuoleinen.

Täällä odotellaan innokkaina tuota Manduca- kantoreppua, pitäisi ensi viikolla saapua. Samoin pitäisi äippäpakkauksen saapua tässä alta parin viikon sisään. Meillä on kaikennäköistä vielä hankittavana, juuri mitään ole vielä. Mut ehkä sitten kun pääsen äippälomalle. Nyt ei ole jotenkin ylimääräistä energiaa.

Nyt pitää käydä ottamassa pannari uunista tai se palaa... tuoksuu jo niin vahvasti..

Carriina ja tomttedom 26+3
 
HUOMENTA!:wave:

Varpajaisista, varmasti isäntä pitää, ja varmaan koko niiden suku pitää.... meinaan niiden suku sisältää mun miehen vanhemmat, hänen veljensä (ja hänen vaimo) ja tuo mun mies.... on siis sinne sukuun enemmän kuin tarpeen lisäys:LOL: Ensimmäinen lapsenlapsi niille siis tulossa, ja kyllä siellä on täpinöissään jo porukka :D
Miehen tuntien se kyllä juhlistaa railakkaasti, ja hyvä niin :D Mun edellisen avioliiton lapsista ei niiden isä koskaan pitäny isyyslomia tai varpajaisia... jotenki ihan uus kokemus ku toinen ehdottomasti haluaa lomailla ja juhlistaa sitten myös :)

(.)

Ai että, siis mietin et voiko tuo kilpirauhaslääkitys jo oikeesti vaikuttaa meinaan mulla on HYVÄ olo. Siis energiaa on, herään pirteänä, nukahdan illalla ilman uniongelmia (mulla on VUOSIA ollut nukahtamisvaikeuksia!!!)..... ihan outoa! Sormet ja silmät ei aamulla olekkaa ihan turvoksissa... en tiedä, voiko näin nopeesti vaikuttaa vai onko vaan hyvä päivä :D

Mahassa tuntuu olevan aika rauhallista. Mies sanoi että aamulla kun nukuin ja tytöt heräsi ja pamauttivat huoneen ovensa kiinni, niin vauva "säpsähti" mahassa! (nukuin miehen selkää vasten niin kuulemma selkeesti tunsi kunnon koko mahan säpsähdyksen kun ovi pamahti ) että kaipa tuo jo reagoi vähän koviin ääniin:p

Ei muuta ihmeellista auringon alla :):cool:

T. Neiti +Kihuli rv 26+6 :)
 
Kiitos Branwen listan päivityksestä! :flower:

Migreenistä piti heti kommentoida: mulla ollut aurallista migreeniä teini-iästä lähtien parikymppiseksi paljonkin, mutta sitten kohtaukset on vähentyneet ehkä yhteen / vuosi. Ei ikinä mitään pahoja, kun toiset on oikeasti tosi kipeitä, mulla vaan auraoireet ja puoli tuntia sen jälkeen päänsärky, johon on perus-Panadol auttanut ihan hyvin. Nyt viime viikolla tuli sitten ensimmäinen kohtaus tosi pitkään aikaan, ja oli selvästi huonompi olo kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Oksentelua ei kuitenkaan onneksi. Päivän aikana meni ohi, mutta illalla olin kyllä todella väsynyt. Vähän säikähdin minäkin, että tästäkö se nyt yltyy. Raskaushormonit kun käsittääkseni voi pahentaa migreeniä. Seuraillaan, ja sitten vaan lääkäriin jos tuntuu että kovasti pahenee.

Ujovauvasta: Mies on saanut jo hyvin tuntea potkut ja myllerrykset, mutta mun äidillä on ilmeisesti niin painava käsi, että vauva aina jähmettyy kun mummo yrittää kokeilla :) Täytyy yrittää hyvin varovasti nyt kokeilla, kun mummoa selvästi vähän harmittaa kun muut saa Vilpertistä jo hyvän tuntuman :)

Varpajaisista: Mies on ilmoittanut tiukasti, että hän ei tosiaankaan halua olla missään kännäämässä, kun minä saan viettää ensimmäisiä päiviä vauvan kanssa! Ja se sopii kyllä mulle ihan hyvin :heart: Mutta jos tuntuu että mieli muuttuu niin menköön, kivahan se on jos kaverit muistaa! Meilläkään kun ei liikaa ole noita perheellisiä ystäviä, niin täytyy yrittää pitää tiukasti kiinni nykyisistä, ettei ihan kahdestaan jäädä...

Hankinnoista: Me ostettiin uutena turvakaukalo, se on nyt hoidettu. Yhdistelmävaunut ostetaan varmaan käytettynä tuttavilta, 2007 Brio Happyt. Ei oikein raski tuhlata 800-1000 euroa uusiin, kun saisi vähän käytetyt ihan hyvät parilla sadalla... Ne saadaan vasta loppukesästä. Samoin vaatteita tulee aika paljon yhdeltä ystävältä, jolla nyt vuoden ikäinen poika. He joutuivat kiireellä viime kesänä hankkimaan pojalle vaatteet, kun tyttölupaus muuttuikin synnärillä pikkuiseksi pojaksi, ja olivat varanneet vaan esikoiselta jääneitä vaaleanpunaisia :) Me ollaan ostettu muutama vaate uutena vaan fiilistelyn vuoksi, pari bodya, pipo jne. Niin ja hienot Marimekon autokuvioiset sukkikset :D Toivottavasti tulee pidettyä.

Äitiyspakkaus haettiin tosiaan perjantaina, ja voi nenä kun siellä on kaikkea tosi ihanaa! Mä olen ollut ihan liikuttunut, kun olen hipelöinyt niitä pikkuisia vaatteita :) Nyt ei kyllä tarvii paljon mitään enää hankkia, ja hyvä niin. Ihan joululta tuntui, kun saa niin ison laatikollisen kaikkea ihanaa tavaraa! Meillä tulee kyllä varmaan melkein kaikki pidettyä.

Mä vilahdan nyt syömään muutaman aamupalaksi paistetun suklaakeksin (joo tosi terveellistä :ashamed: )! Ei voi mennä pieleen kun sekoittaa mm. paljon sokeria, voita ja suklaamuruja. Sit jos jaksaisi lähteä katsomaan, onko metsässä mustikoita. Kivaa sunnuntaipäivää kaikille!

Mehukatti + vauva 27+6
 
Minä ehdin viime syksynä (4v yrityksen ja 1ku:n ja 3km:n jälkeen) lannistuneena laittaa kaikki vauvanvaatteet pois (neljä jätesäkillistä). Nyt tässä on pikkuhiljaa heräillyt todellisuuteen, että vauvaa varten pitäisi hommata vaatteita, varsinkin kun on vielä talvi tulossa :LOL: Villahousuja tosin olen jo kutonut, niillä ja harsoilla+lisäimuilla mennään vaippojen suhteen ensimmäiset kuukaudet. On sitten niin paljon lapsesta kiinni, että millaiset vaippasysteemit toimivat parhaiten.

