*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

höh,kirjotin eilen pitkät pätkät ja mihin lie bittiavaruuteen katosivat,jos nyt yrittäis uudestaan =)

onnittelut kaikille pikku-rinsessoille ja pikku-rinsseille ihanista nimistä :flower: :heart:

voimia masennuksen kanssa kamppaileville :hug: :hug: toivottavasti teille on apua tarjolla!!

anopista ootte höpisseet,meillä ihan hyvät välit anopin kanssa eikä kauheesti puutu lasten kasvatukseen,joskus vaan unohtaa että ollaan jo 2000-luvulla ja monet jutut ja ohjeet on sitten muuttuneet reilussa 30-vuodessa,eli niitä vanhoja ohjeita yrittää välillä tuputtaa,noh,ihan hyviä varmaan nekin olleet SILLOIN :D

meillä vietettin ristiäisiä viime sunnuntaina ja ihana päivä oli :heart: pikku-mieskin oli oikein reipas ja jaksoi hyvin koko päivän,vähän yritti kähistä kummin sylissä mutta rauhoittui tutilla.ihanaa kun kaikki vieraatkin pääsivät tulemaan ja ihania lahjojakin toivat :heart:

nyt on pakko hehkuttaa!!! meitin pikku-mies nukkui viime yönä klo 23-07 välisen ajan heräämättä kertaakaan =) =) eipä tuo muutenkaan syö kuin kerran yössä tuossa noin 04-05 aikoihin eli helpolla muutenkin öisin päästään mutta viime yö oli jo luksusta :D nyt tietysti kun tosta täällä hehkutan niin ensi yönä herätäänkin sitten tunnin välein :LOL:
meiän 1v 2kk neitonenkin jätti kyllä noin 3-kuisena yösyötöt kokonaan pois joten toivotaan että pikkuveikka ottaa siskostaan mallia :D

täällä myös ootellaan joulua ihan innolla,rakastan niin sitä tunnelmaa ja RUOKAA :LOL: me vietetään joulu aina kotosalla ja meille sitten tulee aatoksi sekä joulupäiväksi anoppi,miehen sisko perheineen sekä miehen veli,myös mun isä on aina ollut mutta tänä vuonna päättikin lähteä hemmottelemaan itseään pärnuun ( vaimitensekirjotetaan? ) kylpylään jouluksi.mun äiti sitten tulee miehensä kanssa meille tapanina syömään.mä rupean aina jouluvalmisteluja tekemään ja koristeita virittelemään heti itsenäisyyspäivän jälkeen.

omaa aikaa mä saan niin paljon kun tarviin ja haluun,ja kaksi kertaa viikossa oonkin nyt käynyt jumpalla,tosin ne jää joulutauolle tän viikon jälkeen ja alkaa taas vasta tammikuun alussa.mutta meillä mies tykkää ja haluaakin osallistua lasten hoitoon aina vaan kun töiltään ehtii,eli iltatoimet yleensä hoitelee ja tää mamma retkottaa roppaansa sohvalla :LOL: baareissa ei oo tullut käytyä piiitkäään aikaan eikä kauheita haluja ole ollutkaan,ennemmin kaipaan miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa vaikka elokuvissa käymällä ja ravintolassa syömällä ja joulun jälkeen varmaan ruvetaankin ottamaan sitä yhteistä aikaa säännöllisesti esim.kerran kuussa niin jaksaa tätä arkeakin paremmin,ja tulee parisuhdettakin hoidettua :heart: :heart:

tuntuu ettei olla ikuisuuteen käyty neuvolassa kun viime viikolla ollut pojan neuvolalääkäri sekä mun jälkitarkastus peruttiin kun lääkäri oli kipeenä ja siirty sitten vasta ensi viikolle ne ajat.poitsu tuntuu ainakin kasvaneen hurjasti,vaatteet kutistuu ja kunnon posketkin löytyy je mahoton kaksoisleuka :D on se vaan niin sulonen pikku-pullero :heart: :heart:

no nyt käy kutsuhuuto,joten se on moro :wave: :wave:

mukavaa torstaita kaikille!!

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart: :heart: :heart:
 
Huomenta!

Ette ikinä arvaa kuka unohti tämän aamuisen jälkitarkastuksen!!! Voi ERKKI! Hieman nolotti, kun th soitti, että "mie sinnuu oottelin aamulla jälkitarkastukseen" :ashamed: Mutta niin se menee maitoa tississä, höttöä päässä! Sain uuden ajan vielä tälle päivälle...

Joku puhui, että oli ostellut kaikkea aikaisemmin turhakkeeksi luokittelemaa vauvatarviketta. Meille on käyny samoin, erototen miehelle! Myö raskausaikana hankittiin matkarattaat, joihin saa kaukalon kiinni. Mies oli silloin sitä mieltä, ettei sellasilla tee yhtään mitään ja tuhlataan vain rahojamme, mutta nykyään kehuu jo kavereilleenkin miten hienot ja kätevät vehkeet ne on!

