Lokakuun lapset 2013 <3 *maaliskuussa*

Ensimmäinen neuvolakäynti takana, ja mun uus neuvotäti on niin ihana ja mukava! Mun epäsäännöllisten kuukautisten takia, mä pääsen VU... Ihanaa kun pääsee varmistamaan et siellä masussa on JOTAIN.... Ens viikolla pitäs aika tulla postista.. En jaksais odottaa!!! Verenpaineet oli mainiot, ens viikolla pitäis mennä verikokeisiin ja pissanäytteitä antamaan.. Rv 14 on ensimmäinen neuvolalääkäri-aika eli 14.4.. Sitä odotellessa... :----)
Miten paljon sulla on sitten kierto? kun oon itekin miettinyt et oisko mahdollista päästä VU ilmaiseksi kun mulla kierto 21-38, ihan np ultrankin kannalta taitaa olla hyvä tietää tarkemmat viikot? :)
 
Lokakuinen Kyllä sulla lääkäri varmaan on ennen tota kesäkuuta. Niitä kuitenkin pitää olla se kaks, alku ja loppuraskaudesta.

Nouna varmaan vähän riippuu millon oot tehny raskaustestin? Mulla esim ei hajuakaan kierrosta, koska ei kerinnyt tulemaan kun yhdet menkat kuopuksen synnytyksen jälkeen, joten kierron pituudesta ei hajuakaan. tein nega testit kp 24 ja 29 ja kp 34 tein plussan, joten sen mukaan on mulle laskettu la 6.10, olettaen, että olis suht normaali 28 pv kierto..
 
nii ja vielä lisään, että siihen np-ultraankin kun on se kolmen viikon haitari millon voi käydä.. Niin saat varmaan suht "alkuun" sen ajan, niin ei pääse menee yli =) Koita jaksaa vaan! Oon hengessä mukana.. Ite joudun kanssa venaamaan sinne np:hen..
 
Matulille onnea kaksosista, wau!!

Moi dita! Täällähän mäkin, uskaltauduin ilmoittaumaan. Tais eilen plussa tulla taas kolmosiin :)

Mua ei nuo neuvolat oikein nappaa, nyt kun jo kolmatta oottaa niin tuntuu vähän turhalta höpötellä samoja asioita jos kaikki on hyvin. Hyvä tää Suomen järjestelmä kyllä on, en sitä kiellä, hyvä vaan et äitejä seurataan tarkasti.

Mulla oli tänään VU, alkio vastas tasan 6+2 mitä piti ollakin ja lääkäri sanoi et juuri ja juuri sydämensyke näkyy. Olihan se sellanen epämääräinen möykky, vaikea kuvitella et siitä se vauva lähtee kasvamaan.

Olo on ihan kamala, paha olo 24/7, ekan kerran viime yönä piti käskee mies hakee mansikkakiisseliä kun oli ihan järkky olo kello 03. Mietin taas et miten tuun tän kestämään, tosi tosi kamalaa..

Kilpparikokeetkin otettiin, on kuuluma ohje et heti pitäs 25 ug nostaa kun tulee raskaaksi. No, jään odottelee ens viikon alkuun tuloksia miltä ne näyttää.

Paha olo..

Viola ja pikku-Oltsu II rv 6+2
 
  • Tykkää
Reactions: mymmeli87
Matulille tupla :heart:

Violalle Myös jeet hyvistä ultrakuulumisista :)

Siellä se pienenpieni :heart: tykytti, ja lujaa. Olin jo varautunu tuulimunatuomioon. Kohdussa näky myös toinen musta pallo, tai miksi sitä vois sanoo, mutta se oli ihan tyhjä. Sikiöpussi oli viikkoihin nähden hieman pieni, mutta ruskuaispussi siellä oli, ja tosiaan siitä sykkeestä ei voinu erehtyä :heart: Alkio vastas viikkoja täysin. Aika huonot laitteet oli tuolla, mutta pääasia että mun suojissa kasvaa pieni ihme.

