*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Onnea taas kaikille vauvautuneille, joita oli ainakin LinneB, hemari!
hemarille vielä halaus hankalasta alkutaipaleesta. Onneksi vauva voi jo paremmin.

Äh mua ärsyttää kun saatiin Daktarin-geeliä vauvan sammaksen hoitoon niin nyt luin sit tuoteselostetta vähän jälkikäteen ja siellä sanotaan ettei geeliä tule käyttää alle 6kk lapsilla tukehtumisriskin vuoksi. No hitto sentään, kaikkea ne lääkärit sit määrääkin! Nyt sit en tiedä jatkaisko kuuria vai ei... tuskin tohon nyt tukehtuu kun kerralla laitettava määrä on todella pieni ja sivelen sitä vain kielen pinnalle, mutta silti ahdistaa tollaset tekstit.
Rähmivä silmä "aukes" yllättäen ke-to välisenä yönä. Aamulla ei ollut enää yllättäen yhtään rähmää silmässä, kun sitä oli aiemmin aamuisin niin paksu kerros ettei vauva saanut silmää auki. Hyvä niin, eipä tarvinnu hommata silmätippoja.
Mitä te muut joilla on lapsilla ollu ootte käyttäny tohon sammakseen? Kuulin että sitä voisi hoitaa myös puolukkamehulla? Tosin eiköhän toi geeli oo tehokkainta, jos vaan uskallan sitä antaa..

Meillä syödään edelleen koko ajan. Aika pullero alkaa tyttö olla. Jalkoihinkin on saatu jo makkaroita :) Esikoinen tais olla kuusiviikkoisena tuon kokoinen. No tottakai tää on isompi, kun syntymäpainossa oli jo puoli kiloa eroa, mutta silti...

MB ja tyttö 2,5vkoa
 
alley mulla tuli melkein koko loppuraskauden aikana tollasta kellertävää vuotoa mikä oli välillä liisterimäistä, että jos se on limatulppaa niin mulla sitä on irronnu sit kuukausia ennen synnytystä...ei kai se voi olla? Sama oli esikoisen kanssa. Jos valkovuodon koostumus vain muuttuu jotenkin? Niin mä oon ainakin aiemmin sen tulkinnut ja jos oikein muistan niin joku gynekin mulle joskus sanoi, että se on ihan normaalia.
 
Heissan kaikille =)

Lämpöiset onnittelut kaikille vauvan saaneille :heart: Teitä on jo monta!

Minä kävin torstaina synnytystapa-arviossa. Tai se oli oikeastaan ultra veriryhmävasta-aineiden takia. Vauvalla on kaikki hyvin, painoarvio oli 3600g. Ihan reippaan kokoinen vauveli:) Terkkari on sanonut jo kolmena kertana, että pieni vauva. Arvioitahan nuo kuitenkin ovat, voi muutaman sataa grammaa heittää suuntaan tai toiseen. Pääasia, että on kasvanut ihan hyvin ja kaikki näytti olevan kunnossa. Mikäköhän valtimo se oli, josta mittasivat virtauksia vauvalta? kuitenkin, ei ollut havaittavissa anemiaa vauvalla :)
Lapsivettä on hiukan hintsusti. Normaalin rajoissa kuitenkin vielä, mutta sanoi, että olisi hyvä katsoa viikon päästä vielä lapsiveden tilannetta. Kohdunsuu oli sormelle auki ja pehmeä mutta kolme senttiä sitä oli vielä jäljellä.

Harkkareita ja sukkapuikkokipuja riittää täälläkin vaikka muille jakaa :D Uni on ihan olematonta, kolmesta viiteen tunnin yöunilla olen jonkun viikon elänyt ja heräiltyä tulee vähintään kerran tunnissa :/ Paineentunne on melko valtaisa alapäässä. Aika on välillä hiukan pitkää kun ei voi tehdä kovin paljon.. Mutta mutta, vähiin käy, ei tässä kauan enää varmaan tarvii näistä kärsiä.
Ihana juttu, nyt pinnasänky on laitettu petivaatteita vaille valmiiksi =)

On muuten tosi vilkas vauva ollut lähiaikoina! Vielä kun tilaakin on aika vähän, toisinaan tekee aika hurjaa, kun pieni punkeaa jalkaa kylkeen tai peppua kylkiuiden alla!

