Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Huhtikuussa 2010******

Jes, pakko tulla tännekin hehkuttamaan! Eli sain vihdoin neidin syömään mun tekemää sosetta:) Onnistunut resepti sisälsi porkkanaa, parsakaalia, maissia, punaisia linssejä, kaurapastaa, paseerattua tomaattia, valkosipulia, mustapippuria, oliiviöljyä sekä välimeren yrttejä. Koko annos meni ihan hienosti, oli selvästi namia:)

Sain ne aikaisemmin tekemäni kasvissoseet myös syötettyä sekoitettuna kaupan soseeseen. Teen sitäkin uuden satsin mutta vastaavalla tavalla maustettuna, pelkästään ei neidille maistu.

Meidän ruokailut päivän aikana, kellonajat eivät ole ihan vakkarit:
Aamupäivä: puuroa+ hedelmäsosetta yht. n. 1dl
Puolen päivän maissa: ateria (esim yllä mainitun tyyppinen tai kasvissose) reilu 1dl
Iltapäivä: välipala, hedelmäsose tai jogurttivalmiste 1dl
18 maissa: ateria, joko kasvissose+ proteiini tai kaupan pastasose tms, n. 1dl
Ilta: hedelmäsose, 1dl

Lisäksi maitoa ainakin noin 5x 100ml.
Proteiinipitoisen soseen oon antanut vaihdellen kerran tai kaksi päivässä.

 
Hiphei :wave:

Meillä ruokailut menee seuraavasti
8-9 aamupuurot n. 1dl jossa hiukkasen hedelmä/marjasosetta seassa
11-12 kasvissosetta 1/2 prk ja vettä päälle
14-15 hedelmä/marja sose/jogurtti
17-18 kasvissosetta 1/2 prk
20-21 iltapuuro
Ja sitten toki tissittelyä vähän pitkin päivöö ja yötäkin :D

Meillä vaan on nyt jostain syystä tyttö alkanut lakkoilemaan syömisen kanssa, aamulla söi 2-3 lusikallista puuroa ja sitten tuli stoppi, samoin on muiden ruokien kanssa...Osaako joku sanoa mistä johtuis??
Tosin ite veikkaan että viimeyönä puhjennut hammas on tuon lakkoilun syynä :D

Sitten vielä piti kysyä että millä ihimeellä mä saan noi sosetahrat pois typyn vaatteista?junttaa tosi ilkeesti eikä kyllä normipesussa lähe pois :(

NaNa ja Hilma 5kk
 
NaNa:

Itsekkin veikkaan tuota hammasta syylliseksi. Saattaa olla vielä ien arka, ennen kuin hammas nousee paremmin ylös. Ja sen jälkeen alkaakin sitten se uuden leegon hämmästely ja voi myös tehdä ruokailusta varsinaista akrobatiaa, sinulle siis :D

Sosetahrat lähtee jokseenkin hyvin tuoreeltaan palasaippualla ja viileällä vedellä.
Meillä on käytössä pääosin sen verta kirjavia vaatteita, ettei tahrat kauheasti erotu :D
Tahranpoistajia löytyy myös kaupoista, sellaisia joita hierotaan tahraan ennen pesua ja sitten koneeseen.
Sittenhän on se Vanish...kokeilin sitä kerran pojan tuhriintuneisiin juhlavaatteisiin ja kyllä lähti rasvatahrat ja muut ihme läiskätkin, tein pesun jälkeen vielä kuitenkin lisähuuhtelun, kun poika reagoi vahvempiin aineisiin näpyillä.
 
Meille tulee eka hammas. Ihmettelin että miksi Jerkku on ollut kovin kiukkuinen koko päivän, niin sattumalta näin ikenessä hampaan levysen aukon ja koitin niin vähän jotain terävää siellä tuntuu :D

Meillä mietitään syöttötuolia, Brion Sit tai Grow tai sitten Stokken Tripp Trapp... Vaikeaa valita! Ei osaa päättää :)

Ihana ilma oli kyllä tänään täälläkin, vaihdettiin vaunuihin koppaosasta ratasosaan... Koppaosan kanssa saa käydä lastentarvikkeessa kun siitä lähti ne klipsit irti mistä saa koppaosan irti rungosta (vaunut on emmaljungat) saatiin sitten onneksi jollain konstilla koppa irti :) En kyllä ymmärrä miten ihmeessä ne voi irrota sieltä mut ihan sama, saavat korjata ne ilmaiseksi kyllä!

Sain siivottua parvekkeenkin tänään, nyt vaan pitää hommata kukkia sinne... :) Tietäis vielä vaan että mitä. Sitten grillattiin makkaraa ekaa kertaa tänä vuonna, eli grillikausi on korkattu.
 
Heipat vielä ennen unille vääntäytymistä,

jos laittelette vielä noita päivän ateriarytmejä, laitatteko myös kuinka kauan soseita on syöty? Minä olen ihan ulalla nyt näiden määrien ja kertojen lisäämisen kanssa.. Mutta kyllähän se siitä mieleen palautuu, kunhan nyt alkuun päästään!

