LOKAKUUN ÄIDIT 2006-2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hello!

Minäkään en ole päivällä syöttämisiä laskenut. Keskiarvona varmaan n. 2-3 tunnin välein. Neiti on oikea pika imijä. Yleensä touhu on ohi 5-10 minuutissa. Yöllä meillä on pisimmät unet jo klo 21-6! Sitten tunti hereillä ja unta 9.30 saakka.

Päivällä neiti on oikea sylivauva. Hereillä ollessaan tahtoo olla vain sylissä. Max 15 minuttia lattialla tai sohvalla. Hereillä voi olla illalla 5-6 tuntia putkeen joten on kädet aivan poikki. Nukkuu toki sylissä 15-30min pätkiä, mutta kun yrittää laittaa pois niin heti säpsähtää hereille. Onneksi sitten yöunille menee suht iisisti.

Nyt ulos ulkoilemaan. Täälläkin aivan kamalan harmaata, pimeää ja ankeaa.

Kylie ja neiti

Meidän poika syö usein päivän aikana. On rinnalla n. 5 min. Sitten alkaa sylkeä rintaa pois ja itkemään. Tästä päättelin, että maitoa ei tule enää. Olen antanut korviketta lisäksi. Neuvolasta neuvottiin vaan imettämään, korviketta ei saisi antaa! He kysyivät, että olenko varma, että vauva ei itke mahavaivojaan. Kyllä minä aika varma olen, että rinnoista ei maitoa tule, sillä olen koittanut pumpatakin, mutta ei tule sittenkään. Minä vaan en raaski pientä pitää nälässä, joten annan korviketta kielloista huolimatta..

Yötä vasten, kun annan korviketta, niin poika nukkuu 4 tuntiakin putkeen. Kyllä sillä raukalla nälkä on päivisin, kun syö puolenkin tunnin välein.

Taidan lähteä tutkailemaan noita imetystukisivustoja!

Anna ja poika 3 vk 6 pv

Kylie: Meillä kanssa poika valvoo iltasella hyvinkin 4 tuntia. Yöllä ei ihan nukuta noin paljoa kuin teillä.. Aika upeeta jos teidän neiti nukkuu jo koko yön. Meillä eka uni on aika tarkasti 6 tuntia sitten loppu 3 tunnin pätkissä. Aamulla 6 jälkeen alkaa usein vääntämään aamukakkia ja ähisee melkoisesti, mutta nukkuu kai kuitenkin. Nyt olen huomannut että yöllä syödäänmelko vähän aiempaan verrattuna. Tissillä oikeastaan vain käydään pienesti ottamassa välipalaa ja sit aletaan taas nukkumaan.

Aikesemmin kirjoitin että poika valvoi yhden päivän lähes kokonaan. eilen otti sitten unta senkin edestä. Aamulla heräs ja oli hereillä ehkä 3 tuntia istten mentiin vaunuilla kauppaan ja nukkui koko reissun. Heräs ja otin sisälle, syötin nopeasti ja sit jatkoi vielä uniaan. heräs taas hetkeks ja nukkui vielä isänsä rinnalla tunnin verran. Yhteensä unta 12-06. Sitten kylvetin pojan ja nukkumaan meni 21.30.

Täällä poika jo 8 viikkoa ja maanantaina 2 kk neuvola. Painoa taitaa olla jo 6 kg ja pituuttakin varmaan 60 cm. Mutta katsotaan maanantaina tarkemmin. Tiistaina meillä on jalkakontrollisairaalassa. Pojan jalkaterähän oli syntyessä kääntynyt sivuun, kun oli masussa olleetpainuneena kylkiluita vasten. St ollaan sitten vähän venytelty jalkoja ja jalat ovat suoristuneet. tiistaina lääkäri sitten tarkistaa nuo jalat. Aluksi venyttely pystyi tekemään useammin ja pidempään, mutta mitä isommaksi poika kasvaa sitä hankalammaksi menee kun pojan voimat kasvaa. Keskiviikkona sitten reissuun. Mutta en minä täältä linjoilta mihinkään katoa. on se netti sielläkin.

