Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Kesäkuussa 2010****** (Listan päivitykset yv:nä! Nimenhuuto!)

Huomenta!!
Eka virallinen lomapäivä ja kersat on kaikki hereillä ennen seittemää :headwall:
Pikku mieskin, joka normisti nukkuu jopa puol 9, alkoi kiekkumaan jo puol 7..

Eilen käytiin juhlimassa mummua, täytti 80v. Matkaa oli noin 4 tuntia per sivu, ja voi että on takamus hellänä! Lapset oli kaikki tosi hienosti, ihan ylpeä pitää olla tästä katraasta.

Loma alkoi ilmeisesti minunkin päälläni. En muistanut ollenkaan tämän päivän ohjelmaa. Isännälle aamulla toivottelin hyvää työpäivää ja kehuin olevani pihassa koko päivän. Vaan enpäs olekaan. Tänäänhän on lähdettävä pojan 8kk neuvolaan ja tytön kouluunlähtö tarkastuskin on. Voi hitsi että säikäytti kun likka luki kalenteria ja kysyi että monelta lähdetään :D
 
Huomenta vaan!

meillä ollaan jo ekoilla päikkäreillä, herätys oli taas tänään 5.30 :D Jippii!!! No tähän alkaa jo tottua kun oon vihdoin saanut taottua omaan päähäni että menen aikaisemmin nukkumaan. ja eikä tämä kesäaikaan haittaakkaan, kun on jo niin valoisaa ulkona...

meillä seisominen on kaikkein hauskinta! poitsu seisoo tukea vasten ja nousee myös ylös tukea vasten. On ottanut muutamia askeleita tuettuna ja veikkaan että konttaus jää sitten kokonaan välistä kun se homma ei kiinnosta sitten pätkääkään poitsua!

Paapelon Iina vaikuttaa oikein Dramaqueeniltä, haasteita siis luvassa :D

Iho meillä oireilee edelleen, heti kun lopetan kortisonin käytön ja iho on kunnossa, ei mee kuin pari päivää niin se on samannäköinen kuin ennen. Atooppinen iho siis diagnosoitiin (??) ja lekuri sanoi että saattaa ilmetä myös allergioita mutta niitä ei vielä testata. Itse vähän epäilen tuota maitoallergiaa kun erityisesti poskien iho menee ihan rikki ja juuri poskille tuo maito aina valuu ja vaikka kuinka pyyhin/kuivaan/pesen ihoa, se on kuitenkin aina kuolassa/maidossa.. Kun ei meillä varsinaisesti mikään ruoka-aine lisää/vähennä iho-ongelmia, mutta joinain päivinä kun maitoa menee enemmän, on noita ilmavaivoja myös enemmän.. Mutta lääkäri ei ottanut mitään kantaa tähän maitoasiaan. Sanoi vaan että seuraillaan tilannetta. No seuraillaan vaan, mutta ei ne iho-ongelmat varmaan itsestään katoa.. (paitsi vissiin osalta lapsista iho paranee iän myötä itsestään, toivottavasti meilläkin)

Hauskaa kesälomaa kaikille lomailijoille!

Mulla on "kesäloma" duunista elokuussa, jonka jälkeen jatkan hoitovapaalla ensi vuoden syksyyn. Kiva kun saa tuossa välissä sitten tilit täyteen niin pärjää jonkun aikaa sillä onnettomalla kodinhoidontuella.. Tosin me lähdetään syyskuussa jenkkeihin pariksi viikoksi, niin voi olla että nuo kesälomarahat menevät sitten sinne :D Poitsu pitää lähteä tässä kuussa viemään passikuviin, se varmaan on ihan mukava projekti, saada poitsusta kuva missä hän EI hymyile.

Mukavaa päivää kaikille lokakuisille!
 
Huomenta!

