Lokakuun lapsoset 2016 *heinäkuusta meidän kuuhun*

Voi Tokkis ja Nuppusuu, kuulostaapa melkoiselta :( Toivottavasti Tokkis saat saikkua, eihän tuossa ole mitään järkeä! Ja Nuppusuulle parempia vointeja! Nuo supistukset on vaan niin kurjia!

Mä lähetin kuvaliitteen raskaustodistuksesta Kelaan, kun olin ihan varma, että se päätyy muuten johonkin alimmaiseen Ö-mappiin ja saan toimittaa sen loppujen lopuksi kolmena kopiona täydenkuun aikaan poimittujen maitohorsmien ja yksisarvisen kanssa :LOL:

Täällä voisi nyt valittaa alaselän kivuista. Ei ole suppareita vaan ihan vain vanha tuttu tunne - alaselkä on aina ollut mulla heikko kohta. Itse asiassa olinkin jo ihmetellyt, että miten pysyi näin kauan hyvässä kunnossa, vaikka en ole kuukausiin päässyt jumppaan. (Sehän siihen vain auttaa.) Nytkin on muuten ihan ok, mutta pienenkin kävelyn jälkeen kyllä tuntuu.

Tsemppiä kaikille!!!

Minervan 29
 
Kiitos Minervan tsempeistä! On ollut tosiaan vähän vaikeaa ja alakuloistakin. Jaksaisin töissä varmasti ihan hyvin fyysisten vaivojen puolesta, mutta kun nuo yöt on mitä on.. Mä tarvin unta kyetäkseni toimimaan! :D kävin tänään hyvät keskustelut esimiehen kanssa ja oli tosi ymmärtäväinen tilanteen suhteen. Sovittiin, että jos jään ennakkoon pois, niin voisin käydä perehdyttämässä sijaistani oman jaksamisen mukaan tai tarvittaessa vaikka puhelimitse. Hyvä niin! Yksi huoli vähemmän.

On tässä raskaudessa toki ilojakin, tälläkin hetkellä vatsassa käy semmoinen vilske, että meinaa naurattaa koko ajan :love: ja sain tänään uuden autonkin, kun vaihto on ollut pitkään mielessä. Oon rakastunut!

Kelalle laitoin viestiä, että mikäs päätöksessä kestää. Näin jälkiviisaana ois tosiaan voinut ottaa kuvan todistuksesta, mulle varmaan käy just noin kun Minervan kirjoitti :ROFLMAO:

Huomenna siis lääkäriin ja sen jälkeen taas hiukan viisaampana.

nuppusuu ja minimisu 29+6, huomenna jo tasan 30+0! :eek:

Ps. Lueskelin päivällä ajankuluksi muiden kuukausien ketjuja ja voi kun tulin hyvälle mielelle, kun moni täällä pettymyksen kokeneista oli plussannut ❤ Jos luette, niin kaikkea hyvää teille!
 
Nuppusuu, saitko saikkua? Tokkis, kuka sulle ei myönnä sitä saikkua? Terkkari? Työterveys? Ihme hommaa saakeli...

Kävin aamulla neuvolassa ja kävi niin, et saikulle ja ma neuvolalääkärille. Tulee harjoitussuppareista useita kymmeniä eilenkin, neuvolatädille avautuessa huomattiin, että olen itseasiassa aika romuna. Sitä perusjuttua, katkonaiset yöt, ahdistus töissä väkivallan riskin takia, perseilevä esikoinen, kivut ym. Helpottunut olo, mut samalla vähän ahdistaa kun on viel niin pitkä aika sinne lokakuuhun. Ihanaa kyllä kun voi nukkua päivällä, vedin tossa kolmen tunnin tirsat

Kela jutuista, sama täällä et odottaa liitteitä. Meidän joku tyyppi sanoi et työnantaja ei voi ihan viel laittaa niitä palkkatietoja, laittavat kun pystyvät. Kertokaa jos jollekulle selviää et jotain pitäis viel tehdä. Mä täytin silloin hakemukset ihan kelan tiskillä, on niin hepreaa noi hakemukset netissä...

Toivotaan et muutkin sais helpotusta oloonsa saikun muodossa!

Luna 28+1
 
Noniin, lääkärissä käyty. Sairaslomalla ollaan nyt sitten äitiyslomaan saakka. Ensin tuumasi, että paikat olisi auki, mutta uudemmalla kopelolla totesi kohdunsuun olevan kiinni, mutta hyvin pehmeä. Tuli kielto luonnonvesissä uinnista, pitkistä automatkoista ja kotonakin pitää ottaa todella rauhallisesti, että vauva saisi ainakin vielä viisi viikkoa kasvaa mahassa. Toki tiesin, että vaivoja ollut, mutta en ihan tällaiseen tuomioon uskonut! Eikä tarvinnut edes valittaa, kun kirjoitti sairasloman samantien :D

Painoa oli tullut ihan liikaa, siitä puhuttiin.. Pissanäyte oli puhdas, vähän valkosoluja oli näkynyt ja tehtiin vielä jatkoviljely. Huomenna voin kysyä siitä tuloksia.

