*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Heh, myola, ihan ääneen nauroin tota et heijaat ostoskärryjäkin :LOL: Hauskaa! Mitähän kaikkea hassua mäkin teen, ilman et ite ees huomaan... :)

Mä käytän niiden omatekoisten taskuvaippojen imuna 3 kertasta froteepyyhettä. Leikkasin vanhasta pyyhkeestä neliöitä ja taittelen ne sinne sisään sitten. Oikein hyvin imee kaiken.

Viime yö oli kamala...Tyttö kyllä nukkui 7 tuntia putkeen (ei ikinä oo sitä tehny!), varmaan rokotuksen ansiota, mut mä valvoin kun possurokotteesta nousi kamala kuume :( Palelin ihan hulluna ja päätä alko särkee. Jossain välissä sit olin nukahtanu, ehkä 3 aikaan, mut sit vähän ajan päästä heräsin ku kuume alko yhtäkkiä laskea ja oli tosi kuuma. No sit Silja heräs puol 7. Tänään on päivällä ollu ihan älytön päänsärky ja vähän lämpöä. Oli lopulta pakko ottaa särkkäri ja nyt pysyin jo tulee koneellekin. Siljalle ei tullu rokotteista siis mitään kummempaa, ei edes kiukkuisuutta. Nukkui vaan poikkeuksellisen hyvin ja tänään on jo tullu kolmet jättikakat, varmaan rota-rokotteen ansiosta :)

Silona: tosi kiva kun Oskari kasvaa hyvin taas :) Sun neukkatäti on kyllä vähän outo kun tollasia juttelee...

voih, nyt tuli siljalle itku. pakko mennä

hemari ja silja huomenna 3kk

 
Kattooko teidän vauvelit telkkaa? Sara keksi muutama päivä sitten sen, ja nyt jos sohvalla syöttää sitä, niin pää kääntyy kokoajan telkkaa kohti ja syöminenkin unohtuu :LOL:

Entäs onko kellään ollut tai onko edelleenkin pisun karkailu ongelmia? Mä luulin et mulla olis jo kaikki ok, kun ei aivastaessa tai yskiessä ole sattunut aikoihin vahinkoa, mutta nyt kun olen tän viikon halaillut vessan pyttyä, niin on tullut ihan kunnolla pissaa housuihin Oon yrittänyt jumppailla lihaksia, mutta ei näytä tehoa olevan. Kun en tiedä, pitäiskö vielä odotella, vai käydä lääkärissä?

Jaahas, neiti kutsuu :heart:
 
Peppi: Hoikille kuulemma käy sisävaippa+kuori/villahousu yhdistelmät paremmin kuin taskut. mmeilläkin tytöllä ohkaset jalat vielä, ja swaddle, missä on vain tarrakiinnitys falskaareisistä. Fuzzeissa on reisinepparit niin ne toimii ja toi sisävaippa/kuori yhdistelmä.
 
Missah: onkos pöntön halailun syy selvillä, eli voiko onnitella? =)

Luukas kattoisi mielellään telkkua, mutta heti kun huomaan että katse kääntyy telkkarin suuntaan niin se suljetaan. Meillä on telkkari yleensä auki niin että äänet on pois ja koitetaan parhaamme mukaan pitää Luukas pois sen edestä. Luulenpa että parempi ois jos se olis kokonaan kiinni, mutta kun tykätään miehen kanssa iltaisin sitä tuijotella :ashamed:

Kestovaipoista: hävettää tunnustaa että ei olla edes kokeiltu. Raskausaikana päätin että katsotaan sitten miten menee jos niistä innostutaan. No, eipä ole sitä innostusta vielä löytynyt :p Libero-linjalla mennään siis...
 
Tulinpahan ilmoittelemaan olemassa olostamme. :wave:

Mein Sammakkoprinsessa sai nimekseen 5.12. :heart: Minttu Marjatta Viola :heart:

Ja 2kk neuvolakäynnin mittaus tulokset olivat: 59cm (50cm), 6380g (3635g) ja 39cm (36cm) suluissa siis syntymä mitat. :D
Meillä siis asustaa pikkujättiläinen, sillä painaa nyt jo 5viikkoa vanhempaa serkkuaan enempi ja nämä mitat siis on aikaan saatu lähes täysin rintamaidolla ja lapsen tahtisella ruokinnalla.

Pinkkimieli ja Minttu 2kk1vk2pv
 
Peppi30, meillä just noita yhden koon bumgeniuksia, eikä oo falskannu ku muutaman kerran.. Sillonki oon tainnu laittaa imut vähän huolimattomasti :) Todennäkösesti teiän poika saa kohta vähän "lihaksia" lisää, niin vaipat istuu paremmin!!

Pinkkimielen tytöllä hieno nimi ja komeat mitat :D

Vielä tosta sekoilusta, mistä juttelitte.. Mä silitin tänään vahingossa mun äidin poskea.. :LOL:
 
P-i-k-k-i-s
Onnittelut kosinnasta sekä Frialle nimestä :wave: :flower:

Kakkaamisesta
Meillä poika kakkaa joka päivä, varmaan kolmet kakat on vaipassa...

Vaipoista...
Työ jotka ette kestoile niin mitä vaippoja käytätte ja mitkä ootte huomannu hyviks?