Tsemiä kaikille loppusuoralla oleville :hug:

Hope 38+3 ja mahamyllääjä (39+0 todellisesti mutta epävirallisesti)
 
Terveisiä sairaalasta, mies toi mun oman kannettavan tänne joten pääsen nyt ihan sängystä käsin palstailemaan, pikkuinen poika tuhisee tossa vieressä :D

Onnea taas kaikille vauvautuneille :flower:

Synnytyskertomusta torstaina oli siis jo kolmas kerta tällä viikolla kun illalla oli supistellut noin 10 minuutin välein ja yleensä ne lopahti jossain vaiheessa iltaa. Päätin siis mennä nukkumaan kipeistä supistuksista huolimatta. Herättelin siinä yhden aikaan miestä että nyt taitaakin olla lähdön aika ja hänen täytyisi laittaa esikko valmiiksi että voimme viedä hänet mennessämme mummolaa. Kun olimme kahdelta synnärillä suppareita tuli tiheästi jo, pääsin suoraan synnytyssaliin kun kerroin tilanteeni, kätilö käski aloittamaan ilokaasun oton ja totesi samalla että paikat jo viisi senttiä auki. Sain jossain vaiheessa spinaalipuudutuksen ja kipu hävisi nopeasti :) , myös kalvot puhkaistiin ja sen jälkeen sain ponnistaa ja poika syntyi muutamaa minuuttia vaille neljä. Synnytys oli tosi nopea ja aika helppokin, kaikkein parasta kuitenkin oli se ettei minuun tarvinnut laittaa ensimmäistäkään tikkiä!

Poika kutsuu... taitaa olla nälkä joten parempi lopettaa :wave:
 
Iltaa mammat!

Onnea taas vauvautuneille! :heart: :flower:

Hemarille suuren suuri :hug: , paljon on pieni neiti ja äiti joutunut kestämään alku metreillä! Onneksi tyttö voi jo paremmin! Jaksamista paljon!

Ällövaroitus! Mullakin tulee ihan tosi liisteri valkovuotoa. Siis sellaista venyvää ja vähän ehkä kellertävää, en ole ajatellut limatulppana kylläkään. Oletin niinkuin joku sanoikin että koostumus vain muuttunut nyt loppu raskaudesta.

Tänää olin katsomassa matsia ja siellä oli yhden tuttavan 2 kk ikäinen pikkuinen poika. Voi että kun sekin oli niin niin pieni ja söpö. Sai pelätä että se särkyy pienestäkin, miltähän oma vastasyntynyt tuntuu? Alkoi vähän jänskäämään.

Täällä supistellut edelleen iltaisin, mutta aamulla supistukset on hävinneet johonkin. Päivän mittaan sitten masu kovenee ja masua vihloo ja taas illalla alkaa supistelemaan. Myös maha jatkaa tyhjenemistä. Alapäässä on myös ihan valtava paine, ihan kun olisi mandariini jalkojen välissä tai jotain muuta vastaavaa :D Siltikään en jaksa uskoa, että synnytys olisi lähellä, jotain tuolla kylläkin tapahtuu! Taas totean eteenpäin mennään.

Mutta edelleen tsemppiä kaikille vielä yhdessä kasassa oleville, enää ei ole montaa viikkoa niin varmastikin jokaisella meistä on oma hyvältä haiseva tuhiseva nyytti sylissä :heart: :heart:

