~LOKAKUUN lapset **2010** helmikuussa <3~

Pakkasta pitelee! Pitäis lähteä postiin,mutta ei paljon nappaa tuo mittarilukema... huh hirvitys -20!

mama-L, Myös täällä päin on karsittu neuvolakäynnit minimiin. Uudelleen synnyttäjät käyvät vielä pari kertaa vähemmän.
 
Älytöntä tollanen kitsastelu aikojen suhteen. Aatteleeksne, ettei tarvi käydä neuvolas, kun on ultra siinä välissä..?
Kylläse kuitenkin äidin mielen hyväks ois käydä tasasesti kuukauden välein alussakin, oli raskaus mones tahansa. Ei toinen tai kuudes kerta tee odotuksesta vähempiarvosta tai riskittömämpää. Vaikka onkin kokemusta raskaudesta ennestään, niin silti jokainen kerta on erilainen ja uudet asiat huolettaa äitiä. Ja siksihän siellä neuvolas käydään, et voi jutella tutun ihmisen kanssa. Ja tämä ihminen tietää missä mennään ja miten raskaus on edennyt.
Mulla tän nuorimman kans neuvolatäti alko loppupuolella huolestuu, koska kasvoin vain ylöspäin. Lapsen pää oli ylhäällä, mikä ei sinällään oo erikoista, koska uudelleensynnyttäjillä(vai mikä termi liekään) vauva laskeutuu vasta kun synnytys alkaa. Vatsa oli yllättäen käyrien yläpuolella, lapsi oudossa asennossa hänen mielestään ja hän aatteli et laittaa mut äpolille tutkittavaksi.
Sitten lääkäriks tuli ärsyttävä ukko, joka teki just tän kokoarvion ja synnytystapa-arvion. Ja tää oli sitä mieltä, että vatsa näyttää ulospäin ihan normilta, mittakin ihan ookoo ja ilmotti, ettei mitään hätää. Odotellaan vaan luonnollista käynnistymistä. Kävin sitten muutaman päivän välein sen saman äijän luona kuulemassa samat jutut, kunnes 14 pv yliaikaisena hän lopulta itkun ja porun vuoksi suostui käynnistykseen. No kätilö kyllä jossain vaiheessa kans ihmetteli miten pää edelleen on niin ylhäällä, vaikka synnytys oli täydes vauhdissa ja auki jo monta senttiä.. No loput kerroinkin jo aiemmin..
Niin tossa kyllä tuttu ihminen huomas missä mennään.. Kaikkihan joskus tuskastuu viimesillä viikoilla, mutta mulla oli oikeesti jo hengitysvaikeuksia:(
Anteeks taas kauheet pelottelut, taitas kuulua tonne synnytyspuolelle.. :whistle:
Nyt tupakki-ihmiset!! Tsemppi päälle! Muistakaa, et kaikki ne myrkyt menee pikkuselle sinne masuun. Happi on heikompaa ja veri kiertää huonommin.. Pieni ei voi valita, mutta sä voit!
Tää tumppas viimesen röökinsä about 13 vuotta ja 9 kk sitten.
Minusta ei oo kamalampaa näkyä, kun raskaana oleva äiti rööki suussa. Toiseks pahin on vaunuja työntävä äiti tai isä rööki suussa.
Niinhän sitä sanotaan, et entiset tupakoijat ovat pahimpii vauhkoojia. Tunnustan. :kieh:
Oikeesti, täältä lähtee jättionnenpotku onnistumiselle!! :flower: :hug:

Ihanaa päivän jatkoa!!!

:wave: Puskajussi ja Onni 6+1 :heart:
 
Täytyy vielä mainita, et oli muuten sama lääkäri joka teki päätöksen sektiosta. Sanoi, että eiköhän tämän synnyttäjän kanssa oo jo tarpeeksi pelleilty, saliin vain ja nopeasti... Oli jotenkin nolon tuntuinen..
 
Mikäli huolitte =)

Olin kirjautuneena vauvalehden keskusteluihin, mutta täällä tuntuisi olevan paljon aktiivisempaa seuraa. Teen paljon töitä kotona, joten on mukava välillä katkaista päivä ja käydä lukemassa muiden kuulumisia.