Meillä on kokeiltu liberoja, pamperseja, rainbow, pirkan ja lidlin vaippoja.
Parhaimmiks oon todennu liberot, hinnan puolesta tosin ostetaan ite lidlin vaippoja. Rainbow vaipat oli kans ihan hyviä.
Pirkat taas oli musta ihan pyllystä ja pamperseilla sai aikaan aina kauheet niskap*skat :LOL: Lisäks ne on musta jotenki kauheen ohuita että ei tartte paljoa mitään edes tulla ku ne tihkuu jotenki läpi? :whistle:

Röyhtäyttämisestä...
Mä alussa röyhtäytin, siks varmaan poika aina heräski ja valvo sitten :ashamed:
Nykyään annan nukahtaa viereen ja siirrän sitten omaan sänkyyn nukkumaan,ellen sitten ite nukaha ja herää vasta myöhemmin siirtämään pojan... :whistle:
Joskus kyllä laiskuuttaan annan nukkua vieressä ku on niin ihana nuuskia sitä vauvan tuoksua ku se on siinä vieressä :) :heart:

Vauvan vaatteista
Tuleeko muillaki välissä oikeen himo ostaa vaatteita?
Monesti sitä hipistelee vaatteita ku ne on niin ihania... :whistle:

Oon kuitenki malttanu mieleni,mut jos jotain tosi ihania on ollu niin oon ostanu sitten vähän isomman kokosia just jotain 74cm tai 80cm...
On kyllä tullu huomattua että sillon raskaana ollessa sitä osti kaikkee kivoja housuja ja paitoja mut ei niitä oikeesti ole tullu juurikaan käytettyä...
Onneks ostin lähinnä kirppareilta niin ei menny paljoa rahaa niihin...

Tulee oikeestaan vaan käytettyä, bodeja, potkareita ja sitten jotain haalareita päälyvaatteina.
Paijan helmat on aina korvissa vain... :whistle:
Onko muillekki käyny näin noitten vaatteitten kans?
Sanokaas muuten miten työ käytätte semmosia haalareita mitä vauvoille tehään, laitatteko te sinne alle esim bodyn ja potkarit vai ihan vaan silleen pidätte?
Ja sitten toinen tyhmä kysymys niin onko virallisesti ne terälliset housut puolipotkareita?
Mitä ne on joissa on ns.henkselit?
:ashamed:

Pikki
Onko teijän pojalla tuota ihottumaa muualla ku kasvoissa?
Meillä 2kk neuvolassa lääkäri määräs rasvat atooppiseen ihottumaan, en nyt kuitenkaan tiiä onko se sitä.
Pojalla oli kasvoissa, mahassa ja rintakehässä ihottumaa ja vähän nilkoissa.
Niillä rasvoilla läträttiin ja jätin samalla maidon juomisen pois niin se ihottuma hävis...
Samalla meijän yöt alko menemään paljon paremmin, huuto loppu ja poika jatko uniansa syömisen jälkeen...
Tässä yks päivä kokeilin taas juua maitoo ja olin muka huomaavinani että olis ollu kärtympi...
En sitten tiiä onko tuo vaan sattumaa...Relatippoja tosin alettiin sillon kans antamaan 5tippaa illalla
Mut kannattaa tietkö vielä varmaan kokeilla pitemmän aikaa sitä maidotonta ruokavaliota. Viljatkihan voi aiheuttaa vaivoja muuten

Pakkasesta...
Sais loppua jo pakkaset tältä talvelta |O
Eilen oli vielä 30astetta mut lupas onneks lauhtuvan huomiseks ja ens viikolle kans lupas lauhempaa :)
Ei ole oikeen ulos päästy :|

Peileistä ja telkkarista...
Oon ollu kans huomaavinani että tuo poika kattelee itteään peilistä jos menee peilin eteen...
Ja telkkariaki se kattoo ku ne valot varmaan kiinnostaa...
Oon ite kyllä koittanu kääntää sen pois ettei se sitä tuijottas, jotenki tuntuu oudolta...

Missah
Mullaki kiinnostaa onko tuo pöntön halailu mistä johtuvaa? :whistle: :D

Kestovaipoista
Joskus ajattelin että olis kiva niitä kokeilla mut se vaan sitten jäi...
Alussa nuo yötki oli mitä oli niin ei sitä kyllä olis jaksanukkaan ja meillä kyllä tulee muutenki pyykkiä niin pysyn kyllä mielummin noissa kertiksissä...
Hienoa kumminki että joku kehtaa niitten kanssa touhuta :)

Onko kukaan kokeillu kestoliivinsuojia?
Mä hommasin semmosia että olisin niillä koittanu omalta osaltani jätettä vähentää mut ne kyllä päästää kaiken läpi ja paita on märkänä :|

Onko kukaan hommannu kaarituellisia imetysliivejä?
Mistäs te niitä liivejä olittekaan hommannu? (oon tästä jankannu varmaan jo tuhat kertaa täällä... )
Mä tykkäisin semmosista joitte kupit ei olis pelkkää kaksinkertasta kangasta...
Oon tässä näitä rintsikka asioita pähkäilly ja mietin jos kokeilis käyttää jotain tavallisia rintsikoita joista sais olkaimet irti tai sitten hommais vähään kalliimmat (alle 50e kumminki) imetysliivit niin jos sitten alkais parempia löytymään... :whistle:


Meillä poika nauraa joskus oikeen ääneen ku sille päälle sattuu :heart:
Lisäks tuossa muutama päivä sitten tarras leikkikaaren leluihin kiinni ja oli ihan innoissaan ku huomas että niitähän voi räpeltää :)
Sain onneks tallennettua sen vielä videollekki talteen :)
On sitten "virallisesti" löytäny kätensä, niitä monesti tuijottelee ja luputtaa yhä enemmän...
Makuulla ollessa jos ottaa käsistä kiinni niin koittaa sieltä kans itteään punkee ylöspäin...

Kääntymistä meillä ei vielä harrasteta ja koitan olla ottamatta siitä mitään stressiä.Kyllä jos tuota poikaa avittaa ja pyllyä vähän kääntää niin kyllä se kovasti ite koittaa monesti ylävartaloa kääntää että mahalleen pääsis...
Päätään alko kannattelemaan aika aikasin ja nyt on kyllä niin tomerana lattialla monesti ja kattelee jotain...
Onko muillaki vauvat semmosia ettei ne oikein monesti tykkää vaan köllöttää vaan haluaisivat olla pystyssä sylissä jotta näkiski paremmin ympärille tai että niitten kanssa pitäs jotain touhuta jos lattialla on?

