Lokakuiset 2025 🍁

vierailija
Huhhuh olipa vaikee pidättää tuota virtsanäytettä varten! Oli just vajaa 2h ku otin sen lapun verikoetta varten, menikin joku 30 min siinä jonossa… Tuntu, että pyörryn, oksennan ja pissaan siihen paikkaan 😂. Onneks on nyt ohi ja voin huilia muutaman tunnin, kauheen heikko olo.

Ei munkaan mielestä toi sun arvo oo mikään huolestuttava, eikö tuo olisi hyvinkin normaali jos ois otettu 12+0 ja kävit siis 11+1? Kun noi on kuitenkin yksilöllisiä ja sit lasketaan yhteen niiden muiden kanssa. Helppo sanoa täältä kun itse varmaan panikoin näitä sitten loppuviikosta 🙄. Hyvä, että pääset juttelee ja varmasti aiempi kokemus kummittelee mielessä ❤

-Tikkunekki

vierailija
Nyt on pakko kysyä vähän outoja. Tohditteko syödä proteiinipatunoita? Tai pakastealtaasta mangoa?
Pakastealtaan mangot pitäs varmaan keittää 🤔? Sanoi terkka että voi olla listeriariski noissa kahvioitten smoothieissa kun nehän vaan nakkaa sinne keittämättä kaikkia ulkomaisia pakasteita. Vai koskeeko tuo suositus ees pakastehedelmiä vai pakastemarjoja vaan? Sanoi et riski on kyl varmaan aika pieni saada tommosista smoothieista kun onhan ne muutenki pienet riskit. Proteiinipatukoita söisin jos tekisi mieli 😂. Ei kait semmosista mitään tauteja saa? Mä oon tässä raskaudessa miettiny lähinnä listeriaa ja sitä toista, muuten ottanut aika rennosti niitten ruokien kohdalla mistä ei oo suurentunutta riskiä saada tauteja.

-Tikkunekku

En ois aa huolissani kun ultraakaan ei ole otettu vielä. Muistan kanssa kun googlailin noita arvoja viime raskaudessa ja olin ihan varma et joku oli pielessä.

Pitäisi olla ihan kielettyä että nuo tulokset tulee kantaan näkyviin ennen ultraa ja riskien laskemista! Eihän niistä oikeesti mitään saa irti ilman sitä ihme ohjelmaa mihin ne laitetaan

Niin, en tiedä. Mä henkilökohtaisesti haluaisin tietää jo ennen ultraa, että jos molemmat arvot on tosi matalia niin osaisi varautua siihen, että kaikki ei oo välttämättä hyvin. Musta se on hyvä, että ne tiedot tulee näkyviin. Ihmiset on tässä erilaisia, mutta mulle tää tapa sopii :) . Mua itseäni taas ärsyttäisi, jos arvoja pantattaisiin vaikka ne olisi jo tiedossa. Jos haluttaisiin kaikille sopiva malli niin silloin asiakas saisi itse päättää miten tiedot tulee näkyviin.

• Tykkää
Reactions: Taikaakin
vierailija
Taikaakin, mun huoli hieman onneksi laantui ja juttelu täällä rauhotti tosi paljon oloa 😄 Nyt en voi asialle mitään tehdä oli tilanne mikä hyvänsä. Mä sanoin neuvolassa puoli vitsillä, että viivästäisivät tulokset etten mee niitä lukemaan.. mutta eivät tarttuneet 😂 Mun kohdalla olis ollut kyllä hyvä, että ne ei tuu näkyviin.

Toisaalta ymmärrän hyvin myös Hopeanopean ajatuksen! Sehän oiskin hyvä jos sen saisi itse päättää tai se kysyttäisiin 😊

-aa

• Tykkää
vierailija
Noiden arvojen takia tulee kyllä helposti turhaa lisästressiä, jonka täysin tällaisena huolehtija-ihmisenä ymmärrän. Mulle iski tänään kova pelko, että tulee keskenmeno, kun on tosi huono olo vatsataudin jäljiltä tai sitten vain tästä raskaudesta, pää kummallinen ja alaselkää (ihan pikkasen) jomottaa. Perheessä kukaan toinen ei saanut tartuntaa, ja tietenkin sitten pelkään, että tuo vatsatauti olikin joku sikiölle vaarallinen pöpö. Vielä, kun ei oo kerrottu kenellekään, niin yksin tällaisia pohtii (mies ei oi ehkä paras vertaistuki, kun ei ymmärrettä äati pääse samalle aaltopituudelle 😄).

Pelkoja täynnä helposti raskaus. Kunpa osaisi vain luottaa.