Halleluja, meidän poika nukkui viime yönä kahdeksan tuntia! Yhdeksästä viiteen tosin, joten yöherätys siitä tuli, mutta siltikin! Anoppi on koko ajan sanonut, että mies veljineen on aina nukkunut kokonaisia öitä. Aluksi en uskonut ollenkaan, ajattelin että aika on todellakin kullannut muistot, mutta ehkä tämä poika on kuitenkin tullut isäänsä... Nukkumaan laittaminenkin on suht simppeliä, viedään omaan sänkyyn, pussataan pari kertaa ja sanotaan hyvät yöt; sinne se jää ihan hyvillä mielin.

Meillä syödään sitten päivisin kyllä tiheämmin, arviolta puolentoista tunnin välein silloin kun on hereillä. Joskus bebe nukkuu kolmen tai neljänkin tunnin päikkäreitä, joten tulee pitempiäkin taukoja. Ruokailu kestää ehkä vartin kerrallaan.

Nyt poika on nukkumassa, äiti ja isi syö sipsejä, juo kokista ja katsoo leffaa. Jepujee!

Huh, huh... Mies edelleen sairaalassa. Anoppi apuna = lähtee järki. Pojilla rytmi, se jonkinlainen mikä oli muodostunut ihan kadoksissa. Vauvoja rytkytetään päivät vuoron perään kuin tiukua ja koko ajan tuttipullo suussa pikkutaukoja lukuun ottamatta. Itse sitten nukkuu yöt kuin porsas. Viime yön valvoin taas lähes kokonaan. Jarno eli pienempi ämpyilee pullon kanssa kun yritetään väkisin tukkia koko ajan.

Mies jo onneksi parempana. Saattaa päästä maanantaina pois. Toivottavasti, muuten lähtee todella järki. Viime yönä yritin syöttää ja rauhoitella molempia. Olisi pitänyt olla mustekala. Pikkukoira repii vessapaperit yms. Osoittaa raukka mieltä. On pari kertaa pissinyt lattiallakin.

No jospa tästä selviäis. Kovasti pojat kuitenkin kasvaneet, kun vaatteet menevät pieneksi ja sylissä painavat jo niin paljon. Ostin sellaisen aktiviteettimaton. Soi Mozartit ja eläinten äänet ym. Tykkäävät kovasti. Lyövät jo itse pikkunyrkillä vempaimia. Ja kun sitterissä ei sais niin pitkään istuttaa.

Jippii mennään Naantalin kylpylään jouluksi. Onpahan edes jotain Dubain tilalle. Lähdetään keväällä sitten ulkomaille. Ja jotain hyötyä saikusta. Siirtää isyyslomaa pitkälle kevääseen. Ja paino itsellä laskee ja laskee. Ei ehdi eikä jaksa syödä. Ristiäisrääppiäisetkin menivät koirille. Kovasti tykkäsivät :). Lenkit lyhenivät, mutta ruoka parani, heh, ajattelivat varmaan.

Mullakin tuo nimimerkki tökkii...

Iltaa arvon leidit. Poika nukkuu ja itse odottelen esikoista saapuvaksi konsertista tai miestä synttäribileistä (saa nähdä kumpi tulee ensin kotiin?).

Imettämisestä yöllä: olen herännyt kun poika on alkanut nukkua levottomasti ja itsellä on rintoja pakottanut, joten olen tarvittaessa vaihtanut vaipat (vaikkei suositella) ja sen jälkeen imettänyt hänet. Poika on ollut tyytyväinen ja nukahtanut pariksi-kolmeksi tunniksi uudelleen. Nyt illatkin ovat välillä menneet ihan rintamaidolla. Välillä iltaisin maito "loppuu" ja olen antanut korviketta. Sillä poika nukkuu pitkät unet, mutta rinnat tulevat uskomattoman täyteen ja tuskin saan nukuttua. Ihan hyvä sinänsä, sillä luulin aluksi, että maidon tulo ei käynnisty laisinkaan.