Meijän pojasta tulee muuten varmaan joku korjausmies :D
Tuossa sen leikkikaaressa roikkuu joku semmonen örkki että ku siitä vetää niin se tärisee ja menee "ylemmäs". Mä sitten sitä vetäsin niin se jäi lötkönä roikkumaan, luulin jo että hajotin sen ku en saanu sitä korjattuakaan :|
No seuraavana päivänä poika sillä leikki ja tsimsala pim yhtäkkiä se oliki ehjä :D

Hups miten tuo kello on noin paljon :eek:
On sitä tyhmä...Poikaki nukkuu ja ite kumminki on tullu vaan valvottua aina johonki kahteen asti :headwall:

Nyt jos menis unten maille, vihdoinki :wave:

*Talvicci ja Uuno 2kk3vko* :heart:
 
Vaipoista
Käytämme liberon vaippoja. Pampersia kokeiltiin, mutta mielestäni ovat huonomipia mitä esikoisen aikana oli. Esikoisella käytin lidlin vaippoja ja pampersia. Noi lidlin vaipathan olivat ainakin esikoisen aikana tosi halpoja ja hyviäkin oli. Nimi ainakin on vuosien saatossa vaihtunut, laadusta en tiedäkään, pitäisi varmaan kokeilla taas.

Röyhtäyttäminen
En harrasta sitä enää päivisinkään :ashamed: Mutta hyvin tuo poika röyhii ihan itsekseen sitterissä. Jos ilma alkaa vaivaamaan masussa niin tietenkin yritän silloin röyhtäyttää.

Missah täälläkin alkoi kiinnostus nostaa päätään tuon pöntön halailun suhteen :D

pinkkimieli hyvän kokoinen tyttö sulla ja onnea Mintulle hienosta nimestä. Mäkin miettisin Minttu nimeä jos tyttö olisi tänne tullut.

Kestot
Haluaisin kokeilla niitä, mutta olen muutenkin todella laiska pyykinpesijä niin en viitti aloittaa sitä hommaa ollenkaan. Vaipat varmaankin homehtuisivat tuonne kodinhoitohuoneeseen...

Muistelisin että paapelo kertoi siitä kun tyttö istuu sitterissä niin yrittää pystyyn sieltä, niin täällä saman huomasin tuossa eräs päivä. Olin keittiössä ja kuulin olohuoneesta kamalaa ähinää menin sitten katsomaan että mitäs siellä tapahtuu niin Jere naama punaisena vääntää itseään sitterissä. En voinut muutakuin nauraa, oli jotenkin niin hassun näköistä :)

Olen varmaan muistamattomin äiti maailmassa. Esikoiseni täyttää 15pvä 4vuotta ja löysin tossa viime viikolla hänen 1 vuotis kuvien koevedokset mitä ei käyty teettämässä kun ei muistettu :ashamed: No perjantaina marssittiin valokuvausliikkeeseen kysymään että onnistuuko vielä kuvien saaminen, niin onneksi onnistuu ja eikä maksanutkaan kuin 50e vaikka luulin niitä paljon kalliimmiksi :)
 
Silona & Paulah: Miten teillä nuo Bumgeniukset on käyttäytyneet pesussa? Mun mielestä niihin jää kakkatahroja ja sisäpinta on nyppyyntynyt jo muutaman pesun jälkeen. Pesen 60 asteessa ja pesuaineella jossa ei ole valkaisuainetta ja alle 5% saippuaa. Joskus oon yrittänyt sappisaippuan kera hangata kakkatahroja pois ennen pesua, mutta silti vaippaan jää keltaiset kakkaviirut. Teenköhän jotain väärin? :eek:
 
Huomenta!

hemari mun miehelle tuli ihan samat oireet ja samalla lailla ku sulle tosta possurokotteesta. Mulle ei ihme kyllä tullu mitään, ei edes käsi kipeeksi.

Missah joo meidän tyttö on kattonu telkkua jo mooonta viikkoa...pääasia että viihtyy :whistle: Esikoinen katteli myös tässä vaiheessa kovasti :D Eikä siitä silti mitään telkkarin orjaa tullut, vaikka meillä tölsy on melkein aina auki ;)

Noista alapään lihaksista niin mä tilasin sellaset geishakuulat (vaimitkänenyon) ja meinaan vähän treenata niiden avulla. Mä luulen, et jos joutuisin halailemaan pyttyä niin kävis ihan samalla tavalla kuin Missahille (taitaa olla pullat uunissa muuten :)). Esikoisen jäljiltä jo kävi, kun mulla oli kakkosesta raskauspahoinvointia.

Talvicci, liberot on myös meidän suosikkeja. Käytin esikoisella paljon pamperseja, kunnes huomasin housuvaippaiässä, että liberon housuvaipat on paljon istuvampia. Sen jälkeen olen käyttänyt pelkkää liberoa molemmilla. Eikös ne henkselipotkarit oo potkuhousut? Mä en itse tykkää niistä ollenkaan, kun tykkään vaan vetäistä puolipotkarit jalkaan tytölle. Tai sitten sellasen kokohaalarin, jonne en alle laita mitään. Neuvolavaatteena varsinkin kätevä, kun on nopea pukea ja riisua ;)

Mä kokeilin kestoliivinsuojia esikoisen aikaan, mutta en tykännyt niistä yhtään ja nykyään käytän vain Natusanin liivinsuojia. Muita kun olen testannut, niin monet on jotenkin liian "tönkköjä" (paksuja ja ihmeen mallisia) ja joistakin jää kangas kiinni nänniin. Noi Natusanit on kivan ohuet ja miellyttävän malliset.

Mä muuten imetän nykyään molemmat tissit yöllä samalta puolelta niin ei tartte hypätä vauvan toiselle puolelle. Mehän nukutaan vauvan kanssa parisängyssä niin oon aiemmin hyppiny puolelta toiselle, kunnes hoksasin imettää samalta puolelta molemmat tissit. Taas yksi liike vähemmän yöllä :D

MB ja tyty 3kk+
 
Huomenia!