Pikkis ja mini 39+0 *POOOOOOOKS*
 
Moikka taas,
täällä samanlaista oloa kuin muillakin loppupään odottajilla. Eilen supisteli 7 tuntia, mutta edelleen yhdessäkoossa.. Limatulppaa en ole minäkään vielä bongannut, muistaakseni kyllä kolmannesta tuli ennen synnytystä, että luulempa etten pääse tositoimiin ennen sitä.
Vauva myöskin liikkuu aikaslailla, jalka pilkistää melki kyljestä läpi välillä :)
Mites teillä, vaihtaako asentoa vielä? Tämä tuntuu olevan aina samoin päin, pää alaspäin ja jalat minun oikealla kyljellä, kun hereillä. Ilmeisesti aika alhaalla, mutta viime tiistaina neuvolassa täti sanoi ettei kiinnittynyt, ei kuulemma välttämättä uudelleen synnyttäjällä menekkään alemmas ennen synnytystä..
On nää kyllä jänniä aikoja, välillä hirveesti toivois jo synnytystä, mutta sitten taas toisaalta on tyytyväinen kun kaikki nyt kumminkin hyvin itsellä ja vauvalla ja tulevasta ei tiedä.. Meillä kun oli alkuraskaudesssa kaikkea pientä ongelmaa, niin hiukan jänskättää että kaikki menisi hyvin.

TanjaKK 38+4
 
TanjaKK, tämä vauva on kiinnittynyt ja on kuulema syvällä tuo pää. Oli haastetta ultrassakin saada päästä mittoja. Mutta kääntää kylkeä usein ja kädet ja jalat heiluu kovasti. Välillä mulla on mahassa iso kumpu oikealla puolella, sitten hetken mylläyksen jälkeen toisella puolella! Vauva vaihtaa peppua puolelta toiselle. Kun tyksissä olin sydänkäyrällä, hän potkaisi anturinkin mahani päältä pois :LOL: ja vaihtoi kylkeä monta kertaa sinä aikana. Mitenkähän vilkas tapaus on synnyttyään :whistle:
Joo'o, on tämäkin ihanaa aikaa :heart: :D
 
Onnea tänään poksuville, ainakin Pikkis sai taas viikkoja täyteen.

Mä saan nukuttua varmaan yhteensä n. 5h yössä nykyään (syöttöjä välissä ), kun eilenkin illalla nuori neiti heräs syömään klo 23 (ja mä en ollu vielä "ehtinyt" unten maille) ja päätti sit valvoa yhteen asti. No sit se kyllä nukkuu nyt, mutta meidän vanhempi neiti päätti sit herätä puoli 7 ja vein sitä takas sänkyyn tunnin verran, mutta aina tuli vartin välein huoneestaan kokeilemaan joko voi nousta |O Eilen taas meni toisinpäin, että nuori neiti heräs kuudelta ja vanhempi neiti nukku sit kasiin. Voi hyvänen aika... Onneks voin nukkua päivällä, kun mies on vielä kotona, mutta noitten päikkäritkään ei aina onnistu yksi yhteen, joten mitäs sit kun mies menee töihin....apua! No, auto käynnistyy hyvin nopeasti ja suunta kohti mummilaa, jossa majaillaan sit varmaan pari viikkoa :)
 
Huomenta!!
MB- meillä samankaltaista ruljanssia välillä, kun isosisko nyt viimein suostuu olemaan ilman vaippaa ( 3½v :ashamed: )
Välillä noustaan vessaan kolmekin kertaa yössä, ja poitsu vaatii ruokaa sopivasti siinä välissä. Mutta ite en koe sitä valvomista niin rasittavana, mitä se oli raskaus aikana. Kun nyt saa valvoa kivuttomana :D

Imetys asiaa vielä. Nyt alkaa rinnat paranemaan, muutaman päivän täällä hillunut ilman liivejä, ja rasvaa laittanu vain iltaisin. Hillitön määrä paitoja menee päivässä, mutta onneks tuo pesukone vielä toistaiseksi suostuu toimimaan.
ISO KIITOS kaikille, jotka jaksoi tukea tässä asiassa, itsekseni olisin miettinyt ja surrut itseni kipeäksi.
Nyt saan syötettyä rintakumin avulla jo molemmista rinnoista, mutta lisämaitoa joudutaan antamaan. Vaan uskoisin sen olevan pieni paha, koska joka syötöllä poika kuitenkin äidinmaitoa saa.