Joka päivä on ollut kitinätunti, joka ilmeisesti yleensä on johtunut kovasta väsymyksestä. Kitinän jälkeen kun poika vihdoin on nukahtanut, hän on yleensä nukkunut vähintään tunnin, pari yhteen menoon.

Kestovaippoja kokeilin muutamaan otteeseen, mutta joka kerta pylly meni niin punaiseksi, että taidan pysytellä kertakäyttöisissä. Kerran jopa nahat lähti pyllystä, vaikka vaihdoin vaipat suht nopeasti kakan jälkeen.

Joka päivä tulee jotakin uutta. Tänään poitsu nukahti sitteriin (kitinän jälkeen) ja nukkui siinä peräti tunnin. Helpottavaa, ettei tarvitse kanniskella tai sylitellä koko aikaa.

Yleensä lapsi on nukahtanut syliin imetyksen jälkeen. Olen sitten vain siirtänyt hänet omaan sänkyynsä. Päivällä jätän huoneen oven auki että tulee vähän meteliä ja vastakohtaa yön pimeydelle ja hiljaisuudelle.

Väsyttää kovasti, joten tekstikin voi olla sen mukaista. Hyvää yötä!

Ariel ja ahvo 4 viikkoa

Nyt on ollut kyllä taas niin rankkaa, ett on ihanaa päästä huomenna ihmisten ilmoille ja nähdä teitä : ) Neiti valvoi eilen puol kolmeen asti, kun väänsi isoa kakkaa. Tunsi kyllä ittensä todella voimattomaks ja huonoks äidiks, kun ei millään keksiny mikä olis rauhottanut toisen uneen... Rauhottu kyl heti, kun oli saanu lastit vaippaan. Olis niin miljoona kertaa helpompaa tää homma, jos neiti osais jo kertoo mikä on vikana. Sitä täytyy vaan odotella vielä vähän aikaa... : )

Toivottavasti ens yönä nukkuu "normaalisti" ni ehditään sinne Selloon yhekstoista : )

Hiljaista on kuin huopatossu tehtaassa...
Meinaan tänään täällä lokakuisissa.
Kaikki taitavat nauttia pyhäpäivästä ja perheestä. Hyvä niin :)

Me ollaan oltu tyttelin kans koko päivä kaksin, kun mies on ollut hommissa koko päivän.
Huomenna olis vuorossa isyydentunnustus. Saas nähdä tunnustaako tuo lapsosen omakseen vai mennäänkö verikokeisiin? Vaan ulkonäkö jo kyllä kertoo, että kuka on isä. Äidistä en ole niinkään varma!

Mulla tuo maidontuotanto on ollut huonoa sairaalareissusta asti. Siis siitä, kun tyttö joutui lähes viikoksi sairaalaan. Silti olen uutterasti imettänyt ja vasta jälkeen antanut tuttipullosta vastiketta.
Nyt on sinnikkyys palkittu. Viime yö ja aamupäivä meni niin ettei tarvittu noin puoleen vuorokauteen vastiketta vaan pärjättiin rinnalla. Se oli hieno juttu!
Monesti olen ollut jo luovuttamassa, kun tuntuu ettei tällaisista tyhjistä oravannahoista mitään maitoa tule! Mut kai sieltä jotain heruu kuitenkin. Jossain vaiheessa pyysin jopa miehen imaisemaan, että tuleeko ;)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Terveisiä mummolasta!
Hyvin on syöty ja saunottu, ja lauantaina käytiin miehen kanssa ensin katsomassa 'Borat' ja päälle vielä istuttiin baarissa. Ihanaa :)
Poika nukkuu sitterissään niiiin sikeästi kun sai äidin ja isän ylös kuudelta (tunti sitä ennen yritettiin rauhoitella jotta oltaisiin saatu nukkua..) eli hyvää aikaa surffailla ja syödä aamupalaa.
Nähdään Sellossa!

