*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Pikki:
Kiitos peukutuksista =) Ja kyllä tuo on niin unelma, että en edes uskalla toivoa :whistle:

Ja teillä on muuten tosi samanlainen tilanne kuin meilläkin tuon fyysisen aktiivisuuden ja en huoli mitään pulloja dilemman kanssa...siksipä meilläkin tuo sose tuli kuvioihin, kun ei reppanalla enään paino noussut kuin parisataa gramma kuukaudessa :/
Mutta nyt on niin tyytyväinen rakkauspakkaus että :D
 
Kiinteiden ja vellien aloituksesta.... Eiköhän meillä jokaisella ole oma mielipide asiaan, ja aivan varmasti myös neuvoloissa saat eri terkoilta eri mielipiteitä ja ohjeita. Ja kukapa parhaiten lapsensa tuntee kuin oma äiti....
Meillä Sara varmaan saa jo ens viikolla maistaa velliä, pikku hiljaa aloitellaan. Ja tääkin ihan perustuu vain ja ainoastaan mun omaan haluun aloittaa pikku hiljaa tuhdimpi ruoka. Ja en koe olevani vastuuton tai huono äiti :LOL:

....jatkaa ruuan laittamista....
 
Missah:

Ihan niin...kyllä tässä itselläkin on myös oma lehmä ojassa, joskin tuli myös tarpeeseenkin tämä soseiden syöttäminen.
Itse koen helpommaksi kun soseet on kehissä, paha silti sanoa, olisinkos välttämättä ihan vielä sittenkään aloittanut jos maito olisi riittänyt kasvattamaan painoa hienosti...hmmm...mutta on se vaan niin, että kyllä se mamma tietää miten oman vaavinsa kanssa toimii mitäpä noita sen kummemmin pyörittämään :D
 
Talvicci, viitsitko lisata meille tiedoiksi:
2.5 kk neuvola
61cm, 5030g. Hoikahko tytto kun on tuota pituutta, mutta kuulemma hienosti kayrilla mennaan ja maito riittaa.

Muuten, kayko teista imettajista kukaan uimassa (siis ei nyt vauvauintia vaan ihan aitin uittamista tarkoitan). Kuinkas tissit ja kylma vesi? Meinasin huomenna uimaan mutta pelkka ajatuskin uimahallin viileahkosta vedesta kipristaa...tarttis kai menna just syoton jalkeen etta ois mahd.tyhjat rinnat eika sattuis :/
 
Iitun emo:
Itsellä ei reagoi nämä lörpäkkeet muuhun kuin lämpimään. Viileästä tai kylmästä eivät ole moksiskaan, vaan autas kun menee vaikka lämpimään suihkuun, johan maito lorisee :D
Tuo juuri syötetyt rinnat voisi olla hyvä konsti ja mikseipä herkille rinnoille voisi yrittää totutusta, vähän kuten vauvoillekkin vauva uinnissa. Eli käy vaikka viikon verran viileämmässä ja taas viileämmässä suihkussa tai kylvyssä jos amme löytyy :D
 
Taidan odotella rauhassa tonne 3kk neuvolaan ja kysyä sieltä noista velleistä. Eihän meillä mikään kiire oo niitä aloittaa. Ehkä senkin takia mietityttää, kun meillä on molempien puolelta ruoka-aineallergioita ja mulla vielä on keliakia. Rintamaitohan ois parasta estämään allergioita, mutta mulla se maidon tulo on käytännössä loppunut kun tyttö ei tykänny enää olla rinnalla jos oli oikein kova nälkä. Muutenkin kai pitäis mennä terveyskeskukseen otattamaan noi omat veriarvot, mistä näkee noi keliakia vasta-aineet ja samalla pitäis jutella miten tyttöä aletaan seuraamaan keliakiaa silmällä pitäen.
 