Meidän (tytyn) päivä menee näin:
hereille 7-8:30 välillä
noin klo 11 soseateria, pari lusikallista vasta :)
iltapäivä/ilta maitoa tunnin-kahden välein
yöunille 20:30-21:30 välillä
yöllä syö 1-4 kertaa, yleensä kahdesti.

Aamulla tyty ei siis yleensä syö mitään ennen sosetta, ei ole aamunälkäinen lainkaan. Yöllä kai tankkaa tarpeeksi *haukotus!*. Nukkuu edelleen kolmet alle tunnin päiväunet, mutta valvejakso alkaa nyt venyä itsestään niin että varmasti ihan pian siirrytään kaksiin päiväuniin. Ja soseita meillä on nyt "syöty" siis kolme päivää :D

Jaha, jos menisi itsensä viereen köllölleen kunnes tissikutsu kajahtaa..
~Tiila & tyty 5,5kk.
 
Huomenta!

Tiila, toki, ei käynyt mielessäkään tosiaan tuo seikka :ashamed:

Kopsataan uusiksi =)
8-8.30 aamupuuro 1dl ja 1/2prk hedelmäsosetta
9.00 140ml maitoa (menee 1.päikkäreille )
12-12.30 lounas, liha-kasvissosetta 1/2prk ja 1/3prk hedelmää ja vähän vettä päälle
14.30-15 maitoa 100-120ml, riippuu vähän miten malttaa juoda
16.00 maitoa 140ml kun menee toisille päikkäreille
18.00 kasvissosetta n.1/2prk ja vettä taas päälle tilkkanen
20.00 1dl puuroa ja 1/3prk hedelmää seassa
21.00 140ml maitoa kun menee yö unille

Ja yöllä herää sen 2 kertaa ja juo 2x120ml maitoa.

Soseet aloitettu 4kk.


paapelo+poju+Iina 6,5kk
 
Huomenta!
Täältä sekasorron keskeltä :D
Tiila Me alotettiin ihan liian aikaisin :whistle: Ja lisäys rytmit tuli sillai, et ekaks muutama tl varmistuaksemme ettei ole allergiaa ja melkeinpä päivittäin lisättiin annos kokoa reilusti. Kun vaan kakka kulki normi rytmissä ja vaikeuksitta niin lisää vain.
Nyt menee 1½purkkia per ruokailu kerta. Huonoina päivinä sitten vaan 1 prk.

Vinkumista äidiltä
Särjin ranteeni tuossas ennen hiihtolomaa ja meni nyt sitten niin kipeäksi, että kävin lääkärissä. Rtg otettiin ja löyty halkeama :'( Nyt sitten on oikea käsi kipsissä ja viikottain joudun ravaamaan kuvissa.. kaksi viikkoa minimiaika paketille, jos luutumisessa jotain hitautta niin sitte pitempään. En sais käyttää ollenkaan kättä, mutta kukahan kertois että MITEN se onnistuu!!! :headwall:
 
Huomenta!

Täällä on tänään herätty 5.30 :headwall: Hermostuin sitten tytön huitomiseen ja potkimiseen vieressäni niin, että vein tytön omaan huoneeseensa, jonne jossain vaiheessa oli sammahtanut, kun seiskan aikaan menin katsomaan, niin nukkui tyytyväisenä. Normaalisti tuo siis nukkuu klo 19-7. Nyt on vaan nukkumaanmeno mennyt vaikeaksi, kun tuo pyörii ja ryömii ympäri sänkyään. Unipussit ja kapalot on kokeiltu - unipussissa pystyy pyörimään ihan yhtälailla, kapalointi ei muuten vaan onnistu... Toivotaan, että tämä levottomuus on ohimenevää.

Soseet me aloitettiin maisteluilla 3 kk 1 vkon iässä lusikallinen kerrallaan pikkuhiljaa määriä lisäten. Alkuun otettiin yksi uusi ruoka-aine per viikko ja sitten reilu 4 kk:n iässä jo vähän reippaammin. Puuro otettiin valikoimiin 5 kk iässä ja liha/kana/kala n. 5 kk 2 vkon iässä. Nyt tyttö on siis vasta muutaman kerran syönyt niitä.

Tällä hetkelllä tytön ateriarytmi on seuraava:

klo 6.30-7 maitoa tissistä
klo 7-8 aamupuuro 1 dl + n.1/3 prk hedelmäsosetta
maitoa tissistä noin tunti puuron jälkeen
klo 11-12 kasvis/lihasose n. 1-1,2 dl, vettä nokkiksesta, maitoa jos maistuu
iltapäivällä maitoa tarpeen mukaan
klo 17-18 kasvissosetta n. 1-1,2 dl, vettä nokkiksesta, maitoa jos maistuu
klo 18.30-19 iltatissi ja unille
klo 21-22 imetys
klo 3-4 imetys

Ajattelin kohtapuoliin lisätä tuohon iltapäivään välipalan tai sitten aikaistaa päivällistä niin, että alan antaa myös iltapuuron. Pitää katsella, miten nuo päiväunet alkavat asettua, kun unimäärät ovat vähentymään päin.