Arielin kokemus kestovapoista on täysin päinvastainen kuin omani. Ei kai sulla ollut jotain fleecepintaisia? Meillä kun ei ollut esikoisella eikä tälläkään peppu koskaan rikki kestoiltaessa puuvillapintaisilla vaipoilla, joskus kertiksillä meni. Pojullakin on kerran ollut hiukan punoittava, se oli yön jälkeen, kun taisi alkuyöstä tulla kakka kertikseen. Kyllä mä vaihdan yöllä kakkavaipan pois, yleensä toi ei nimittäin nukahda ennen vaihtoa. Päivällä vaihdan vaippaa joka pisun jälkeen, välillä tuntuu hereillä olo olevan yhtä vaipan vaihtamista. Sehän tässä onkin, kun vauva oppii ilmoittamaan joka pisusta, niin tekee sen myös kertiksellä ja ihmettelee, kun ei pääsekään hoitoalustalle köllöttelemään ilmakylpyihin.

Oltiin aamulla neuvolassa, kuukaudessa oli painoa tullut 1120g ja pituutta 2.5 cm, ettei tarvitse pelätä maidon riittämättömyyttä. Mitat oli 4970g ja 57 cm. Ihanaa, kun toi on selvästi isompi kuin siskonsa samanikäisenä, eikös se niin kuulukin mennä :) Ja äitini saa nenilleen, kun ei tahdo uskoa poikien pelkällä rintamaidolla kasvavan.

Meillä imutellaan ehkä vartti kerrallaan. Mä en ole mitään rytmejä edes yrittänyt. Tuo on niin helppo tapaus, kun nukahtaa kun on väsy ja syö kun on nälkä. Poju nukkuu kyllä vieläkin paljon, ehkä max kolme tuntia on ollut hereillä putkeen. Yöt menee tasaisesti kolmen tunnin väleillä.

Seksiä kokeiltiin, ei vielä onnistunut. Jostain vielä kaihertaa, ei epparista, kyllähän niitä tikkejä tuli muuallekin. Jostain alkoi vuotamaankin, mutta tyrehtyi onneksi nopeasti. Että täytyy varmaan sinne jälkitarkastukseen odotella. Mutta mulle riitti kokeilukin, että näemmä vielä innostun, en ole frigidiksi tullut.

Lotta ja poju 5 vko

2 kk (8 vko 3pv) neuvola tänään ja nopeasti mittoja: pituus 61 cm paino 6080 g ja pää 41 cm.

kovin on hiljaista.. mites tapaaminen meni? missäs Pinni..ei ole kuulunut mitään vähään aikaan?

Sello oli ennen lähellä... Tapaaminen oli varmaankin hauska ja mukava, harmi etten taaskaan voinut tulla.

Meillä oli sen sijaan aamupäivällä koulussa tapaaminen esikoisen terveydenhoitajan kanssa. Olin ensimmäistä kertaa vauvasta erossa synnytyssairaalasta kotiutumisen jälkeen ja jopa yli tunnin, hurja tunne. Vauva onneksi nukkui koko ajan ja oli hyvässä hoidossa - äitini tuli Helsingistä asti hoitamaan.

Kotiin tullessamme haistoin outoa palaneen käryä rappukäytävässä. Koska haju tuntui voimistuvan puolen tunnin kuluttua, soitin ja ilmoitin taloyhtiölle. Siitä kymmenen minuutin kuluttua tajusin ehkä hieman liiottelleeni ja soitin pikapikaa, ettei kenenkään tarvinne tulla tarkastamaan. Soitan sitten palokunnalle, jos on tarvis. Käryä tuntui vielä iltapäivällä, muttei niin voimakkaasti. Taisi jollain jäädä kahvinkeitin päälle tai ruoka käryämään pannulle... ihmettelen mikä kärykalle-tulipalomagneetti minustakin on tullut...

Kivat nimet Äiskän pojilla, Vertti varsinkin. Mitenhän anoppisi saisi aisoihin.

Mamma-64, luin viikonloppuna vanhoja viestejä, jotka olivat jääneet lukematta synnytykseni aikoihin. Olipa sydäntäsärkevää teidän vauvelille tapahtunut, mutta onneksi kävi hyvin. Hyvä, että maitoakin riittää. Kovasti vaihtelee minullakin rintojen olemus. Tänään maitoa on tuntunut pursuavan joka käänteessä, mutta viikonloppuna jo pohdin alkaako maito vähetä.

