*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Ehkäisy: Mulle ei hormonivalmisteet sovi eli kun pääsen raskauden ja imetyksen hormonihässäkäistö eroon niin en kyllä pillereitä edes harkitse. Varmaan alkuun kumi ja oon miettinyt myös kuparikierukkaa. Onko kellään ollut sellaista? Mua mietityttää sen asentaminen erityisesti, sattuuko? Mähän en lapsen saannin jälkeenkään tavallaan ole synnyttänyt nainen kun vauva ei tule sitä kautta. Ja synnyttäneille enimmäkseen tuota suositellaan.
 
Onnea kaikille vauvautuneille :flower:

Uh, josko nyt olis hetki aikaa edes kirjoittaa... Mein pikku herra on ollut aika vaativa :D Läppärin kun ottaa syliin niin vaunuissa narahtaa :heart:

Joku kyseli siitä ultra hommelista.. Jos en ihan väärin muista, niin tyttölupaus muuttui pojaksi tuossa 37 viikon tienoilla. Kun kävin siinä viimeisessä ultrassa, niin huomattiin että ei ihan tytön näköinen pakkaus ole masussa :heart:
Hei te imettävät, kertokaa. Sattuuko teitä kun vauva nappaa kiinni? Itse en oikeesti enää muista, millaista oli aiempien kanssa, mutta tämän herran syöttäminen on itkua, kun tuntuu että repii tissin irti. Ja iho on menny rikki :( Vuoti ihan verta toinen rinnanpää pari päivää sitten..
Mutta, taas täytyy mennä.
Tsemppiä vielä masuaan kantaville

Marsupilami & ukkeli 1vko
 
Marsupilami: En ole imettävä vielä eikä aiempaa kokemusta, mutta rintakumilla voisi olla kivuttomampaa? Toisilla kuulemma imettäminen sattuu paljonkin ja toisilla ei yhtään. Fiksumpia vastauksia varmasti saat jo vauvansa lunastaneilta.
 
Itun emolle piti vielä kommentoida noista vieraista sairaalassa: ymmärrän sua niin täysin! En todellakaan haluaisi koko sukua sinne pällistelemään ja viettämään eväsretkeä. Suomessa on tosiaan useimmiten tapana, että lähimmät sukulaiset ja ystävät käyvät sairaalassa katsomassa, ja itse en todellakaan kehtaisi mennä katsomaan KETÄÄN ilman kutsua. Nyt ainakin tuntuu siltä,että haluaisin rauhoittaa sairaala-ajan meille perheenä olemisen ihmettelyyn ja itselleni toipumiseen ilman sukulaisten ryntäystä paikalle. Omat vanhemmat ja appivanhemmat lienee "pakko" päästää katsomaan ja voi olla, että lähimpiä ystäviä haluankin nähdä, mutta siihen se sitten saa jäädä.

Ehkäisystä olen ajatellut, että alkuun mentäisiin kumilla, ja sitten myöhemmin hormonikierukka tai ehkäisyrengas, joka mulla oli aikaisemmin käytössä. Vähän riippuu imetyksestä, mitä voi käyttää imetyksen aikana. Perhekoon kasvattaminen ei siis ihan heti ole suunnitteilla ja en ainakaan aio luottaa täysimetyksen ehkäisytehoon.
 
Huomenta mammat!

Miekkavalas ja hanikka onnea prinsessoistanne! :heart: :flower:

Kiitos kaikille taas synnytyskertomuksista, niin se vaan helpottaa kuulla kun suurimmalla osalla synnytyksestä jäänyt hyvä mieli ja apu on ollut hätätilanteissa lähellä!

Pinkkimielelle :hug: ikävistä kommenteista!

Missah ainakin oli menossa tänään käynnistykseen, paljon voimia tulevaan koitokseen!

Ainiin onnea myös LA saavuttaneille ainakin oli Peppi30 ja Nupsuliina ja tsempit meille kaikille viimeisiin viikkoihin!

Tietääkö kukaan muuten liikunasta tarkkoja rajoituksia? Tai voiko liikkua ns liikaa? Tiedän, että sykettä ei pitäisi 150 yli päästää, mutta onko mitään muuta?

Itun emo, mullakin äiti tulossa tänne, mutta sairaalaan ei todennäköisesti ehdi, eikä saisi tullakaan influenssan takia. Täällä totaalinen vierailu kielto. Ei siis onneksi joudu miettimään, että tuleeko kaikki puolitutut vierailulle, kun kielto on päällä, mutta on vähän harmi, että itse ei ketään muuta kun ukon sinne saa. Aina oli jotenkin ajatellut että äiti ja mahdollisesti sisko ja omat isovanhemmat kävisi. No näillä mennään.