Nyt vaipanvaihtoon...
 
Ainiin, unohdin tuosta ruokasysteemistä mainita vielä...

Eli maistelut aloitettiin, kun tyttö oli reilu 3,5kk, ihan vajaan tl verran/pv eka viikko ja sitten uutta taas viikko, mutta kokonainen tl.
4kk täytettyään aloin antamaan noita hyväksi havaittuja reilumpia määriä ja päivän aikana tarjosin tl verran aina jotain uutta puolen viikon ajan kutakin. Eli nopeaa tahtia kokeiltiin, mutta ei mistään mitään oireita koskaan tullut. Banaani pelkällään toki vähän kovetti mahaa, mutta niin se on varmaan kaikilla aikuisillakin, ainakin minun tuntemillani :D

Vähän vajaa 5kk aloin tarjoamaan aamupuuroa ja viikon päästä kun ei mitään oireita tullut lisäsin iltapuuronkin mukaan. Lihat aloitettiin 5,5kk niin, että lisäsin 1rkl kasvis soseeseen viikon ajan että tottuu makuun ja sitten aloin antamaan ihan suoraan koko satsin liha-kasvissosetta.

Tytöllä on paljon vaihtelua viikoittain, miten paljon syö ja jos on vähänkään känkkäpäivä, ei maistu oikeastaan kuin puuro ja hedelmäsose sekä maito, mutta suureksi osaksi viikkoja syö enemmän ja enemmän viikko viikolta kerta annoksia.

Voih, tuo tyttö on nyt alkanut nousta jalkojen varaan esim. pojan pikkutuolia vasten :eek: Minun pieni :'( :)
 
kirjottelinkin tossa pari sivua sitten meiän pojan ruokarytmistä,mutta kopsaan sen vielä tähänkin =)

06.00 maito 200 ml
8-8.30 kaurapuuroa ~ 1,5 dl + hedelmäsosetta maun mukaan sekaan
11-11.30 kasvissose ~ 1,5dl + maito 160-180ml
15.30-16.00 lihasose ~ 1,5dl + maito 160-180ml
19.00 kaurapuuro ~1,5dl + hedelmäsose maun mukaan sekaan
20-20.30 maito 200ml

ja soseitten syönti alotettiin noin 4kk , miten musta tuntuu että meiän poika syö aika paljon verrattuna muitten määriin , vai kuvittelenko vaan :D pikku ahmatti :heart:

marsupilami no jopas on hankala tilanne kätesi kanssa,toivottavasti rupeaa paranemaan nopsaan, melkoisen hankalaa kyllä yrittää hoitaa vauvaa yhdellä kädellä :eek:

sosetahroihin meillä on tepsinyt sappisaippua , se on semmonen palasaippua jota hierasen aina tahraan ( jos jaksan ja muistan ) ennen koneeseen laittoa.halpa ja kestää tosi kauan tuo pala! tota vanishia kokeilin kerran mutta olin tosi pettynyt kun ei tehonnut ainakaan meillä.
meillä myös bodyt ja paidat on pääsääntöisesti värikkäitä ja kuviollisia niin ei niissä kauheesti tahrat näy,siksi oon aika laiska niitä poistamaankaan :D
ja aurinko kesällä kuulema vaalentaa tahrat,varsinkin porkkana-tahrat....en ole tätäkään itse koskaan kokeillut mutta kuullut olen että toimii!

mä kävin hakemassa lindexiltä sen libero-paketin ja ihan tyytyväinen olin,tosin tiesin jo etukäteen mitä se pitää sisällään kun viime vuonna hain saman neidille.siellä oli pikku paketti housuvaippoja , pallo , sukat , 10kpl kertakäyttöisiä ruokalappuja , iso paketti kosteuspyyhkeitä , 1pkt libresse-siteitä , 1 uimavaippa , pienet pullot natusan kylpyöljyä ja saippuaa , lippusia ja lappusia ja kuponki millä saa lindexiltä ilmaiseksi jonkun sukkapaketin.ihan jees paketti kun kerran ilmaiseksi saa :LOL:

poitsu kääntyi tänään mahalta selälleen ja oli ihan ihmeissään mitä tapahtu,ja heti kääntyi takas mahalleen ja siitä taas selälleen , eli pyörimällä näin eteni vähän matkaa :D :heart:

kaurisäiti ja pikku-isäntä 6kk 6pvä :heart: :heart:
 
Syöttötuoleista: Onko kellään Brion Sit tuolia, onko toimiva? Olin aikeissa hankkia Tripp Trappin, mutta tuo Brion malli miellyttikin silmää enemmän. Lisäksi siinä saisi säädettyä turvakaarta, Tripp Trappissa se ei kai ole mahdollista?