Insuliinin kanssa on nyt menty pari viikkoa ja tämä on ollut aikamoista taistelua oman syömisen suhteen!! Nimittäin ruokahalu on kasvanut ihan hirveästi! Elimistö on tottunut korkeampiin sokeriarvoihin, ja kun niitä lasketaan insuliinilla, niin tulee virheellistä viestiä aivoihin, että olisi nälkä. Olen yrittänyt pitää esillä hedelmiä ja vihanneksi, että tulisi niitä naposteltua, mutta huonolla menestyksellä. Hirvittää mennä huomenna neuvolaan, kun edelliskertaan mennessä paino oli noussut kokonaisuudessaan vain 1,8kg - nyt puhutaan varmaan useasta kilosta.. Torstaina on lisäksi äitipoli ja katsotaan miten vauva on kasvanut.

Dreamer75, rv 26+2
 
Oon mittaillut noita sokereita,ja paastot/ennen ruokaa on olleet 3.8-4.6 väliin,ja ruuan jälkeen 4.8-6.8 välillä,vähentänyt sokerin syömistä,niin mietin että onkohan noi arvot ihan ok ja se että mulla paino tippunut n.1.5kg, sitä kerkes tulee jo 10kg alusta. Muuten kaikki ok.
Saako sen sokerimittarin omaks vai pitääkö se palauttaa,ja uskaltaisko sillä mitata miehen sokerit kans(ihan mielenkiinnosta),vai kattookohan ne neuvolassa niitä tallentuneita tuloksia siitä mittarista?

peikkotyttö ja 28+5
 
Sunnuntaipäivää kaikille! :)

Tässä onkin mennyt aikaa kun viimeksi olen ehtinyt tänne kirjottelemaan. Olen kyllä edelleen lueskellut aina kun olen koneella käynyt. Mulla alkoi kesäloma heinäkuun alussa ja oltiin miehen kanssa Kreikassa viikko kahdestaan. Siellä oli niin KUUMA, että tajunnanmenetys ei ollut useinkaan kaukana. Ihanaahan siellä oli, hyvää ruokaa, meri. Oih. :heart: :) ja kaikista paras tuliainen koko reissulta oli se, että mies kosi minua meren rannalla tähtitaivaan alla syntymäpäiväni yönä. Ollaan alettu seurustelemaan 2006 keväällä, välissä oltiin erossakin ja palattiin jälleen yhteen. Mulle oli niin yllätys, että hän kosisi, koska on aina ollut sitä mieltä että naimisiin meneminen on turhaa jne. :) oli kyllä niin ihana loman aloitus! Kun oltiin kotiuduttu Kreikasta, lähdin saman tien toiseen kaupunkiin hyvän ystävän luo, täällä nyt yhteensä melkeen viikko tulee oltua ja huomenna takaisin kotiin. Mulla on niin paljon suunnitelmia tälle kesälomalle että ihan uuvuttaa jo valmiiksi kaikki mitä olen menoja itselleni haalinut! Koti-ikävä alkaa jo vaivata kieltämättä.

Tiistaina olisi sokerirasitus ja lääkärineuvolakin siinä samalla. Kunto on kyllä pysynyt hyvänä omasta mielestäni. Huimausta tahtoo olla pitkään seistessä ja kävellessä, ja kieltämättä selkäkin on alkanut oireilemaan. Maitoa tihkuu varsinkin iltaisin (tai sitten sen vain huomaa vain silloin). Pikkunen liikkuu kovasti. Painoa on alkanut salakavalasti kertymään, nyt on jo jotain nelisen kiloa tullut alun jälkeen. Mielellään hirveästi en niitä kiloja toivoisi, kun lähtöpainoakin on enemmän kuin normaalipainon verran.

Kesälomaa vielä 2 viikkoa jäljellä. Kohta voisin ehkä uskaltaa alkaa ostamaan jo jotain vaaville. :) Jaksamista kaikille, ja etenkin Terhille, kun siellä sairaalan pedillä joudut makoilemaan!

- Liisikki sekä Pulla 26+3
 
  • Tykkää
Reactions: Gin
Heippa pitkästä aikaa. Onkohan kukaan mun perääni edes huhuillut...

Täällä on nyt vähä kurjemmat ajat...raskauspahoinvointi alkoi ihan puskista kuukausi sitten! Voitteko kuvitella, 5.kuulla!!!! Alkuun olin niin huonossa kunnossa oksentelun takia, että sairaalassa meni 5 päivää nesteytyksessä. Hyviäkin päiviä alkaa nyt onnesta jo olemaan, mutta vielä oon sen verran huonossa jamassa, että kotihommat on miehen tehtävä. Neuvolan täti ja lääkärit on vähän ihmeissään, kun tää pahoinvointi tosiaan alkoi vasta tuossa keskiraskauden tienoilla. Onko teillä muilla, jotka ootte kärsineet pahoinvoinnista ihan alusta saakka, niin olo jo parempi?

Paino ei oo päässyt nousemaan kauheisiin lukemiin tuosta rajusta pahoinvoinnista johtuen, kuukausi takaperin oli vauvamasukin aivan olematon :( Nyt oon saanut sitä vähän jo pyöristymään. Vauva onnesta jakselee hienosti masussa :) Ultrakin meillä oli kuukausi takaperin, siellä paljastui, että meille tulee kolmas TYTTÖ :heart:

Nyt en jaksa kommentoida teidän juttuja, ekaa kertaa kuukauteen jaksoin tähän koneelle hetkeksi.

Kirjottelen lisää kun olo taas on parempi, toivottavasti tää kuukauden oksentelu voitas merkitä jo historian kirjoihin...tällä viikolla oon vaan yhtenä päivänä voinut pahoin. Muutoin on ollu tosin sellanen ällö olo, mut ruoka on sisällä pysynyt.