Mäkin olen ajatellut kotiutua äitiysvaatteissa tai siis housuissa. Paidoiksi olen laittanut pitkiä trikoo paitoja. Vauvalle pakkailtiin kaikkia tosi söpöä mukaan, naureskeltiin että jos sieltä sattukin tulemaan poika niin saa sitten aikuisena nolostella kuvia ensimmäisiltä päiviltä, kun kaikki vaatteet on vaaleanpunaista :D

Paapelo sain metsästettyä vattuteen, lähimmässä luontaistuotekaupassa oli. Hintakin vain n 3e paketti. Aloitin sen eilen, joten katsotaan tepsiikö nyt tai aikanaan jälkivuotoihin. No ainakin super hyvää on :p

Tänne ei kuulu mitään. Meillä vkl teemana oli viimeinen vkl kahdestaan. Lauantaina tein kermaperunoita ja pippuripihviä ja katettiin pöytä ruokailuhuoneeseen ja syötiin kynttilän valossa. Ukko oli oikein ihanasti laittaut viinilasin mullekin - join siitä sitten colaa. Sunnuntaina päätettiin löhötä pitkään ja mennä kunnon brunssille, siellä istuskeltiinkin 3 tuntia. Illalla sitten haettiin pizza ja katsottiin vielä elokuva. Tämän vkl ainakin tulee muistamaan!

Noin muuten tänne ei kuulu mitään erityisempää, masua vihloo ja harkkareita tulee. Vieläkin sillä mielellä, että ei se sinne jää, tulee kun on tullakseen tai sitten käynnistellään. Katsotaan kuinka pitkään näin rauhallisesti jaksan odottaa :D

Nyt aamiaiselle ja sitten taas treenaan!

Pikkis ja mini 38+2
 
POKS! 40+0 Tänään aamulla neuvola eikä vieläkään merkkejä vauvasta. Taitaa mennä yliaikaiseksi niinkuin sisarensakin :kieh: Toivottavasti edes tällä viikolla tapahtuisi :whistle: Ei millään jaksaisi lyllertää yli viikkoa yliaikaiseksi :'(
 
:wave: Kirjoitin ihan sikapitkän jutun ja painoin vahingossa back-nappia että se siitä :headwall: :headwall: En nyt vaan ehdi/jaksa kirjoittaa sitä uudelleen. Voi rähmä!!

Onnea poksuneille, vauvautuneille ja tervetuloa uusille!

Ja halaukset ainakin skye, justiina, pinkkimieli.

Tsemppiä tänään käynnistykseen meneville!

MB ja tyttö 1,5 vkoa
 
Ehkäisyasiaan vielä pikainen kommentti, että mulla oli käytössä ehkäisyrengas (ihana!) ja varmaan otan sen nytkin. Kierukkaa harkitsen ehkä myöhemmin. Mäkään en luota imetyksen "ehkäisyturvaan". Niin moni on raskautunut, vaikka imettää.
Ei mua ainakaan toi ehkäisyrengas oo lihottanu, kun hormonimäärät on niin vähäisiä.
 
Marsupilami mulla on toinen rinta herkempi ja siihen vähän sattuu, kun vauva nappaa kiinni. Mutta ei mitään verrattuna esikoiseen, kun silloin nännit oli ruvella pitkään ja väänsin itkua aina kun vauva nappasi kiinni. Imetysasentokin voi vaikuttaa.
 
Vierailijoista: En tiedä onko meidän sairaalassa jotain rajoituksia, mutta mielestäni se on sellainen paikka minne ei tartte kaikkien mahollisten sukulaisten tunkea. Vaan ne ketkä sinne haluaa ja sukulaisten tulee kunnioittaa uuden äidin mielipidettä. Eihän siellä kauaa kuitenkaan olla ja voivat tulla sitten kotiin myöhemmin. Ja parempihan se on että kotiin tullaan käymään ni voi sanoa, että ilman ruokaa ei oo tulemista :) Kun ei välttämättä jaksa/muista huolehtia syömisestä tai ruuanlaitosta.

Ehkäisy: En tiedä mitä tullaan käyttämään. Mies ei tykkää kortsuista, vaan ennemmin käyttäisi katkaistua yhdyntää, mutta mun mielestä se ei oo ehkäsymenetelmä... Saa nähdä sitten, näillä näkymin kuitenkin halutaan toinen lapsi jossain vaiheessa ja pillereitä oon käyttäny aiemmin, että varmaan kokeilen niitä minipillereitä tms mitä saa imettäessä käyttää.

