*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Ulpu79: Muakin harmittaa ne syyllistäjät:( Ihmetyttää se tarve puuttua toisten asioihin. Ehkä kyse on siitä, että omaa egoa täytyy vähän pönkittää, jos siellä kotona olon taustalla onkin jotain muuta kuin vain halu hoitaa lapsia kotona. Lasten parhaallahan on helppo oikeuttaa se kotona olo vaikka varsinainen syy olisi joku muu.

Ja tällä en siis tarkoita että musta muutamaksi vuodeksi kotiin jäämisessä olisi vikaa. Jos itse haluaa olla ja perheellä on siihen varaa niin ihan hieno juttu musta. Kuten myös töissäkäynti on ihan hyvä juttu. Oma äiti on aina käynyt töissä ja me ollaan oltu hoidossa. Silti muistan että hän on viettänyt meidän kanssa paljon aikaa ja ollut paljon kotona. Ei mitään negatiivista muistikuvaa ole jäänyt.

"Innolla" muuten ootan, moniko ekojen työpäivien aika kysyy multa, minne olen laittanut lapseni hoitoon... sitä on jo tähän mennessä monta kertaa kysyttä kun olen kertonut aikeistani. Ikään kuin isä ei olisi lainkaan varteenotettava vanhempi :eek:
 
Mulla ei töihinpaluun kanssa ole ongelmaa kun ei ole edes työpaikkaa mihin palata :D Ei mutta tosissaan, eiköhän se ole vanhempien oma asia miten lapsensa hoitaa. Kuitenkin me kaikki halutaan lapsillemme parasta, eikö niin. Tyytyväinen vanhempi on kuitenkin lapselle parempi kuin tyytymätön. Voihan sitä olla tuskissaan kotona ja ajatella että tämä on lapselle hyväksi, mutta ei se kai ihan niin mene. Ei kannata kuitenkaan unohtaa omaa elämää täysin, vaikka onkin pieni lapsi kotona. Itselläni ei ole mitään kiirettä pois kotoa, kun on vielä vähän auki mitä sitä edes rupeaa tekemään. On vasta pari vuotta opiskelua takana ja aivan väärällä alalla, eli pitäis jonnekin hakea. Voi olla että nyt keväällä haenkin opiskelemaan jonnekin, mutta en usko että haluan vielä syksyllä jatkaa. Vaikka kyllä välillä on sellainen fiilis kun katsoo miten mies opiskelee, että mäkin haluan. Saa nyt nähdä miten tämä menee.

Me säilytetään kestovaippoja kannellisessa "roskiksessa". Pesen vaipat kolmen päivän välein, eikä mun mielestä kyllä haise pahalta. Paitsi tietty sitten kun ne vaipat kaataa koneeseen, sillon kyllä haiskahtaa =) Vaippoihin on kyllä jäänyt kakkajälkiä... En tiedä miksi. Huuhtelen ne huolella aina ennen siihen roskikseen laittamista. Ei vaan keltainen väri ole lähtenyt. Pitää vissiin ostaa sitä saippuaa millä sais pois. Oon tahrojenpoistoainetta pistäny, mutta ei tehoa.

Mulla alkaa myös pikkuhiljaa hiippailemaan tuo vauvakuume :) Mies haluaisi saman tien toisen, minä oon jarrutellu. Jotenkin koin ne kaksi ekaa viikkoa silloin todella raskaiksi... Ja sitten jotenkin on sellainen olo kun tuota pikku rääpälettä rakastaa niin älyttömästi niin pystyykö sitä rakastamaan toista yhtä paljon? Aika tyhmää varmaan ajatella noin, mutta sellainen olo vaan on. Ja haluaisin täysillä nauttia tästä pikkuisesta ensin, ennenkuin toista alkaa odottaa. Kun sitten on kuitenkin enemmän tai vähemmän huonon olon takia poissa pelistä välillä. En oikein tiedä mitä tässä tekisi...Haluaisin myös edes hetken olla taas takaisin omissa mitoissa, vaikka kyllähän sitä sitten taas lasten jälkeen ehtii. Vaikka pallomahaisena oli ihan kivaa välillä, niin enemmän tykkään tästä astetta hoikemmasta olomuodosta :) Seuraavalla kerralla aion kyllä ottaa enemmän irti raskaudesta. Tämä eka raskaus meni jotenkin vaan ihmetellessä.

Silja on tuolla vetänyt hirttä ulkona jo 2h :eek: Eilen nukkui yli 4h kun oltiin pitkällä kävelyllä! Mennään tänään katsomaan muskariin, josko sellainen aloitettaisiin. Mietityttää vain, että jos Silja vaan nukkkuu tai syö koko sen 30 min :D

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa.

hemari ja Silja 3kk 3pvä
 
Sairastelijoille pikaisia paranemisia :hug: Kurja vatsataudista kärsiä koko perheen voimin :/

Töistä:
Joo ei minullakaan ole työtä mihin palata ja siksipä aion kouluun, kun hetki tuntuu sopivalta.
Itseä myös ärsyttää ja harmittaa kaikki ne, jotka syyllistävät vanhempia, yleensä sitä äitiä aikaisemmasta töihin paluusta...miten se on heiltä pois tai miten he sitten kokevat paremmuutta, eihän kyse ole heidän perheestään tai heidän valinnoistaan, saatikka, että tietäisivät, mikä juuri kyseiselle perheelle on parasta :/ Jokainen perhe tavallaan elelee, mitäpä muut sen työssä oloa tai olemattomuutta paasaamaan ;)