Voikaa hyvin :hug:

Hertta ja nuppu 25+0 :heart:
 
Jos vauva on kunnossa ja minäkin jotenkin hengissä, niin saahan tuo mies mun puolesta varpajaiset pitää, jos ne on tärkeät hänelle. Exän kanssa jäi kyllä aika paha maku suuhun ko. juhlista esikoisen aikaan. Olin aika itkuinen ja hormoneista sekaisin sairaalassa ja toivoin vaan, että pääsen vauvan kanssa kotiin + sitten oli niitä imetysongelmia joista tuolla aikasemminkin kerroin. Sinä päivänä, kun meidän piti päästä pois, niin lääkäri päättikin että ollaan vielä yksi yö, kun maito ei ollut noussut kunnolla. Se oli pitkä yö, kun en sairaalassa pysty juuri tuntiakaan nukkumaan jostain syystä. Mies lähti sitten sinä yönä juhlimaan varpajaisia ja seuraavana päivänä, kun vihdoin oltaisiin päästy kotiin ei mies krapuloissaan vastannut puhelimeen ja jouduttiin olemaan monta ylimääräistä tuntia, vaikka en olisi kestänyt sekuntiakaan. No onneksi on äidit, sillä soitin sitten hänelle että tuu hakeen meidät pois! :D
Kakkosen kanssa viihdyin sairaalassa paremmin, mutta sovittiin silti että mies pitää varpajaiset vasta kun me ollaan jo kotona. Ja sitten sai kyllä mun puolesta lähteä juhlimaan ihan vapaasti, kun mekin oltiin päästy onnellisesti ja henkisesti ja fyysisesti terveenä (hahaha) omaan kotiin :) Mutta siis kuten sanoin, niin kyllä tämä nykyinen saa juhlansa juhlia, toivottavasti se nyt ei ihan päällimmäisenä ole mielessä, kun ensin pitää vauveli saada maailmaan :D

Terhille paljon paljon voimahaleja!

Liisikille onnea! Teillä oli varmaan ihana reissu. Muakin kosittiin viime lokakuussa juuri Kreikassa! :D

C'mon ja tänään poksuu jo 28+0, jippii!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Ujovauva Oletteko kokeilleet vastata vauvan potkuihin painamalla massun päältä pari kertaa takaisin ja sanomalla vaikka "hei vauva". N. viikossa vauva oppii vastaamaan potkuihin takaisin ja siitä tulee kiva leikki. Tällä tavalla olen sitten saanut Niksun menemään sekaisin massun tönijöiden kanssa ja lapsetkin saa nyt käydä tönimässä ja tunnustelemassa potkuja. Aluksi piti huijata ja minun piti töniä ja sanoa "hei Niksu" ja sitten joku muu laittoi käden mahalle. Kaikki vauvat ovat aina olleet ujoja ensi alkuun vieraille käsille. Mistä moinen vaisto/taito vaikea sanoa, mutta nyt "seurustellaan" tönimällä ihan mielellään.

Liisikki onnittelut kihloihin menosta :)

Terhille jaksamisia sairaalaan

Herttaliisa pinkkit onnittelut tyttölupauksesta
 
Onpas taas hetki vierähtänyt kun olen ehtinyt palstailemaan.

Oltiin viikko reissussa ja nyt painais muuttorumba päälle. Viikon päästä lauantaina olis tarkoitus siirtyä seuraavaan asuntoon. Ei jotenkin voi sanoa että uuteen kotiin, koska se tuleva kämppä ei tunnu kodille sitten millään ajatuksella. Toivottavasti olisi vain maks parin kuukauden ajan meidän kotina. Vuokralle siis mennään ja oman kodin etsiminen jatkuu nyt kiivaammin kun entinen asunto on alta pois. :)

Täällä vähän jännittelen kun lähipiirissä on ollut paljon vesirokkoa ja nyt oli sitten tuohon esikoiseen ilmestynyt muutama omituinen näppy, muita oireita ei ole, mutta nuo näpyt, tai oikeastaan läikät tuli aika ykskaks tänään. Tuleekohan yleensä vesirokossa eka näpyt vai eka kuume? Eihän siinä muuten mitään mutta itselläni esikoisen odotusaikaan tarkastettiin vesirokon vasta-aineet verikokein kun ei ollut varmuutta olenko sitä sairastanut. Tai siis olen sen sairastanut kolmella - neljällä näppylällä ilman kuumetta, jotenkin siis kuitenkin pelottaa että jos se vois uusiutua kun on noin lievänä ollut? Voikohan?? Verikokeessa siis tuli kyllä positiivinen tulos, että vasta-aineita löytyi. Mutta jännittää tuo silti jos meille vesirokko tänne pesiytyy näin raskausaikana. :O

Ja vielä omaa napaa, että mä luulen että vauva on nyt istahtanut perätilaan. Potkut tulevat tuonne ihan alas ja aivan kuin hikka tuntuisi nyt ylempänä. Toivottavasti kuitenkin pyörähtelee vielä monet kerrat ennen synnytystä ja asettuu sitten oikeinpäin. Normaalia alatiesynnytystä toivoisin niiiiiin kovasti!

Liisikki
Onnittelut kihloista!

Varpajaisista Meillä mies piti esikoisesta pienet varpajaiset, lähinnä tais saunoa parin kaverin kanssa ja otti siinä muutaman oluen. Kivoja lahjoja tuo oli pojilta saanut. :) Synnytin pe-aamuna ja tais pitää varpajaiset la-iltana, kuitenkin oli sunnuntaina heti aamupäivästä jo laitoksella meidän luona. :) Nytkin saa pitää varpajaiset jos niin haluaa ja se sopii aikatauluihin, lähinnä siis että halutaanko viedä esikoista sitten mummolaan sen vuoksi.

herttaliisa
auts! Tuo pahoinvointi kuulostaa kamalalle! :O Tsemppiä oloon ja onnea tyttölupauksesta! :)

Hankinnoista Mä eilen jopa tein inventaarion esikoisen aikaisille tuttipulloille, heitin tuttiosat veks ja katsoin parhaimmat pullot talteen. :D Niin ja tänään kun pakkailin pyyhkeitä muuttolaatikkoon niin otin erilleen vauvan pyllypyyhkeiksi joutavia pyyhkeitä. Siinä on mun valmistelut mitä olen tehnyt. :D Aion äitiysloman alettua mennä mun vanhemmille jossa on kaikki esikoisen vauvavaatteet jemmassa ja käydä ne siellä läpi ja sitten pestä ne. Tuplavaunuja tässä olen alkanut jo MIETTIÄ, että kai mä tässä pikkuhiljaa heräilen tähän todellisuuteen. Tosin onhan tässä vielä aikaa.... :D

Uhmaiästä,
meillä neidillä alkaa olla varmaan joku varhaisuhmaikä, ikää nyt 1v4kk ja selkeästi jotain uhmanpiirteitä havaittavissa. :O :D Onkin sitten varmaan kunnolla jo uhmassa kun vauva syntyy. :O Pottailusta Pottailu aloitettiin heti kun osasi istua ja nyt käydään potalla säännöllisesti, vaippa tottakai on vielä käytössä mutta on päiviä kun vaippa pysyy ihan kuivana. Osaa pyytää itse kakalle ja kun vie aina heräämisen ja syömisen jälkeen potalle niin pissatkin saadaa pottaan.

