Dsarial :hug:
Itsellä ei tuommoisesta ole kokemusta, mutta kannattaa todella kokeilla, että kun lapsi on unien jälkeen valvonut, sanotaan vaikka 1h-2h ja on vielä tyytyväinen, mennä sänkyyn ja alkaa rauhoittaa unille.
Rutiinit on tosi tärkeitä, isomummoni aina neuvoi niin.
Eli minun ehdotus rutiiniksi olisi vaikkapa seuraava:
Aamulla, kun herätään tai kun vauva tuntuu olevan valpas (oli se sitten se kello 5 vaikka, kun jotkut lapset tosiaan herää kukonlaulun aikaan ) niin noustaan ylös. Rauhassa sitten aloitatte päivän vaikka vaan köllöttelemällä soffalla kun itse syöt aamiaisen tai juot kahvit/teet.
Vaipan vaihto tuon jälkeen ja aamupesut.
Kun olette sitten olleet vaikka sen 2h hereillä, lähdette ulos, ihan vaikka kävelylle ja vaikka kauppaan ja sitten kotia. Jos teillä on pehmeä kantokoppa se on kätevä napata vauvoineen mukaan ja vauva ehkä jatkaisi vielä tovin uniaan.
Aamupäivä/alkuiltapäivä sitten mitä vaan pikku puuhaa, kantoliinaa suosittelen, tai reppua/kantopussia, jossa vaavi matkaa mukana ja näkee sinun touhuavan.
Sitten vaikka toiset unet rauhoitellaan sisällä. Kannattaa toistaa ruutinina vaipanvaihto esimerkiksi. Sitten vaikka makkariin ja laulat hiljaisella rauhallisella äänellä tuutulaulun (itse laulan aina Päivänsäde ja menninkäinen ). Silittelet vähän ja käytte vaikka teidän sänkyyn köllimään. Pidä itsekkin silmiä kiinni ja hengitä tosi syviä henkäyksiä, kuulostaa kuin lepäisit ja vauvakin rauhoittuu siinä (tyttö matkii minun tekemisiä äärettömän tarkasti, kun laitan silmät kiinni, hänkin sulkee ne ja välillä kurkkii onko ne vieläkin kiini ja sitten jo nukahtaakin ).
Siinä sitten voit itsekkin nukkua päikkärit, viis tekemättömistä kotitöistä tässä tilanteessa =)
Kun vauva taas herää, onkin kaiketi ruoka aika sinullakin...vauva sitteriin tai kantovälineeseen ja mukaan kokkailemaan, siinä voit laittaa musat soimaan ja kivaa kaiketi on vauvallakin katsoa kun hääräät. Ties vaikka vauveli innostuisi tanssimaan omaan vauvatyyliinsä siinä samalla.
Ilta:
Vauvahierontaa, lämpöistä kylpyä tms. rentouttavaa ennen kuin alatte laittamaan yövalmiiksi vauvaa. Sitten taas köllöttelyä ja tuutulaulua. Silittelyä samalla kun syö jne.
ITse suosittelen nukuttamista vieressä, jos vauva kovasti protestoi yksin nukkumista, siirron omaan sänkyyn voi toteuttaa asteittain kun yöt ja muutkin unet alkaa sujumaan.
Tämä nyt oli tälläinen yksi vaihtoehto ja tuosta tietysti napataan ne omaan tapaan sopivat jutut ja niitä itselleen sopiviksi muokaten.
Toivotaan, että kaikista tänne tulleista vinkeistä löytyisi teille sopivia konsteja ja arki alkaisi sujumaan paremmilla unilla.
Lapsilla todella on omat yksilölliset aikataulut heräämisineen ja unineen, joten jotkut heräävät todella aikaisin, tosin mitään kello 4 herätyksiä ei omasta mielestäni kannata noudattaa.
Poika aikanaan heräili jo klo 5 aamulla ja alkuun sitä oli kyllä niin poikki, kun yritti saada nukkumaan kello 7 asti, mutta sitten annoin periksi ja aloin herätä tuohon aikaan ja poikapa menikin sitten kello 7 aamu unille ja nukkui aina 2-3h tyytyväisenä, mitä ei koskaan aiemmin ollutkaan tehnyt, kun yritin saada nukkumaan myöhempään.
Vielä :hug: , uskon että kyllä se paranee, neuvolassa vielä mainintaa asiasta.