Voi meijän mammanpoikaa: äiti on täällä ajoittain aika kovilla, kun pojalle ei kelpaa mikään muu kuin miun syli! Miehen sylissä vain itkee ja kitisee, miun syliin kun pääsee, niin rauhottuu heti! Nyt alkaa jo miestäkin harmittamaan, kun hänen syli ei pojalle kelpaa...

Nyt valmistautumaan sinne jälkitarkastukseen....! Jos nyt vaikka muistaisin sinne mennäkin! :LOL:

Dsaria ja Eeli 8vko 1pv
 
Hip ja Hei Mammat!

Anopista mulla ei ole vielä tietoa millainen tulee olemaan kun nähdään! Saa nähdä ihan kohta, tulee nimittäin viikonlopuksi meille ja sitten me lähdetäänkin Suomeen viettämään muutama viikko heillä. Voi auta armias jos anoppi on ihan kammottava neuvomaan ja mulla tulee savua korvista ja saadaan olla monta viikkoa saman katon alla. HUHHHUH. Olen sanonutkin jo mun äidille, että varaudu menemään miesystäväs luokse, että voidaan varastaa äidin kaupunkiasunto jos liikaa alkaa ärsyttämään :D :D Toivotaan parasta!

Ristiäiset meillä on 12.12, toivottavasti. Hiukan olen tympiintynyt tähän mailailuun ja soitteluun papaeriasioista. Mikään ei nimittäin tunnu toimivan ja paperit jumittelee siellä täällä. Pitäisi siis saada neidin nimitiedot ja henkkarit Suomessa maistraattiin ja nekun ei ole vielä oikein täälläkään. Verovirasto laittoi nääs neidille mun sukunimen alustavasti, vaikka piti isän laittaa, nyt sitten odotellaan, että oikea sukunimi saadaan järjestelmään ja henkkarit oikealla sukunimellä käteen. Lähdetään Suomeen vielä maanantaina niin aika alkaa käymään vähiin :whistle: Meillä pidetään siis ihan pienet ristiäiset n 25 henkilöä ja kahvittelut anopilla, joten ei kauheana hommaa ole. Kakut pitäisi vaan saada tilattua.

Meillä neuvola ihan just niin pitää alkaa mamman ja neidin valmistelemaan lähtöä. Tulen kirjoittelemaan miten meni myöhemmin illalla ja sitten lisää kommentointia!

Pikkis ja Mini 3 vkoa 6 päivää

PS. Talvicci mukana ollaan

Ainiin ja olisin kiinnostunut treffaamaan pk-seutulaisia. "Kotiudutaan" Helsinkiin 8. päivä ja ollaan aina 2. päivään tammikuuta paikalla. Kenelle piti ilmoitella FB jutuista tms?? :)
 
Huomenta kaikki, tai päiväähän tämä jo on!

Marsupilamille ensin halaus :hug: Toivottavasti saat apua tilanteeseesi. Tosi hienoa, että itse tunnistat oireet ja tiedät mistä ne johtuvat. Älä sure yhteyttäsi lapseen, pyrit ensin saamaan itsesi kuntoon niin kyllä sen jälkeen jaksat taas keskittyä lapsen hoitoonkin.

Voimia myös muille uupuneille, diagnoosilla tai ilman :hug: .

Täällä esikoinen järjestää niin paljon ohjelmaa, että välillä tuntuu tämä vauva jäävän ihan huomiotta. Siitä tulee sitten huono omatunto, ja seuraavalla tytön valvejaksolla yritän pitää kovat kontaktinotot ja juttusessiot.. Kunnes esikoinen taas vaatii huomiota kovammin kuin vauva. No, ehkä se tästä tasaantuu.

Hurjalta tuntuu, että vauveli on viidessä viikossa kasvanut yli kilon painoa ja viitisen senttiä pituutta (eilen oli neuvolan välitarkastus, ensi viikolla lääkärineuvola). Tuntuu edelleen niin pienelta :heart: mutta kyllähän nuo vaatteet jo alkavat sopia paremmin. Pituutta nyt siis noin 54,5cm. Nuha vähän vaivaa vauvelia öisin, päivällä (pystyasennossa enemmän) ei rohise lainkaan. Tai minuahan se vaivaa kun jään sitä kuuntelemaan, ei vauva ole siis tukkoinen vaan välillä kuuluu nenästä sellainen märkä rohahdus. Vauva syö edelleen yleensä illalla pitkään (puolilleöin tankkausaika), sitten nukkuu kaksi 3-4 tunnin pätkää eli syö aamuyöllä ja toisen kerran sitten jo esikoisen heräämisen aikoihin. Paitsi nyt kun kirjoitin tämän tänne, ensi yönä sitten syödään tunnin välein..


~Tiila ja tyty n.5vk+
 
Moikka,

mä olen ollut vasta 2 kertaa kauppareissulla ilman vauvaa, enkä ole oikeestaan omaa aikaa vielä kaivannutkaan. :) Ensi viikon perjantaina on sitten tiedossa duunin pikkujoulut, jonne olen menossa. Luulisin, että siinä tulee n. 6 h ihan omillaan. Mies on pärjännyt nämä kauppareissut tosi hyvin, joten luotan kyllä hänen taitoihinsa, että pärjää sen yhden illan tyttelin kanssa.