Vauvakuume:
Itsellä ei ole vielä tullut...tosin, tuossa kun pähkäilin siemenluettelon kanssa mitä hankkisin, mies lupautui maksamaan osan. Sen jälkeen hän sitten kysyi, että enkös minä hänen siemeniään tarvitsisi? :eek: :LOL: Vastaus oli minulta aika tiukka "no en nyt justiinsa!" :LOL:
En olisi uskonut, että miehellä tulee ennen minua vauvakuume...siis sen pohjalta, mitä sanoi kun tyttöä aloin odottamaan...silloin sanoi, että nämä kaksi sitten passaakin :whistle:

Tuossa juuri koulin orvokkien taimet. Kasvavat niin mahdotonta vauhtia, että parituntia sitten mullan pinnassa olleet sirkkalehdet ovat jo nousseet irti mullasta =)

Mutta nyt valmistelemaan ruokaa :wave:

paapelo+poju+Iina 3,5kk 2pv
:heart:
 
Paulah: aika janna etta suomessakin "yllatytaan"siita etta iska ois jaamassa kotiin. Musta meilla (siis Suomessa) on niin hienosti jarjestetty se etta isalla on mahdollisuus jaada ja on ihanaa lukea etta teidan miehista monet on naita oikeuksiaan kayttamassa.
Oma ukkelini tekee sellasta vuorotyota joka mahdollistaa sen etta han on typyn kanssa 2 paivaa viikolla kotona sitten kun ma meen toihin. Siksi Unnan ei tarvikaan menna hoitoon kuin kahdeksi paivaksi viikossa. Mutta vastaanotto siihen, etta han on pitamassa huolta pikkuisesta on ollut kylla "positiivisen hammastynyt", ikaankuin on tullut yllatyksena etta tosiaan, mieshan vois myos hoitaa lapsiaan aidin kaydessa toissa..taa on niin miesvetoinen yhteiskunta vielakin vaikka muuta vaittavat etta valilla oikein pistaa vihaksi.

Meilla kans on kestot kannellisessa amparissa ja kahden paivan valein pesen 60ssa. kaikki tahrat lahtee (huuhtelen ennen ampariin pistoa). Pesen Ecover-pesuaineella jota suomestakin kai saa ja puhtaaksi tulee. Vahan ehka tunkkaiseksi jaavat hajultaan tai siis ainakin niin, etta kun on naperolta pissa lirahtanut niin se jotenkin aktivoi sen vaipan haisemaan..?? Mutta, taman piirteen kanssa voin elaa kun kestot muuten toimii loistosti.

paapelo: ma sain just ukkeliltani luvan etta saan purkaa meidan takapihan hokkelin jotta saan lisaa kasvatustilaa meidan rivaritakapihalle. aion tehda sinne sellasen korotetun kasvimaan koska tuo maapera taallapain kaupunkia on niin saasteista etten kylla siina uskalla mitaan syotavaa kasvattaa. lisaksi, tarpeeksi korkeaan penkkiin ei paase meidan ahmatti puputkaan kasiksi (meilla on kaks pupua jotka "omistavat" takapihan). siihen penkkiin pistan sitten vihanneksia ja ehka jopa marjapuskan...mullakin alkaa sormet syyhyta vaikka en naista hommista ymmarra holkasen polaystakaan. mutta kiva on touhuta pihalla pupujen riehuessa nilkoissa :)
 
Iitun emo:
Voih, kun olisikin se oma piha.
Miehelle toissapäivänä höpisin, että lupaathan ukkoseni, että jossain välissä (ennen eläkeikää mielellään :D ) meillä on sitten oma piha, jos ihan vaikka omakotitalo. Lupasi, että ainakin se rivarinpätkä omalla pihalla :D
Ehkä sitten tosiaan, kun olen saanut opiskelut pois alta ja saanut vakityön, mies mukaan lukien, voisi olla ajankohtaista viimeistään =)

Tilasin rapakon toiselta puolen (virosta ) apinankukan siemeniä...en malta odottaa, että tulevat..ensikuussa pääseekin niitä jo laittamaan :p

Heh, ei kovin vauva aiheista keskustelua minulta näytä löytyvän, mutta onhan ne äitien omatkin intohimot tuotava esille aina aika-ajoin ;)
 
Terveisiä kaikille Etanaisen ja Emilian matalasta majasta. Viikonloppuna oli ristiäiset ja nimeksi tuli Aino Emilia Margareta. Kutsumanimi on siis Emilia. Meillä oli rento pappi jäi hyvä mieli kaikesta. Ja ihanaa nyt kun on ohi. Emilia on kehittynyt ja nauraa ja hymyilee jo ja juttelee kuin mikä.

Millaisia asuntoja tai lähinnä minkäkokoisia
teillä on musta tuntuu että alkaa taas jäädä tilat pieneksi ja on kamala asuntokuume. Haluaisi oman pihan ja vähän kauemmaksi kaupungista.

Vaipoista joku kyseli. Meillä mennään kestoilla koko pv paitsi öisin biohajoava vaippa. Meillä on 6 Fuzzibunzia (yhdenkoon) 5 cuddlebuns velour (yhdenkoon) sisävaippaa, kaverilta sain imsevimse sisävaippoja, sit on bambinomion harsoja 12 niillä omilla kuorilla (S-koon) sit on vielä parit Nikkyn kuoret jotka on tosi pehmeitä. Nalle nöttösiä oli alussa ja harsoja mut imu ei enää riitä ja koko jäi pieneksi. Kaikki on toiminut hyvin mut eniten pidän bambinomion harso ja kuori ja fuzzeista.