- Aleksandra

Niin, en tiedä. Mä henkilökohtaisesti haluaisin tietää jo ennen ultraa, että jos molemmat arvot on tosi matalia niin osaisi varautua siihen, että kaikki ei oo välttämättä hyvin. Musta se on hyvä, että ne tiedot tulee näkyviin. Ihmiset on tässä erilaisia, mutta mulle tää tapa sopii . Mua itseäni taas ärsyttäisi, jos arvoja pantattaisiin vaikka ne olisi jo tiedossa. Jos haluttaisiin kaikille sopiva malli niin silloin asiakas saisi itse päättää miten tiedot tulee näkyviin.
Muaki ois ärsyttänyt jos ne ei ois näkyny🤣 ja nykyää tuntuu et esim verikoe tulokset tulee iha hirvee myöhää kantaan ja se ketuttaa nii paljon. Mut silti kun noita ei oikee voi tulkita ilman sitä niskaturvotusta, ni tuntuu turhalta et ne näkyy.( Vaikka saahan nyt jotain pientä osviitta jos on iiihan erikoiset luvut)Mut tosiaan toi vois olla hyvä et sais ite päättää näkyykö:)

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollu nii huono olo nykyään aamupäivisin ja iltasin.. ja huomaa et mielialat heittelee. Nää aamut 2v:n kanssa tuntuu pitkiltä ku nälkävuosi. Onneksi nukkuu vielä hyvät päiväunet (kop kop) ja niide jälkee päivä menee nopeemmin. Tämmönen pieni oma napa avautuminen tähän🤭

vierailija
Aleksandra, nyt on niin hirveästi liikkeellä kaikkia pöpöjä, että eiköhän oo normi vatsatauti ja tuskin mitään vaarallista. Toivottavasti saat juotua ja syötyä 😊Ainahan neuvolaan voi olla yhteydessä jos se helpottaisi pelkoa.

Tsemppiä vointeihin ja taaperon kanssa Taikaakin, lepoa vaan sillon, kun se on mahdollista! Tunnistan hyvin ton mielialan heittelyn 😂

-aa

• Rakkaus
Noiden arvojen takia tulee kyllä helposti turhaa lisästressiä, jonka täysin tällaisena huolehtija-ihmisenä ymmärrän. Mulle iski tänään kova pelko, että tulee keskenmeno, kun on tosi huono olo vatsataudin jäljiltä tai sitten vain tästä raskaudesta, pää kummallinen ja alaselkää (ihan pikkasen) jomottaa. Perheessä kukaan toinen ei saanut tartuntaa, ja tietenkin sitten pelkään, että tuo vatsatauti olikin joku sikiölle vaarallinen pöpö. Vielä, kun ei oo kerrottu kenellekään, niin yksin tällaisia pohtii (mies ei oi ehkä paras vertaistuki, kun ei ymmärrettä äati pääse samalle aaltopituudelle 😄).

Pelkoja täynnä helposti raskaus. Kunpa osaisi vain luottaa.

- Aleksandra
Ymmärrän hyvin pelot ja ahdistuksen ❤ kyllä se sikiö niin turvassa siellä kohdussa on että saa äiti olla tosi kipeä ennen menee pöpöt tekee hallaa raskaudelle(tietenkin nämä listeriat ym poikkeukset on) uskoisin kaiken olevan hyvin ❤

Jomotukset ja tuntemukset kaikki on alkuraskaudessa yleensä vaarattomia kohtu kasvaa ja kroppa sopeutuu 🥰 ja niinku aa sanoi niin aina neuvolaan voi olla yhteydessä

vierailija
Kiitos tsempeistä aa! Varmasti on vain normi vatsatautia, ja joku ihme suoja oli muilla, etteivät saaneet. Eiköhän se tästä! Hyvää vertaistukiavautumista, Taikaakin! Aamupäivät menee kyllä hitaasti! Ärsyttää, kun kaikki jää ihan hujan hajan, kun koittaa vain selvitä välttämättömimmistä (koululainen kouluun, lapsille ruoka ja pyykkikonetta päälle, että riittää vaatetta). Päiväunet on kyllä nyt aika parhautta! Tsemppiä! Tuntuu niin hitailta nää viikot ennen ultraa...

• Tykkää
vierailija
Meil on kans asunto ihan räjähtäntyt ja mies lähti vielä reissuun. Ruuat ihan lopussa ja tilasin sitten foodoran kautta, siis puolet puuttui! Oi kun kiva. Saa siitä hyvityksen sitten lopulta mutta ei paljoo lohduta, että muualta pitää tilata tai sitten mennä kauppaan mitä en jaksaisi.