Täällä taas vaihteeksi kirjoittelemassa... olen ollut vissiin kesäkuun vielä toistaiseksi hiljaiselolla täällä. Talvicille siis kiitokset taas uudesta pinosta ja listojen päivityksestä! :flower:

Oltiin miehen kanssa viikonloppuna eka kertaa kahdestaan ulkona :) Tai ei siis ihan kahdestaan, vaan kavereiden bileissä. Tyttö oli kotona miehen vanhempien kanssa ja ihan suhteellisen hyvin oli mennyt, vaikka hieman oli huudettukin eikä maito kelvannut mummon antamana. Onneksi puuro sentään maistui. Maito ei kelvannut sitten illalla munkaan antamana, neiti huusi vaan ja työnsi pulloa pois kaksin käsin. Tutilla sitten rauhoiteltiin ja myöhemmin alkoholin haihduttua vasta imetin.

Puuroista on ollut juttua: alussa annoin noita Muksun jauhepuuroja (riisi ja kaura) ja sitten siirryttiin ihan tavalliseen puuroon, joko kaura- tai neljänviljan puuroa. Marja- tai hedelmäsoseen kanssa aina tarjoan puuron. Ja ne kaupan makujauhepuurot epäilyttää mua aika paljon, kun katsoo mitkä lisäainemäärät niihin on laitettu...

ruusu81: jaksamista heräilyihin! :) Meilläkin oli toukokuussa jakso, jolloin neiti heräsi aina ennen kuutta, mutta nyt on noin viikon herätty vasta n. 6.30 :D Toivottavasti teilläkin ohimenevä vaihe!

Ja passikuvasta: ei se taida näin pienillä olla niin tarkkaa, että naama on kuvassa täysin peruslukemilla. Tyttö sai nimittäin juuri passin kesälomareissua varten ja passikuvassa hällä on suu hölmistyneenä auki. On sellaisen hölmistyneen pikkuapinan näköinen kuvassa ja hyvin kelpasi poliisilaitoksella :LOL: Suosittelen muuten, että varaatte ajan poliisille netistä, kun haette passia, niin ei tarvitse jonottaa!

Tällaista täällä tänään, mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! =)

Ulpu & Tyttö 7,5 kk
 
Hei vaan kaikki pitkästä aikaa!

Käyn kyllä lueskelemassa tätäkin palstaa, mutta aika ei riitä kommentoimaan tänne, keskityn kerhon puoleen siis ainoastaan- sen verran vauhtia ja vaarallisia tilanteita tuon meidän vauhtihirmun kanssa täällä kotona :LOL: ! Mut voi siis poistaa tästä listalta...meidät siis löytää kerhon puolelta ketä kiinnostaa :)

Kauniita kuvia pienokaisista olette tässä matkan varrella laittaneet!

Ihanaa&aurinkoista kesää itse kullekkin :heart:!

Hugis ja pikkuneiti :)

 
Ulpu: kiitti vinkistä, varataankin aika sinne poliisilaitokselle sitten ni ei tartte pienen kanssa jonotella!!

ja puuroista: meillä syödään tavallista kaura- tai riisipuuroa (pikasellaista) ja laitan joko sosetta tai sitten uusi hitti on jäiset mustikat (itse kerätyt) kaurapuuron sekaan, kivasti jäähtyy puuro siinä ja mustikat vaan muussaan lusikalla sekaan, on sellaista NAMS! -ruokaa että menee hujauksessa pari desiä kevyesti :D Varmaan voiskin jo kokeilla esim ohra tai ruispuuroa vaihteeks.
 
Heipä hei!

Puuroista vain tarinoin:

Eli meillä syödään Nallen-pikakaurapuuroa ja sillointällöin riisipuuroa.

Vaihtelevuus menee jokseenkin niin, että yhtenä päivänä sellaisenaan, niin että olen sekoittanut korviketta sekaan.

sitten parina päivänä sekoitan joukkoon erilaisia hedelmä/marjasoseita ja parina päivänä lisään joko kanelia tai vaniliasokeria tai sitten molempia.

Nyt kun tulee kesä ja ensikuussa varmaan voisi saada mustikoita, niin tuoreeltaan niitä. Sitten tässä lähellä kasvaa metsän reunamilla vattuja ja pari villiintynyttä viinimarjapensasta, joten niitäkin laittelen tuoreeltaan.

Onhan vaikka mitä vaihtoehtoja.

Pojan lemppari on ehdottomasti voisilmä ja sokru :D

Ja riisipuurosta jo itsekkin tykkää, niin maidoton vaihtoehto olisi kokoperheen syötäväksi uunissa tehtävä omena riisipuuro.