ONNEA vielä kaikille vauvan saaneille!!!! :flower:
 
Marsupilami, hienoa kuulla, että alkaa helpottamaan :hug: Mua jänskättää jo hiukan, että miten meillä alkaa sitten aikanaan tuo sujua. En kyllä muista pojasta muita ongelmatilanteita kuin maidon nousu rintoihin sekä kohdun jälkisupistukset aina kun poika alkoi imeä. Se olikin aika järkkyä:eek: Ja oli mullakin rinnanpäät tosi kipeät aluksi, rintakumeja käytin jo laitoksella. Nyt pelkään, alkaako mun selkä oireilla, mulla on ollut välillevytyrä rintarangassa, muunmuassa siellä :| Toivottavasti tuosta uudesta tuolista on apua, ettei selkä olisi niin kovilla. Ja muistaisi ottaa aina mahdollisimman hyvän asennon.

Mun oli ihan pakko tulla vaan hehkuttamaan, että nukuin hyvin viime yön :D Sain unta reilu kahdeksan tuntia ja heräsin vain neljä kertaa. Ihanaa =)

Oletteko ostaneet muuten jo jonkunlaisen vauvamuistokirjan? Minä ostin sellaisen, jossa on Anne Geddesin valokuvia. Löysin kaupasta kaksi tosi kivaa, mutta niitä ei ollut kuin ruotsinkielisinä, joten otin tuon. Ja onhan se söpö:)

Mukavaa sunnuntaita kaikille!
 
Huomenta!
Marsupilami:
hieno kuulla että olet saanut jo rinnat parempaan kuntoon!

Hope2009:
Muistan kanssa ne jälkisupistukset edellisistä, niitä odotellessa.. Ei vaan, kun nyt eka niistä oikeistakin :) on tää kyllä kirjaimmellisesti odottelua.
Se imetysasento on kyllä kans tärkee, oon aatellut ostaa sellasen hierontamasiinan joka laitetaan tuolin päälle, jos se vähän ehkäsisi yläkropan jumiutumista, ainakin tuntu tosi hyvältä kun kokeilin marketissa semmosta.

Jaahas isäntä tuli koiralenkiltä, pitää mennä aamupalalle..

Heei, semmosta vielä piti kysyä useamman synnyttäneitä, että onko kaikilta tullut limatulppa ennen synnytystä?? Itsellä muistan kolmannesta tulleen, mutta nyt ei vielä mitään..

TanjaKK 38+5
 
Huomenta!

TanjaKK juuri tuossa totesin miehelle, kun näitä juttuja lueskelin, että eipä täällä tarvinnut limatulppia ihmetellä tai ennakoivia supisteluja sun muita merkkejä. Mulla kun ei mitään merkkejä synnytyksestä ollut ennen kun lapsivesi meni. :D Toisaalta olihan ne viikotkin pienet (36+0).

Imetys on täällä lähtenyt sujumaan hyvin. Tosin osittain rintakumilla imetän edelleen, kun aluksi rinnat oli niin pinkeät, että Sisu ei saanut otetta ilman kumia. Nyt sit varsinkin kun on kiljuva nälkä ei pieni malta ilman kumia ottaa kunnon otetta. Rinnat kun on niin isot ja pehmeät, olen oikea lehmä, kun maitoakin välillä ihan suihkuaa. :LOL:

Yöt on täälläkin välillä mennyt valvoskellessa. Varsinkin siinä keskiyön tunteina Sisu välillä valvoskelisi tunti tolkulla. Oma sänky ei oikein vielä miellytä pientä miestä. Ollaan opetettu nyt sit päivälläkin siinä nukkumaan. Tosin viime yö meni ekan kerran kotona nukkuessa. Syömään herätään 3 tunnin välein, mutta muuten nukuttiin ja olipa yksi syöttöväli jo 4 tuntia.