Muutosta Onnea tyttölupauksesta!

Terhille jaksamista makoiluun!

- Hapsiainen ja Lyllervo ööö oisko 25+6
 
Liisikille onnea kosinnasta!

Terhi: Toivotaan, että pääset ajoissa takaisin kotiin ja että vauva malttaa pysyä vatsassa vielä useita viikkoja.

Herttaliisa: Onpa erikoista, että pahoinvointi on alkanut vasta myöhemmin. Toivottavasti se helpottaa, ettei tarvi koko loppuraskautta voida pahoin.

Uhmaiästä: Meidän 2v. on myös välillä aika haaste, mutta ollaan yritetty antaa tunteille tilaa ja toisaalta pitää rajoja. Pottailu ei ota sujuakseen, ollaan yli vuosi istutettu esikoista vaihtelevalla aktiivisuudella.. Joskus sinne on eksynyt joku vahinkopissa, mutta pääsääntöisesti ei mitään. Ollaan kokeiltu harkkahousuja, vessanpöntön supistajaa, olemista ilman vaippoja yms. Yövaipat on edelleen aivan täynnä pissaa, jotenkin en usko, että meillä ollaan ilman vaippoja vielä pitkään pitkään aikaan.

Mä oon nyt ihan viime päivinä raihnastunu. Tänään olin esikoisen kanssa liikenteessä ja joudun kulkemaan ihan etanan vauhtia, kun särki lantiota ja supisti jatkuvasti. Olen nyt viikon sairasloman puolivälissä ja toivon, että pääsisin vielä töihin, mutta tämän hetken säryillä ei toivoakaan työn tekemisestä. Tuli jo häivähdys synnytyssupistuksista mieleen, kun jouduin jo nojailemaan tiskipöytään, kun särki niin paljon. Täytyykin muistaa seuraavassa neuvolassa pyytää lähete pelkopolille.

Lisse ja Ilona 28+5
 
Mä olin tuossa viikolla kummipojan kaa reissussa. Oltiin yötä Kouvolassa hotellissa ja käytiin sit myös tykkimäellä. Hyvä sää sattu sille päivää ja kiva reissu kylllä oli. Toki tuo lapsen kanssa matkustaminen on melkosen väsyttävää puuhaaa!! :D Samalla reissulla kävin hakee myös vaunut mun vauvalle! Löysin todella hyvä kuntoset emmaljungan duo edge sportit ja vielä tosi halvalla. Kyllä olen nyt tyytyväinen. Alkaa olee isommat hankinnat nyt pulkassa. Turvakaukalo puuttuu, mut sen saan mun serkulta. Sit amme ja sitteri nyt ainakin pitää vielä katella. :)

Täällä on liikkeet tosi paljon rauhottunu. Päivisin ei juuri yhtään potki, enemmän iltasin ja aamusin. Tosin päivisin oonkin aina töissä liikkeessä, että johtunee siitä. Eikä paljon ees ehi tunnustelee niitä. Kiva olis tietää mimmosia liikkeet olis jos istukka ois takana. Mulla kun se on etuseinämässä niin ilmeisesti vaimentaa jonkun verran.

Mulla on tuossa kuun vaihteessa se muutto kans eessä. Ahdistaa! :D Onneksi se on kahen viikon päästä jo ohi ja sit saa laittaa vauvan juttujakin valmiiks omassa kodissa. Tsemppiä siis hapsiainen sinnekin suuntaan muuttohommissa. :heart:

Aika menee kauheeta vauhtia, nyt on jo yli heinäkuun puoliväli. Toisaalta niin ihanaa, mutta toisaalta niin pelottavaa. On iskeny kauhea pelko ja paniikki, että miten mä sen vauvan kanssa selviinkään.... Ehkä tää ahdistus jossain vaiheessa helpottaa :D

Cinderella ja "Nuutti" 28+5 :heart:
 
Huh olipas paljo luettavaa kun muutaman päivän ollu poissa :)
Täällä on loma alkanut ja näin ollen istun koneella huomattavasti vähemmän.

Mulla on oma olo huomattavasti vaikeutunut nyt viikon aikana. Selkää särkenyt enemmän, ja varsinkin nukkumisasennot ovat tuottaneet kovasti tuskaa. Henkeä ahdistaa ja tuntuu, että vauva painaa välillä johonkin tuonne niin alas että se paineentunne on ihan käsittämätön. Vanhempien naapuri tosin näki minut eilen ja sanoi että hän on samanlainen pitkäselkäinen rakenteeltaan ja vauva oli myös hänellä silmin nähden tosi alhaalla koko ajan, ja se alas tuleva paineentunne oli tosi inhottava.

Olen yhä liikkunut reippaasti, viikonloppuna kävin päivittäin 7,5 km lenkillä pururadalla mutta sitten tietysti alkoi todella kovasti huolettamaan kaikki nämä kiristykset, puristukset ja kolotukset mitä muuten päivänmittaan tuli. Onneksi on neuvolalääkäri torstaina ja nähdään onko kaikki ok. Jos on, niin sitten jatkan samaa linjaa ja pitää vain kestää nämä asiaankuuluvat tuntemukset :D

Mua stressaa tällä hetkellä aikamoisesti raha-asiat ja se, että mies hävittää ihan kaiken! Onko kellään samaa ongelmaa perheessä? Siis mä en kestä kun sillä on jatkuvasti avaimet tai muut tärkeät jutut kadoksissa....alan jo miettiä että tuo on joku hiton sairaus, eihän tollanen voi olla mahdollista!! :kieh:

äitiyspaketti on postissa, ajattelin loppuviikosta käydä noutamassa jos saan kaverin kuskiksi, kun junalla sitä on vähän hankala roudata :D Sitte vois samantien pestä ne vaatteet ja roudata varastoon odottamaan.

Noh, nyt pakko rientää pyykkäämään ja siivoamaan, palailen kunhan tulen risteilyltä :wave:

Kenzie 26+4
 
Tsemppejä kaikille kurjan olon kanssa painiville :hug: Mulla kanssa alkaa pikku hiljaa henkeä ahdistaa, närästää yms kivaa. Liitos- ja selkäkivut tulee pahimpina kävelylenkillä, mutta toisaalta ulkona kävellessä on ainoa hetki kun tuntuu että happi ei lopu. Vaikeat 3 viimeistä kuukautta luvassa, oletan :whistle:

Eilinen mustikanpoimintareissu ei mennyt ihan nappiin, metsässä kömpiminen ja kyykkiminen olikin yllättävän raskasta. Oltiin ehkä tunti kaiken kaikkiaan metsässä, ja sen jälkeen mä olin niin finaalissa, että loppuilta menikin toipumiseen sohvalla... Saalista tuli ehkä litran verran, heh.