Itun emo kyseli pumppailusta. Itse pumppaan yleensä aamuisin, kun tuntuu, että yön jälkeen on maitovarastot suurimmillaan. Syötän ensin vauvan toisesta rinnasta ja sen jälkeen pumppaan toisesta rinnasta. Pumppaan semmoset 60-80 ml, mikä vaivatta ja varsin nopeasti tulee. (Rakennan siis vähän isompaa varastoa pakastimeen pikku hiljaa) Siinä on sitten vielä jonkin verran aikaa ennen seuraavaa syöttöä, että vauvalle ehtii kertyä uutta ruokaa.

Tää oli siis mun omiin kokemuksiin perustuvaa tietoa, ei mikään virallinen ohje. Pumppailuun kyllä löytyy neuvoja aika paljon netistä, joten kannattaa katsella myös niitä :)

Kaurisäiti hehkutteli hyviä yöunia - täytyy munkin vähän hehkuttaa: täällä ei ole vielä noin pitkiä yöunia nähty, mutta viime yönä meni tosi ihanasti syötöt (klo 3.30 ja 6.30) niin, että tyttö nukahti syöttöjen jälkeen saman tien uudelleen ja sain siirrettyä hänet sitten omaan sänkyynsä. Nyt on kyllä niin uudesti syntynyt olo :)

Nyt ruoka kutsuu tätä mammaa, hauskaa päivää kaikille!
 
P-i-k-k-i-s! Laita mulle yv:nä sun meiliosote niin kutsun sut sitten fb-ryhmään!! Ollaan suunniteltu 10.12. Baby Bioon menoa, joten pääsisit sinne mukaan! Ja siis ryhmään on kaikki mammat asuinpaikasta riippumatta tervetulleita! :) Pääasiassa ollaan näitä tapaamisia sumplittu, mutta kaikki vaan mukaan! :D

Meillä yöt on mennyt jo viikkoja niin että syötän pojan n.23 ja herää seuraavan kerran syömään n. 6.30. Sitten torkutaan vielä pari-kolme tuntia :) Oon kyllä tosi onnellinen että sujuu näin, mä nimittäin rakastan nukkumista itekkin :LOL:
 
Hei!

Meillä syötiinkin sit kaksi kertaa yössä...juuri kun pääsin tänne kehumaan öitä. No, ei se 2 kertaa vielä paljon ole, mutta väsyttää kun joutui 2 kertaa heräämään... :ashamed: Oliskohan ruokahalu kasvanut kun päivisinkin syö isompia annoksia? Nyt menee tissien päälle yleensä 80 ml 2 tunnin välein.

Vaikea kirjoittaa yhdellä kädellä. =) Eräs takiainen on sylissä lounastamassa paraikaa. :heart:

Hyvää päivänjatkoa!
 
Itun emo Mä pumppaan niin, että vauvan syödessä toisesta rinnasta, pumppaan samalla toisesta: näin maitoa tulee mun mielestä runsaammin. Meillä neiti saa syötyä ihan ähkyyn itsensä jo yhdestäkin tissistä, niin jää toinen sitten pumppailtavaksi. Mulla tulee n. 100ml vaivatta kun hiukan "säästelen" toista rintaa muutaman syötön ajan ja sitten pumppaan maidot ulos. Pumppaan myös sitten vauvan aterioitua loput maidot myös syötetystä rinnasta. Tosin olen kyllä ollut aika lasika pumppailija- on meillä n. 300ml pakastimessa, mutta kauhia ryhtyminen siihen pumppailuun aina on :LOL:

Meillä arki rullailee tasaisesti- neiti nukkuu öisin n. 6-7h ennen ekaa syöttöä ja sitten vetelee unia aina klo 10-11 saakka. Hän tosin käy unille vasta puolilta öin, mutta toistaiseksi tämä rytmi sopii meille. Eka syöttö siin n. klo06-07, toinen n, klo9 ja sitten unia jatketaan vielä 10-11 saakka.

Masuvaivoista tyttö on hiukan kärsinyt ja otettiinkin vyöhyketerapia avuksi: edullinen apukeino ja todella on auttanut =) - ei meillä mitään koliikin suuntaista ole, mutta sellaista itkuisuutta / kärttyisyyttä. Myös Rela-tipat ja disfatylin lopetin terapeutin neuvosta ja aloitettiin niiden tilalla joku asidofilus tms maitohappobakteeri. D-vitamiinit vaihdoin d2 vitamiinista d3:n ja nyt meillä menee siis deetipat- maistuvatkin paremmilta kuin ällöt jekovitit (joo ja olen tosiaan maistanut mitä lapselleni syötän :LOL:!) Relatippoja voi sitten antaa myöhemmin kun pieni masu ensin kypsynyt, niin,että ne tipat kestää. Kun jätettiin nuo disfatylin ja relatippojen annot pois: helpotti sekin ihan kunnolla ja tyttö on oikea neiti aurinkoinen :heart:

Paapelo: teidän tyttö on kyllä ihan huippu suloinen :heart:

Pinkkimieli: teidänkin tyttö ihana- oli vissiinkin kyllä kuva laitokselta lähdon yhteydessä otettu, että varmaan on jo kovasti muuttunut, mutta ihana varmasti siltikin :heart: - ja oli kiva kuulla susta Pinkkis :heart:! Käyn täällä yleisellä aina välillä pyörähtämässä, mutta pääasiassa kerhon puoleen keskityn kun ei ehdi joka paikaan ;) - siellä olinkin sun kuulumisia jo odotellut...nyt ne siis täältä bongasin :D!

Nyt neiti tuolla kuikuilee...me lähdetään shoppaamaan- jeeee :D

Hugis ja pikkuneiti 7 viikkoa
 
Huh huh. Ristiäiset juhlittiin sunnuntaina, kylläpä oli hommaa vaikka pienet olikin. Neiti tietenkin huusi koko toimituksen ajan :D Isompi kilju ja hakkas päätä kontillaan lattiaan! Kyllä oli äitillä hikoilemista! :LOL:

Anopista: Me tultiin toimeen hyvin ennen lasten syntymää, mutta nyt ei tulla sitten yhtään. Ristiäisissä nähtiin ekan kerran 1,5vuoden jälkeen, olipa kyllä tuskasta ja ahdistavaa. En olis yhtään jaksanu mitään hössöttämistä siellä. Aika sirkuksen kyllä järjestikin. :(

Ihania kuvia! ja ihania nimiä on pikkaset saanu! Meillä nimi keksittiin ja raapustettiin paperiin 5min ennen tilaisuuden alkua. Siitä tulikin nyt sellanen mitä ei yhtään mietitty =)

Empsu, Sara ja pikkanen Erika :)
 
Hei!

Pikaisesti ilmottaudun.. Ei ole enää oikein aikaa roikkua koneella.. Sillointällöin käyn lukemassa kirjoitukset mutta siihenpä se on jäänyt. 5 lasta pitää huolen että kotihommia riittää!
Meidän lokavauva sai nimen Mikko. Varsin vähäuninen tapaus.. Päivisin on ottanut vain puolen tunnin nokosia. Eilen kävin itse hammaslääkärillä ja poika oli tietenkin mukana. Nukkui niin kiltisti kokoajan, ja vielä pari tuntia kotona sängyssään reissun jälkeen. Olipa eri pirteä vauva kun nukkui kunnolla!
Pelkällä tissimaidolla mennään, kukaan lapsistamme ei ole korviketta saanut. Ensi vko mulla on jälkitarkastus ja vauvalla 8vko neuvola. Saa nähdä miten kovasti on kasvanut.
Joulua odotellaan kovasti. Yhtään lahjaa vaan en ole vielä hankkinut. Ei ole ollut oikein aikaa lähteä etsimään. Esikoiselle ostetaan uusi kännykkä ja kakkoselle joku iso tekniikkalegosarja. Eikä harmainta hajua mitä kolmelle nuorimmalle.. Toivomukset esittivät äidilleni ja hän hankki ne. =)

mimaldi ja pikku-Mikko 7vko
 
Päivää Mammat!

Täällä kotiuduttiin eilen neuvola reissulta vasta puol seiskan aikaan :whistle: Väääähän venähti meidän reissu, mamman pienenen joulushoppailun takia. Neiti meni nukkumaan neuvolan jälkeen siinä kahdeltatoista ja sitten nukkuikin aina puoli kolmeen, jolloin olin itse sopivasti syömässä. No sitten taas nukuttiin aina puoli kuuteen jolloin sopivasti kuppi kahvia ennen lähtöä kotiin. Mentiin sitten toisia tuijotellen julkisilla kotiin ja ihan ilman kitinöitä. Tämä mamma ihan tosi iloissaan reissusta kun meni kaikki niin nappiin ja päästiin kulkemaan noinkin vaivatta keskustassa ja vielä julkisilla! Kuljen siis AINA omalla autolla =)

Nevolassa oli pikakäynti. Kaikki okei neidillä ja erittäin hyvin kasvaa :D Omalla käyrällä mennään ja vauhti on järkyttävä.
..........Syntyessä.......4vkoa
Paino......3995g ........4990g
Pituus.....53cm...........58cm
Pipo.......35,5cm .........39cm

Mulla 45 min päästä jälkitarkastus, jänskättää vähän miten menee. Toivottavasti saisin ainakin vähän jonkun moista lupaa urheilla, pitäisi mahdollisesti tammikuussa olla kisakunnossa! HEH.

Tänään selviää myös meidän ristiäisten kohtalo, saadaanko henkkarit vai ei. Vähänkö odotan sitä tietoa. Aika noloa kyllä jos ei saada niin kaste siiryy ensi kesälle ja pitää kaikille soitella että ei olekaan juhlia. Onneksi ollaan varoteltu etukäteen ja pidetään vaan ihan lähipiirin juhlat!

