*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

paapelo tuu sit kertomaan mitä ne sulle neuvolasta kertoo maanantaina, jos soitat sinne. Meillä kun on molemmat lapset about samanikäiset niin kiinnostaa tietää.

Joku kyseli pyykkimäärästä niin meillä tytöllä on monta päivää sama body ja housut. Joskus puklaa niin märäksi, että on pakko vaihtaa. Kertikset on meillä käytössä ja hyvin pitää, kun käyttää vaan tarpeeksi isoa kokoa. Vaihdan heti isompaan kokoon, kun paino alkaa lähestyä alinta kilorajaa mikä isompien paketissa on ilmoitettu. Ja yövaipaksi ne kelpaa jo aiemminkin, kun ei ole mitään väliä vaikka ulottuisi kainaloihin asti :D

MB ja tyty 1kk+
 
Juu tulen sitten kertomaan mitä sanotaan.

Pyykkimäärästä en ollutkaan kommentoinut:

Eli toisin kuin veljensä, tyty puklaa nykyään aika vähän...silloin tällöin vetää itsensä niin ähkyksi, että tulee iso puklu, jolloin pitää vaihtaa vaatteet, mutta yleensä voidaan kulkea samoissa vaatteissa kaksikin päivää, kun puetaan yöksi yleensä unipuku, joten päivä vaatteet ei mene hikisiksi yön aikana. Mutta sitten on tämä meidän isompi sankari, joka on ottanut missioksi töhriä vaatteensa joka päivä, joten kyllä tuota pyykkiä riittää...harsoja meneekin sitten maito rättinä useita päivässä, kun nämä tissit nyt on mitä on ;)
 
Meillä pyykätään oikeen urakalla päivittäin: vaippojen lisäksi harsoja sekä vaatteita pitää myös vaihtaa useampi kerta päivässä tuon pulauttelun takia. Eli joka aamu laitan pyörimään koneellisen neidin pyykkiä. En olis uskonut että pyykkiä tulee noin paljon!


 
Paulah:

Kuulostaa samalta kuin mitä meillä esikon kanssa, erotuksena ettei vaippa pyykkiä ollut kun kertiksillä mentiin.
Joka ikinen aamu piti kone pistää pyörimään ja jos oli laiska ja ei sitten kahtena päivänä pyykännytkään, niin vauvan vaatteita ja harsoja ja omiakin pukluun menneitä vaatteita oli vuoreksi asti...
Onneksi tuokin sitten rauhoittui kun poju kasvoi, sitten tulikin ruoan tahrimat pyykit kehiin ;)

Tässä muuten tyty 1kk
 
Aargh, täällä imetys tökkii tosi pahasti.... Tekisi melkeen mieli luovuttaa koko homman kanssa. Rinnanpäät ihan rikki, ilman kumeja on turha edes yrittää koko hommaa ja sattuu niin kovasti, että lähes itkua väännän joka imetyskerralla. Vinkkejä kellään? Luulen, että tytön ote ei ehkä ole ihan kunnossa, mutta en sitä itse saa korjattua. Tosi hankalaa kun joutuu imettämään makuullaan ton kipeän alapään takia, siitä on tosi vaikea nähdä otetta. Lansinohit, bebanthenit, kaalinlehdet, kylmä ja kuuma kokeiltu, mistään ei tunnu olevan apua.

Fresia ja tyttö 1vk
 
Aku
Heippa!

Fresialle tsempit.En osaa sua asiassa auttaa,toivotaan että kuitenkin lähtisi sujumaan tai jos ei niin sitten vaan pulloilemaan.Toi on jännä miten toiset vauvat osaa heti oikeen otteen ja toisia pitää avittaa kovastikin eikä silti meinaa sujua :( esikoinentajus heti mistä oli kyse ja imetys sujukin ihan loistavasti.Tän kakkosen kans periaatteessa lähti ihan hyvin käyntiin,mutta kyllä saa bepanthenin kans läträtä jos haluu et nännit pysyy kuosissa.


Pyykkikone laulaa täälläkin päivittäin.Neiti vääntää ainakin kerran päivässä sellaset kakat et omat ja parhaassa tapauksessa äidinkin vaatteet menee uusiks.Ja lähes joka vaipanvaihdon yhteydessä pissaa pyyhkeelle eli niitäkin pesen melkein päivittäin.Onneks on kuivuri,muuten loppuis pyyhkeet kyllä kesken.