Liikunnasta: siihen ei mun mielestä oo mitään rajoituksia, muita kuin se syke. Niin paljon saa liikkua kuin hyvältä tuntuu.
 
Paulah kyllä se kierukan laittaminen kuulemma sattuu myös ainakin joillekin synnyttäneille laitettaessa (just kaveri otti sellaisen ja hällä ainakin sattui). Että en sitten tiedä laittavatko sitä ei-synnyttäneille??
 
Arvatenkin kierukan laitto sattuu joo:( Kyllä niitä on laitettu myös ei-synnyttäneille mutta ihan ekana ei suositella. Mulle ei tosiaan minkään laadun hormonit sovi, en viitsi enää edes yrittää. Täytynee käydä jossain yksityisellä asemalla tiedustelemassa josko pystyisivät laittamaan edes jonkun puudutuksen tms kanssa... Mä en missään tapauksessa halua mitään vahinkoa heti tähän, tarkoitus olisi kyllä tehdä vielä toinen lapsi mutta useamman vuoden kuluttua. Meillä on kyllä kumitkin toimineet ihan hyvin, käyttö vaan vähän jäi kun iski vauvakuume :D

Olkaa tosiaan tarkkana te jotka ette heti seuraavaa lasta halua. Kuulin juuri yhdestä perheestä joilla lapset syntyivät 9kk välein! Luulisi ettei tämä ole edes mahdollista mutta ehkä se juuri ja juuri sitten on:) Äiti oli aluksi ollut aika lailla järkyttynyt huomatessaan tilanteen.
 
Marsupilami Mulla ainakin esikosta imettäminen sattui aluks ihan törkeesti. Ne pari ekaa viikkoa oli ihan tuskaa ja aina oikeen jahkas vauva rinnalla että annanko sen napata ja irvistin jo valmiiks kun ne ekat sekunnit ja minuutit sattu ihan kauheesti. Mulla kans vuoti verta ja tuli rupia. Sitä rasvaa käytin, mut en tiä oliko siitä kauheesti apua. Meni sit itekseen pikkuhiljaa ohi.

Täälä 40+2 menossa ja äsken muistin et mullahan on neuvola tänään. En ees ollu kalenteriin sitä viime viikolla merkannu kun aattelin et ei enää tarvi mihkään mennä, mutta tässä sitä ollaan. Tuntuu et kaikki supparitkin on hävinny eikä mitään merkkejä muutenkaan. Tai no siitä limatulpan irtoomisesta oon kyl nyt varma kun sitä tulee aina välillä. Ei joka vessakäynnillä, mut ehkä joka toisella jää pyyhkiessä iso klöntti paperiin ruskeaa limaa. Sekään kun ei vaan kerro vielä oikeen mitään et koska jotain vois tapahtua. Mun on kyl sanottava ihan suoraan et oon hirveen pettyny jotenkin kun La jo oli ja meni...siis tiesin kyllä että näin hyvinkin mahdollisesti käy, mut jotenkin ajatuksissa tällasta vaihtoehtoo ei ees ollu. Ja tiedän että oon vielä pettyneempi jos vielä joutuu päivätolkulla ootteleen ja sit käynnistykseen. Nää on kyl lopulta aika psyykkisiä juttuja... :/
 
Huomenta ja onnea vauvautuneille!
Paljon kiitoksia synnytyskeromuksen laittaneille, ihanaa taas kuulla kun kaikilla loppu hyvin, kaikki hyvin.
Itun emo, taidat tarkoittaa sellaista haalaripotkaria, en ainakaan koskaan ole laittanut sen alle bodya (kolme lasta jo), jos on pakkasta laittaisin villahaalarin ja toppahaalarin lisäksi päälle. Meillä LA 27.10. ja jos silloin syntyy täällä ehkä lähellä nollaa ja oon aatellut laittaa vauvalle bodyn, velourtakin, kärjelliset housut, villasukat ja tumput, villasen kypärämyssyn ja hatun sekä ne toppahaalarit. Silloin ihan aluksi vauvan tulee helposti kylmä, enkä ota riskejä että vilustuisi, meillä matkaa kylläkin vaan vartti sairaalasta.

Oon kanssa miettinyt ehkäisyä, meille kun tosiaan tulossa jo neljäs. Mullekaan ei sovi hormoonallinen ehkäisy, kun kiipeilen sitten seinille. Olisko se kuparikierukka sitten ainoa vaihtoehto, jotenkin ei houkuttele sekään kun sen toiminta perustuu siihen et kohdussa on steriili tulehdus.. ihan hullua. Toinen vaihtoehto on sitten klipsien laitto tai miehen vasektomia, mihin ei suostu.. Kumia ei meillä myöskään suostu mies käyttämään, eikä se itestäkään kiva ole. Olisko kellään kokemusta kuparikierukasta?