Eli, plussasin sunnuntaina ja viimeisten menkkojen mukaan nyt olisi menossa 6+0. Odotan kolmatta lastani, olen 33-vuotias ja aiemmat velikullat ovat syntyneet 04/01 ja 09/03, joten tässähän tuntee itsensä ihan ensikertalaiseksi - sen verran on väliä viimekerrasta. Synnytyssairaala on Kys.

Vauvakuumeillut olen jo varmaan viimeiset neljä vuotta, mutta koulu ja reilu vuosi sitten alkanut yrittäjyys on painanut jarruja päälle. Nytkin vähän jännittää kuinka tuon työn kanssa pärjää, mutta katsotaan mitä tuleva tuo tullessaan... Mieskin on yrittäjä omalla sarallaan, joten saattaahaan pikkuinen tuoda muutoksia taasen meidän perhe-elämää.

Vointi on turvonnut ja etova. Just näin kympin kieppeillä on viimeisen viikon ajan tullut kylmä hiki ja heikotus. Pakko nakertaa jotain koko ajan, jotta pärjää. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut pahemmin pahoinvointia - mistäs nyt tuulee :heart:

Kaikille lokakuun lapsen odottajalle iloista torstai päivää!

-sannri ja salaisuus
 
limeee: tsemppiä ja voimia! :hug:
Uskoisin kyllä, että koirat ottaisivat vauvan laumanjäsenekseen.. Toivottavasti saat tukea läheisiltä, varsinkin vanhemmilta ja kavereilta :heart:

Olo ei ole täällä kovinkaan hehkeä..väsyttää jumalattomasti, enkä saa öisin nukuttua kuitenkaan. Heikottaa ja väri on karannut kasvoilta. Töissä en jaksaisi, toiset on jo huomanneet mun vetämättömän olotilan, ja turhauttaa kun ei voi vielä kertoa, ettei tässä vaan laiskotella, olo on vaan niin pask...Lisäksi täytyy miltei jatkuvasti napostella jotain, ettei paha olo yllätä.
Elämä on jo heittänyt härän pyllyä, vaikka raskaus on vasta ihan alussa ja salaisuus. Olin aikamoisen aktiivinen, noi eläimet varsinkin piti liikkeessä ja nyt vetää mielikin matalalle, kun ei mitään jaksa. Todella huono omatunto. Lisäksi tuntuu että on jo paisunut ja turvonnut ja hiukset on koko ajan rasvaiset :(

Te ketkä olette olleet ennenkin raskaana, onhan se toinen kolmannes mukavampaa aikaa? ;) *kaipaa rohkaisua*

Mies on jo ihan tohinoissaan ostamassa farmariautoa ja ravaa jatkuvasti autokaupoilla.. Onhan tämä hyvä syy päästä autoa vaihtamaan ;)

On sentään kaunis aurinkoinen pakkaspäivä ja näen toimiston ikkunasta merelle, jostain täytyy osata iloita..

:heart: :heart: kaikille,

Tuike81+ pikku-Paavo 6+6
 
Kiitos Tuike81 :) Ja tervetuloa mukaan Sannri!

Tänään olin työhaastattelussa ja tuntuu melko varmalta että sen paikan saisin. Toivottavasti, nyt kyllä kaipaan rahaa ja töitä todella paljon. Auto pitäisi munki vaihtaa ja säästää rahaa mikäli se vauva nyt sitten on tulossa :) Onneksi taitaa yhteiskunnalta saada tukia mutta en tykkää niiden kanssa elää, mielummin teen töitä. Pitäkäähän peukkuja että työpaikka irtoaa, alkuviikosta saa tietää!

Mua kans väsyttää ihan järkyttävästi ja tää flunssa ei yhtään helpota oloa. Kevyt työputki alkaa tänään joten saa nähdä miten jaksan kun alkuviikosta on ollut tosi huonoa oloa.

Oli muuten kylmä aamulla, -15. huh!

pakkasterkuin, limeee ja vatsa 6+4
 
Ihana aurinkoinen päivä täällä länsirannikolla ja täällä vaan sairastetaan :kieh: Onneksi esikko on sentään parantunut...

Soitin neuvolaan sain ajan 17.3., ei haittaa menee pitkälle, sain samaan syssyyn kuopuksen puoltoistavuotistarkastuksen.