Tosta possunuharokotteesta sen verran et en tajuu miten eri kunnissa voi olla eri systeemit ton jo synnyttäneiden rokotuksen suhteen :/ Oon ymmärtäny et täälä Helsingissä jo synnyttäneitä ei rokotettais.Esikolle sais vissiin hakea rokotteen 16.11 alken.Oisin kyllä mielelläni itellenikin sen ottanut jos tuo pikkuinenkin sais sitten maidon kautta suojan.

Meillä ois varmaan vuodenvaihteen jälkeen muutto eessä.Pistettiin kämppä myyntiin ja tarkotus ois vaihtaa ainakin hiukan isompaan.Eiköhän tää kaupaks mee,pitäs vaan löytää sit uus piakkoin tilalle ettei tarvii vanhuksille muuttaa :|

Täällä masuvaivat jatkuu ja edelleen pisin syöttöväli on 3h :kieh: Noita masuvaivoja on yritetty cuplatonilla ja Rela tipoilla häätää,mut enpä huomaa juurikaan eroa.Jonain päivänä saattaa olla ettei oo juuri mitään ja toisena sit huudetaan ja kipristellään vähän väliä ja pitkin päivää ,ei pelkästään illalla.

Ens viikolla koittaa tännekin arki kun mies menee takas töihin :| Vähän jännittää et kuinka selvitään...

Nyt nukkumaan,viimeistään parin tunnin päästä kun ois eka herätys.Voikaahan hyvin kaikki ja isot tsempit teille lopun kärvistelijöille.

-Aku ja typy
 
Pyykinpesusta, meillä tulee muutenkin pyykkiä päivässä kauheat määrät kun tuo esikoinen tykkää vaihdella vaatteitaan monta kertaa päivässä ja sotkee ne tietenkin tahallaan. Vauvan pyykki ei sinäänsä tuo suurta lisää pyykkiin, harsoja tulee kyllä käytettyä tosi monta päivässä ja suurinpiirtein menee kaksi rättiä yhden syötön aikana...

Meillä ei sitten muut saakaan ihan vielä sitä possurokotetta kuin mies diabeteksensa takia. En muista koska yli 3 vuotiaita aletaan rokottelemaan täällä, ja minä ja vauva ei mihinkään riskiryhmiin kuuluta. Ottaisin kaikille meille heti vaan rokotteen jos sen saisi... Ihmettelen kyllä että miksi noita päiväkoti-ikäisiä lapsia ei rokoteta vielä kun siellä tarhassahan pöpöt liikkuvat.

Niin ja paapelolla ihana tyttö :D
 
Fresia-82!! Pakko oli tulla pikaisesti kommentoimaan. Mullahan imetys ei meinannut lähteä ollenkaan sujumaan :'( Kokeilin kans kaikki rasvat, kaalinlehdet, maitorahkat yms. yms.. Imettäminen oli aivan yhtä helvettiä ja multa pääs aina itku tai pitkä liuta kirosanoja varsinkin aina alussa kun poika rupes imemään!! Nänneistä vuosi verta melkein joka päivä eikä toivoakaan et oisin ilman rintakumeja imettänyt.. Kaiken kruunas vielä aivan kamala rintatulehdus, jonka sain kun poika oli 2 vkoa.. Siinä vaiheessa miehen tais käydä mua jo tosi paljon sääliksi ja se "tilasi" kotikäynnille imetyskouluttajan (http://www.mammaliina.fi/) joka tekee käyntejä ainakin pk-seudulla. Mulle siitä oli hyötyä ja sain paljon vinkkejä ja tsemppausta. Nyt käynnistä on puoltoista viikkoa ja vihdoin on pari päivää tuntunut että imetys on itse asiassa aika ihanaa puuhaa!!

Eli pointti oli siis että mulla oikeestaan vain aika auttoi.. Ja uskon että mulla kesti aika kauan (n. kk) ennen ku pojan kanssa ruvettiin tajuamaan hommasta, eli todennäköisesti sulla helpottaa pian. Yleensä kai puhutaan kahdesta viikosta, jonka jälkeen ei enää satu!!