Marlin ja murunen 6+1
 
  • Tykkää
Reactions: Maakkuli
matuli :heart: Mahtavaa.. Miltä tuntuu jos / kun saat kaksoset? Onko ajatusmylläkkä suurikin. Itsellä kävässy mielessä ajatus, mutta meillä ei suvussa kaksosia ollenkaan, joten liekö vaan jonkin asteista "keuhukuvaa" mulla, kun tuttavat päättivät "tehdä" vielä viimeisen iltatähden pitkän keskustelun jälkeen, ja saivat sitten kerralla kaksi.. aikamoinen järkytys oli heille..
¨
Täytyy sanoa, että onnellinen ole, mutta kyllä hiukka pelottaa. Olen kuullut ja uskon myös, että kaksosten vauva-aika on rankka. Jo yhden vauvan kanssa yövalvomiset ja muut on rankkoja, mutta entä kun niitä huutavia vauvoja on kaksi ? Lisäksi pitäisi jaksaa isompia lapsia huoltaa. Onneksi lapset on kaksosten syntyessä 6v ja 4v, jos siis päästään edes sinne syyskuulle asti. Uskon kuitenkin, että selvitään vaikka tällä hetkellä mielessä pyörii melkonen pelko omasta ja muun perheen jaksamisesta.
 
  • Tykkää
Reactions: mymmeli87
Heipsan taas täältäkin päin.
Sain sitten vihdoin soitettua sinne neuvolaan minäkin Tosin en sieltä ketään kiinni saanu, mutta soitin kumminkin Maanantaina on kuulema sitten joku luurinpäässäkin, kun soitan uudestaan.
Muuten on kyllä tosi kurja olo nyt, kun sain hankittua itselleni virtsatietulehduksen toivottavasti alkaa lääkkeet pian puremaan, niin loppuu tää iänkaikkinen polttelu ja kirvely ja jatkuva vessassa ramppaaminen.


Onnistuin sit tämänki viestin tumpeloimaan tonne väärään ketjuun, mut kopsasin tähän uuteen sen myös.
 
no onneks sulla tosiaan noin isot on jo vanhemmat lapset. meille olis kyllä aikamoinen tälli kun nuorin on lokakuussa 1v ja 5kk ja vanhempi 3v ja 4kk.. En tiedä miten sitä pärjäis kahden vauvan aknssa vielä.. kai sitä jo jonkinlaista kodinhoitoapua kunnalta sais.. Huh.. no meille nyt ei luultavimmin ole tulossa kun yksi, joten eiköhän me selvitä :LOL:

Mulla on ollu ihan käsittämättömän energinen olo tänään. Oon syönykin kun hevonen.. jo pari lämmintä ateriaa, aamupalan ja välipalan, eikä kellokaan ole kun vasta kolme.. Vielä kerkee siis yks lämmin ja iltapalat menemään hyvin :LOL:

Josko sitä vähän siivois ja valmistautuis kauppaan viikonloppukamoja hankkimaan.. Hyvää viikonloppua kaikille jos en tänne tule ennen maanantaita

8+5
 
nouna Sanoin että kiertoni vaihtelee 26-55 väliltä, ja suositteli VU.. Kuulemma täytyy tietää suurinpiirtein missä kohtaan mennään et voidaan oikeeseen aikaan varata np-ultra.. :)

Neuvolatäti soitti jo iltapäivällä: pääsen maanantaina katsomaan masuun, onko siellä mitään oikeasti..... :heart:

Jee just tuolla facebookin puolella mietittiin, et eiks oo yhtään kaksoisraskautta, mutta onneksi saadaan edes yksi vähintään ja toivon mukaan!!!! Onnea :) :heart:
 
Listaa taas päivitetty.

Matuli: tuplasti onnea! :heart: Unet voi jäädä ekan vuoden aikana vähäisiksi, mutta siitä selviää varmasti. Onko sun kotipaikkakunnalla monikkoyhdistystä?

Viola30 & Marlin: onnea teillekin loistavista ultrauutisista!

Tämä mamma lähtee nyt nukkumaan, ei vain jaksa vanha enää valvoa... :LOL: Toivottavasti ensi viikollakin saadaan paljon hyviä uutisia, nämä nostavat kyllä kamalimmankin mörököllin pahoinvointimasennuksesta niin, että pää on siellä vaaleanpunaisissa/-sinisissä hattarapilvissä. Öitä kaikille!
 