Sinne kuutioidaan omenoita oman maun mukaan, annostellaan sopiva määrä riisipuuroriisiä ja sitten vettä ja uuniin.
Kaiketi noissa pusseissa on tarkemmat ohjeet tuon tekemiseen, minä kun teen vain aina mututuntumalla rutiinin siivittämänä :D
 
Moro,
taalla taysi tohina paalla kun pimu ryomii AINA silman valttaesa sinne koiran kupille tai koiran pedille koiraa jututtamaan.
Onneks meidan sessu tajuaa lahtea pois jos rakastaminen kay liian kovakouraiseksi mutta olis kiva etta koirallakin ois oma paikkansa minne ei pimu paase nokkinensa hairikoimaan. Mutta eihan tuollaiselle mikaan mene viela kaaliin, on vaan nostettava ja kaannettava suuntaa :)

Typy harjoittelee jo myos seisomaan nousua tukea vasten. Tai pari kertaa on kammennut itsensa minua tukipuunaan kayttaen pystyyn huojumaan muttei ole viela hoksannut esim. sangyn reunaa vasten nousta.

Puurot: joo, niita vauva puuroja, tosin ei niita maustettuja makin oon antanut ja nyt pitais alkaa antamaan ihan normi kaurapuuroa. Saas nahda meneeko...Mulla on viela edellisvuotisia marjoja pakkasessa kanssa joten niita sotken joukkoon. Tai sit hedelmasosetta purkista.

Pottailusta: mulle oli yllatys etta jotkut jo sita kokeilee. Eli pitaiskohan munkin..? Meilla on iso kylppari jossa likka mielellaan ryomiskelee kun mulla on sinne asiaa. Joten ihan hyvin vois toisaalta pottaankin niissa tohinoissa tutustua..Eipa tullut mieleenkaan etta SEKIN on kohta edessa :)

Ja viela Mirmi: ihana nimi teitin pojalla! PItaapa pistaa korvan taakse :)

 
pikaiseen vaan kommentoimaan tota pottailua. Meillä se sujuu jo ihan hyvin, tänäänkin on saatu kahdet pissat ja yhdet kakat sinne. Eli vaippojen määrä on vähentynyt huimasti ja yhä enemmän käytetäänkin pelkästään kestoja. Yöksi ja päikkäreillä on kertikset. Itse olen ainankin oppinut tunnistamaan ne hetket milloin se pissa tulee, yleensä varmimmin heti kun poika herää, nostan hänet potalle ja sinne se pissa tuleekin :D Kesällä meinataan sitten mökillä olla ilman vaippaa niin paljon kuin mahdollista. Toki tarkoituksena ei ole mitenkään opettaa kuivaksi, mutta jokainen pottaan tehty pissa on yksi vaippa vähemmän ja se on paljon roskaa se! :D
 
En sit eilen paljoa ajatellut, kun noista puuroista kirjoittelin... Eli joo, 4-viljaa meillä käytetään suurimmaksi osaksi. Huomannut sen, et sillä puurolla masun toiminta pysyy kaikkein parhaimpana.

Mä niin yritin pihalla puuhata, mut ei vaan pysty :kieh: Ei tarvii kauan olla kyykyssä, kun meinaa oksu lentää. Joten tyydyn nautiskelemaan tästä hiljaisesta hetkestä kun Sara nukkuu, koneen ääressä :D
 
Meillä syötiin noita jauhepuuroja, mutta nyt oon tehny nallen-pikakaurahiutaliesta mikrossa puuron. Joskus laitan hedelmä/marjasosetta tai sit ihan semmosenaan. Tytölle maistuu :)

Pottailusta: Mä oon kans aatellu ostaa kohta potan. Ihan vaan sillä, että säästyisi noita vaippoja. :) Ja kun tyttö osaa niin hienosti istua!