Edelleen käytän osittain kumeja mutta täytyy sanoa että oon itestäni ylpee kun en luovuttanut vaan pelkällä rintamaidolla on menty!! Nyt en todellakaan tarkoita ettei korvike olisi jossain tapauksissa varmasti yhtä hyvä tai jopa parempi vaihtoehto, vaan sitä, että ite olin tehnyt tosta imetysasiasta niin ison ja mulle se tuntuu niin tärkeeltä niin oisin varmasti lannistunut tosi paljon..

Joka tapauksessa iso tsemppi :hug: ja toivon että saat homman sujumaan!!

Silona ja pieni mies 5 vkoa :heart:
Mihin tää aika kuluu...??!!

Taitaa selkeesti olla jotain patoutumia tohon imetysasiaan liittyen, tuli sen verran vuolaat avautumiset... :hug:

Ja onnittelut kaikille jotka saaneet vauvansa! :flower:
 
Pikaseen tulin vain kertomaan, et tyty pääsi torstaina kotiin ja nyt totutellaan tosissaan toisiimme ja vauva-arkeen. Nännit on todella kipeät, kun kumpikin meistä on ekaa kertaa tissittely puuhissa, mutta nyt jo alkaa sujumaan. Korviketta en ole joutunut vielä lainkaan antamaan, eli maitoa riittää :D

Mies on aivan lumoutunut mein tytystä, eikä melkein suostunut lähtemään mun veljen häihin / veljenpojan ristiäisiin edustamaan mein perhettä, vaan olisi halunnut jäädä tytyn kanssa kotio :heart: On se vaan niin ihana. Siis tuo ukko ja tyty myös.

pinkkimieli ja sammakkoprinsessa 1vk
 
Kiitos Silona tsempityksestä! Täällä myös erityisesti se aloittaminen sattuu aivan pirusti, tosin sattuu myös koko imetyksen ajan. Kaiken lisäksi tyttö haluaa rinnalle pahimmillaan tunnin välein, eikä nännit saa hetken lepoa. OOn kokeillu pumpata ja antaa pullosta välillä, mutta ei rauhotu sillä tavalla ollenkaan. Tuon mammaliinan henkilön yhteystiedot sainkin Imetystukipuhelimesta, itse puhelinneuvonta oli todella pettymys. Pitää yrittää soitella sinne maanantaina. Minkä hintainen käynti muuten oli? Heidän sivuillaan kun ei sitä kerrota.
 
Fresia :hug:
Tutulta kuulostaa tuo. Mulla kans alussa tuo pyrstö oli niin kipee että nyt vasta pystyy normaalisti istumaan!
Välissä tosin vieläki menee liian pitkään istuessa pyrstö kipeeks...Ja häntäluu kans :headwall:

Niin tosiaan ku ei istumaan pystyny niin imettäminen hoitu pitkään ainoastaan makuultaan ja siinä tosiaan oli hankala nähä miten se vauva sen tissin suuhun ottaa... :|
Mulla kans toinen nänni meni ihan h*lvetin kipeeks ja alko olemaan jos sillä rajoilla ettei itku tullu ku toinen otti nännistä kiinni :eek:
Mä jotenki vaan sitten sullomalla sain muutettua sitä miten se sen nännin suuhun ottaa...

Onpa hyvä ku siellä etelässä on tommosia mahollisuuksia että joku tulee ihan käymään noita imetysongelmia ratkaistaakseen...
Täällä ku ei tommosia tietääkseni ole olemassakaan.

Toivottavasti saat pulmaan ratkasun :hug:

Tuosta istumisesta tuli mieleen että meneekö muilla jotenki häntäluu kipeeks?
Tosiaan ku on nyt vasta pystyny normaalisti istumaan (aina tosin sekään ei onnistu) niin nuo imetysasennot on hakusessa...
Istualtaan on paljon mukavampi imettää ku ei tartte aina muurautua makkariin yksinään, meillä ku tuo poika on välissä tosi tiuhaan tissillä.
Ja sitten ku mulla kai tulee maitoo niin paljon niin istualtaan imettäessä alkaa kakomaan ku ei kai kerkee kaikkee niellä ja sitten menee ilmaaki kai mahaan :|
Kellään vinkkejä noihin imetysasentoihin?