Pojan 1 kk neuvolaterkut!

pituus 60cm
paino 5600gr
--> samat kuin esikoisella joka nyt on 168cm nuori nainen!

Kielijänne ehkä joudutaan leikkaamaan uudestaan. Sairaalassa se jo leikattiin kertaalleen mutta tänään neuvolan täti huomasi että jänne vielä kiristää kieltä.

Nyt poika heräsi, joten hyvät yöt!

Hei haluaisin vielä käydä siellä Yahoolla, mutta en päässyt, koska kirjautumisaika oli mennyt umpeen. Voisitko (tai joku muu, jos onnistuu) lähettää minulle uuden kutsun sinne?

Annette

Ei tänne meinaa ehtiä millään... ei näköjään muutkaan ehdi! Lapset pitää kiireisinä ;).

Terveiset eilisestä tapaamisesta! Meitä oli minun lisäkseni Taika, Bahama ja Johku sekä tietysti starat eli vauvat. Kylläpä oli ihania vauveleita! Oli mukava nähdä ja puhua vauva-asioita - mistään muusta ei kyllä taidettu puhuakaan! Meidän vauva taisi uupua kokonaan siinä lystissä, sillä nukkui yönsä superhyvin. Tosin nukkumaan menoa taas vastusti puolisen tuntia, mutta sittenpä ei tarvinnutkaan ruokaa kahdentoista tunnin sisällä kuin kaksi kertaa, jihuu! Ainut vaan, että itse en meinannut saada aamuyöstä enää unta ja nytkään ei tullut uni silmään, vaikka vauva nukkuu päikkäreitä. Onkos muilla tällaisia "unihäiriöitä"?

Ahdistaa kamalasti nuo ristiäisjärjestelyt, toivottavasti saadaan seuraavinakin öinä nukuttua hyvin. Aloitin myös nyt ne Devitolit, saa nähdä miten niiden kanssa käy.

Kiitokset eilisille tapaajille, oli taas mukavaa :)

Meilläkin tehtiin yöenkka: 4h 45min unta putkeen. Yö meni siis kahdella syötöllä - JEE! Josko tulisi ihan tavaksi.. Olo on nyt ihanan pirteä.
2 kk nauvolaterveiset: Painoa on jo 5700g ja pituutta 59 cm. Nuppi 38 cm. Eli hiukan keskikäyrän yläpuolella mennään, mutta mitat on ihan tasapainossa. Poika kannatteli alkuun hienosti päästään ja "jutteli" tädille, kunnes sai hirveät raivarit eikä laantunut lopputapaamisen aikana.. Raikui varmaan koko talo! Ja tästä edes käydään neuvolassa kuukausittain.

Höh, multa meni treffit sivu suun! No, yritetään uudelleen pian, ettei tämä "ulkoilu" jäisi ihan yhteen kertaan kuukaudessa! Käviskös uudet treffit tällä tai ens viikolla Sellossa tai Ompussa? Nimimerkillä "Mökiihöperyyntyvä äiti"...

On ollut taas muutama hösselipäivä, aina kun yritän itse jotain muuta kuin vauvanhoitoa niin tyttö kitisee. Se ei tykkää olla selällään, vaan tykkää harjoitella pään nostoa lattialla tai polvella mahallaan. Siinä asennossa se jaksaa pönnistää itseään pitkiäkin aikoja ja katsella ympärilleen.

Illalla on vaikea saada nukkumaan ja mieheni on muutaman yön nukkunut jo alakerrassa kun tyttö ähisee, kitisee, potkii ja huitoo ja koko ajan pitäis antaa rintaa. Kapalossa sen saa kyllä sitten rauhoittumaan. Ne kädet taitaa olla se häiritsevin tekijä nukkumaanmenossa. Yöllä sydään 4-5 tunnin välein.