Onko muuten kenelläkään muulla selkä ihan hajalla synnytyksen jälkeen? Mulla on koko selkä ihan krampissa ja mikään ei auta. Tiedän että lihaksisto on selässä hyvässä kunnossa, joten siitä ei ole kyse. Tuntuu että pitäisi saada joku kunnolla posauttamaan selkä paikoilleen! Voikohan kipu jotenkin johtua niistä vaivasesta kuudesta epiduraalista jotka sain? Kipu nimittäin juurikin niillä kohdilla!

Masennuksesta oli puhetta, täällä olo henkisesti ihan hyvä, vaikka välillä on päiviä ettei mikään maistu ja kaikki menee mönkään. Usko kuitenkin että ihan normaaleissa rajoissa mennään. Nille joilla on näkynyt masennuksen merkkejä paljon paljon jaksamista ja toivottavasti saatte parhaan mahdollisen avun!!!

Nyt pakko jättää taas vähän kesken ettei myöhästytä!


Pikkis ja Mini (vai jätti?) 4 vkoa tasan.

PS. ONNEA KAIKILLE IHANISTA NIMISTÄ :flower: :flower:
 
Keskiviikkona oli eka neuvola ja mulla sitten mieli maassa sen jälkeen. Neidille oli tullut painoa aika vähän, pituutta oli kyllä tullut enempi.
Synt 1kk
paino 4255g 4590 g
pituus 50 cm 55,2 cm
pipo 36 cm 38,2 cm

Meinasi terkkari että pitäis tulla 2 vkon kuluttua uudelleen punnitukseen. Kuitenkin kun oltiinto menossa sairaalaan niin sovittiin että soitan jos ovat sitä mieltä että pitää käydä. NO, sairaalassa eivät olleet asiasta ollenkaan huolissaan, kehuivat tyytyväiseksi, virkeäksi ja hyvinvoivat näköiseksi tytöksi. Syöttövälit ovat kuitenkin 3-4 tuntia ja jos tarjoan toista rintaa ekan päälle niin oksentaa ylimääräset pois. Neiti vissiin vaan hakee omaa käyräänsä ja äiti on syönny hyvin raskausaikana ( siksi iso syntymäpaino).

Pumppauksesta: meillä tosiaan neiti tulee kylläiseksi yhdestä rinnasta joten imetyksen jälkeen pumppaan toisesta. Mulla ei ainakaan enään imetyksen jälkeen heru pumpulle mitään joten jos molemmista neiti söisi niin varmaan yrittäisin pumpata ennen imetystä. Maitomäärä kyllä nousee nopeasti joten ihan hyvin voi pumpata esim. 20-30 ml ennen syöttöä ilman että se vauvaa häiritsee.

Mutta nyt taas ruuanlaittoon

Peppi ja tyttö ( huomenna 6 vkoa)
 
Tänään käytiin lääkärineuvolassa ja kaikki hyvin. Meillähän oli tiistaina sairaalassa kontrolli ja siellä poika mitattiin myös. Vähän ihmeteltiin miten ei oo muka kolmessa viikossa kasvanut pituutta kuin puoli senttiä. Tänään sitten terkkari mittasi pojan pituudeksi 58cm, eli kolmessa viikossa tullu 3cm mikä varmaan pitää paikkansa.
Tän päivän mitat ja perässä ne tiistain
7vk
pituus: 58cm, 55,6cm (0vk 51cm)
paino: 5455g, 5360g (0vk 3890g)
pipo: 39cm, 39cm (0vk 35cm)

Hän sai myös rotarokotteen ja tuntui ihan hyvin maistuvan kun nieli niin ahnaasti :LOL: Seuraava neuvola onkin sitten tasan kuukauden päästä. Ihan kiva että on nyt taukoa enemmän kun tuntuu että on saanut alvariinsa juosta milloin neuvolassa ja milloin sairaalassa. Vaikka toisaalta, hyvähän se on että kontrolloidaan.
Saatiin muuten HUS:lta lasku nyt meidän hoitopäivistä. Nelisen sataa tuli maksamaan koko homma. Musta se on vähän kun miettii miten paljon hoitoa poika sai ja siinä oli ambulanssikyytejä kaupungista toiseen jne. Kerrankin tuntuu siltä että kyllä tää kova verotus kannattaa! Täällä Suomessa me saadaan huipputason hoitoa pienellä hinnalla (jos unohdetaan se verotus ;) ). Mutta kyllä näin tosipaikan tullen se tuntuu hyvältä.

Meillä on sunnuntaina ristiäiset ja täällä on siivottu ihan hulluna. Poika on ollu tänään vielä poikkeuksellisen sylinkipeä niin on mun osuus ollu aika pieni, mutta onneks sisko on tullu auttamaan :) Kohta on tää urakka ohi. Tuli samalla tehtyä sitten joulusiivouskin niin on se pois alta.