Sitten tuli kans mieleen että onko jollaki muulla jekovit tipat käytössä?
Ihmetyttää ku niissähän on alkoholia ja toisekseen mikä se oli se juttu että suositeltas käytettävän ennemmin d3 vitamiinia eikä tuota d2 vitamiinia...
Niin miks sitten noita antavat?
Meillä tuntuu tulevan masuvaivoja noista tipoista ja ajattelin soittaa neuvolaan ja kysyä josko ne vois vaihtaa noihin minisun tippoihin... Niissä ei ole alkoholiakaan ja ne on lähes mauttomia. Nuo jekovitit ku on ihan karseen makusia!

*Talvicci ja PikkuMurikka 3vko*
:heart:
 
Pyykeistä: Täällä pestään koneellinen päivässä, missä on sekä vauvan että omia vaatteita. Kovin paljon ei vaatteet likaannu, vaikka jonkin verran pulautteleekin. Tuon lastan kanssa ei ole pissat tulleet ohi, niin kuin ennen lastaa. Harsoja käytetään jonkin verran, pääasiassa pukluihin.

Imetyksestä: täällä on myös rinnat välillä tosi kipeät, enää ei ole vuotaneet verta mutta arat ovat kyllä. Pitäisi alkaa imettää molemmista joka syönnillä, ja vähän mietityttää miten ne kestää. Sairaalassahan ne aukesivat ja siellä tyttö oli jo korvikkeella osittain, joten pystyin antaa niiden parantua rauhassa. Siellä sanoi sitten yksi kätilö, että rintakumi edes auttaa rintojen rikki menemistä, joten jätin sen sitten sairaalaan kun kotiuduttiin. Ekat päivät kuljin niin paljon ilman paitaa kun pystyin, ilmakylpy auttoi paljon tosin rinnat oli niin kipeät että mikä tahansa tekstiili sattui. Nyt tosiaan pystyy jo imettämään, mutta en tiedä saanko maidon riittämään.

Täällä opetellaan vielä elämään lonkkalastan kanssa. Ensimmäinen yö oli rankka, tyttö söi joka toinen tunti ja nukkui 20min sen jälkeen, loppu aika kitkuteltiin tutilla ja silitysillä seuraavaan syöttöön. Viime yö oli helpompi, nukkui 2,5 tunnin pätkiä ja söi vällissä. Millos se ensimmäinen tiheän imun kausi tulee? Alan epäillä että täällä on se tulossa, tytöllä kun on nälkä vähän joka välissä.

Alley ja "ninni"
 
Moikkelis.

Pyykeistä sen verran, että tota nyt muutenkin kertyy reilu koneellinen päivässä tällä kokoonpanolla, että aikalailla saman verran sitä saa pestä kun vauvakin syntyy... Onneksi vauvan vaatteet on pieniä niin ne ei tilallisesti kauheasti sieltä koneesta vie tilaa.

Tsemppiä mammoille imetyksen kanssa, tiedän että se voi olla hankalaa.
Älkääkä hyvät naiset poteko huonoa omaatuntoa jos imetys ei sujukkaan, kyllä ne lapset korvikkeillakin kasvaa eikä se tee kenestäkään huonoa äitiä jos ei vaan kertakaikkiaan pysty tai jaksa imettää. Jokainen on niin erilainen, että toisilta se vaan sujuu helpommin kuin toisilta.

Eilen harrastettiin sitä kivaa äSSää ja kohta pitäis lähteä mun vanhemmille saunomaan :)
Tänään on tullut veristä limaa, eli h-hetki siis lähestyy... :heart:

chilitin ja Pontus 41+1
 
Talvicci me ostettiin Deetippoja, jotka taitaa olla sitä D3:sta. Jekovitit meillä on käytössä esikoisella. Joo D3:sta ne kai nykyään suosittelevat, kun imeytyy paremmin, mutta eiköhän noi kaikki oo hyviä anyway. Deetipat on masuystävällisempiä.
 