Huomenna jälkitarkastus ja ylihuomenna lonkkaultra.
Pitäisi ehtiä suunnittelemaan joulupostimerkki, se pitäisi tilata tällä viikolla että ehtiivät toimittamaan. Taitaa kuvassa olla pieni joulutonttunen :)

Manna ja Väiski

Laittaisitko anette minulle uudestaan sen sinun sähköposti osoitteen niin laitan uuden kutsun tulemaan. olen hävittänyt sen lapun jonnekkin.
Eli mun s.posti on hilpi7(ät)luukku.com

tuun kertomaan kuulumisia vähän myöhemmin...

Hyvin on Taika kokoa tullut teidänkin pojalle. Melkoisesti kasvavat tuon parin ekan kuun aikana.. huvittavaa että tuo Arielin kuukautta nuorempi sälli on silti samankokoinen kuin "isot pojat". Mutta teidän prinssihän oli isompi jo syntyessään kuin meidän ennen aikaiset. Eilen olin vaunujen kanssa lenkillä ja törmäsin yhteen äitiin joka oli samassa valmennuksessa ja asusteleeihan tossa nurkilla. Kerroin tietty hänellekin neuvolakuulumiset, kuinka meidän poika on jo 6 kg.. no heidän sälli oli jo 6,7 kg vaikka ikää vasta reilu kuukausi. Syntyessäänkin tosin lähemmäs 5 kg. Se vauveli meni kyllä jossain käyrien yläpuolella.. aika iso. Varmasti kädet koetuksella.

Minkä ikäisenä vauvaa saa muuten nukuttaa vatsallaan? Tuli vaan mieleen että tullaanko multa hakemaan lapsi pois jos sen pistin nukkumaan vatsallee. Päiväsaikaan kun on pieniä vaikeuksia saada tuota poikaa nukkumaan. Ei Jaksa äiti lenkille lähteä 3 kertaa päivän aikana. Nukahtaa syliin, mutta herää aina kun laskee sängylle vaikka olis peiton sisällä lämpöisessäkin. Haluaa vaan olla sylissä. Nyt vatsalleen kyllä nukahti ihan hyvin ja nukkuu edelleen tyytyväisenä.

Voi kun itsekin voisi nukkua vatsallaan. se olis ehdottomasti paras asento nukkua, mutta noi saakelin meijerit kastelee koko sängyn..

Täällä on pakkailut pakkailtu ja kotia siivoillaan. Tänään ajellaan eka mummolaan josta vaari sitten heittää meidät aamulla lentokentälle. pysyn kuitenkin linjoilla.

Tamperelaiset ja siellä suunnalla asuva muutikin...olisko ideaa tammikuussa tavata.. tuli mieleen että olisko mahdollista tavata ideaparkissa? En tiedä millaiset bussiyhteydet sinne on mutta onko joku jolla ei ole autoa käytössä. Mä voisin kanssa osallistua tampereen tapaamiseen kun tuo mummola on siinä vieressä ja käyn siellä kuitenkin aikas säännöllisesti. pääkaupungin suunnaltakin pääsee sinne helposti bussilla, kun on tuo ihan 3. tien varressa. Kommentoikaa!

Hih Hih. Taustatalla pyöriä vastailee... Tänään käytiin lääkäri - neuvolassa, jossa kysyin vatsallaan nukkumisesta: Meidän lääkäri oli sitä mieltä, että jos vauvan unen laaadun kannalta näyttää olevan parempi niin eikun vaan. Me nukutaan päivisin 1-2 unet mahallaan. Olen huomannut, että lapsi nukkuu rauhallisemmin.
Meidän pojalla on ikää 1,5 kk.

Mikäs viime yössä oikein oli, kun meidänkin poju nukkui 5h putkeen, eikä oltu edes Sellossa. Ja aamulla herättiin puoli kymmenen, tuli kiire herättämään esikoista, että saadaan illalla nukkumaankin.

Mä nukun melkein vatsallaan, iso tyyny kainalossa. Siten ei painoa tule rinnoille, mutta ittestä tuntuu, kuin mahallaan olisi.

Lotta

Yhteistyössä