Apuuva, piti vaikka mitä vielä kommentoida, mutta mies soitteli että on jo tulossa kotiin, pakko mennä laittamaan ittensä ihmisen näköiseksi :) palailen myöhemmin asiaan.

TanjaKK 37+6
 
Huomenta mammat =)

:heart: :heart: :flower: Onnentoivotukset pikkuisista vauveleista Miekkavalaalle ja Hannikalle :flower: :heart: :heart:

Kiitokset taas kertomuksista jo synnyttäneille =)

Toivottavasti Barbabörrö ja Sisu pääsevät pikimmin kotiin nauttimaan vauva-arjesta, tsempit sinne :hug:

Muisku, mulla limatulppa on vaan sellaista kellertävää, erittäin sitkeää limaa jossa ei ole mitään veriviiruja tms. Sehän saattaa tosiaan olla niin erilaista tapauskohtaisesti ja luulen kyllä että sulla on tulppaa irronut, toivottavasti sulla tarkoittaisi et lähtö koittaisi piankin, omalla kohdallani en siihen usko ;)

Pinkkimielelle :hug: kurjista kommenteista. Jäin kuitenkin miettimään noita sun ajatuksia että mistä olet kateellinen muille, kaikki ovat kulkeneet pitkän taipaleen alkuraskaudesta saakka ja joillain vain viikot tulevat täyteen ennemmin kuin muilla. Kaikkien meidän vuoro tulee aikanaan ja ajattelehan että sulla se iki-ihana hetki on vielä edessä kun se vastasyntynyt paidan alle nostetaan :heart: :heart: Joillakin se hetki on sitten jo takanpäin muistoissa säilymässä kun sä siitä tilanteesta vielä nautit =) Toinen mikä sävähti mun korvaan on sun välinpitämättömyys omaa vauvaasi kohtaan, itselläkin kahdessa raskaudessa ollut rd mutta en ole koskaan voinut ajatella noin kun sä kirjoitit että arvot hatusta lukemia seurantavihkoon ja syöt mitä haluat :eek: Ei sun sokereiden vaikutus vauvaan välttämättä näy kokoarviossa polilla, ei munkaan vauvat suuria ole olleet mutta syntymän jälkeen vauvan alhaiset sokerit vaikeuttavat vauvan alkutaivalta, syöminen takkuaa, vauva kellastuu helpommin, vauva saattaa joutua glukoositippaan lastenosastolle jne eli ei tosiaankaan ole nyt ihan heppoisesta asiasta kysymys, saatika vain susta. Anteeksi jo etukäteen kun tuomitsen mutta en vain voi ymmärtää moista ajattelutapaasi :ashamed:

Tsempit tänään ja huomenna käynnistykseen menijöille, teitä olikin aika monta :hug: =)

Onnitteluja myös uusille täysiaikaisille ja lasketunajan saavuttaneille :flower:

Justiinalle jaksuja :hug:

Tsemppihalit :hug: viimemetreille meille kaikille mutta erityisesti Mirmille ja muille joilla on viikkoja koossa jo reilummin, toivotaan että pääsette ensimmäisten joukossa nyyttinne lunastamaan =)

Mä päätin odottaa ensiksi oman uuden saunan korkkaamista joka tapahtuu tässä ihan lähipäivinä, ehkä jo huomenna tai keskiviikkona :p Sit sen jälkeen jämähdän taas odottamaan vauvan syntymää :kieh: :LOL: Ei vaan tottahan sitä miettii että milloinkas se oma vuoro koittaa, milloin enemmän malttamattomana ja milloin rauhallisemmin mutta onneksi itsellä on sutinaa ja suunnitelmia niin ei ihan hautaudu synnytysajatuksiin. Huomenna olisi taas neuvolareissukin.

Mutta nyt täytyy alkaa laittaa jotain syötävää :wave:

Äitsy ja Lauri 39+3 :heart:
 
pinkkis:hug:
Jestas noita miehiä :eek: :headwall:
Jos asusin lähempänä niin tulisin vetämään lättyyn niitä!

Kommentoin tuosta lisää vielä tuolla kerhopuolella...

Hanikalle ja Miekkavalaalle onnittelut tytöistä! :flower:
Pitääki käyä tuota postilokeroa tyhjäämässä, hyvä ku ilmotitte :whistle:

Äitin kotiintulovaatteet mullaki kiinnostais kuten myös Itun Emolla :wave:
Oon miettiny että tulisko sitä vaan samoilla pois millä meniki...?
Mies saa vaan käyä ne pesemässä...