D-vitamiinista: Meille terkkari suositteli Jekoviteja nimenomaan sen takia että ois masuystävällisempiä. Mitenhän se oikein menee sitten? Poika irvistelee kovasti kun niitä antaa eikä ihme kun ei omaan suuhunkaan hyvälle maistu. En oo kyllä huomannu et ois vatsanpuruja noista tullu. Katotaan jos jossain vaiheessa sitten vaihtais vaikka noihin deetippoihin.

Ulkoilusta ja ulkona nukuttamisesta: paljonko ulkoilette vauvojen kanssa? Mä en ole vielä "uskaltanut" ulkona nukuttaa, vaikka ei sen kylmä olisi tuolla vaunukopassa.
Meillä vaan ei oo kunnollista itkuhälytintä ulkokäyttöä varten. Pitäis varmaan hommata vaikka radiopuhelimet. Kuulemma kestävät paremmin kylmää(?). Poika tykkää vaunuilusta. Samantien nukahtaa kun laittaa koppaan. Siksi ajattelin että vois tuota ulkona nukuttamista kokeilla jos osuu känkkäränkkävaihe.

Flora + L-poika 3vk1pv
 
Onnea vauvaantuneille ja tsemppiä vielä odottaville! :flower: :hug:
Talvicci Minulle oli suunniteltu, että raskausviikolla 41+0 käyn lääkärin tarkituksessa ja varaudun jäämään sairaalaan käynnistystä varten. Kuitenkin ihan perinteistä alatiesynnytystä suunniteltiin. No, onneksi tuo tyttö päätti tulla aiemmin, niin ei tarvittu käynnistystä.

Helpottavaa kuulla että muillakin tuo vuorokausirytmi on iltaan painottunut ja herääminen menee aamupäivään. Eilen kävimme neuvolassa ja tyttö painoi 3100g eli painoa oli tullut reilussa viikossa 220g. Nyt meidän ei tarvitse enää laittaa yöllä kelloa soimaan kolmen tunnin välein. Jos vauva ei itse herää pyytämään ruokaa, niin viisi tuntia on meillä se maksimi. Pyykkiä tulee ihan kiitettävästi, kun pissat tulee vaipoista reisien kohdalta läpi. Eilen ja tänään ihme kyllä ollaan päästy helpolla, kun tavara on pysynyt vaipassa.

Näyttää olevan vaihtelevaa käytäntöä tuon sikaflunssa rokotteen suhteen. Odotusaikana minullekin sanottiin, että synnyttäneet kuuluvat riskiryhmään 4 vk synnytyksen jälkeen. Kuitenkin viimeisillä neuvolakäynneillä terkka sanoi, että ohjeet ovat muuttuneet ja todennäköisesti en saa rokotetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Flora-79:
Ulkoilusta ja ulkona nukuttamisesta: paljonko ulkoilette vauvojen kanssa? Mä en ole vielä "uskaltanut" ulkona nukuttaa, vaikka ei sen kylmä olisi tuolla vaunukopassa.
Meillä vaan ei oo kunnollista itkuhälytintä ulkokäyttöä varten. Pitäis varmaan hommata vaikka radiopuhelimet. Kuulemma kestävät paremmin kylmää(?). Poika tykkää vaunuilusta. Samantien nukahtaa kun laittaa koppaan. Siksi ajattelin että vois tuota ulkona nukuttamista kokeilla jos osuu känkkäränkkävaihe.

Flora + L-poika 3vk1pv
Meillä tyttö nukkuu oikeastaan ainoastaan ulkona. Aamulla n. 3h unet ja iltapäivällä toiset samanlaiset. Sisällä jos nukkuu niin nukkuu vaan pikkupätkiä ja heräilee koko ajan. Ja itkee sitten yliväsymystään.
Ja samantien tosiaan nukahtaa kun laittaa koppaan:)
Tarpeeksi vaan päälle vauvalle ja kopan suojaa hyvin tuulelta. Kyllä mä oon uskaltanut, esikoinen syntyi 2v sitten samoihin aikoihin ja hänkin tykkäsi nukkua ulkona:)



 
tervehdys,

ois niin paljon kommentoitavaa, toivottavasti muistan kaiken kun niin harvoin ehtii kirjotteleen..

MB täällä kanssa kunnon maha vielä jäljellä. Ei tosiaan mikään nahkapussi vaan kiinteä mollukka, ihan kuin ois vielä pitkälläkin raskaana. Kiloja kyllä vielä 7 jäljellä, joten toivotaan että vielä katoaisi imetyksen myötä..