Mun mielestä noi neuvola-aikojen vähennykset on ihan järjettömiä, kyllä väärissä paikoissa säästetään! Kun kaikki raskaudet erilaisia, niin eihän sitä koskaan voi tietää mitä voidaan ehkäistä kun usein tarkastetaan... ja jotenkin itse tykkään, kun pääsee purkamaan useesti tuntojaan. Meitin mies on vähän sellanen, että ei se aina oikeen ymmärrä kaikkia näitä raskausjuttuja.

Mä näin viime yönä unta, että synnytin poikalapsen meitin ulkoeteiseen ja olin ihan yksin. Paitsi, että vähän ajan päästä ambulanssimiehet kolkutti oveen. Öööööö, toivottavasti ei ollut enneuni :D

Voisin tosiaan itsekin mennä vaikki telttaretkelle keskussairaalan pihalle loppuraskaudesta. Vaikka siinä lasketunajan tienoilla. Mullahan on molemmat aiemmat raskaudet mennyt viikolla LA:sta yli, että kyllä varmaan tämäkin. Ja molemmissa raskauksissa mut on samana päivänä kun on syntynyt lähetetty aiemmin kotiin, molemmilla puolessa välissä kotimatkaa käännytty takasin, ekassa vesien menon ja toisessa supistuksen vuoksi. Että turhaa ajelemista hirveesti tullut harrastettuu..

Joku kysyi syöksysynnytyksestä, oliko se nyt niin että alle kolmessa tunnissa syntyy (vai kahdessa? ), en oo ihan varma, mutta sitä minäkin pelkään. PALJON! Ja nää unet ei auta asiaa kyllä yhtään...

Pikku-prinssille ja sannrille paljon onnea ja tervetuloa joukkoon! :flower: :)

Kaikille aurinkoista päivää :wave:

Lilein + Piipiäinen
 
Mulla on jääkaappi syndrooma :D
En voi avata jääkaappia tai kuiva-aine kaappia ilman, että täytyy ottaa keuhkot täyteen ilmaa.
Haisee niiiin pahalle, yöks.
Eilen oli jo helpompi päivä, niin eikös tänään oikeen tupla okseta/ ällötä!

Suunnittelin jo siivoavani ja pitkän lenkin koirien kanssa, katin kontit mä en pysty :(

Enpäs muista edes, mistä täällä ollaan puhuttu :ashamed:
Tarrasukkia ja parempia oloja!!

Lara- ja kikkare rv6+6
 
Tuike81 juu,toinen kolmannes on juuri sitä parhainta aikaa.Masu sillon sopivan iso ja sopivan pieni yhtaikaa :D .Yleensä pahoinvointi jo helpottanut ja liikkuakin jaksaa vielä.Ja mulla ainakin sellanen olo kuin olis ollu tarmoa täynnä! Toki on niitäkin tapauksia missä huono olo jatkuu ja turvottaa ja särkee,mutta suurin osa sanoisin, niin ei oo mitään onkelmaa!Sitä odotellessa siis!

Lara:Mullakin oli jääkaappisyndroomaa ja kelläs muulla täällä oli muistaakseni kans.Ihan sama vaikka koko jääkappi olis ollu kasviksia täys niin hyi halavatti! Yks ilta tein kasvisgratiinia niin jestas kuule kun se kävi seuraavana päivänä oksettamaan siellä kaapissa.Byööh :x !

Kelläs oli laskettu aika jotenkin jännästi täällä? Laraan jos mä vertaan niin jos sulla oli 1.10 ja mulla 3.10 niin mulla on tänään ainakin 6+4,mutta oliko jollakin tänään 6+3 ja la kuiteskin 5.10 vai miten se meni?
 
heikku vitsi meinas lentää ykä pelkästä kasvisgratiini-ajatuksesta... :snotty: :LOL: :LOL:

sannri, tervetuloa =) Lisäsin sut listalle LA 7.10 kohdalle? Meniköhän laskut oikein :D

Me mennään sit neidin kanssa painokontrolliin taasen parin kk päästä... 1v11kk mitat on nyt sitten 9,700kg, 83cm ja 48cm. Meidän jälkeen mitattiin sit sellanen vuoden ikänen piiperoinen niin hän painoi 11,500kg. Olin ihan ööömmm... Pituus menee tasasesti neidillä -1 käyrällä, mut paino on laskusuunnassa... Saatiin ohjeeksi ettei tarvii kaloreissa pihistellä, öljyä joka ruokaan ja sokeriakin saa jonkin verran sit antaa (?). Hamppilääkäri ei varmaan oikeen tykkää :D