Mirmi
Mullaki tuo laskettuaika on menkkojen mukaan, nyt siis 40+5
Np-ultran mukaan olis 41+2 ja rakenneultran mukaan 41+3
Eivät alkanu vaihtamaan sitä... Kuulemma jos yli 5pvä on niin sitten vasta vaihtavat...

Tänään käynnistykseen meneville onnea synnytykseen! :wave:

Elettaria Cardamomum
Kiitoksia. Sinne myös onnea odotukseen :wave:

Possunuhasta ja rokotteesta...
Meille ei ole koko raskausaikana puhuttu ollenkaan siitä rokotteesta...
Enkä minäkään Unihiekan tavoin ole siitä kyllä edes kysynykkään...

Unihiekalla ihana masukuva :wave:

Ehkäsystä synnytyksen jälkeen...
Mä oon tuota kans pohtinu...
Imetyksen ehkäsytehoon en kuitenkaan usko niin jotain pitäs keksiä... Aikasemmin käytin pillereitä, nyt en tiiä mitä käyttäs...
Kumille oon vissiin vähän allerginen tai jotain ja siitä ei meilläkään kumpikaan tykkää pahemmin...



Viimeset neuvolakuulumiset!!! :eek: :whistle: :wave:

12.10.2009.....................................08.10.2009

Raskausviikkoja...40+5...................(Rv.40+1)
Rr+p ja pissa ok..............................(Rr+p ok, pissa: prot +, verta)
Perjantaina viety pissanäyte oli puhas, proteiinit johtu sitten vaan siitä verestä... Hyvä niin :)
Sf-mitta 35cm................................(34cm)
Raivotarjonnassa on ja :heart: -sykkeet 120-130krt/min :)
Liikkeet +


Uuno liikkuu musta nykysin vähemmän.
Parina päivänä ollu pää kipee ja tänään vähän huono olo...
Aamuyöstä vähän supistellu ja iltasin...

Torstaina 15.10.2009 (rv.41+1) klo.9:00-> on aika LKS:sään äitiyspoliklinikalle yliaikaiskontrolliin!!! :eek: :D

Neuvolatäti sano että kohdunsuun tilanteen(jos tarpeeks kypsä ) mukaan voi olla että torstaina jään sinne käynnistykseen että pitää varautua ottamaan sairaalakassi mukaan...

Tai sitten antavat käynnistysajan luultavasti maanantaille jollon on rv.41+5 :whistle:

Saas nähä miten käy tän mamman :wave:

Mukavinta tosin olis jos Uuno päättäs ite lähtee syntymään eikä tarttis käynnistykseen mennä b :) d

*Talvicci ja Uuno rv.40+5* :heart:
 
Aamupäiviä!

Nyt oli pakko tulla kirjottaan, kun omassakin tilanteessa jotain kerrankin tapahtuu =)
Yöllä supisteli vaihtelevasti 2-15min välein joskin rauhoittui heti ylös noustessa kahdeksan jälkeen :(
Mutta nyt viime vessakäynnillä alkoi tulla ilmeisesti limatulppaa, kun sellaista rusehtavaa paksuhkoa limaa ihan kiitettävästi oli paperissa...jee jee..ja vauva punkee niin valtavalla voimalla alaspäin, että oikein sattuu välillä, vaikkei supista.

Voihan tästä tietysti vielä mennä aikaa, mutta H-hetki lähestyy =)

Mummu/äitini olikin tulossa esikoisen yövahdiksi pariksi päiväksi niin lupasi saapua paikalle jo nyt päivällä, ettei tarvitse esikon hoitopaikkaa sitten lähdön hetkellä miettiä..

Me ollaan sovittu miehen kanssa, että soitan hänelle töihin jos tarvitsee tulla kiireellä ja jos muuta asiaa niin tekstiviestillä =)
Pakko oli kuitenkin soittaa ja innoissaan mahdollisesta limatulpasta infota :LOL:
Hauskaa, että voi joskus olla näin innoissaan vessaan/housuun tulevista ylimääräisistä limoista :LOL:

Tää oli nyt omaa napaa, mutta olen vaan niin innoissani, että jotain alkaa tapahtua!!

Tsempitykset kuitenkin kaikille muillekin ja onnittelut kenelle mistäkin...poksumisista, käynnistyksestä, vauvautumisista, limoista, supistuksista... :LOL:

Täytyy taas päästää tuo esikko katsomaan koneelta vanhoja pelle hermanneja =)

Mukavaa alkanutta viikkoa!!