Mikä todella säikäytti oli sf-mitta. Se oli hypännyt nimittäin yhtäkkiä käyrien yläpuolelle, oli nyt 30cm :eek: mulla on tytöistä mitta ollut maksimissaan 32, ja nyt ollaan jo noissa lukemissa. Mitä hittoa?!

Täytyy nyt vähän sulatella tätä, että töihin menen seuraavan kerran vuoden päästä.. Toivottavasti Tokkiksellakin helpottaa ja hyvä, kun Lunakin sai sairaslomaa!

nuppusuu ja minimisu 30+0 - hui mitkä viikot!
 
Nuppusuu hienoa et sait saikun mut mitä? Nyt alkoi oma kohdunsuun tilanne jännittää... Eiks noissa sf mitoissa voi olla heittoa ihan eri mittaajan takia?

Mulla on selvästi supistukset rauhoittuneet nyt kotona. Nukun kyl tosi paljon... koitan tehdä listaa asioista mitä tehdä ennen vaavia, ikkunanpesukin vielä edessä.

Onko ihmisillä pyörinyt jo synnytys mielessä? En itse pelännyt synnytystä esikoisen kanssa, olin valmis mihin vaan kun se vihdoin 42+1 käynnistettiin. Muistan juurikin tuon megakypsän olotilan ja jostain olin lukenut jonkun muun pohdintoja siitä, kuinka synnytys kestää elämästä vain murto-osan, muutaman tunnin helvettiä kestää vaikka päällään seisten. Myös oma kokemus synnytyksestä on rohkaiseva, ajattelen että naiset on luotu siihen hommaan ja kivut oikeasti loppuvat siihen kun vauva syntyy. Toivottavasti nämä ovat rohkaisevia ajatuksia myös muille, alkanut aihe paljon pyöriä mielessä...

Luna 28+2
 
Uudelleen synnyttäjillä ei kuulemma ole tavatonta, että paikat tässä vaiheessa jo pehmenee, mutta aueta ei vielä sais.. Ei ollut kieltämättä käynyt mielessäkään, että supistukset on voineet jo jotain siellä aiheuttaa :cautious:

Mulla iski hirveä ahdistus saikulle jäännistä. Toisaalta halusin ja toivoin, mutta töissä jäi moni juttu kesken, ja tuo kohdunsuun todellisuus iski vasten kasvoja. Laskettuun aikaan on vielä 10 viikkoa!! Kotonakaan ei jaksa juuri mitään puuhastella, mutta lepoahan tässä pitikin ottaa.. Pelkään vain, että miten saan ajan kulumaan..

Käytiin esikoisen kanssa kaupassa ja se oli jo todella hidasta vaappumista:ROFLMAO: sai esikoinen odotella äitiä hyvät tovit. Mukaan tarttui myös vaippapaketti, tutteja, puhdistusliinoja yms. Kauppareissun jälkeen pitikin ottaa päiväunet ja nukuin 2 tuntia kuola poskella. Tuli tarpeeseen! Helposti olisi mennyt toisetkin 2h..

Seuraava lääkärineuvola on muuten joskus rv 35-36, silloin tsekataan kohdunsuun tilanne. Ilman tätä ylimääräistä käyntiä olisi siis vasta tuolloin ollut lääkärikäynti! (n)

nuppusuu ja minimisu 30+1
 
Nuppusuu, hienoa, että sait saikkua! Vaikka varmasti ei tunnu tuo tilanne muuten kivalta. Toivottavasti pystyt ottamaan rennosti! Täällä meni monta kuukautta kirjojen, käsitöiden, netin ja Netflixin avulla...

Täytyy sanoa, että synnytys tuntuu vielä aika teoreettiselta asialta. Välillä havahdun siihen, että enää pari kuukautta ja meillä on vauva! Joka tosiaan pitäisi jotenkin pukata ulos :LOL: Ehkä nyt on niin monta kuukautta itse keskittynyt siihen ajatukseen, että se pitäisi päinvastoin pitää sisällä, että senkin takia koko juttu tuntuu vielä kaukaiselta. Jonkin verran toki on alkanut pohtia ihan siihen liittyviä käytännön asioita, kuten kivunlievitystä ja sairaalakassin sisältöä. Kaipa tässä hiljalleen oma mieli sitten alkaa valmistautua... Ja täytyy sanoa, että tänään mietin ensimmäistä kertaa sitä, miten ihanan kevyeltä olo varmaan tuntuu sitten joskus synnytyksen jälkeen, kun ei enää tarvitse tätä mahaa kanniskella ympäriinsä. Niin ihana juttu kuin se maha nyt tavallaan onkin!

Mullakin on lääkärikäynti vasta rv 35. On kyllä tosi myöhään... Vähän itseä on mietityttänyt juuri tuo kohdunsuun tilanne, joka on tarkistettu viimeksi joskus rv 21 sairaalassa (n)Toisaalta nyt tuo supistelu tosiaan on sen jälkeen vähentynyt, niin että yritän olla stressaamatta. Neuvolassa ainakin on oltu sitä mieltä, että ei tarvitse tarkistella.