Nukumisesta ...meillä mennään joskus 12 illalla kokonaan unille.. sit herätään joskus 6 maissa syömään ja nukutaan noin 10 joskus syödään parikin kertaa yössä. Onneksi esikoinenkin nukkuu noin 10 aamulla niin nukutaan aina kaikki pitkään hän ei nuku päiväunia niin menee noin klo 20-21 nukkuu ja nukkuu siihen 10 aamulla. Ikää siis 3v. Ja neidillä 2,5kk

Töistä joku kyseli. Mä meinaan olla ainakin sen 3 vuotta kotona. Esikoisen laitan vasta eskariin ja kolmonenkin olis tarkoitus hommata niin saa nähdä kauan tulee oltua kotona. Mä olen erittäin lapsifani (ammattikin on siihen suuntautuva) Eipä se työnkuva kamalan erilainen olisi vaikka töihin menisinkin.

Anopeista oli myös puhetta. Mulla on maailman kamalin anoppi josta voisi kirjoittaa kauhuromaanin mut siihen en nyt rupea. Meillä meni kokonaan välit esikoisen synnyttyä kun tuppasi puuttua ja arvostella meitä hyvin kovalla kädellä. Nyt kakkosen synnyttyä jatkuu kylmän viileä linja. Anoppi ei juurikaan puhu mulle sanan sanaa eikä soita ku ehkä kerran 1,5 kk muodollisen puhelun (senkin aina miehelleni). Ei hirveän usein käydä kylässä sillä jääpuikkoja sataa aina kylässä niskaan ja he eivät puhu minulle juurikaan mitään ja he eivät varmaan periaatepäätöksestä käy meillä sillä vierailuja on ollut 3 v sisällä paljolti alle 10 (pojan synttärit ja pari hassua). Säälittää miehen puolesta kuin kohtelevat poikaansa (joka on maailman paras isä) noin kun hänestä on tullut isä ja on ainoat lapsenlapset suvussa. Ehkä ei kuitenkaan menetetä mitään. Ovat niin kaksinaamaisia ja muista selän takana puhujoita etten anna lapsiani heille hoitoon. Kylässä yritämme käydä lasten vuoksi. En tiedä pitäisikö sitäkään kun tunnelma on aina yhtä viileä.

Miehistä ja vauvoista. Meillä mies on ollut aina täysillä lastenhoidossa mukana syöttää kylvettää vaihtaa vaippaa jne kaiken siinä missä minäkin. Ulkoilee ahkerasti ja leikkii lasten kanssa päivittäin ja hoitaa heidän asioitaan. ainoa joka on mun juttu imetyksen lisäksi on ehkä vaatteiden hankkiminen ja neuvolat. Mulla on ihana mies. Ainoa "haitta" minkä olen kakkosen kanssa saanut on että hän ei suostu syömään pullosta. Mikä siihen voisi olla avuksi. Aluksi söi mutta nyt on ollut 1kk totaalistoppi. Mistä voisi johtua?

Mahallaan nukutamme vauvaa vain pieniä unia valvotusti yöt ja pitkät unet nukkuu selälleen.

Vaatteista oli myös puhetta. Mä olen saanut paljon käytettynä mm.benetton, zara, tutta, nameit, jne. kaikenvärisiä on enemmän hempeitä värejä kuten vaaleanpunaista beigeä valkoista keltaista ja vaaleansinistä ja kirkkaan punaista kuviota raitaa jne. käytän myös mekkoja ja kokopukuja yleensä on sukkahousut ja mekko (velour tms) tai body ja housut sukat yhdistelmä. IsoIsoäiti on myös kutonut juttuja paljon ne on IHANIA. Ja kaiken lisäksi lämpimiä.

 
Asunnoista:

Meillä 48neliöö kerrostalo 2H+KK, koira, kani ja kaks lasta (ja melkein sisäsiisti puoliso) :D Viel on mahduttu, mutta taitaa tulla jossain välissä ahdasta. Nyt on viel helppo kun nukutaan samassa kasassa kaikki kun koiranpennut. =)
 
Iltaa Mammat!

Meillä neuvola ja lääkäri takana, Talvicille päivitettävää siis ! :)
Tänää ikää Frialla 2 kk ja 1vko, suluissa olevat 4vkon iässä

Paino 6165 g (4990 g)
Pituus 62,5 cm (58 cm)
Pipo 40,5 cm (39 cm)

Yläkäyrillä siis mennään edelleen! Meidän pikkujätti :heart: Kuulemma tomera ja voimakas neiti. Ainoa negatiivinen asia mitä sanoivat oli pään kääntäminen vasemmalle. Fria mielellään pitää päätään oikealla ja sen takia takaraivossa on jo olla hiukan erimuotoa. Kuulemma korjaantuu jos pitää enemmän päätä vasemmalla. Huomattiin asia itsekin suomessa ja ollaan pönkätty sitä tyynyillä vasemmalle, mutta ei näymmä ole vieläkään auttanut :ashamed: Toivotaan että korjaantuu!!!

Minkä hintaista suomessa muuten vauvauinti on? Täällä alkaisi kuun vaiheessa tossa lähellä yksi ryhmä mutta oli muistaakseni 150 e/8 kertaa. Jos en löydä muuta niin mennään sinne, halutaan läheltä ja sopivaan aikaan, mutta kuulostaa aikas tyyriiltä. Vaiko?

Tutan norsupyjama löytyy täältäkin ja on lemppari! :D Taitaa olla sama maku monella!