Nöppönen80 38+6 , huomenna poksuu taas =)
 
Kotiutumisvaatteista: Mä kotiuduin kangashousuilla, joissa on resorivyötärö... oli toki äitiyshousutkin mukana, mutta ajattelin että JOS mahdun noihin kangashousuihin niin sit niillä... ja mahduin hyvin... :)

Imetyksestä: Mulla oli niin hyvä tuuri ettei esikoisen aikana rinnat olleet yhtään kipeät tai haavaumilla. Toki aluksi kun rinta on ihan täysi ja vauva nappaa kiinni ja alkaa imeä, se ottaa kyllä hetken kipeää... niinkun nytkin - tähtiä näkyy ehkä minuutin ja sitten helpottaa? Kannattaa varmistaa että imuote on vauvalla oikea! Mä olen niin tyytyväinen että meidän vauva hoksasi heti imemisen - esikoisen kanssa piti jonkun viikon ajan pelleillä rintakumeilla, ennen kuin suostui imemään paljasta rintaa... tämä vauva on kyllä melkoinen imukone ;) Tuttiakin lussuttaa ku viimeistä päivää :D

Mutta, nyt ruuan laittoon... mies lähti esikoisen kanssa tyhjäämään työpöydältä sinne jääneet keskeneräiset työt (tuli kiirus lähtö sille perjantaina) ja pikkuneiti toistaiseksi nukkuu... :)

-Miekkavalas ja pikkuprinsessa 3pv (ja pian ihan tasan 3pv)-
 
Aamupäivää! :wave:

Nimimerkit ovat unohtuneet, sori vaan, mutta siis...

Tänään käynnistykseen lähteville suuret tsemppihalit! Teillä on nyytti piakkoin sylissä! :heart:

Muisku, kirjoitat ihan minun ajatuksiani. LA on perjantaina, mutta jotenkin olin ajatellut, että tulee kuten isosiskonsa eli viimeistään 38+6. No, se olisi ollut torstaina. Torstai tuli ja meni, ja päällimmäisenä on pettymys. Nyt on alakuloinen olo, kun tuntemuksia tai enteitä ei ole. Ja kasvukontrollissakin oli kaikki niin kunnossa ( = eli ei kypsymistä kohdunsuulla ), että hyvä, etten purskahtanut itkuun. Kyllähän se vauva joskus ulos tulee, mutta nyt alkaa käydä vähän mielenrauhan päälle tämä odotus. Pitäisi varmaan osata nauttia arjesta tytön kanssa, koskapa arki muuttunee aikamoisen hektiseksi ja vaativaksi vauvan tultua. Nyt on välillä aikaa itselle ja saa tehdä ihan mitä haluaa.

Paulahille tsemppiä remontin viimeistelyn keskelle. Ajattele, enää vajaa 2 päivää ja nyyttiä olet hakemassa. Esikko syntyi sektiolla ja hyvin meni, vaikka kiireellinen olikin.

Pinkkimielen veli on kyllä aika pöljä. Anteeksi vaan! Miten voi sanoa jotain tollaista? Vähän pitäisi ottaa toinen huomioon eikä päästää suustaan mitä sattuu. Itse olisin parkunut ja huutanut!

Vauva-arjesta: Esikon aikaan olin ihan hermoheikko. :D Tosiaan vessaankaan ei muka uskaltanut mennä, jos vauva oli hereillä. Itkua en kestänyt ollenkaan, kunnes oivalsin, että ei se vauva rikki mene, vaikka vähän itkeekin äidin ollessa vessassa/ syödessä.

Imetyksestä: Minulla rinnanpäät olivat kipeät ja vuotivat vertakin. Käytin kumeja, mutta minusta vain hankaloittivat asiaa. Imetys nyt muutenkin oli tosi takkuista ja äidin puolelta itkuistakin puuhaa. Koitan olla stressaamatta asiaa. Korvikkeella kasvoi terve ja hyvämittainen tyttö! :heart:

Ehkäisystä: Olen käyttänyt pillereitä. Kierukka tai ehkäisyrengas saattaisi kiinnostaa tämän synnytyksen jälkeen. Kumia varmaankin käytetään aluksi, vaikka hieman epämukavalta se tuntuukin.