 
Iltaa kaikille

Kivasti ootte taas parin päivän aikana kirjoitelleet.
Mutta tosiaan, tulin aamulla sieltä laivalta, tosi ihana risteily kyllä oli. Mies oli pärjännyt loistavasti lasten kanssa, vaikka sitä epäilin :ashamed: Mutta yllätys oli suuri kun laiva 7 aikaa aamulla tuli satamaan, mua ei ollut ketään hakemassa... Mies sanoi ku soitin hänelle, että ei hän jaksanut pukea poikia! :kieh: Voitte varmaan kuvitella mun kiukun sillä hetkellä...

Ihania kuvia ootte laittanut vauvoistanne. Onnittelut myös kaikille kivoista nimistä :)

Mutta jatkan huomenna, nyt on pakko mennä nukkumaan (viime yönä unet 1,5h, mutta se oli kuitenkin oma ratkaisu ;) )
 
Nyt olis tieto/taito tarpeen.
Miten voi 2kk ikäinen osata jo kiukuta?
Kun ilmeisesti tuo sitä on. Herra nukahtaa tissille / syliin tyytyväisenä, vaan auta armias kun sänkyyn laitan... Huuto on ihan kamala!!!!!!
Mitä hemmettiä minä nyt keksin?
Ja tämä alkoi ihan yhtäkkiä yhtenä iltana. Aiemmin mentiin sänkyyn ja nukahti sinne tovin killiteltyään.

 
Kuka seolikaanjokasanoi etta nukuttaa paikkareille vattallaan..Kokeilinsitaja toimihienosti - tytto nukkui rauhalllisesti ja pitkaan.

Onko teissa muita jotka uskaltaa nukuttaa mahallaan? On se kumma etta meidan aidit nukutti meita vattallaan mutta nyt se on syy katkytkuolemaan!

Unnalla tais olla niin paljon kaasua vatsassa ettei meinannut millaan nukahtaa, mutta kun pistin mahalleen niin tytto nukahti heti.En kuitenkaan uskaltanut jattaa niin joten kavin kaantamassa selalleen kun arvioin hanen nukkuvan ns.syvaa unta. Vahan tuli sanomista, ja muutaman kerran piti kayda hyssyttelemista mutta nukahti sitten.
Kai se on ihan ok rauhotustapa vai uskaltaako kukaan antaa nukkua mahallaan koko yota?
 
Kakasta: Meillä Elle kakkaa muutaman kerran päivässä, mutta yhtä normaalia on että kakkaa kerran päivässä, tai vaikka joka toinen päivä.

Mulla on jälkitarkastus ens ke ja Ellellä samalla neuvolalääkäri ja 2kk neuvola. Kiva saada tietää uusia mittoja:)

Meillä nukutaan edelleen tosi paljon, päivällä jaksaa olla hereillä ihan max 1,5h, usein on väsy jo tunnin jälkeen. Ulkona nukkuu pisimmät unet.
Ja yleensä rauhoittuu syliin tutin kanssa.
Hän myös syö tosi harvoin, välit on yleensä 3-4h, toissa päivänä oli päivällä pisin sylttöväli 6h. Ja rintaraivareita on edelleen aika-ajoin :|
Yöt nukkuu tosi hyvin:)

Kaipa se pitäis lähteä jotain tuon esikoisen kanssa touhuamaan:)

Inka ja Elle 2kk
 
Heipä hei!

Täällä on tämä mamma ihan joulutohinoissaan...eilen pakersin piparitaloa puoleen yöhön ja valoja on ikkuinoissa ja tontut ja lyhdyt on askarreltu :D
ITse siis rakastan joulua, enkä suostu pilaamaan tunnelmaa stressaamalla lahjoista tai vihoviimeisenä siivouksesta...en siis tavoittele putipuhtoista joulua, vaan lupsakkaa fiilistä :D

MArsupilamille ISO :hug: Ota nuo mielialat puheeksi neuvolassa ja vaikka miehen kanssa.

Pumppauksesta:
ITse olen tehnyt niin tuon homman kanssa, että kun tyty nukkuu ne pisimmät päikkärit kopassaan ja maito alkaa nousta samasta rytmistä huolimatta aina 2h välein alan pumpata silloin.
Sitten kun aamuisin toinen rinta on TODELLA täynnä, kun usein tulee imetettyä vain toista rintaa yöllä, saa tästä täydestä rinnasta helposti 200ml pakkaseen ihan 5min lypsyn aikana :D :D
JA siis maitohan ei koskaan lopu rinnoista, parina päivänä jos tahtoo vähän lisätä maidon tuotantoa pumppausta varten, niin lypsäilee vähän ahkerammin, niin pääsee pienemmällä pumppauksella siitä eteenpäin =)

ITse nimittäin olen lähdössä viikon päästä ulos viettämään sitä tyttöjen iltaa ja pakkasessa on nyt varmasti enemmän kuin tarpeeksi maitoa...olen aloittanut tuon pakastamisen jo 3vk sitten, jottei tarvitse siitä alkaa stressaamaan =)