Täällä varmaan aloitellaan hiljalleen kiinteitä 3,5kk iässä maistelemalla soseita. Me varmaan skipataan ne vellit kokonaan. Hirveesti "etuajassa" en halua aloitella vaan kaikessa rauhassa suunnilleen suositusten puitteissa. Saattaa olla että ihan 4kk kohdallakin vasta.
Mutta ei 3kk iässä aloittelu missään tapauksessa vaarallista ole, ennenhän niin tehtiin vallan. Mun pikkusisko on sen verran mua nuorempi että muistan ihan hyvin siskon ekat perunakokeilut. Ne päätyi mun olkapäälle :D

Mä jo varauduin kiinteisiin ja kävin ostamassa Aventin säilytyskipot sekä ensilusikan.
 
Paulah Mä sain jostain jonku ihmeellisen aventin kipon, jossa kannessa joku ihme paino juttu... Okei, mä oon ehkä vähän yksinkertainen, mut mikä se niinku on ja miten toimii? :D :D :D Mä voisin kuvitella, et olis samanlainen, mitä oot ostanut.
 
Kiinteistä: minulle neuvolassa sanottiin, että kiinteiden maistelu, siis ihan lusikankärjellinen, kannattaa aloittaa 4kk iässä. Kuulema silloin jokin herkkyysvaihe eli helpompi oppia ottamaan lusikasta ja nielemään. Lisäksi, jos 6kk iässä aloittaa, niin tulee turhan nopeasti montaa eri ruokaryhmää. En kyllä ole vielä päättänyt, koska aloitan, mutta noin siis minulle sanottiin. Tuntuu, että ohjeet vaihtelevat vähän neuvolatädin mukaan.

Asumisesta: meitä asuu me vanhemmat, Marcus ja yksi kanivanhus 60 neliön kaksiossa. Pitäisi vaihtaa isompaan, mutta vauva vie nyt kaiken ajan, joten ainakaan lähiaikoina ei ole aikaa perehtyä asuntomarkkinoihin.

Töihin paluu: olen tässä vähän avoinna. Jos tulee eteen kiinnostavia tehtäviä voin palata heti vanhempainvapaan loputtua. Mieheni sitten pitäisi isäkuukauden ja varmaan kesälomat vielä. Toisaalta, jos työpaikalla ei ole kovinkaan kummoista postia voisin olla marraskuun loppuun. Aikarajana töihinpaluulle on tuo marraskuu 2010, kun isäkuukausi tulee joulukuussa pitää. Siis samalla työnatajalla jatkan, mutta esimieheni on äitiysloman aikana vaihtunut, joten en tiedä, mitä hän on kohdalleni suunnitellut. Täytynee olla keväällä yhteydessä aiheesta.
 
Tosiaan tuo herkkyys aika on milloin mistäkin lähteestä 4-6kk =)
Mutta nämähän vaihtelee ihan vauvoittain, jos niin voisi sanoa. Aika helposti kyllä huomaa, jos vauva on ihan kateissa ja sitten voi siirtää vaikkapa viikolla uutta kokeilua.
Meillähän D-vitaminit otetaan lusikalla, joten vekotin on ollut alusta saakka tuttu juttu.
Pottu kun aloitettiin, annettiin juurikin lusikan kärjellinen ekoilla kerroilla ja tyty sai sitä sitten ihmetellä, mutta olin kyllä tosi ihmeissäni, kun hoksasi homman jujun jo kolmannella kerralla ja sittempä alettiinkin mussuttamaan sen verran kun tytylle maistui. Alkuun määrä oli ihan vain pari tl, mutta niinkuin viesteistä näkee, on määrä ihan vallan kasvanut =)

Ihan omaan tahtiin näiden kanssa vaan jokainen, niin ei voi mennä pieleen. Kohtapa me kaikki täällä raavitaan päätä, joko siitä, että tahtovat napsia kokoajan jotain pientä tai siitä, että nyt on vallan ruokalakko päällänsä...aika menee niin nopeasti =)
 
Missah: Hirveesti en vielä purnukoihin perehtynyt. Enimmäkseen ne on ihan kippo+kansi mutta varmaan se mitä tarkoitat on joku adaptori, ilmeisesti pakastettua rintamaitoa vois syöttää tuosta suoraan. Tai jotain? Mä käytän noita ihan soseiden pakastamiseen ja säilyttämiseen.
 