Vähän on kyllä huoli tosta tytöstä nyt ku on niin mini... Niin oon kyllä mäkin, 154-senttiseks jääny. :)



 
Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
Lara:Mullakin oli jääkaappisyndroomaa ja kelläs muulla täällä oli muistaakseni kans.Ihan sama vaikka koko jääkappi olis ollu kasviksia täys niin hyi halavatti! Yks ilta tein kasvisgratiinia niin jestas kuule kun se kävi seuraavana päivänä oksettamaan siellä kaapissa.Byööh :x !

Kelläs oli laskettu aika jotenkin jännästi täällä? Laraan jos mä vertaan niin jos sulla oli 1.10 ja mulla 3.10 niin mulla on tänään ainakin 6+4,mutta oliko jollakin tänään 6+3 ja la kuiteskin 5.10 vai miten se meni?
Eikös ole mahtavaa :D
Mulla hyökkäs valkosipuliperunat sieltä yks päivä :LOL:

Joo Taikamyrskyllä oli LA jotenki hassusti... Laskurin mukaan hänellä olis tänään vasta rv6+2... Mutta aika monella varmaan muuttuu vielä, ja ehkä useampaankin kertaan! ;)

Lara- ja kikkare rv6+6

 
mama-L Meidän neiti oli 1.5-vuotiaana 10kg900g ja 79,1cm. 2-vuotiaana 12kg200g ja 83,5cm. Aina mennyt miinuskäyrillä mutta tasasesti omaan tahtiin. Neiti oli kyllä pieni,kun syntyi 45.5 cm ja 2800g. 2-vuotisneuvolassa pituusarvio aikuisiällä oli 159cm. Minä oon vain 153cm :kieh: ja mies 184cm.

Soitin itselleni neuvolaan ajan,sainsen 5.3 ja varhaisultra on 7.4. Ekalle neuvolakäynnille ei oo hoppua,kun en halua ottaa mitään veriseuloja,ei otettu ekastakaan. Täällä Oulussa ei oo äitiysneuvolan käynneistä tingitty. Yhtä monta kertaa käydään tokasta kuin ekastakin.

Tervetuloa kaikille uusille!

t 77 ja asukki 5+2
 
Mama-L elä ressaa :) noi neuvolan käyrät pitäis mun mielest jättää omaan arvoonsa,kyllä äiti varmaan näkee onko lapsi aliravittu! Ja siäki ku olet lyhyt,niin onko ihme jos lapskin pienikokoinen :) Tervetuloa uudet!! Ja Limeeelle vielä; musta vaikutat ihmiseltä joka selviäis ihan varmasti! Vauva-aika on varmasti rankempaa,mutta se on ohi ennenku huomaatkaan! Emmabella 6+6
 
Moikka,

lääkärissä käyty, ja todettu keskeytynyt keskenmeno/tuulimuna. Ei osannut sanoa varmasti että kumpi. Näkyi vain siis gestaatiopussi (?) joka voisi vastata kuukautisista laskettuna aikaa 5+ eli oman arvion ja ovulaation perusteella 4+3 ->. Että poistun seurasta, ja tuskin palaan kuumeilijoihinkaan.

Huomenna siis vielä hcg-kontrolli ja UÄ uudestaan, sitten aloitetaan lääkkeellinen tyhjennys.

Onnea tulevalle, toivottavasti kaikki menee hyvin teillä kaikilla :) :flower:
 
Kun eilen tein..eka näytti tyttöä ja kun miestä pyysin kattomaan,niin poikaa. Miten tuon nyt tulkitsis kun ennestään on tyttö,tuleeko nyt poika ? Vai tuleeko nyt tyttö ja 3. olis poika? Leikkiähän tää on mut kiva arvuutella =)
 
Heh tänää käytii esikoisen 1v neuvolassa ni Poika paino 9790g ja 76cm.. meilki 2kk päästä paino kontrolli ku ei oo muka tarpeeks tullu viime kerrasta painoo :ashamed: ..vaikka musta kyl iha normaalin kokone ja ku vasta oppinu kävelee ja menee ni kuluttaaha se toki enemmä ja syöki hyvi..ni pitääkö alkaa tukkii pullaa sun muuta??!! :kieh:

Joo ja tänää se neukku kerto samalla ku varasin ajan et tullu tällane joku hommeli jota testataan osassa oulun neuvolassa, et viikon 20 käynti oiski kotikäynti..just!!(tai siis oma valintainen) ku luin ne laput läpi ni sai sellasen kuvan et perhetyöntekijä tulee kyylään ja kyseleen onko mitää ongelmia ja minkälaine o kotiympäristö ym.. sanoinki miehelle et ei oo meille tulossa! piste.