Tsemppiä kaikille imetykseen. Nyt on itsellä paljon helpompaa kuin esikon kanssa, kun edes itse tietää miltä oikea imuote pitäisi näyttää ja tuntua. Itse imetin esikkoa kuukausikaupalla rintakumin kanssa, ja hyvin pääsin siitä sitten myöhemminkin eroon. Olihan siinä aina säätäminen, erityisesti kun reissussa oli, mutta silti.

Ulkona nukuttamisesta oli puhetta. Meillä vauva nukkuu ulkona, kun puistoillaan esikon kanssa aamupäivällä. Pitäis iltapäivisinkin laittaa kun nukkuu kanssa pitempiä pätkiä pihalla, en vaan oo vielä keksiny sopivaa paikkaa kun esikkokin nukkuu vielä pihalla rattaissa.. Liekö tiivis pakkaus kopassa mikä tuo hyvän unen pihalla.

Meillä tämä toinen ei juuri paria tuntia pitempään nuku sisällä, edes öisin
:attn: . Ottanut tavaksi vielä valvoa sellaisen parin tunnin pätkän 2-4 maissa tai kuten viime yönä 04-07.. Esikko sitten herää klo 7 eli jeee. Toivotaan että ois joku tiheän imun kausi ja alkais yöunet piteneen. Ei taida olla oikein keinoja pitää vauvaa hereillä päivisin/iltaisin?!?

Kävin hakemassa eilen possurokotteen eikä mitään pahoja oireita tullut. Täällä Tampereen seudulla sain sen "4vko synnytyksestä" -ryhmässä. Erikoista tosiaan että käytännöt noin vaihtelee. Ensi viikolla olisi sitten esikon vuoro. Alkuviikosta esikolla nousi kuume ja kova rohiseva yskä, mutta kuume meni yön jälkeen ohi. Heti mietitytti että eikai vaan ole possua, mutta nyt ei räkäistä yskää lukuunottamatta mitään muuta ole..

Nyt saunaan pikaseen, kun lapsukit nukkuu..

LinneB ja heppu 3vko 3pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fresia-82:
Kiitos Silona tsempityksestä! Täällä myös erityisesti se aloittaminen sattuu aivan pirusti, tosin sattuu myös koko imetyksen ajan. Kaiken lisäksi tyttö haluaa rinnalle pahimmillaan tunnin välein, eikä nännit saa hetken lepoa. OOn kokeillu pumpata ja antaa pullosta välillä, mutta ei rauhotu sillä tavalla ollenkaan. Tuon mammaliinan henkilön yhteystiedot sainkin Imetystukipuhelimesta, itse puhelinneuvonta oli todella pettymys. Pitää yrittää soitella sinne maanantaina. Minkä hintainen käynti muuten oli? Heidän sivuillaan kun ei sitä kerrota.
Käynti maksoi about 60-70 euroa!! Mä kans soittelin Imetystukipuhelimeen (sinnekkin!!) ja olin myös pettynyt siihen :| Ainoa ilo mitä puhelusta sain oli nimenomaan noi Mammaliinan yht.tiedot. Väsyneen ja kyllästyneen kuulonen kotiäiti vastaili tympeesti mun kysymyksiin... :eek:

 
Piiiiiiitkästä aikaa palstailen, lukemassa olen kyllä käynyt ketjua aina silloin tällöin mutta kommentoinnit jääneet taas vähän vähille.

Meillä arki sujuu jo oikein hyvin vauvan ja esikoisen kanssa. Mies oli kokonaiset kaksi päivää isyyslomalla (yksityisyrittäjä) mutta tosi hyvin on pärjätty! Vauveli on tosi hyvän tuulinen ja rauhallinen kaveri mutta hieman huono yönukkuja, rytmiä ollaan yritetty kääntää mutta kun ei niin ei. Yölläkään ei itke vaan häslää omassa sängyssä ja pitää sellaista "öhkimistä" ja minä en osaa nukkua kun kuuntelen sitä.