Lastenpolilla käytiin aamulla bilirubiinikontrollissa, jo 3 kerta kotona ollessa. Nyt jännätään tuloksia. Hieman on noususuuntainen ollut tuo arvo. Unia hieman vähentänyt sekin, kun aamulla meillä kyllä nukuttaisiin, mutta kun on pitänyt tuonne polille nyt aina aamusta mennä. Painoa oli keskiviikon jälkeen tullut 250g, eli ruoka on maistunut. =)

Tsemppiä kaikille, jotka vielä omaa nyyttiään masussa kasvattelevat. Kyllä se odotus on sen arvoista! Ja vaivat unohtuu, kun saa sen oman pienen rakkaan syliin.

Barbapörrö ja Sisu :heart: 2 viikkoa ja 3 päivää
 
Huomenta!

Täällä on viime yönä kovasti valvoskeltu tuon tissitakiaisen kanssa.
Hällä kun tuntuu tuo yöllä nukkuminen tuntematon käsite vielä tässä vaiheessa.
Söi yöllä tissit tyhjiks ja nukahti viereen, nostin sitten omaa sänkyynsä ja siellä nukkuikin ehkä kymmenen minuuttia kun havahtui hereille... aikansa siellä tuhisi ja rutisi itekseen ja sit piti nostaa jo takas mein sänkyyn.
Koitin tarjota tissiä mutta ei kelvannu... katteli vaan ympärilleen siinä yövalon loisteessa.

Imetys on alkanut sujua ihan kivasti nyt kun rinnat on jo pikkuhiljaa tottunu tohon takiaiseen.

vielä nyyttiä odotteleville pikku vinkki synnytykseen.
tämän olen aikaisemminkin täällä kirjoittanut mutta huomasin tosiaan omassa synnytyksessä tästä olevan hyötyä joten, ponnistus vaiheessa pyytäkää vaikka miestänne/tukihenkilöä muistuttamaan että silmät olisi ponnistettaessa pidettävä auki-
näin se ponnistus kohdistuu sinne alapäähän eikä päähän.

Ja tämä vinkki sekä jo nyytin saaneille että odottaville.
eilen opin jotain uutta lapsettomilta ystäviltäni!
Vauvan hikasta pääsee helposti eroon kun pitää lämmintä kättä vauvan rinnan päällä.
Itse kokeilin just äsken tätä ja toimi.
Mulla tosiaan on aina aika kylmät kädet ja nyt sit lämmittelin kädet teeupin kyljessä :D
Ja siis toden totta! Vauvan hikka loppui parissa kymmenessä sekunnissa =)

Ei nyt kummempia.
Onnea tosiaan kaikille nyytin jo saaneille ja onnea vielä odottaville tulevaan koitokseen.

Riivinrauta ja nuppunen 22pv
 
Moi!

Onnittelut tasapuolisesti kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä lopuille viimeisiin hetkiin :hug:

Täällä tämä viikko opeteltu elämään arkea yksin poikien kanssa miehen isyysloman loputtua, mutta onneksi kaikki on mennyt odotuksia paremmin =) Ongelmallisinta on ollut se, ettei vauvalla ole vielä pysyvää rytmiä ja välillä esikoinen sitten joutuu odottelemaan ruokaa tai uloslähtöä kun vauva vaan syö. Mutta tosi hienosti ja ymmärtäväisesti tämä on näihin tilanteisiin suhtautunut, ihan ylpeä saa olla =) Nopeasti menee tosin päivät eikä tekemisestä ole pulaa :LOL:

Muuten täällä kaikki hyvin, ainoa ongelma on Torstin mahavaivat jotka kovasti itkettävät välillä :( Relatippoja ollaan käytetty sekä hierontaa ja jumppaamista sekä minun ruokavalion muutosta ja niillä saatu yöt rauhoittumaan. Itkut ajoittuvat nyt päiviin ja iltoihin...