Rytmistä: Oletteko yrittäneet jo luoda säännöllistä rytmiä pikkuisille? Meillä nukutaan yöunet milloin mitenkin, eikä päiväunissakaan ole mitään säännöllisyyttä. Mietin, että pitäisikö ryhtyä ihan aktiivisesti rytmittämään päivää, mahtaisiko siitä olla jo näin pienelle apua? Meillä siis päivät muodostuvat paljolti sen mukaisiksi miten on nukuttu yöllä. Rikkonainen yö -> rikkonainen päivä.

Hei mistä ihmeestä löytäisi vauvalle sukkia, jotka myös pysyvät jalassa?
 
Mä en ole ainakaan löytänyt meille hyviä sukkia. Esikoisella oli kanssa sama ongelma että sukat lähtivät koko ajan pois jaloista. Ajan kanssa meillä ne sukat alkoivat pysymään jalassa.

Olen yrittänyt jotakin rytmiä meidän pojalla pitää, mutta huonolla menestyksellä. Mutta iltaisin menee suurinpiirtein samoihin aikoihin aina nukkumaan, siinä 21-22 aikoihin.

Lueskelin tässä päivällä mun vanhaa neuvolakorttia niin mulle on alettu 1,5kk iässä antamaan kiinteitä :eek: Jere on nyt 2,5kk ja nyt aloitimme hänen kanssaan maistelut ja samoihin aikoihin aloin isommankin pojan kanssa.

Mutta nyt tutumaan, että jaksaa huomenna lähteä kaverin synttäreitä juhlistamaan :)
 
Huh nyt on oksennustauti lusittu ja jippii vaan alko taas menkat, pöh. Esikoisen jälkeen alko kun neiti oli 7viikkoo ja nyt sitten kun tää oli 5?viikkoo, niin varmaan sitten kun nää on jo kolmannet. Olisin kyllä mielihyvin ollu vielä ilmankin! No saapahan taas hyvällä syyllä ärjyä sohvalla puolisolle =)

Kiinteiden alottelusta oli puhe. Esikoisen imetys ei oikein sujunu ja olin jo 3kk menessä tainnu sen kokonaan lopettaa niin sen kanssa alotettiin soseet 3kk ja sitten vellit 4kk muistaakseni. Ja hyvin meni, ei mitään allergiaa tai muutakaan missään vaiheessa. Nyt sitten täysimetän vielkin ja taitaapa laiskottaa niin paljon että jos vaan paino sattuu nouseen hyvin niin en taida kiirettä pitää =) Hiukan ahdistaa ajatus kahdesta kiinteetä syövästä lapsesta. Toinen kun sylkis kaiken päälleen ja huitois käsillä ympäristöön ja toinen niin ``nätisti`` asettelee suuhun, lattialle ja pöydälle ja vähän housuille ja sitten siivoisin ne kahet jäljet :D Ja voi mikä mustasukkasuus kohtaus tuliskaan jos ei sais isompi siitä samasta lusikasta ja purkista mistä vauva saa (senhän on luonnollisesti saatava jotain super parempaa esikoisen mielestä tietty) :) Taidan siis odottaa seuraavan neuvolan käynnin tuomiota painosta, ja jos näyttää huonolta niin sitten vaikka sitä velliä jos vauva nyt pulloa huolii niin sitten pääsis iskäkin imettään :D

Paapelo, toivotaan että saisitte sen asunnon! =)

Meilläkään ei pysy sukat, siispä usein on sukkahousut jalassa. Tosin sukat ei pysy lähinnä useinkaan siks että tolla isommalla on joku uskomaton vimma poistaa ne aina vauvan jaloista =)

Öitä mammat! :)

Empsu
 
Oletteko muuten tilanneet jostain nettikaupasta vauvan tarvikkeita? Eli onko vinkkejä hyvästä paikasta =) Itse olen tilannut baby björn ja tommee tippee tuotteita Englannin amazonista, joka punnan alhaisen kurssin takia suht edullinen. Kaikkia merkkejä tuolla ei kuitenkaan ole.
 