Joo-o en enempää nyt tällä kertaa ehdi kirjottaa.. Tyttö vetäny jo 3h päikkärit vaunuissa :eek: kohtahan tuo joutais jo herätä ku itellä ei oo mitään tekemistä :D

Niin ja typy täyttää tänään 8kk! :) :heart:
 
Puuroista: meillä syödään kaura-, vehnä-, ruis- ja 4 -viljan puuroja. Ihan normi hiutaleista teen. Sekaan laitan hieman rypsiöljyä ja omaa maitoa. Öljyä siksi että saa typy vähän lisäenergiaa kun toi kasvu on ollut niin niukkaa. Jäi noi valmispuurot kokeilematta kun hiutaleista tehdyt menee ihan hyvin. Ja onhan noissa valmispuuroissa noita lisäaineita aika pitkät listat.

Ruusu: toivottavasti selviää mikä pojan ihoa ärsyttää.

Typy rohkaistui eilen ja nyt mennään taaperokärryn kanssa hirmuista vauhtia. Itse ei kärryä osaa kääntää joten huuto alkaa kun törmää seinään eikä pääse eteenpäin.
Pari yötä on pidetty unikoulua. Alkoi yöt oleen niin levottomia ja toinen oli tissillä alvariinsa vaikka ei ollut nälkä. Päätin siis että tissiä on tarjolla vasta klo 3 jälkeen. Ekana yönä piti rauhoitella 40 min puolilta öin, sitten heräs kolmen maissa ja tissiä, nukkui sitten siihen 6 jolloin noustaan ylös. Viime yönä oli alkuyön levoton, 23 jälkeen nukkui puol kolmeen jolloin jatkoi unia 5.10 asti jolloin sai tissiä. Herätys oli sitten taas 6.20. Yllättävän hyvin on sujunut, typy ei ole huutanut, ähissyt ja yrittänyt vaan seisomaan.

Pottailusta: kakkoja on saatu ihan mukavasti pottaan, typyn ilmeestä näkee koska on tulossa. Pisuja ei juurikaan ole tullut. Ruokailujen jälkeen olen laittanut potalle, ihan vaan senkin vuoksi että oppii sen siihen yhdistämään, ja useinhan se masu silloin toimiikin.
 
Ai niin, unohdin kertoa meidan unikoulusta:
eli sen ekan yon (5 nostoa, 40 min) meni taas ne 40 minsaa mutta kahdella nostolla selvisin. Sitten seuraavana yona ei tarvinut nostaa kun likka herasi siina 3.30 aikoihin, kanisi ja ahki mutta nukahti niihin kaninoihinsa.
Viime yona taas kanisi, mutta odotin siihen asti etta alkaa itkut jotta nousen rauhotteleen...mitaan ei kuulunut enaa hetkeen joten itse sis rauhoittui.
Mutta tilalle on tullut toi 5.20 heraily! Voi sissus...ja sitten 8 mennaan jo paikkareille :)

Tanaan on pimu nukkunut jo kahdet unet ja muutenkin vahan kitisee entista enempi...hampaitako?

Ja meidan ruokatouhut ovat menneet ihan uusiks. Mukaan on tullut valipala (n.13-14. aikoihin) ja sormiruokaa menee! Keitetty parsa, mansikan kuutiot ja leivan pienet palat ovat hitti!
 
Hih, meidänkin pikkuinen on alkanut haluamaan vähän eteenpäin, pieniä matkoja liikkuu ryömimällä :)

Olen alkanut miettimään uutta turvaistuinta autoon kun tuo kaukalo alkaa pikkuhiljaa käydä ahtaaksi. Mitä istuimia teillä on jos olette jo vaihtaneet tai mitä istuinta ollette suunnitelleet ostavanne? Niitä on niin paljon eri vaihtoehtoja että ei millään osaa päättää. Kaapissa on isomman vanha Recaro Young Sport istuin odottamassa, mutta se on pelkästään nassu menosuuntaan niin saa vielä hetken siellä odotella :)

Puuron teen Elovena kaurahiutaleista tai sitten jos laiskottaa niin annan Muksun valmispuuroja, niitä tetrapakkauksessa olevia. Ne ovat tosi käteviä, mutta tosi arvokkaita :(

Ihana kuvasarja paapelon Iinasta :)

ruusu: meilläkin diagnosoitiin (kirjotin varmaan väärin) Jerellä atooppinen ihottuma, meni ohi kortisonivoiteella. Mutta välillä aina ärsyyntyy jostain. Vaihdoimme pesuaineen sen jälkeen niin voi olla että jotkut vaatteet ovat vielä pesty vanhalla pesuaineella. Tai sitten johtuu jostain muusta. Toivottavasti teillä selviää mikä pikkuisen ihoa ärsyttää...
 