Hurjasti onnea kihlauksen johdosta Liisikille! Ihana kun toisilla on romantiikkaakin elämässä :) Ja kivaa risteilyä Kenzie, samoin hyviä lomapäiviä teille muillekin, joilla on sellainen ylellisyys nyt käynnissä.

-Mehukatti ja pikkukatti 28+0 piuh
 
Varpajaisista mieheltä jäi pitämättä esikoisen aikaan. En tiedä meinaako nyt pitää, saa pitää jos haluaa.

Esikoisen pottailusta voisi sanoa, että on nyt päiväkuiva, öisin on vielä vaippa, mutta pysyy jo öisinkin välillä kuivana. Välillä tulee päivisinkin vahinkoja, mutta se nyt on ymmärrettävää minun mielestä vielä. Ja voihan olla että takapakkia tulee kun vauva syntyy. Mutta ollaan potalle totuteltu jo vähän alle vuoden ikäisestä, ja nyt kesän aikaan on paremmin ymmärtänyt tuon potalla käynnin ja ilmoittaa hädästään. Ajallaan oppivat =) Esikoinen on nyt siis 2v4kk.

Liisikille onnea kihlauksesta!:flower:

Vauvan liikkeistä ja istukka takana Mulla siis näin tällä kertaa ja tosi paljon paremmin tuntuu liikkeet kuin esikoisen aikaan, jolloin istukka edessä. IHan mahdottoman kovasti potkii jo ja työntää käsillään :D

Omaa napaa: Eilen myönsin itselleni väsyväni jo liikaa töissä, alaselkä alkoi myös olla liian kipeä ja sai jo jopa pelätä ettei tule asiakkaiden (muistisairaiden) toimesta lyödyksi tai potkituksi. Hain tänään väsymyksen takia sairaslomaa ja sain tämän ja ensi viikon, mikä olisi vielä ollut töitä. Viimeiset työpäåivät olivat kyllä todella raskaita ja helpotuksen vuoksi pääsi itku lääkärikäynnin jälkeen, kun saa viimein levätä! Tosin onnistuin myös kaatumaan tänään lääkäriin mennessä ja polvet auki ja housut riekaleina.. Kyllä se lääkäri varmaan katsoi vähän huvittuneena, mutta selitin kompastuneeni.. :ashamed: Miten sitä voikaan omiin jalkoihinsa niin sotkeutua! Mutta nyt siis saa kauan kaivattua lepoa. Ehkä tässä jossakin vaiheessa jaksaa tehdä ne tekemättömät kotityötkin ja siivota viimein tuota keittiötä remontin jäljeltä paremmin. Ja kun loppuviikoksi on taas helteitä luvattu, niin en olisi kyllä enää jaksanutkaan niitä töissä. Uutena oireena ilmaantunut myös jalkojen turvotus iltaisin ja yölliset säryt pohkeissa. ne katkoo kivasti yöunta...

Kovasti jaksamista kaikille!

Nessu ja pieni 29+4
 
Jalkaoireista mulla kanssa pohjekipuja yöllä. Mukava heräillä siihen, kun pistelee ja vihloo. Välillä menee ihan tunnottomaks ja sit täytyy nousta ylös venytteleen. :kieh: Toinen on sitte vasen lonkka. Sitä särkee ja vihloo kanssa ilkeesti kaiken aikaa, välillä ei meinaa pystyä käveleenkään kun se on tosissaan kipeä. : / Tosta lonkkakivusta aattelin viikon päästä neuvolassa mainitakkin, kun ei tosiaan välillä pääse liikkumaan kun tekee niin kipeetä.

( . )
Mä sain jonkun kivan pikku kesäflunssan ja nyt oonkin maannut sitten eilisen ja tän päivä sängyssä niiskuttamassa. (Eilinen kyllä maattiin oikeestaan molemmat, kun miehen ne etukäteisvarpajaiset aiheutti sille "mahataudin"... :D) Ihanasti on mies jaksanut tän päivää mua passata, vaikka on kaikenlaisia pihahommiakin tehnyt. :heart:

pipituuna & pikku-ukko 29+4 :heart:
 
Voi Ihanaa!!

En sitten malttanut odottaa lähemmäksi laskettua aikaa, vaan tuotiin hoitopöytä ja pinnasänky kellarista jo sisälle. Pinnasuojus ja muuta rättiä ja reipua tuli samalla sisälle, mutta ne odottavat vielä pesua ennen käyttöön ottoa. Pieniä vaippoja ostin ja ensivaatteet sairaalasta kotiutumista varten. Olo käy entistä malttamattomammaksi.

Liikkuminen on muuttunut tukalammaksi ja myös yöunet vaikeutuneet. Vauva nukkuu päivisin, mutta iltaisin ja öisin käy mahassa todellinen vilkse ja melske, jonka vuoksi olen joutunut valvomaan öisin. Myös selkä temppuilee välillä, jalkoja turvottaa helteillä ja voimat loppuu koko ajan. Ei vain jaksa.

Tänään alkoi taas työt sairasloman ja kesäloman jälkeen. Huomenna on neuvola, jossa kuulen jatkosta eli kannattaako töihin nyt palata ja neuvola lääkärillekin pitää varata aika taas, kun sitä verilimaa on tullut. Nyt on onneksi ollut viikko ilman vuotoa. No mutta kohta suihkun kautta yöunille!

Manta ja vaavi 27+4
 
Varpajaisista: Mies ei pitänyt esikoisesta lainkaan varpajaisia. Ei vain halunnut olla erossa meistä. :) Kun vauva oli viikon vanha, mies kyllä käväisi kaverinsa polttareissa, mutta tuli illaksi kotiin ja toimi kuskina. Nyt ei olla puhuttu mitään varpajaisista, mutta todennäköisesti mies ei halua sellaisia viettää.

hapsiainen: Tsemppiä muuttopuuhiin! Jos sulla on todettu vesirokkovasta-aineet, niin voit olla turvallisin mielin. Mullakin on vesirokko ollut tosi lievänä, ja vasta-ainetestin tulos tuli takaisin epäselvänä. Sen takia rokotetaan esikoinen, kunhan tämänhetkinen antibioottikuuri loppuu. Vesirokkoon on myös lääke, jota voi ottaa, jos tartunnan saa raskaana. Itselleni aion ottaa vesirokkorokotteen synnytyksen jälkeen.