Kotiutumisvaatteista: Vauvalle on pitkähihainen body, velourpuku (hupparitakki ja housut), sukat, fleecetumput, fleecetöppöset, 3 eri pipoa/hattua ja kevytvanupuku. Itselle on alkuraskauden farkut (optimisti :D ) ja pitkähihainen paita sekä imetysliivit, pikkarit ja sukat. Tulipas tarkka selostus... :D

Jaahas, jospa menisi laittamaan pyykit kuivumaan. Tyttö on päiväkodissa (käy 2 krt/vko), joten äidillä on nyt laatuaikaa itselleen. :heart:

Tsemppejä meille kaikille yhdes koos oleville! Jouluun mennessä on kaikilla vauvat kainalossa. :heart:

Kisumisu ja Iipi 39+3
 
Neuvola kuulumiset...
jos ensi viikon keskiviikkona vauva on masussa saan silloin sikainfulenssa rokotteen, minä kyllä epäilen että ei tarvitse sinne asti enää odotella (La on ensi viikon tiistaina). Muutoin oli neuvolassa kaikki kunnossa. Kohta lähdenkin synnytystapa arvioon, toivottavasti ronkkisivat siellä paikkoja sen verran että vauva saisi vauhtia ja tulisi pikana ulos ;)

Me sovittiin miehen kanssa että voin soittaa hänelle kesken päivän (aina ei pysty kuitenkaan vastaamaan kun on paljon kokouksissa ja asiakkaiden kanssa) mutta jos on tosi hätätilanne niin kaksi puhelua ihan peräikkäin niin hän tietää että en turhia soittele.

Täälläkin supistellut mutta ei mtään säännöllistä voi että kun toivoisin että tulisi minullekkin noitä säännöllisiä suppareita tai edes se limatulppa... Kaikkea sitä raskaana oleva toivookin

:/
 
Voimia ja onnea tänään käynnistykseen lähteville ja muillekin tositoimiin pääseville! :hug:

Söpö masu Unihiekalla! =)

Miten ihmeessä voi sattua niin helkkaristi kun vauva tunkee itteään alaspäin?! :kieh: Illat ja yöt on inhottavia, heti kun vauva alkaa liikkumaan niin pelkään jo valmiiksi sitä karmeeta kipua. Jos tämä jo tuntuu näin kipeältä, miltä se itse synnytys tuntuukaan... Apua! Ja minä kun luulin, että kipukynnykseni on korkea. No, ehkäpä sen sieltä sisulla punnaa ulos että kipu hellittäisi! :p

Vaikka monet asiat nyt raskausaikana harmittaakin muistakaa silti tehdä kaikki asiat pikkuisen parhaaksi!

Aika taas matelee... Onneksi puolen tunnin päästä neuvolaan niin saa taas kuulla pienen :heart: äänet.

heketsi + poikavaavi 37+4 (jippii! alkaa näyttää jo isoilta viikoilta täälläkin :D )
 
Viimeiset neuvolakuulumiset täältäkin:

Verenpaine oli koholla 138/100
Paino + 1,5kg
Turvotus ++
Sf 35
RT
Liikkeet ++

Painoarvioksi sanoivat n. 3,7 kg.

Vauva oli edelleen ylhäällä, ei laskeutunut eikä kiinnittynyt.
Kaksi eri kätilöä kävivät toteamassa tilanteen. Kuulemma pitää olla taas todella varovainen,
jos synnytys käynnistyy vesien menolla. Ei saisi olla pystyasennossa lainkaan, koska riskinä on, että napanuora luiskahtaa ulos, kun pää ei ole siinä tukkeena. Mieluiten makuuasennossa ambulanssilla sairaalaan. Mulla oli tämä sama tilanne esikoisenkin kanssa, laskeutui vasta synnytyksessä. Kättäri on kuitenkin meillä tässä ihan parin kilometrin päässä, joten tuskin ambulanssia tarvitaan.

Mulle on muuten sanottu sikainfluenssarokotuksesta, että synnyttäneet äidit kuuluvat riskiryhmään vielä 4 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Ehkäisyäkin olen jo vähän miettinyt. Tämä raskaushan alkoi, kun vielä täysimetin esikoistani, joten siihen ei ainakaan voi luottaa. Tosin itselläni kuukautiset alkoivat jo 6 viikkoa synnytyksestä, joten teoriassa raskauden mahdollisuus oli olemassa ja riski tietoinen.
Nyt olisi tarkoitus saada jotain pitkäaikaisempaan ehkäisyä. Kierukka on ollut mielessä, mutta pitänee vielä jälkitarkastuksessa keskustella vaihtoehdoista. Olen altis verenpaineen nousulle, joten kovin hormoonista vaihtoehtoa ei voi harkita ja esim. imetyksen aikana syötävät vähähormooniset minipillerit eivät käsittääkseni ole ehkäisyteholtaan parhaita mahdollisia.

Keskiviikkona siis viimeistään Kättärille ya-kontrolliin. Ja perjantaina käynnistys jos ei muuta.
Nyt riennän valmistelemaan esikoista päikkäreille. Saan itsekin samalla vähän torkuttua.
Alkaa yöt olemaan jo katkonaisia, sen verran taitaa tuleva jännittää.