Heipä hei!

Iinalle puhkesi eilen eka ylähammas, eli saldo on nyt 3 =)
Viereen on varmaan tulossa lähiaikoina toinen, kun on vieläkin niin turpeana.
Ihmettelen, että ei tullut sitä kamalaa kiukku vaihetta ja ruokakin on maistunut hyvin.
Yhden supon laitoin toissa iltana ihan varulta, jos vaikka tekeekin kipeää, ettei yöunet sen vuoksi menisi pilalle.

Poika menee tänään äidilleni yökylään. Toinen odottaa sitä kuin kuutanousevaa ja jankkaa, että tyyny mukaan tyyny mukaan tyyny mukaan |O :D

Harmi tuota koleaa ilmaa, ei oikein huvittaisi mennä ulos, kun tuuleekin meillä kylmästi.
Noh, ehkä nämä ilmat tästä taas lämpimäksi muuttuvat. =)
 
|O Se olis tänään Saran 8kk lääkäri neuvola. Tuntuu että siitä olis ihan hetki vaan, kun hän syntyi... Haikeaa. Miten haikeaa se sit on vaik parin vuoden päästä :LOL:

Nyt on meillä mennyt unet hyvin. Kahtena yönä nyt nukkunut taas kellon ympäri ilman heräämisiä. Saanut äitikin nukkua :heart: Eilen ei tosin nukkunut kuin yhdet päikkärit, saa nähdä miten tänään käy. Kohta täytyykin neiti herättää syömään, et päästään lähtemään sinne neuvolaan. Tuun sit myöhemmin kertoilemaan mitä siellä sanottiin. Luulen et paino ei ole noussut juuri yhtään, mutta katsotaan nyt. :wave:
 
Neuvolassa käyty ja osasin jostain syystä aavistaa, et jotain viel tulee. No, fysioterapeutille päästään sit. Lääkärin mielestä oikean puolen lihakset on jäykät tai jotain sen suuntaista. Sara huus ihan koko tutkimuksen ajan ja sanoihan se lääkärikin, et ei oikein saa kunnon selvyyttä lapsesta, mut silti laitto lähetteen. Mennään nyt sit sinne ja katsotaan.
Painoa ei ollut tullut paljon, niinkuin arvelinkin ja pituutta sit senkin edestä.
Paino 8810g
Pituus 73,3m
Pään ymp. 44,6m

Eipä muuta, kaikki muuten ok. Paitsi et noista soseista... Mä oon oikeesti vissiin aika tyhmä, mut mä vaan pelkään et toi lapsi tukehtuu noihin köntteihin nitä noissa 8kk soseissa on :ashamed: Varsinkin kun se oksenti silloin kaikki pihalle mitä annoin, niin en ole nyt sit paljon edes yrittänyt niitä antaa, vaikka pitäisi. Huoh... Mä tahtoisin just nyt vaan päästä kaikessa helpolla, mut kai se sit tarvii alkaa tuputtaa niitä. Plaah :'( :'( :'(
 
Missah Eipä tuo meidänkään poju syö noita 8kk-soseita, sauvasekoittimella olen sileäksi survaissut niin johan uppoaa. :D Sormiruuan kanssa sitten paremmin harjoittelee tuota pureskeluliikettä, esim. maissinaksut ja banaaninpalaset menee hyvin mutta nälkäänsä haluaa syödä vielä ihan sileää sosetta. Esikoinen oli aikoinaan ihan samanlainen sihtikurkku, joten en ota asiasta mitään stressiä.. Kyllä ne karkeammatkin soseet alkaa menemään kun hampaitakin on enemmän.:)

Turvaistuimena
meillä on vielä kaukalo, ja isompi istuu Gracon istuimessa (oliskohan mallin nimi comfort) ja ollaan kyllä tykätty. Isompikin istuu vielä selkä menosuuntaan, mutta hänelle on hankittu jo vyöistuin valmiiksi että voi siirtyä sitten siihen kun tuo pienempi kasvaa ulos kaukalosta. Miehen mukaan tuo Gracon istuimen kiinnitys on vähän hankala, mutta eipä sitä ole montaa kertaa tarvinnut tehdä... Muistaakseni tuo istuin oli saanut ihan hyvät pisteet jossain puolueettomassa turvallisuustestissä, ja maksoi vähän alle 300e eli ei ihan kalleimmasta päästä.