Ja minusta, mitä tulee uloslähdön ajankohtaa, ei ole merkitystä onko vauva 1kk vai 1v. Jos äiti kaipaa tuuletusta ja vauvalla on siinä tutuksi tullut hoitaja joka ei panikoi yksin jäätyään, ei ole mitään pahaa ottaa irtiotto arjesta...se piristää mieltä ja kummasti se arkikin maistuu paremmalle taas...tai ainakin itselläni...käyn tätä nykyä muutamia kertoja vuodessa ihan pirskettämässä ja sitten taas jaksaa nauttia ihan simppelistä kodinpyörityksestä :D

Yöt menee meillä todella hyvin edelleen ja tyty herää normaalisti vasta 10 aamulla syötyään 7.30 hiukan hiukopalaa...en ole edes varma herääkö tyttö öisin syömään...muutamaan yöhön en muista, että tyttö olisi syönyt?? asettaa vain naamansa tissini päälle ja jatkaa unia :LOL:

JA ei ole outoa, että rintamaidolla oleva vauva kakkaa harvoin.
Ystäväni tytär aikanaan kakkasi vain kerran viikossa ison kakan, muuten vain pissi ja korkeintaan pieri pikku kakkaläikkiä =)
Eli täysimetetty vauva monesti kakkaa harvoin.

Tosin meillä kakataan vielä ainakin 2 kertaa päviässä, mutta se eka kakka on yleensä aika pieni ja illalla tuleva taasen ISOOO :whistle:

JA kyllä meillä silloin tällöin nukutaan massullaan...yleensä silloin jos massussa kiertää ja itkettää kovin.
ITse en niin usko kyllä tuon asennon selittävän kätkyt kuolemaa enään yli 1kk ikäisellä lapsella...ehkä tuohon 1kk asti se voikin olla iso riski, kun vauvat ensiviikkoinaan hieman vielä unohtavat hengitellä ja mahalla olo painaa keuhkoja, mutta tästäkin ollaan montaa mieltä ja omani on vain yksi niistä =)

Pojasta on tullut niin hellä siskolleen, että se on tosi liikuttavaa.
Yleensä kun ollaan lähdössä ulos alkaa tyty itkeä väsymystään ja sitä että puettiin puku...poika sitten tulee kopalle paijaamaan tyttöä ja mukamas juttelee hänelle kivoja sellaisella korkeammalla lepertely äänellä, eli kuten me aikuisetkin vauvoille leperrellään :D :heart:
Suloista on.

Mutta nyt on mentävä...tyttö herää kohta, joten tiskit koneeseen ja syöttö ja pihalle :wave:

paapelo+poju+Iina 2kk+
 
Tässä kun vielä pörrään niin tulipa mieleen kysymys =)

Tästä taisi ollakkin jo, mutta uudestaan vaan...eli ketkäs ajatteli aloittaa 3kk kiinteiden maistattamisen?

Minä ajattelin tarjota aattona pikku maistit pottua, porkkanaa ja luumua, eli kuvittelisin, että menekkin on yht. 1rkl jos sitäkään :D
Jännä nähdä mitä tuumii tyttö ruoasta, poika kun innostui heti ekan lusikallisensa jälkeen...onko tyty samansorttinen tässä asiassa, vai saako järkytys kohtauksen
=)
 
Hitsi mikä päivä oli eilen. Meillä kun oli aamulla 10:ltä neuvola niin poika ei nukkunut sitten päikkäreitä kuin vain muutaman 15min pätkän koko päivänä! Olikin sitten kiukkuinen kuin ampiainen...Illalla käytiin hakemassa miehen vanhemmilta ristiäisiä varten astioita ja siinä matkalla hän nukahti kaukaloon. Nukkuipa siinä kaukalossa sitten kolme tuntia eteisessä ulkovaatteet päällä kun ei viitsitty toista herättää kun vihdoin sai nukuttua. Ei ollu edes hirveän hikinen herätessään :LOL: Nuo päikkärit sitten pelasti loppuillan ja saatiin poju nukkumaan ongelmitta. Nukkuikin sitten kuin tukki, niin kuin minäkin :) Ihanaa kun sain monen viikon jälkeen nukuttua reippaat seitsämän tuntia melkein yhtä soittoa. On aika uudestisyntynyt olo tällä mammalla!

Tuosta nukuttamisesta vatsallaan, me ollaan päikkäreitä annettu nukkua masullaan kun tuntuu siinä parhaiten viihtyvän ja joskus jos ei meinaa yöunille saada niin kun masulleen kääntää niin uni tulee melkeinpä aina heti. Tekisi mieli yöunet antaa nukkua noin, mutta kun kaikki varoittelee siitä kätkytkuolemasta...Ollaan sitten mietitty että nukkukoon masullaan yöt sitten kun itse osaa niin kääntyä.