Neiti meni just nukkumaan niin taidan mennä minäkin! :)


Pikkis ja Fria 2kk1vko
 
pikaisesti vain asunnosta: Meillä on omakotitalo, 5h ja keittiö+sauna, 156neliöö.
Omaa pihaa löytyy, joten Paapelo voit tulle meille laittaa pihaa/kukkia :D :D
Mä en nimittäin osaa/jaksa tippaakaan! :D

Tilaa siis löytyy tarpeeks.. :)

Nyt nukkumaan, huomenna babybioon ;)

Inka ja Elle 3kk 1vko 4pvä :heart: :heart:
 
Mitä mieltä ootte, missä iässä uskaltaa vauvan viedä uimaan ilman mitään vauvauintia? Mua ei meinaan yhtään nappaa lähteä uimaan klo 7.30 aamulla.

Ootteko muuten saunottaneet jo vauvoja? Meillä neiti nautiskelee satunnaisesti saunan ylälauteella makoillen, satunnaista sihahtelua kuunnellen ( lirautan siis vaan vähän vettä kiukaalle, niin että sihahtaa) n.70asteisessa saunassa ehkä korkeintaan 5min.

taas toi kello kiitää eteenpäin ja on jo ties kinka paljon ja herätys olis klo 7.00 jotta ehditään kirkon kerhoon klo 9.30.

pinkkimieli ja minttu 2kk 2vk
 
Asunnosta: Meillä on 62 neliötä, joka nyt meidän remontin jäljiltä on näppärä kolmio: 2 pikkuista makuuhuonetta ja iso olohuone+keittiö. Tilan tuntua on suht pienistä neliöistä huolimatta, huonekorkeus kun on 3,3m:) Ja meitä siis asuu täällä minä, mies sekä vauva. Enempää ei sitten mahdukaan, hyvin pian toisen lapsen tultua varmaan muutetaan. Ei haluaisi, tää on upea paikka, tällainen "meren rannalla Helsingin keskustassa"-tyyppinen ratkaisu:) Tosi rauhallista vaikka ihan ytimessä ollaan. Toivottavasti siis en pikkukakkosesta ihan heti ala haaveilla....

Vauvauinti taisi maksaa 75e/kk? Mä en oo tainnut muistaa edes kysyä. Jotain tuollaista mies musta mainitsi. Mäkään en oo aamuvirkku, onneksi folkhälsanilla on tunteja joka lähtöön. Me mennään su klo 15.

Tänään vauvakinoon:)

Paulah ja Nella tasan 3kk
 
Vauvauinnista: Ainakin Paulah oli menossa vauvauintiin, varmaan joku muukin? Me ei olla vielä käyty infotilaisuudessa, uinti alkaa helmikuun alussa. Tiedättekö millainen uimapuvun tulee olla? Sellainen kokouikkari vai kelpaako pojalle uimahousut? Pitää lähteä uikkariostoksille ajoissa, kaveri juuri sanoi ettei tähän aikaan vuodesta tahdo löytää uikkaria. Eli jos joku bongailee niitä, niin paljastakoon shoppauspaikan. :)

Kestovaippojen pesusta: Millä pesuaineella pesette kestovaipat? Meillä niihin jää kakkatahroja, jotka joudun hinkkaamaan pois sappisaippualla. Pesuaineena on Erisanin nestemäinen. Eikö kestovaipat pidäkin pestä valkaisuaineettomalla pesuaineella, jossa on alle 5% saippuaa? Mikä olisi tehokas pesuaine, jolla kakkatahratkin lähtisivät, vinkkejä?

Töihinpaluusta: Muakin ärsyttää henkilöt, jotka moralisoivat äidin töihinpaluuta. Mä palaisin myös varmasti aikaisemmin töihin (määrittelen itseni uratyypiksi), jos jatko-opinnot ei olisi kesken. Tarviin jonkinlaista aivojumppaa näin mammalomallakin ja sitä saan nyt opinnoista. Käyn siis pari kertaa viikossa luennoilla ollen muutaman tunnin kerrallaan pois kotoa. Sitäkin on muutama jo moralisoinut, ettei kuulemma hyvä äiti ole pois näin pienen vauvan luota! Isi on aivan mahtava hoitaja ja hän hoitaa pikkumiestä luentojeni ajan.
 
Mä en kyllä tajua tuota, että vauvan luota ei sais hetkeksikään poistua... ihan oikeesti :kieh:
Tää mun lapsuudenystävä, josta täälläkin mainitsin, soitti mulle jokunen vuosi sitten kiukkuisen puhelun kun oli bongannut 3 viikkoa aikaisemmin synnyttäneen ystävänsä prisman parkkipaikalta minihameessa ilman vauvaa. Että "se on jättänyt sen vauvan jonnekin" :LOL:
En tajunnut silloin enkä tajua vieläkään. Varmaan vauva siis oli isällä. Mutkin olisi voinut bongata stockalta ostamasta harsoja pari päivää synnäriltä palaamisen jälkeen, hui kamala....:) Hän vieraili mun äidin luona jouluna katsomassa Nellaa ja mun mies juuri sillon sattui pitämään tyttöä enemmän. Takuulla tästäkin on juorutta että miten mä en edes itse hoida vauvaa....

Vauvauintiin ainakin Folkhälsanilla tulee ihan tavallinen uimapuku, jossa mielellään suht napakat lahkeet jottei vahingot pääse altaaseen. Mä meen metsästämään uikkareita tänään:) Ihan siis uimahousut käy.