On tämä vaan ihanaa aikaa, vaikkakin välillä kovasti väsyttää |O Meillä kun esikoinenkaan vielä nuku täysiä öitä... Viime yö tosin meni kivasti ja kun aamusta vielä sai nukkua kun mies nousi esikoisen kanssa niin johan taas tuntuu että jaksaa pitää silmiä auki ;)

Onnellinen Mutilainen ja Torsti 3,5vko
 
"Kiva" kuulla, että muittenkin vauvat valvovat yöllä... Mä oon kovasti pitäny tota hereillä nyt syöttöjen välillä päivällä (sillon kun ei suoraan nukahda tissille) ja se on vähän auttanut noihin öihin. Ainoa vaan jos on ilmavaivoja niin sitten valvotaan anyway.

Ostin jo valmiiksi Disflatyl-tippoja, jotka havaittiin meillä hyviksi esikoisenkin ilmavaivoihin. Cuplatonia en halua käyttää, koska niitä pitää antaa koko ajan ja Rela-tipat ei meidän esikoisella auttaneet yhtään. Että tipat vaan kehiin :) Jumppaaminen on meillä myös auttanut. Ja mun ruokavaliosta on kielletty kaikki mausteet, ruisleipä, pizzat, hampurilaiset, karkit... no laihtuupa hyvin ;) Nyt on 10 kg lähtenyt, vielä olis toinen mokoma pudotettavana, huoh.
 
Hei!

Synnäriltä kotiuduttu ja ajattelin päivittää tilanteen. Eli 14.10. klo 00.05 syntyi tyttö. Mitat: 3602g, 53cm ja pää 36cm. Synnytys kesti n. 8 h säännöllisistä supistuksista laskien, ja ponnistusvaihe 55 min. Ponnistusvaihe olisi ollut lyhyempikin, jos vaan olisin uskaltanut painaa heti kunnolla kipua kohti. Pelkäsin kipua, joten aluksi ponnistin aika tehottomasti. No, lopulta oli uskottava kätilöä ja ponnistettava kipua päin. Tulihan se palkinto sieltä. Neiti oli kakkinut yksiöönsä eli lapsivesi oli vihreää puuroa. Mitään komplikaatioita ei tästä kuitenkaan aiheutunut.

Kotiin tultiin eilen iltapuolella ja eka yö takana. 3-4 tunnin syöttöväleillä mentiin. Oma maito on noussut, mutta lisämaitoa tarvitaan. Ilman lisämaitoa olisi tissillä koko ajan eikä tissit kestäisi sitä. Tämä on tuttua esikoisen ajoilta. Osaimetyksellä silloinkin mentiin. Synnärillä valvotettiin muita, kun lisämaitoa ei saanut lisää eikä omaa maitoa tullut riittävästi. Itkeä tuhersi sit tunteja. No, eräs lastenhoitaja sanoi, että syötät vaan korviketta kun on nälkäisen oloinen. Ja ainakin viime yönä uni tuli helposti kun sai lisämaitoa pullosta. No, rytmiä haetaan varmaan vielä jonkin aikaa. Ainakaan toistaiseksi ei yksikään päivä ole ollut samanlainen. Ja Rela-tipat otettiin käyttöön.

Nyt esikolle satua lukemaan!

Kisumisu ja vauva 4vrk
 
Pikku prinsessa syntyi 15.10 klo 11.54. Strategiset mitat 3500g ja 51cm. :heart:

Ja vähän synnytyskertomusta...