Moikka! Täällä olisi yksi taas lisää, joka rohkeni viimein kirjoittamaan tänne. Olen salaa vilkuillut tänne päivittäin, mutta nyt uskaltaiduin tuomaan itteni esiin:). Itse olen 26 vuotta, raskausviikot nyt 6+3, kyseessä ensimmäinen raskaus ja välillä mietinkin, että olenko tässä edes raskaana. Ainut oire tuntunut olevan vain arat rinnat, ja ajoittain nippaillut alavatsaan. Onkohan nuo nippailut ihan normaalia vielä tässä vaiheessa? Reilun parin viikon päästä on aika ekaan neuvolaan ja voihan se olla, että hirveesti on asioita mitä pitäisi muistaa kysellä. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä!
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola ja aika turha käyntihän tuo nyt itsensä puolesta on, tunti jaariteltiin terveydestä ja kirjattiin tietoja ylös sairaalalle menevään lähetteeseen ja neuvolan papereihin. Mitään ei tosiaan kuunneltu sydänääniä tai puhuttu mistään varhaisultrista, mutta tähän olin jo onneksi varautunut ja eilen kun kuitenkin kävin varhaisultrassa niin ei nyt niin harmittanutkaan.
Neuvolatäti oli kyllä oikein mukava ja puhuinkin hänelle todella avoimesti esikoisen vauva-ajan uupumuksestani, joten osaavat sitten neuvolassakin toivottavasti huomata asian jos voimavarat rupeaa minulla uupumaan. :)
Muutenkin koko elämäntilanne on jotenkin niin erilainen ja esikoisen odotusajasta tuntuu olevan ikuisuus, kaikki oli niin erilaista silloin, nyt olo on varmempi, kypsempi ja vanhempi tietysti. :)

Mukaan saatiin tietysti pinkka taas kaikkia vauvavihkosia ja neukkutäti näitä mielellään jakoi taas sen perinteisen vihkon jossa on raskausviikot äidille ja isälle, hänen mielestään kun on hyvä taas perehtyä tuohon kun edellisestä raskaudesta on niin pitkään. :)

Mutta arvot olivat ihan hyvät minulla, painoni oli suurin shokki, toivottavasti osa on vain alun turvotusta, nyt on nimittäin 10kg suurempi lähtöpaino kuin esikoisen odotusaikana oli, toivottavasti saan pidettyä painon ainankin tämän ensimmäisen kolmanneksen aikana suht samassa mitä oli nyt puntarilla käydessäni.

Np-ultraan tulee lähete äitiyspolilta postitse joten sitä odotellessa. :) Seuraava neuvola-aika onkin jo 8.4 eli jo yli viiden viikon päästä, luulin, että seuraavaa neuvola-aikaa saan odotella ihan sitten viikoille 20 saakka.
 
Huomenta,

Tarkistin Espoon sivuilta, niin siellä oli tämmönen aikataulu:

7–9 Terveydenhoitaja
10–12, 19–20 Sikiön seulontatutkimukset synnytyssairaalassa
14–16 Terveydenhoitaja (lääkäri tarvittaessa)
22–24 Terveydenhoitaja (osa laajaa terveystarkastusta)
26–28 Lääkäri (osa laajaa terveystarkastusta)
30–32 Terveydenhoitaja
32–34 Terveydenhoitaja
36 Lääkäri
37–41 Terveydenhoitajan vastaanotto viikoittain

Tuo 14-16 viikkoa ei siis varata automaattisesti kuin ekakertalaisille. Ja eka lääkäri kaikille on siis tämän mukaan 26-28 viikoilla, joka menee jo heinäkuulle. Eli ihan oikeesti kesäkuussa on vasta seuraava kerta neuvolassa ja lääkäri vasta heinäkuussa. Mut aattelin tosiaan varata tuon viikon 16 kuitenkin.

Esikoinen tuli katselemaan mitä puuhaan kuten joskus ennenkin ja toivoi näkevänsä taas halipalloja, joten koska niitä ei tässä viimesimmissä viesteissä näkynyt, niin laitetaan tähän kaikille vähän haleja!

:hug:

:hug:

:hug:

:hug:
 
Jääny kyllä tänne kommentointi vähemmälle, kun puhelimella yleensä netissä pyörin ja kommentointi on hirmu hankalaa puhelimella :). Luen kyllä teidän juttuja ja oon hengessä mukana.

Tiistain vu jännittää kovin <3. Huonoa oloa on vaihtelevasti, tissit on niin kipiät ettei mahallaan enää pysty nukkumaan :(. ja kun on selällään nii maha ei mene lontolle vaan siinä on selvä kumpu <3 <3. Turvotus myös silloin tällöin järkyttävää ja ne ilmavaivat, voisin niistä luopua ihan mielellään :D

Ai nii tilasin dopplerin ja tänään se pitäs hakee :). Ja systeri oli tilannu mulle yllätykseksi Bola-korun <3

Onnittelut kaikille hienoista uutisista ultrissa <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: _Kenguru_
Moikkamoi, varasin VU:n 11.pvälle. Silloin ois viikkoja 7+1 joten syke on nähtävissä jos siellä masussa jotain on. Ja jännitys ennen sitä on varmaan jotain niin kamalaa. Aiemmissa raskauksissa en ole käyny tässä ultrassa..