Sosetahroista: Oon ehkä vähän fanaattinen sen suhteen, että vauvalla pitäisi olla puhtaat vaatteet päällä, mutta sitten pitäisi vaihtaa body joka syömisen jälkeen. Ruuan päätteeksi pitäisi melkein suihkuttaa koko poika, kun sosetta on korvissa ja takaraivossa asti. Sappisaippua tehoaa kyllä parhaiten noihin tahroihin ja nimenomaan se palasaippua, nestemäinen sappisaippua ei ole ollenkaan yhtä tehokas.

Täällä muistellaan kaiholla viime kevättä... Ihana ja pieni raskausmasu & sen aikaansaamat onnen tunteet! Melkein pukkaa vauvakuumetta. :)
 
Peppi: meillä on tripp trapp ja sitä turvakaarta itsessään ei voi säätää mutta sitä levyä missä istutaan työnnetään vaan tarpeeksi taakse niin istuin osasta tulee pienempi. En oikein osaa selittää sitä kunnolla mutta tukevasti siihen pienen saa istumaan.

Sosetahroista: sappisaippuaa olen myös pojan vaatteisiin käyttänyt. Ja aurinko tosiaan vaalentaa esim porkkanatahroja.

Marsupilami: toivottavasti käsi paranee pian

Ihana auringonpaiste ollut koko päivän. Aamusta olin hoitolapsen kanssa puistossa kun tyttö nukkui, oma poika oli kerhossa. Mennään kyllä välipalan jälkeen taas ulos. Kun hain poikaa tyttö oli hereillä ja istuin tosi tyytyväisenä rattaissa aurinkolasit nenällä.
Ootteko hankkinu vauvoille aurinkolasit? Meillä on tytöllä pojan vanhat Babybanz:it. Ainakin vielä pitää niitä ihan tyytyväisenä.

Eilen annoin tytön imeskellä raakaa porkkanaa kun istuin syöttötuolissa meidän muiden syödessä. Tuntui siitä tykkäävän. Aattelin vähän että jos jaksais perehtyä tohon sormiruokailuun, antais vaikka osan aterioista tytölle sillain. Mitenhän se vaikuttaa sitten lusikan käytön oppimiseen? Tai sitten vaan annan lusikan aikasin käteen kuten pojallekin.

Jaahas, neiti kyllästyy joten menoksi taas
 
aurinkolasit: on meillakin. Ukon siskon lasten vanhoillla beba (vai baba) merkkisilla mennaan ja ihan hyvin tytto niita pitaa. Mutta niitakin kokeiltiin jo kuukausi sitten etta tottuisi...tassakin taitaa tuo totuttelu olla avainasemassa.

peppimamma: tuota makin ajatelin, etta jos vaan antais jonkun vihanneksen sormiin jyrsittavaks/imeskeltavaks kun tuo lapsi aina niin kaiholla katselee meidan ruokailuja.

Meilla mennaan siis nain:
- aamu (n. 7-8) ja aamupaiva (10.00) tissilla
- ekojen paikkareiden jalkeen, yleensa n. 13 aikoihin, tissia ja vahan hedelma sosetta (n. reilu ruokalusikallinen)
- tissiruokailua tarpeen mukaan
- n.19.30 vihannessosetta (n. ruokalusikallinen - menee yleensa vajaa) ja vajaa ruokalusikallinen hedelmasosetta.
- tissia ennen nukkumaan menoa n. klo 20.00 ja yolla enaa onneks vain 2 kertaa
Ollaan aloiteltu siis n. 4.5kk kokeilu ja mennaan tosi hitaasti koska haluan tissiruokailun olevan paaosassa aina 6kk asti (eli viela n. 2 viikkoa). Sitten aloitetaan ensin puuron lisaamisella ja vahitellen lihalla.
Mulla kun on toihin meno kesakuun lopulla edessa, on meidan siirryttava paivatissittelyista pois...mutta sita en aio tehda kuin vasta kesakuun puolessa valissa.

Tein viime syyskuussa ukon veljen tilalta nyysimistani paarynoista paarynasosetta pakkaseen ja se on osoittautunut nappi-ideaksi. Tytto vetaa paarynasosetta tosi hartaasti vaikka on aika karkeaa. Naa on joitain "maatiaispaarynoita" ja niissa on vahan eri koostumus. Mutta olipa hyva etta tein - tulevana syksyna taas...

Tytto vetelee taas lahemmas 3 tunnin paikkareita - kuten eilenkin. Taitaa olla joku uusi temppu kehitteilla...mielenkiinnolla odotamme :)

Itun emo ja Unna ("Unski") 5,5kk
 
Mahtava ilma täälläkin, aivan ihana kevätpäivä!