Vaatteista:
Joo kyllä tulee himo ostaa, mutta saan mieleni maltettua aika hyvin. Viimeisin ostos oli tytölle paksu hattu. Otin tarkoituksella pari kokoa suuremman, jotta menee koko talven. Alkuun hukkui siihen, mutta ei haittaa, nyt alkaa olla jo ihan ok, mutta kasvuvaraa on vielä hyvin =)

Ja kärjelliset housut on puolipotkareita ja henkselipöksyt taasen potkupukuja/haalareita, nimitys vaihtelee riippuen mammasta =)

Ja meillä käytetään podyja+housuja/potkuhousuja, haalareita vähemmän. Lisäksi on sitten koko haalari pukuja. Sukkia käytetään myös paljon, ostin tosi värikkäitä, ne antaa kivan lisän, jos vaate kerrasto on muuten tylsän värinen :D

Vaipoista:
Meillä käytetään Muumeja ja Lidlin vaippoja. Muuta aiheuttaa joko punoitusta tai eivät pidä isompia pissoja.
Käytetään siis samaa pakettia sekä pojalle että tytölle ja muumit ovat mielestäni parhaat, olleet pojan syntymästä saakka.

Meillä telkku on päällä aamulla ja sitten illalla. Päivä aika viiletetään kylillä, joten sitä ei silloin katsella. Tulisikohan yhteis saldoksi pojalle 2h mitä katsoo lasten ohjelmia päivässä. Tyttö sitten tillittää illalla jonkun aikaa jos on sylissä istumassa, mutta yleensä kyllä touhuaa puuhamatolla, joten telkussa kiinnostaa vain äänet.
Poikahan pienenä rakasti mainoksia...hän aina katsoi vain mainokset ja sitten ei enään kiinnostanut...paras hänen mielestään oli Strepsils mainos, joka tulee vieläkin :D

Lantionpohjanlihaksia kannattaa juu treenata kuulilla, jos tavalliset konstit ei tunnu tehoavan. Tuttavani muutaman viikon alku treenauksen jälkeen hoiti pitkät treenit ruokaa laittaessaan ja vauvan kanssa touhutessaan.

Missah:
Tosiaan kiinnostaisi tietää mikä on pöntönhalauksen syy?? Emme turhan uteliaina täällä ole :D :D

Eilinen ilta oli ihan paras. Poika hauskuutti ensin tyttöä puuhamatolla ja sitten otin tytön syömään. Ennen ysiä oli sitten pojan nukkumaan meno aika ja keksin sitten vielä pikaisen leikin, kun poikaa niin suretti. Tein kukkuuta tytöllä pojan nassun eteen ja kummatkin naureskeli ja lopulta poika antoi tytylle suukon ja tyttö repesi nauramaan ihan onneissaan :heart: :D

Tyttö söi myös tosi paljon. Jos sekä kasvis, että hedelmä lasketaan yhteen, oli saldo 2/3prk. Mussutti taaasneissaan.

Huomasin myös, että se ilta kiukkuisuus katosi kun kiinteitä alettiin illalla antamaan...liekkö sitten raukka nälästänsä kiukustunut, jos ei pelkkä rintamaito häntä saanut tarpeeksi kylläiseksi :/
Mutta nyt on tyttö tosi tyytyväisen oloinen, eikä iltaisin kiukuta ja nukahtaa ilman kummempia kikkoja. =)

Eli meille siis nämä soseet tuli tarpeeseen.

Tuolla ulkona on niin kaunista...äsken oli kamala sumu, mutta kun se väistyi jäi jälkeen paksu kuurakerros lehtipuihin..taijanomainen maisema siis avautuu mein olkkarista =)

Mutta nyt pitää mennä vaihtamaan tämän pienen haisulin vaippa..törisi niin mallikkaasti, että :D
 
Huh, olipa taas tullut lyhyessä ajassa tekstiä, yritän muistaa kommentoida kaikkea parhaani mukaan:)

TV: Nella on ollut pitkään jo kiinnostunut telkusta, kummasti pää kääntyy aina siihen suuntaan:) En mä suoranaisesti anna katsoa mutta vaikea meidän tiloissa estääkään.

Onnea Pinkkiksen tytölle hienosta nimestä ja mukava kuulla uutisia siltä suunnalta pitkästä aikaa:)

Missah: Hurjaa jos joku meikäläisistä on jo raskaana! Ootko testaillut?

Kertakäyttövaipat: Nyt joululomalla kun noita ostettiin niin Liberot oli hyviä, samoin Muumit. Aikaisemmin mulla on ollut jotain Ruohonjuuresta ostettuja eko-juttuja mutta ne oli aika kökköjä. Tästä lähin näitä tarviessa ostan Muumeja, ovat kuitenkin kotimaisia jne. Toivottavasti usein ei tarvi mutta esim kesällä on taas reissuja.

Ja kestot: Pohdin jokin aika sitten yhden kaverin kanssa, että miksi hänen pojallaan myös Bumgeniukset falskaa. Ei keksitty syytä muuta kuin että poika on tosiaan hoikempi kuin meidän vauva. Ehkä se on siitä? En usko että se on imuteho-ongelma, ennemmin istuvuusongelma.
Mä oon kanssa pessyt noita 60 asteessa muun vauvapyykin kanssa, en oo erityisemmin edes katsonyt pesuaineen tietoja kunhan on hajusteetonta. Ja tahroihin käytän myös sappisaippuaa. Lisäksi oon nyt aika usein käyttänyt riisipaperia, se kerää ison osan kakoista ja helpottaa putsausta. Ei noissa oo musta yhtään tahraa. Ihan pikkuisen se sisäpinta on saattanut nukkaantua mutta ei mitenkään mainittavasti. Eli Peppi en osaa kyllä tähänkään oikeen sanoa mitään, ihan oikein sä niitä olet huoltanut.
En tosiaan saanut ainakaan mitään merkittävää paljousalennusta noista, ehkä jokusen euron. Vaippatalosta edelleen tilasin. Tuntuu kyllä isolta rahalta kerralla laittaa mutta eipä tarvi sitten hetkeen ostaa, toivottavasti ei enää lainkaan.