Kiitoksia tsemppauksista!!

Mirmi rv 41+3
 
Heippa! :wave:

Uusi päivä ja parempi mieli (onneksi). Sain eilen nukkuman mennessä kauhean itkukohtauksen kun olen ollut useamman päivän niin turhautunut tästä "yliajalla" olosta. Onneksi mies on hyvinkin ymmärtäväinen :heart: Ehdotti jopa, että mennään yksityiselle hakemaan käynnistyslähete, jos minulla on vielä sellainen olo alkuviikosta. Minä saan varata Naistenklinikalta yliaikaiskontrollin vasta keskiviikkona (41+2) ja neuvolatäti epäili, että ottavat minut vastaan vasta maanantaina (42+0). Ajattelin kylläkin ruikuttaa tuota käyntiä perjantaille (41+4), mutta ovat kuulemma aika tiukkoja tuolla NKL:lla. Noh, katsotaan miten tilanne etenee. Onko kenelläkään kokemusta NKL:n suhtautumisesta käynnistykseen??

Onnittelut teille, joilla poksuu laskettu aika tänään (teitä olikin aika monta) =) Ja tsemppaukset käynnistykseen lähteville! Ihanaa, kohta saatte nyyttinne syliin :heart:

Kotiintulovaatteista Olen pakannut laukkuun yhdet verkkarit (mikäli esim. joutuu sektioon tai saa pahat repeämät), koska ajattelin niiden olevan mahdollisimman mukavat ja ei-kiristävät, jos on kipuja. Kassissa on myös normaalit äitiyshousut ja niissä ajattelin lähteä kotiin, jos kaikki on kunnossa tuolla alakerrassa :D Normaaleja housuja en pakannut, koska en ajatellut, että maha katoaisi niin nopeasti. Sairaalaan otin mukaan vähän omia vaatteita ihan siltä varalta, että jos tuntuu kotoisammalta pukeutua niihin eikä sairaalakaapuihin. Tosin jos tissit ja alapää vuotaa runsaasti, niin sairaalavaatteet on toki käytännöllisemmät. Eipä tarvitse sitten heti ruveta pesupuuhiin kun pääsee kotiin.

Ehkäisystä Ajattelimme miehen kanssa aloitella kumilla, mutta siirrytään kyllä siitä sitten vähän mukavempiin menetelmiin. Olen ajatellut minipillereiden aloittamista, koska niitä kuulemma voi syödä kun imettää. Olen myös harkinnut sitä käsivarteen laitettavaa kapselia tai kierrukkaa. En todellakaan aio luottaa imetykseen ehkäisymenetelmänä. Meillä on kaveripiirissä elävä esimerkki siitä, ettei se toimi! Ihmettelimme miehen kanssa kun meidän neuvolan perhevalmennuksessa sanottiin, että jos imettää sen (muistaakseni) 8-12 kertaa vuorokauden aikana, se ehkäisee uuden raskauden :eek: Itse en kyllä tuohon luottaisi!

Talvicci, minäkin olen huomannut, ettei vauva liiku niin paljon kuin aikaisemmin. Huoltani lisäsi se, että meidän neuvolatäti painotti, että kun 41 viikko tulee täyteen, niin liikkeenlaskentaa täytyy tehdä säännöllisesti ja erittäin tarkasti. Minulla tänään 41+0 ja nyt on jotenkin todella epämiellyttävä olo kun yrittää niitä liikkeitä bongailla. Niitä kun ei tule entiseen tahtiin. Pelottavaa!

Nyt suuntaan tästä ruokakauppaan. Suunnittelin, että käytän tämän päivän kokkailuun, kunnes mies tulee töistä kotiin. Meneepähän päivä nopeammin ja saa ajatukset pois tästä odottamisesta. Heräsin yöllä siihen, että rupesi tekemään mieli kaalikääryleitä :p joten ryhdyn tekemään niitä!

Toivo ja tytteli 41+0 POKS! :heart:
 
Toivo
Mulla sen keskiviikkosen ampparireissun jälkeen on aina välissä huolettanu tuo vähänen liikkuminen... Vaikka liikettä kyllä on ja sydänäänet hyvät ettei siellä mitään hätää ole :)

Olisko sitten ihan normaalia synnytystä edeltävää juttua tuo liikkeiden väheneminen...

Meillä ei liikelaskennasta puhuttu neuvolassa ollenkaan!
Ite siitä kyllä oon lukenu ja joskus vähän laskeskellu...
 

Yhteistyössä