Kestovaippojen pesu: mä oon pessyt ihan normaalilla hajusteettomalla pesuaineella. Oon kyllä kuullut tuosta että alle 5% saippuaa mutta käytännössä oon vaan ostanut mitä lähikaupasata löytyy. On kyllä esim tuota erisania ollut. Mä oon siis vaan pruutannut sappisaippuaa tahraiselle vaipalle ja heittänyt pesuun. Eli mulla ainakaan ei oo sen kummempia konsteja, ei vaan ole jostain syystä tullut tahroja. Nyt mä oon käyttänyt sitä riisipaperia, esim eilen se keräsi käytännössä kaikki jätökset vaipasta.
 
3kk mittoja maantailta:

Pituus 62cm, paino 6040g, pipo 41,8cm

Ensimmäinen rokote saatiin ja sitä sitten huudettiin koko ilta :/ Suppoja annoin jo iltapäivällä ja yöksi toisen... yöllä Vilma nukkui sitten ensimmäisen kerran 5h pätkän ja sen jälkeen tuo 5h pätkä on jäänyt "päälle" eli ensimmäinen pätkä minkä yöllä nukkuu, on tuo 5h :) ihanaa... vielä kun itsekin osaisi mennä nukkumaan kahdeksan jälkeen kun lapsetkin nukkuu... Illalla on vaan niin kivaa kun saa olla hetken ihan rauhassa joko itsekseen tai miehen kanssa :) Tosin haittapuolena tuosta aikaisesta nukkumisesta on se, että Vilma yrittää herätä jo kuudelta! Esikoinen nukkuisi yleensä kahdeksaan... tissillä olen saanut aamua venytettyä puoli seiskaan tai joskus jopa seitsemään... Ja kun kovin aikaisin herätään niin meillä mennään ekoilla päiväunille kahdeksalta :D

Asunnon koosta on ollut puhetta. Meillä on 120 neliöinen omakotitalo, 4mh, keittö ja oh. Eli kaikille löytyy omat huoneet. Nyt nukutaan yläkerrassa, jossa esikoisella oma huone ja Vilma meidän makkarissa luonnollisesti. Kunhan Vilma kasvaa, saa hän muuttaa esikoisen kanssa samaan huoneeseen ja kun ovat vielä isompia, me "vanhukset" muutetaan alakertaan :)

Vaipoista: Meillä käytössä liberot... ollaan todettu ne parhaiksi. Äitiyspakkauksen kestovaippoja kokeiltiin, mutta ei ne kyllä ole oikein meidän juttu... ajatuksena tosi kiva, mutta käytännössä meille hankalia :)

Töihinpaluusta: Meillä on tarkoitus olla kotona sinne 3 v saakka... ajattelin että voisin välillä käydä töissä jonkin aikaa, että mieskin saisi olla hetken hoitovapaalla... mutta katsotaan nyt vielä miten asiat saadaan järjestymään...

-Miekkavalas, Vilma 3kk, ja iso pimu 2,5v-
 
Vauvan uimapuvuksi meillä esikoisen kanssa (vauvana) ostettiin kokouikkari. Oli kävetä, kun vedestä märkä vauva on vähän liukas niin se puku tavallaan "jarrutti", pysyi vauva käsissä hyvin. Tytyn kanssa ei ole nyt uintia aloitettu, ehkä käydään keväämmällä jonkun kerran kun esikoisen ryhmään voi ottaa sisaruksen mukaan. Kun nyt saisi esikoisenkin kanssa lähdettyä.. Vauvauinnissa vesi lämmitetään n.33 asteeseen, eli tavallisella uimahallivuorolla ei altaassa pienen vauvan kanssa voi olla juuri kymmentä minuuttia pidempään, kylmenee pieni niin nopeasti. Tämä siis, mikäli ei ole lämmitettyä allasta.


Vaipoista meillä nyt käytössä Libero. Ihan outo juttu, kun esikoiselle ei sopinut muu kuin Pampers ja tälle se taas ei käy ollenkaan. Tosiaan yksilöllistä!

Töihin palailen luultavasti syksyllä 2011. Tai mahdollisesti jo ensi talvena ainakin pätkäksi, jos suunnitelmamme onnistuvat ja mies jää silloin kotiin. Mutta siis jokatapauksessa päivähoidon aloitus tytyllä olisi syksyllä 2011, siihen asti kotona jommankumman vanhemman kanssa.

Asuntona on rivarikolmio, ja ahdasta meinaa olla. Pitäisikin perata kaapit kirppareille ja hyväntekeväisyyteen, eiköhän senkin tilan vapautuminen jo toisi asumismukavuutta. Haaveissa omakotitalo, sitten joskus..

Saunaan ei vauvaa ole vielä viety (meillä ei omaa saunaa olekaan, taloyhtiön saunavuoro kerran viikossa). Löylyynhän alle yksivuotiasta ei kai suositella, mutta alalauteelle lämpöön olen ajatellut tytyä kyllä viedä piakkoinkin. Lämmönsäätelykyky on vielä heikko, joten viilentelystä vaan kun pitää huolen ja muistaa juotavaa tarjota, niin en usko haittaa pikaisesta lämmittelystä olevan.

Jotenkin hitaasti menee nyt tämä tammikuu, kun marras- ja joulukuu vilahtivat huomaamatta ohi. Vielä pari viikkoa seuraavaan neuvolaankin.. sitä odotellessa.

~Tiila ja tyty 2,5kk.
 
Asunnosta: meillä on omakotitalo, 5-6h+ k, n. 185 m2. Isommille muksuille on omat huoneet, tyttö on meidän kanssa. Hyvin mahdutaan.