Kestovaipat on musta paljon helppokäyttöisempiä kuin olisin ajatellut. Mutta ymmärtää toki että joillain on ollut vähän muuta ajateltavaa. Mun serkku sanoi samaa, kun heidän poika pahimmillaan antoi heidän nukkua vain 20 min kerrallaan niin eipä siinä tuollaiset jutut oikeen kiinnostaneet vaikka etukäteen oli aikomuksena kestoilla.

Vauvanvaatteet: Sama täällä, tässä vauvan synnyttyä kyllä heti selvisi, millaisille vaatteilla on oikeesti käyttöä ja muita jäi käyttämättä. Ens kerralla sitten tietää.... eli bodyt ja puolipotkarit/housut on meillä se juttu, edes potkarit ei ole hyvät tuon pulauttelun takia, ne menee heti vaihtoon. Hienommat vaatteet kyläillessä mutta aika vähän käyttöä. Ja Nella näyttää musta paremmalta housuissa kuin mekoissa:)
 
Meilläkään ei vaippoihin oo jääny tahroja, pikkasen on se sisäpinta nukkaantunut.. Mä kans ostin sitä riisipaperia, mutten muista ikinä laittaa semmosta.. Ja muutenkin kun poika kakkaa 2-3 päivän välein niin lasti on niiiin valtava, ettei paperista taitais olla apuakaan. Ehkä sitten kun kakka muuttuu vähän kiinteemmäksi.. Vaipat pesen 60 asteessa ja kakat huuhtelen huolella vessanpönttöön käsisuihkulla!!

Mä ostan ihan liikaa vaatteita Oskarille.. :ashamed: 56cm ja 62cm oli aivan liikaa, ja tietty ollaan saatu lahjaks älyttömästi vaatteita. Nyt oon suosiolla ostanu 74cm ja 80cm varastoon! Mulla tekee oikeeesti tiukkaa päästä edes ruokaostoksilta Prismasta ilman että ostan sille jotain..

 
Vaipoista: meillä on käytössä Liberot. Kokeiltiin alussa Pamperseja ja Muumeja, mutta todettiin nuo Liberot meillä parhaimmaksi.

Vaatteista: hamstrasin pieniä kokoja kirppareilta ja niitä käytettiin pääasiassa ekat kaksi kuukautta + äitiyspakkauksen vaatteita. Nyt olen alkanut ostamaan vaatteita uusina. Just tällä viikolla hain postista linuslotta.comista tilattuja vaatteita. Me tykätään name it:n vaatteista ja niitä onkin iso kasa odottamassa käyttöä. Meillä ollaan nyt siirtymässä kokoon 68. Osa noista sopii jo hyvin.
Nopeasti tosiaan oppi millaiset vaatteet on hyviä. Meillä on kanssa usein body+puolipotkarit/housut. Potkuhousuja käytetään harvemmin. Haalareita ei koskaan. Yökäytössä unihaalarit sitten tietty erikseen. Erilliset paidat on koettu turhiksi, nousevat vaan ylös ja sitten on selkä paljaana. Miehen siskon vaimo on antanut Luukakselle lahjaksi ihania, mutta niin epäkäytännöllisiä vaatteita. Just eilen harmittelin kun puin häneltä saatua Gap:n ihanaa fleecepukua Luukaksen päälle että ei sitä kyllä jaksa käyttää. Vauvan joutui tunkemaan alakautta pukuun ja siitäkös pikkuherra tykkää...Ei kovin käytännöllistä. He itse tykkäävät pukea vauvansa niin kuin isommat lapset niin eivät silleen välitä tommosista seikoista :)

Röyhtäyttämisestä: me röyhtäytetään joka ruoan päälle eikä se ole haitannut yöllä nukahtamista. Yöruoan jälkeen kun tuon pistää pinnikseen niin uni jatkuu samantien. Siksi siis ei olla viitsitty tuosta luopua.
 
Vaatteista: Tosiaan nyt vasta tietää mitkä vaatteet on järkeviä hankintoja ja mitkä ei. Meillä pääasiassa käytetään bodyja/paitoja ja potkareita tai housuja sukkien kanssa. Myös pari haalaria on, mistä tykkään. Meillä tuo pukeminen ei oo koskaan ollut mitään lempipuuhaa tytölle, siksi nuo haalarit on hyviä ja bodyista tykkään enemmän niistä päänyli vedettävistä eikä kietasumalleista. Aivan turhiksi on osoittautunu velour-settien takit. Niitä housuja tulee kyllä oidettyä, mutta ei tuo kuuma-kalle sisällä mitään bodya paksumpaa tartte ja ulos haalarin alle laitetaan villa- tai fleecehaalari. Sitä paitsi noiden takkien pukeminen ei ole kivaa tytön mielestä, kun siihen menee niin paljon aikaa.

Vaatteita tulee hamstrattua samanlailla kuin Silona, käyn melkein joka kerta prisman vauvanvaate osastolla ja harvemmin pääsee pois ilman että jotain ostaa. Varsinkin nyt kun oli alennusmyynnit :ashamed: Yritän kyllä ostaa enää vain niitä kokoja mitä tiedän että tarvitaan, sitten kun kaikki sukulaiset ostaa kuitenkin tytölle vaatteita, niin tuntuu että esim 62-koosta jää paljon käyttämättä.

Kertiksistä: Meillä on ollu käytössä ne s-ryhmän omat onko ne sitten rainbown vaipat. On todella hyviä mielestäni. Nyt vain öisin tulee käytettyä, kun päivällä on kestot. Niistä Liberon vaipoista, mitä laitokselta sai mukaan siinä hoitolaukussa, en tykännyt ollenkaan. Ne oli jotenkin kauhean pehmoisia ja heiveröisen oloisia. Lidlin vaipat kuulemma on todella hyviä, mutta en llöytänyt sieltä sitä pientä kokoa ollenkaan, silloin kun vaippoja etsin.