Ruokailut meillä on suurinpiirtein näin
klo 8-9 aamupuuro/sose n. 1dl +tissillä
klo 11-12 kasvislihasose+hedelmäsose n. 1dl +tissillä
klo 14-16 tissittelyä, toisinaan lisäksi hedelmä-tai marjasosetta n.0,5-1 dl
klo 18 kasvissosetta ja/tai hedelmäsosetta +tissillä
klo 20-21 iltapalasosetta n. 1dl +tissillä

Yöllä tissittelyä 1-2 krt.
Päivän mittaan myös vettä annetaan soseaterioiden jälkeen hörppiä :)

aurinkolasit on hankittu, kylläkin "vain" henkkamaukan lasit, mutta niissä on uv-suojat. Kai uskaltaa käyttää, vaikka halvat olivatkin..? :ashamed:

Meillä muuten poitsu pyörähti eilen massulta selälleen

=)

nöpötin ja pojanpallero ylihuomenna 8kk :heart: :heart:
 
Moikka vaan täältä multalandian keskeltä, koko päivä tehty kylvöjä ym. kun isä toi minulle melkein 200l multaa :D :D

Sormiruoasta:
Pojalle aloitin varhain sormiruokailun "salat", olisikos ollut juuri 7kk, tosin hampaita oli jo enemmän kuin tytöllä nyt.
Ja ei ollut lusikan kanssa mitään ongelmia, vaan hienosti söi silläkin sitten 10kk itse...toki varmasti kaikilla vauvoilla on se vaihe, että käsin on pakko saada koskea sinne ruokaan ja sotkua tulee, mutta noin muuten ei ongelmaa mielestäni ollut. Himpun reilu vuosikkaana en sitten saanut lainkaan enään auttaa syömisessä, jos yritinkään, sain tosi kiukkuiset huudot niskaani :D

Ai että...oli itselle aika hassu tunne tuossa äsken. Laskin tytön alas sylistä istualleen. Olen tehnyt sitä jo jonkun aikaa, mutten tosiaan ole asiaa ajatellut sen kummemmin. Siis pointti itsellä, TUOHAN ISTUU :eek:
 
Mitäs te oottekaan kirjotellu...

Tahroista...
Mä käytän kans sappisaippuaa...Kaikki tahrat (esim joku porkkana on kyllä aika tiukassa, aurinko sitä varmaan vaalentais vain) ei silläkään kuitenkaan lähe...

Peppi
Mäki tykkään et pojalla olis aina puhtaat vaatteet päällä... Ruokatahroja jos tulee vaaleisiin vaatteisiin niin ne on kyllä pakko vaihtaa melkein jos meinaa ne tahrat pois saaha...

Meillä kans poika sottaa välissä mahottomasti, varsinki ku on alkanu nyt päristelemään :LOL:
Mietinki jos ompelisin sille jostain semmosen hihallisen essun vaatteitten suojaks :D

Aurinkolaseista
Pojan kummisetä osti aurinkolasit ja ne on kyllä aika makeet B)
En tiiä mistä on ostanu niin en mitään merkkiä tiiä, jotkut ihan tavalliset peruslasit kai ne on...



Eipä tänne mitään...
Aika tylsää ja yksinäistä oikeesti olla kotona yksin :headwall:*
Meinasin perhekahvilassa käyä mut se oli peruttu...
No kävin mä sitten lenkillä, oli kyllä mukavaa... Kuhan nuo mettät vähän kuivaa niin nakkaan poitsun rintareppuun ja lähen mettään lenkille... :)
Koiran kanssa ennen käytiin paljon siellä lenkillä mut nyt vaunujen kanssa sinne on aika mahotonta mennä :D

Oo tiettekö minkälaisen löydön tein ku tulin lenkiltä? :eek:
Meijän varaston katolla oli roskapussi! Siis miten ihmeessä se sinne on joutunu? :LOL:


Poitsuki jo nukkuu, nukahti jo ennen kaheksaa...
Jos vähän siistis paikkoja ku tuossa lähellä asuva kaveri aiko huomenna käyä kylässä (jee, ei tartte koko päivää olla yksin) ja kattelis netistä itelle jotain vaatteita...
Halensilla näytti nyt olevan kivoja paitoja :)

Mistähän löytäs kesäks semmosen bikinitopin?

Meijän poitsu osaa muuten istua (kädellä ottaa tukee) :D
Jonkin aikaa on sitä jo harjottellu... :)

Talvicci ja "Unski" :heart:
 
Hyvää huomenta!
Meillä herättiin 5.30. Tosin, söi illalla AINAKIN 2dl puuroa, joten yöllä ei herännyt kuin kerran vähän jotain önisemään, mutta nukahti ihan itse uudestaan :D
Katsotaan, josko ensi yökin menisi samalla viissiin.