Ja mun eka neuvola 25.2 :heart:

Joo nuista jääkaappi ruuista... ite en tällä hetkellä voi etes ajatella eilispäivän kanaa joka o jääkaapissa..hyi hitto! alakaa etoo hulluna ku miettii :snotty:

j-22+ pikku2 6+4 :heart:
 
Kätsy... :hug: !! Tosi kurja juttu. Ei oikein riitä sanat. Voimia ja jaksamisia teille molemmille!!!

Tuntuu niin pahalta vaan kylmästi listalta poistaa ku alusta asti ollaan jutskailtu :/ Mielelläni jättäisin pinosta poistuvillekin jonkun merkin etusivulle, tietty jos vaan itse haluatte...
 
Kiitos kaikille :hug: Ollaan nyt molemmat saikulla ensi viikon alkuun saakka, oli sen verran ymmärtäväinen lääkäri. Käytiin vuokraamassa pino leffoja ja ostamassa molempien lemppariruokia. Nyt vain köllötellään ja koitetaan saada maailma takaisin raiteilleen...

Ja minun puolestani voi jättää etusivulle jonkinlaisen jutun siitä, että tässä pinossakaan ei kaikilla ollut onni mukana. Jossain pinossa oli sellainen, ja mielestäni se oli ihan hyvä juttu :) Kyllä tämä tästä. Toivottavasti jo muutaman kuukauden päästä oltaisiin uudestaan raskaana paremmalla onnella. Jos vaikka kolmas kerta toden sanoisi!
 
Meni kolmatta tuntia kun kahlasin läpi!


Kiitos mama-L, la menkkojen mukaan toi, mutta varmaan heittää eka ultrassa - kierto kun ollut sitä sun tätä. Eka neuvola on jo ens maanantaina ja toivottavasti pääsis mahd. äkkiä varhaisultraan kun ei tätä oireista huolimatta oikein vielä usko.

Kätsylle iso halaus :hug:

Hirveästi tekisi mieli kertooa pojille, muttei kyllä vielä uskalla kertoa :| Ihan vaan jo sen takia jos jotain sattuukin. Ja ovat vielä niin lörppöjäkin =) , mutta kun ovat niin pitkään jo kaivanneet pikkusisarusta!

En tiedä kuinka pitkää tämän nyt saa salassa ylipäätään pidettyä, meillä kun neuvola sijaitsee tk:ssa siten, että kaikki odottajat ovat kuin näyteikkunassa odotustilassa, pieni paikkakunta ja juorut kulkee nopeasti...

Piti kaivaa äsken vanhat äitiyskortit naftaliinista ja puhistella pölyt, totaalisesti unohtanut kaiken! Useimilla teistä tuntuisi olevan suht tuoreessa muistissa :heart:

Lasten kokojutuista vielä sen verran, että kyllä yleensä äiti on oman lapsensa paras tulkki ja tietää kyllä syökö lapsi tarpeeksi. Kunhan kasvaa omalla suhteellisen tasaisella käyrällään, oli se sitten yli tai ali normikäyrien. Ja ajoittaiset heitot ovat kanssa ihan normaaleja. Meillä oli ainakin kausia jolloin liikkuivat enemmän ja ärvöttivät ruoan kanssa ja sitten ottivat taasen kiinni jossain vaiheessa ja tankkasivat enemmän...En ihan ensimmäisenä olisi tälläisten kanssa hätää näkemässä.

-sannri

 
Kätsy, olen tosi pahoillani! Voimia menetyksestä toipumiseen!
Itseänikin pelottaa tuulimunan mahdollisuus. Vertailen tuntemuksiani muistikuviini ensimmäisestä raskaudesta ja tuntuisi, että oireita olisi vähemmän. No, aika näyttää.
 

Yhteistyössä