Röyhtäytys: Meillä röyhtäytetään joka syötön jälkeen. Joskus vain käy niin, että tyttö nukahtaa pullolle ja kun nostaa olalle niin jatkaa unia siinä, silloin on ihan turha odottaa röyhtäystä :D

TV: Meillä katotaan päivittäin telkkua ja on katottu jo ainakin kuukauden verran. Eilen tyttö naureskeli sitterissä kun katsottiin sitä uutta sketsiohjelmaa Putousta :) Mä oon antanu tytön katsoa telkkua, kun ei siitä kuitenkaan mitään ymmärrä vielä ja värit ja muut ne toista kiinnostaa. Sitten kun on vanhempi niin rajoitetaan katsomista, ettei telkusta tule päivien sisältö.

Talvicci: Mulla on ollu käytössä H&M.n kaarituelliset imetyliivit, ja ne on mun mielestä parhaat. En tykkää tuettomista ollenkaan. Niillä on kahdenlaisia niitä, halvemmissa jää vaan kangas tohon rinnan viereen, mutta löytyy myös niitä, missä on kaksi kangasta, josta alimmassa on se reikä imetystä varten.

Alley ja Niia 2kk 2vko
 
Vaatteista: täälläkin havaittu parhaaksi yhdistelmä body ja housut tai potkarit. Paidat on tosi huonoja, kun on aina selkä paljaana. Haalareita käytetään yökkärinä sellaisenaan. Ihan pienenä oli joku päivähaalari käytössä ja sen alla oli aina lyhythihainen body. Minunkin on tosi vaikea päästä kaupasta ostamatta vaatteita Sisulle. Mutta olen myös alkanut ostella varastoon noita vähän isompia. Kun tuntuu, että noita 62 on tosi paljon ja nekään ei enää kohta kaikki mahdu.

Talvicci mulla on kahdet Changen kaarituelliset imetysliivit ja olen tykännyt niistä todella paljon. Ja kun siellä on tosi usein kaikki liivit puoleen hintaan, niin nuo on maksaneet ehkä jokun 30 e. Ovat vielä pitsiset ja vähän paksummat, eli ei vaan kaksi ohutta kangasta. Ja tuolta löytyy kokojankin, kun mulle ei esim H&M:ta löydy tarpeeksi isoja kokoja. Tällä hetkellä kun on käytössä kuppikoot E ja F vähän liivistä riippuen. Normisti siis ollut B. :LOL:

Meilläkään ei yöllä röyhtäillä. En jaksa, eikä poika sitä kaipaa. Lisäksi heräisi siihen vaan ja ois vaikeempi saada uudelleen nukkumaan.

Meillä on käytössä kestot. Päivällä käytetään. Bum Geniukset on mun suosikkeja, eivätkä falskaa juuri koskaa. Edelleen Imse Vimsejä käytetään, mutta niissä on alusta asti ollut lisäimu käytössä.

Nyt pitsan paistoon.

Barbapörrö ja Sisu :heart:
 
Meillä vaipoista on käytelty muumeja, pampersia, niitä rainbown vaippoja ja jotain muita halvempia merkkejä, sekä liberoo. Libero ei sitten sovi kummallekkaan ollenkaan, heti tulee ihottumaa.

Me käytetään oikeestaan meilkein aina yhdistelmää housut ja body tai body ja puolipotkarit. Joskus lappuhaalareita ja sinne alle sitten laitetaan body ja sukkikset mahdollisesti. Isommalle tytölle oon nyt vasta joskus laittanu pelkän paidan, kun ne tosiaan nousee kyllä ylös ja sitten palelee selkä. Sillain oon kyllä paitoja ja t-paitojakin käyttäny, että niiden alla on body.

Meillä ei oikeestaan katota telkkaa, kun ei ittekkään oikeen koskaan katota. Isompikaan lapsi ei kato, joskus oon tarkotukselle yrittäny laittaa lastenohjelmia kattomaan,mutta se on niin eläväinen ettei se jaksa keskittyy. Sitten sitä huomaa olevansa yksin niitä tuijottamassa hetken kuluuttua :) Vauvan ei myöskään anneta tuijottaa, koska esikoisen aikaan neuvolassa otin puheeks että sen pää aina kääntyy telkkariin ja värit kiinnostaa. Sillon sieltä sanottiin että ei saa antaa vauvan kattoo ollenkaan, kun sen aivot saa liikaa singnaaleja jota se ei pysty käsittäään ja sitten se menee ylikierroksillen tai jotenkin noin ne sillon selitteli. En perehtyny asiaan sen kummemmin, ajattelin et ei sitten katota ollenkaan jos siitä voi olla jotain haittaa =) Silloin meillä oli kyllä tosi tiukka vanha täti terkkana.

Kiva kuulla pinkkimielenkin kuulumisia! =) Onnea nimestä! (ja onnea nimestä kaikille muillekkin!) :)

Mukavaa pakkaspäivää!

Empsu ja tytöt
 
Muakin kiinnostaa toi Missahin pöntön halailu =)

Meillä tytsyllä päällä aina body ja siihen sitten päälle mitä ikinä löytyy kaapista puhtaana :) Housut ja paita, puolipotkarit tai potkarit, välillä mekkoa jos jonnekin mennään ja on kiva pistää jotain kaunista päälle. Meillä on kotona sen verran kylmä että lattialla kun tyttö on niin on aika paljon vaatetta päällä tai sitten semmonen lämmitin päällä vieressä. Yöllä on haalari käytössä. Sillon ei bodya.

Mä oon käyttäny kestoliivinsuojuksia. Välillä kyllä päästää ihan kokonaan läpi niin että paitakin on märkä. Mutta tää on sattunu aika harvoin. Joskus laitan kahdet suojukset päällekäin. Tykkään siitä matskusta, mutta tosiaan ei ihan hirveen hyvin pidä aina.

Just vähän karsin kaapista pieneksi jääneitä vaatteita pois ja huomasin että oli aika paljon 56cm lyhythihaisia bodeja joita tyttö käytti ehkä kerran, siis ei kovin käytännöllisiä näin talvivauvalle. Kesävauvalle varmasti parempia. Mut jäi nyt käyttämättä.