Talvicin poitsulle onnittelut uudesta taidosta, kyllä tuo istuminen jotenkin vaan tekee näistä ison oloisia...tuo tyttökin tuolla istua nököttelee ja tutkii rapisevaa ja kilisevää vauvojen kirjaa onneissaan ja väillä vaihtaa vaan sitten kättä, kun toinen väsyy :D
Todella metkaa, kyllä on seurata kun nämä mussukat vaan tulee taitavammiksi kuukausi kuukaudelta =)

Minä se maltoin eilen lopettaa mullalla lotraamisen vasta 23.00 :whistle:
Pakko oli syvään laariin kylvää pieniä ja pyöreita porkkanoita viimeisenä. :D
Vaihtelin Peikonlehdellekkin isompaa ruukkua ja se peijakas oli vajaassa kuukaudessa kasvattanut niin ison juurakon, etten enään saanut muoviruukustaan irti ilman "kevyttä" leikkaus käsittelyä, ruukun pohjan siis jouduin leikkaamaan irti :whistle:

Kohta pitää taas jatkaa kylvöjä, tuli niin hyvään saumaan tuo isän mukava multalahja, kun olen pyöritellyt ihmeissäni päätä, että kylvää tarttis, mutta miten ku ei multaa ole :D
Nyt on sitten kroisos-olo, kun partsilla lepää vielä n.150l multaa :LOL:

No mutta nyt poistun takavasemmalle tekemään aamupuuroja lapsille :wave:
 
Huomenta!

Täälläkin on herätty hyvissä ajoin, tällä kertaa onneksi vasta 6.30 ;) HIUKAN oli levoton ilta meidän neidillä eilen, meni nukkumaan normaalisti klo 19, mutta heräsi vartin päästä härväämään ja härväsi (onneksi hyväntuulisena) sitten ysiin saakka, jolloin tein iltarituaalit uudestaan ja sain hänet vihdoinkin nukkumaan. Yö meni sitten myös hiukan levottomasti, toivotaan että tämä on taas vain ohimenevä vaihe.

Talvicci yksinäiset päivät ovat hyvin tuttuja täälläkin :/ Varsinkin talvella, kun oli kylmä ja lunta ja mies oli töissä päivät, illat ja parhaimmassa tapauksessa vielä viikonloputkin teki kotona töitä, tuntui välillä tosi yksinäiseltä. Nyt onneksi kevätkelit ovat madaltaneet kynnystä lähteä ulos. Lisäksi meillä on kerran viikossa tytön kanssa vauvajumppa ja kerran viikossa käydään vauvakerhossa. Ja onneksi myös miehen työkiireet ovat helpottaneet, niin on iltaisinkin juttuseuraa.

Mies yllätti eilen ja marssi kotiin TrippTrappin kanssa =) Oltiin päätetty, että sellainen hankitaan ja otetaan joku värikäs (ei aina sitä tummaa puuta, jota meidän kaikki kalusteet on...). Niinpä meille tuli keltainen tuoli vihreällä baby setillä - ihanan pirtsakka =) Ja toinen oli vielä innostunut ja ostanut sellaisen hauskan pehmusteenkin tuoliin, aika hellyttävää :heart:

Tyttö riemastui TrippTrappista aivan valtavasti :D Nauroi ääneen ja sätki tuolissa innoissaan, kun pääsi sinne istumaan. Annettiin hänen istua tuolissa vasta muutama minuutti, kun vielä oli vähän huteran oloista toimintaa (kuitenkin paremmin kuin pari viikkoa sitten, kun kokeiltiin kaverilla syöttötuolia). Sitten jälkikäteen lattialta katseli tuolia onnellisen näköisenä :heart:

Mekin ollaan hankittu tytölle aurinkolasit - pinkit Babybanzit. Tuntuu olevan ihan ok tytön mielestä - ei nyt mitenkään riemuitse niistä, mutta sietää B)

Niin, ja tuosta sormiruokailusta piti kysymäni, että oletteko antaneet sormiruokia hampaattomille vauveleille, vai pitääkö odottaa ekoja hampaita? Meidän neiti rakastaa syömistä, niin varmasti suhtautuisi hyvin myös sormiruokaan, mutta on raukkaparka vielä hampaaton... Lusikka meillä menee suuhun jo melkein omin avuin, äidin pienellä avustuksella ja homma on myös pikkuhiljaa muuttunut vähän siistimmäksi. Toki body menee melkein joka kerta ruuan jälkeen vaihtoon :D

Nyt aurinkoista päivää kaikille! Me mennään taas treenaamaan syöttötuolissa istumista.

Ulpu & tyttö viikkoa vaille 6 kk
 
Me ostettiin ennen pääsiäistä Niialle vihreät babybanzit samalla kun haettiin korvasuojaimet. Saatiin hauska kuvakin tytöstä kun sovitettiin niitä päälle. En saanut ostaa vaaleanpunaisia, kun kuulemma kaikki on aina sen värisiä :whistle:



Meillä on sormiruokailtu välillä niillä maissinaksuilla. Niihin ei tarvitse hampaita kun sulavat suussa. Ovat helppoja antaa esim kun menee laittamaan sosetta valmiiksi niin tytöllä on näprättävää pahimpaan nälkään.