Neiti-81: Kiva kuulla, että olo on parantunut noin nopeasti! :) Onneksi löysit lääkärin, joka otti nuo kilpirauhasvaivat todesta.

Turvotuksesta: Mulla on myös tullut jonkin verran turvotusta. Sormet on aamuisin sen verran tönköt, ettei sormukset mene enää sormiin. Jaloissa en ole huomannut erityisemmin turvotusta.

Liisikille onnea kihlauksesta! :heart: Ihanan romanttinen kosinta! Oletteko jo hääpäivän sopineet?

Branwenille kiitokset päivityksestä! Huomasin, että lista jätättää kohdallani eli iäksi voisi päivittää 28.

Tsemppiä kaikille kolotuksista ym. vaivoista kärsiville! :hug: Itsekin huomasin eilen, että työpäivän päätteeksi ei jaksa enää entiseen malliin. Käytiin miehen kanssa valitsemassa tapetit uuteen asuntoon ja lisäksi shoppailtiin hiukan. Loppua kohti alkoi supistella ja väsy painoi jalkoja ihan mielettömästi.

Tyttö/poikalupauksesta on ollut samoja mietteitä kuin Branwenilla ja pipituunalla. En ihan sataprosenttisesti luota meidän tyttölupaukseen. Kysyjille ollaan kyllä kerrottu, mitä ultrassa on sanottu, mutta heti perään korostettu, että se on vain ultraajan arvio. Mies kovasti odottaa tyttöä, mutta hän ymmärtää, ettei ihan täyttä varmuutta sukupuolesta ole. Mun äiti sen sijaan on ihan varma, että vauva on tyttö, ja hän tulkitsee jokaisen raskausoireen tarkoittavan selvästi tyttöä. :rolleyes: Täytyy kyllä myöntää, että olen omasta skeptisyydestäni huolimatta ostanut parit mekot jo, kun ne oli niin syötävän suloisia. :ashamed:

-Pantsu ja typy rv 29+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:
Varpajaiset saa mies pitää ihan niin kuin parhaaksi näkee. Esikoisen syntyessä, piti aikas railakkaatkin sairaalassa ollessamme, mutta kuitenkin tuli heti aamusta sairaalaan! nyt en tiedä miten sitten tuon poitsun hoitokuviot menee, mutta varmasti jossain vaiheessa ainakin lähetän miehen juhlimaan. Mekin pidetään sitten sormiaiset tyttökavereideni kanssa, kunhan olen palautunu, hyvän ruuan ja muutaman juoman merkeissä!

KELA paperit vein kaks viikkoa sitten ja vieläkin netissä lukee pelkästään "asiakirjat saapuneet" tms. AAAARGHHH. haluaisin jo pikkuhiljaa sen äitiysavustus rahan tilille, niin pääsisin ne vaunut hakemaan!!!!

Neuvolalääkärissä kävin tänään ja kaikki oli mallillaan! tai siis miten nyt voi näiden supistelujen kanssa olla... oli vähän kohdun suu pehminnyt, mutta ei mitenkään hälyyttävästi näin uudelleen synnyttäjäksi. Mutta kontrolliin meen taas kahden viikon päästä.

Pyysin nyt mittaamaan sen hemoglobiinin, kun viimeksi mittaamatta se oma terkka vaan käski aloittaa lisäraudan. Lukemiksi saatiin 126 ja tämän terkan mukaan se on ihan hyvä tässä vaiheessa raskautta, että mitataan taas sitten vaikka kuukauden päästä ja katsotaan. Suositteli myös, että voisin varuiksi aloittaa loppu raskaudessa, koska viimeksi synnytys romahdutti niin pahoin lukemat... mutta vielä ei hänen mielestään kannata turhaan syödä!!
Kylläpäs muutenkin oli ihan erilainen käynti tämä, kuin mitä on ollut sillä omalla terkalla... jäin oikein odottamaan seuraavaa kertaa, joka myös on tälle samalle. Ei vähättelyä, ei töksäyttelyä, ei ärsytystä kotiin ajaessa... Mitenhän saisi vaihdettua tmän omaksi terkaksi!?:O

Sydänääniä ei lääkäri meinannu saada kuuluviin ei sitten millään, niin kattoi sitten ultralla että missä pikku vuokralainen oleilee... oli niin pienellä sykkyrällä ihan selkärangassa kiinni, että ei meinannu sen takia kuulua. Sielä sykkyrässä imi peukkua ja hikotteli:heart: Mutta kun löysi sijainnin tiesi mistä etsiä ääniä, niin johan löytyi äänetkin, risteiliväy 140-150 välillä! Ja kuulostivat ihan höyryveturilta ;)

Sf-mitta oli 22 eli pikkasen keskikäyrän alla. Painoa oli tullut 1kg eli nyt oltiin takaisin lähtöpainossa. Ainoastaan äiditäni olen saanut nhuomauttelua, siitä kuinka iso muka jo nyt olen, katsoin esikoisen kortista juuri niin Sf-mitta on ollut 28. vkon neuvolassa 26 eli en nyt ainakaan kovasti isompi voi olla... Muuten olen saanut niin ihania huomautuksia ystäviltä, joita olen nähnyt harvemmin, yksikin huudahti, "sähän olet nainen laihtunu" :LOL: kaikki ylimääräinen mitä on ollu, niin on kuulemma selkeesti vaan siirtynyt tuohon kumpuun masulle!!

Miina ja vuokralainen 26+2
 
Heips taas.

Tulin kirjoittamaan muutaman rivin ah niin kiinnostavasta aiheesta: seksistä :) Me kun oltiin miehen kanssa eilen ensimmäisessä Haikaranpesän synnytysvalmennuksessa. Valmennus oli vapaaehtoinen, paikalla parikymmentä äitiä & isää ja aiheena seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen.

Valmennus oli mun mielestä tosi kiinnostava, vaikka aiheesta onkin tullut luettua jo jonkun verran. Mulla halut ainakin loppui aika tarkkaan siihen raskaaksituloon, ja se oli kyllä jonkun sortin yllätys - ja vielä isompi ylläri tietysti miehelle :O

Alkuraskaudessa tosta aiheesta meillä väännettiin paljonkin, kun oli vaikea molempien tajuta, miksi ei tee mieli ja miksi muka toisen ei tee mieli :headwall: Kyllähän siitä oli lukenut, mutta vaikea ymmärtää, että voisi koskea itseäkin. Kun mitään ulkoisia muutoksia ei sinänsä ole, ainoastaan ihanat isot ja painavat rinnat, niin vaikea tajuta että hormonit oikeasti vaikuttaa niin paljon. Ei kaikilla tietenkään, mutta mulla ainakin :)

Sit hyvin lohdullinen oivallus oli sekin, että ei tässä keskiraskaudessa todellakaan kaikki oo jotain ylikierroksilla käyviä seksimonstereita :ashamed: Kun kirjoja lukee niin kaikkialla sanotaan että nyt nainen on hehkeimmillään ja halut voi palata moninkertaisina. No just joo! Itsellä vaan limakalvot kuivuu entisestään ja jokaista seksiin viittaavaakin ajatusta saa oikein houkutella. Tavallisestikin on välillä vaikea keskittyä. Ja tietty kun vauva alkaa kesken kaiken mahassa pyöriä, niin jotenkin vaan ajatus harhautuu siihen vauvaan ja siihen liittyviin asioihin...