Kestojen pesusta: meillä on käytössä erisan color jauhe, puhtaaksi on vaipat sillä tullut, pesulämpötila on mulla aina 60°. Heti kun vaihdan pesen kakat pois, sappisaippuaa en vielä ole tarvinnut. Tosiaan suositus on että valkaisuaineeton aine, jossa on saippuaa alle 5%, eikä mielellään zeoliittia sillä se tukkii kuivaliinan/ fleecen ja huonontaa myös imujen imutehoa. Maitokakkatahroihin tehoaa aurinko, eli jos kuivattaa auringossa niin tahrat ainakin haalistuu.

Olin sitten tiistai-illan pois kotoa talkoohommissa ja enpä varmaan ihan heti mene uudelleen. Neiti ei ollu syönny kooko 5 tunnin aikana kuin 30 ml maitoa pullosta ja nukkuminenkaan ei oikein menny putkeen. Onneksi ei ole nyt tulossa sellaisia menoja joihin olis pakko mennä.

Meillä on myös aamut aikastanu, neiti heräilee 6-6.30. EI se mua oikeastaan haittaa, nukahtaa sitten aamupäivä unille n. klo 9, pääsen sitten viemään poikaa kerhoon ja saan hieman omaa aikaa. Yöunille mennään n. klo 21.

Mutta nyt pyykkihommiin.

Peppi ja tyttö 2,5 kk
 
Huomenia!

Asunnosta:
Meillä on tällä hetkellä 3h+k ja iso parveke. 69,5 neliötä on tässä. Hyvin mahdutaan olemaan, vaan tulevaisuudessa, nämä kaksi eivät varmasti suostu huonetta keskenään jakamaan, kun tytöillä ja pojilla on omat systeeminsä. Joten tarkoituksena olisi hakea lähelle valmistuviin kerrostaloihin neliöön, jossa oma sauna jne. Muistaakseni tuossa olisi sitten neliöitä lähelle 90. Mutta katsotaan nyt.

Heh, naureskelin tuota juttu siitä että joku kauhistellut että vauva ei ole äidillä mukana :p
Varsinkin lapsettomat ystäväni esikoisen aikaan olivat ihan kauhuissaan, jos tapasivat minut ostoksilta vaikkapa sisareni kanssa kahdestaan. Monesti jätän lapset kotiin, sillä busseihin ei mahdu ikinä meidän kulmilla rattaiden kanssa...tai siis mahtuu, jos jaksaa odottaa 3 bussia, joka tarkoittaa 1h ajassa :whistle:
Nyt heistä melkein kaikilla on omat lapset ja kummasti on ajatus muuttunut, mutta en viitsi piikitellä heidän silloisia ajatuksiaan, joskus ehkä hyväntuulisella huumorilla näpäytän pikkaisen ilman että kukaan sitä välttämättä ymmärtääkään :D

ERäs ystäväni, joka myös sai vauvan vastikää, oli todella kärkäs arvostelemaan miten lapsia hoidetaan. Hän vauhkosi selkäni takana aikanaan, että vauvaa TULEE IMETTÄÄ OLI MIKÄ OLI, että mikään syy ei ole tarpeeksi hyvä, että imetys lopetetaan ja siitä, että kun lapsia hankkii, ei vanhempien enään tule ajatellakkaan yhteistä aikaa ravintolassa ja leffassa käydäkseen jne. :whistle: :LOL:

Nooh...en tuohon kommentoinut silloin mitään, enkä nytkään kun hän on uunituore äiti...ei onnistunut imetys ja hän kaipasi jo puolisonsa kanssa vapaa iltaa lapsen ollessa 2kk, joten kovasta paasauksestaan huolimatta, hänkin on ihan tavallinen äiti :D
Niin sitä jokaisen vanhemman ennen niin vahvat mielipiteet asioista muuttuu ja arvostelu toisia kohtaan EHKÄ laantuu järkevämmäksi =)

Tuo meidän tyttö on varsinainen syöppö.
Tyttö katseli eilen päivällä, kun söin hänen edessään jugurttia. Kun hän ei sitä saanut, sai kammo raivarit. Päättelin, että tahtoisi syödä ja kyllä tyttö sitten söikin. Tuolla kerralla meni 1/2prk kasvista ja 1/2prk hedelmää. Illalla söi vielä saman verran ja toki normi määrät maitoa päälle..huhhuh :eek: =)

Mutta nyt pitää mennä siis syöttämään tyttö kun janoissaan tuossa huhuaa :wave:
 
Asunnosta: meillä on 140m2 omakotitalo. Yläkerrassa on kaksi makkaria ja alhaalla yksi. Sitten kun Luukas on isompi niin me siirrytään miehen kanssa alakerran makkariin. Toistaiseksi nukutaan kaikki samassa huoneessa. Luukas siirtyy varmaan nyt kevään aikana omaan huoneeseensa.

Saunomisesta: meillä on onnettoman pieni sauna niin ei ole tullut mieleenkään vauvaa sinne ottaa mukaan, plus että en muutenkaan näin pientä halua saunottaa. Ehtii sitten kesällä vaikka mökin isossa rantasaunassa kokeilla sitä :) Luulen että tulee kyllä tykkäämään kun saa samalla istua ammeessa. Meillä on tarkoitus rakentaa ensi kesänä oma pihasauna jos vaan saadaan naapurilta ostettua lisää tonttia kun meillä ei oo enää rakennusoikeutta.
 