Minervan 29+2
 
Kiitos naiset myötäelämisestä tässä mun tuskailussa! (y) Työterveyslääkäri ei siis sitä saikkua alkanu antamaan, syytä en tiedä, vaikka hällä hyvin tiedossa että mun fyysinen jaksaminen töissä on nyt ilman raskauttakin kovalla koetuksella. Muotoillaanko asia nyt näin, et oma terveys on jo töissä mennyt, nyt sitten pitää vissiin uhrata syntymättömän lapsenikin terveys :cry: Eli voitte kuvitella tämän stressin ja ahdistuksen määrän...

Synnytys on jo usein mielessä, erityisesti kun tulee kipeitä supistuksia et "ai niin, tätähän se sitten onkin ja vielä potenssiin sata" mut se ei pelota, tiedän että oon sitten vain innoissani kun tiedän että olo helpottaa ja näen että pikkuisella on toivottavasti kaikki hyvin :love:

Jotta tässä kaiken :poop: keskellä jaksaa pysyä positiivisena niin onneksi on aika moni viikonloppu on vapaata ennen äippäloman alkua ja ehdin siis nauttiakin muutaman päivän viikossa tästä raskaudesta. Raskausvaivoja ei ole muita kuin nuita suppareita, mutta esim. eilen pystyin käymään vielä n. 15km pyörälenkin, hyyyyvin rauhalliseen tahtiin toki :LOL:

Unentarve on kasvanu uusiin sfääreihin, viime yönä meni heittämällä 12h ja lähes joka päivä pitää nukkua töiden jälkeen n. tunnin päikkärit.

Ei muuta kuin hyviä viikonloppuja kaikille tasapuolisesti! :)

Tokkis & ja vatsa-zumbaaja 29+3, nyt jo niiiiiiìiiin rakas ja tärkeä :love:
 
Ei voi muuta kuin toivottaa jaksamista sairaslomalaisille ja muille, joille töissäkäynti tai ylipäätään olemassaolo on tällä hetkellä kärvistelyä! Täälläkin on väsymystä ilmassa, mietityttää olisko hemoglobiini nyt vihdoin lähtenyt laskuun kun nukuttaisi koko ajan. Toisaalta hereillä ollessa ei malta vain olla vaan koko ajan pitäisi jotain pientä puuhastella. Harjoitussupistuksia on välillä, mutta onneksi ei vielä kivuliaita. Silti välillä on sellainen olo, että pitäisi muistaa hidastaa. Töissä työkaverit huolehtivat, etten tee mitään raskasta :love:

Vauvavakuutuksen kanssa taisikin tulla yksinkertainen ratkaisu, kun taitaa olla niin että suurinta osaa vaihtoehdoista olisi pitänyt hakea jo 3 kk ennen laskettua aikaa eli hyvän aikaa sitten. Nyt näyttää siltä, että ollaan päätymässä OP-Pohjolaan, ja siellä meillä onkin kaikki muutkin vakuutukset. Te, jotka olette vakuutuksen hommanneet tai joilla on aiemmin syntyneillä ollut vakuutuksia, saanko udella kokemuksia? Siis niin tästä OP-Pohjolasta kuin muistakin vaihtoehdoista, vaikka ne eivät taida meille enää mahdollisia ollakaan :)

Kahlaan parhailani tori.fi:ä läpi hyväkuntoisten käytettyjen vaunujen toivossa... on melkoinen työmaa, kun ei ole mitään kokemusta mistään (n) Facebookissa kai olisi vieläkin parempia ostospaikkoja, mutta jotenkin en haluaisi liittyä siellä mihinkään kirppiksille kun en ole muutenkaan koko asiaa kuuluttanut somessa. Että myös vaunuista saa antaa kokemattomammalle vinkkejä, jos jollakin on aikaa kirjoitella. Kiitän jo etukäteen :)

marikkinen 30 + 1
 
Mekin otettiin OP:n vakuutus. Oli niin hyvä tarjous, ja sinne meilläkin on vakuutukset keskitetty. Ja sitähän voi sitten rajata vähän edullisemmaksi ja omiin tarpeisiin sopivammaksi, kun maksullinen kausi alkaa!

Tänään käytiin myös vaunuja katselemassa. Meillä on useammat tutut, jotka haluavat omistaan eroon. Tänään oli sitten vuorossa Emmaljungat. Sinänsä tosi hyvät, mutta mietin vain, että saattavat olla kumminkin vähän isot ja kömpelöt näin kaupunkikäyttöön - vaikka talven loskassa ja lumessa ehkä ihan hyvä vaihtoehto (n) Ensi viikolla kierros jatkuu...

Voi Tokkis, paljon voimia sinne! Saisitkohan saikkua joltain toiselta lääkäriltä...?

Täälläkin on väsymys iskenyt uudestaan. Plussana toki se, että nukun öisin tosi hyvin, mutta nämä päivät... Hemoglobiinia olen itsekin miettinyt. Mulla jostain syystä on se mitattu vain ensimmäisellä neuvolaläynnillä. On pitänyt viime kerroilla pyytää - mutta muistan sen aina odotushuoneessa ja seuraavan kerran kotimatkalla... Mutta väsymyksen lisäksi vanhat kaverit jatkuva nälkä ja pahoinvointi ovat täällä nostaneet päätään. Eivät yhtä pahasti kuin aiemmin, mutta silti. Niin että väsymyksen lisäksi alkaa vähän vaivata jokin muukin V-kirjaimilla alkava... :LOL: Mutta ajatelkaas: enää pari kuukautta!!! Siksi nyt onkin vähän tullut kiire vaunu- yms. ostoksille...