Kätilö sanoi, että hän ei ole 11-vuotisen uransa aikana tavannut vielä yhtään äitiä, joka olisi kuulemma ollut miestä jo ovella vastassa himokkaana :) Ja vikassa kolmanneksessa kaupanpäällisenä alkaa olla jos jonkunmoista vaivaa, kuten täälläkin jo aika monella. Niiden kanssa sitten tsempataan loppuaika...

Niin, ja eikä siinä vielä kaikki :D Imetyksessä alkaa kuulemma erittyä prolaktiini-nimistä hormonia, jota miehelläkin vapautuu elimistöön orgasmin jälkeen. Haluthan usein lopahtaa miehellä laukeamisen jälkeen, ja menee vähän aikaa kun alkaa taas uudestaan kiinnostaa. No sitä hormonia naisella erittyy paljon just imetyksen aikaan, joten ei kuulemma kannata ihmetellä, jos halujen palaamisessa kestää. Mun mies ainakin jäi selvästi miettimään tätä asiaa :)

Mut joo, yhteenvetona siis, että ei ole helppoa hormonien kanssa. Kaikki me reagoidaan yksilöllisesti, toisilla ei ole mitään ongelmia seksin kanssa raskausaikana. Mutta jos on, niin onhan se kiva tietää, että ei ihan yksin ole ongelmiensa kanssa... Kärsivällisyyttä vaan vaaditaan.

Muuten tänne ei mitään erityistä kuulu, kauhulla odottelen viikonlopuksi luvattuja "trooppisia öitä". Puuh. Kuuma taitaa tulla.

-Mehukatti + mahapulla 28+1
 
Heippa pitkästä aikaa! Oon ollu reissussa ja kaikkee muuta touhua ollu niin en oo jaksanu käyä kirjottelemassa... Lukea oon aina koittanu etten ihan tippus kärryiltä :D

Neuvolassa kävin eilen :)
Verenpaineet 113/65, p.91. Millanen pulssi teillä on ollu ku on mitattu verenpaineita neuvolassa? Ku tuntuu et mulla aina on jotain 80-90 nyt :confused:
Pissa puhas
Hb 132. Ei tartte vieläkään alottaa rautalisää! :)
:heart:-syke 130-140krt/min
Sf-mitta 27
Painoa tullu tähän mennessä 7kg :) Esikoista oottaessa oli tullu tähän mennessä 11kg
Raivotarjonnassa sano vauvan olevan :)

Maha on aika alhaalla ja siitä neuvolantätiki sano ja kysy et onko supistellu :confused:



Turvakaukaloon laitettavista lämpöpusseista
Onko kellään kokemusta semmosista neljän vuodenajan pusseista?, joissa sisus on puuvillaa :) Yhellä nettisivulla sanottiin et olis hengittävä... Monissa ku on se fleecesisus ja se kuulemma hiostaa...

Syystoivo
Kiitti tuosta linkistä! Mikähän siinä on ku kotiin tulee vaan näitä lappusia joissa tilaajanlahjana saa vaan jotain turhaa krääsää... Mulla on ollu nyt tilaus katkolla ku oon oottanu hyvää tarjousta jos sais vielä jotain hyödyllistä kaupanpäälle :)

Matilda
Mä olisin halunnu nähä sun pomon ilmeen! :D Mahtavaa! :D

Tervetuloa Mehukatti :wave:

Kenzie
Mulla oli esikoisen la 7.10 ja samana päivänä oli kans meijän koiran synttärit :D

jonna
Voi kurja. Ymmärrän hyvin ettei paljon uskalla tuossa tilanteessa... Kummallista ku ei syytä vain löydy...


En enää muista mitä piti kommentoija...

Meillä oli viime viikolla miehen kanssa vuosipäiväkin. 7vuotta yhteistä taivalta takana :heart:
Alle 10viikkoa enää laskettuunaikaan! Eilen laitoin osan vauvan vaatteista kaappiin jo oottamaan tulevaa käyttäjää... :)

Kuvassa rv.29+0 :heart:



Navanympärys oli tuollon mitattuna 102cm.
Nyt näyttäs mittanauha muka 106cm, olisko lie turvostusta nyt tai jotain ku esikoisesta rv.41+3 oli 116cm...


Talvicci ja Torsti rv.30+4 :heart:
 
Hei taas :wave:

Tänään oli ensimmäinen lääkärineuvola.

Verenpaineet 117/72
Pissa puhas
Hb 105 - laskenut aika roimasti, pitää alottaa rautalisä 100mg/pv : /
Syke vauvalla 150krt/min
Sf-mitta 26 - pääsin käyrän yläpuolelta pois, nyt mennään siellä välissä :D
Paino oli vähän noussut, mutta vieläkin n. 3kg vähemmän, kuin lähtöpaino.
Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, supisteluista huolimatta.
Ja vauva on kuulma raivotarjonnassa. Pyllyn löytysi lääkäri miun oikean kyljen puolelta :D

Lääkäri laittoi kuitenkin selkäkipujen ja runsaiden supistusten takia sairaslomalle, periaatteessa äitiyslomaan asti. Nyt kirjoitti elokuun puoleen väliin, kun sanoi, että pitää kahdessa osassa kirjottaa.. Tylsää olla kotona, viimeks oon töissä ollut touko-kesäkuun vaihteessa. Mutta ei sinne töihin auta lähteä rampana :ashamed:
Imuroinnin ja kaiken sen tapaisen lääkäri kielsi, kun se kyykkiminen ja kumartelu aiheuttaa supistuksia. Suositteli vain pieniä kävelylenkkejä viileämmillä ilmoilla.

Saatiin perhevalmennuksen aikataulut ja sairaalaan pitäs varata ite synnytysvalmennukseen aika. Onneks niitä on kerran kuussa lauantaisinkin, niin pääsee mieskin mukaan

Talvicci mulla on kans pulssi jatkuvasti 80-90, että et ole ainut :p siulla on kyllä ihana masu! Vielä oikein korostuu, kun olet niin laiha.