Rinnat on edelleen tosi kipeät ja alavatsalla on sellaista ihme juilintaa ajoittain. Viime yönä kun vatsallaan makoilin niin tuntu että painaa alavatsalla.

Mutta näin tänään ja aurinkoista viikonloppua kaikille :)

Äiskä3 5+6 (huomenna poksutaan,jippii :))
 
Ruskeaa tuhrua. Nyt pää hajoaa. Tämä taisi olla tässä. Pidin toivoa yllä viimeiseen asti, vaikka muistan kyllä lääkärin sanat (on valitettavasti pessimistinen, mutta toivoo olevansa väärässä). Seurailen nyt vuodon kehittymistä. Jos ei rupea kunnolla tyhjenemään itsekseen, täytyy mennä päivystykseen.

Niin toivoin parasta, vaan ilmeisesti turhaan :'(
 
_Kenguru_lle tsemppiä, toivotaan vuodon loppuvan ja kaiken olevan hyvin! Tuo on niin piinaavaa, tässäkin ketjussa on ollut monia ruskean tuhrun kanssa kärvisteleviä. Itselläkin oli vuotoja ekassa alkuraskaudessa ja se oli todella pelonsekaista aikaa. :hug:
 
_Kenguru_lle :hug:

Saman huomasin aamulla herätessä, ruskeaa tuhrua tullut housuihin yön aikana ja edelleen tulee paperiin joka vessakäynnillä. Oireetkin tuntuu kadonneen kokonaan.

Lisäyksenä: Nyt tulee jo vähän vertakin. Pitääkö tästä mennä lääkäriin tai jotain? Kun ei oo koskaan keskenmenoa ollut muutakun ultrassa selvinnyt kkm josta jouduin kaavintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse lähdin lääkäriin kun verta tuli kunnolla. Itselläni oli silloin menossa kesken. Menin lääkäriin kun en oikein tiennyt mitä muutakaan tehdä. Edellisessä ja tässäkin raskaudessa pitää jokaisella wc käynnillä paperi tarkistaa...
Toivottavasti teillä on ihan vaaratonta vuotoa!
 
Voi Kengu janouna toivotaan, että on ihan vaaratonta. :hug:

Itse pelkään kanssa koko ajan milloin vuoto alkaa. Lääkäriin menosta en osaa sanoa. Tosin neuvolassa kehoitettiin ottamaan yhteyttä, jos vuoto alkaa ja varsinkin jos se lisääntyy. Pientä tuhruahan voi alkuraskaudessa olla.
 
Kengurulle ja nounalle jaksamisia :heart: epätietoisuudessa täälläkin vielä eletään.

Itselläni nyt ensimmäinen päivä ilman vuotoa. Ottaen huomioon että reilu pari vuorokautta valui kunnolla verta ja sen jälkeen tuhrua... Vatsaa nippailee välillä, edelleenkään ei särkyä. Toivon todella, että hematooma olisi kuivunut eikä noiden parin vrk:n aikana kerennyt mennä kesken toinenkin vauvan alku. Eli siis toinen kaksonen luovutti alkuviikosta. On kyllä hermoja rassaavaa. Tissit herkkänä edelleen, eikä ruoka maistu. Oksentaminen loppui, kun vuoto alkoi. Lääkäri miettikin, että aikainen runsas pahoinvointi viittasi kaksosraskauteen. Nyt rv 7 alkoi tänään. Puolentoista viikon päästä uudelleen ultraan tsekkaamaan onko toinen pysynyt kyydissä kaiken sen vuodon jälkeen. Yritän uskoa parempaan kuitenkin.
 
Hermoilu on täälläkin päivän sana. Kolme yötä pitäis vielä nukkua että ekan neuvolakäynnin aika koittaa. Meidän neuvolassa ultrataan ekalla kerralla että sekin lisää jännitystä entisestään. Taimi on kovin toivottu ja jos ei olekaan enää kyydissä niin: /... Jos taas niin ihanasti käy että löytyy elämää niin jännityksellä odotan pitkän ja sekavan kierron takia että minkä ikäisestä kaverista on kyse. Mun kohdalla haarukka on jotakin 7 ja 13 vko.n väliltä.
Odottavan aika...
 

Yhteistyössä