Minervan 29+6
 
Palautin tänään työläppärin ja -puhelimen ja tuntui paljon todellisemmalta tämä kotiin jääminen! Pitkät viikot tosin edessä.. Tänään kirosin itsekseni, kun mies oli myöhään töissä ja pyykkikone sylki vedet ulos. Siellä sitten konttasin mahan kanssa ja yritin saada vedet hallintaan. Se siitä rauhallisesti ottamisesta ;) ja just tässä pähkäilen, miten ihmeessä saan varpaankynnet leikattua :D

Mekin otettiin OP:n vakuutus. Kakkosella on ollut vauvavakuutuksesta asti op:n ja on toiminut todella hyvin. Kahteen kertaan on korvatkin putkitettu yksityisellä, joten on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin! Korvaukset lääkärikäynneistä on yleensä tullut parissa päivässä, joten voin vain suositella (y)

Vaunuista: ostin käytetyt Teutoniat. Esikoisella oli Emmaljungan Duo Edget ja niin paljon kuin niistä tykkäsinkin, niin ovat aika isot ja farmariin teki tiukkaa mahduttaa. Jälleenmyyntiarvo pysyy niissä hyvänä. Kakkoselle ostin Teutonian Cosmot, muuten hyvät, mutta pienet etupyörät (vaikkakin lukittavat) ei olleet hyvät talvikäytössä. Kaupunkivaunuina ihan parhaat! Nyt tosiaan tälle kolmannelle ostin taas Teutoniat, 170€ ja tein hyvät kaupat! Ovat vanhempaa mallia, mutta edes kankaat ei ole kuluneet. Näissä on myös isot ilmakumipyörät. Meillä ratkaisi siis teutonioiden ketterä ja kevyt koko, ja isot pyörät talvikäyttöön.

Turvakaukaloita meillä on tällä hetkellä kolme :ROFLMAO: tosin kaksi laitoin just myyntiin, kun ne sain ja meillä ei sittenkään tarvetta. Meille jää Gracon kaukalo ja siihen saatiin sattumalta kaksi telakkaa niin on molempiin autoihin omansa. Suosittelen ehdottomasti myös matkarattaita joihin saa kaukalon kiinni! Esim just gracolla on. On ihan supernäppärät, kevyet ja menee pieneen tilaan. Kauppa- ja kaupunkireissujen ykkönen! (y)

Väsymystä on täälläkin, mutta onneksi nyt voin päivällä lepäillä tarvittaessa. Enää ei nukkumaanmenokaan ahdista, kun tietää, että jos on huono yö niin päivää ei tarvitse sitkuttaa.. Miten kerttupetteri, oliko sullakin töihinpaluu ajankohtainen? Entä Luna, jatkuiko sairasloma? Miten Tokkis jakselee? Tsemppiä kaikille muillekin!

nuppusuu ja minimisu 30+5
 
Iltoja mammat! Maanantaina neuvolassa romahdin ihan täysin ja kerroin kaiken fyysisen ja henkisen taakan minkä yhdistelmä raskaus ja työ mulle tällä hetkellä aiheuttaa. Passitti mut sitten pikapolille anomaan välittömästi saikkua, mitä sainki kolme päivää. Torstaina menen sitten keskustelemaan neuvolalääkärin kanssa perusteellisesti tästä tilanteesta, katotaan mitä hän tuumaa. Itse toivon vapautusta työtehtävistä näille viidelle viimeiselle viikolle ennen äippäloman alkua. Työtoverit ja muut läheiset ovat kovasti huolissaan tilanteestani, mutta viimeinen päätäntävaltahan se on terveydenhuollon ammattilaisilla jotka arvioivat nämä jutut. Eli ei auta kuin toivoa parasta (ja pelätä pahinta).

Vauvavakuutus on edelleen statuksella työnalla eli aika pian pitäisi jotain ratkaisuja tehdä jos sellaisen aikoo hommata. Meilläkin Op:lla vakuutukset keskitettynä joten luontevaa on sieltä sitten asiaa kysellä. Edellisten kohdalla vakuutukset jäivät ns. Turhiksi, kun eivät sairastelleet eikä tapahtunut muutoinkaan mitään kamalaa ja hyvä niin!! Turvaa antamaan ne hommataanki, ei sen takia että niille toivoo olevan käyttöä.

Esikoiselle hommattiin 2007 Emmaljungan duo edget sporttirungolla ja ovat olleet kyllä enemmän kuin hintansa väärtit! Meille tärkeimmät ominaisuudet oli työntöaisan säädettävyys (iso pituusero miehen kans), käyttömukavuus talviolosuhteissa (täällä Rovaniemellä tuppaa tuota lunta olemaan joka vuosi ihan nokko plus pakkasta reippaanlaisesti) ja pitkä käyttöikä (koppaosa vaihtuu ratasosaksi, joten menee hyvinkin vaikka 4-5-vuotiaalle asti). Miinuksena iso koko, mutta meillä aina sopineet kaikkien (farmari-)autojen peräkonttiin. Ja hintahan oli mielestäni aika tähtitieteellinen (~700e) mutta ovat palvelleet jo kolmea lasta ja tämä on sitten neljäs, eivätkä ole menneet käytössä miksikään.
Rinnalle hommattiin Gracon rattaat, joihin saa kaukalon kiinni. Näppärät nimenomaan kaupunkikäytössä. Muistan kyl itekki minkälaiselta se vaunuviidakko aikoinaan vaikutti :D Liikkeistä saa hyvin apua sopivien vaunujen valintaan. Ensin pitää vain itselle selvittää mitä ominaisuuksia tarvii ja haluaa.