Liisikille onnittelut kihlauksesta! Ihanalta kuullosti :)

Kenzie Meillä kans miehellä joku varhaisdementia :D ollut kyllä aina, välillä vaan ärsyttää enemmän. Jos pitäis vaikka muistaa käydä kaupassa ja ostaa jotain tiettyä, joko se unohtaa käydä koko kaupassa, tai jos käy, unohtaa ostaa mitä pyysin.. Oon vaan tullut siihen tulokseen, et miehet on välinpitämättömämpiä kuin naiset.

Varpajaisia mies kovasti tuntuu odottavan.. Mutta saa ne pitää sitten kun ollaan vauvan kanssa päästy kotiin. Mulle sairaalassa olo on ihan kauheeta, ja esikoinen vielä, voi olla mielialat aika sekavat. Siitä vielä puuttus se, että joutus huolta kantamaan miehestä, jonka käytös humalassa on aiheuttanut aina vähän ongelmia..

Alkaa olla aika tukala olla. Nää supistelut, sitten tää koko aikanen kuumuus ja tukaluus sisälläkin. Yöllä on vaikee nukkua, ei meinaa löytyä asentoa, missä olisi hyvä olla. Nukun yöt sellasissa max. 2h pätkissä. Sit ravaan vielä pissalla koko ajan :D Noh, kyllä tän kestää, kun tietää mikä palkinto siitä oottaa!

Jaksamista kaikille tukalasta olosta kärsiville! Toivottavasti helteet ei jatku pitkään!

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 26+4
 
Kiitoksia muuttotsempeistä, tässä just odottelen miestä joka lähti hakemaan avaimia "uuteen kotiin", päästäis sitten siivoilemaan sinne. Ei kyllä edelleenkään tunnu yhtään sille että haluais muuttaa sinne. :( No, jospa se olis vaan pari kuukautta meidän tukikohtana, hyvälle näyttää nimittäin nyt yhdet talokaupatkin, joten peukut nyt pystyssä että se oma koti järjestyisi vielä ennen vauvan syntymää. :) :)

Mä kyllä kauhulla odotan syksyä, esikoinen on käynyt ihan älyttömän villiksi ja koko ajan pahanteossa, voin kuvitella kuinka se käyttää kaikki tilaisuudet hyväksi kun vauva syntyy ja tekee tuhojaan yhä enemmän. :O No, jospa tää muutaman vuoden päästä sit helpottais. ;)

Mehukatti Tuo kirjoituksesi seksistä tuli tarpeeseen. Siis mulla ei ole minkäänlaisia haluja tällä hetkellä. Ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta, tää raskaus on oikeastaan kokonaan ollut tällaista. Esikoisen odotusaikaan mua vielä halutti mutta nyt ei, ja sitten kun jotain tehdään niin tuntuu että mulle tulee vaan kutinaa ja muutenkin limakalvot ärsyyntyy siitä. Entistä vähemmän kiinnostaa sitten taas seuraavalla kerralla... No, aikansa kutakin ja mies kyllä sen ymmärtää. Ainakin esikoisen synnytyksen jälkeen seksi parani ja halutti (jos olis vaan jaksanut. ;) ). Toivon mukaan tämänkin synnytyksen jälkeen seksi taas paranee entisestään ja halutkin joskus palaavat. Ihan lähitulevaisuudessa ei ole kuitenkaan suunnitelmissa uutta raskautta joten jospa ehtis nyt kroppakin palautua sen verta että pääsisin "normaalitilaan". :D

Nyt täytyy painua tuon villikon perään. Mistälie tuollaiset geenit onkaan saanut kun ei hetkeäkään pysy paikoillaan. :D

- Hapsiainen ja Lyllervo 26+
 
Talvicci: Sulla on kyllä nätti masu! :heart: Mulla on kyllä maha levinnyt tässä raskaudessa joka suuntaan. Perinteinen tyttömasu kuulemma... Mulla taisi olla pulssi myös aika tiheä viime lääkärineuvolassa. Tosin jännitinkin jostain syystä sitä enemmän, ja verenpaineetkin oli hiukan koholla. Toisella mittauskerralla oli jo hieman alhaisempi syke ja verenpaine.

Mehukatti: Varmaan tuo synnytysvalmennus oli hyödyllinen teille! Mullakaan ei alkuraskaudessa tehnyt yhtään mieli, ja kärsin myös limakalvojen kuivuudesta. Nyt keskiraskaudessa halut on kyllä palanneet, mutta aikaa seksille ei tunnu oikein arkisin löytyvän. : /
Imetysajan oli kyllä niin halut kuin fyysiset kyvytkin täysin kateissa, limakalvot oli kuivat kuin Saharan autiomaa ja ajatuskin seksistä teki kipeää. :( Mun gyne vertasi hormonaalista tilaa vaihdevuosiin, eli kun hormonitoimintaa ei ole, limakalvot hapertuvat ja kuivuvat. Onneksi kaikki palautui ennalleen (tai ehkä jopa paremmaksi) kun kuukautiskierto palautui. Mutta siihen meni 11 kk:tta, koska imetin hyvin pitkään lapsentahtisesti ja etenkin yöimetykset olivat tiheitä.

Me ei varmaan tällä kertaa osallistuta perhe- tai synnytysvalmennukseen. Samat asiat siellä kuitenkin käydään läpi kuin esikoisen aikaankin. Jos neuvolassa on joku uudeelleensynnyttäjien ryhmä, niin sellaisen toimintaan voisinkin osallistua.

Mua on alkanut jännittää "kotiinpaluu". En tiedä, onko muilla työssäkäyvillä äideillä samanlaisia mietteitä? Jotenkin tässä puolessa vuodessa on jo ehtinyt muodostua omat työrutiinit ja arki pyörii pitkälti työn ympärillä. En oikein osaa ajatella millaista sitten on olla taas kaikki päivät esikoisen, ja pian vauvankin kanssa kotona.

Mietityttää myös, tylsistyykö esikoinen kotona. Katselin uuden kunnan nettisivuilta, ja perhekahvilassa voitaisiin käydä. Harmi vaan, kaikki taaperokerhoryhmät oli jo täynnä. :( Esikoisen kanssa käytiin vauvajumpassa ja vauvakinossa katselemassa elokuvia. Nyt ei vilkkaan taaperon ja vauvan kanssa pääse samalla tavalla harrastamaan. Onneksi hyvä kaveri, jolla on samanikäinen esikoispoika, on samaan aikaan äitiyslomalla. Toivottavasti myös uudelta asuinalueelta löytyy pojalle leikkikavereita ja mullekin seuraa.

-Pantsu ja typy rv 29+1
 

Yhteistyössä