Meillä anoppi piti tänään mulle saarnaa, kun meidän poika ei ole kovin innokas tutin syöjä ja minä en sitten tutia monesti edes tarjoa pojalle niin anopin mielestä tutin käyttö pitäisi opettaa vaikka väkisin lapselle kun on kuulema helpompaa sitten kun hampaat puhkeaa ja voi antaa tutin suuhun johon lapsi voi sitten hieroa kutiavia ikeniä. Anoppi opetti myös meidän esikon syömään tutia mutta minusta oli aika rankkaa nousta melkein kahden vuoden ajan joka yö etsimään sänkyyn kadonnutta tutia ja laittamaan sitä takaisin pojan suuhun... ja sitten siitä tutista vieroittamin.... Huomenna taas saan kuulla asiasta lisää (ja hän ei suostu kuulemaan minun näkökulmaa asiaan), mutta se tuti varmaan huomennakin unohtuu kotiin... oikeasti en ymärrä sitä että tyytyväiselle vauvalle tungetaan tuti väkisin suuhun:eek:

Ulkona nukkuttaminen ajattelin että ensi viikolla poika saisi aloittaa päikkäreien nukkumisen parvekkeella, pakko alkaa saada jotain rytmiä näihin päiviin, jospa sitten alkaisi nukkua yötkin paremmin!

Pyykkiä riittää täälläkin, meillä likaantuu vaatteet aina maidolla, poika tykkää päästää irti tissistä aina kesken syönnin niin siinä menee minun vaatteet, pojan vaatteet ja yöllä myös lakanat... sitten kun meillä on myös kissa niin se jotenkin ihailee sitä maidon tuoksua niin se sitten tykkäis nuuskia niitä maitoisia vaatteita :| joten pakko pyörittää konetta koko ajan

mutta nyt nukkumaan :wave:
 
:wave: Me taidetaan lähteä kohti sairaalaa jonkun ajan kuluttua, jo usean tunnin ajan tullut supistuksia n. 10min välein, ja alkaa kyllä kivut olee sitä luokkaa ettei enää kotona uskalla olla..
Meillä kun 30min ajomatkakin vielä sairaalaan. Saa nähdä miten käy :heart: =)
 
chilitin onnea vauvan haku reissuun! Täällä supisteli kans 10-13 min välein 3 tunnin ajan, sain jotenki unta sit ja äsken ku vessassa kävin niin veristä limaa tuli =) jospa mekin päästäis vauvaa hakemaan piakkoin...

Sade-74 ja Nuppu 41+1
 
Meidän tyty on nukkunut ulkona nyt jokusen kertaa jopa 3,5h unia. Sisällä ei koskaan nuku niin kauaa. Esikoista en nukuttanut ulkona, kun oli kevätvauva ja me asuttiin silloin asunnossa, jossa parvekkeelle paistoi aurinko koko päivän ja siinä olis ollu ihan liian kuuma. Vinkkinä muuten ekakertalaisille, että jos suinkin mahdollista niin ei kannata heijata vaunuja, kun laitatte ulos nukkumaan ettei totu siihen ja joutuu sitten aina heijaamaan unille :) Voihan olla ettei totukaan, mutta mä oon vaan laittanu tytön vaunuihin ja lähteny samantien sisälle. Katselen sitten vähän aikaa ikkunasta alkaako huutamaan vai nukahtaako ja ainakin toistaiseksi on nukahtanut melko pian ilman että on tarvinnut mennä työntelemään.

Jaahas chilitin on varmaan jo lähtenyt vauvanhakureissuun :) Ja sadekin jo ilmeisesti. Kivaa, kohta ollaan kaikki vauvautuneita!
 
Musta tutti on kyllä ihan ehdoton apuväline :), mutta tältä toiselta vierotan sen kyllä ennen kuin täyttää 1v. Esikoinen joutui luopumaan omastaan vasta 1v4kk, joka oli nyt jälkeenpäin ajateltuna aivan liian myöhään kun osasi jo pyytää tuttia jo nimellä ja nyt sitten haikailee välillä vauvan tutin perään.. Meillä toi esikoinen onneksi useimmiten löysi aina yhden niistä neljästä tutista, jotka sänkyyn laitoin ettei yöllä tarvinnut itse sitä käydä antamassa.

LinneB kiva kuulla, että on kohtalotoveri masuasiassa :D Voi luoja tätä reppua.....
 

Yhteistyössä