Tänään pesin sitten ekat koneelliset vauvapyykkiä, tuntu vähän höhlältä kun on tuota aikaa viel useampi kuukausi ennenko nyytin saa syliin mut toisaalta autto konkretisoimaan pääkopalle ajatusta siitä, että meille oikeasti tulee uusi perheenjäsen <3

Hemoglobiini oli lähteny taas laskusuuntaan jatkuvasta rautalisästä huolimatta (nyt 113, ei siis ihme että väsyttää) Paineet pysyny jatkuvasta stressistä huolimatta matalina, pissa puhdas ja elopainoa vajaa 8kg tullu alusta (kotipuntarin mukaan vain reilu 6kg)
Neuvolantätin mukaan vauvan sykkeet viittaisi poikaan mut niihin en usko alkuunkaan :D Ja onpa tämä sitten poika tai tyttö, tärkeintä on että ois täysin terve! Ja ettei syntys ennen aikojaan..

Nyt unten maille, onneksi saan huomisen ainakin ottaa vielä iisisti.

Tokkis & tunnin päästä ihmetys 30+0 *poks!*
 
Hienoa Tokkis et sait saikkua, eiköhän sitä tarpeen tullen jatketa. Nuppusuu, eikö ole aika helpottavaa omalla tavallaan? Pääsee ihan vauvantulo moodiin kun työt on taputeltu..

Mä sain tän viikon saikkua, vähän on harjoitussupparit vähentyneet mut kyl niitä silti useampia kymmeniä tulee päivässä. Ei ollut kyl tehnyt paikoille mitään, eli kohdunsuun hyvin supussa. Silti lekuri oli sitä mieltä, et niitä ei said tulla näin paljoa ja niitä tulee välttää. Täällä koiran kans nyt torjutaan yhdessä ja esikoinen on tarhassa.

Vaunuista, meillä on esikon jäljiltä emmaljunga duo edge combit. Käytin ne just huollossa. Sopivat meille, ulkoilen paljon ja isompikin vauva mahtuu siihen vauvakoppaan. Odotan ens talvea innolla kun vaan työnnä sit hangessa vaunuja edessä ja vedän esikoista pulkassa perässä kyl ne raskaus kilot siitä sulaa! Mulla tullut nyt tasan 20 kiloa, eli ihan samaan tapaan ku Esikoisesta. Mulla ne kilot lähti silloin n. 10 kkn aikana ilman mitään ihmeellistä, ne vaan hävisi johonkin. Meidän naapuri on kans näitä kiloja keräävää sorttia, tiputti 17 raskaus kiloa 5 viikossa.

Odotan kyl et pääsis taas liikkumaan, yhtä lyllerrystä toi kävely ku supistelee niin perhanasti.

Esikoisen (koht 3v) suhtautuminen mahaan on aika suloinen. Iltaisin halii ja pusuttaa masuasukin ja toivottelee hyviä öitä pikkuveljelle. Olisi kaupasta ostamassa kans kaikenlaista sille koko ajan.

Tänään poksuu 29+0!
Luna ja pikku-ukko
 
Nyt on sitten taakka pudotettu harteilta: enää ei lähetä riskeeraan mun ja lapsen hyvinvointia vaan lääkäri kirjoitti sairauslomaa äippäloman alkuun!! Iisisti käski ottaa mutta liikkua voi omien tuntemusten mukaan. Olen NIIIIIIIN helpottunut!! Toisaalta huono omatunto ja syyllisyys että joudun jättämään "leikin" sikseen ennenaikojaan. Mutta tärkeintä on terveys! Ja mie jos kuka tiiän sen.

Tämä joutenolo ei ole muutenkaan mulle se omin tapa olla ja elää mut eiköhän tässä jotain kehittele aikansa kuluksi

Pesänrakennusvietti, joko lokamassut semmoista huomannu? Itelle se on iskeny yleensä hyvin loppuvaiheessa, n. kolmisen viikkoa ennen laskettuaikaa. Sitä odotellessa...

Nyt apteekkiin rautalisää hakemaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille! ☺

Tokkis & ihmetys 30+1
 
Mahtavaa, Tokkis! Nyt siis vaan rentoja päiviä sinne! Ja Lunalle samaten! On kyllä ihana tuo teidän esikoinen.

Varsinainen pesänrakennusvietti ei täällä ole iskenyt. Sen sijaan on tosin iskenyt sellainen "Ei hemmetti, tässä on enää kaksi kuukautta aikaa ja meillä on kaikki iloisesti tekemättä ja lapsi nukkuu tällä menolla vielä viisivuotiaanakin äitiyspakkauksessa" -tunne :LOL: Onneksi mies jäi juuri lomille, niin että tässä hiljalleen touhutaan...