Mulla on myös H&M kaarituelliset liivit, mut jotenki ne painaa kainalosta, ei sovi. Ihan mun lempparit on sellaset Carriwellit jotka tilasin netistä. Ei kylläkään kaaritukia, ehkä siks just tykkään :)

Aika monet on sanonu et Liberot on kertiksistä käytössä. Meillä ne ei istunu ollenkaan. Tuli paljon ohivuotoa. Pampersit on meillä käytössä sillon ku kertiksiä käytetään. Ei oo vielä kertaakan kahen ekan viikon jälkeen päästäny ohi.

Maillä ei telkkaria oo ollenkaan, mutta mun isovanhemmilla kun oltiin niin kyllä tytön pää kääntyi telkkaria kohti koko ajan. Valot ja värit taitaa kiinnostaa :)

Mites muuten, karsastaako teillä vauvat vielä? Oon huomannu että Siljalla aika usein karsastaa vasen silmä. Se sama silmä joka on välillä turvonnu kun hän sitä hieroo. Oon vähän miettiny että onkohan siinä silmässä kaikki ihan kondiksessa... Kun tossa katselin valokuviakin niin huomasin että aina se vasen silmä kattoo vähän kieroon. Tai siis ei ihan aina katso mut tosi usein, ja oikea silmä ei koskaan. Vissiin karsastus annetaan anteeksi 3kk ikään asti, mut sen jälkeen ei enää sais karsastaa. Silja kun on tänään just 3kk....

Paapelo: Melkeen kateellisena luen kun kerrot että teillä syödään jo soseita noin mielellään :) Varmaan on ihana tunne kun näkee että ruoka maistuu. Odotan innolla jo sitä kun pääsee noita kiinteitä antamaan. Taidan kuitenkin yrittää sitä 6kk täysimetystä, mutta saa nähdä.

No nyt tyttö taitaa kaivata seuraa.

hemari ja silja 3kk!
 
Päivää mammat!

Meillä oli eilen ihan huishais päivä. Fria kakkasi toissa iltana isot lastit ja ajattelin että seuraavan kerran sitten ensiviikolla. Päikkäreistä ei tullut eilen, mumisi sängyssä yli tunnin ja sitten yks kaks neiti lastasi kaksi lastia kakkaa. Tämä sitten sekoitti päiväunet ja neiti nukkui molemmat unet putkeen :whistle: Illalla sitten jokapäiväinen kymmenen venyi yhteentoista. No saatiinpahan ainakin nukkua tunti pidempään aamulla ;)

Meillä Fria syö ihan hirveästi! Mulla ei tissit täyty millään sitä tahtia mitä se olisi syömässä. Tätä on ollu jo yli kuukauden, mutta entistä enemmän näkyy nyt, kun oltiin se vuosi päivä ilman Friaa ja en imettänyt. Pumppasin kyllä aina sopivassa välissä, mutta ei riittänyt ja maito loppuikin kokonaan kahdeksi päiväksi. Sitten sain jotenkin sen imemään puolityhjää tisua ja maito nousi takaisin. Kuitenkin sen verran paljon tyttö syö ettei mun maito riitä. Mahdollisimman vähän annan puolloa, vain kun oikeasti on tissit tyhjät pussukat ja toinen itkee. Eli stimulointia pitäis tulla tarpeeksi. Mikä avuksi? Eilen esimerkiksi Fria söi molemmat tisut 17, 19 ja 21 ja sitten vielä 150 ml korviketta. Onko ihan normaalia? Voisiko harkita kohta puolin jotain sosetta tai velliä vaikka 4 kk on suositus aloittaa. Vaikka 3kk iässä siis. Toi jättiläinen syö mut kuiviin.

Kestoja en ollut aloittanut vaikka niitä tuolla onkin vino pino, jotenkin vaan kuukausi suomessa reissussa anoppilassa ei houkutellut kestoilemaan. No luin sitten teidän juttuja ja omatunto alko soimaan ja just laitoin ekat kestot :D saas nähdä miten toimii! Meillä vaippoina Huggieseja. Ne on super hyviä, mutta Helsingistä en ainakaan mistään löytänyt. Suomessa sitten käytettiin niitä ekovaippoja ja liberoita. Pampperssit oli ainakin ihan kökköjä ja liberoistakaan en kauheena tykännyt, joten ne ekot saa meiltä pisteet vaikka kovan tuntuisia ovatkin.

Vaatteina täällä käytetään aina bodya ja sukkiksia ja siinä päällä sitten yleensä farkut tai kotona verkkarit ja kylmällä neule tai huppari. Mä olen sellainen että tykkään että vaatteet on mukavia mutta silti hyvännäköisiä ja sellasia ison tytön vaatteita. Potkareita ei oo siis käytössä yhtään. Muutaman paidan minkä ostin etukäteen olen suosiolla laittanut pois, juurikin koska nousee takaa. Ehkä sitten uusi yritys kun osaa istua. Niinkuin Paulah sanoi meilläkin Fria näyttää kivemmalta housuilla kuin mekolla. Mekot muutenkin vähän hankalia kun nousee ylös.

Meillä Fria rakastaa telkkaria mutta yritän aina sulkea jos se jää katsomaan. Välillä tottakait katsoo, mutta mahdollisimman harvoin.

Tänää meillä ollut kotipäivä, tämä siis harvinaista urheilijaperheessä. Mies on lähdössä pelaamaan Singaporeen kahdeksi viikoksi niin tämä päivä siksi vapaa. On ollut niin rentouttava olla kotona kun meitä on ollut kaksi koko päivän. Muutenkin oli ihana kun käytiin piiiitkällä kävelyllä ja syötiin lounasta yhdessä. Eilen ratkaistiin tämä reissaus ongelman ikävä puoli, ostamalla mulle macbook. Vanhaan mies sai kaadettua kahvit. Nyt kummallakin taas koneet ja saadaan skypessä puhua niin että mies näkee Frian reissussakin :)

Nyt hetkeksi nauttimaan latesta ennenkuin pallero herää.