Kannattaa ostaa sukkia H&M vauva puolelta. Niissä on pitkä varsi (ostettaessa kääritty hienosti paksuksi varreksi ) joten sukka kyllä pysyy, eikä vauva saa niitä potkittua pois...taisi olla yhdessä pakkauksessa rivissä 3-4 paria ja maksoi ainakin kun itse ostin, 3e =)

Rytmitys:
Meillähän on ihan kotiinpääsyn jälkeen menty pojan rytmillä. Koin helpommaksi että en ala tytön takia muuttamaan pojan ulkoilu ja uni tottumuksia, jotka vihdoin saatiin hänelle sopiviksi, vaan että tyttö sitten tekee miten tahtoopi. Eli alkuun kun mentiin ulos, en tiennyt valvooko tyttö vai nukkuuko, mutta valitsi sitten unen ja edelleen on näin ja niin on kaikki muutkin unet päivän aikana. Tyttö käy nukkumaan yöunillekkin aina samaan aikaan minun kanssa..itsellä kun ei vaan silmät pysy auki kun kello lyö 00.00, joten viimeistään silloin tyttökin aina nukahtaa.

Ja 3kk alkaa olla oiva ikä rytmityksen tarkistamiseen tai sen aloittamiseen. Varmasti jokaisella on jonkinlainen päivärytmi, eli varmaan edes, että tiettyyn aikaan tykkää syödä, käydä kaupassa, kävelyllä, laittaa kotia jne. Niistä on hyvä aloittaa.
Pojan kanssa repaleisiin unirytmeihin auttoi valveajan venytys.
Alkuun puhuttiin ihan 5min pitkityksestä. Kun huomasin, että pojan kulmakarvat alkoi punoittaa (tämä on pojalla ja tytyllä yhteinen väsymyksen merkki ) valmistelin poika sylissäni sängyn, sekä pullon valmiiksi ja sitten vielä hiukan höpistiin ja unille. Reilu viikko tuossa taisi mennä, kun sain valve aikaa ensin pidennettyä 30min pidemmäksi ennen pidempiä päikkäreitä.
Tuosta sitten viikkojen aikana jäi yhdet aamu unet kokonaan pois jolloin vakioksi jäi 2 päikyt, jotka kummatkin olivat 4-5kk iässä 3h molemmat. Lopulta sitten tuossa vuoden iässä jätti toiset unet pois ja ne ainokaiset päikkärit oli pituudeltaan 3h ja nythän ei enään nuku niitäkään vaan vetäisee 12h yöunet.

Eli aina suhteellisen samanlainen päivärytmi on hyvä aloittaa aikaisin. Jos vauva tykkää nukahtaa ekoilla unilla rattaisiin, voi tilanteen käyttää hyödyksi ja mennä moikkaamaan kaveria tai mennä ostoksille jne. Mahdollisuudet on monet :D

Nyt tulee sitten murehtimista tältä puolelta:

Mitenkähän mahtaa olla maidon tuotannon jatkumisen kannalta oleellista, että paino pysyy normaalina. Varmaan se jotenkin on pakko vaikuttaa.
Tämä minun paino nimittäin vain laskee ja laskee ja voin kyllä sanoa, että SYÖN kuin pieni porsas, kokoajan jotain napsimassa ruokien välissä. En harrasta muuta liikuntaa kuin kävelyn ja pojan kanssa peuhaamisen sisällä ja ulkona.
Jouluna paino pysyi samassa lukemassa vain kiitos järkyttävän suklaa määrän takia+ tuhtien ruokien tietenkin. Mutta nyt on taas 2vk aikana pudonnut lähes 3kg.
BMI alkaa hivellä uhkaavasti sitä normaalin alarajaa. :ashamed:
Painan siis enään 51kg ja luut suorastaan loistaa jokapaikasta, hyi olkoon :x
Pähkäilin jo, että pitää hommata jotain proteiini pirtelöitä ja saada jotenkin lisää kaloreita päiviin, soija tuotteet on hyviä, mutta en tykkää niistä ollenkaan.
Vaikeeta on.
Pelottaa, että tekeekö kroppa yhtäkkiä stopin ja pistää hanat kiinni, jotta oma kroppa ei pääse huonoon kuntoon imetyksen takia :/ Se olisi kyllä niin syvältä, suoraan sanottuna.