Poika otti tänään ensimmäisiä askeliakin jo tukea vasten. Hurjaa on ollut tuo liikkumisen kehitys sen jälkeen kun oppi konttaamaan. En olisi odottanut, että lähtee vielä askelia ottamaan kun tuo seisominenkin on vielä niin huteraa eikä osaa tulla vielä alas muuten kuin vahingossa pyllähtäen. :D Esikoisen vanhoja sandaaleja kokeilin tänään, josko olisi ollut tukevampi seistä mutta tuntuivat vaan hankaloittavan menemistä. Täytynee odottaa että meno muuttuu varmemmaksi ja kokeilla sitten uudestaan...
 
Missah: Semperillä tai jollain on sellasia luomusoseita, mitkä on 6kk eteen päin ja ne on hiukan karkeampia kuin 5kk soseet, mutta ei niin karkeita kuin 8kk. Ne menee meillä jo aika hyvin alas, 8kk soseet menee niin pitkään kun on nälkää tytöllä jäljellä ja sit vaan kakoo ja pyörittelee suussa. Ja puklaa entistä helpommin...

Niia on alkanu tosissaan harjoitelemaan tukea vasten kävelyä. Haluaa ihan tarkoituksella ottaa käsistä kiinni ja sitten mennöön huterilla askelilla olkkarin poikki :) Saa kyllä koko ajan varmuutta askeliin, mutta välillä harppoo tai astuu toisen jalan varpaille.
 
Meillä myös hieman kävellään tukea vasten:) Tosi haparoiden mutta kuitenkin. Ostettiin jo Brion taaperokärry. Vielä neiti ei sitä varsinaisesti osaa käyttää mutta yhdessä ollaan hieman jo harjoiteltu niin, että mä hidastan kärryn vauhtia.

Mä en kanssa tiedä oikeen kuinka totuttaa 8kk soseisiin. Tässä joku kerta sekoitin 8kk HIPP-tomaattipastaa ja 6kk vastaavaa keskenään ja se upposi. Haarukalla vielä paloittelin enimmät spagetin palat pienemmäksi. Tuo 6kk pasta on siis täysin sileää ja meidän tytön ehdoton suosikki. Mutta hedelmäsoseista, joissa on palasia hän ei tykkää. Muakin hirvittää katsoa sitä kyökkimistä ja hän on myös tällaisen yrityksen jälkeen oksentanut, ei kiva:( Täytyy tässäkin varmaan tehdä sekoituksia, joissa on alkuun vain ihan vähän paloja. Mun täytynee treenata tytön kanssa kesälomalla. Hän muutenkin syö aika heikosti miehen syöttömänä, mä saan aina töistä tullessani hoitaa kunnon ruokinnan. Tiedä, mikä siinäkin on? Muuten heillä on mennyt ihan hienosti mutta mä olen parempi syöttämään.

Odottelen kovasti kesälomaa alkavaksi, juhannuksesta jään viideksi viikoksi:)
 
Meillä on myös kävelijä täällä :) Söpön näköistä kun taapertaa pitkin sohvaa ja välillä vaihtaa tukea johonkin muuhun. Tyttö on myös alkanut päästää irti tuesta, mut sit ottaa äkkiä takasin kiinni kun meinaa kaatua. Yhdellä kädellä kyllä enää pitää kiinni. Ja osaa nyt laskeutuakin hyvin. Aika varovasti laskeutuu kyllä, pitkään mittailee matkaa lattiaan ja sitten toisella kädellä ottaa tukea lattiasta ja päästää kokonaan irti toisenkin käden. Ja on kyllä niiiin iloinen aina kun onnistuu ilman haavereita :)
Pientä konttailua on myös esiintyny. Ajattelin et Silja jättäis konttaamisen kokonaan välistä kun ei ole siitä ollu kiinnostunu, mut tänään ja eilen on ottanu muutamia konttausaskeleita. Sit ku kiire tulee ni ryömitään kuitenkin :)

Nyt alkaa noi 8kk- soseet jo menemään oikein hyvin. Ensin kakoi koko ajan mutta meillä maissinaksut selvästi auttoi. Niitä sai itsekseen mutustaa, niin yllättävän nopeasti tottui karkeaan ruokaan. Tänään annoin jotain 8kk- riisisosetta ja ajattelin että saa nähdä meneekö kun oli musta tosi karkeaa. Mut meni kyllä tosi hyvin.