Kävin torstaina jälkitarkastuksessa ja kaikki oli hyvin, kohtu palautunut jne. Hemoglobiini jopa 136 :) Ehkäisyksi valitsin nyt sitten Cerazettet, saapi nähdä miten mulle sopii..Jos ei sovi niin vaihdan sitten yhdistelmäpillereihin myöhemmin kun lopetan maidon lypsämisen. Pikkukakkonen saisi kyllä tulla aika melko piankin, mutta pitää nyt toppuutella kun on tämä sektio alla.

Jonkin verran olen tuntenut munasarjojen suunnilla nippailuja viime päivinä. Liekö merkkinä kuukautisten alkamisesta? Toivottavasti ei! Mieluusti vielä jonkin aikaa olisin ilmankin pärjännyt.

Paapelo kysyi kiinteiden aloittamisesta. Me ajateltiin odotella siihen johonkin 4kk:n tienoille jos ei nyt poika sitten ala maitoa litkimään ihan hirveitä määriä tai kasvu ala hidastumaan. Pitää vähän kysellä neuvolasta ohjeita sitten kun asia on ajankohtainen.

Nyt keittiötä kuuraamaan kun mies ja vauva lähti hakemaan ristiäiskakkuja. Koiratkin on juoksutettu puhki niin täällä on (kerrankin) tosi hiljaista ja rauhallista :LOL:
 
Heippa!

Onpa ihanaa... kolmen tosi huonosti nukutun tai oikeastaan valvotun yön jälkeen sain nukuttua tosi hyvin. 14 tuntia, yhden kerran olin hereillä syöttämässä tyttöä mutta muuten mies hoiti. Nyt ei sattunut edes niin hankala yö kuin aikaisemmat. Ehkä taas palataan normaaliin, yleensä tyttö on ihan hienosti nukkunut. Olo on kuin eri ihmisellä:)

Mäkään en usko että ihan terveellä lapsella vatsallaan nukuttaminen olisi erityinen riski. Itse olen kyllä nukuttanut selällään/kyljellään, ei tunnu luontevalta meillä vatsallaan olo. Ja seuraan suosituksia ihan oman mielenrauhan vuoksi mutta en siis usko että tuossa mitään ihmeempää riskiä olisi.

Täytyy katsella tuota kiinteiden aloittelua vähän tilanteen mukaan. Meillä neiti syö korviketta tällä hetkellä vähän reilut 800ml vuorokaudessa, saattaa olla siis että ennen 4kk ikää aloitellaan. Mutta katsotaan.

Mulla on jälkitarkastus vasta parin viikon kuluttua mutta mulla terkkari otti hemoglobiinin jo joku kerta neidin neuvolakäynnillä. Ihan hämmästyttävän hyvä, 141! Mulla siis tyypillinen on 120 noin, ikinä ennen ei ole ollut noin hyvä. Sektiopäivänä oli 125 eikä laskenut operaatiossa. Ja nousi näköjään sittemmin vielä paljon. Mä en ole ottamassa hormonaalista ehkäisyä. Kierukkaan voisin kysyä mutta en varmaan sitäkään ota sillä seuraavaa lasta varmaan yritetään kuitenkin jo parin vuoden kuluttua.

Kiitoksia pääkaupunkilaiset mukavasta seurasta eilen:)

Paulah ja Nella reilut 7 viikkoa
 
Meillä kanssa nukutaan mahallaan välillä, nukkuu siinä niin paljon paremmin kyllä! Aina ei vaan raaski laittaa, koska sitten itte nukun huonosti ja seurailen kokoajan onko naama patjassa vai ei, vaikka kyllä toi hyvin jo päänsä kääntää ja itteensä liikuttaa.

Meillä kakataan ehkä se kerran päivässä oikein kunnon kasa :D

Kiinteitä ehkä meinasin myös kokeilla jo jouluna tai sitten odottelen ihan siihen ainakin 3kk asti. Esikoinen alotti jo ajoissa ja hyvin meni silloin, tosin imetys olikin jo osittaista ja lähes loppumassa. Tämä neiti on viel täysimetyksellä ja on niin helppoo ettei jaksais alkaa läträtä millään ylimääräsellä, kun nukutaan ihan ok koliikki huudosta huolimatta. Mutta kokeilun nimissä olis hauska sitten joskus se lusikallinen antaa!

Empsu
 
Hyvää lauantaita kaikille :wave:

Täällä huokaillaan huoneojen öiden takia, tyttö on kokoajan tissillä ja heti kun otan pois alkaa huutamaan, ei siis osaa nukkua ilman tissiä, onko kellään vinkkiä tähän että miten onnistuis??
Samoten maidon tulo on alkanut huolestuttamaan, kun typy on tissillä koko ajan niin mietin vaan koko ajan että tuleeko maitoa tarpeeksi...?tyttö vaan tankkaa, ja tankkaa niin alan jo epäillä että se vaan yrittää saada sieltä jotain ulos :ashamed:
Pulloa ja korviketta ei meillä huolita....

Osaako joku auttaa??

Epätoivoinen NaNa84 ja Hilma 5vk 1pvä :heart:
 

Yhteistyössä