Noin, tuli tuokin paasattua pois..voisi soittaa neuvolaan ja vähän sieltäkin kysellä olisiko ideoita. Eniten tässä siis ahdistää juuri tuo, jos hanat menee kiinni, kun ei tuo tyttö huoli pulloa, tai pakkohan hänen olisi silloin se huolia, mutta mikä suru siitä tytölle tulisikaan.

Nyt jatkamaan kahvin juontia ja muitakin aamuhommia :wave:
 
paapelo juotko päivän aikana vettä? juot ymmärtääkseni huimia määriä kahvia, mikä kuivattaa kehoa, niin vastapainoksi kannatta juoda vettä ainakin se suositeltu 2litraa päivässä. saattaisi kenties himmata painon putoamista.

mä puolestani liikun nykyään ihan hulluna ja siltikin paino pysyy vaan samana, eikä putoa imetyksestä huolimatta??? syön edelleen normaalisti, ellen jopa hieman vähemmän ja terveellisemmin kuin aiemmin. kiukuttaa kun tarkotus olis pudottaa painoa vielä 10kg huhtikuun loppuun, kun minttu täyttää puolivuotta.

riittääköhän tytyölle uimahalliin ihan vaan uimavaippa vai tarviiko olla lisäksi uimapuku?
 
Moi!
Paapelolle onnea asunnon hakuun, toivottavasti saatte asunnon!

Asumisesta Meillä on 4 huonetta+keittiö ja sauna, neliöitä n.90. Tää on rivitalo ja oma asunto on kahdessa kerroksessa. tää on oma (lue pankin). Hyvin on tähän saakka mahduttu asumaan, kun isommille on omat huoneet, saa nähdä miten sitten tilat järjestellään kun Atte kasvaa ja haluaa oman huoneen..

Töihin palaamisesta haluaisin olla hoitovapaalla heinäkuun loppuun 2011, mutta voi olla ettei se onnistu, kun laina on maksettava. No se on päätetty että olen nyt ainakin tämän vuoden loppuun hoitovapaalla.
Sinänsä meillä hyvä tilanne ettei Atte joudu päivähoitoon, kun teen töitä kotona, olen siis pph. Mutta en haluaisi että Atte joutuu jakamaan äidin huomion kolmen muun pienen kanssa kovin aikasin..

Kiinteiden aloittamisesta Tarkoitus on aloitella maistelemaan tuossa 4kk ikäisenä. Soseilla aloitellaan ja varmaan jossain vaiheessa velliäkin kokeillaan, jos Atte nyt pulloa sattuu huolimaan, ei ole nimittäin edes kokeiltu kun ei ole ollut vielä tarvetta.

Olikohan vielä jotain mitä piti kommentoida, niin painosta, mulla nyt pudonnut kilon alle lähtöpainon, mutta vielä on varaa pudota, ainakin 5kiloa..

Mukavaa lauantain jatkoa kaikille!
T;Rouva ja Atte 3kk+1vko
 
Uimavaippaa ei suositeltu meidän vauvauintiin ollenkaan, vaan nimenomaisesti piti olla ainoastaan (mielellään lahkeellinen) uimapuku. Tiedän kyllä että joissakin paikoissa asia on juuri päinvastoin - kannattaa varmaan kysyä suoraan uinnin järjestäjältä.

Pinkkimielelle vielä tsemppihalaus :hug: Hienoa, että olet aloittanut kuntoremontin. Lohdutukseksi: lihas painaa enemmän kuin läski, joten mittaile myös ympärysmittoja äläkä pelkkää painoa, ties vaikka muutosta tapahtuisi senteissä eikä kiloissa tässä vaiheessa. Peukkuja urakallesi, kyllä ne kilotkin sieltä ropisevat!