Oltiin eilen miehen kanssa keikalla Nosturissa, teki kyllä tosi hyvää tän vauva-arjen keskelle. Meillä on ollu niin paljon kinaa ja riitaa, kun itse olen väsynyt niin en ole kovinkaan usein maailman ystävällisimmän kuuloinen vaikka hyvää tarkottaisinkin. Miehellä kanssa omat kiireensä töiden kanssa, joten molemmat ollu enemmän tai vähemmän kireitä. Kun sai olla miehen kanssa kahden tekemässä sitä mistä molemmat tykätään, muistin taas kuinka paljon häntä rakastan ja miksi ollaan yhdessä :heart:

Nyt sitten rankka loppu viikko univelkojen kanssa :) Tyttö herättää viimeistään puoli seitsemän ja eilenkin päästiin joskus ennen yhtä nukkumaan vasta. Miehen isä oli vaimokkeensa kanssa hoitamassa Niiaa ja oli mennyt oikein hyvin.
 
Ihana Niia! Todella coolin nakonen rilleissaan ja kuulokkeissaan :)
Tosiaan, se temppu jota varten tama meidan typykka eilen nukkui varastoon...sita hihkuttiin omassa sangyssaan eilen yolla n. 3sta aina viiteen saakka. Lahinna holotettiin aiheesta "baba", "vaa vaa" ja muista tarkeista konsepteista. Hoh hoijaa...

No, olenhan ma toki onnellinen toisen uudesta sanavarastosta, puolisilmaisenakin ;)
 
paapelo
Tuu meillekki vaihtamaan kukista mullat :LOL:
Pitäs ottaa ittee niskasta kiinni ja alkaa joku päivä mullanvaihtoon...
Kukkaraukat ollu samoissa mullissa ties kuinka kauan :kieh: Vähänkö harmittaa ku olin pitkään toivonu jukkapalmua, mies sitten mulle semmosen osti mut mä tapoin sen kastelemalla sitä liikaa :LOL: :ashamed:

Ulpu
Juu aika tylsää välissä on...
Onneks miehellä ei noita keikkoja ole ku keväisin ja syksyisin...
Mut on se aika pitkä aika musta olla toisinaan jopa 8vko yksin :kieh:
Mulla on vielä vähän sekin että ku ei ole tällä paikkakunnalla oikein kavereita :|

alley
Ihana kuva Niiasta! :D Millä keikalla kävitte?
Tietkö mä en ole ikinä käyny missään keikoilla,vähän oon juntti :ashamed: :LOL:


Olipa operaatio saaha aamupuuro syötettyä tuolle yhelle päristelijälle :D
Yhtäkkiä on alkanu päristelemään, pitäs varmaan alasti syöttää ja vuorata kaukalo/sitteriki jollain ettei se olis ihan ruuassa :LOL:

Mietin tässä ihan vakavissaan että pitäskö ommella semmonen hihallinen essu vaatteitten suojaks :D


Poitsu nukahti joku aika sitten ekoille päikkäreille, nyt ku on näin valosaa niin menny nää päiväunien nukkumiset ihan miten sattuu...
Muutenkaan ei oikeen meinaa nukkua päikkäreitä varmaan ku sen 3tuntia kolmessa eri osassa päivän mittaan... :whistle:


Mummille tehään 24.päivä ohitusleikkaus siihen asti on sairaalassa ja sen jälkeenki tietty vielä...
Siellä ollessaan on ollu kipukohtauksia ku on tukkeumia suonissa niin eivät uskalla sitä kotiin päästää...
Mummille on varmaan outoo olla siellä vaan ku pitää vaan levätä ja kattella kauniita ja rohkeita...
Se on semmonen touhottaja, leipoo ja kuopsuttaa pihamaata/kasvimaata kesällä... Ja aamulla ja illalla käy vieläki sikalassa vaikka ikää on 79v :eek:
Muutenki se on semmonen että se saa esimerkiks tuosta vaan kämmenet lattiaan seisoessa, mä en siihen edes pysty! :eek: :ashamed: :LOL:

Talvicci ja "Unski" :heart:
 
Me käytiin verikokeissa pojan kanssa tänä aamuna, eka yrittämältä ei verta saatu mutta onneksi sitten hoitaja löysi hienon suonen mistä sitten verta tuli putki täyteen. Rankkojahan nuo labrankäynnit on :( Kerran kuussa siellä pitää käydä seurailemassa veriarvoja.

Onko muilla sellaisia "kavereita", ketkä tekee ohareita? Nyt nimittäin Ärsyttää suuresti :headwall: Mulla on yks vanha kamu, kenen kanssa aina ollaan sovittu että tavattaisiin kunhan hän palaa tänne kotikonnuille eteläsuomesta missä nykyään asuu.No, ei vielä tähän päivään mennessäkään olla tavattu,koska hän ei yleensä ilmoita milloin on tulossa käymään tänne päin. Nyt alkuviikosta hän oma-aloitteisesti laittoi viestiä että haluaisi nähdä ja että on nyt lomailemassa täällä päin. Kysyi vieläpä että kävisikö maanantai vai tiistai paremmin,johon vastasin että tiistaina sopisi meille että hän tulisi kyläilemään. No eilen sitten ei koko päivänä kuulunut tyypistä mitään ja nyt sitten fb:ssä näkyi että on jo lähtenyt. Ei edes viitsinyt ilmoittaa, jos tuli joku este ettei päässyt! Ja mikä parasta, tiedän että hän oli kyläilemässä eräällä toisella kaverillaan eilen, uskomatonta :whistle: Sanokaa että tekin tunnette tollaisia, vai onko tämä tosiaan yksi ainutlaatuinen tapaus, huhhuh! Nyt rupes kyllä niin tympiin koko tyyppi että! Pitää oikeen puhallella :D

nöpötin ja poju :heart:
 