Pikkis ja Fria 2 kk 4 päivää
 
Ainiin.

Mitenhän Missah!! Oon aikas kade jos ootat! Mulla ainakin kauhea vauvakuume jo! :D

Ostin imetysliivit twilfit nimisestä liikkeestä. Nämä on kaarituettomat, mutta todella tukevat sekä paksua ja kaunista kangasta. Siellä oli aika laaja valikoima ja hintakin oli vain euroissa n 20. En tiedä kyllä onko ketju ruotsalainen.

Hemari sanoi noista lyhythihaisista bodyista että jäänyt käyttämättä, täällä aikalailla sama. Olen niitä yrittänyt käyttää jos on neule tai huppari ettei ihan turhaan tullut ostettua. Paha kun odotusaikana ostaa niin on kesävaatteita jos odotaa talvivauvaa ja toisinpäin.

Niin ja kun aloin miettimään noita kiinteitä niiin en kyllä millään haluaisi antaa. Olin ajatellut että täysimetän toivottavasti 4kk ja sitten maistellaan ja vasta 6kk aletaan kunnolla syömään kiinteitä. Tulee niin huonoäiti olo kun ei vaan riitä. Eihän sille voi mitään, mutta silti. Te jos joku varmastikin ymmärrätte. Apua todellakin siis kaivataan. Millä ihmeellä saatte maitoa tulemaan?

Pikkis
 
Pikkis:

Meillä alettiin jo syömään kiinteitä ja nyt se maito mikä tulee, riittää hyvin tytölle. Ei siis ole maidon määrä vähentynyt soseista huolimatta vaikka tyttö tykkääkin illalla mättää aika ison satsin sosetta. Soseiden aloituksen seurauksena tytön iltakiukku katosi. Päättelin siis, että iltaisin, kun on tankkaillut maitoa, ei ole enään riittänyt maitoa myöhemmin kovasta stimuloinnista huolimatta täyttämään tytön massua ja siitä kiukustunut...tätä siis katselin kuukauden päivät ja pumppailinkin eli kyllä maitoa tulee kuitenkin, muttei saa tyttöä kylläiseksi.
Ja meillä kun ei tyttö suostu hörpytykseen eikä pulloon...yritetty on 2kk eri tapoja ja kaikki mahdolliset tuttipäät, mutta ei.
Joten soseet on aikatavalla ainoa vaihtoehto.
Ja tosiaan, siitä päivästä, kun tyttö innostui syömään reilumpia määriä, on niin tyytyväinen ja nukahtaa niin rauhallisesti saatuaan vielä ne hörpyt tissistä =)
Itse en kadu ollenkaan päätöstäni, vaikka haaveilinkin 6kk täysimetyksestä, mutta ravinnontarve tytöllä ylittää minun tarjonnan, joten minkäs teet.
Harmitti se hetken, mutta kun näki, minkä muutoksen nuo soseet päivään toi, haihtui harmi ja tyytyväisyys tuli tilalle =)
 
Hei hitsi, aloin miettiin et mistäs sitä tosiaan tietää riittääkö maito? Mulla on tissit aina pehmeet ja lötköt enkä kyllä osaa päätellä onko niissä maitoo vai ei. Ainoo mistä saa vähän vihiä on se kun syömisen aikana se herumisrefleksi käynnistyy, niin se kyllä sattuu ja jos vauva sillon irrottaa niin maito vaan suihkuaa. Mutten en kyllä osaa päätellä mitä niissä on sisällä. Kun ei käsin lypsämälläkään niistä mitään tuu. Pikkunen on kuitenkin nyt kasvanu ihan hienosti pelkällä rintamaidolla. Mutta niin mistäs sen nyt sitten muusta tietää?(paitsi siitä että lapsi on suht tyytyväinen ja pissaa ja kakkaa) Pystyykö sitä jollain muulla tavalla huomaamaan tuleeko maitoo riittävästi vai ei?
Nyt mä ihan hätäännyin noista maidon nousuista ja täysistä tisseistä, täällä kun on vaan lötköt patalaput! :D
 
Empsu:
Varmasti teillä riittää, jos kasvanut on ja on tyytyväinen sekä vaippatuotokset on hyvät. Meillä tuosta riittämättömyydestä hiukan kieli tuo 3kk neuvola...pituutta oli tullut kivasti, mutta painoa ei juurikaan ja iltaisin tosiaan aika känkkäränkkänä oltu jonkun aikaa ja välillä saatu niitä megaraivareitakin.
Tuo painon vähäinen tulo voisi toki johtua ihan tuosta tytön mahdottomasta heilumisesta, ei hetkeäkään paikallaan ja kaikki kääntyilyt jne. niin meneehän sitä energiaa muuhun kuin masumakkaroiksi :D

Mutta sinun kirjoituksesi pohjalta kyllä väittäisin, että hyvin riittää.
Ei nämä minunkaan utareet ole enään aikoihin olleet mitkään uhkeat, enemmän vertaisin nahkalompakkoon, mutta suihkien tulee kun heruttaa alkavat :D :D
 
Paapelo meillä toki syödään pullosta että voihan sitten korviketta antaa ja Friahan kasvaa ihan hyvin näillä ja onkin ihan jätti. Mutta se määrä mitä maitoa menee kuulostaa hurjalta omaan korvaan ja oma maito kun ei ole tarpeeksi. Tiedätkö muuten onko velli vai soseet parempi vaihtoehto jos aloittaa ennen 4kk. Ja jostain luin että velli ei olisi niin hyvää että puuroa mielummin? Oletko kuullut moisesta?

Empsu meillä ainakin huudetaan jos on nälkä ja silloin annan pulloa. Kyllä sen Friasta ainakin huomaa, hirveä vispaus ja kaikkea pitää tunkea suuhun ja se huuto. Että älä huoli kyllä neiti ilmoittaa jos on tyytymätön! :)

Pikkis
 

Yhteistyössä