Minäkään en juuri kahvia juo mutten kyllä liikukaan erityisemmin, eli siinä varmaan selitys miksi ensin kilot karisivat ja nyt jumahtivat. Luisevaksi en toki tahtoisikaan, mutta nuo kurvit vähemmän möykkyisiksi sentään ;)


Ja komento kuuluu eli äiti rientää, moi :wave:
 
tulin kanssa vinkkamaan noista H&M:ssä myytävistä sukista, ainoot mitkä meillä pysyy hyvin jalassa ellei sitten isosisko revi niitä pois,eli niissä on pitkä varsi niin vauva ite ei saa niitä pois potkittua,on kaikenlisäksi halpoja :D
sukkahousuja tykkään kanssa pojulla käyttää niin niitten päällä pysyy myös lyhyt vartisempi sukka mutta paljaassa jalassa ei ollenkaan.

kaurisäiti ja pikku-isäntä 3kk ja päivät päälle :heart:
 
Meillä on pysyny hyvin oiskohan Lindexillä myytävät sukat joissa on ne liukuesteet pohjassa. Ne on tosi pitkävartiset. Aika hyvin kyllä nykyään pysyy myös tavalliset sukat, mutta saa niitä muutaman kerran päivässä korjata.
 
painosta: mulla oli lahto paino 55 joka oli kylla musta liian vahan muutenkin. Nyt ollaan 59ssa joka ois muuten ihan ok, mutta siina ainakin kilon verran painaa tuo hyllyva maha. Tilanne on ihan jees, mutta kiinteytysta tarvis kyllakin tohon mahaan. Lisaks tuntuu,etta peppu on havinnyt johonkin kokonaan :LOL: Ainut urheilu mita teen on paivittainen kavely vaunujen ja koiran kanssa. Kokeilen tunnin lenkin vetaa joka paiva, mutta eihan se missaan mahassa tunnu. Kayn myos kerran viikossa siella terapiassa jossa puol tuntia jumpataan syvia vattalihaksia. Viela kun ois itsekuria tehda sita myos himassa..
Oon ajatellut sinne Zumbaan menoa, tai ainakin kokeileen (mulla usein jaa alkuinnostyksen jalkeen joka laji hyllylle). Siina sais ainakin loysa mahanahka kyytia. Onko kukaan kokeillut?

Unski vetelee tanaan taas ihan omalla aikataulullaan. Aamupaivalla alkaneet "pikku" paikkarit on kohta jo neljatuntiset...tarttee kayda kysaseen, josko neiti ois valmis herailemaan.

t. aitinsa, jonka tissit kohta rajahtaa :)
 
Tää mamma palasi juuri bodypumpista:) Tosi pitkästä aikaa, raskauden aikana kävin vain spinnissä ja nytkin sektion takia en heti tuonne uskaltautunut. Mutta hyvin meni, no problem:)
Mä oon nyt laihduttanut reilut 3kg, 2-3 lähtee vielä. Mä en imetä eli ihan perinteisillä konsteilla olen painoa pudotellut, painonvartijat ja pisteet. Toimii aina:) Saan itseni takaisin omiin mittoihini mun 30v synttäreille, jotka on ens kuun lopussa.

Rytmistä: Me ei sinänsä olla muokattu tytön rytmiä. Ainut, mihin ollaan alusta asti pyritty on kunnon yöunet eli tankattu maitoa kunnolla ennen unia. Ja meillähän nukutaan älyttömän hyvin, se 9-10 tuntia ilman herätystä. Veikkaan silti että tää on enemmän hyvää tuuria kuin meidän aikaansaannosta. Päivisin ei oo niin ihmeellistä rytmiä, heräillään 9-10 maissa ja päivisin tyttö nukkuu monetkin päikkärit. Ehkä ne jopa osuu aina samoihin aikoihin mutta tähän mä en oo erityisesti pyrkinyt. Vaunulenkillä hän nukkuu aina ja sisätiloissa usein simahtaa esim leikkimatolle. Laiskiainen:)
 

Yhteistyössä