Minervan 30+1
 
Jes, hyvä Tokkis ja Luna! Nyt iisisti (y)

Saattelin aamulla esikoisen koulutielle ja pari rivakampaa kävelyreissua kostautui ja ilta mennyt supistellessa sohvalla :censored: jospa se tästä helpottaa ja huomenna en kuulemma enää saa edes saatella :D olihan se silti iso juttu tuo kouluunmeno, sekä äidille että tyttärelle :love:

Meillä myös isotsiskot oottaa kovasti. Pienempi erityisesti (lokakuussa 4v), kurkkii paidasta sisään ja kyselee missä vauva on. Ja pusut saa pikkusisko joka ilta:love:

Pesänrakennusviettiä oli kesälomalla, ei enää :ROFLMAO: hiljalleen yritän jotain puuhastella, tänään irrotin vaunujen kankaat pesuun, muuhun ei kyennyt. Joku pikkupuuha aina päivittäin :)

Äitiyspakkausta odotan edelleen, nyt oli kuitenkin jo poistunut muistutus todistuksesta eli lienee saapunut perille. Työnantaja laittaa palkktodistukset aika viime tipassa, kun haen tukia viimeisen 6kk perusteella.

Ei tässä tosiaan ole enää kuin 9 viikko laskettuun aikaan!

nuppusuu ja minimisu 31+0!
 
Tänään oli neuvolareissu ja yllättäen hemoglobiini olikin vielä 120, niin että eipä selittynyt väsymys sillä. No, mikäs tässä kotona makoillessa, mutta olisi kyllä kiva, kun olisi vähän enemmän virtaa! Kahvinjuontia en ole vielä viitsinyt alkuraskauden ällötyksen jälkeen uudestaan aloittaa, mutta ehkä kohta täytyy kokeilla vaikka sitä... Painosta juteltiin myös - mulla sitä ei siis vain ole kertynyt tarpeeksi. Sillekään ei kyllä ole mitään sen kummempaa syytä kuin varmaan se ensimmäisen puolen vuoden pahoinvointi, mutta alle viisi kiloa täällä on kertynyt. Vähintään kahdeksan kuulemma olisi hyvä tulla, vaikka vauva kasvaa kyllä tasaisesti. Ostin siis viikonlopuksi jätskiä pakkaseen :p

Tällä kertaa käytiin myös läpi kaikki mahdolliset oireet, joita voi loppuraskaudessa tulla ja joiden takia pitää ottaa yhteyttä päivystykseen. Oli aika pitkä lista ja tuli aika vainoharhainen olo... Mutta onneksi vointi on nyt oikeasti ollut ihan hyvä ja mahassa on kova iltajumppa nytkin menossa :) Vähän tuntui kyllä jännältä sekin, kun jotenkin kovasti puhuttiin siitä, että ihan hyvin saattaa beibi syntyä jo viikolla 37. Sehän on ihan pian! Eihän tässä olla vielä valmiita!

Onko teillä muilla muuten vauvakutsuja tulossa? Tiedän, että ystävät aikovat minulle sellaiset pitää, ja vaikka vähän vastustan näitä amerikkalaisia perinteitä, niin onhan se toisaalta kiva mahdollisuus tavata ystäviä ja juhlia vielä näin aikuisten kesken...

Rentouttavaa viikonloppua!

Minervan 30+2
 
Kiitos, kyllä tässä todellakin iisisti otetaan, ihan ensin nukun univelkoja pois :D

Vauvakutsut ois kiva kokea edes kerran elämässä mutta ei taida tapahtua. Ihan siis jotkut kahvittelut muutaman hyvän ystävän kans ois kiva, ei tarvi ihan jenkkityylisiä ilotteluja olla :) Itse en ole mikään juhlien järjestäjä tyyppiä joten siksikin olisin otettu että joku näkisi hieman vaivaa mun ja vauvan takia. Pitäskö vinkata (siis suoraan sanottuna vaatia, eihän se muuten ymmärrä :'D) miehelle, et hei tän haluisin vielä kokea...

Minervan, ole vain tyytyväinen ettet oo turhia kiloja kerännyt. Vaikka eihän se pelkkä painokaan paljoa kerro. Aiemmissa raiskauksista olen saanut kiloja ihan soppelisti (13-15kg) mutta silti vauvojen kasvua on tarkkailu koska taas sf-mitta kulki alhaalla. Nyt taas olen geinannu tavallista vähemmän mutta sf-mitta huutelee keskimäärin yläpuolella. Eli totta se on sitä et lapsi ottaa tarvitsemansa :)

En panisi yhtään hanttiin jos tämä päättäisi syntyä rv 38+ kuten esikoinen. Siihen ei ois edes niin tuskaisen pitkä aika (vaikka kaikki valmistelut pahasti vaiheessa) mut jotenkin semmoinen tunne et tää syntyy 40+5 :D Senpä näkee sitten...

Hyviä vointeja kaikille!