Talvicci: Käytiin kattomassa semmosta bändiä ku Kamelot. Etkä sä oo juntti, mä kävin ekalla keikalla pari-kolme vuotta sitten. Mies mut tähän musiikki harrastukseen on perehdyttäny :) Paranemisia teidän mummolle! Se on tosi hankalaa vanhoille ihmisille olla paikallaan, kun on tottunu touhuumaan vaikka mitä pitkin päivää.

Me maistettiin äsken ekaa kertaa broileria kasivssoseen kanssa. Hyvin uppos tytölle liha :) Kohta tarvii varmaan lähtee ulos lenkille kun on niin ihana ilma. Taidetaan testata nuo matkarattaat, kun niissä on topattu jalkapeitto ja Niian saa ihan makuuasentoon ni voi ottaa unetkin siellä.
 
Nöpötin: valitettavasti tunnen juuri tismalleen samalla tavalla käyttäytyvän henkilön :| Viime aikoina yhteydenpitomme on hiipunut niin, että hän ottaa yhteyttä vain tarvitessaan jotain - minä en enää ota yhteyttä lainkaan. Harmi sinänsä, oltiin aikoinaan tosi hyviä ystäviä. Hän ei ole nähnyt lapsiani lainkaan - ei siis tätä kaksivuotiasta esikoistakaan - vaikka vierailee lähes naapurissani säännöllisesti. Kurjaa, mutta päätin, etten voi olla se ainoa yhteydenpitäjä ja kuulumisten kyselijä. (tämä tarina nyt tosi lyhyesti, niinkuin voi arvata, on tässä monenlaisia juonenkäänteitä tapahtunut ajan kuluessa). Toivottavasti kaverillasi oli joku hyvä syy ohariin, tai edes jonkinlainen syy jos ei hyvä.
 
Heipsistä hei! Nyt on meidänkin pikku neiti jo 6kk :heart: 6kk mitat on paino 8460g pituus 69cm ja päänympärys 43,3cm

Meillä alkanut rytmi löytyä, eli päivä menee näin:

8.00 Herätys
9.00 Puuro+hedelmäsose n.1dl
11.30-12.00 Ekat päikkärit
12.00 Vihannessose ja hedelmäsose, kumpaakin menee koko purkki
15.00-16.30 Toiset päikkärit
16.30 Lihasose, sitä kans menee koko purkillinen
19.30 Puuro
20.00 Yöunille

Maitoa menee päivän aikana n. 800ml. Ja Sarahan aloitti soseet joskus 3,5kk iässä.

Neuvolassa Sara sai paljon kehuja. Kasvaa niin hienosti käyrien mukaan ja muutenkin kaikki kehitysjutut on hyvin. Ja ruoka määrät kuulema oikein hyvät. Veden juonnista kun sanoin, että se ei kauheesti maistu, niin terkka sanoi, että ei vauvalle edes tarrteis antaa vettä, paitsi kesällä voi tarjota. Kauheesti Sara vierasti, mutta samantien kun pääsi mun syliin niin rauhoittui :heart: Meidän terkka jaksaa aina ihmetellä Saran nukkumisia... Varmaa luulee et valehtelen :LOL:

Mä en oo vielä hakenut liberon pakettia... On Porvoon Lindexissä ja mä en yleensä siellä päin asioi ollenkaan :( En tiedä saisko sen vaihdettua toiseen kaupunkiin. Tuskin.

Tahroja löytyy vaatteista täältäkin, mutta mä oon oikeesti sen verran laiska, et en viitti jokaisen ruokailun jälkeen vaihtaa vaatteita. Saa olla tahroja... Oon pitänyt erikseen kyläily vaatteet, jotka yritän pitää tahrattomina.

Marsupilami Toivottavasti käsi paranee pian. Eihän sitä oikein voi olla käyttämättä :hug:

Pitäis ostaa aurinkolasit Saralle kans... Ja alkaa kyllä omatkin siinä kunnossa, että uudet pitäis saada. Jossain liikkeessa lasten laseja katoin, hinta oli 60e :eek: Aika suolainen hinta mun mielestä.

alley Ihana kuva =) Oliko noi kuulosuojaimet minkä hintaiset? Ja mistä ostit? Olis pakko hakee Saralle kans ihan lähiaikoina. On toi miehen harrastus sellainen laji, että pakko olla lapsella suojaimet.

Jaahas, nyt mä meen upottamaan sormet multaan.. Oon saanut tapettua melkein kaikki tomaatin taimet koulimisen jälkeen :whistle: No, mä vasta opettelen näitä juttuja :p

Missah ja Sara 6kk 1pv
 

Yhteistyössä