Väsähdän pystyssä ihan heti ja sydän tykyttelee. Kävin ottaa sen hb ja se oli kyllä laskenut, neuvola tietenkin oli sitä mieltä että hyvä… Ajattelin silti ottaa tuota rautaa muutamasti viikossa.

Ootteko muuten miettineet kauan ootte kotona? Esikoisesta olin 3v ja jos nyt oisin 3v niin pitäs käyttää tosi tosi paljon säästöjä. Eikä vois oikeen matkailla tai tehdä mitään ylimääräisiä juttuja. Aloin laskemaan paljonko säästöstä pitäs ottaa ja siihenpä me menisi! Jos ees riittäis lopulta. Meidän pitäs muuttaakin tässä jossakin välissä isompaan. Haluaisin sen 2v ainakin olla kotona, mutta jos 2v menis hoitoon niin esikoinen menis kouluun ja mietin onko liian iso muutos…Tuohon päiväkotiin, jossa esikoinen on niin ei oikeen kannata alle 2v laittaa. Alkoi ihan kauheesti stressaamaan kaikki, tässä saikulla on ihan liikaa aikaa kaikkeen tämmöseen murehtimiseen 😂.
-Tikkunekki

Mä en oo osannut ajatella kauanko oisin kotona. Esikoisen kanssa piti olla ainakin siihen asti kun on 2v lopulta tein pätkätöitä hänen ollessaan 7kk 😱 ja töihin palasin kun täytti just 1v. Toki aluksi vajaalla viikolla mutta pian muuttui täydeksi.

Ei sattuisi olemaan ruokaideoita? Ei mitään kanaa. Eilen teki hirveästi mieli Kalapuikkoja. Söin niitä sitten ja tänään jo ällöttää ajatus. Hirveän stressaavaa tämäkin kun ei näköjään voi tehdä ruokia pidemmälle kun alkaa heti annoksen jälkeen ällöttää. Tiedä sitten mikä taika hesburgerin aterioissa on kun ne ei taas ällöttäisi.. 😂

Miten ajatteletta rattaista? Meillä esikoinen vauvan syntyessä täyttää 3v niin onko turhaa hommata tuplia?

• Tykkää
vierailija
Mä kans voisin syödä hesee vaan 😅. Muuten kaikki ällöttää ja tosi huonosti tulee syötyä :(. Meillä ei oo pätkätyöt/keikat mahdollisia.

Mä haaveilen cybex rattaista. Niissä näyttää helpolle kaukalon irrotus yms. Viimeks kun meni sektioon niin enpä kaukaloa saanut irti vaunuista yms kuukausiin 🙄. Älyttömän hintaiset nuo cybexit ja torissa myyvät käytettyä niin, että vaan muutama satanen hinnasta pois. Eli uutena pitäs ostaa niin on takuut yms. Olikohan setti kaukaloineen pari tonnia! En tiedä voinko niin paljoa maksaa ja pakko ois löytää semmoset mitkä helppo koota, saa kaukalon helposti irti jne jos taas sektioon.

-Tikkunekku

vierailija
Mä odotan esikoista niin ei mitään hajua edes mitä kaikkea pitäs hankkia ja millaiset rattaat jne jne jne… 😳

Mun tekee mieli jatkuvasti tuplajuustohampurilaista, mutta ei viittis jatkuvasti niitä syödä 😬

-aa

Ei varmaan taloudellisesti mahdollista olla kun vanhempainvapaa aika😢 halusiin olla 2 vuotta, esikoisesta olin vaan sen vajaan vuoden kun lomia käytin loppuun.

Mulla vähän samaa ratas mietintöä kun esikoinen lähentelee 3v kun vauva syntyy 🤔 et oisko tuplat tarpeelliset vai ei en tiedä vielä.

Ruokavinkkejä ei oo antaa ku iha sama ongelma kun sofiikalla, yhtenä päivänä joku himottaa toisena ällöttää. Hooh rankkaa🥲 kaikki erilliset salaatit meni pitkään mut nyt nekin jo ällöttää. Leipä on aika turvallinen ja ja viili tällä hetkellä. Mut ois hyvä ihan jostain ruuastakin innostua 😂

• Tykkää
Reactions: Sofiika
Meillä esikoinen 2,5v, kun kuopus syntyy. Koitan pärjätä ilman tuplia, kun nytkin käytetään tosi vähän vaunuja.

Mä ajattelin olla kotona vuoden tai maks puolitoista. Musta oli super virkistävää ja ihanaa mennä töihin esikoisen ollessa 1v. Aivot heräsi henkiin 😂.

Musta ei oo antaa ruokavinkkejä, kun koko ajan on kauhea nälkä ja voisin syödä ihan mitä vaan 😅.

• Tykkää
Reactions: Sofiika

Yhteistyössä