Tokkis & ihmetys 31+4
 
Mä kans nukuin ekalla sairaslomaviikolla joka päivä päiväunia ja univelkoja pois. Tuli kyllä niin tarpeeseen! Viime yö oli taas tosi levoton, lonkkis särki ja mahaa vihloi, mutta huonot yötkään ei haittaa kun on mahdollisuus päivällä levätä (y) meillä kakkonen on kokopäivähoidossa vielä virallisen äitiysloman alkuun saakka ja esikoinen tosiaan lähti kouluun, päivät kulutan kotona lähinnä neuloen :D

Vauvakutsuista: mulle järjestettiin kakkosen kohdalla ja niin ihanat kuin olivatkin, niin ehkä koin hieman kiusalliseksi.. Äiti houkutteli mut aamulla mukaansa ja sillä aikaa olivat järjestäneet juhlat meille kotiin. Ensimmäinen ajatus, kun pääsin kotiin ja mut yllätettiin oli, että vessat on pesemättä :ROFLMAO: mutta kivoja muistoja toki jäi ja olin otettu, että mun eteen nähtiin vaivaa :love:

Sain eilen pestyä vaunujen ja kaukalon kankaat, tänään jos osaisi laittaa ne vielä takaisin :D

Nyt oli tullut kelalta päätös pakkauksesta ja myös palkkatiedot lähtivät sinne työnantajalta, kun elokuun palkka on maksettu. Nyt vain odotellaan!

Mukavaa alkavaa viikkoa (y)

nuppusuu ja minimisu 31+4
 
Just aloin funtsiin et pitää lähteä viel Kelaan paikan päälle säätää niitten äippäraha-asioiden kanssa kunhan ensin tekevät sen päätöksen; mulla kun on paremmat tulot viimeksi verotuksessa vahvistettujen tietojen mukaan entä viimeisten 6 kuukauden perusteella. Kinkkisemmäksi tässä tulee varmaan vielä se, että vaikka työnantaja ollut sama koko tämän ajan niin varsinainen palkanmaksaja vaihtunut tässä välillä. Mutta nou stress: mullahan olekaan muuta kuin aikaa tässä :D

Lepo on tehnyt kummia jo pääkopallekin: olen paljon onnellisempi ja sanoisin jopa täysin stressitön mitä pari viikkoa sitten!!!!! :) :) :) Plus energiaa on nyt touhuta kotitöitäkin, mikä on vallan mahtavaa!! Supistuksia tulee edelleen mutta selvästi vähemmän mitä töissä eikä ole lähellekään niin kipeitä mitä töissä rehkiessä. Tästäkin olen onnellinen ja helpottunut. :)

Nyt lounaalle, paino on taas näköjään hyvässä nousussa kun en ole koko ajan liikkeellä :ROFLMAO:

Tokkis & ihmetys 31+5
 
Hyvää alkanutta viikkoa! Aloitin juuri parin viikon kesäloman pienellä kotimaan viikonloppumatkalla, nyt puksutan junassa matkalla kotiin ja yritän asetella ruhoani edes jotenkin siedettävään asentoon mutta ei tunnu onnistuvan! Ei tässä muuta mutta hiki on perkeleellinen ja selkää jomottaa jo tunnin istumisen jälkeen. Onneksi on sentään juna eikä Onnibussi...

Mulle pidettiin hiljattain yllätysvauvakutsut lähimpien ystävien järjestämänä, ei meillä kotona. Vaippakakun sain ja sitten oli pari ohjelmanumeroa. Ei ollut yhtään vaivaannuttavaa, mitä olisi voinut hieman erilaisella toteutuksella ollakin. Päinvastoin olin niin kiitollinen siitä, miten ihania ystäviä mulla onkaan :love: ja kiitollinen siitäkin, että kutsuihin ei sisältynyt kylmien spagettibolognesien tai lihaperunasoseiden maistelua! Olen meidän porukasta ensimmäinen tuleva äiti, joten siinäkin mielessä oli erityinen hetki.

Kiitos kaikille vaunu- (ja vakuutus)kommenteista! Yhdistelmiin varmaan päädytään. Nuppusuu ja tokkis mainitsitte noista matkarattaista, joihin saa kaukalon - mitä erityistä hyötyä niistä käytännössä on, tai siis ilmeisesti hyöty on juuri siinä jos ei jaksa/halua isoja rattaita pakata mukaan? Meillä ei siis ole omaa autoa, ja turvakaukalokin tulee näillä näkymin olemaan mallia ilman telakkaa - kun ei ole autoa, johon sen telakan kiinnittäisi, niin arvelen että vöillä kiinnitettävä ajaisi asiansa sinne yhteen ikävuoteen asti. Tulee niin vähän autoiltua. Sitten vuoden jälkeen tulee jo turvaistuimen hankinta ajankohtaiseksi ja varmaankin myös auton, ja voi arvioida tilannetta uudestaan.

Pesänrakennusvietti, voi kyllä! Ihmeellistä paikkojen siistimistä koko ajan (mulle ei ollenkaan tyypillistä toimintaa) ja listojen tekemistä ja suunnittelua. Nyt loman aikana olisi tarkoitus hoitaa suurin osa hankinnoista. Ensin ajattelin jättää ne äitiysloman ajaksi, mutta en taida tohtia. Kiva sitten olla rauhassa, kun on jo enimmät hankittu.

Niin ja sanokaapas nyt kokeneemmat, paljonko niitä 50-kokoisia vaatteita nyt olisi hyvä haalia? Toki riippuu vauvan syntymäkoosta, mutta jotain osviittaa?