Minä olen ainakin sitä mieltä, että vaikka lapsia onkin niin täytyy sitä omaa aikaa saada ja onhan lapsella myös isä. Kyllä mullekin kauhistellaan kun Jeren "jätin isälleen hoitoon"kun lähdin laivalle hänen ollessa 1kk ikäinen ja veljekset ovat olleet monesti mieheni siskolla niin että olen vienyt heidät aamulla 9-10 aikaan ja hakenut 17-18 aikoihin. Mä kaipaan silti sitä omaa aikaa vaikka pieniä noi ovat ja tämä on mun mielestä sallittua kaikille :D
Tuo imetys on aina jakanut mielipiteitä ja tulee varmaan aina jakamaankin. Niinhän se on että aina ei voi onnistua ja ymmärrän senkin jos joku ei halua lastaan imettää. Mutta mielestäni on älytöntä pitää äitiyden mittana imetystä, kestoilua ja esim töihin menemistä. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja kasvattaa lapsensa haluamallaan tavalla.

Asunnosta: Me asutaan 4h+k 94 neliöisessä kerrostalo asunnossa. Tämä on siitä tosi kiva kun meillä on ihan "oma" käytävä. Asutaan siis 3kerroksisessa talossa ja ylin kerros on vain meidän :) Asutaan nyt vuokralla tässä ja saataisiin ostaakin tämä omaksi mutta on niin kallis asunto että tällä mitä tästä joutuisi maksamaan niin saisi jo omakotitalonkin. Jos ei olisi niin kallis niin varmasti ostettaisiin. Ainut miinus puoli tässä on niin hissi, sitä ei ole kun ei ole kuin 3 kerrosta ja 2 kerroksen asukkailla ei ole kuin yhden portaat.

Vauvauinnista: Kävimme esikoisen aikana ja meillä oli ihan tavalliset uimahousut pojalla ja aloitamme pienemmänkin kanssa 31.1 kun Jere on silloin sen vaaditut 3kk. Oli kyllä kiven alla tämä uintipaikka. Mutta onneksi saimme paikan ja vielä perheuinti ryhmästä että esikoisellakin on varmasti kivaa eikä vain tarvitse katsoa kun pikkuveli polskii. Me ei päästy infoon kun se oli ollut ihan alkuvuodesta, mutta onneksi suurinpiirtein tiedän mitä siellä tapahtuu. Eri paikoissa on vaan eri tavat. Menemme sellaiseen pieneen halliin missä järjestetään jumppia, uimakouluja ja vauvauinteja eli sinne ei pääse ihan muuten vaan uimaan ja siellä on vain yksi allas. Mutta kiva paikka silti varmasti, olisimme halunneet tuonne kylpylä Caribian vauvauintiin, mutta ei ollut paikkoja ja meinasi että vasta syksyllä pääsisimme.

Ajattelin tänään antaa Jeren maistaa perunaa, saas nähdä mitä poitsu meinaa siitä. On nimittäin niin kova syömään että huh huh, iltaisinkin vetää ensin molemmat tisut ja päälle vielä 180-200ml korviketta. Voi kyllä olla ettei saa tisseistä paljon mitään irti kun noin paljon korviketta päälle vielä vetäsee.
 
Huomenta!

Asunnosta: me asutaan tällä hetkellä kerrostalossa kaksiossa 60 m2. Tila alkaa olla todella kortilla ja haaveillaan kovasti omasta kodista. Haaveissa olisi rivariasunto.

Harrastuksista: me aloitetaan äiti-vauva-jumppa helmikuun lopulla. Tuossa ryhmässä siis tarkoitua jumpata äitiä ja vauva toimii "painona". Sopii mulle paremmin kun sellaset laululeikkijutut, en ole oikein sellasta tyyppiä.

Töihin en meinaa tänä vuonna palata. Jos sitten vuoden 2011 alusta. Olisin kotona pidempäänkin, mutta talos ei siihen anna mahdollisuutta. Tosin haaveillaan siitä toisesta lapsestakin kahden vuoden ikäerolla, joten tuolloin pitäisi alkaa olla jo raskaana. :)

Meillä jo väillä nukuttiin tosi hyvin, mutta nyt on mennyt yöt taas vähän hunningolle. Kitinä ja huuto alkaa jo illalla ja sitä jatkuu vaihtelevissa pätkissä tuonne yhteen kahteen yöllä. Välillä huutaa ihan kaarella täyttä kurkkua. Syliin yleensä rauhoittuu lopulta, mutta kun yrittää laittaa sänkyyn alkaa huuto alusta. :| Tuntuu väillä niin sydäntäraastavalta pitää sylissä pientä joka huutaa kaikin voimin ja kiemurtelee. :'( On se vaan niin rakas, eikä haluaisi, että toinen joutuu kärsimään mistään.

Nyt kuuluu murinaa makkarista, joten täytyy mennä.

Barbapörö ja Sisu :heart:
 
siis tälle mammalle iski ihan kauhee AUTOKUUME :p eli vauvakuume väistyi hetkeksi kun tilalle tuli noinkin kauhea tauti :LOL: oon tässä netissä surffaillut autoliikkeitten sivuilla haaveillen isommasta autosta johon me mahduttais yhtäaikaa koko perhe,nyt meillä on farmari golf , joka on ihan auttamatta liian pieni 6 hengelle,ja aina joutuu joku jäämään pois matkasta että mahutaan,ei edes kauppaan päästä koko perhe kerralla.nyt haaveilen 7hengen autosta,plaaah....vieläkö rahaa olis enemmän niin mikäs olis ostellessa :whistle:

pikkis , meiän pieni mies on myös toispuoleinen,könöttää ja kääntää päätä vaan oikealle , jonkin verran on tilanne jo parantunut kun ollaan vaan yritetty saada kattomaan ja kääntämään päätä myös vasemmalle , tukkakin on kulunut oikeelta selvästi enemmän.neuvolassa huomasivat ja olin sen kyllä itsekin aikasemmin myös huomannut,ohjeistivat vaan mahdollisimman paljon aktivoimaan ja suosimaan vasenta puolta.