Edeltävänä päivänä menkkamaista jomotusta ja viiltelevää kipua. Yöllä yhden maissa ensimmäinen kunnon supistus, pari supistusta myöhemmin irtosi limatulppa. Supistukset heti n. 10 min välein, lähdettiin ajelemaan hissuksiin sairaalalle ja vietiin esikko matkalla hoitoon. Sairaalalla n. klo neljän aikoihin tilanne se, että kohdunsuu 2,5cm auki, ei kanavaa jäljellä, supistukset edelleen n. 10 min välein. Käskivät pari tuntia nukkua, aamuvuoroon tulija tarkisti tilanteen uudelleen, olin avautunut noin kolmeen senttiin. Yhdeksän aikoihin ammeeseen, jossa lojuin vähän yli kymmeneen, sieltä tultua supistukset tiheämmät ja kipeämmät ja olin auki jo 5cm. Sain kohdunkaulan puudutuksen, joka jäi toispuoleiseksi. Kivut yltyivät, ja pyysin spinaalia, joka kuulemma oli siinä vaiheessa ainoa vaihtoehto. Spinaalia ruvettiin valmistelemaan yhdentoista jälkeen, selkä oli jo pesty ja anestesialääkäri kutsuttu, kun ilmoitin että nyt ponnistuttaa. Kohdunsuu olikin auennut siihen mennessä
9,5cm:in. Pari supistusta vielä odotin ja ilmoitin kätilölle että nyt on pakko ponnistaa... Tyttö syntyi kolmannella ponnistussupistuksella, apgar 9. Sain lapsen rinnalle ja jäätiin odottelemaan istukan irtoamista, joka ei sitten vaikka mistä suostutteluista huolimatta tahtonut irrota, joten yhden aikoihin paikalla olivat minun, miehen ja lapsen lisäksi anestesialääkäri, synnytyslääkäri, terveydenhoitajaopiskelija, kätilö ja vielä muutama muu henkilö, laskeskelin että olisko ollut 6 henkilöä paikalla meidän lisäksi ja sittenpä ruvettiin valmistelemaan istukan irrotusta nukutuksessa. Sain nukutuksen ja istukka irrotettiin, heräilin puoli kahden maita ja pääsin vihdoin tekemään ensi-imetystä... Repeämät olivat asfaltti-ihottuman luokkaa ja niitäkin vain yksi, josta kiitän ammeessa lilluskelua...

Nyt sitten ollaankin kotona, tyytyväinen tyttö nyt kun maito on noussut. Osastolla pelkästään itki ja huusi syntymäänsä ensimmäisen päivän, toisena päivänä oli jo rauhallisempi :) Olotila itsellä on kohtuullisen hurmioitunut :)
 
Hugoliina, nupsulina, nöppönen, hanne ja muisku78, Missah, Mirmi, LinneaB, Paulah, Kisumisu75 ja Skye82 onnittelut vauvan saamisesta! :heart: :heart:

Synnytyskertomuksiakin oli tullut. Kiitos niistä. Niitä on aina mukava lukea.

Talvicci ja Flora on taitanut päästä vauvan hakuun. Monilla muillakin lupaavia oireita.

Itsellä ei mitään kovin kipeitä supistuksia ole tullut. Vauva on taitanut vähän laskeutua. Eilen oltiin 50-vuotisjuhlissa ja mies oli vielä illalla luokkakokouksessa. Vähän ensin jännitettiin, et päästäänkö juhliin. Kaikki meni kuitenkin. On sitä jo alkanut odottelemaan, että supisteluita alkaisi tulemaan, et pääsisi nyytin hakuun.

Nasuli08+MillaPetteri 40+3
 
Onnea Kisumisu ja Skye :flower:

Me ollaan täällä tytön kanssa toista päivää kotona, mukavasti on mennyt. Hieman hän on meitä valvottanut mutta ei mahdottomasti. Ja pyykkiä tulee kun maito ei meinaa pysyä sisällä.

Imetyksestä: Täällä on melko lupaavasti käynnistynyt, mun yllätykseksi. Jotenkin ajattelin että sektio vielä vaikeuttaisi imettämisen aloitusta mutta näköjään ei mitenkään merkittävästi. Maitoa tulee jo ja syötyään tyttö pysyy useamman tunnin tyytyväisenä. Lisämaitoa ollaan kyllä annetty, niin synnärillä kuin kotonakin. Mä en ihan luota siihen, että multa tulee maitoa tarpeeksi. Lisäksi rinnat on aika arat ja toinen jo sai haavankin kun erehdyin kokeilemaan rintakumia. Muille ne ilmeisesti sopivat? Mä en uskalla uudelleen enää kokeilla, sen verran pelästyin kun alkoi vuotamaan verta. Mua ei mitenkään harmita vaikka pitäisi vähän täydentää korvikkeella, aion toki silti imettää mikäli onnistuu.