Me syötiin ensin jonkin aikaa niitä Muksu-puuroja, kun oli niin sileitä eikä tyttö tykänny yhtään tavispuurosta. Sitten ostin paketin tavallista Nalle-kaurapuuroa ja pistin hiutaleet sauvasekottimella pieneks ja takasin pakkaukseen. Sitä syödään nyt. Mut just viikonloppuna oltiin kylässä ja syötin ihan tavallista kaurapuuroa eikä ollu mitään ongelmaa enää. Jes!

Missah: Mitä se tarkoittaa että on lihakset jäykät? Mistä lääkäri sen huomas? Entä ootteko te ite huomannu jotai?

Me alotettiin nyt myös yövierottaminen viime yönä. Voi apua mikä huuto... Silja meni nukkumaan kasilta. Ekan kerran heräs jo 23.00. Mies sit koitti rauhotella, kaikilla tavoilla. Tutti ei kelvannu, vettä otti pari hörppyä. Huusi ja huusi ja klo 00.00 vihdoin hiljeni ja nakahti. Vartiksi. 00.15 heräs taas ja järkyttävä huuto, en edes tiedä kuinka kauan. Nukahti sit jokskin aikaa ja puoli neljä heräs ja sit otin rinnalle ja viereen nukkumaan. Ja sit seiskalta heräs mut nukahti vielä kun annoin maitoa. Oli kyllä kamala yö. Mut pakko tää on joskus tehdä, kun tähän asti oon imettäny joku 6 kertaa yössä.

Jahas tytteli heräs. Huomenna 8kk neuvolalääkäri :)

hemari ja silja 2pv vaille 8kk :)
 
Onnea kaikille jotka on keksiny uuden tavan liikkua!

Turvaistuimesta: meillä ei vielä ole tarvetta vaihtaa mutta sitten typy saa pojan vanhan Brio Zenton. Poika istui siinä selkämenosuuntaan tähän kevääseen asti ( oli 3 v 10 kk kun käännettiin), ja ollaan oltu siihen tosi tyytyväisiä.

Hemarille jaksamista yövierottamiseen, toivottavasti ensi yö on jo rauhallisempi.
Missah: toivottavasti Saralla ei ole mitään kummosempaa. Mutta toisaalta hyvä että pääsee käymään ja tulee asia varmistettua.

Viime yö oli sitten tosi levoton, typy valvoskeli 1,5 tuntia. Osa syynä on varmaan räkätauti joka tuli viikonloppuna. Tänään sitten herätin aamupäiväunilta 2 tunnin jälkeen, ja iltapäivällä unet oli 1,5 tuntia, jos se jotenkin vaikuttaisi noihin aamuihin niin että nukkuisi vähän pidempään. Täytyy vaan toivoa että noi yöt alkaisi rauhottumaan pikku hlijaa.
 
Onnea hurjasti kaikille uusille taitajille =)

Meidän Iina se sitten oppi seisomaan ilman tukea =)
Se oli tytöstä kovin jännittävää, samalla piti itse itseään kädestä kiinni, ikään kuin varmistaakseen itselleen, että pysyn kyllä pystyssä :D

Äh, päässä lyö nyt ihan tyhjää.
Pitää tulla paremmalla ajalla takaisin jos vielä jaksaa koneelle kammeta :D
 
hemari Lääkärin mielestä Sara käyttää oikeaa puolta hitaammin kuin vasenta. Ja mä en ole huomannut yhtään mitään itse eikä mun mieskään. Ja ihan rehellisesti sanoen, mä en usko et mikään on vialla. Esim. siinä pöydällä kun tutki Saraa, mä olin Saran vasemmalla puolella. Ei kai huutava ja vierastava lapsi sinne oikealle kato, jos äiti häviää kokonaan näkyvistä. Muutenkin kun Sara vierastaa, se vetää itsensä ihan jäykäksi... Joo... Tässä äiti puolustelee omaa lasta... Mut mua vaan ärsyttää, kun ei kunnon syytä ole. Kehitys ja kaikki muu on kumminkin lääkärin mielestä ok, niin miks hitossa pitää eteenpäin laittaa. Anteeksi valitus... :ashamed:

Kiitos ruoka vinkeistä :heart: Taidan ostaa niitä maissi naksuja, jos ne helpottais karkeempaa oppimista. Tääkin asia mua vaan ärsyttää ihan suunnattomasti. Pitääkö kaikkien lasten olla valmiita syömään just tiettynä aikana karkeempaa ruokaa. Jotain ruokaa ostin missä oli perunaa, niin ne perunan palat oli ihan kivi kovia, en minäkään niitä söis. Täytyy oikeesti sanoa, et ekaa kertaa tunnen itteni huonoksi äidiksi :kieh:
 
Missah:

Ruokavinkki minultakin =)
Eli mitenkäs nämä 8kk ruoat, jotka sisältävät pastaa, oletko kokeillut.
Niitähän voi vielä haarukallakin tilsiä pikkusen pienemmäksi niitä makaroneja/spagetin paloja.
Niin minä olen totuttanut molemmat karkeampaan.

Sitten on myös sekin keino, että lisää alkuun ihan vain pikkaisen sileän soseen joukkoon itse keitettyä pastaa tms. Eli vaikka yhteen annokseen 1tl, jolloin yhteen lusikalliseen sosetta tulisi tyyliin yksi sattuma, sekin totuttaa suuta ja kurkkua, kun ei tule heti rytinällä kauheita klimppejä =)

Kolmas kikka on sitten juuri sormiruoka. Naksuja, oikein pehmoiseksi keitettyjä vihanneksia, kurkkuraastetta tms. Banskuakin voi tilsiä silläviisiin huolettomammin, että jäisi muutamat isommat palat sekaan, jotka lapsi sitten voi itse mutustaa sieltä sotkiessaan tasaisemman osan suuhunsa. Bansku kun on niin liukasta tavaraa, että sujahtaa melkein huomaamatta kurkusta alas.

Sitten kun näiden kanssa homma sujuu, voi alkaa lisäämään karkeutta.
Hiljaa hyvä tulee, ei tässä mikään kiire ole, älä huoli.
Sehän on suositus vain, että 1v pystyisi syömään samoja ruokia perheen kesken, mutta ei siinä suosituksessa mitään ruoan pala koosta puhuta ;)

Parempi se on ottaa rauhallisesti ruoka asioissa, sillä jos on tuommoinen tilanne kuin teilläkin, ruokailu tilanteista tulee helposti stressaavia, jolloin koko ruoan syöminen tulee lapsellekkin ikäväksi asiaksi.
Kyllä ne pahimmatkin sihtikurkut ajallaan tottuvat, kun kasvaessaan myös kurkunpään koko kasvaa. :hug:
 
Puuroista
Parina ekana kertana puuroja alotellessa hienonsin puuroa mut sitten jostaki syystä koko homman unohin :whistle: Mut hyvin uppos puuro ihan semmosenaan :)
Nykyään syöki ihan samaa puuroo mitä meki, ilman suolaa tosin. Vähän vaan laitan tissimaitoo sekaan jos on liian tönkköä...

Lisukkeena käytän jotain marjoja, hedelmämössöjä ja sitten ihan saatan vaan raastaa omenaa tai jotain sekaan :p

8kk-soseista...
En oikeestaan kaupan soseita käytä muuten ku reissussa ollessa. Alussa käytettiin lähinnä vain kaupan soseita ku ruokamäärät oli vielä niin pieniä.
Ite oon tehny soseita pakkaseen. Aluks tein pilttipurkkeihin mut sitten niitä purkkeja on joka paikassa... :kieh: Niin oon ajatellu alkaa tekemään jääpalamuotteihin ennemmin niin pääsee eroon noista kauheista purkki määristä :)
 

Yhteistyössä