harrastuksista : me alotetaan ensi viikolla 1-2krt viikossa käymään tossa läheisessä seurakuntakeskuksessa perhekerhossa tuon 1v3kk neidin ja pojan kanssa,se alkokyllä jo tällä viikolla mutta neidillä on silmätulehdus ja korvatulehdus niin ei voitu vielä mennä,se on aina ti ja to aamusin 9.30-11.saas nähdä mimmosta porukkaa siellä on,toivottavasti ei kauheen uskovaista ( älkää nyt kukaan loukkaantuko tästä kommentista :ashamed: ) vaikka seurakunnan järjestämä onkin.käydään nyt alkuun katsomassa ja päätän vasta sitten jatketaanko vai ei,sais edes tuo neiti leikkiseuraa pari kertaa viikossa ja juttuseuraa itellekin =)

me kylvetetään poika aina saunassa , kun meillä on kylppäri suht viilee niin saunassa on ihanan lämmin kylvettää,ei siis löylyjä oteta silloin vaan vähän ennen sinne menoa heitän vähän kiukaalle vettä jotta tulee pikkusen lämmin ja kosteempi ilma,pyyhkeen ja vaipan ja yöppärinkin otan aina sinne mukaan lämpiämään niin on ihana kuivatella ja pukea siellä lämmössä,ja uni yleensä tuleekin pojalle heti.

onnea etanaisen emilialle kauniista nimestä :flower:

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart: :heart:
 
Harrastuksia unohtui kommentoida eli me aloitettiin nyt tiistaina mammajumppa. Siellä ei varsinaisesti jumpata vauvan kanssa, mutta joihinkin liikkeisiin voi ottaa vauvan mukaan. Luukas viihtyi sen 45min mitä tunti kesti kivasti lattialla alustan päällä mun touhuja seuraten. Tais myös olla kiva katella muita vauvoja samalla. Hirveä hihkuminen ja naurunremakka kuului aina välillä :LOL:
Tän lisäksi alotetaan vauvauinti heti kun paikka meille vapautuu. Toivottavasti pian saatais sekin harrastus aloitettua.

Muskariin olisin halunut mennä, mutta se olis ollu tuon jumpan kanssa peräkkäisenä päivänä ja se on liikaa kyllä meille. Aloitetaan muskari sitten syksyllä vasta. Eiköhän noissa ole meille aktiviteettia ihan riittämiin.

On ollu puhetta siitä että kotiäidit kritisoi työssäkäyviä niin olen kyllä huomannut vastaavaa myös toisin päinkin. Taitaa olla se naisten perisynti tuo toisten arvostelu. Antais vaan kaikki toisten tehdä niin kuin parhaaksi näkee niin pääsee itekin helpommalla kun ei tarvi toisten valintoja pohtia :)

Mä tunnustan että mun on tosi vaikea jättää Luukas kotiin jos ite käyn kaupassa tms. Varmaan on "syytä" mun perusluonteessakin, mutta ei se varmaan auttanut asiaa kun en saanut Luukasta rinnalleni heti syntymän jälkeen vaan vasta useita päiviä myöhemmin. Hoitoon en vois kuvitellakaan vielä häntä laittavani vaikka isovanhemmat sitä usein kysyykin. Yhden yönhän hän oli hoidossa kun me miehen kanssa sairastettiin rankka vatsatauti samaan aikaan.
 
Typyn silma rahmii! Siis oikeen tosi paljon rahmaa oli simmussa eilis illasta lahtien ja tana aamuna koko simmu oli aika lailla turvonnut.
Mitas niita keinoja olikaan - keitetylla vedella puhdistaminen? Sita olen jo kokeillut. Jostain luin, etta aidin maidolla pyyhkimalla tekis kanssa ihmeita mutta onko taa taas joku urbaani legenda?

Tunnin paasta kaydaan neuvolassa raakkaamassa pikkuista (ma olen sossinyt tan rokotus ajankohdan ihan taysin ja ne soittivat jo neuvolasta etta ois pitanyt tana aamuna tulla. Mennaan sitten peruutusajalla tanaan iltapaivalla). Unna saa kaks rokotetta samalla kertaa: yhdistelman ja sen pneumokokin joka on siis jo belkkujen rokotusohjelmassa.Tuliko kenenkaan pneumokokkirokotteen testaamiseen osallistuneen pikkuselle mitaan oireita?
Meidan ukkeli on tana iltana menossa yovuoroon joten jos tytto reagoi voimakkaasti noihin rokotteisiin, olen yksin taalla aika lirissa. Taytyy toivoa,etta kaikki menee hyvin ja tytto saa nukuttuakin yolla...

Meilla on siis kestojen pesuaineena Ecoverin nestemainen pesuaine ja hyvin toimii.

Ma oisin kans kiinnostunut tietamaan, josko voisin vaan napata vauvelin kainaloon ja menna itsekseni johonkin lammitettyyn altaaseen vauvan kanssa polskimaan? Muuten joudun odottamaan kunnes Unna on 6kk kun meidan kaupungissa vauvauinti alkaa vasta sen ikaisena (jolloin se sukeltamisrefleksi jo alkaa kuulemma hiipua). Mita siella ekalla tunnilla tehdaan (viittiiko joku kertoa kokemuksiaan siella kaytyaan?).
 

Yhteistyössä