Mieliala: Hassua, oon tosi onnellinen mutta huomaa että hormonit on sekaisin sillä vähästäkin itkettää:) Nytkin juuri mietin että tyttö kasvaa niin nopeasti, nää ensimmäiset hetket on pian historiaa. Ihan hölmöä:) Mutta vakavasti puhuen, kannattaa tosiaan tarkkailla, jos on merkkejä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Se on kuitenkin hirveän yleistä ja voidaan hoitaa. Itsekin kuulun riskiryhmään pari kunnon masennusjaksoa sekä lukuisia alavireisiä jaksoja läpi käyneenä. Heti lääkärin puheille mikäli merkkejä alkaa ilmaantua.

Kestovaipat: Me alettiin nyt ehti kotiin päästyämme kestoilla ja ihan lupaavalta vaikuttaa. Nyt muutamaa lajia testattuani bumgeniuksen aio taitaa olla testivoittaja, sitä siis hommataan lisää. Näin kotioloissa ei ole yhtään hankalaa ja tää meidän neiti aiheuttaa muutenkin niin paljon pyykkiä että vaipat menee siinä samalla.

Vieraat synnärillä: Ymmärrän hyvin niitä, jotka tuskailee innokkaiden vieraiden kanssa. Mä olin pyytänyt ihan muutaman kaverin ja heidätkin sillä varauksella, että olen hyvässä kunnossa. Muuten olisivat tulleet vasta meille kotiin. Sen sijaan mun eno ilmestyi vierailulle kutsumatta ja vieläpä ennakkoon ilmoittamatta! Olen oikeesti aika vihainen tästä. Synnytys on kuitenkin aika henkilökohtainen asia, ei sinne halua ylimääräisiä pällistelemään. Lisäksi mä olisin halunnut pitää tän synnytystavan jne mun sukulaisilta salassa (ainakin tietyiltä) ja se nyt sitten ei onnistunut. Kun eno ilmestyi paikalle olin jo ihan reippaassa kunnossa mutta alle vuorokautta aikaisemmin olin katetroitu, mulla oli tippa enkä saanut itse nousta sängystä. Hirveän kiva ettei viitsi edes kysyä saako tulla katsomaan.... mä olin niin hämmentynyt etten heti sanonut mitään mutta laitoin viestin perään että ei noin voi tehdä ja että mä en olisi halunnut vieraita.

 
Onnea Paulah, Kisumisu ja Skye!

MD: sammasta voi hoitaa myös puolukkamehulla ( sokeroimattomalla) ja jotkut laittaa sitruunamehua. En usko että Daktarin-geelistä on haittaa jos sivelet sitä kieleen ohuen kerroksen. Saithan myös hoito-ohjeet rintoihin? Useinhan sammas on myös rinnassa ja siitä sitten siirtyy vauvan suuhun.

Marsupilami: hienoa että rinnat ovat jo paremmassa kunnossa.

Täällä ei ole minkäänlaisia tuntemuksia synnytysken suhteen. Tosin tuntuu ettei vauva ole edes kovin alhaalla, mutta eipä mulla ole aikaisemmatkaan laskeutuneet ennen synnytystä. Kai tämä täältä joskus tulee.

Peppi ja tytsi 40+5
 
Heips! Vihdoinkin pääsin näille sivuille, jostakin syystä takkuaa nykyään tosi pahasti...

Ensiksi: :flower: PALJON, PALJON ONNEA KAIKILLE VAUVANSA SAANEILLE! :flower:

Meidän poika syntyi 9.10. Aivan ihana ukkeli! :heart: Kaikki meni hyvin ja voimme molemmat loistavasti. Vauvan hoidosta tulee välillä riitaa, kun kaikki lapset haluaisivat pikkuveljen yhtäaikaa syliin, mutta muuten uuteen tulokkaaseen on suhtauduttu tosi hyvin. Vauva on erilainen kuin aikaisemmat, hän vain syö ja nukkuu eikä itke juuri koskaan. Tosi tyytyväinen ja lutunen kaveri. Syntyi siis viikolla 39+1. Tässä päälimmäiset tuntemukset... :)
 

Yhteistyössä