Mulla olisi vielä pari viikkoa seuraavaan neuvolaan ja silloin on ollut 7 viikkoa edellisestä. Heinäkuussa kun buukattiin seuraava aika niin en halunnut lomaksi ottaa, kun en tiennyt, miten olen kotona. Nyt kuitenkin tekisi mieli yrittää siirtää vähän aiemmaksi. Meidän terkkari on niin kiva, että meinaa olla jo vähän ikävä :D

Ja mukava kuulla, että saikku tekee tehtävänsä eli mieli ja keho saavat levätä. Niinhän sen pitää ollakin. Levosta puheen ollen, keinuttaisikohan tämä juna meikäläisen nyt pienille päiväunille...

marikkinen 31 + 0
 
Marikkinen, itse totesin tuossa kesän alussa pitkän junamatkan jälkeen, että nämä oli nyt tässä ja maksimiaika, jonka suostun junassa istumaan, on puolitoista tuntia :LOL: Pidemmät reissut saavat odottaa, kunnes beibi on ulkona...

Hohhoijaa, täällä vietetään villejä öitä... Tai oikeastaan aamuja. Illalla on pakko tankata ruokaa ennen nukkumaanmenoa, ja silti herään usein puoli kuuden aikaan, kun on niin nälkä. Samaan aikaan on pienellä parhaat aamujumpat menossa :D No, onneksi saan yleensä vielä jatkettua unia varhaisaamiaisen jälkeen! Ja muuten olen saanut nukuttua. Aina välillä tulee valvoskeltua aamuyöt, mutta useimmiten on kyllä ihan taju pois...

Joo, itseäni tämä oma paino ei kyllä stressaa. Liikkuminen on nytkin sellaista ähkimistä ja puhkimista... Ja onneksi tietää, että vauva saa kaiken tarvitsemansa! Sf-mitta tosiaan kasvaa tasaisesti vähän keskikäyrän alapuolella. Meillä syntyy suvussa yleensä aina sellaisia kolmekiloisia vauvoja, niin että tuskinpa tämäkään kovin suuri on :) Miehen puolelta tosin on vaikea sanoa, kun on keskosena syntynyt.

Vauvakutsut pidetään meillä kotona, mutta päivän saan tietää ennakkoon. Muuten voisi tosiaan syntyä noita vaivaannuttavia kukaan-ei-ole-täällä-siivonnut-viiteen-viikkoon- voi-hemmetti -tilanteita :LOL: Odotan kyllä kovasti, sillä nyt raskausaikana on välillä tuo sosiaalinen elämä jäänyt oman voinnin takia vähän vähemmälle. Tokkis, suosittelen vihjailemaan jollekin hyvälle ystävälle asiasta :) Meillä tämä perinne alkoi noin vuosi sitten, kun yksi läheisimmistä ystävistäni oli raskaana, ja päätimme toisen ystävän kanssa kysyä, haluaisiko hän vauvakutsut. Nyt nämä kaksi siis järjestävät vuorostaan minulle.

Hienoa, että lomalaisilla stressi hellittää ja olo kohenee!!! Itse taidan nyt kokeilla, tulisiko uni uudestaan...

Minervan 30+6 (Mieletöntä, että ollaan jo näin pitkällä!!!)
 
Heipä hei :) lueskelen tätä teidän ryhmää säännöllisesti en ole kuitenkaan jaksanut "virallisesti" liittyä siihen. . ..minulla on laskettuaika 12.10 eli viikolla 31+4 mennään.. ..kysymys kuuluu onko teillä tarkastettu kohdusuun tilanne kuinka usein? Itsellä on ollut ensimmäisestä neuvolan lääkäristä saakka pehmeä kohdunsuu. Nyt viikko sitten jouduin ylimääräiseen tarkastukseen kun harjoitus supistuksia tulee niin paljon ja muutama on ollut kipeäkin. Kohdunsuu oli todella pehmeä ja ulkosuulta (ainakin) auki vähän. Nyt odottelen tarkastus aikaa ultraan ... Mites teillä muilla ?!
 
Moi Valpuri :) mulla oli lääkärineuvola muistaakseni 18. viikolla ja silloin lääkäri otti asian puheeksi, mutta kun ei ollut mitään tuntemuksia ollut, niin ei katsonut - kuulemma täällä ei rutiininomaisesti vielä noilla viikoilla katsotakaan. Toinen lääkärineuvola sijoittuu noin viikoille 35-36 eli jos kaikki menee ok niin tässä taitaa käydä niin, että sillon vasta katsotaan ekan kerran. Tuntuu hieman hurjalta kieltämättä, mutta toivottavasti siellä ei nyt sitten ole vielä muutoksia tapahtunut. Kivuliaita supistuksia ei onneksi ole ollut, kivuttomia joskin hieman epämukavia kuitenkin lähes päivittäin.

marikkinen 31 + 1
 
  • Tykkää
Reactions: Valpuri
Minäkin olen ymmärtänyt ettei ne ns. " harjoitus supistukset" pitäisi kohdunsuuta avata tuntuu vaan hurjalta että pari kipeetä jo aiheuttaa sen. . . .lääkäri totesi että ainakin 4-5 vkoa vauvan pitäisi pysyä sisällä.
 

Yhteistyössä